• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Oj vad frågor.... Så går det när du gör något bra. Då får du hjälpa till i stort och smått.
    flera av frågorna är ju situationella och kan inte besvaras utan att det måste ske en dialog så jag hoppas att de som ställt frågorna nu förstår varför de kanske inte fått svar tidigare... Som du sa, det går ju inte att vara helpdesk om du jobbar eller är ute och cyklar

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Yonna skrev:

Vill också säga att jag inte orkar svara på alla frågorna jag får i PM/mail, jag behöver hjälp. Så tänkte copy/paste några och dumpa här haha (smart va?). Finns ju mer bikepackers och fatbikers här på Happy, jag är bara en av dem som pratar högst. Så hoppas ni vill hjälpa lite?
    Ska samla frågorna nu, vänta bara lite :)
    Okej då, här kommer några frågor. Kanske är det inte artigt/snäll att dumpa frågorna här men vi är ju tillsammans Happy, så bäst att dela våra frågor och cykelerfarenhet eller hur? Iaf är att dela mitt sätt att försöka ge lite tillbaka till happy/cykelmiljön som har (fat)berikat mitt liv.
    Jag försöker svara några här i tråden idag (utan bilder hihi), men lovar ingenting.

- Började du med en MTB 29 däck och gick över till fatbike efter ett tag eller gick du direkt på fatbike när du visste vilket underlag du ville cykla på?
    - Tänker mycket på om jag ska köpa en Pugsley eller en Karate monkey. Vad tror du? (frågeställare vill cykla från Iran, följa bergen in i Turkiet och vidare upp i Europa)
    - Har du fått byta däck på din fatbike uppe i fjällen nån gång och hur svårt/besvärligt är det dom första gångerna?
    - Hur länge tog det för dig att slita ner ett däck / hur ofta måste du byta däck?
    - Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?
    - Har du nån gång haft problem med sadelväskan och att den inte håller sig på plats eller nån gång känt att du skulle vilja ha en mindre pakethållare?
    - Hur mycket kläder har du med dig under sommar/vår/höst?
    - Använder du bara mobilen till att navigera eller har du en separat GPS?
    - Har lite funderingar på att köpa en dämpad sadel med gel. Dom är dock lite tunga; men men. Jag har testat en hel del olika smala sadlar utan dämpning och har aldrig riktigt varit bekväm med dom. Vilken sadel ska jag välja för långcykling MTB eller fatbike?
    - Känner du att du behöver stänkskärmar när det är riktigt lerigt/grisigt?
    - Hur många dagar mat hade du kapacitet för att packa?
    - Vad har du gjort för att maximera komforten när du cyklar? Extra grepptejp? Vilket typ av styre är bekvämast för veckor/månader av cykling?
    - Jag har funderat länge MTB med 29 däck med slang VS Fatbike tubeless. En del säger att dom har haft väldigt lite problem med slang och när det väl måste bytas så går det rätt snabbt; och en del hävdar att tubeless är den enda vägen att gå. Vad tror du?
    - Vilka bikepackingbags är bäst för långcykling?
    - Vilken ryggsäck har du och vilken är bra för långcykling?
    - Vad äter du på långa turer?
    - Vilken vinterskor, handskar, regnkläder, jacka har du på fatbike äventyr?
    - Vilken tält, sovsäck, liggunderlag är best för ultralätt bikepacking?
    - Var kan man köpa tjocka pannben? (haha)
    - Hur mycket vikt/packning har du med dig?
    - Är du inte rädd när du cyklar själv i fjäll&skog?
    - Vilka (fatbike)däck är bäst på långcykling?
    - Vilka däck är bäst för fjäll?
    - Vilken fatbikefälg är best för långcykling?
    - vilken fatbike är best för långcykling? (helt klart förstås, den behöver jag inte svara!)
    Alltså pahw-rhik-tihigt, vad är det med folk?
    Inte nån av frågeställarna kan ju rimligtvis ha läst just nånting av det du har skrivit i tråden?
    Det kanske är din tur att casha in nu, starta en sån där "följ-mig-och-få-svar-på-dina-knasiga-frågor-för-endast-9.99$-per-månad"-webtjänst. :-D

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Bikzz
    Ja, eller skriv en fatbike & bikeraft - bok ! Med alla fina foton & turer & historier & tips & utrustningstips osv från den här tråden. Skulle säkert sälja massor !
    Edit:
    Och strunta i alla triviala frågor, du behöver inte svara, fortsätt bara att posta dina egna turer -:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 18:36 av Bikzz.

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna kan väl skaffa en sån där patreon-sida där folk som vill kan supporta med X antal kronor varje månad och då få tillgång till mer bilder, mer djupgående information och annat smått och gott. ;D

Av:
    Bikzz
    Very coolt med BikeRafting !
    .
    br72.jpg

Av:
    h.g.j
    jingleyschmidt skrev:
    Yonna kan väl skaffa en sån där patreon-sida där folk som vill kan supporta med X antal kronor varje månad och då få tillgång till mer bilder, mer djupgående information och annat smått och gott. ;D

Med tanke på diskussionerna kring eventuell prestationsångest när vi var mitt uppe i Happyraftinsamlingen så vet jag inte om det är rätt i det här fallet, men konceptet är ju inte fel.

Appropå koncept så har ju du och Yonna visat att det fungerar bra att köra egna trådar för sina äventyr, kanske ett tips till vissa andra i bästa välmening. Även om varken diskreta eller direkta pikar verkar fungera riktigt bra i en del fall.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Tror att viktigaste fråga saknas: hur galen måste man vara för att klara bikeraftturen som du gör?

:)
    Den där frågan har jag inte kopierat för jag vet inget bra svar. Eller egentligen vet jag inget svar man vill gärna höra. Om jag säger sanningen 'bara hoppa på en fatbike och glöm inte tält&sovsäck' då tror man mig inte :)

#1725 skrev:
    Oj vad frågor.... Så går det när du gör något bra. Då får du hjälpa till i stort och smått.
    flera av frågorna är ju situationella och kan inte besvaras utan att det måste ske en dialog så jag hoppas att de som ställt frågorna nu förstår varför de kanske inte fått svar tidigare... Som du sa, det går ju inte att vara helpdesk om du jobbar eller är ute och cyklar
    Jepp, och det finns många mer frågor. Men äsch, vi har alla varit barn och lärt oss cykla. Förstår också att det kan vara ett stort steg för nån som aldrig har fatcyklat eller tältat, då vill man ju gärna veta allt innan man hoppar i djupet. Och det är ju också kul att prata, drömma och diskutera om cykelaventyr, prylar, material etc. Så jag vill gärna hjälpa/svara om det går. Men som sagt, bara min erfarenhet hjälper inte (jag är ju bara en liten människa på en för stor cykel), så bäst att fråga i tråden eller i forumet så alla här kan svara. Jo, jag tjatar nu men ibland hjälper det :)

mamme1 skrev:

Det kanske är din tur att casha in nu, starta en sån där "följ-mig-och-få-svar-på-dina-knasiga-frågor-för-endast-9.99$-per-månad"-webtjänst. :-D
    Haha!

jingleyschmidt skrev:
    Nej du, det är ingenting för mig, jag vill bara cykla :) Men du Jingely, när ska du slänga ett tält på din cykel och trampa till ännu mer frihet? Och är det förresten inte nåt för dig, en fatbike? Om du vill kan jag nån gång cykla till ditt cykelområde så du kan testa en Pugs med 10kg packning, inget problem! Kan vänta tills det finns snö då blir det lite mer spännande :)

h.g.j skrev:

Appropå koncept så har ju du och Yonna visat att det fungerar bra att köra egna trådar för sina äventyr, kanske ett tips till vissa andra i bästa välmening. Även om varken diskreta eller direkta pikar verkar fungera riktigt bra i en del fall.
    Starta egna äventyrtrådar är skitbra för forumet. Då ger vi tillbaka och finns det inte bara materialtopics men även äventyr, bilder och glada cykellivkänslor. Det är ju därför att vi cyklar, okej inte alla men de flesta ;) Lätt att glömma i våra materialdiskussioner.

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna skrev:
    Nej du, det är ingenting för mig, jag vill bara cykla :) Men du Jingely, när ska du slänga ett tält på din cykel och trampa till ännu mer frihet? Och är det förresten inte nåt för dig, en fatbike? Om du vill kan jag nån gång cykla till ditt cykelområde så du kan testa en Pugs med 10kg packning, inget problem! Kan vänta tills det finns snö då blir det lite mer spännande :)

Jag är för feg! Sen har jag har inte ens cyklat 10 mil på en dag ännu, haha. Jag är ingen bikepacker. ;) Men vem vet vad framtiden har att erbjuda! Kanske bor det en liten äventyrare i mig också. Men nu är det bara äventyr i miniatyr. ;) Men fortsätt inspirera Yonna! Och det var inte meningen att pressa dig med patreon eller något. Lev livet och cykla på! :D

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Tror att viktigaste fråga saknas: hur galen måste man vara för att klara bikeraftturen som du gör?

Den där frågan har jag inte kopierat för jag vet inget bra svar. Eller egentligen vet jag inget svar man vill gärna höra. Om jag säger sanningen 'bara hoppa på en fatbike och glöm inte tält&sovsäck' då tror man mig inte :)
    /quote]

Håller med angående dom delarna. Men vet inte om fatraft kombon.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:

Då skyller jag på ni happyriders och säger: "Fick båten från Happy, ett cykelforum fyllt med cyklister som drömmer om spännande fatraftäventyr men hellre ligger slö i soffan med chips och öl. Så dem bestämde att jag skulle offra mig. Först ville jag förstås inte, men jo, du vet, cyklister är jätte envisa så efter en insamling fick jag båten plus en paddel. De gav båten också ett namn, Happyeverafter, alltså Happyraften, och nu vill de förstås äventyrberättelser för pengarna. Så, jo, nu är jag tvungen att ge mig ut, får kämpa i alla väder mot troll, älgar och gäddor, och jag är alltid kallt, blött och hungrig. Och ensam förstås för ingen vill följa med. Men igår fick jag meddelanden att jag får inte längre skicka så många bilder för då kan dem inte öppna forumet så jag tror min popularitet avtar. Hoppas de ska inte hitta nåt nytt äventyruppdrag nu, typ cykla till Sydpolen eller nåt hemskt."

jingleyschmidt skrev:
    Yonna skrev:

Jag är för feg! Sen har jag har inte ens cyklat 10 mil på en dag ännu, haha. Jag är ingen bikepacker. ;) Men vem vet vad framtiden har att erbjuda! Kanske bor det en liten äventyrare i mig också. Men nu är det bara äventyr i miniatyr. ;) Men fortsätt inspirera Yonna! Och det var inte meningen att pressa dig med patreon eller något. Lev livet och cykla på! :D
    Du är inte alls feg, du är vår stora Jingelyhjälte! Dessutom startade du en egen tråd för att berätta din dagliga cykeläventyr, och det frågar mycket mer mod än att cykla runt med några plastväskor. Och tråden är jättefint med härliga bilder. Så glöm att du är feg för det är du inte alls :)
    Förresten, om du lånar fattien och kör i snön går det aldrig att cykla mer än 10mil, så cykel är perfekt för dig ;)

Jag har en fråga men vet inte var jag ska fråga så då blir det här. Jag försöker kontakta ForesterGuy men han svarar inte telefon/mail etc och nu börjar jag oroa mig. Han brukar alltid Telegramma varje dag men sista gång var för mer än två veckor sen, samma sak här på Happy. Nån som vet vad har hänt? Skicka gärna PM då, tack!

Av:
    h.g.j
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:

Då skyller jag på ni happyriders och säger: "Fick båten från Happy, ett cykelforum fyllt med cyklister som drömmer om spännande fatraftäventyr men hellre ligger slö i soffan med chips och öl. Så dem bestämde att jag skulle offra mig. Först ville jag förstås inte, men jo, du vet, cyklister är jätte envisa så efter en insamling fick jag båten plus en paddel. De gav båten också ett namn, Happyeverafter, alltså Happyraften, och nu vill de förstås äventyrberättelser för pengarna. Så, jo, nu är jag tvungen att ge mig ut, får kämpa i alla väder mot troll, älgar och gäddor, och jag är alltid kallt, blött och hungrig. Och ensam förstås för ingen vill följa med. Men igår fick jag meddelanden att jag får inte längre skicka så många bilder för då kan dem inte öppna forumet så jag tror min popularitet avtar. Hoppas de ska inte hitta nåt nytt äventyruppdrag nu, typ cykla till Sydpolen eller nåt hemskt."

Är det så det funkar, att vi får välja äventyr? 😀

Av:
    jingleyschmidt
    Yonna skrev:
    Du är inte alls feg, du är vår stora Jingelyhjälte! Dessutom startade du en egen tråd för att berätta din dagliga cykeläventyr, och det frågar mycket mer mod än att cykla runt med några plastväskor. Och tråden är jättefint med härliga bilder. Så glöm att du är feg för det är du inte alls :)

Förresten, om du lånar fattien och kör i snön går det aldrig att cykla mer än 10mil, så cykel är perfekt för dig ;)

Du är rar du, Yonna! :D Men du, du får posta precis hur många bilder du vill. Vill du posta 1000 bilder och skriva så ska du göra det. Vill du posta 1 bild och inte skriva någonting, så gör det också! Det är ju DIN TRÅD. :D Jag kan i alla fall inte få nog av dina bilder och berättelser, så din popularitet hos mig har inte avtagit. :D

Och jag hoppas du skojar lite när du säger att du känner press. Jag var inte på forumet när du fick insamlat till en raft och så, men med tanke på hur mycket du cyklat och paddlat runt sen jag kom till forumet så borde du redan ha levererat mer än någon kunnat önska!

Av:
    Yonna
    h.g.j skrev:
    Är det så det funkar, att vi får välja äventyr? 😀

Oj och oops, vad har jag sagt nu?? Ska snabbt redigera min text! ;)

jingleyschmidt skrev:
    Du är rar du, Yonna! :D Men du, du får posta precis hur många bilder du vill. Vill du posta 1000 bilder och skriva så ska du göra det. Vill du posta 1 bild och inte skriva någonting, så gör det också! Det är ju DIN TRÅD. :D Jag kan i alla fall inte få nog av dina bilder och berättelser, så din popularitet hos mig har inte avtagit. :D

Och jag hoppas du skojar lite när du säger att du känner press. Jag var inte på forumet när du fick insamlat till en raft och så, men med tanke på hur mycket du cyklat och paddlat runt sen jag kom till forumet så borde du redan ha levererat mer än någon kunnat önska!

Det var snällt sagt, tack :) Jo, tråden är min men jag vet också att Kai har ont i foten nu så han är lite ledsen nu så jag vill inte kämpa emot honom såsom jag gjorde med polygripen och några andra goda tips från honom. När hans fot är bättre ska jag bomba tråden med bilder igen haha.

Och förstås känner jag mig pressat, det är ju inte så roligt att cykla runt med plastväskor plus en gummibåt och försöka skriva inspirerande berättelser medan ni ligger varm och skönt i soffan och diskutera era ölkagge-storlek. Du får gärna ta över stafettpinnen ;)

Nej jag skämtar förstås :) Jag älskar att cykla&paddla och Kai har ju också rätt. Jag ser det som feedback, inte som negativ kritik. Egentligen vill jag ofta posta andra bilder än en fatbike med packraft lutat mot träd och sten. Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder. Så jag får utveckla mig lite, ingen aning hur men ska iaf försöka :)

Av:
    Bikzz
    Yep-Yep, känner väl till problemet. Jag har många tusen kort -:) av Biketouring i Europa, från en massa månads-långa resor. Dom flesta visar ett tält med ett camping-kök och en öl och lite käk utanför, eller en Biketouring cykel med packning lutat mot en bro över en flod. Ibland ett fint landskap, Alperna i bakgrunden, eller ett coolt torg i en liten tysk medeltida stad.

Men det är väldigt kul att ha ändå, mest för mig själv, men för andra som inte varit med om det hela så är det inte samma sak.

Snart börjar det bli samma med BikeRafting oxå, mängder med bilder från olika ställen och turer och floder, dom flesta ganska lika, med en raft och en cykel och ett tält... Riktigt kul för mig att ha, men nog lite enehanda för andra som inte var med. Take it easy !!

Edit.

Gillar Yonnas tråd, helt suveränt, citerar lite: " medan ni ligger varm och skönt i soffan och diskutera era ölkagge-storlek" --> Dvs dom inläggen är inte så relevanta ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 18:49 av Bikzz.

Av:
    Arsozath
    Sitter och är lite förvirrad. De vill ha mindre bilder... Mindre beskriver en saks storlek. Om det är antalet som åsyftas så är det färre som gäller. Personligen vill jag varken ha färre eller mindre bilder!

Av:
    Berk
    Arsozath skrev:
    Sitter och är lite förvirrad. De vill ha mindre bilder... Mindre beskriver en saks storlek. Om det är antalet som åsyftas så är det färre som gäller. Personligen vill jag varken ha färre eller mindre bilder!

Det var Yonna med hennes dåliga svenska (som är mycket bättre än min dåliga svenska) som började med "mindre", för att "minder" är "färre" på nederländska.

Jag gillar Yonna's tråd och vill inte har färre bilder och vågar inte kritisera Yonna, men kanske har Kais01 en poäng att det finns (för?) många liknande bilder. Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

Av:
    mamme1
    Berk skrev:
    Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

+42!

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    TorakP
    Yonna skrev:

Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder.
    )

Fingerbilder?? 👈☝✌🖐🤘

I love kebab, ägg, road kill, stenbroar, fatbikes and I love yonna so .........

5750318ccb3fd837e6067ddf8456cc3c1a25ed443faa5bba1080c3c05a386d1f.jpg

Av:
    Berk
    TorakP skrev:
    Yonna skrev:

Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder.
    )

Fingerbilder?? 👈☝✌🖐🤘

Har du missat alla fingerbilder??

Av:
    kais01
    det var inte iofs färre bilder som önskades. det var färre dubbletter.

och bakgrunden är inte motvilja mot bilder, jag älskar bilder, och har alltså i unga dagar arbetat som fotograf på tidning. problemet är att sidorna i just denna tråd tenderat vara för tunga att hantera utan wifi. så ville på ett positivt sätt flagga för ett kvalitetstänk som också vill jag hävda har chans att göra denna den bästa av trådar ännu underbarare.

och yonna, jag är faktiskt inte särskilt ledsen för min iofs särskilt allvarliga fotskada, utan fantastiskt tacksam och glad att det går så bra! var hemma från arbetet två dagar i samband med en tretimmars operation, sedan klarat även stående arbetsuppgifter utan problem för en skada som nästan alltid betyder 2-3 månaders sjukskrivning. idag två veckor senare cyklade jag tre mil, och gjorde ikväll röntgen med belastningsprovokation som var finfin. så allt tyder på att resultatet kommer bli bra. hur kan man inte bli glad av det?

en annan sorts lycka är en härligt bra polygrip:)

Av:
    Yonna
    Berk skrev:

Det var Yonna med hennes dåliga svenska (som är mycket bättre än min dåliga svenska) [..]

Va, har jag skrivit fel igen?? Aaarggh, jävla språk, grummlegrollgrill!
    Finns det en vad-betyder-dethärordet-i-dethärjävlaspråket-tråd? Det skulle vara jättebra för min happykarriär, då ska mitt inläggantal höja astronomiskt! Och kanske blir även min svenska bättre :)

kais01 skrev:

och yonna, jag är faktiskt inte särskilt ledsen för min iofs särskilt allvarliga fotskada, utan fantastiskt tacksam och glad att det går så bra! var hemma från arbetet två dagar i samband med en tretimmars operation, sedan klarat även stående arbetsuppgifter utan problem för en skada som nästan alltid betyder 2-3 månaders sjukskrivning. idag två veckor senare cyklade jag tre mil, och gjorde ikväll röntgen med belastningsprovokation som var finfin. så allt tyder på att resultatet kommer bli bra. hur kan man inte bli glad av det?
    Härligt att läsa och hoppas alllt förtsätter så bra! Du är stark Kai!

mamme1 skrev:
    Berk skrev:
    Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

+42!
    Tack! Det var fint att läsa och ska bomba tråden med massor av bilder igen :) Har t.ex många stenbrobilder men det var nån idiot som öppnade en stenbrotråd så nu får jag posta dem där. Stor chans att jag glömmer posta då.
    Men först försöka ordna några tusentals bilder. Hade äntligen råd att köpa en extern hårddisk för min lilla laptop som har bara 7gb kvar för bilder (typ 1månad). Hårddisken har 3tb så nu går det hoppas mycket lättare att spara bilder. Och hoppas också att ordna dem.

TorakP skrev:

Fingerbilder?? 👈☝✌🖐🤘
    Jo, jag tog en bild för vår Stuvarn som kämpar för sitt liv i sjukhuset. Barnslig bild men det spelar ingen roll, hoppas han blir lite glad av bilden.
    Här är Stuvarns tråd, den bästa och hemska tråden som finns på Happy: https://happyride.se
    Och här är fingerbilden:

P1160143.jpg

Av:
    mb5
    kais01 skrev:
    nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.
    Jo, men det är framförallt forumets fel faktiskt. Bilder som visas i tråden är inga thumbnails utan fil i den maximala storleken (de kanske minskas lite på skärmen sedan, men fil som laddas ner är stora). Och bildstorleken saknas i själva HTML koden, så webbläsaren vet inte hur stor utryme ska reserveras för bilder och texten hoppar ner i takt med hur bilderna laddas ner. Detta är tyvärr nåt som admins behövde fixa och då är det nästan hopplöst om jag märkte rätt vad skrevs i andra diskussioner.

Jag kan eventuellt försöka hacka ihop en userscript (för en greasemonkey/tampermonkey webbläsaraddon) som först döljer alla bilder i tråden tills man klickar på en och bilden laddas ner bara då. Typ så. Det skulle vara ganska lätt att göra tror jag. Säg bara om du tror att det vore nyttig.

Yonna skrev:
    Vill också säga att jag inte orkar svara på alla frågorna jag får i PM/mail, jag behöver hjälp. Så tänkte copy/paste några och dumpa här haha (smart va?). Finns ju mer bikepackers och fatbikers här på Happy, jag är bara en av dem som pratar högst. Så hoppas ni vill hjälpa lite?
    Ska samla frågorna nu, vänta bara lite :)

Okej då, här kommer några frågor. Kanske är det inte artigt/snäll att dumpa frågorna här men vi är ju tillsammans Happy, så bäst att dela våra frågor och cykelerfarenhet eller hur? Iaf är att dela mitt sätt att försöka ge lite tillbaka till happy/cykelmiljön som har (fat)berikat mitt liv.
    Jag försöker svara några här i tråden idag (utan bilder hihi), men lovar ingenting.

Nu vet jag inte om jag ska ens försöka svara när frågorna var förklarade till dumma och att det är bara att läsa tråden och dessutom tror jag att det är en (stor) del av detta roliga att testa själv vad och hur funkar eller inte, hitta sina egna lösningar osv. Men ok då, jag börjar med en del:

- Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?
    Slang jo, ett fatbikedäck ... vadå? På allvar?? :)

- Har du fått byta däck på din fatbike uppe i fjällen nån gång och hur svårt/besvärligt är det dom första gångerna?
    Jag sa att jag har inget reservdäck packad med mig, eller hur? Dock ibland vore det bra att kunna byta till dubbar för visa delsträckor. :-) Om det menas att laga en punka -- jo, en gång och en gång inte direkt i fjällen men ute i snö (en konstig punktering pga för låg tryck och mycket rörelse mellan däck och slang som slet sönder slangen). Ingenting märkligt, inga problem alls, lika med vilken som helst annan cykel.

- Använder du bara mobilen till att navigera eller har du en separat GPS?
    Nej. Med papperskartor och en kompass slipper man att leta en butik som säljs batterier eller fundera om det går att montera en dynamo på en fatbike. :-)

- Hur många dagar mat hade du kapacitet för att packa?
    Mellan en och två veckor helt lyxigt utan att behöva svälta (och utan behov att ha en jävlatung ryggsäck) från ett välsorterat hushåll, troligen lite värre sedan om man ska fylla på igen i en små butik. Men det beror ju på hur mycket man brukar äta. Ut och testa!

- Vad har du gjort för att maximera komforten när du cyklar?
    Införskaffade en liggcykel. :-) Men den funkar inte så bra i fjällen.

- Har du nån gång haft problem med sadelväskan och att den inte håller sig på plats eller nån gång känt att du skulle vilja ha en mindre pakethållare?
    Hade en stor Ortlieb väska, som är helt usel i terräng (håller inte form/böjer sig ner och metallbitar vid sadelrörfäste äter sönder innehålet), Revelate Designs väskan (samma typen som Yonna har, men nya modellen) funkar toppen för mig än så länge.

- Vad äter du på långa turer?
    Allt som finns eller går att få tag i. :-) Jag tror att det är bäst att testa vad passar just dig annars kan man helst starta en utematlagningsrecepttråd.

- Hur mycket vikt/packning har du med dig?
    Definitivt för mycket. Men jag vågar aldrig väga cykeln, så jag vet inte (och vill inte veta :) ).

- Vilka däck är bäst för fjäll?
    Ofta en bra vibramsula. :-) Annars är jag nöjd med Surly Edna, men testade inte andra.

- Hur mycket kläder har du med dig under sommar/vår/höst?
    Framförallt i lite skitig vädret slutar det ofta med att man har på sig samma kläder nästan hela tiden för att resten är antingen redan hopplöst blöt eller blir så direkt om man skulle byta ... :-) det mesta funkar till slut, man dör ju inte av att cykla ett par dagar i samma smutsiga kläder (och enda sätt att torka kläder som funkar alltid är med egen kroppsvärme, så blöta extrakläder blir ofta bara tyngden att frakta med sig resten av turen). Ett 'bra att ha' är dock en (torr och varm) reserv att klä sig om och inte frysa ihjäl om det skulle hända nåt oväntad, men annars lär man sig bäst från egen erfarenhet.

/Martin

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    kais01 skrev:
    nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.
    Jo, men det är framförallt forumets fel faktiskt. Bilder som visas i tråden är inga thumbnails utan fil i den maximala storleken (de kanske minskas lite på skärmen sedan, men fil som laddas ner är stora). Och bildstorleken saknas i själva HTML koden, så webbläsaren vet inte hur stor utryme ska reserveras för bilder och texten hoppar ner i takt med hur bilderna laddas ner. Detta är tyvärr nåt som admins behövde fixa och då är det nästan hopplöst om jag märkte rätt vad skrevs i andra diskussioner.

Jag kan eventuellt försöka hacka ihop en userscript (för en greasemonkey/tampermonkey webbläsaraddon) som först döljer alla bilder i tråden tills man klickar på en och bilden laddas ner bara då. Typ så. Det skulle vara ganska lätt att göra tror jag. Säg bara om du tror att det vore nyttig.
    Intressant vad du säger. Själv har jag lärt mig att ha extremt tålamod med Happy när det finns dåligt täckning. Eller jag struntar i forumet eller flyttar till ett annat forum/media. Men som sagt tidigare, då kan jag inte följa några trådar såsom RR eller 'posta en bild av cykel, natur, mat, misär etc trådar'. Men äsch, även utan Happy snurrar världen runt, så också cykelhjul :)
    Att jag är skyldig att tråden dör i rymden innan den når en smartphone .. tja, livet är hårt, det vet ju alla. Det är för mig iaf inget skäl att sluta skicka många bilder.

mb5 skrev:
    Nu vet jag inte om jag ska ens försöka svara när frågorna var förklarade till dumma och att det är bara att läsa tråden och dessutom tror jag att det är en (stor) del av detta roliga att testa själv vad och hur funkar eller inte, hitta sina egna lösningar osv. Men ok då, jag börjar med en del:
    Tack för hjälpen! Och för att det finns några som är för blyga att säga nåt i tråden: "tack för svaren och dela erfarenhet med dig Martin" (det var ju inte så svårt att säga, eller hur ni snälla blyga anonymare).
    Ska också svara några frågor men inte nu haha.

Jo, kan börja med den här frågan för den är lätt: Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?

Jepp, alltid en innerslang och ibland ett eller två däck. Att dem väger nästan 4kg tillsammans och ser för jävligt ut back på cykeln är nåt man får acceptera :)

41958437621_a593cd46a1_os.jpg

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Jo, kan börja med den här frågan för den är lätt: Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?

Jepp, alltid en innerslang och ibland ett eller två däck. Att dem väger nästan 4kg tillsammans och ser för jävligt ut back på cykeln är nåt man får acceptera :)

Men dom är inte i reserv (eller kanske alltid i reserv), dom passar inte på fälgarna och mellan kedjestagen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in