• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    kais01
    ja gummiblandningen är kung, och i många fall viktigare än mönstret för grepp på t ex våta rötter. och de där jj ser ju inte farligt slitna ut. men vad som hänt kan vara att det är hårdare blandning inuti dobbarna som nu kommit fram. känn med nageln, der ska kännas mjukt i slitytan.

berk, är det bara bredden på yttersta gummiklossarna som är problemet har jag slipat ned dessa från sidan. resten av mönsret kvar. goda erfarenheter av detta. mindre självstyrning vid låga däcktryck är en bonus:)

yonna, 8cm styrstam på en terrängcykel är astronomiskt långt. är du ändå väldigt kär i den kan du montera riser styre och vinkla bakåt. cykeln blir mer lättstyrd och du slipper känslan att ramla över styret om det blir tvärstopp bland några stenbumlingar. lagom position på handtagen är strax framför gaffelbenens förlängning.

som en bonus är det buslätt att ändra höjd på styret, bara att ändra vinkeln på styret..
    .
    4CDDD121-2C1A-42EE-A270-7A071110E21A.jpeg

Av:
    Berk
    kais01 skrev:
    yonna, 8cm styrstam på en terrängcykel är astronomiskt långt. är du ändå väldigt kär i den kan du montera riser styre och vinkla bakåt. cykeln blir mer lättstyrd och du slipper känslan att ramla över styret om det blir tvärstopp bland några stenbumlingar. lagom position på handtagen är strax framför gaffelbenens förlängning.

Håller med att 8cm är långt. Men för att behålla samma sittställningen med 4 eller 5 cm stam är enda lösningen ett ram med längre reach. Eller flytta sadeln bakåt, men Yonna's sadel är redan max bak (verkar att ramen har för kort reach). Men Yonna tycker om packutrymma bakom styret.

Av:
    kais01
    det finns inte en enda riktig sittställning för alla tilfällen, man får kompromissa. och svårt att veta om en annorlunda är bra innan man provat. en fördel med bakåtvinklat riserstyre är man kan prova en rad olika positioner on the go genom att bara vrida styret framåt och bakåt.

sadeln hon haft är kort och har kort överhäng bak. en längre modell kan hjälpa, nu när det ändå är dags att byta. man kan också sänka (!) sadeln lite för att kompensera kortare framända. då sitter man längre bak, bekvämare, får bättre tryck på bakhjulet i branta backar, får mindre (!) luftmotstånd.

nackdelen är mer uppesittande ställning på snabbare grusvägssträckor, men har man bakåtvinklat riserstyre och snabbkopplat sadelfäste, kanske till och med dropper fixar man det lätt. on the go.

att en terrängcykel känns osäker är ändå ett så stort aber att något borde göras. att flytta styret bakåt är ett rimligt utgångsvärde, trots att ramen är åt det korta hållet?

Av:
    Yonna
    Tack Berk och Kai för hjälpen :)

kais01 skrev:
    ja gummiblandningen är kung, och i många fall viktigare än mönstret för grepp på t ex våta rötter. och de där jj ser ju inte farligt slitna ut. men vad som hänt kan vara att det är hårdare blandning inuti dobbarna som nu kommit fram. känn med nageln, der ska kännas mjukt i slitytan.
    Finns nästan ingen profil kvar för att kunna känna.

kais01 skrev:
    att en terrängcykel känns osäker är ändå ett så stort aber att något borde göras. att flytta styret bakåt är ett rimligt utgångsvärde, trots att ramen är åt det korta hållet?
    Fattie kändes osäkert pga däcken. Jag har cyklat många gånger i fjäll, cyklade nästan hela jävla Kungsleden, svenska fjällkedjan och några gånger högt upp i norska fjäll innan den här resan. Jag skriver inte allt på Happy var jag är nånstans, bara de senaste två år och då också bara när jag har lust, och det är inte alltid :)
    Men fjällcykling var alltid med Nate och det kändes inte alls osäker.

Berk skrev:
    Glömde att "bara 6 månader" betyder mååånga (tuffa) fatbikemil. Schwalbe evolution däck har triple-compound: harda gummi mestadels, med mjuka gummi på utsidan av dobberna och ännu mjukare på utsidan av siddobbarna. När du har så lite kvar av dobberna, är mjuka gummi helt bort och kör du på hårda gummin som har dålig grep på våta underlag. Jag förmodar att fräscha JJ ha bättre grepp på våta häll än Nate, men din slitna JJ är sämmre.
    Jag började köra JJ i slutet av maj och när jag kom hem igen var i början av sept så det är knappt 4 månader. Har cyklat på allt möjliga underlag (grus, skog, strand, sumpmark, ocykelbara leder), har bikepaddlat några svenska och norska älvar, cyklade även många mil på asfalt (jo, det får man inte enligt många som vet det bättre) och också några veckor i fjäll. Och det sista tycker JJ INTE om, klart som korvar eller vad man säger på svenska.
    Däcket har nästan ingen profil/knobs så det är halkig och även framcykeln vill gärna glida bort under mig när jag tvingar den köra i en krök/kurva eller vad fan de heter. Jo, förlåt men jag kan inte förklara så bra i det knäckebrödspråket och blir snabbt frustrerat idag.
    På asfalt känns det också lite slippery, det är när vägen har olika sorter asfalt och lastbilar tvingar mig att köra på det sista biten av vägen bredvid diket. Då vinklar cykel för däcken vill inte byta till en annan sort asfalt och behövs det två händer på styret. Inte alls roligt när en lastbil kör med 100km förbi.

Kanske har de kört 4000km, tror det är lite mer men vet inte säkert. Men 4 månader och 4000km är ju inte mycket för tjocka däck. Vanligtvis behövs varje vår nya däck och Dillinger dubbdäck körde jag 4 vintrar (alltså 4 x 5 månader) men de är nu också slitna.

kais01 skrev:

kais01 skrev:
    sadeln hon haft är kort och har kort överhäng bak. en längre modell kan hjälpa, nu när det ändå är dags att byta. man kan också sänka (!) sadeln lite för att kompensera kortare framända. då sitter man längre bak, bekvämare, får bättre tryck på bakhjulet i branta backar, får mindre (!) luftmotstånd.

nackdelen är mer uppesittande ställning på snabbare grusvägssträckor, men har man bakåtvinklat riserstyre och snabbkopplat sadelfäste, kanske till och med dropper fixar man det lätt. on the go.
    Mätte styrstammen och den är 9cm. Men du Kai, det är ju en fatbike, och ingen leksakfattie men en Pugsley, den bästa äventyrcykel som finns (och förstås Martins surly Wednesday, jo man får akta sig nu Martin är del av tråden :)). Och cykeln är fantastisk, en fathorse som bär allt jag vill och kör var som helst.

Sänka sadel går inte för man har ju packning i sadelväskan på en riktig äventyrcykel ;) En kortare styrstam då sitter jag som en idiot rakt upp och finns det ingen utrymme längre för bl.a styrväskor. Och ett riser styre?? Jösses det är ju jätteful! usch vad förskräckligt skulle det vara, och då är det också jobbigt med Revelates styrharnas, gps, lampor, cykeldator, styrväskor och om det finns ingen styrharnas då finns det inte heller en hatthylla för min mössa, jacka, hjälm, handskar och kartor. Nej, Pugsley är perfekt som den är nu, den behöver bara rätta däck i olika terräng. Och det är inte lätt när man är på en långtur typ 6 veckor som inkl fjäll.

Ska bifoga några fjällbilder, men det är svårt att se hur det är att försöka cykla i fjäll.

1.JPG

Det ser kanske lätt ut, så att man tror att det går med vilken däck som helst men det är det inte alls, det är jobbigt och tung att cykla. Ofta går det inte men det syns inte på bilder.

32526718081_612269126c_o.jpg

32391348972_a80f60a580_o.jpg

32526350311_a08b347d3b_o.jpg

Bara stenar och då mil efter mil. Man får bara göra en gång så man vet hur det är. Det är inte så lätt som det ser ut, och framförallt inte med dumma däck.

32495793672_7aa0a773a4_o.jpg

32526643631_fc00407db9_o.jpg

Viktigaste är förstås att man kommer utan skada tillbaka, och helst också med en oskadat cykel. Att pusha cykeln några dagar eller ännu värre, lämna cykeln och försöker gå med alla cykelväskor på rygg för det behövs ju tält, sovsck etc i fjäll/skog. Ingen aning hur man tar med alla grejer på ryggen ..
    I fjäll går stigar också antingen upp eller ner, och neråt med halkiga däck är att fråga om en olycka. Framförallt när man är trött, kallt och blött.

Av:
    kais01
    men då är det ju klart som korvspad; köp nya däck:)

Av:
    Bikzz
    Nej, nu har det blivit för mkt sten & regn & traktordäck här, det behövs lite mer kultur : https://www.youtube.com

Really love to read & Think about all comments ----
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 18:32 av Bikzz.

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    men då är det ju klart som korvspad; köp nya däck:)
    Just ja, klart som korvspad. Konstig språk :)

Hade kvällspass idag och det blåser som fan så vinden blåste mig i diket. Men det var inget problem för de slitna JJ, det var bara stampa hårt på pedalerna och då rullade cykeln ut ur diket igen :) Men ska för säkerhetskull byta dem till Fat Nimble. De rullar långsammare men dem har mycket rubber kvar.

Har många bilder från den sista resan (och förstås hundratals från en viss happy fatbiker :)) men ska posta dem en annan gång. Fick några 14timpass så då finns det inte så mycket tid kvar för internetcykling :)

Av:
    Berk
    Klart att JJ är inte tillräckligt tufft för dig!

Fina bilder! Jag mindes rätt att Rondane är stenigt.

Av:
    Yeti
    Jumbo Jim är ett däck som höjs till skyarna i diverse forum. Det är bäst i snö och överlägset även i alla andra avseenden. (Själv tycker jag det är uruselt i snö). Nu har dock den definitiva auktoriteten på fjällcykling Yonna också kommit fram till att JJ inte duger till det, vilket väl inte var en överraskning. Kontentan blir således att JJ är ett lättrullat däck som fungerar bra främst i enklare förhållanden.

Av:
    kontorsråttan
    Yeti skrev:
    Jumbo Jim är ett däck som höjs till skyarna i diverse forum. Det är bäst i snö och överlägset även i alla andra avseenden. (Själv tycker jag det är uruselt i snö). Nu har dock den definitiva auktoriteten på fjällcykling Yonna också kommit fram till att JJ inte duger till det, vilket väl inte var en överraskning. Kontentan blir således att JJ är ett lättrullat däck som fungerar bra främst i enklare förhållanden.

Nja. Kontentan är väl i min värld att ett förhållandevis lätt (och därmed också tunnare) däck inte håller lika många mil som ett tyngre och tjockare däck. 400 mil och en massa asfalt... det är väl inte så dåligt för ett lättare däck...? Men för Yonnas cykling kanske det därmed inte är rätt däck.

Av:
    Berk
    kontorsråttan skrev:
    Yeti skrev:

Nja. Kontentan är väl i min värld att ett förhållandevis lätt (och därmed också tunnare) däck inte håller lika många mil som ett tyngre och tjockare däck. 400 mil och en massa asfalt... det är väl inte så dåligt för ett lättare däck...? Men för Yonnas cykling kanske det därmed inte är rätt däck.

Men i den här fallet har vikten inte mycket med slitaget att göra. Det är bara dobbarna som får kontakt med marken och som har slits. Troligtvis är det mjukare gummiblandning på JJ som leder till mer slitage. Vikten av däcken påverkar stabiliteten och resistens mot rev.

Av:
    Kristoffer R
    Korvspad: Vätskan som korvar simmar i när de kokas. Varken solklart eller glasklart, ofta lite grumligt. Ironi eller annat; oklart.

Av:
    Lars.E
    Berk skrev:
    kontorsråttan skrev:
    Yeti skrev:

Men i den här fallet har vikten inte mycket med slitaget att göra. Det är bara dobbarna som får kontakt med marken och som har slits. Troligtvis är det mjukare gummiblandning på JJ som leder till mer slitage. Vikten av däcken påverkar stabiliteten och resistens mot rev.

En stor del av viktskillnaden sitter i dobbarna. Så visst påverkar vikten hur mycket det finns att slita på.
    Nate är ett grovmönstrat däck med bra mönsterdjup som är riktigt bra i besvärlig terräng och snö.
    JumboJim är ett glesmönstrat däck med lågt mönster i mitten. rullar som raketer men har självklart inte samma grepp som tex Nate.
    JJ är en superbra kompromiss om man vill ha bra rull och låg vikt vilket gör att tex grepp och slitage inte blir i klass med mer grovmönstrade däck.

Av:
    Berk
    Lars.E skrev:
    En stor del av viktskillnaden sitter i dobbarna. Så visst påverkar vikten hur mycket det finns att slita på.
    Nate är ett grovmönstrat däck med bra mönsterdjup som är riktigt bra i besvärlig terräng och snö.
    JumboJim är ett glesmönstrat däck med lågt mönster i mitten. rullar som raketer men har självklart inte samma grepp som tex Nate.
    JJ är en superbra kompromiss om man vill ha bra rull och låg vikt vilket gör att tex grepp och slitage inte blir i klass med mer grovmönstrade däck.

Tyckte inte att dobberna var en stor del av vikten på en fatbikedäck som är glesare än en vanligt MTB däck. Men Nate har klart högre och mindre glesa dobberna än JJ.

Av:
    kais01
    varje varv/rad dobbar på mtb-däck lär göra i storleksordningen 100g, har jag läst någonstans. men kan säkert vara det dubbla om dobbarna är grova.

Av:
    TorakP
    Yonna, du har Surly 8-pack rack???

https://surlybikes.com

Important Safety Notice Surly 8-pack and 24-pack racks.

We’re writing today to let you know that we have recently received reports of a small number of Surly 8-Pack and 24-Pack Racks loosening, contacting the front wheel and causing accidents. 

* Please remove either of these racks from your bike immediately!

Av:
    Yonna
    TorakP skrev:
    Yonna, du har Surly 8-pack rack???

https://surlybikes.com

Important Safety Notice Surly 8-pack and 24-pack racks.

We’re writing today to let you know that we have recently received reports of a small number of Surly 8-Pack and 24-Pack Racks loosening, contacting the front wheel and causing accidents. 

* Please remove either of these racks from your bike immediately!
    Oj, vad är det här förnåt?!
    "Please remove either of these racks from your bike immediately." Det går inte nu för jag behöver räcket för packningen, dessutom tror jag aldrig att det kan lossna, det sitter ju fast som en .. jo vad säger man på svenska .. fast som ett block?

Har ett 8-pizzarack och är mycket nöjd med det (eller den, min svenska är dåligt så tidigt på morgonen), men ska för säkerhetskull kolla när det är ljus igen. Om jag vågar krypa ut ur tältet för det hörs konstiga ljud ute, kanske en hungrig vildbest eller elaka troll som älskar blonda fatbikers. Bäst att ligga still i sovsäcken och internetcykla, skogen är farligare än ett pizzarack, det är iaf klart.
    Men om jag får tjata lite mer; jag tror inte alls att pizzarack kan lossna, det sitter fast på samma sätt som mina andra Surly pakethållaren (Nice Rear Rack som passar också fram) och dem har jag några år och kört många fatbikemil utan ett enda problem.

Men tack för varning, det var snällt av dig Torakje, och jag ska säkert kolla cykeln!

Försöker bifoga några bilder men det går inte nu, finns skitdåligt mobilnätverk här, har väntat så länge på 1 jävla bild att det är inte mörkt längre. Usch vad hemskt att vara en internetcyklist, ska snabbt koka kaffe, slänga tältet på pizzaräcket och trampa vidare :)

Av:
    Yonna
    Får alltid några pm&mail med frågor om fatbike, packning, däck, rutter, packraft, vilka vinterskor, handskar etc och försöker alltid svara men ska nu svara i tråden. Det är lättare för mig och hoppas att det hjälpas/inspireras mer happycyklister.

Vill också säga att jag är ingen gratis hjälpdesk. Vill gärna hjälpa, svara på frågor, skicka tusentals bilder och dela erfarenhet, cykelglädjebubblor, fatbikeplågor, rädsla och ännu mer känslor som man får på fatbikeäventyr .. mennnn det finns gränser. Jag är också yonna, och har ett liv, får jobba som de flesta gör, har ofta ingen tid att internetcykla och jag vägrar svara på PMare som bara frågar/kräver och ger ingenting tillbaka. Inget namn, hälsning, inte nåt personligt, ingen tack eller efteråttanke .. bara en "hej, tänkte fråga dig vilken fatbike, sovsäck, däck, gps etc jag skulle köpa". Och jag struntar i att jag är inte snäll. Hoppas det är tydligt :)

Jag har en egen website så det skulle vara smartare att svara där, men har aldrig tid för den (fattar inte hur man får tid när man antingen cyklar eller jobbar, det finns då ju ingen tid?). Det är också jobbigt för jag får skriva på tre olika språk, usch vad hemskt för jag mixar språk tills jag är vilse i ett högt ordkaosberg. Har också en annan hjärndefekt; jag älskar att ta bilder men tycker inte om att se tillbaka i tiden, alltså i det förflutna. Jag är mer en jag-lever-nu-människa. Så har tusentals bilder från resor, kompisar etc och det kaotiska bildberget växer varje dag och det är hemskt att försöka ordna dem. Det går aldrig att hacka en väg igenom, hur jag än försöker för varje månad kommer tusentals mer bilder. Och en webbsajt utan bilder är ju tråkigt som fan. Jo, stora problem för en fatbiker som blir alltmer känd men som bara vill cykla och fota :) Kanske jag får starta en ny tråd för smarta tips, en blog&website för dummies tråd, eller nåt liknande.

Men ska ändå försöka börja med websiten, den här tråden är ju ett stort kaos, det går aldrig att hitta nåt tillbaka. Mina RR är också hopplösa; inga kartor, högdmeter, mil per dag, lunchbilder och sådana tråkiga fakta som några gärna vill veta. Det är dags att ta onlinelivet seriös! Tur att tråden har 66sidor och nästan 3000 inlägg så jag inte är den enda som är skyldigt för kaoset :)

Men först nu lite mer happykaos! ? Ska börja med fråga 71 från fråglistan (lite ordning är ju viktigt) om surlys 8-pack rack. Egentligen är det fem frågor: om jag är nöjd med den; om det passar på pugsleys offset gaffel (tror det är samma gaffel som Moonlander men vet inte säkert); om man kan se däcket när man sitter på sadeln; om det går att hänga på vanliga sidoväskor/panniers; och varför jag valde den. Alltså mycket intressanta frågor, eller hur ;)

Okej då. Frågan 71.1 Är du nöjd med pizzaräcket?
    Jepp, är mycket nöjd. Enklare än en handlebar bag (har själv en Revelate harness). Lättare att dra packningen fast. Kan bära mycket mer/större packning och vikt (13.6kg). Packraften är nu skyddat från fatbikes hungriga käkar (däckets knobs äter snabbt ett hål i drybags och happybåten). Cykeln är nu liiite lättare att kånka/bära på stora stenar, superbranta berg och genom djupa älvar. Gick lättare att rädda cykeln (och migsjälv) ut illaluktade sumpmark som sög som tusentals hungriga spädbarn. Finns nu mer plats på styret för t.ex lampor eller gps. Kan surra fast nåt på räckets sidor: flaskor, paddel, flytväst, små drybags och också ett paraply men det var farligt för den fick jag nästan som ett spjut i magen när det stod ett träd i vägen. Inget bråk längre med broms/växelvajer .. och några mer fördelar.
    Nackdelen är bara att Revelate harness vikt är 425 och pizzarack 640gram, så 215g mer att bära. Men 215g mer eller ett hål i Happyraften .. jo då är valet lätt.

1P3456409.jpg

Surly's 8-pack pizza rack, för pizzas ..

2P3456509.jpg

.. och för däck som inte passar i vanliga cykelställ.

3P54637289.jpg

Men ibland hittar man cykelställ för fatties, som den här i Norge, som är så bredd att även pizzarack passar i.

4P64578O21.jpg

Pizzaräcket med min vanliga packning vid en lång resa (några veckor/månader).

5P34265478.jpg

Vill inte ha stora sidoväskor för då är cykeln bredare, tyngre och går det inte på små och jobbiga skog/fjällstigar. Klassisk tourcykling vs bikepacking, lite samma som bära ett ok vs ryggsäck.

6P464537382.jpg

Med pizzarack kan jag cykla hela världen runt ..

7P4536382765.jpg

.. och när bilvägen stops flinar Pugsley mot skylten och rullar smooth vidare. Har sett förresten den här skyltarna också med texten 'elcykel förbjuden', så bäst att lära trampa själv ;)

PP1130822.jpg

Går också bra på en packraft.

PP1130919.JPG

Men glöm inte att pizzaräcket vill gärna titta mot himlen ..

PP1130984.jpg

.. och inte vill krossas mot sten.

P1160117.JPG

Den har förresten ett litet 'staket' så att packningen inte ligger tätt mot styrröret. Också en fördel för handlebar harness slipar bort färg från surlys styrrördekal, inte alls viktigt men kan tänka mig att det finns folk som skulle gråta.

Frågan 71.2: passar räcket på en pugsleys offset gaffel? Jepp, den passar utan problem på Pugs krokiga gaffel (den har två olika ben), det var bara att gaffeln hade också två flaskhållare plus en Salsa Anything cage och en Blackburn cage. Men med många förbannelser gick det bra, dessutom slängde jag sur och arg Anythingcagen bort (den är ändå inte så bra som Blackburn) så då fanns det mer plats.

Svar 71.3: ser man däcket när man kör? Jo, det ser man, det är ju samma som en styrväska (om man har samma drybagstorlek), syns bara lite av pakethållaren som sticker ut.

ZP110782.jpg

ZP1110523.jpg

Dessutom är pizzaräcket inte lång ..

ZP1120643.JPG

.. och fatbikehjul är ju mycket stora, den lilla pakethållaren försvinner nästan.

Men om man har mycket packning försvinner kanske däcket, vet inte säkert, har aldrig haft så mycket packning. Mesta packning är på lång bikeraftresa när det är fortfarande kallt/fryser. Då har jag ofta packraft, flytväst plus en drybag med sovsäck/kläder på pizzaräcket.

ZP1130426.jpg

ZP1130695.jpg

Plus regnkläder, jacka, mössa, handskar och sådana saker man ta på/av hundra gånger per dag.

ZP1140093.jpg

Fråga 71.4 (tack och lov närmar vi slutet): går det att hänga på vanliga panniers/sidoväskor? Jo, men inte alla och då behövs också ett spännband för att dra fast väskorna annars ska de dansa och ramla loss.
    Har olika fram&bak väskor och testade idag några; Ortlieb och Vaude är lite för långa (har olika modeller); Arkel Ultralite går inte för baksidan är för mjuk och dessutom skulle fattiesdäck omedelbart äta upp dem, men Carradice SuperC går bra för dem är små, korta och har en hårt baksida.

P1160088.JPG

Men jag har som sagt några flaskhållare/cages på gaffeln och då finns det inte så mycket plats för sidoväskor.

P1160111.JPG

På Blackburn Cage baksidan har jag skruvat en flaskhållare till och då finns det inte alls plats för stora väskor. Kan ju alltid ta bort flaskhållare men jag behöver inga framsidoväskor, då är cykelvärlden begränsat till bara asfalt och grusvägar.

Jaahh fråga 71.5! det har lyckats :) 'Varför valde du just den här racket?'
    Hade först en surly Nice Rear rack som frampakethållare.

v228b DSC04892.jpg

Men den är 1260gram, mycket större och för stora sidoväskor (kan bära 36kg) så därför sökte jag en mindre. Men en liten frampakethållare från stål som passar en fatbike och kan överleva fatäventyr i fjäll, vinter, salta sandstränder och mycket mer är inte lätt att hitta. Hittade bara Surlys 8-rack, men kanske det finns nu fler?

v239dcs06874.jpg

NiceRearRack har långa/breda sidor för stora väskor men det vill man inte ha när det finns en meter snö, det är ju jävla tung.

v3458P1110454.jpg

Hoppas Surly ska sponsra mig nu efter alla reklam och hoppas jag klarade jobbet och får svåra frågan 83 nu. Den är superlätt: vilka vinterskor har du :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-06 17:40 av Yonna.

Av:
    Sambal Oelek
    Grymt Jonna! Härligt att du orkar svara ibland. Ja det är tungt att vara gratis hjälpdesk, men jag stödjer din idé om att svara publikt i forumet istället. Det kan ju lättare hjälpa andra som har samma frågor. Bra jobbat!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    jingleyschmidt
    Om man har bemödat sig att följa Yonnas fantastiska tråd så borde man ju kunna snappa upp en hel del info om man är intresserad av egna äventyr!

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Men ska ändå försöka börja med websiten, den här tråden är ju ett stort kaos, det går aldrig att hitta nåt tillbaka. Mina RR är också hopplösa; inga kartor, högdmeter, mil per dag, lunchbilder och sådana tråkiga fakta som några gärna vill veta. Det är dags att ta onlinelivet seriös! Tur att tråden har 66sidor och nästan 3000 inlägg så jag inte är den enda som är skyldigt för kaoset :)

Men det är en jättefint stort kaos med otroligt mycket information!

Om du orkar att bygga en website och håller den uppdaterat är det enklare att hitta (delen av?) information där. Men om det är lättare för dig att posta mycket information i en tråd är det kanske bättre för dig och oss?

Av:
    Kristoffer R
    Ja posta på! Dessutom är allt sökbart ändå så man kan hitta vilka vinterskor Yonna använder om hon skriver det. Igår läste jag en tråd från 2011 som dök up på Google.

Respektfullt: Yonna måste ha väldigt starka (pann)ben, jag lånade en fatbike och cyklade med den. Det var alldeles fantastiskt fruktansvärt vedervärdigt och jobbigt, en tortyrmaskin. Min vanliga mtb kändes som ett spinkigt staket efteråt. Har man inte redan superkrafter får man det med fatbike. Dessutom hade jag i packningen endast verktyg, pump, ett par jeans och två 24” slangar.

2B72EC20-4716-4548-8927-F2CFB1A4793F.jpeg

ED6C0CC5-3F84-493C-9F6E-C994EAF74440.jpeg

Också noterat är att en packraft ser lite ut som en klättersko.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    kais01
    det är ett mycket trevligt kaos här och fullt sökbart på google. happyrides egen sökning gav jag snabbt upp, men den kanske blivit bättre.

men trodde som gammal fotograf aldrig jag skulle säga det; det är för mycket bilder:)) bilder som inte säger något extra jämfört med bilder strax intill.

nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.

behåll gärna kaoset, men var mer stringent med bilder är mitt förslag.

för det här är en helt underbar tråd.

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Grymt Jonna! Härligt att du orkar svara ibland. Ja det är tungt att vara gratis hjälpdesk, men jag stödjer din idé om att svara publikt i forumet istället. Det kan ju lättare hjälpa andra som har samma frågor. Bra jobbat!

Tack :)
    Jag ska svara till frågorställare att de får fråga här i tråden, det är ju inte snäll att prata bakom skärmen/ryggen, eller hur? Fegisar är de allihopa! ;)

Berk skrev:
    Yonna skrev:

Men det är en jättefint stort kaos med otroligt mycket information!

Om du orkar att bygga en website och håller den uppdaterat är det enklare att hitta (delen av?) information där. Men om det är lättare för dig att posta mycket information i en tråd är det kanske bättre för dig och oss?

Ska försöka båda. Finns ju folk som inte kan svenska eller inte känner Happy eller inte läst tråden, så enklaste är att sy ihop nån blog/website. Om jag orkar haha.

Kristoffer R skrev:
    Ja posta på! Dessutom är allt sökbart ändå så man kan hitta vilka vinterskor Yonna använder om hon skriver det. Igår läste jag en tråd från 2011 som dök up på Google.

Respektfullt: Yonna måste ha väldigt starka (pann)ben, jag lånade en fatbike och cyklade med den. Det var alldeles fantastiskt fruktansvärt vedervärdigt och jobbigt, en tortyrmaskin. Min vanliga mtb kändes som ett spinkigt staket efteråt. Har man inte redan superkrafter får man det med fatbike. Dessutom hade jag i packningen endast verktyg, pump, ett par jeans och två 24” slangar.

Också noterat är att en packraft ser lite ut som en klättersko.
    Haha! Du får bara träna lite mer! Härliga bilder, hoppas det följer mer!

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:

men trodde som gammal fotograf aldrig jag skulle säga det; det är för mycket bilder:)) bilder som inte säger något extra jämfört med bilder strax intill.

nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.

behåll gärna kaoset, men var mer stringent med bilder är mitt förslag.

för det här är en helt underbar tråd.

Vad säger du nu?! Mindre bilder??? Men vafan, då blir det ännu svårare för jag kan aldrig välja i de kaotiska bildbergen så därför skicka jag 25 bilder i varje inlägg, det är ju lättaste.
    Men förstår vad du menar, jag kan också ofta inte öppna tråden men då struntar jag i tråden och cyklar vidare, vi har ju hjul som snurrar runt och det kommer alltid ett ställe som har 4G eller wifi. Den enda nackdelen är att RR försvinner snabbt på Happy och dem är svårt att hitta tillbaka. T.ex Gabbeons RR, jag älskar hans sätt att berätta och hans härliga bilder men kan nästan aldrig öppna de när jag cyklar i skog&fjäll för han postar ännu mer bilder än jag haha. Och när jag är hem igen är tråden försvunnen i happykaoset.

Jag ser förresten plötsligt en röd elcykelknapp precis mitt på Happy, men vågar förstås inte trycka på röda knappar för har lärt att det kan ge stora problem. Men tänkte att en grön RR-knapp skulle vara mycket mer värdefull. Kanske om vi bråkar, tjatar och kastar många påhitt och kränkande personangrepp i alla RR-trådar att vi då får en sådan härligt grön knapp? Typ så här:

happys.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Haha. Borde ju gå. Nästa kategori: "Härliga RR" då bara ?

GöranS har ju gjort ett ryck med samlingstråd iaf

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    jingleyschmidt
    Inte mindre bilder, Yonna! Det är ju så härligt med bilder! :D

Däremot, och detta menar jag ingenting illa med, så kanske andra deltagare ska hålla sin bilder till ett minimum och skapa en egen tråd för sina äventyr, så blir det ju kanske lite mindre kaos i Yonnas tråd och lite mindre bilder framför allt. :P Gör som jag, våga ta steget och ha en alldeles egen tråd. ;)

Av:
    kais01
    ja bikzzen, du har inte bombat tråden särskilt, men av dina två föregående poster saknar den ena helt ny info. den är helt enkelt en kopia av den första. men du är inte ensam om det, även jag har gjort liknande inhopp.

min vädjan om mer kvalitet och mindre kvantitet var tänkt mer generellt. det är jättekul med bilder, men flera i rad av samma sak lastar ned utan att ge något extra.

sen som du säkert vet har vår trådskapare av olika skäl tagit bort dina poster ur sitt flöde, varför det vore klädsamt om just du postade på annan plats.

Av:
    Örjan Lax
    Det är nog inte bara kais01:s åsikt...

Av:
    ooms
    Man kan köra "dölj användare", och då slipper man se dennes poster. Troligtvis det som åsyftas.

Av:
    kais01
    bikzzen, det är enkelt för enskild användare att blockera alla poster från en annan användare. de syns då inte hos den som blockerat.

skälen till att du gentemot vår trådskapare hamnat där vet du bäst själv. oavsett orsaken därmed klädsamt om du drog vettig slutsats av det, och skrev dina poster på annan plats. vill betona att jag inte har något särskilt emot dem.

min förhoppning om en viss moderering av bildflödet gällde för övrigt inte dig.

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    kais01 skrev:
    det här är en helt underbar tråd.
    +42!

Den enda nackdelen är att RR försvinner snabbt på Happy och dem är svårt att hitta tillbaka. T.ex Gabbeons RR, jag älskar hans sätt att berätta och hans härliga bilder men kan nästan aldrig öppna de när jag cyklar i skog&fjäll för han postar ännu mer bilder än jag haha. Och när jag är hem igen är tråden försvunnen i happykaoset.
    /
    skrev:
    Men Yonna, använd "bevaka den här tråden"-rutan, som jag (och säkert många med mig) har gjort med din tråd. (och även Gabbeons bl.a, håller med om att den är kalasbra)

Happy.jpg

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    bikzzen, det är enkelt för enskild användare att blockera alla poster från en annan användare. de syns då inte hos den som blockerat.

skälen till att du gentemot vår trådskapare hamnat där vet du bäst själv. oavsett orsaken därmed klädsamt om du drog vettig slutsats av det, och skrev dina poster på annan plats. vill betona att jag inte har något särskilt emot dem.

min förhoppning om en viss moderering av bildflödet gällde för övrigt inte dig.
    Du har rätt Kai, i allt du säger. Tack för hjälpen.
    Vad gäller bilderna; ska försöka skicka mindre samma sort bilder, vet inte om det ska lyckas men ska iaf försöka :) Tack för din feedback!

mamme1 skrev:

Men Yonna, använd "bevaka den här tråden"-rutan, som jag (och säkert många med mig) har gjort med din tråd. (och även Gabbeons bl.a, håller med om att den är kalasbra)
    Oops, det kan jag ju göra! Dum att jag inte tänkte på detta. Tack för tipset :)

Sambal Oelek skrev:
    Haha. Borde ju gå. Nästa kategori: "Härliga RR" då bara ?

GöranS har ju gjort ett ryck med samlingstråd iaf
    Jo, har sett hans fantastiska RR-lista, vilket jobb! Men kan aldrig hitta den och den har inte de nya RR på första sidan. Tror den är indelat i länder, alltså A kommer först. Men ska göra som mamme1 säger, det är ju lättaste.

Vill också säga att jag inte orkar svara på alla frågorna jag får i PM/mail, jag behöver hjälp. Så tänkte copy/paste några och dumpa här haha (smart va?). Finns ju mer bikepackers och fatbikers här på Happy, jag är bara en av dem som pratar högst. Så hoppas ni vill hjälpa lite?
    Ska samla frågorna nu, vänta bara lite :)

Av:
    Yonna
    Yonna skrev:

Vill också säga att jag inte orkar svara på alla frågorna jag får i PM/mail, jag behöver hjälp. Så tänkte copy/paste några och dumpa här haha (smart va?). Finns ju mer bikepackers och fatbikers här på Happy, jag är bara en av dem som pratar högst. Så hoppas ni vill hjälpa lite?
    Okej då, här kommer några frågor. Kanske är det inte artigt/snäll att dumpa frågorna här men vi är ju tillsammans Happy, så bäst att dela våra frågor och cykelerfarenhet eller hur? Iaf är att dela mitt sätt att försöka ge lite tillbaka till happy/cykelmiljön som har (fat)berikat mitt liv.
    Jag försöker svara några här i tråden idag (utan bilder hihi), men lovar ingenting.

- Började du med en MTB 29 däck och gick över till fatbike efter ett tag eller gick du direkt på fatbike när du visste vilket underlag du ville cykla på?
    - Tänker mycket på om jag ska köpa en Pugsley eller en Karate monkey. Vad tror du? (frågeställare vill cykla från Iran, följa bergen in i Turkiet och vidare upp i Europa)
    - Har du fått byta däck på din fatbike uppe i fjällen nån gång och hur svårt/besvärligt är det dom första gångerna?
    - Hur länge tog det för dig att slita ner ett däck / hur ofta måste du byta däck?
    - Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?
    - Har du nån gång haft problem med sadelväskan och att den inte håller sig på plats eller nån gång känt att du skulle vilja ha en mindre pakethållare?
    - Hur mycket kläder har du med dig under sommar/vår/höst?
    - Använder du bara mobilen till att navigera eller har du en separat GPS?
    - Har lite funderingar på att köpa en dämpad sadel med gel. Dom är dock lite tunga; men men. Jag har testat en hel del olika smala sadlar utan dämpning och har aldrig riktigt varit bekväm med dom. Vilken sadel ska jag välja för långcykling MTB eller fatbike?
    - Känner du att du behöver stänkskärmar när det är riktigt lerigt/grisigt?
    - Hur många dagar mat hade du kapacitet för att packa?
    - Vad har du gjort för att maximera komforten när du cyklar? Extra grepptejp? Vilket typ av styre är bekvämast för veckor/månader av cykling?
    - Jag har funderat länge MTB med 29 däck med slang VS Fatbike tubeless. En del säger att dom har haft väldigt lite problem med slang och när det väl måste bytas så går det rätt snabbt; och en del hävdar att tubeless är den enda vägen att gå. Vad tror du?
    - Vilka bikepackingbags är bäst för långcykling?
    - Vilken ryggsäck har du och vilken är bra för långcykling?
    - Vad äter du på långa turer?
    - Vilken vinterskor, handskar, regnkläder, jacka har du på fatbike äventyr?
    - Vilken tält, sovsäck, liggunderlag är best för ultralätt bikepacking?
    - Var kan man köpa tjocka pannben? (haha)
    - Hur mycket vikt/packning har du med dig?
    - Är du inte rädd när du cyklar själv i fjäll&skog?
    - Vilka (fatbike)däck är bäst på långcykling?
    - Vilka däck är bäst för fjäll?
    - Vilken fatbikefälg är best för långcykling?
    - vilken fatbike är best för långcykling? (helt klart förstås, den behöver jag inte svara!)

Av:
    Berk
    Tror att viktigaste fråga saknas: hur galen måste man vara för att klara bikeraftturen som du gör?

Av:
    Oj vad frågor.... Så går det när du gör något bra. Då får du hjälpa till i stort och smått.
    flera av frågorna är ju situationella och kan inte besvaras utan att det måste ske en dialog så jag hoppas att de som ställt frågorna nu förstår varför de kanske inte fått svar tidigare... Som du sa, det går ju inte att vara helpdesk om du jobbar eller är ute och cyklar

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Yonna skrev:

Okej då, här kommer några frågor. Kanske är det inte artigt/snäll att dumpa frågorna här men vi är ju tillsammans Happy, så bäst att dela våra frågor och cykelerfarenhet eller hur? Iaf är att dela mitt sätt att försöka ge lite tillbaka till happy/cykelmiljön som har (fat)berikat mitt liv.
    Jag försöker svara några här i tråden idag (utan bilder hihi), men lovar ingenting.

- Började du med en MTB 29 däck och gick över till fatbike efter ett tag eller gick du direkt på fatbike när du visste vilket underlag du ville cykla på?
    - Tänker mycket på om jag ska köpa en Pugsley eller en Karate monkey. Vad tror du? (frågeställare vill cykla från Iran, följa bergen in i Turkiet och vidare upp i Europa)
    - Har du fått byta däck på din fatbike uppe i fjällen nån gång och hur svårt/besvärligt är det dom första gångerna?
    - Hur länge tog det för dig att slita ner ett däck / hur ofta måste du byta däck?
    - Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?
    - Har du nån gång haft problem med sadelväskan och att den inte håller sig på plats eller nån gång känt att du skulle vilja ha en mindre pakethållare?
    - Hur mycket kläder har du med dig under sommar/vår/höst?
    - Använder du bara mobilen till att navigera eller har du en separat GPS?
    - Har lite funderingar på att köpa en dämpad sadel med gel. Dom är dock lite tunga; men men. Jag har testat en hel del olika smala sadlar utan dämpning och har aldrig riktigt varit bekväm med dom. Vilken sadel ska jag välja för långcykling MTB eller fatbike?
    - Känner du att du behöver stänkskärmar när det är riktigt lerigt/grisigt?
    - Hur många dagar mat hade du kapacitet för att packa?
    - Vad har du gjort för att maximera komforten när du cyklar? Extra grepptejp? Vilket typ av styre är bekvämast för veckor/månader av cykling?
    - Jag har funderat länge MTB med 29 däck med slang VS Fatbike tubeless. En del säger att dom har haft väldigt lite problem med slang och när det väl måste bytas så går det rätt snabbt; och en del hävdar att tubeless är den enda vägen att gå. Vad tror du?
    - Vilka bikepackingbags är bäst för långcykling?
    - Vilken ryggsäck har du och vilken är bra för långcykling?
    - Vad äter du på långa turer?
    - Vilken vinterskor, handskar, regnkläder, jacka har du på fatbike äventyr?
    - Vilken tält, sovsäck, liggunderlag är best för ultralätt bikepacking?
    - Var kan man köpa tjocka pannben? (haha)
    - Hur mycket vikt/packning har du med dig?
    - Är du inte rädd när du cyklar själv i fjäll&skog?
    - Vilka (fatbike)däck är bäst på långcykling?
    - Vilka däck är bäst för fjäll?
    - Vilken fatbikefälg är best för långcykling?
    - vilken fatbike är best för långcykling? (helt klart förstås, den behöver jag inte svara!)
    Alltså pahw-rhik-tihigt, vad är det med folk?
    Inte nån av frågeställarna kan ju rimligtvis ha läst just nånting av det du har skrivit i tråden?
    Det kanske är din tur att casha in nu, starta en sån där "följ-mig-och-få-svar-på-dina-knasiga-frågor-för-endast-9.99$-per-månad"-webtjänst. :-D

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna kan väl skaffa en sån där patreon-sida där folk som vill kan supporta med X antal kronor varje månad och då få tillgång till mer bilder, mer djupgående information och annat smått och gott. ;D

Av:
    h.g.j
    jingleyschmidt skrev:
    Yonna kan väl skaffa en sån där patreon-sida där folk som vill kan supporta med X antal kronor varje månad och då få tillgång till mer bilder, mer djupgående information och annat smått och gott. ;D

Med tanke på diskussionerna kring eventuell prestationsångest när vi var mitt uppe i Happyraftinsamlingen så vet jag inte om det är rätt i det här fallet, men konceptet är ju inte fel.

Appropå koncept så har ju du och Yonna visat att det fungerar bra att köra egna trådar för sina äventyr, kanske ett tips till vissa andra i bästa välmening. Även om varken diskreta eller direkta pikar verkar fungera riktigt bra i en del fall.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Tror att viktigaste fråga saknas: hur galen måste man vara för att klara bikeraftturen som du gör?

:)
    Den där frågan har jag inte kopierat för jag vet inget bra svar. Eller egentligen vet jag inget svar man vill gärna höra. Om jag säger sanningen 'bara hoppa på en fatbike och glöm inte tält&sovsäck' då tror man mig inte :)

#1725 skrev:
    Oj vad frågor.... Så går det när du gör något bra. Då får du hjälpa till i stort och smått.
    flera av frågorna är ju situationella och kan inte besvaras utan att det måste ske en dialog så jag hoppas att de som ställt frågorna nu förstår varför de kanske inte fått svar tidigare... Som du sa, det går ju inte att vara helpdesk om du jobbar eller är ute och cyklar
    Jepp, och det finns många mer frågor. Men äsch, vi har alla varit barn och lärt oss cykla. Förstår också att det kan vara ett stort steg för nån som aldrig har fatcyklat eller tältat, då vill man ju gärna veta allt innan man hoppar i djupet. Och det är ju också kul att prata, drömma och diskutera om cykelaventyr, prylar, material etc. Så jag vill gärna hjälpa/svara om det går. Men som sagt, bara min erfarenhet hjälper inte (jag är ju bara en liten människa på en för stor cykel), så bäst att fråga i tråden eller i forumet så alla här kan svara. Jo, jag tjatar nu men ibland hjälper det :)

mamme1 skrev:

Det kanske är din tur att casha in nu, starta en sån där "följ-mig-och-få-svar-på-dina-knasiga-frågor-för-endast-9.99$-per-månad"-webtjänst. :-D
    Haha!

jingleyschmidt skrev:
    Nej du, det är ingenting för mig, jag vill bara cykla :) Men du Jingely, när ska du slänga ett tält på din cykel och trampa till ännu mer frihet? Och är det förresten inte nåt för dig, en fatbike? Om du vill kan jag nån gång cykla till ditt cykelområde så du kan testa en Pugs med 10kg packning, inget problem! Kan vänta tills det finns snö då blir det lite mer spännande :)

h.g.j skrev:

Appropå koncept så har ju du och Yonna visat att det fungerar bra att köra egna trådar för sina äventyr, kanske ett tips till vissa andra i bästa välmening. Även om varken diskreta eller direkta pikar verkar fungera riktigt bra i en del fall.
    Starta egna äventyrtrådar är skitbra för forumet. Då ger vi tillbaka och finns det inte bara materialtopics men även äventyr, bilder och glada cykellivkänslor. Det är ju därför att vi cyklar, okej inte alla men de flesta ;) Lätt att glömma i våra materialdiskussioner.

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna skrev:
    Nej du, det är ingenting för mig, jag vill bara cykla :) Men du Jingely, när ska du slänga ett tält på din cykel och trampa till ännu mer frihet? Och är det förresten inte nåt för dig, en fatbike? Om du vill kan jag nån gång cykla till ditt cykelområde så du kan testa en Pugs med 10kg packning, inget problem! Kan vänta tills det finns snö då blir det lite mer spännande :)

Jag är för feg! Sen har jag har inte ens cyklat 10 mil på en dag ännu, haha. Jag är ingen bikepacker. ;) Men vem vet vad framtiden har att erbjuda! Kanske bor det en liten äventyrare i mig också. Men nu är det bara äventyr i miniatyr. ;) Men fortsätt inspirera Yonna! Och det var inte meningen att pressa dig med patreon eller något. Lev livet och cykla på! :D

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Berk skrev:

Den där frågan har jag inte kopierat för jag vet inget bra svar. Eller egentligen vet jag inget svar man vill gärna höra. Om jag säger sanningen 'bara hoppa på en fatbike och glöm inte tält&sovsäck' då tror man mig inte :)
    /quote]

Håller med angående dom delarna. Men vet inte om fatraft kombon.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:

Då skyller jag på ni happyriders och säger: "Fick båten från Happy, ett cykelforum fyllt med cyklister som drömmer om spännande fatraftäventyr men hellre ligger slö i soffan med chips och öl. Så dem bestämde att jag skulle offra mig. Först ville jag förstås inte, men jo, du vet, cyklister är jätte envisa så efter en insamling fick jag båten plus en paddel. De gav båten också ett namn, Happyeverafter, alltså Happyraften, och nu vill de förstås äventyrberättelser för pengarna. Så, jo, nu är jag tvungen att ge mig ut, får kämpa i alla väder mot troll, älgar och gäddor, och jag är alltid kallt, blött och hungrig. Och ensam förstås för ingen vill följa med. Men igår fick jag meddelanden att jag får inte längre skicka så många bilder för då kan dem inte öppna forumet så jag tror min popularitet avtar. Hoppas de ska inte hitta nåt nytt äventyruppdrag nu, typ cykla till Sydpolen eller nåt hemskt."

jingleyschmidt skrev:
    Yonna skrev:

Jag är för feg! Sen har jag har inte ens cyklat 10 mil på en dag ännu, haha. Jag är ingen bikepacker. ;) Men vem vet vad framtiden har att erbjuda! Kanske bor det en liten äventyrare i mig också. Men nu är det bara äventyr i miniatyr. ;) Men fortsätt inspirera Yonna! Och det var inte meningen att pressa dig med patreon eller något. Lev livet och cykla på! :D
    Du är inte alls feg, du är vår stora Jingelyhjälte! Dessutom startade du en egen tråd för att berätta din dagliga cykeläventyr, och det frågar mycket mer mod än att cykla runt med några plastväskor. Och tråden är jättefint med härliga bilder. Så glöm att du är feg för det är du inte alls :)
    Förresten, om du lånar fattien och kör i snön går det aldrig att cykla mer än 10mil, så cykel är perfekt för dig ;)

Jag har en fråga men vet inte var jag ska fråga så då blir det här. Jag försöker kontakta ForesterGuy men han svarar inte telefon/mail etc och nu börjar jag oroa mig. Han brukar alltid Telegramma varje dag men sista gång var för mer än två veckor sen, samma sak här på Happy. Nån som vet vad har hänt? Skicka gärna PM då, tack!

Av:
    h.g.j
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:

Då skyller jag på ni happyriders och säger: "Fick båten från Happy, ett cykelforum fyllt med cyklister som drömmer om spännande fatraftäventyr men hellre ligger slö i soffan med chips och öl. Så dem bestämde att jag skulle offra mig. Först ville jag förstås inte, men jo, du vet, cyklister är jätte envisa så efter en insamling fick jag båten plus en paddel. De gav båten också ett namn, Happyeverafter, alltså Happyraften, och nu vill de förstås äventyrberättelser för pengarna. Så, jo, nu är jag tvungen att ge mig ut, får kämpa i alla väder mot troll, älgar och gäddor, och jag är alltid kallt, blött och hungrig. Och ensam förstås för ingen vill följa med. Men igår fick jag meddelanden att jag får inte längre skicka så många bilder för då kan dem inte öppna forumet så jag tror min popularitet avtar. Hoppas de ska inte hitta nåt nytt äventyruppdrag nu, typ cykla till Sydpolen eller nåt hemskt."

Är det så det funkar, att vi får välja äventyr? ?

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna skrev:
    Du är inte alls feg, du är vår stora Jingelyhjälte! Dessutom startade du en egen tråd för att berätta din dagliga cykeläventyr, och det frågar mycket mer mod än att cykla runt med några plastväskor. Och tråden är jättefint med härliga bilder. Så glöm att du är feg för det är du inte alls :)

Förresten, om du lånar fattien och kör i snön går det aldrig att cykla mer än 10mil, så cykel är perfekt för dig ;)

Du är rar du, Yonna! :D Men du, du får posta precis hur många bilder du vill. Vill du posta 1000 bilder och skriva så ska du göra det. Vill du posta 1 bild och inte skriva någonting, så gör det också! Det är ju DIN TRÅD. :D Jag kan i alla fall inte få nog av dina bilder och berättelser, så din popularitet hos mig har inte avtagit. :D

Och jag hoppas du skojar lite när du säger att du känner press. Jag var inte på forumet när du fick insamlat till en raft och så, men med tanke på hur mycket du cyklat och paddlat runt sen jag kom till forumet så borde du redan ha levererat mer än någon kunnat önska!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in