• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    ... vill jag också fråga om fälgen kan vara sliten.

Det är inte svårt att kolla själv. Bara att mäta tjocklek av fälgsidan. Vanligt skjutmått räcker ganska bra, man får bara improvisera fram lämpliga distanser (tråd, gammal eker eller nåt sånt) på insidan och utsidan. Ungefär så här: f.png

Sedan är frågan vilken tjocklek är bra att cykla vidare. Finns inget universalt värde, generellt rund 1 mm eller mindre skulle man vara orolig. Och just på ryde.nl skrivs det: "If the wall thickness is less than 0,9mm the rim should be exchanged."

Yonna skrev:
    Bättre att cykla hem, beställa rätta ekrar (billigare att köpa själv) och då åka bil till cykelmek.
    Du klarar säkert ekra om hjulet själv med om du vill. Tro inte på dem som säger att man behöver masa speciellt verktyg osv, osv för detta. Räcker med en (rätt) nippelnyckel, skruvmejsel och lite tålamod (behöver man inte bygga hjul kommersiellt, då spelar det ingen roll om arbete tar någon halvtimme mer). Jag byggde eller ekrade om hjul alltid själv, hade aldrig problem med dem pga detta och tror inte att det är svarare än att meka med bilar. :) En bra rekommendation är dock att ha reservnipplar till hands med.

/Martin

Av:
    jonja
    Inget fel på makrillen, ät och fröjdas åt livet!

Av:
    Yonna
    Örjan Lax skrev:
    Vad fint väder du har! 😎

Och vitlök är bra, det håller onda troll och elaka tomtar borta, haha...

Det var jätte godmat, och alla elaka troll och tomtar vågar inte komma i min närhet just nu, härligt trygg!

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    ... vill jag också fråga om fälgen kan vara sliten.

Det är inte svårt att kolla själv. Bara att mäta tjocklek av fälgsidan. Vanligt skjutmått räcker ganska bra, man får bara improvisera fram lämpliga distanser (tråd, gammal eker eller nåt sånt) på insidan och utsidan. Ungefär så här:

Sedan är frågan vilken tjocklek är bra att cykla vidare. Finns inget universalt värde, generellt rund 1 mm eller mindre skulle man vara orolig. Och just på ryde.nl skrivs det: "If the wall thickness is less than 0,9mm the rim should be exchanged."

Yonna skrev:
    Bättre att cykla hem, beställa rätta ekrar (billigare att köpa själv) och då åka bil till cykelmek.
    Du klarar säkert ekra om hjulet själv med om du vill. Tro inte på dem som säger att man behöver masa speciellt verktyg osv, osv för detta. Räcker med en (rätt) nippelnyckel, skruvmejsel och lite tålamod (behöver man inte bygga hjul kommersiellt, då spelar det ingen roll om arbete tar någon halvtimme mer). Jag byggde eller ekrade om hjul alltid själv, hade aldrig problem med dem pga detta och tror inte att det är svarare än att meka med bilar. :) En bra rekommendation är dock att ha reservnipplar till hands med.

Hmm, det ska jag fundera på, bra att du säger. Jag kan ekra själv men det gjorde jag bara på stadscyklar och sådana oviktiga cyklar. Jag vågade iaf aldrig på min fatbike, racer och tourcykel. Det är ju väldigt dum när jag står mitt ute i ingenstans med ett krokigt hjul och tung packning. Jag cyklar inte heller på smooth asfalt så hjulen får ofta mycket stryk. Men kanske har du rätt och tvivlar jag bara på mig själv. Konstigt att jag är inte rädd för att krypa under bilen och försöker byta motordelar os men att jag inte vågar ekra min fatbike ..

Fälgen har förresten en broms/fälg indikator, vet inte det svenska ordet, inte heller på engelska. Nån linje i mitten av fälgen, men (jo mycket dum vad jag nu ska säga) jag ... uhhhh .. kommer inte så bra ihåg vad det betyder. Det finns tex fälgar som ha indikatorer som bara syns när dem är slitna (då syns det plötsligt ett litet hål nånstans i fälgen eller på den indikator linjen), eller man ser indikator linjen och det betyder att fälgen är sliten eller tvärtom: när linjen är försvunnen då är fälgen sliten ... Jo jag googlade inte så bra så nu vet jag nästan ingenting .. dumhuvud alltså. Ska fota imorgon fälgen, kanske nån smart happyguy vet mer :)

Ska också googla när jag är hem igen, får ju även söka rätta ekrar och nipples. Ingen aning vilken längd dem har, vet bara att ekrarna har olika tjocklek (2.0 och i mitten 1.8). Men det är iaf nåt jag vet :)

Mycket tack för din uppmuntrande stöd. Nu vet jag också säkert att det är bra att cykla hem igen, att det är inte bara isfeghet :)

Av:
    Berk
    Ja, ekrar om hjul är kul! (tycker jag åtminstone)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Fälgen har förresten en broms/fälg indikator ...
    Menar du det som står under "Internal safety line" på https://www.ryde.nl ? Det känns som en varning i det sista ögonblicket på riktig, snarare nåt som garanterar att fälgen "spricker" på definierat och relativt säkert sätt. Svårt att säga hur länge efter första synliga sprickan där kommer vara hjulet användbar, men jag skulle definitivt inte vänta så länge om cykeln tänkts använda för längre turer med.

Snabb uppskattning av slitage kan man få genom att mäta hur djup är sänkning i mitten av bromsytan (går enkelt med skjutmått även med däck på) relativt till yttersta och innersta (i radialt mening) delar av fälgsidan, som är opåverkad av bromsklossar. Det är mer eller mindre hur slitageindikatorer med fräst räffla som försvinner när fälgen är slut fungerar. Bäst att veta först hur tjock var sidan ursprungligen isf förstås, men troligen var det rund 1.5 mm, så ungefär 0.5 mm djup är dags att bytta fälg eller åtminstone tå ner däcket och mäta ordentlig.

Yonna skrev:
    Ska också googla när jag är hem igen, får ju även söka rätta ekrar och nipples. Ingen aning vilken längd dem har, vet bara att ekrarna har olika tjocklek (2.0 och i mitten 1.8).
    Just det. Jämfört med att hitta och köpa rätta ekrar är själva ekring bara en trevlig kvällspyssel. :)

Jo, en rekommendation till kanske. Jag har ingen bra statistik över detta, men jag skulle byta alla ekrar direkt om de har några tusen mil bakom sig. Det har hänt mig en eller två gånger att på ett helt oproblematiskt hjul började ekrar helt plötslig gå av ett efter ett i ganska raskt tempo. Ingenting trevlig om man är på lång cykelresa. Misstänker att de nådde livsgräns någonstans där i tusenmilsstorleksordning. Men vet inte hur universal är det, försöker att byta ekrar i förebyggande syfte snarare än att testa igen. :)

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-02 21:44 av mb5.

Av:
    kais01
    ekrarna i ett korrekt uppekrat hjul överlever oss alla. har det varit oproblematiskt i ett tidigare hjul kan man lugnt återanvända dem när man byter fälg.

ekrar börjar inte plötsligt "tröttas ut" om de ligger inom sin elastiska hållfasthetsgräns. om ekrar börjar gå av är det nästan undantagslöst efter att en godtrogen cyklist lämnat in sitt hjul för åtgärd hos en mekaniker som inte förstår sig på harmonin i ett korrekt byggt hjul.

Av:
    mb5
    kais01 skrev:
    ekrarna i ett korrekt uppekrat hjul överlever oss alla.
    Jo, som sagt, jag har ingen statistik att bevisa min påstående och kanske är det bara dumt och ogrundat bekymmer.

Dock är jag ganska säkert att ingen (inklusive mig själv) rörde nämnda hjulet åtminstone ett par hundra mil före ekrar tog för sig att gå av. Och ekrar hade bakom nacke mestadels oproblematiska kanske 5000 mil (vet inte exakt, det var lång sedan) med ett par styck fälg utbyta. Det var dock en lvg cykel som cyklades ofta med tung last, så hjul fick lite mer sidobelastning än vad skulle tas för normalt. Men orsaken kunde förstås ligga i nåt annan än livslängd.

/Martin

Av:
    kais01
    det är oavsett en bra ide att kolla efter spänningen i ekrarna, typ någon gång per säsong. men oftare första tiden på ett nyuppekrat hjul.

Av:
    Yonna
    Det är skitvädret just nu, blötsnö, mjukregn och 2 plusgrader så fördelar är att isen smälter ('hurray!' ropar dem som kör med slitna dubbdäck) och att det är varmt som fan så kan cykla utan konstnagelhandskar (hurray igen!). Försökte ta bort de för glada konstnaglarna men då växte hål i handskarna så det var tyvärr ingen bra idé.
    Nackdel av plusgrader är att lervälling vaknar så nu väger fattien minst 20kg mer, jag ser ut som ett vildsvin och det är jävlajävlatung att cykla, gyttja suger allt energi ur en cyklist. Finns det förresten nåt värre än att cykla i lervälling? Jo, snö upp till knän! det vet jag 280% säkert.

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Fälgen har förresten en broms/fälg indikator ...
    Menar du det som står under "Internal safety line" på https://www.ryde.nl ?
    Jo, en rim wear indicator groove! Ingen aning vad det heter på svenska, kanske fälgslitageindikatorräffla? Ihopskrivet förstås :)

Försökte posta några bilder imorse men det gick inte, så ska försöka nu. Finns det förresten ingen 'spara inlägg' funktion så man kan skriva eller posta senare när det finns bättre nätverk? Det kostar mycket tid&batteri att skriva/bifoga bilder igen, blir varje gång lite förbannat när allt försvinner i rymden och inte kommer fram till Happy. Jo, jag kan copy/paste men inte bilder och är det inte gammaldags att inte kunna spara text&bild? Eller har jag för mycket gyttja i ögonen och finns en spara-funktion?

P1110699.jpg

Den här groove/linjen menade jag.

P1110703.JPG

Finns hela fälgen runt. Framhjulet som är också en Ryde Sputnik har det inte men den är nyare, bytte nämligen hjulet när en bil krockade mot den för tre år sen.

P1110704.JPG

Fälgen heter förresten Exal SP19 men det är samma som Sputnik.

Tack för info, ska försöka ekra om hjulet själv, klart jag kan! Hoppas jag :)

Av:
    Angående att spara inlägg så han du alltid skriva dem i lämplig notepad-app och kopiera in all text när du är nöjd med den. Då har du en kopia lokalt ifall nätverket pajar när du postar inlägget
    F

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    Yonna
    #1725 skrev:
    Angående att spara inlägg så han du alltid skriva dem i lämplig notepad-app och kopiera in all text när du är nöjd med den. Då har du en kopia lokalt ifall nätverket pajar när du postar inlägget
    F
    Jo, så gör jag ofta; skriva offline i mobilen, kopiera och skicka då till Happy. Men det går inte med bilder, de får man varje gång bifoga igen och det tar jävla tid, batteri och data (har ingen abonnemang). Happy är alltså för wificyklister än inte för live reporters. Har samma problem nu i vintern när det är så kallt att mobilen funkar dåligt och batteriet är snabbt tom, jag skickar nästan inga bilder längre, lite tråkigt tycker jag. Framförallt för att det kan ju annorlunda, det finns många forum var man kan spara inlägg.
    Skulle förresten vara jobbigt när jag ska bikerafta till exemple till Kaspiska havet, tror inte jag skulle posta då live RR. Och jag är ingen efteråt RRpostare, tycker det är skittråkigt. Men okej, det är mitt problem :)

Av:
    Berk
    Angående spara inlägg. Nyare versioner av Firefox spårar vad du skriver. Det funkar otroligt bra. Jag har ingen nätverkproblem, men det händer att jag stänger (felaktigt) stänger av Firefox eller den crashar, men om man starten Firefox igen är alla text fortfarande där i fältet på happyride.

Av:
    mb5
    Berk skrev:
    Nyare versioner av Firefox spårar vad du skriver.
    Men det hjälper inte med bilder.

Vet inte om du skickade något inlägg med bilder, men det funkar så att man först laddar upp alla bilder (och det går en efter en bara, varsin egen http-post, dessutom) och bara sedan kan man posta inlägget med allt i. Bilderna ligger tydligen temporär lagrad på servern tills man postar, men det går inte att hitta tillbaka till dem igen när själva sändformuläret försvinner eller time-outar (det här sista har jag inte testad själv, men antar att det funkar så här och att det är Yonnas problemet).

/Martin

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Berk skrev:
    Nyare versioner av Firefox spårar vad du skriver.
    Men det hjälper inte med bilder.

Vet inte om du skickade något inlägg med bilder, men det funkar så att man först laddar upp alla bilder (och det går en efter en bara, varsin egen http-post, dessutom) och bara sedan kan man posta inlägget med allt i. Bilderna ligger tydligen temporär lagrad på servern tills man postar, men det går inte att hitta tillbaka till dem igen när själva sändformuläret försvinner eller time-outar (det här sista har jag inte testad själv, men antar att det funkar så här och att det är Yonnas problemet).

Jepp, så är det. Om man skickar t.ex 15 bilder och varje bild tar några minuter då tar det mer än en halv timme. Om då nätverket pajar får man bifoga allt om igen, alltså igén en halvtimme, och igén en halv timme .. Inte roligt när man har bara lite rast, fryser i snön, ligger trött och kallt i sovsäck, batteri är nästan tom, kontantkort är nästan slut osv. Lusten att posta försvinner då jättesnabbt. Och en cyklande live reporter (jo, stort ord för en galen fatrafter som kämpar med ett hemskt knäckebrödspråk) har det inte samma som nån som sitter lugn och varm hemma eller på kontor. En live reporter har ju ofta ingen alls tid; han cyklar, paddlar och kämpar, även i skitväder som idag (jo jag vill gärna klaga). Så att kunna spara inlägg med bilderna skulle vara jättebra.
    Egentligen behöver jag nån som jag kan whatsappa/telegramma mina inlägg/bilder (att skicka bilder via whatsapp tar ju bara några sekunder) och då kan han posta de på Happy, med t.ex namnet fatyonna eller sånt. Jo mycket omständlig :)

Av:
    Berk
    Vet inte om jag har förstod rätt, men det tar väl samma tid att ladda upp bilder till happyride eller WhatsApp?

Av:
    marr
    Du skulle ju kunna krympa bilderna en del innan du lägger upp dem.

Finns fina appar för det.

Av:
    Sambal Oelek
    Berk skrev:
    Vet inte om jag har förstod rätt, men det tar väl samma tid att ladda upp bilder till happyride eller WhatsApp?
    Whatsapp kanske minskar bilderna redan i appen innan det laddas upp? Borde ju vara bästa alternativet. Så slipper man försöka ladda upp stora filer på dåligt nät och vänta på att servern ska ordna det tänker jag :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Berk
    Sambal Oelek skrev:
    Berk skrev:
    Whatsapp kanske minskar bilderna redan i appen innan det laddas upp? Borde ju vara bästa alternativet. Så slipper man försöka ladda upp stora filer på dåligt nät och vänta på att servern ska ordna det tänker jag :)

Ja, troligtvis. Tänkte inte på det. Jag minskar mina bilder till 1600x1200 innan jag laddar upp dom, det verkar att vara samma storlek som happyride använder.

Av:
    Berk
    PS Sambal Oelek är väl kulaste nick som finns på happyride!

Av:
    Berk
    Så frågan är nu vad bästa (enklaste) appen är för att minska bilder. Jag använder PhotoDirector som i gratis version har max/default storlek 1600x1200, som är perfekt. Det behövs en klick för att öppna en bild och en för att spara, som är automatiskt i 1600x1200. Bilderna sparar i en sepa omrat mapp med ny tid, så dom kommer upp first I webbläsaren när man vill ladda upp dom. Funkar smidigt tycker jag. Men kanske finns det bättre lösningar.

Av:
    Yonna
    Det är vinter igen! det snöar tjocka snälla flingor och allt är vit igen, härligt :)

Berk skrev:

Skicka några bilder med Whatsapp eller Telegram tar några sekunder, skicka samma bilder till Happy tar ofta en halv timme eller mer. Och jo, förstås minskar jag bilderna, mestadels är dem ca 1200x800 men ibland 1700x1100 (400-700kB), det går ju inte att skicka stora MB.

8 1s.JPG

Den här bilden t.ex med bara tråkigt sten och ett fathjul har originell 9.3MB, det skulle ju aldrig funka att skicka till Happy. Alla bilder med en väntande fatbike i ett stenlandskap har förresten måååånga MB, bäst att aldrig försöka skicka till Happy när man är ute i fjäll och skog.

DSC05560s.JPG

Den här har ännu mer MB nämligen 9.7, men då ser man hela fatbiken :)

Nää, lösningen är en spara-inlägg knapp, som de flesta forum/sites har. Happy är tyvärr mycket långsamt/gammaldags och made för wifi-cyklister som ligger lat på soffan med en laptop på ölmagen. Jepp så är det :)
    Jag ska förmodligen cykla utomlands några veckor i april, tror det blir ett liiite jobbigt äventyr så vet inte om det går eller om jag orkar skicka live bilder, lite synd tycker jag för jag blev lite förälskat i Happy :) Jo, kan förstås skicka miniatyrbilder men dem blir ju jävla fula, allt försvinner från bilderna:

DSC06121.JPG

DSC05167.JPG

31794331993_0d65bc869f_os.jpg

31824430853_8d8237f7f7.jpg

Av:
    Berk
    Klart att happyride är gammaldags och det saknas en spara inläggning knappa. Men förstår inte varför uppladdning av bilder kan vara så mycket långsammare än på andra websidor.
    Vi kan fråga ansvariga. Vi vill inte missa dina fina bilder!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-04 15:25 av Berk.

Av:
    Sambal Oelek
    Ett alternativ kanske är att installera en annan bildvisar-app i telefonen som kan minska storlek på bilderna (göra kopia, så man inte förstör originalet). Och sedan ladda upp den minskade filen.
    Kanske rentav går att använda den appen när man väljer bild att ladda upp så slipper det bli en tvåstegs-process.

Kanske Snapseed? https://play.google.com

/edit: typ som Berk skrev för övrigt, kanske inte finns smidigare sätt :(

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-04 14:32 av Sambal Oelek.

Av:
    Yonna
    Tack för hjälpen :)

Som sagt, jag har fotoappar som minskar bilder, men det är Happysiten som är 'problemet'. Men kanske jag är den enda happyrider som skickar många bilder utan wifi, dessutom i minusjävlakalltgrader och nästan alltid ute i ett tält. De flesta cyklister sitter ju mycket smartare hemma eller på kontoret.
    Happy är dessutom ingen travelsite med live report os, så jag förstår varför den är som den är. Men man kan också undra om det skulle vara mer glada galna live-reporters om det var lättare att skicka/spara bilder. Jo, så lätt ger jag inte upp mitt tjat :)

Förresten, jag är hemma igen, trygg och varmt. Och ska nu handla cykeldelar, härligt att göra. Har klickat en ny bottombracket, kedja, 1liter vattenflaska och en ny cykeljacka i kundvagnen och det är bara början. Så hoppas det finns mycket jobb den här månad ..
    Undrar förresten om det är vanligt att köpa varje år ny BB och ofta två kedjor? Har alltid KMC x9 EPT med antirost coating, den funkar kanonbra men är inte den billigaste kedjan som finns. Truvativ GXP BB får jag också byta 1x i året, det tar bara några minuter jobb men det kostar ändå pengar och det är ju inte snäll att hela tiden kasta grejer i det här kasta-bort-samhället. Så finns det inga bättre kedjor/BB för en fatbike som har ett hårt liv?
    Funderar också om nya dubb och sommardäck, men vågar ännu inte kolla priser .. 😱

Av:
    Berk
    Jag har skrivit till Happyride för att fråga om dom kan förbättra uppladdningen.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Jag har skrivit till Happyride för att fråga om dom kan förbättra uppladdningen.

Oj oops och 😶🙈🙉 !

Tack du Berk! 😘

Av:
    Sambal Oelek
    Kanske en bättre webläsare gör det hela aningens bättre också!? Om man kör en webläsare som blockar en massa skräp som trackers och ads och annat så kanske man får lite bandbredd över till bilden också :) jag har precis idag gjort en kampanj på jobbet, hemdatorn och telefon för just det.
    På telefon (Android) finns t ex webläsaren Brave och andra som är lite mer avskalade.

Av:
    Berk
    Här en "lacka gaffel" tråd som är kanske nyttigt:
    https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-05 20:00 av Berk.

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Kanske en bättre webläsare gör det hela aningens bättre också!? Om man kör en webläsare som blockar en massa skräp som trackers och ads och annat så kanske man får lite bandbredd över till bilden också :) jag har precis idag gjort en kampanj på jobbet, hemdatorn och telefon för just det.
    På telefon (Android) finns t ex webläsaren Brave och andra som är lite mer avskalade.

Hej, men det är ju intressant; en snabbare webbläsare, det har jag inte tänkt på. Tack för tipset!
    Har två mobiler med mig; en Samsung/android med nästan inga appar (ingen whatsapp, telegram, mail, bank, ID etc), den har bara några kartappar. Härligt lugn men inte för nervösa vänner. Och en iPhone med Safari och alla skit som finns på en iPhone men jag stänger av vad inte behöves (om det går) för det kostar bara batteri och data.
    Båda har 4G och Comviq. Hade först en mobil med två olika SIMkort, tror det var Telia och Tre (olika mobiltäckning/operatör). Det var ibland fint, framförallt högt i norrsverige för där är ofta ingen täckning så då har man mer chans med två olika kort. Men mobilen funkade ändå inte bra, den var snart galen.
    Försökte också med två olika SIMkort som jag bytte med varandra, usch det var ännu värre, hemskt att göra med kalla fingrar eller när allt är blött eller blåser som fan.

Det är förmodligen också annorlunda var man är, jag cyklar t.ex nästan aldrig i sydsverige eller i de tre stora städerna. Mestadels är jag i mellan/norr av landet och då också i skogen/fjäll. Täckning är där kanske förmodligen mindre snabbt än i syd?

Jo det är inte så lätt att cykla i svensk trollskog, man vill ju gärna kunna ringa 112 eller ännu bättre; snabbt rådfråga Happy när det finns elaka troll utanför tältet :)

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Här en "lacka gaffel" tråd som är kanske nyttigt:
    https://happyride.se

Hej kul, det ska jag läsa! Tack :)

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:

Det är förmodligen också annorlunda var man är, jag cyklar t.ex nästan aldrig i sydsverige eller i de tre stora städerna. Mestadels är jag i mellan/norr av landet och då också i skogen/fjäll. Täckning är där kanske förmodligen mindre snabbt än i syd?

Jag tittade lite på cykelkartor på papper för ett tag sen, men karttäckningen i norr var...mindre lysande, eller nåt.
    bladindelning_cykel.jpg

Av:
    kais01
    skala 90 000?.. onekligen udda.

man har även lyckats med konstycket att placera ett flertal större städer i kanten av ett blad. får hoppas att det finns ordentlig överlappning mellan kartbladen.

Av:
    Sambal Oelek
    Yonna skrev:
    Hej, men det är ju intressant; en snabbare webbläsare, det har jag inte tänkt på. Tack för tipset!
    Ja Vassego, osäker på om den där är bäst men jag installerade den själv iaf :)

En annan sak, kanske redan nämnts. Har man en 25Mb stor bild och försöker ladda upp så går det inte för gränsen går vid 21Mb (vilket ju är hutlöst många Megapixel i Jpg-format). Men det är som det är.

Tricket kanske då kunde vara att ställa ner bildstorleken i telefonen istället (i Kamera-appen! Innan bilden ens tagits). Till en mer lagom nivå. Kanske 5 Mpixel? Det borde ju räcka till alla användningsområden. Själv brukar jag ha mina Flickr-bilder i 3Mpix.

Man vill ju helst ha så bra/stora originalfiler som möjligt men det kanske är värt att kompromissa lite på den biten om det blir sådana här problem. Något att fundera på :)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-06 09:49 av Sambal Oelek.

Av:
    Berk
    Yonna skrev att hon minskar bilder i mobilen. Tror också inte att en "lätt" webläsare hjälpare med uppladdningen. Men det hjälpare när man surfar. Jag använder Firefox med Privacy Badger och mublock origin, men med mublock ser man inte bilderna på K&S, så den är inte på på happyride. En annan sak är att jag inte vill blockera reklam på en sidan som happyride om det är deras (enda) inkomster. Men Privacy Badger är väl bra. Blockerar t.ex. Facebook knappar som tar mycket tid och följer dig på hela nätet.

Av:
    Sambal Oelek
    Berk skrev:
    Yonna skrev att hon minskar bilder i mobilen. Tror också inte att en "lätt" webläsare hjälpare med uppladdningen. Men det hjälpare när man surfar. Jag använder Firefox med Privacy Badger och mublock origin, men med mublock ser man inte bilderna på K&S, så den är inte på på happyride. En annan sak är att jag inte vill blockera reklam på en sidan som happyride om det är deras (enda) inkomster. Men Privacy Badger är väl bra. Blockerar t.ex. Facebook knappar som tar mycket tid och följer dig på hela nätet.
    Bra synpunkter.

Ja, var lite otydlig. Jag menade ställa ner bildstorleken i kamera-appen innan bilden ens är tagen. Då behöver man inte hålla på att ändra storlek efteråt :)

Av:
    Yonna
    Bra tips!

Själv tar jag mestadels bilder med kameran som jag då kopplar på mobilen, men då behövs wifi och det finns inte i skog&fjäll. Att fota med mobilen kostar mycket batteri, och batteriet vill man ju gärna spara för det kan vara livräddande. De funkar också jättedåliga i vintern, om det finns t.ex 65% i batteriet kan det nästa minut hända att mobilen börjar pipa att den behövs laddas upp för det finns bara 11% kvar. Samma sak med powerbanks. Och en fatbike som kör i djup snö, lera, fjäll, saltvatten och är galjonsbild på en happyraft kan inte ha navdynamo, det går ju inte. Så ett 3000kr fat Son nav är inte heller en lösning :)

Nää, bäst att kunna spara inlägg plus bilder på Happy, då kan man ju skicka inlägget när det finns bättre mobilnät eller wifi. För att nätet krånglar och inlägget försvinner blir man frustrerat, arg och vill man inte göra om igen. Det kostar jävla tid, batteri och pengar och det har man inte när man är på cykeläventyr. Så enkelt är det.

Av:
    ForesterGuy
    Solcellspaneler. Fast mulet, vinter et cetera...

Av:
    Bikzz
    Men det funkar kanonbra med navdynamo på touring, en riktig höjdare. Men man måste ha en viss hastighet för att det skall funka, och även då så laddar den med ganska låg effekt, så det tar en stor del av dan att ladda upp mobilen. Men otroligt skönt att inte behöva tänka på batterier, och kunna använda kartor & gps & inet via mobilen osv så mkt man vill.

Av:
    Berk
    Bikzz skrev:
    Men det funkar kanonbra med navdynamo på touring, en riktig höjdare. Men man måste ha en viss hastighet för att det skall funka, och även då så laddar den med ganska låg effekt, så det tar en stor del av dan att ladda upp mobilen. Men otroligt skönt att inte behöva tänka på batterier, och kunna använda kartor & gps & inet via mobilen osv så mkt man vill.

Jättebra föreslag, men Yonna's fattie har två bakhjul.

Av:
    Bikzz
    Och som sagt, det funkar bra om man kör 15-20 km/h, men det är nog svårt i snö & lera & offroad -:)

Av:
    aahlborg
    Grejen är nog att Whatsappar kan ladda upp bilderna i bakgrunden medan man skriver och kan fortsätta där de var om anslutningen skulle brytas. På happy måste man nog ladda upp alla bilder innan man kan lägga in dem och om det skulle brytas får man börja om från början. Löses inte med ny webbläsare men kanske med uppdaterat forum som kan spara halva inlägg på servern.
    (Bygger på gissningar, jag har inte testat att ladda upp stora bilder med långsam anslutning på happy.)

Av:
    mb5
    Berk skrev:
    Bikzz skrev:

Jättebra föreslag, men Yonna's fattie har två bakhjul.

Den här http://www.velogical-engineering.com kunde funka även på en fattie med dubbla bakhjul, dessutom påverkar ingen livsviktig del av cykel/drivlina. Minimihastighetskrav går att lösa eller anpassa med lite elektronik, inte alls omöjligt. Kanske testar jag själv någon gång i framtiden, men utan behöv att ha med mig och ladda elektronikprylar mitt i skogen har jag inte mycket motivation till ett dynamoprojekt heller. :)

/Martin

Av:
    Bikzz
    Dom navdynamo som finns att köpa nu är gjorda för ha mkt lågt motstånd, för att inte påverka cyklingen. Och då krävs det högre hastighet och längre tid för att få den effekt som krävs för att ladda devices.

Men såklart, kanske någon kan tillverka ett navdynamo som ger 20-30 watt eller mer, men då kommer det att gå mkt trögt att cykla istället ... Men en väldigt liten marknad --

Ta med ett bilbatteri på pakethållaren istället ---

Av:
    ForesterGuy
    Let the sunshine in!
    https://generalprepper.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in