• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Sambal Oelek
    En sådan vedeldad USB-laddare? 😁 Men den i sig är ju rätt klumpig. Då kan man lika gärna ha med en asfet Powerbank som räcker flera veckor.

/Edit: sådan här kanske:
    https://www.anker.com

Har haft två navdynamo. Det hänger nog mest på vilken elektronikgrunka som sköter USB-konverteringen. Det finns mer eller mindre bra sådana. Alltså att den klarar låg hastighet också. Jag har varit så snål på den biten så haft en dålig och en mindre dålig. Men den mindre dåliga funkade hyffsat att ladda upp en liten Powerbank med. Det tog ju en hel dag då iofs. På väg.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-07 21:36 av Sambal Oelek.

Av:
    ForesterGuy
    Det var mer än en pryl på den här listan som fick mej att tänka på Yonna... 😁
    https://www.popularmechanics.com

Av:
    Yonna
    aahlborg skrev:
    Grejen är nog att Whatsappar kan ladda upp bilderna i bakgrunden medan man skriver och kan fortsätta där de var om anslutningen skulle brytas. På happy måste man nog ladda upp alla bilder innan man kan lägga in dem och om det skulle brytas får man börja om från början. Löses inte med ny webbläsare men kanske med uppdaterat forum som kan spara halva inlägg på servern.
    (Bygger på gissningar, jag har inte testat att ladda upp stora bilder med långsam anslutning på happy.)

Jepp, så är det. Alla live-reporters mitt ute i ingenstans behöver en Happy whatsapper. Jag vill gärna anmäla mig som happy whatsapper när jag är hem, men risken att jag då jobbar 14timpass och har ingen alls tid att whatsappa är då tyvärr stort, men äsch, det är framtiden. Vill iaf gärna hjälpa happy live-reporters, dem saknar ju på Happy :)

mb5 skrev:
    Den här http://www.velogical-engineering.com kunde funka även på en fattie med dubbla bakhjul, dessutom påverkar ingen livsviktig del av cykel/drivlina. Minimihastighetskrav går att lösa eller anpassa med lite elektronik, inte alls omöjligt. Kanske testar jag själv någon gång i framtiden, men utan behöv att ha med mig och ladda elektronikprylar mitt i skogen har jag inte mycket motivation till ett dynamoprojekt heller. :)

Hej, intressant, det ska jag läsa :)

Av:
    Yonna
    ForesterGuy skrev:
    Let the sunshine in!
    https://generalprepper.se

Om jag får mer elprylar (och jag tror det ska hända) då tänker jag visst på solceller. Vet ännu inte vilka men de kommer iaf. Navdynamo är skit tycker jag, jag har haft tre navdynamo (har fortfarande två navdynamohjul) men nackdelarna är större än fördelarna och det finns ju bättre sätt att ladda el apparater.

ForesterGuy skrev:
    Det var mer än en pryl på den här listan som fick mej att tänka på Yonna... 😁
    https://www.popularmechanics.com

Haha! Joooo, jag behöver visst allt men inte den stora kalsonger för mina ultralätta mycket billigare stringtrossor är ju mycket snabbare att tvätta, torka och kostar nästan inget tyg.
    Och vafan vad är det för dåligt post-apocalypse cykel på nr 28??? Jösses har dem aldrig hört om FATBIKES? Och då förstås Pugsleys med två bakhjul, den ultimata apocalypse cykel 😎
    De glömde förresten också en cool grön packraft, klart att man behöver den när världen går under ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-07 22:31 av Yonna.

Av:
    mb5
    Det börjar vara ganska offtopic nu, men detta att dynamo laddar inte alls i låg hastighet har inte med effekten att göra utan spänningen. Jo, maximal effekt man kan få minskar med varvtal, men detta som stoppar laddningen helt plötslig är otillräckligt spänning. Det går att linda dynamo som ska genera högre spänning, men det har sina nackdelar vid högre hastighet (men just Velogical erbjuder tre olika modeller som skiljer sig just med varvtal till spänning förhållande.

Bästa är att styra belastning på dynamo med elektronik och på andra sidan av konverter generera fasta 5V för laddning typ. Det är inte särskilt komplicerat att konstruera på bra sätt, men inte det billigaste krets som finns heller, så billiga kina-prylar osv. Precis som Sambal Oelek skriver. "Fixet" för låg hastighet måste finnas i USB-konverter inte i dynamo.

/Martin

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Wow, 20000 mAh, det är mycket!
    Stora powerbanks är förresten ofta förbjuden att ta med på flygplan (brand- och explosionsrisk). Vet inte säkert men tror att 26000 är limit just nu hos flygjättor/ stora airlines. Men det finns många olika airlines och kan tänka mig att dem har olika regler.

mb5 skrev:
    Det börjar vara ganska offtopic nu, [..]
    Vadå offtopic, alla fatrafters vill ju kunna ladda elprylar och utan elprylar finns den här tråden inte så det är mycket ontopic!
    Förresten, du som semifatrafter (det saknar bara en packraft men den kommer förstås när du har provat Happyraften) tror att du kan leva utan elprylar i skogen men vi wificyklister då? Vi behöver dina fatbilder och fatberättelser, det går ju inte att bara tipsa här i tråden om allt och annat, medan du har den bästa äventyr och apocalypse cykeln som finns :)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Wow, 20000 mAh, det är mycket!
    Stora powerbanks är förresten ofta förbjuden att ta med på flygplan (brand- och explosionsrisk). Vet inte säkert men tror att 26000 är limit just nu hos flygjättor/ stora airlines. Men det finns många olika airlines och kan tänka mig att dem har olika regler.

mb5 skrev:
    Det börjar vara ganska offtopic nu, [..]
    Vadå offtopic, alla fatrafters vill ju kunna ladda elprylar och utan elprylar finns den här tråden inte så det är mycket ontopic!
    Förresten, du som semifatrafter (det saknar bara en packraft men den kommer förstås när du har provat Happyraften) tror att du kan leva utan elprylar i skogen men vi wificyklister då? Vi behöver dina fatbilder och fatberättelser, det går ju inte att bara tipsa här i tråden om allt och annat, medan du har den bästa äventyr och apocalypse cykeln som finns :)

Jag menade elektronikkonstruktion, hur en dynamo funkar osv som offtopic, troligen inte många här som vill konstruera egen konverter.

Men tillbaka till ontopic då ... jag bläddrade genom velogical hemsidan nu och hittade http://www.velogical-engineering.com ... kanske finns det trots allt färdigbyggd lösning just för wificyklister? Jag har inte hunnit läsa ordentlig än dock.

/Martin

Av:
    ForesterGuy
    https://www.clasohlson.com 10W för 449 kr
    9617909776414.jpg

https://www.clasohlson.com 6W för 349 kr
    9583688646686.jpg

Den lilla varianten hade jag med till Helags, den stora har jag inte testat i obygden ännu.

Dyrare varianter levererar högre effekt, beror på hur stora krav man har, och väder/årstid.

Av:
    kais01
    dessa båda får dock tveksamma rescensioner. ska det krävas direkt solljus för tillfredsställande funktion kanske det är bättre bära med en en extra powerbank?

Av:
    Sambal Oelek
    Jag köpte en dyr solcellsladdare, "2xA5" i storlek. Det var rätt kasst, ÄVEN soliga dagar. Tyckte jag.
    Yonna: Du kan få låna den om du vill och prova!?

Av:
    Sambal Oelek
    mb5 skrev:
    Jag menade elektronikkonstruktion, hur en dynamo funkar osv som offtopic, troligen inte många här som vill konstruera egen konverter.
    Jag har provat två Kemo. Sist jag skulle på äventyr ville jag egentligen ha den polska "PowerBug". Den verkade tillräckligt bra utan att kosta alldeles för mycket. Men pga lång leveranstid hann jag aldrig få den i tid. Inte provat då som sagt men den verkade helrätt:
    https://powerbug.pl

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Jo det menade jag också. Det är ju skitbra att veta hur allt funkar vad man har med sig på långa cykeläventyr, och en mix DIY& köpta grejer är ofta den bästa grejer som finns. Så skriv gärna mer om ämnet, det är också intressant tycker jag :)

mb5 skrev:
    Den här http://www.velogical-engineering.com kunde funka även på en fattie med dubbla bakhjul, dessutom påverkar ingen livsviktig del av cykel/drivlina. Minimihastighetskrav går att lösa eller anpassa med lite elektronik, inte alls omöjligt. Kanske testar jag själv någon gång i framtiden, men utan behöv att ha med mig och ladda elektronikprylar mitt i skogen har jag inte mycket motivation till ett dynamoprojekt heller. :)

Själv tror jag inte på nav/fälgdynamo, iaf inte för offroad äventyr. Kanske den här Velogical fälgdynamo är mycket bättre men ändå. Det är ju 'bara' en gummiring som trycker mot fälgen och om man vet hur t.ex en fatfälg kan se ut (skit, sand, saltvatten, is) då har jag mina tvivel. Och tycker inte heller om elkablar/grejer på en cykelram, framförallt inte på en vinterfattie.

Har som sagt olika dynamohjul men använder de aldrig längre. Inte bara att de behövs hög hastighet (det betyder tunna hjul och asfalt) men en navdynamo har också större vikt (ca 500g) och behövs grejer som jag inte vet namnen på svenska (laddregulator, powerpack, e-werk, buffer battery såsom Cyclel2charge, Plug os) så det är ännu mer vikt och framförallt €€€ plus fula elkablar plus att grejerna behöver kärlek och kan sönder.
    Navdynamo har också rullmotstånd; kan inte under vatten (så det går t.ex inte att vada/cykla i vatten); om det kommer lite vatten i och det fryser då kan man vinka farväl till hjulet; ofta kan man inte laga själv nav/grejerna, t.ex byta lager, smörja fett os; och då de jävla små pluggkontakter på navet .. Hemsk att ta bort elkablar varje gång hjulet ska ta bort, t.ex när man byter däck, när cykeln får ligga i en bil, när man vill bikerafta (inte smart om navdynamo tycker inte om vatten), när man har tjocka handskar på etc. Det är så lätt att de små kontakterna går sönder eller blir smutsigt/blött, finns även risk att kablarna går sönder när man pushcyklar/ramlar.
    Nav&kablar tycker inte heller om is, salt och riktig vinter. När jag flyttade till Sverige (till Dalarnas hjärta) var det vinter och när jag försökte cykla med dynamohjulet gick det nästan inte. Fettet var stenhårt frusen och det gick inte att byta. Så i stället bytte jag hjulet med ett vanligt hjul och gav hjulet till en belgisk kompis för där är det inte så kallt.

Tror därför att navdynamo är bara kul när man pendlar (med cykellampa), eller har en liten mobil som man nästan inte använder, eller när man kör med tunna hjul på asfalt os men inte alls för offroad bikepackers som cyklar året runt. Det är även 2019 och många som cyklar världen runt har en GPS, stor mobil, iPad, notebook, lyssnar på music/podcast, läser eböcker, surfar, mejlar, har en blogg, tar bilder, video, Swishar, internetbetalar, chattar, har socialmediavänner osv osv. Finns också allt mer folk som använder hela dag mobilen som GPS (finns bra kartappar nuförtiden) och folk som har en drone eller GoPro för riktiga coola aktionfilmer.
    Problemet är alltså att apparaterna frågar alltmer ström och det går ju aldrig med en navdynamo, man får helt enkelt ladda i hotell/camping, butiker etc. Många långcyklister har därför powerbanks med sig; lätt, liten, billig, går jättesnabbt att laddas och det går också att ladda upp några stycken i en gång. Jag har t.ex 10.000 mAh powerbanks som är inte större än en creditcard och kan ladda upp 4x min mobil. Men inte när det är vintern, då är som sagt alla batterier helt värdelösa :(

Sambal Oelek skrev:
    mb5 skrev:
    Jag har provat två Kemo. Sist jag skulle på äventyr ville jag egentligen ha den polska "PowerBug". Den verkade tillräckligt bra utan att kosta alldeles för mycket. Men pga lång leveranstid hann jag aldrig få den i tid. Inte provat då som sagt men den verkade helrätt:
    https://powerbug.pl

Om man väljer navdynamo och har pengar kanske den tyska Forumslader är den bästa nu? Den kan byggas in i cykelns ram (i gaffelstyrhuvudrör (head tube) eller vad den heter på svenska) så man slipper spaghettikablar på cykeln. Laddare plus tre batterier i headtuben och USBplugget som headset cap (man kan också köpa med Bluetooth, kontrolllampor och app). USB-plugget är vattentätt om man inte glömmer sätta på pluggets skydd.

Finns också GPS-USB laddare/adapter som använder GPSsignaler (som finns i hela världen), den här inductiva resonans (vet inte säkert om det heter så på svenska) kan omvandlas med en antenn till el, och det kan omvandlas till USB-spänning för att ladda upp smartphones/powerbanks. Då behövs bara en liten antenn bak på cykel eller t.ex på styrväska och en GPS-USB adapter. Om ni förstår min konstiga svenska :)

Oj mycket text, tur att jag är en wificyklist nu :)

Av:
    Bikzz
    Navdynamo -:)
    .
    br7.jpg

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Jag köpte en dyr solcellsladdare, "2xA5" i storlek. Det var rätt kasst, ÄVEN soliga dagar. Tyckte jag.
    Yonna: Du kan få låna den om du vill och prova!?

Mycket snällt, tack Sambal! 😘
    Men om du tycker den är rätt kasst då tror jag inte jag vill försöka, men mitt tack är stort!

Jag följer Iona, the Bike Wanderer, min stora hjälte. Han är nu med sin fathorse i Argentina, med 19L vatten, 20dagar mat, en drone, GoPro, powerbanks och solceller. Och han är lyckligt :) Och det vill jag kanske också försöka på mina fatraftresor; filma och berätta mer om vad jag ser och känner. Och då också dela på nätet, kanske i en blogg? Men jag vet inte säkert, det är en liten ny känsla för mig. Men iaf med en drone&GoPro behöver jag större powerbanks eller solceller, jag vet ännu inte vad, så därför är jag också intressant i ämnet.

Här är Ionas sista äventyrvideo, mycket vackert tycker jag:

Av:
    Yonna
    Oops, glömde Ionas bike&gear list: http://www.bikewanderer.com och sin erfarenhet med navdynamo vs powerbanks vs solceller: http://www.bikewanderer.com Han tycker egentligen samma som jag så det var inte så dumt vad jag sa :) Hans åsikt om laddningsgrejer är förresten helt fri från sponsorer, viktigt tycker jag.

Av:
    Sambal Oelek
    Kul 😀 Det där med GPS-laddning lät fascinerande 😀
    Jo ladda stora powerbanks via elnätet om man har möjlighet är inte fel. Då får man se till att ha QuickCharge-grejjer (både Powerbank och laddare) så det går fort för man kanske inte vill/kan vänta flera timmar.

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Kul 😀 Det där med GPS-laddning lät fascinerande 😀

Oooops! Jag hörde och läste detta på utländska cykelforum os förre året men nu jag försökte hitta en länk såg jag att det är kanske (eller troligtvis 99%) ett 1 aprilskämt haha! Laddaren skulle kunna köpas efter första kvartalen 2019 och då är det första april. Jävla vad elak folk kan vara, att lura snälla cyklister får vara förbjuden! eller hur?

Jag trodde det var sant för man kan ju fånga radiovågor (inkl wifi/gps-signaler) i en antenn och få lite energi ut dem. Det är ju lite samma sak som vanliga radio gör, och att fånga elmagnetiska strålar med en antenn kallas induktion så tekniskt låter det inte fel. Det går t.ex också att ladda en pacemaker via wifi-signaler så att den aldrig behöver bytas. Men radiovågor kan inte vara mer än några milliwatt och GPS-signaler är mycket svagare (enligt wikipedia 178 attowatt så det är nästan ingenting) så det skulle inte gå att ladda batteri med detta.
    Men man vet ju aldrig, ingen har hittills erkänt att det är ett aprilskämt, så kanske det finns ändå ett sätt att ladda med GPS-signaler, jag hoppas iaf :)

Av:
    kais01
    haha det var ju rätt kul🌏🌎🌍

Av:
    Bikzz
    ElektroMagnetism är magiskt och very coolt, hela vårt samhälle bygger på detta, men ingen fattar riktigt hur det funkar...

Satellitsignaler är extremt svaga, det kan säkert inte användas till att ta ut effekt.

Men du kan kanske campa under kraftledningar några dar, och ta ut lite laddning där om du har dom rätta prylarna ---

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Tror därför att navdynamo är bara kul när man pendlar (med cykellampa), eller har en liten mobil som man nästan inte använder, eller när man kör med tunna hjul på asfalt os men inte alls för offroad bikepackers som cyklar året runt. :)

Tyckte att min pendlarcykel med Alfine nav, disk broms, karbånrem och navdynamo var (Sthlm)vinter-proof (förutom växelhjulen på navet som fryser fast). Men på tisdag när det regnade först och blev under noll senare upptäckte jag en ny vinter problem: ljusknappen hade frusit fast. Inte trevligt att cykla i mörkare delen av Stockholm utan ljus.

Av:
    ForesterGuy
    Det är i lag förbjudet att använda energi från rundradiosändningar för belysningsändamål, enligt en radiotidning från 1920-talet som jag har i en hylla här nånstans. De var förutseende... ;-)
    I princip var det olagligt med det lilla knep som ofta användes i kristallmottagare, att driva mottagaren med en lokal sändare med stark signal medans man lyssnade på en annan sändare.
    I praktiken "drar" väl en vanlig hängränna mer radioenergi än en antenn, och inte ens med LED lär det väl vara användbart.
    Nikola Tesla, å andra sidan...

Av:
    Sambal Oelek
    Portabelt vattenkraftverk! Undrar var jag såg det. Kanske Yonna redan hittat.

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Portabelt vattenkraftverk! Undrar var jag såg det. Kanske Yonna redan hittat.

Tror det var ForesterGuy för han hittar alltid konstiga saker :) Jag glömde förstås vad det var och tycker det är för jobbigt att kämpa genom 2362 inlägg i den här tråden. FGuy har 5540 inlägg så det är inte heller en option så hoppas han kommer ihåg!

Av:
    ForesterGuy
    https://happyride.se

Av:
    Yonna
    ForesterGuy skrev:

Just ja! Det var ju du :)

Hmm, 700gram utan batterier och priset är 300euro .. Det är två dubb Dillinger, eller fyra Nate, eller kanske en GoPro action camera?

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:
    ForesterGuy skrev:

Hmm, 700gram utan batterier och priset är 300euro .. Det är två dubb Dillinger, eller fyra Nate, eller kanske en GoPro action camera?

Sen krävs det ju ström för att få ström.
    Ström.jpg

Av:
    Yonna
    ForesterGuy skrev:
    Yonna skrev:
    ForesterGuy skrev:

Sen krävs det ju ström för att få ström.

Det går kanske också att hänga bak på Happyraft i vattnet, och då är det bara att paddla medströms till Kaspiska havet medan drönaren flyger runt med alltid fulla batterier och filmer allt för Happy :)

26351668799_bff9c83f74_s.jpg

Var det samma vattnet som här, på väg till Helags? Jag skulle då paddla i Sylsjön men kom aldrig fram, det snöade och blåste som fan där. Det får jag prova igen nån gång :)

Av:
    ForesterGuy
    Det är ungefär en månad mellan bilderna. ;-)

Av:
    Danne K
    Yonna skrev:
    Själv tror jag inte på nav/fälgdynamo, iaf inte för offroad äventyr. Kanske den här Velogical fälgdynamo är mycket bättre men ändå. Det är ju 'bara' en gummiring som trycker mot fälgen och om man vet hur t.ex en fatfälg kan se ut (skit, sand, saltvatten, is) då har jag mina tvivel. Och tycker inte heller om elkablar/grejer på en cykelram, framförallt inte på en vinterfattie.

Har som sagt olika dynamohjul men använder de aldrig längre. Inte bara att de behövs hög hastighet (det betyder tunna hjul och asfalt) men en navdynamo har också större vikt (ca 500g) och behövs grejer som jag inte vet namnen på svenska (laddregulator, powerpack, e-werk, buffer battery såsom Cyclel2charge, Plug os) så det är ännu mer vikt och framförallt €€€ plus fula elkablar plus att grejerna behöver kärlek och kan sönder.
    Navdynamo har också rullmotstånd; kan inte under vatten (så det går t.ex inte att vada/cykla i vatten); om det kommer lite vatten i och det fryser då kan man vinka farväl till hjulet; ofta kan man inte laga själv nav/grejerna, t.ex byta lager, smörja fett os; och då de jävla små pluggkontakter på navet .. Hemsk att ta bort elkablar varje gång hjulet ska ta bort, t.ex när man byter däck, när cykeln får ligga i en bil, när man vill bikerafta (inte smart om navdynamo tycker inte om vatten), när man har tjocka handskar på etc. Det är så lätt att de små kontakterna går sönder eller blir smutsigt/blött, finns även risk att kablarna går sönder när man pushcyklar/ramlar.
    Nav&kablar tycker inte heller om is, salt och riktig vinter. När jag flyttade till Sverige (till Dalarnas hjärta) var det vinter och när jag försökte cykla med dynamohjulet gick det nästan inte. Fettet var stenhårt frusen och det gick inte att byta. Så i stället bytte jag hjulet med ett vanligt hjul och gav hjulet till en belgisk kompis för där är det inte så kallt.

Tror därför att navdynamo är bara kul när man pendlar (med cykellampa), eller har en liten mobil som man nästan inte använder, eller när man kör med tunna hjul på asfalt os men inte alls för offroad bikepackers som cyklar året runt. Det är även 2019 och många som cyklar världen runt har en GPS, stor mobil, iPad, notebook, lyssnar på music/podcast, läser eböcker, surfar, mejlar, har en blogg, tar bilder, video, Swishar, internetbetalar, chattar, har socialmediavänner osv osv. Finns också allt mer folk som använder hela dag mobilen som GPS (finns bra kartappar nuförtiden) och folk som har en drone eller GoPro för riktiga coola aktionfilmer.
    Problemet är alltså att apparaterna frågar alltmer ström och det går ju aldrig med en navdynamo, man får helt enkelt ladda i hotell/camping, butiker etc. Många långcyklister har därför powerbanks med sig; lätt, liten, billig, går jättesnabbt att laddas och det går också att ladda upp några stycken i en gång. Jag har t.ex 10.000 mAh powerbanks som är inte större än en creditcard och kan ladda upp 4x min mobil. Men inte när det är vintern, då är som sagt alla batterier helt värdelösa :(

Tack Yonna, för din recension av navdynamo. Tror jag stryker det från min att-köpa-lista nu. Verkar vara för omständligt att ha det, speciellt om man ska bikerafta.
    Eller har Bikzz något positivt att säga om navdynamo. Hur tycker du det är att koppla loss kablarna när hjulet ska tas bort?
    Jag hade tänkt skaffa mig navdynamo till min gravelbike som jag, för övrigt, beställde nu i veckan. :)

Av:
    Bikzz
    Som Yonna säger så är det en ganska mekkig kontakt, om man är lite försiktig när man hanterar den så funkar det. Men om man tar bort / sätter dit den varje dag så kanske den pajar i längden? Jag använder den mest vid touring, då kan allt vara fast monterat hela tiden, tejpar sladden på gaffeln/ramen fram till någon ramväska där man har det som skall laddas. Tycker det funkar kanon.

Av:
    Sambal Oelek
    Den är smidig. Snabbkoppling. Bara att plugga ur när man ska ha bort hjulet.
    Inte ett under av kvalitet dock, så som Bikzz säger får man inte vara för bufflig vid användning.
    Går att ha med sig en extra om den skulle gå sönder ute i fält. Enkelt att byta, man stoppar in trådarna i hylsan, viker över dem rakt. Trär hylsan på den andra delen. Klart! Så har man bytt.
    https://www.sinewavecycles.com

Av:
    Sambal Oelek
    Shit vilka grejjer det fanns på den sidan förresten, kolla här, vore nåt om man vill ha dold installation:

Bra utbud av dynamonav också:

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 12:47 av Sambal Oelek.

Av:
    Yonna
    Danne K skrev:
    Tack Yonna, för din recension av navdynamo. Tror jag stryker det från min att-köpa-lista nu. Verkar vara för omständligt att ha det, speciellt om man ska bikerafta.

Jag hade tänkt skaffa mig navdynamo till min gravelbike som jag, för övrigt, beställde nu i veckan. :)

Grattis! Alltid kul en ny kärlek :) Vad är det för gravelbike?

Om det skulle vara för omständligt på en gravelbike vet jag inte, den får iaf inte mycket stryk, kör inte i jobbigt fjäll, djup snö, salta sandstränder, torra öknar etc, behöves inte heller simma och sådana roliga fatbikesysselsättningar och om du har inga planer att hike-a-bike mycket (för då finns det ju ingen laddning) och har inte heller mycket att ladda då går det bra :) Om du ska bikerafta, även i salt vatten och tälta på sandstränder os då kan du kanske skydda kontakten som så här:

130904NaafConnector066x.jpg

130904NaafConnector068x.jpg

130904NaafConnector073x.jpg

Eller så som Ionas cykelkompis gjorde i länken jag gav tidigare: http://www.bikewanderer.com Då kan kabeln inte snurra/spinna och bryta av sig själv. Inte vackert men det funkar iaf.
    Ionas kommentar på bilden:
    "A friend’s great solution to making sure the cable doesnt spin and break on its own. You can see the thick tape around the cable which also helps from it being broken. He also had to open it and clean the connections after all the river crossings to get the hub working again."

DSC04312.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 12:57 av Yonna.

Av:
    Bikzz
    Snart dags igen, hoppas isen smälter nu !
    .
    br17.jpg

Av:
    leffe81
    Danne K skrev:

Tack Yonna, för din recension av navdynamo.

+1
    Thanx Yonna!

Av:
    Danne K
    Sambal Oelek skrev:
    Shit vilka grejjer det fanns på den sidan förresten, kolla här, vore nåt om man vill ha dold installation:
    Saftigt pris. Dyrare än många av naven. Men tack för länken. Jag låter nog dynamonav ligga kvar på att-köpa-listan, trotts allt.
    Så får jag se hur jag gör framöver. Jag har i alla fall två powerbanks (10050 & 20100 mAh) som jag klarar mig rätt långt på.

Yonna skrev:
    Grattis! Alltid kul en ny kärlek :) Vad är det för gravelbike?
    Jag slog till på en Merida Silex 9000 :)
    Tyvärr så är det en lång väntan innan jag får den. Preliminärt leveransdatum är 25 april :/

Av:
    ForesterGuy
    Sen finns ju bränslecellssystem. Jag tittade på ett för några år sedan, men vätgaskapslarna det byggde på verkade vara dyra, och fanns knappt att köpa. Det som fick mej att ta en andra titt var att jag snubblade över en vätgasgenerator till systemet, som gjorde att man själv kunde fylla kapslarna. Lite research på nätet gjorde dock att jag avstod.

Det finns ett svenskutvecklat system som använder sej av bränslecellspuckar, där man bara tillsätter lite vatten. Även där är det väl priset per puck som avskräcker...

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    mb5 skrev:
    Jo det menade jag också. Det är ju skitbra att veta hur allt funkar vad man har med sig på långa cykeläventyr, och en mix DIY& köpta grejer är ofta den bästa grejer som finns. Så skriv gärna mer om ämnet, det är också intressant tycker jag :)

OK då. :) Grejen med (vilken som helst) dynamo på cykel är att den genererar spänningen som stiger direkt proportionell med varvtal (gäller för obelastad dynamo) och max ström man kan få (i kortslutning) är (ungefär) konstant oavsett varvtal (brukar vara vanligtvis halv till ett Amp). Mao är LEDbelysning den perfekta lasten för en dynamo (LED behöver försöjas med konstant ström och spänningregulation fixar de själva).

Men USB laddning krävs konstant spänning (4.5 V minimum ungefär) oavsett ström. Helt tvärtom än vad en dynamo genererar.

I praktiken kan man inte få maximal ström redan från lägsta varvtal pga ohmisk resistans av själva lindning i dynamo, men det iaf går att ta ut icke-obetydlig effekt mycket tidigare än när spänningen når 5 V. Men då måste en konverter jobba för att omvandla dynamoingång till USB utgångsparametrar.

Man kan välja hur snabbt spänningen ökar med varvtal genom att linda mer varv eller använda mera magnetpolar, men då ska maxström, vikt, verkningsgrad osv. i olika andra driftregim kompromissas. Så i praktiken är de mesta dynamo "optimerad" för att driva LED belysning direkt under en typisk cykelfart och har man annan last eller andra krav, då behövs det en konverter (eller egendesignerad dynamo :) , men då låter en konverter enklare tror jag).

Annan sak är att, trots allt man kan ladda litiumbaterier med hur låg ström som helst så länge spänningen är rätt (jo, det tar längre tid förstås, men batterier laddas ändå, finns ingen plötslig "stopp" för laddning), olika elektronikgrejer inklusive powerbanks kan räkna med visa USB port karakteristik (mer eller mindre befogad) och till exempel försöka dra 0.5 A direkt och bara stänga av laddningen om spänningen faller ner vid detta. Då är det kanske vettig att ha en "powerbank" som en del av laddningskrets (som tyskarna gjorde). Den kan laddas i vilken som helst tempo och hungriga prylar kan sedan försörjas från ackumulator som håller fast spänning (till skillnad från en dynamo).

Generellt är det inte lätt att utnyttja låg spänning och (relativt) hög ström källan på ett effektiv sätt. Då varje tiondel av volt som försvinner (tänka typ dioder i likriktare t.ex.) är dyrbart. En effektiv krets blir troligen ganska komplicerad och dyrt (båda komponenter och utvecklingstid), vilken kanske förklarar varför är det inte lätt att köpa bra konverter som funkar från låga fart.

Yonna skrev:
    Jo, det kan vara så. Har inga egna erfarenheter, ville bara länka en som känns relativ "harmlös". Man kan alltid plocka den bort när det ska köras i djup snö eller terräng och bara koppla till och ladda under lugnare förhållande typ. Men jo, bara att instämma att såhär sno.jpg ser det inte ut att dynamo skulle ha en stor chans att funka. :)

/Martin

Av:
    mb5
    Angående andra och mer eller mindre konstiga strömkällor.

Största "felet" (tror jag) med en solceladdning är att människor märker inte hur mycket solinstrålning varierar. När vi märker att solen skiner _lite_ mindre (eftermiddag, moln, ...) då kan vara instrålningen energimässigt på en hundradel typ. Ögon anpassar sig över många storleksordning av instrålning, men det gör inte solpaneler. Tolkar man effektvärde på en solpanel rätt, då blir det inga överraskningar, men samtidigt solpanel som kan ge nyttig mängd av el även utanför de mest perfekta förhållande blir troligen helt opraktiskt stor.

Bränsleceller är nåt som ser intressant ut. Men bara metanol/etanol såna. Vätgas är inget praktisk bränsle att ha med sig, men energitäthet i flytande bränsle är riktig bra. Det dyker då och då ett projekt någonstans som lovar så här bränslecell i fickformat, men av någon konstig anledning dog alltid såna projekt på ett eller annat sätt utan att det blev en resultat. Kanske finns några praktiska problem, eller vad vet jag. Jag tror att storskaliga -- typ bil eller mer -- metanol/etanol cell finns även utanför labbet, men inte heller särskilt vanliga ... men inga i liten format som jag vet.

Jag kommer ihåg en intressant idé till jag läste någonstans. Att koppla liten förbränningsmotor som används typ på modellflyg till en dynamo/generator. Som en engångsladdning av lämplig powerbank förstås, dvs. hög effekt i kort tid och upprepa när powerbanken är tom igen. Låter inte alls dumt ... igen, en energitäthet i metanol skulle vara tillräcklig hög för att kompensera för eventuella förluster osv, och om man kunde hitta såhär liten motor som kan köra på bensin eller spritbränsle (jag tror att mesta använder metanol, men jak kan ha fel), då är det ganska enkelt med påfyllning med. Svårt att veta hur många praktiska problem kan uppstå dock. Vet inte om någon verkligen testade något liknande.

/Martin

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Var det samma vattnet som här, på väg till Helags? Jag skulle då paddla i Sylsjön men kom aldrig fram, det snöade och blåste som fan där. Det får jag prova igen nån gång :)

Är det på vägen från Sylarna till Helags? Overväger att cykla där med min då 6-åriga son på MTB med lätt packning. Är det helt cykelbart?

Av:
    Sambal Oelek
    Intressant. Tack mb5.

Har sett några bränsecellsbaserade produkter men de verkar ha blivit förbiseglade av bättre powerbanks. De jag sett har inte så hög kapacitet. Även om det går att fylla på med vatten och dylikt så har varje patron/kassett/behållare inte så mycket energi i förhållande till storleken på allt (behållare+omvandlare).

Modellflygmotor till generator. Hehe, kul grej, finns visst de som provat:
    https://www.youtube.com

Borde ju gå att utveckla en mindre dieselgenerator. De som finns nu är 1kW och väger 20kg. En lite smidigare sådan kanske vore nåt, särskilt om man har dieselkök också :)

Av:
    ForesterGuy
    mb5 skrev:

Jag kommer ihåg en intressant idé till jag läste någonstans. Att koppla liten förbränningsmotor som används typ på modellflyg till en dynamo/generator. Som en engångsladdning av lämplig powerbank förstås, dvs. hög effekt i kort tid och upprepa när powerbanken är tom igen. Låter inte alls dumt ... igen, en energitäthet i metanol skulle vara tillräcklig hög för att kompensera för eventuella förluster osv, och om man kunde hitta såhär liten motor som kan köra på bensin eller spritbränsle (jag tror att mesta använder metanol, men jak kan ha fel), då är det ganska enkelt med påfyllning med. Svårt att veta hur många praktiska problem kan uppstå dock. Vet inte om någon verkligen testade något liknande.

En glödstiftsmotor? Hur ska man glödga stiftet, med ett batteri? ;-)

Av:
    mb5
    Sambal Oelek skrev:
    Modellflygmotor till generator. Hehe, kul grej, finns visst de som provat: https://www.youtube.com

Kul! :) Dock kan det vara en obefintlig skillnad mellan att testa på bänken och i ett bikepackning format, eller? :)

ForesterGuy skrev:
    En glödstiftsmotor? Hur ska man glödga stiftet, med ett batteri? ;-)

Varför inte? Jag är inte så insatt i modellgrejer, men glödstiftet behövs bara för en start, eller? Kanske finns modellmotorer med magnetotändning eller "diesel" varianter till ... Hur som helst är energiöverskott så pass stor att energi för en glödstift är ingenting att bry sig om. Snarare kunde det vara problem att hitta batterier som går att ladda med så hög ström.

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-10 22:39 av mb5.

Av:
    Lars.E
    Fortsätter tråden i denna riktning så kommer snart någon att länka till ett YouTube-klipp med en elmotor som driver en generator.
    :)

Av:
    ForesterGuy
    Lars.E skrev:
    Fortsätter tråden i denna riktning så kommer snart någon att länka till ett YouTube-klipp med en elmotor som driver en generator.
    :)

Jag funderade på att bygga nåt slikt en gång, då jag hade en bilgenerator och en trefasmotor över.
    En kraftig batteriladdare... ;-D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in