• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Yonna
    h.g.j skrev:
    Är det så det funkar, att vi får välja äventyr? ?

Oj och oops, vad har jag sagt nu?? Ska snabbt redigera min text! ;)

jingleyschmidt skrev:
    Du är rar du, Yonna! :D Men du, du får posta precis hur många bilder du vill. Vill du posta 1000 bilder och skriva så ska du göra det. Vill du posta 1 bild och inte skriva någonting, så gör det också! Det är ju DIN TRÅD. :D Jag kan i alla fall inte få nog av dina bilder och berättelser, så din popularitet hos mig har inte avtagit. :D

Och jag hoppas du skojar lite när du säger att du känner press. Jag var inte på forumet när du fick insamlat till en raft och så, men med tanke på hur mycket du cyklat och paddlat runt sen jag kom till forumet så borde du redan ha levererat mer än någon kunnat önska!

Det var snällt sagt, tack :) Jo, tråden är min men jag vet också att Kai har ont i foten nu så han är lite ledsen nu så jag vill inte kämpa emot honom såsom jag gjorde med polygripen och några andra goda tips från honom. När hans fot är bättre ska jag bomba tråden med bilder igen haha.

Och förstås känner jag mig pressat, det är ju inte så roligt att cykla runt med plastväskor plus en gummibåt och försöka skriva inspirerande berättelser medan ni ligger varm och skönt i soffan och diskutera era ölkagge-storlek. Du får gärna ta över stafettpinnen ;)

Nej jag skämtar förstås :) Jag älskar att cykla&paddla och Kai har ju också rätt. Jag ser det som feedback, inte som negativ kritik. Egentligen vill jag ofta posta andra bilder än en fatbike med packraft lutat mot träd och sten. Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder. Så jag får utveckla mig lite, ingen aning hur men ska iaf försöka :)

Av:
    Bikzz
    Yep-Yep, känner väl till problemet. Jag har många tusen kort -:) av Biketouring i Europa, från en massa månads-långa resor. Dom flesta visar ett tält med ett camping-kök och en öl och lite käk utanför, eller en Biketouring cykel med packning lutat mot en bro över en flod. Ibland ett fint landskap, Alperna i bakgrunden, eller ett coolt torg i en liten tysk medeltida stad.

Men det är väldigt kul att ha ändå, mest för mig själv, men för andra som inte varit med om det hela så är det inte samma sak.

Snart börjar det bli samma med BikeRafting oxå, mängder med bilder från olika ställen och turer och floder, dom flesta ganska lika, med en raft och en cykel och ett tält... Riktigt kul för mig att ha, men nog lite enehanda för andra som inte var med. Take it easy !!

Edit.

Gillar Yonnas tråd, helt suveränt, citerar lite: " medan ni ligger varm och skönt i soffan och diskutera era ölkagge-storlek" --> Dvs dom inläggen är inte så relevanta ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 18:49 av Bikzz.

Av:
    Arsozath
    Sitter och är lite förvirrad. De vill ha mindre bilder... Mindre beskriver en saks storlek. Om det är antalet som åsyftas så är det färre som gäller. Personligen vill jag varken ha färre eller mindre bilder!

Av:
    Berk
    Arsozath skrev:
    Sitter och är lite förvirrad. De vill ha mindre bilder... Mindre beskriver en saks storlek. Om det är antalet som åsyftas så är det färre som gäller. Personligen vill jag varken ha färre eller mindre bilder!

Det var Yonna med hennes dåliga svenska (som är mycket bättre än min dåliga svenska) som började med "mindre", för att "minder" är "färre" på nederländska.

Jag gillar Yonna's tråd och vill inte har färre bilder och vågar inte kritisera Yonna, men kanske har Kais01 en poäng att det finns (för?) många liknande bilder. Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

Av:
    mamme1
    Berk skrev:
    Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

+42!

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    TorakP
    Yonna skrev:

Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder.
    )

Fingerbilder?? ?☝✌??

I love kebab, ägg, road kill, stenbroar, fatbikes and I love yonna so .........

5750318ccb3fd837e6067ddf8456cc3c1a25ed443faa5bba1080c3c05a386d1f.jpg

Av:
    Berk
    TorakP skrev:
    Yonna skrev:

Men då blir det får, paddor, fågelägg, roadkill, stenbroar, fingerbilder och ännu mer konstiga bilder.
    )

Fingerbilder?? ?☝✌??

Har du missat alla fingerbilder??

Av:
    kais01
    det var inte iofs färre bilder som önskades. det var färre dubbletter.

och bakgrunden är inte motvilja mot bilder, jag älskar bilder, och har alltså i unga dagar arbetat som fotograf på tidning. problemet är att sidorna i just denna tråd tenderat vara för tunga att hantera utan wifi. så ville på ett positivt sätt flagga för ett kvalitetstänk som också vill jag hävda har chans att göra denna den bästa av trådar ännu underbarare.

och yonna, jag är faktiskt inte särskilt ledsen för min iofs särskilt allvarliga fotskada, utan fantastiskt tacksam och glad att det går så bra! var hemma från arbetet två dagar i samband med en tretimmars operation, sedan klarat även stående arbetsuppgifter utan problem för en skada som nästan alltid betyder 2-3 månaders sjukskrivning. idag två veckor senare cyklade jag tre mil, och gjorde ikväll röntgen med belastningsprovokation som var finfin. så allt tyder på att resultatet kommer bli bra. hur kan man inte bli glad av det?

en annan sorts lycka är en härligt bra polygrip:)

Av:
    Yonna
    Berk skrev:

Det var Yonna med hennes dåliga svenska (som är mycket bättre än min dåliga svenska) [..]

Va, har jag skrivit fel igen?? Aaarggh, jävla språk, grummlegrollgrill!
    Finns det en vad-betyder-dethärordet-i-dethärjävlaspråket-tråd? Det skulle vara jättebra för min happykarriär, då ska mitt inläggantal höja astronomiskt! Och kanske blir även min svenska bättre :)

kais01 skrev:

och yonna, jag är faktiskt inte särskilt ledsen för min iofs särskilt allvarliga fotskada, utan fantastiskt tacksam och glad att det går så bra! var hemma från arbetet två dagar i samband med en tretimmars operation, sedan klarat även stående arbetsuppgifter utan problem för en skada som nästan alltid betyder 2-3 månaders sjukskrivning. idag två veckor senare cyklade jag tre mil, och gjorde ikväll röntgen med belastningsprovokation som var finfin. så allt tyder på att resultatet kommer bli bra. hur kan man inte bli glad av det?
    Härligt att läsa och hoppas alllt förtsätter så bra! Du är stark Kai!

mamme1 skrev:
    Berk skrev:
    Gillar varje bild och framförallt kombination med texten. Tycker att jag/vi kan inte fråga Yonna att andra hur hon gör med hennes, fantastiska, tråd.

+42!
    Tack! Det var fint att läsa och ska bomba tråden med massor av bilder igen :) Har t.ex många stenbrobilder men det var nån idiot som öppnade en stenbrotråd så nu får jag posta dem där. Stor chans att jag glömmer posta då.
    Men först försöka ordna några tusentals bilder. Hade äntligen råd att köpa en extern hårddisk för min lilla laptop som har bara 7gb kvar för bilder (typ 1månad). Hårddisken har 3tb så nu går det hoppas mycket lättare att spara bilder. Och hoppas också att ordna dem.

TorakP skrev:

Fingerbilder?? ?☝✌??
    Jo, jag tog en bild för vår Stuvarn som kämpar för sitt liv i sjukhuset. Barnslig bild men det spelar ingen roll, hoppas han blir lite glad av bilden.
    Här är Stuvarns tråd, den bästa och hemska tråden som finns på Happy: https://happyride.se
    Och här är fingerbilden:

P1160143.jpg

Av:
    mb5
    kais01 skrev:
    nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.
    Jo, men det är framförallt forumets fel faktiskt. Bilder som visas i tråden är inga thumbnails utan fil i den maximala storleken (de kanske minskas lite på skärmen sedan, men fil som laddas ner är stora). Och bildstorleken saknas i själva HTML koden, så webbläsaren vet inte hur stor utryme ska reserveras för bilder och texten hoppar ner i takt med hur bilderna laddas ner. Detta är tyvärr nåt som admins behövde fixa och då är det nästan hopplöst om jag märkte rätt vad skrevs i andra diskussioner.

Jag kan eventuellt försöka hacka ihop en userscript (för en greasemonkey/tampermonkey webbläsaraddon) som först döljer alla bilder i tråden tills man klickar på en och bilden laddas ner bara då. Typ så. Det skulle vara ganska lätt att göra tror jag. Säg bara om du tror att det vore nyttig.

Yonna skrev:
    Vill också säga att jag inte orkar svara på alla frågorna jag får i PM/mail, jag behöver hjälp. Så tänkte copy/paste några och dumpa här haha (smart va?). Finns ju mer bikepackers och fatbikers här på Happy, jag är bara en av dem som pratar högst. Så hoppas ni vill hjälpa lite?
    Ska samla frågorna nu, vänta bara lite :)

Okej då, här kommer några frågor. Kanske är det inte artigt/snäll att dumpa frågorna här men vi är ju tillsammans Happy, så bäst att dela våra frågor och cykelerfarenhet eller hur? Iaf är att dela mitt sätt att försöka ge lite tillbaka till happy/cykelmiljön som har (fat)berikat mitt liv.
    Jag försöker svara några här i tråden idag (utan bilder hihi), men lovar ingenting.

Nu vet jag inte om jag ska ens försöka svara när frågorna var förklarade till dumma och att det är bara att läsa tråden och dessutom tror jag att det är en (stor) del av detta roliga att testa själv vad och hur funkar eller inte, hitta sina egna lösningar osv. Men ok då, jag börjar med en del:

- Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?
    Slang jo, ett fatbikedäck ... vadå? På allvar?? :)

- Har du fått byta däck på din fatbike uppe i fjällen nån gång och hur svårt/besvärligt är det dom första gångerna?
    Jag sa att jag har inget reservdäck packad med mig, eller hur? Dock ibland vore det bra att kunna byta till dubbar för visa delsträckor. :-) Om det menas att laga en punka -- jo, en gång och en gång inte direkt i fjällen men ute i snö (en konstig punktering pga för låg tryck och mycket rörelse mellan däck och slang som slet sönder slangen). Ingenting märkligt, inga problem alls, lika med vilken som helst annan cykel.

- Använder du bara mobilen till att navigera eller har du en separat GPS?
    Nej. Med papperskartor och en kompass slipper man att leta en butik som säljs batterier eller fundera om det går att montera en dynamo på en fatbike. :-)

- Hur många dagar mat hade du kapacitet för att packa?
    Mellan en och två veckor helt lyxigt utan att behöva svälta (och utan behov att ha en jävlatung ryggsäck) från ett välsorterat hushåll, troligen lite värre sedan om man ska fylla på igen i en små butik. Men det beror ju på hur mycket man brukar äta. Ut och testa!

- Vad har du gjort för att maximera komforten när du cyklar?
    Införskaffade en liggcykel. :-) Men den funkar inte så bra i fjällen.

- Har du nån gång haft problem med sadelväskan och att den inte håller sig på plats eller nån gång känt att du skulle vilja ha en mindre pakethållare?
    Hade en stor Ortlieb väska, som är helt usel i terräng (håller inte form/böjer sig ner och metallbitar vid sadelrörfäste äter sönder innehålet), Revelate Designs väskan (samma typen som Yonna har, men nya modellen) funkar toppen för mig än så länge.

- Vad äter du på långa turer?
    Allt som finns eller går att få tag i. :-) Jag tror att det är bäst att testa vad passar just dig annars kan man helst starta en utematlagningsrecepttråd.

- Hur mycket vikt/packning har du med dig?
    Definitivt för mycket. Men jag vågar aldrig väga cykeln, så jag vet inte (och vill inte veta :) ).

- Vilka däck är bäst för fjäll?
    Ofta en bra vibramsula. :-) Annars är jag nöjd med Surly Edna, men testade inte andra.

- Hur mycket kläder har du med dig under sommar/vår/höst?
    Framförallt i lite skitig vädret slutar det ofta med att man har på sig samma kläder nästan hela tiden för att resten är antingen redan hopplöst blöt eller blir så direkt om man skulle byta ... :-) det mesta funkar till slut, man dör ju inte av att cykla ett par dagar i samma smutsiga kläder (och enda sätt att torka kläder som funkar alltid är med egen kroppsvärme, så blöta extrakläder blir ofta bara tyngden att frakta med sig resten av turen). Ett 'bra att ha' är dock en (torr och varm) reserv att klä sig om och inte frysa ihjäl om det skulle hända nåt oväntad, men annars lär man sig bäst från egen erfarenhet.

/Martin

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    kais01 skrev:
    nackdelen blir då sidor som är fantastiskt tunga att ladda ned när man inte har bra nät. har jag t ex bara 3g går jag inte ens in på sidan.
    Jo, men det är framförallt forumets fel faktiskt. Bilder som visas i tråden är inga thumbnails utan fil i den maximala storleken (de kanske minskas lite på skärmen sedan, men fil som laddas ner är stora). Och bildstorleken saknas i själva HTML koden, så webbläsaren vet inte hur stor utryme ska reserveras för bilder och texten hoppar ner i takt med hur bilderna laddas ner. Detta är tyvärr nåt som admins behövde fixa och då är det nästan hopplöst om jag märkte rätt vad skrevs i andra diskussioner.

Jag kan eventuellt försöka hacka ihop en userscript (för en greasemonkey/tampermonkey webbläsaraddon) som först döljer alla bilder i tråden tills man klickar på en och bilden laddas ner bara då. Typ så. Det skulle vara ganska lätt att göra tror jag. Säg bara om du tror att det vore nyttig.
    Intressant vad du säger. Själv har jag lärt mig att ha extremt tålamod med Happy när det finns dåligt täckning. Eller jag struntar i forumet eller flyttar till ett annat forum/media. Men som sagt tidigare, då kan jag inte följa några trådar såsom RR eller 'posta en bild av cykel, natur, mat, misär etc trådar'. Men äsch, även utan Happy snurrar världen runt, så också cykelhjul :)
    Att jag är skyldig att tråden dör i rymden innan den når en smartphone .. tja, livet är hårt, det vet ju alla. Det är för mig iaf inget skäl att sluta skicka många bilder.

mb5 skrev:
    Nu vet jag inte om jag ska ens försöka svara när frågorna var förklarade till dumma och att det är bara att läsa tråden och dessutom tror jag att det är en (stor) del av detta roliga att testa själv vad och hur funkar eller inte, hitta sina egna lösningar osv. Men ok då, jag börjar med en del:
    Tack för hjälpen! Och för att det finns några som är för blyga att säga nåt i tråden: "tack för svaren och dela erfarenhet med dig Martin" (det var ju inte så svårt att säga, eller hur ni snälla blyga anonymare).
    Ska också svara några frågor men inte nu haha.

Jo, kan börja med den här frågan för den är lätt: Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?

Jepp, alltid en innerslang och ibland ett eller två däck. Att dem väger nästan 4kg tillsammans och ser för jävligt ut back på cykeln är nåt man får acceptera :)

41958437621_a593cd46a1_os.jpg

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Jo, kan börja med den här frågan för den är lätt: Har du alltid med dig ett däck och en slang i reserv?

Jepp, alltid en innerslang och ibland ett eller två däck. Att dem väger nästan 4kg tillsammans och ser för jävligt ut back på cykeln är nåt man får acceptera :)

Men dom är inte i reserv (eller kanske alltid i reserv), dom passar inte på fälgarna och mellan kedjestagen.

Av:
    Yonna
    Är med fatbike&raft på långtur igen, eller rättare sagt på kortlångtur för ca 9 dagar är ju inte så långt. Men förmodligen blir det en mellanlångtur typ två veckor eller mer. Det är ju höst och skogen gör sin bästa att hålla mig fast, den vill inte släppa mig, den suger på fatties däck och suger upp min energi, min vilja .. jo min hela jag. Tur att jag fortfarande lever.
    Dessutom är det mörkt redan kl18, riktig mörkt så jag ser ingenting. Finns inga laddningstationer för skogscyklister så jag får spara batterier och försöka hitta en lämpligt tältplats innan det blir för mörkt och för farligt. Så då klarar man inte så många mil man tänkte cykla när man sitter varm och torr i soffan hemma och kollar kartor.

Men en sak är klart: höstskog är ett helvete. Allt är blött, kallt och jättehalkig. Spångar är försvunna under vatten, vindskydd är ofta oåtkomliga eller bara nåbar med vargskepp och överallt finns gyttja. Tjock grön brun grå svart kallt gyttja. Finns ingen mercy för en snäll cyklist, inte heller för en fatbike.

Men Pugsley klarar sig ändå bättre än jag. Konstigt nog för han är alltid blöt, täckt med hundra kilo gyttja, ofta frusen, varje morgon täckt med snö, jag kastar/kånkar mycket med honom mitt i helvetet, han får ligga helt still på Happyrafts bog när vi dansar nedströms mellan stora stenar och han får dessutom bära alla overlevnadsgrejer, sin tunga vän Happyraft och min stinkande blöta jag men han klagar aldrig. Ingen konstigt ljud, allt funkar fortfarande. Ibland får han en snål droppe olja på kedjan och då rullar han ännu några hundra mil utan ett enda pip. Otroligt bra cykel.

Jag däremot ser ut och luktar som ett höstskogstroll, den värsta sort som finns. Först slickade jag varje kväll som en hund mina blåmärken och sår men snart var jag ett stort blåmärke och var jag för trött att kolla var det rann ny färskt blod. Och först skrek jag varje gång jag ramlade i gyttjan, när mitt hår greps av elaka grenar, när gyttjan ville inte släppa mina skor, när stora fallna träd blockerade stigen och jag fick kämpa mig igenom, och när det fanns bara vatten och gyttja och vatten och gyttja på stigarna .. men snart var jag också för trött för detta. Och för kallt och blött. Så höstskogscykling är en mycket bra metod att sluta gnälla.

Allt är blött, mina skor, strumpor, kläder, handskar, mössa, hjälm, tält, sovsäck, ryggsäck, mat, kamera, alla grejer. Även den lilla minipumpen som är alltid så tuff och blåser upp snabbt och glad fatties gigantiska däck, pumpar nu vatten.
    Jag vågar inte kolla fötterna, men det är klart att det växer svamp mellan tår, samma sak under armhålorna, i öronen och mellan mina ben, snart är jag en stor gigantisk svamp. Höstskogen slukar allt som lever, den förbereder sig för vintern, vintern som dödar allt som inte är i trygg vintervila. Såsom en snäll fatbiker med en liten happybåt. Stackars jag (jo jag tycker mycket synd om migsjälv just nu).
    Man måste ju vara riktig galen att älska höstskog eller man är riktig livstrött.

Har inga vackra höstbilder för det är ju inte vackert mitt i skogen när man halkar frusen runt eller kämpar för sitt liv i illaluktande djup gyttja. Inte heller bilder av halkiga spångar, nedfallna träd, blåvita fingrar, skor som luktar dödhund, eller en packraft i för farligt strömmande vatten .. de får ni gärna försöka fota själv. Inte lätt när kameran är blöt eller fingrarna plus hela kroppen är stela och frusna.

Jo, kan bjuda på några bilder av "ett mysigt vindskydd idealiskt belägen vid en vackert sjö, läget är idylliskt för alla som vill koppla av" såsom man läser i Vandra-glad-i-naturen!-broschyrer som t.ex Silverleden.

IMG_2442.jpg

Tror inte på dem, de har bara varit där på en varm solig sommardag.

IMG_2443.jpg

"Alla älskar ju grilla korv och har det mysigt vid en eldplats."

IMG_2444.jpg

Den enda fördel är att man kan lära sig bygga själv en bro. Inte att det går när allt är kallt, blött, halkig och utan redskap. Min bro var lite levande, den rörde sig och försökte kasta mig i vattnet. Framförallt när jag försökte släpa fatbiken in i vindskyddet, det var inte lätt. Men det lyckades, så han fick sova torr och trygg med.

IMG_2439.jpg

Utan vindskydd är det så här när jag vaknar. Tältet är också täckt med snö med det klappar jag bort inifrån för det blir snabbt för trångt inne med tung snö på tältet.

IMG_2440.jpg

Fatbikekonst.

IMG_2441.jpg

Här en bild av Silverleden var det går att cykla, men bara om man älskar simma med sin bike. På bilden är det bara en meterdjup så det går bra utan packraft. På några andra ställen var det ofta liiiiiite djupare, så ni är varnat.

IMG_2419.jpg

Det ser lätt ut men om man inte känner vägen då känns det inte så roligt att försöka snabbt som fan trampa i vattnet. Kan vara 1dm djup men också 10dm, eller fullt med mjuk gyttja så att cykeln stannar mitt i vattnet. Tur att jag är alltid blött, då slipper man tvivlar och vara rädd.

IMG_2423.jpg

Jag fattar inte hur ruiner håller stånd mot naturen. Den här ruinen är t.ex mer än 300 år men fortfarande finns den kvar.

IMG_2424.jpg

Samma med den här. Byggt som en stenvalsbro.

IMG_2425.jpg

Inte dumt att ha hjälm på sig som skogscyklist, kände mycket säkare.

IMG_2426.jpg

Konstiga gröna stenar, lite som glas.

IMG_2379.JPG

Här fick fatbiken vänta lite. Jag trodde det var för trångt för en tjockis.

IMG_2429.jpg

IMG_2430.jpg

Tur att smarta fatbikers har alltid en pannlampa med sig.

IMG_2431.jpg

Synd att batteriet var snart slut.
    Men det syns ljus i tunneln. Vad skulle det vara ..

IMG_2432.jpg

Just ja, en bro för happys fina stenbro-tråd.

Och då v

Av:
    Yonna
    Och då gjorde jag nåt fel och tryckte på skicka-knappen. Jo inte lätt att skriva RR på en pytteliten mobil när man ligger frysen i en blöt sovsäck.

Okej, ska försöka fortsätta skriva vidare min glada och uppmuntrade höstRR men ska först koka lite morgonkaffe och kolla hur skogen ser ut idag. Och om fatbiken har överlevt elaka skogstroll och vildsvin i nätt, man vet ju aldrig.

Av:
    Der Kaiser
    O själv är man helt slut, finished, finito, efter en dag, utan packning, i höstskogen, då har jag ändå fått äta, duscha sova i ett hus.
    Armén borde anställa dig som coach för jägarbattaljonernas överlevnad och långmarch-träning. Skulle lära dem lite ödmjukhet.

Av:
    Berk
    Der Kaiser skrev:
    O själv är man helt slut, finished, finito, efter en dag, utan packning, i höstskogen, då har jag ändå fått äta, duscha sova i ett hus.
    Armén borde anställa dig som coach för jägarbattaljonernas överlevnad och långmarch-träning. Skulle lära dem lite ödmjukhet.

+1
    Följade happy witch ride (overvägde att köra själva, men passade inte tidsmässigt), men det här mycket tuffare.

Mysiga bilder!

Av:
    mb5
    Även om höstskogar är kanske inte så vackra, kan du skriva lika fina berättelsen som alltid. Fin att läsa, tack att du delar med dig!

Jo, jag tänkte precis "det här sätter ju rätta perspektivet till den "tuffa" Happy Witch Ride", eller hur?

De glasaktiga stenar är i grunden verkligen besläktade med glaset. Det är ett slagg från en massugn. Nere i ugnen hamnar smält järn och på övre nivåer andra komponenter från malmen, och en del förvandlas från sand till glass under värmen. Slaggen antingen slängdes bara (finns ofta stora högar vid gamla järnbruk), eller användes det till att göra såna tegel för byggnader i området. (Tror jag åtminstone, hoppas någon rättar till om det stämmer inte. :) )

/Martin

Av:
    kais01
    och idag blev det vintertid, och mörkt ännu en timme tidigare. om du undrar varför det kändes som sovmorgon idag:)

slicka färska sår är ett bra sätt att lösa upp blodkoagler och få till blödning en gång till. och munhålan innehåller alla bakterier som du INTE vill ha i ett sår.

Av:
    Rut-66
    Vilka häftiga ställen du hittar Yonna!

Av:
    Lars.E
    !
    Den tunnelmynningen ;)
    Fantastiskt ställe, och bron i ljuset...
    Berätta mer om stället.

Av:
    kais01
    fantastiska bilder och miljöer:)

Av:
    Yonna
    Skulle skriva igår lite mer efter kaffet men jo, när man kryper ut ur sovsäcken, drar på sig skorna, kissar i gyttja, försöker borsta håret, tappar borsten i gyttja och då även hårsnodden, försöker filtra iskallt bäckvatten med frusna händer .. jo då tappar man lite humöret. Så då vill man bara hoppa på fathästen för då blir man varm igen.

Tänkte skriva senare när jag hade rast, men det finns ingen rastplats när allt är blött, och ville inte sätta mig på kalla stenar täckt med blöt mossa, inte heller på blöta träd täckt med svamp och trollsnor. Så då stod jag still på cykeln och försökte snabbt svälja några torra rågskivor. Jo, livet är inte lätt som skogscyklist, det är klart.

kais01 skrev:
    och idag blev det vintertid, och mörkt ännu en timme tidigare. om du undrar varför det kändes som sovmorgon idag:)
    Jag visste det inte, mycket bra att du sa det. Läste dig igår kl16 när jag tänkte ta lite rast innan de resterande 2mil till närmaste vindskyddet. Men med bara 1timme ljus kvar går det ju aldrig, så jag hoppade direkt på cykeln igen och började leta efter en bra tältplats. Inte lätt för det fanns bara stora stenar och små sjöar så det tar alltid tid. Så tack för varning du snälla Kai :)
    Ville igårkväll svara i tråden men då hade jag som vanligt ingen täckning i tältet.

Der Kaiser skrev:

Haha! Har du har också cyklat happyhäxan? Stackars du :) Ska läsa tråden senare!

Jag är förresten varje morgon mycket förvånad att jag vaknar i the land of the living och inte i zombielandet.

IMG_2446.jpg

Fastän, mötte igår den här killen, han ville inte släppa mig över bron. Han visste inte att man får aldrig bråka med en skogcyklist för dem är ju galna och inget kan stoppa dem när dem just har överlevt hösthelvetet. Så han fick hoppa i bäcken när jag dundrade förbi på stridhingsten ;)

IMG_2447.jpg

På bron var också en noshörning utan näshorn, men hon var snäll.

Av:
    Yonna
    Lars.E skrev:
    !
    Den tunnelmynningen ;)
    Berätta mer om stället.

Det liknar på en vulva tycker jag, en giant vagina. Kanske inte riktig kul att sticka in en snopp för det är iskallt inne, men iaf är den mycket våt. Det droppade och rann överallt vatten, som en dusch. Och det ekoade, jag gick böjt för tunneln var för lågt men glömde att jag har på ryggen en 4delad-paddel som sticker ut så den slog hårt i taket. Min "fuck" hördes 100 gånger :)

Det är en gammal gruva, tror den heter Tilas Stoll när Persberg och en stor sjö. Tänkte paddla till en ö och tälta men det var för sent och kallt där. Tur för annars hade jag aldrig set den giant vagina.

Har mer bilder men får snabbt hoppa på cykeln igen innan det är för mörkt så kan bara bjuda på en bild.

Det här är iaf efter tunneln och bron:

IMG_2437.jpg

Ska försöka svara senare mer men vet inte om det går i skogen.

Och tack för fina respons!

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    Lars.E skrev:
    !
    Den tunnelmynningen ;)
    Berätta mer om stället.

Det liknar på en vulva tycker jag, en giant vagina. Kanske inte riktig kul att sticka in en snopp för det är iskallt inne, men iaf är den mycket våt. Det droppade och rann överallt vatten, som en dusch. Och det ekoade, jag gick böjt för tunneln var för lågt men glömde att jag har på ryggen en 4delad-paddel som sticker ut så den slog hårt i taket. Min "fuck" hördes 100 gånger :)

Det är en gammal gruva, tror den heter Tilas Stoll när Persberg och en stor sjö. Tänkte paddla till en ö och tälta men det var för sent och kallt där. Tur för annars hade jag aldrig set den giant vagina.

Har mer bilder men får snabbt hoppa på cykeln igen innan det är för mörkt så kan bara bjuda på en bild.

Det här är iaf efter tunneln och bron:

Ska försöka svara senare mer men vet inte om det går i skogen.

Och tack för fina respons!

Börjar det bli ensamt ute i skogen, eftersom vi befinner oss i Sverige är det ju tur att det är du som väljer att bredda den politiskt korrekta korridoren och använda hela vårt rika språk för att beskriva den otrolig naturen, tror att vi som står upp och kissar hade haft svårt att komma undan med ett lika målande språk.
    Tack för dina underbara RR, det är behållningen av skärmtid framför cykling när man inte kan välja.

Av:
    kais01
    kais01 skrev:

jo, tänkte att du nog hade tidskällor med automatisk omställning. och då är det lätt att missa!

för övrigt håller jag med crocko i analysen av det mustiga språket:)

Av:
    Yonna
    Och då ligger man varm i en säng i ett vandrarhem :) Dricker stark ingefära te för jag är förkyld, alla blöta kläder hänger på tork, tältet också och jag har smugglat fatbiken in i rummet så han också trygg. Livet är härligt :)
    Ska svara och bomba många bilder senare i tråden men först kolla vad jag har missat i online-världen. Men stor chans att jag somnar inom några minuter ..

Crocko skrev:
    Börjar det bli ensamt ute i skogen, eftersom vi befinner oss i Sverige är det ju tur att det är du som väljer att bredda den politiskt korrekta korridoren och använda hela vårt rika språk för att beskriva den otrolig naturen, tror att vi som står upp och kissar hade haft svårt att komma undan med ett lika målande språk.
    Tack för dina underbara RR, det är behållningen av skärmtid framför cykling när man inte kan välja.
    kais01 skrev:
    för övrigt håller jag med crocko i analysen av det mustiga språket:)

Hmm, nu vill jag gärna säga "tack" men egentligen förstår jag inte så bra vad ni säger :) Får iaf först googla ordet mustig. Kommer snar tillbaka ..

Edit.
    Nej. Är så trött på att ha ett annat morsspråk än svenska. Är trött på googletranslate, bab.la och att googla ord och att gissa när google är dummare än jag. Så, jag ska nu starta en "Vad betyder det här jävla ordet i det här jävla språket" tråden.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-28 22:05 av Yonna.

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Hmm, nu vill jag gärna säga "tack" men egentligen förstår jag inte så bra vad ni säger :) Får iaf först googla ordet mustig. Kommer snar tillbaka ..

Edit.
    Nej. Är så trött på att ha ett annat morsspråk än svenska. Är trött på googletranslate, bab.la och att googla ord och att gissa när google är dummare än jag. Så, jag ska nu starta en "Vad betyder det här jävla ordet i det här jävla språket" tråden.

Missade mustig i Kais post. Ordboken ger "mustig språk" som exempel.
    Tror att "gekleurd" är bästa översättning till nederländska.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:

Edit.

Missade mustig i Kais post. Ordboken ger "mustig språk" som exempel.
    Tror att "gekleurd" är bästa översättning till nederländska.
    Jag googlade fram "gamla mustiga/vulgära svordomar". Men vafan, så jävla vulgär pratar jag ju inte?

Här är btw happys nya translate tråd: https://happyride.se
    Hoppas jag pratar snart flytande svenska :)

Av:
    kais01
    rena språklektionen:)

på engelska skull det heta juicy, lively eller kanske hearty.

på nederländska kanske sappig??

Av:
    kais01
    på hal is där med nederländskan. men mustig betyder inte vulgär, snarare stark, värt att beundra.

juicy är ett bra och täckande engelskt ord.

Av:
    Berk
    kais01 skrev:
    rena språklektionen:)

på engelska skull det heta juicy, lively eller kanske hearty.

på nederländska kanske sappig??

Sappig låter mer som flamska. Jag säger gekleurd, som förut.

Av:
    kais01
    och god natt betyder ska upp tidigt, intressant följa diskussionen sedan...

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    De glasaktiga stenar är i grunden verkligen besläktade med glaset. Det är ett slagg från en massugn. Nere i ugnen hamnar smält järn och på övre nivåer andra komponenter från malmen, och en del förvandlas från sand till glass under värmen. Slaggen antingen slängdes bara (finns ofta stora högar vid gamla järnbruk), eller användes det till att göra såna tegel för byggnader i området. (Tror jag åtminstone, hoppas någon rättar till om det stämmer inte. :) )

Hittade igår en ruin till med sådana glas-stenar, huvudsakligen i 'stenvalvsdörren'. Kul att veta vad det var, tack du Martin!

P1160449.jpg

P1160450.jpg

P1160451.jpg

Blå och grön glas. Ofta var stenarna lite så här, lite 'bränt' och sönder:

P1160452.jpg

Av:
    Yonna
    P1160210.jpg

En annan sort ruin. Enligt SVT som jag mötte i aug när jag cyklade till Norge och tog en bild från ett nedbränt hus, finns (eller fanns) en pyroman i Dalarna. Var många stugor som hade bränt ner och SVT skulle göra ett reportage om detta. Helt sjuk person.
    Men när SVT såg fatbiken ville dem intervjua och filma mig :)

P1160211.jpg

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:

En annan sort ruin. Enligt SVT som jag mötte i aug när jag cyklade till Norge och tog en bild från ett nedbränt hus, finns (eller fanns) en pyroman i Dalarna. Var många stugor som hade bränt ner och SVT skulle göra ett reportage om detta. Helt sjuk person.

Det förvånar mig inte alls, du är ju betydligt mer spännande än en ruin. Ber om ursäkt för nedskräpningen i tråden men kunde inte låta bli.

Av:
    Yonna
    Crocko skrev:
    Yonna skrev:

Det förvånar mig inte alls, du är ju betydligt mer spännande än en ruin.

Jag hade sovit mellan jättestora höbalar natten innan jag mötte de två reportrarna. Hö är läcker varm men också dammig och dammet och höet satt fast i kläderna och håret. Nu ser mitt hår ut som hö så det är inte så farligt men jösses vad det kliade. Så jag stod där som en fågelskrämma i det nedbrända huset, försökte inte klia mig som en apa och försökte se ut som en tuff äventyrare (ingen aning hur man gör utan skägg, tattoos och muskler). Dessutom frågade dem saker jag aldrig hade tänkt på så jag svarade hela tiden med "ehhh, joooo, det är en bra fråga ..." Så jag tror jag var en liiite besvikelse haha. Men dem var mycket trevligt, tog bilder och försökte fånga mig för en intervju till. Men jag tackade nej förstås, fegis som jag är.

Crocko skrev:
    Ber om ursäkt för nedskräpningen i tråden men kunde inte låta bli.
    Nej du, tack vore dig och Kai finns det nu en happy språktråd!

Av:
    Freddie L
    kais01 skrev:
    slicka färska sår är ett bra sätt att lösa upp blodkoagler och få till blödning en gång till. och munhålan innehåller alla bakterier som du INTE vill ha i ett sår.
    Där har du faktiskt fel. Att man ska slicka sina sår är en ”sägning” som har stöd i modern forskning. Bara en googling bort om man vill förkovra sig. Möjligen ska man inte slicka för våldsamt, om det är ett sår som glipar.

Heja Yonna! Happys bästa tråd!?! Vilken cool vulva-gruva du hittade!

/Fredrik

Av:
    ooms
    Crocko skrev:
    Yonna skrev:

Det förvånar mig inte alls, du är ju betydligt mer spännande än en ruin. Ber om ursäkt för nedskräpningen i tråden men kunde inte låta bli.
    Den stora frågan är ju: Blev det nåt reportage i SVT?

Av:
    Pajas
    Jag är uppväxt precis vid ett gammalt järnbruk..... och slagg som ”stenarna” heter fanns precis överallt.

Av:
    Yonna
    Igår var en vilodag, härligt med wifi, kök, varm säng, dusch, tvättmaskin och .. ett torkrum! Så skor, tält, sovsäck, fatbike .. allt är torr igen så jag hoppade imorse på cykeln. Men jag är lite förkyld, hostar och känner mig inte riktigt 100%, snarare 10%, så ska cykla hem. Det är kallt, blir också några minusgrader i natt så hoppas jag överlever.
    Men det är också mycket bättre nu i skogen för gyttjan är frusen, mycket skönt. Fatbiken är också glad igen och rullar snabbt över is och hård mark. Är också nöjd med Fat B Nimble 4" däck, de gör precis vad jag vill och kan lita på dem. Vill aldrig ha Jumbo Jim igen, jo de rullar snabbt på asfalt men det är ju inte fatbikes favorit ställe.

Freddie L skrev:

Heja Yonna! Happys bästa tråd!?! Vilken cool vulva-gruva du hittade!
    Haha! Kan tänka mig att det finns några som gärna vill cykla i en stor vulva-grotta som viskar "fuckfuckfuckfuuuuckmeeee!"

Ska säkert komma tillbaka i vår/sommar när ljuset är bättre för alla bilder jag tog har tyvärr inte lyckats. Vill också gärna försöka klättra upp och vill veta vad det finns på andra sidan tunneln. Det gick inte nu, det var för blött och farligt.
    Några dåliga bilder till, så att ni vet vad jag menar:

P1160263.jpg

P1160265.jpg

P1160275.jpg

Jo, superdåliga bilder, men äsch, med lite fantasi får man ändå nån bild av stället ..

P1160276.jpg

ooms skrev:

Den stora frågan är ju: Blev det nåt reportage i SVT?
    Jag vet inte, efter den dagen cyklade jag lite mer än 6 veckor och kollade inte SVT. Men tror inte, jag var ju inte så språksamt och intressant.

Pajas skrev:
    Jag är uppväxt precis vid ett gammalt järnbruk..... och slagg som ”stenarna” heter fanns precis överallt.
    Jag älskar gamla järnbruk, gruvor, stenugn, smedjor, hyttor, broar, skansar, ruiner och grottor. Om vi har en tråd var vi kan visa bilder&tips om detta, posta gärna en länk!

P1160411.jpg

Såg den här stenugn för några dagar sen, det ser kanske liten ut men om man jämför med fatbiken då är den inte så liten längre.

P1160267.jpg

En större, tror den är från 1633, så nästan 400 år gammal.

P1160323.jpg

Ofta står dem vid vattnet och finns en gammal stenbro, som den här.
    Har för många brobilder just nu, det går aldrig att posta dem :(

Av:
    Yonna
    Dagens höjdpunkter.

P1160151.jpg

Lunch. Ingen aning vad det är.

P1160152.jpg

P1160217.jpg

Efterrätt. Nån hade varit snäll och dumpats 50 kg äpple för hungriga skogscyklister.

P1160366.jpg

Tur för den här lilla vännen.

P1160365.jpg

P1160475.jpg

Köp aldrig en Stem Captain Thermometer för den sitter alltid snett ..

P1160476.jpg

.. och visar alltid fel. -13 i slutet av oktober??

Och många brobilder men dem ska jag försöka posta i stenbro-tråden :)

Av:
    Berk
    Wow, bilden av frusna styret med packning är otroligt vackert och den andas äventyr!!

Av:
    mamme1
    Bikzz skrev:
    Fina bilder & texter här, som vanligt ! Snart slut på säsongen nu, kanske kan bli någon tur till... Sen är det bara att övervintra & vänta på vårfloden. Från en tur senaste helgen !!
    .
    Sådär, hur svårt skall det egentligen vara?
    Varsågod, du kan vara en trendsättare genom att göra det första substantiella inlägget i denna tråd (det blir alltså trådens andra inlägg, detta p.g.a att ingen annan som vill flasha sin egeninköpta bikeraft har haft handlingskraft nog att göra det tidigare)
    https://happyride.se

Håll tillgodo!

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:
    Bikzz skrev:
    Fina bilder & texter här, som vanligt ! Snart slut på säsongen nu, kanske kan bli någon tur till... Sen är det bara att övervintra & vänta på vårfloden. Från en tur senaste helgen !!
    .
    Sådär, hur svårt skall det egentligen vara?
    Varsågod, du kan vara en trendsättare genom att göra det första substantiella inlägget i denna tråd (det blir alltså trådens andra inlägg, detta p.g.a att ingen annan som vill flasha sin egeninköpta bikeraft har haft handlingskraft nog att göra det tidigare)
    https://happyride.se

Håll tillgodo!

Tack mamme1, bra initiativ. Tycker du har rätt; man skickar inte bilder mitt i någons annans liveRR med bara den tråkiga texten "BikeRafting". Så gör man helt enkelt inte, tycker det är respektlös och inte artigt/snäll.
    Det var några happyiter som har sagt det tidigare i tråden men 'vinken' fattades inte, så hoppas att det är nu tydligt. Om man ändå vill sura och gråta om detta då startar jag en gnälltråd och kan man tjata där. Det är snäll av mig, eller hur ;)

Nu fortsätter jag tråden igen.
    Vet inte så bra var jag skulle posta brobilder just nu, här eller i stenbrotråden. Men gör det nu här:

IMG_2494.JPG

Tänkte tälta på andra sidan av den här bron men skulle inte nå den innan det blir för mörkt. Så jag tältade på ett annat ställe.

IMG_2492.JPG

Bra att jag gjorde för cykellampas batteri var tom och då skulle det vara lite spännande att cykla över bron :)

IMG_2493.JPG

Av:
    storfiskarn
    När jag kollar i den här tråden är det Yonnas bilder o text jag är intresserad av.
    Någon bild ibland från någon annan är väl kanske ok, men att någon använder den som sin egen RR känns ju bara helt fel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-02 14:37 av storfiskarn.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ