• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    kais01
    stilpolisen kan ha fel i detta fall, men skulle hellre inte vilja montera ett dylikt plastskydd. och det hindrar nog inte kedjan från att hoppa innanför om olyckan är framme. men är det stort nog kan det skydda växeln från att trassla in sig i ekrarna?

håller med mb5 om att ekrarna ligger illa till när kedjan hamnar innanför. men de blir snarare skavda än går av. ibland är det lätt att få ut kedjan igen, ibland inte.

kedjepiska är ju ett bojsänke av rang, får stanna hemma. men det går som sagt bra att låsa kassettens största drev mot ett av de innersta ekerkorsen med hjälp av en mejsel eller torr pinne.

härliga bilder mb5 !!

Av:
    Bikzz
    Ahh, stick ut och BikeRafta nu istället, och glöm alla oändliga pryl-diskussioner --- Sorry !!
    .
    br72.jpg

Av:
    leffe81
    mb5 skrev:

Yonna skrev:
    Såg många vackra bilder av Martins sista äventyr så ska hoppa på cykeln imorron och cykla snabbt som fan dit innan myggor kommer och suger bort mig. Vet därför inte om det går att svara i tråden de kommande dagarna men ska försöka iaf :)

Det är för mycket beröm detta, jag gissar att det är snarare de myggfria skogar som är den riktig motivation, eller hur? :-) Det var annars helt vanliga bilder, sjöar

hinderbanor

vindskydd

några sjöar till

skogstigar

osv. Men ok då, kan testa, kanske motiverar bilderna någon till att ta sig ut i skogen. :-)

Yonna skrev:
    Hade du tält med dig eller sov du i vindskydd? iaf har du inte mycket packning med dig, skönt :)
    I vindskydd eller helt enkelt på backen i skogen bredvid cykeln. I sånt fint, varmt och myggfria väder kan man inte krypa ned i tält. :) Packning ... jo en ryggsäck syns inte. :) Nej, den var nästan tom. Fin och stor ramväska hjälper mycket att det ser bra ut. Och det är visst skillnad att packa mat som räcke ett par dagar eller mer än vecka i fjäll t.ex.

Härliga bilder! Keep'em coming! ?

Har Yonna äntligen hittat sin galna fatbiker?? ??

Av:
    kais01
    det tror jag möjligen, fanns inte en drömkille i belgien:) ?

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Men, även om kedjan skulle fastna där av nån anledning, då funkar Yonnas knogjärnringen fortfarande lika bra och ersätter behov för båda hylsan och en stor nyckel/polygrip. Det är teoretiskt en kedjepiska som man kunde önska sig för att lösa kassetten ... men ... ska man lång borta från civilisation, då behövs lite improvisation ... så, kedjebrytaren, dela kedjan på båda sidor rund den delen, som har fastnad och hoppsan man håller i hand den saknade biten för att vrida kassetten med hjälp av vevar som det var tänkt. Typ ... :-)
    Och dessutom, fattien har ju två bakhjul, så hópla fram med kedjebrytaren, dela kedjan, byta framhjulet till bak och cykla glad vidare :)

Jag har nu NBT2-knogjärnring med mig men har förstås ännu inte testat på Pugsley (lat som jag är). Vet inte om det skulle funka för han har horisontella ... jo vad heter dem .. fork-end, dropouts, växelöron? .. och jag misstänker att ringen funkar bara med ett vertikalt gaffelslut, men vet inte säkert varför jag tror på detta. Därför behöver jag testa den, men helst när jag är hemma och inte i skogen. Kan ta en bild av vad jag menar ..

P1120233.jpg

Jo det finns en ölöppnare i vägen men vad jag menar är att gaffel-end är horisontal och dessutom har höga kanter. Så det blir spännande om ringen skulle funka :)
    Zooooma in och då får man en bild till (som ser liknade ut, men äsch )

P1120232.jpg

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    mb5 skrev:
    (vackra bilder)
    Härliga bilder! Keep'em coming! ?
    Jepp!

kais01 skrev:
    det tror jag möjligen, fanns inte en drömkille i belgien:) ?
    Nää, flamländare bor ju några tusen km bort så bäst att inte drömma längre. Jo livet är hårt :( Tur att det finns cyklar så man kan trampa i sig ny energi :)

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Såg många vackra bilder av Martins sista äventyr så ska hoppa på cykeln imorron och cykla snabbt som fan dit innan myggor kommer och suger bort mig. Vet därför inte om det går att svara i tråden de kommande dagarna men ska försöka iaf :)

Det är för mycket beröm detta, jag gissar att det är snarare de myggfria skogar som är den riktig motivation, eller hur? :-)

Nejnej du, de var mycket inspirerande. Också för att du sa att att turen hade allt för att testa nya däck (snö, is, sand, lera, blött, torr, skog, asfalt, grus, sten etc) och jag behöver testa JJ Snakeskin så därför hoppade jag glad på cykeln. Men hade ingen tid att byta däck så ett däcktest är det inte haha.

Men vädret är fortfarande jättefint och har inte sett en enda jävla mygg, härligt alltså :)

P1120222.jpg

Finns några ormar nu, som den här lilla vännen som solade mitt på stigen. Han hade tur att jag såg honom annars var det ormsoppa till lunchen igen.
    Så vad gör man om man hittar en orm på stigen? Just ja, man lägger sig snabbt platt på magen och försöker hypnotisera den:

P1120223.jpg

Och det gick bra för han lag stilla och tittade rakt på mig:

P1120224.jpg

Men nu är det dags för några orange vitaminer, mycket bättre än ormsoppa:

P1120234.jpg

Och fylla på vattenflaskan. Det finns några som tror jag cykla på brännvin, som t.ex en kvinna igår :)

P1120235.jpg

Av:
    fhloston
    Var det du som blev hypnotiserad?

Det finns ju elcyklar, så varför inte en etanolcykel? ?

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Yonna
    fhloston skrev:

Tur att jag har ingen elcykel annars får jag leta efter en annan väg just nu :)

P1120283.jpg

Av:
    kais01
    härlig natur nu! om man inte har hösnuva.

avd bra att veta: brännvin special kallas bland a-lagarna för ’vattenskadad’, pga något lägre alkoholhalt....

du lär inte få behov av knogjärnshylsan pga inhoppad kedja, det finns ju en sån där helt happyinkorrekt plastring innanför kassetten:)) men behov av ekerbyte kan ju alltid inträffa.

så kanske som du säger bra kolla om knogjärnet funkar just på din hoj! viktstraffet för en lösning som funkar i alla lägen är måttligt.
    .
    E9354162-AF0F-495D-B428-22D24AA124C3.jpeg

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:
    fhloston skrev:

Fast elcyklar är ju inte motorfordon... ;-)

Av:
    ooms
    ForesterGuy skrev:
    Yonna skrev:
    fhloston skrev:

Vad är elen till då? Jag trodde den drev en motor som driver fordonet (cykeln) framåt.

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Yonna skrev:
    fhloston skrev:

Vad är elen till då? Jag trodde den drev en motor som driver fordonet (cykeln) framåt.

Det är väl därför NVV yrar om motoriserade fordon. För motorfordon finns en definition.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 17:09 av ForesterGuy.

Av:
    ForesterGuy
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 17:09 av ForesterGuy.

Av:
    ooms
    ForesterGuy skrev:
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Yonna skrev:
    fhloston skrev:

Det är väl därför NVV yrar om motoriserade fordon. För motorfordon finns en definition.
    Ja, den språkliga definitionen är ju ett fordon med en motor, och det anser nog de flesta människor med sunt förnuft också. Sedan att politiker har varit in och pillat på definitionen för vägtrafik är ju olyckligt, då det skapar en helvetes massa missförstånd och vantolkningar.

Av:
    Freddie L
    Med respekt och vänlighet: Kan ni inte lägga ned den där el-diskussionen innan det eskalerar. Eller fortsätta i någon av de andra trådarna. Den här tråden ska vara en tillflykt och andningshål.

/Fredrik

Av:
    Yonna
    Freddie L skrev:
    Med respekt och vänlighet: Kan ni inte lägga ned den där el-diskussionen innan det eskalerar. Eller fortsätta i någon av de andra trådarna. Den här tråden ska vara en tillflykt och andningshål.

Vackert sagt Freddie, tackar! Och det var mitt fel för jag började så ska inte använda el-ordet igen, förlåt, jag borde veta bättre :)

kais01 skrev:
    viktstraffet för en lösning som funkar i alla lägen är måttligt.
    Knogjärnet väger 71gram mindre och jämför med dina polygrip och hylsa är det så pyttelitet att det finns i ramväskan plats kvar för ett vattenfilter + reservkniv + reservtändare + några värktabletter + solskyddskräm till! Vill gärna beställa sån smart knogjärnring för dig om du vill ;)

P1120106.jpg

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:

Finns några ormar nu, som den här lilla vännen som solade mitt på stigen. Han hade tur att jag såg honom annars var det ormsoppa till lunchen igen.
    Ormar ska man äta hela.
    https://arstechnica.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 22:49 av ForesterGuy.

Av:
    mb5
    Dock skulle det heta snarare ödlesoppa i detta fall. :) Men vilken jättefin bild iaf!

Angående NBT2 -- förstås bäst att testa i verkligheten, men jag ser ingen anledning varför skulle den inte funka med horisontella dropouts. Borta med ölöppnare, klossen på ringen bakåt och in med hjulet. Så länge klossen är inte för bredd att få plats i dropouts öppning (är mindre än diameter på axeln), vilken ser ut att stämma. Sedan kan den luta sig mot ramen i båda riktningar, så detta läge funkar för båda lösa och dra åt. Kanske kan du packa något extra gram till i form av en tunn plastbricka att lägga mellan NBT2s klossen och ramen, så du inte riskerar lackskada.

/Martin

Av:
    kais01
    tack för gentila erbjudandet yonna! blev väldigt glad, och kollade upp knogjärnshylsan lite mer.

det varnas tyvärr uttryckligen på den holländska hemsidan för att använda den om man har aluminiumram eller växelöra i som det skrivs självförstörande aluminium (alla växelöron är det), och l övrigt fungerar den bara på cyklar med gaffelfäste alltså med genomgående axel och antingen mutter eller quick release.

det betyder att jag kan använda den på det tänkta smarta sättet på exakt noll av de fem kassettförsedda cyklar jag äger.

men tillsammans med en hrrm tång eller faktiskt ännu bättre en skiftnyckel direkt på det lösa hjulet är den perfekt. med den kombon klart bättre grepp än den vanliga hylsan jag har. ska kanske slipa om tre hylsor så de får en liknande greppyta.

har tre olika verktygsuppsättningar, för pendling, i mtb-ryggsäcken och i en ramväska på racern. att flytta verktyg mellan dem har jag gett upp för länge sen.
    D2F89AFB-21AC-4ED1-9069-22A3B239BF60.jpeg

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:

Angående NBT2 -- förstås bäst att testa i verkligheten, men jag ser ingen anledning varför skulle den inte funka med horisontella dropouts. Borta med ölöppnare, klossen på ringen bakåt och in med hjulet. Så länge klossen är inte för bredd att få plats i dropouts öppning (är mindre än diameter på axeln), vilken ser ut att stämma. Sedan kan den luta sig mot ramen i båda riktningar, så detta läge funkar för båda lösa och dra åt. Kanske kan du packa något extra gram till i form av en tunn plastbricka att lägga mellan NBT2s klossen och ramen, så du inte riskerar lackskada.

Tack martin, ska kolla imorgon. Jo jag borde har gjort tidigare och nu efter alla snack här i tråden finns där ingen ursäkt längre :)

kais01 skrev:

det varnas tyvärr uttryckligen på den holländska hemsidan för (...)
    Kai, den hemsidan M-Gineering har den också på engelska: http://www.m-gineering.nl

"The Next Best Thing mk2 removes cassettes on the road without extra tools, eg to replace a broken spoke. The NBT2 is designed to fit Shimano compatible lockrings (not Capreo). 8 speed Campagnolo lockrings are slightly different, but for occasional use the NBT should work just fine. The NBT cannot be used with conventional freewheelhubs. And the NBT2 shouldn't be used with extremely lightweight aluminium (Stupid-lite[tm]) racingframes: these have enough problems of their own."

Av:
    Yonna
    Oops, länken funkar inte.
    Ska kolla igen ..

Av:
    Yonna
    Nää rätta länken vill inte komma, eller jag gör nåt fel ..
    Så då klickar man på 'Hard to finds' och 'See here how it works'

Av:
    kais01
    jo jag kan förstå lite skriven holländska men inte talad. men läste sidan på engelska.

om man vill få grunkan att fungera för cyklar med känslig ram, växelöra och/eller utan qr, behöver man bygga ut vingens längd, så att greppet kan låsas med hjälp av kedjestaget eller sadelstaget.

detta alltså istället för existerande låsning i gaffeln vilket alltså bara fungerar på stålcyklar med gaffelfäste och utan växelöra. inte så vanligt idag. gör väl lämpligen att den blir tvådelad.

nä nu vill jag ut och hoja i skogen.

Av:
    Bikzz
    På min senaste BikeRaft-tur så lyckades jag välta och hamna i vattnet... Vilken Klantskalle jag är !! Fattar fortfarande inte riktigt vad som hände, svag ström och träd över älven, plötsligt och oväntat, strömmen tog raften mot några grenar och flippade den... Coolt, och en bra test av min packning, alla väskor & drybags höll tätt trots att dom låg i vattnet ett tag, bara kartfodralet och en vattenflaska flöt iväg. En ny erfarenhet, att se upp för i framtiden! Cykeln hamnade under oxå, men satt fast i Raften med några remmar, och kunde bärgas. Blev aldrig riktigt kall och våt, no problem ! Take it easy out there !!

Av:
    Bikzz
    Och kameran hamnade i vattnet och dog, men det gjorde inget, den var redan kass sedan länge med delvis trasig skärm och bländare, så hög tid att skaffa en ny .... Minneskortet var ok, så inga problem att rädda bilderna.
    Blev en sån här istället: https://www.olympus.se

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Dock skulle det heta snarare ödlesoppa i detta fall. :)
    Idag är det ödlasoppadag :) En liten ödla springer, hoppar, solar och sover på fatbiken just nu.

P1120523.jpg

P1120525.jpg

Lizzy the lizard och hon är jätteduktig att leka kurragömma.

P1120527.jpg

Finns många härliga kurragömmaställen på en fattie.

P1120528.jpg

P1120533.jpg

P1120529.jpg

Pugsleys stålram är halt men hennes stora fötter dansar glad och utan tvekan som om den är ett fint balsalgolv.

P1120535.jpg

Hon tycker också om ekerdansning men efter min 'akta dig för vassa skivbromsar du FatLizzy' ..

P1120536.jpg

.. vågade hon inte längre ..

P1120537.jpg

.. sprang över ramväskan ..

P1120538.jpg

för att gömma sig i sadelväskan igen, hennes favoritkurragömmaställe :)

Av:
    ForesterGuy
    Fantastiska bilder! ?

Av:
    Lars.E
    Bäst!
    Den lilla ödlan var roligare än den som såg ut som en orm.
    Är det inte dags för någon lekfull salamander oxå?

Av:
    Yonna
    ForesterGuy skrev:
    Fantastiska bilder! ?

Tack, alltid kul att få fin respons :)

Lars.E skrev:
    Bäst!
    Den lilla ödlan var roligare än den som såg ut som en orm.
    Är det inte dags för någon lekfull salamander oxå?

Skogen är mycket torr just nu (finns eldningsförbud) så förmodligen har salamandrar och många andra smådjur det jättesvårt igen. Det behövs regn, mycket regn .. dagar och veckor bara regnregn och regn. Hoppas det kommer! ☔?

Av:
    daikai1
    Yonna skrev:
    mb5 skrev:
    Dock skulle det heta snarare ödlesoppa i detta fall. :)
    Idag är det ödlasoppadag :) En liten ödla springer, hoppar, solar och sover på fatbiken just nu.

Lizzy the lizard och hon är jätteduktig att leka kurragömma.

Finns många härliga kurragömmaställen på en fattie.

Pugsleys stålram är halt men hennes stora fötter dansar glad och utan tvekan som om den är ett fint balsalgolv.

Hon tycker också om ekerdansning men efter min 'akta dig för vassa skivbromsar du FatLizzy' ..

.. vågade hon inte längre ..

.. sprang över ramväskan ..

för att gömma sig i sadelväskan igen, hennes favoritkurragömmaställe :)

Gullig ödla hade en liknande på besök på jobbet i veckan.
    IMG_20190426_153218324.jpg

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    En liten ödla springer, hoppar, solar och sover på fatbiken just nu.
    Gullig. :-) Följer hon med dig på nästa cykeläventyr? :-)

Tack för fina bilder.

/Martin

Av:
    Bikzz
    Tog bort det ...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-30 19:30 av Bikzz.

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    En liten ödla springer, hoppar, solar och sover på fatbiken just nu.
    Gullig. :-) Följer hon med dig på nästa cykeläventyr? :-)
    Tror inte att det skulle funka en gullig ödla hemma, FatLizzy skulle snart vara hundmat. Det är katten som ger hundarna ofta ödlor, fladdermöss, näbbmöss, paddor etc som presenter eftersom hon tycker inte om smaken så hon vill inte äta upp dem själv. Konstigt nog dödar hon inte de små presenterna så det går att rädda dem. Jag behöver bara vara snabbare än katten och hundarna, inte lätt men man lär sig. Så ibland finns det en liten ödla eller fladdermus i köket, fångat i ett glas, med tre mördare runtom glaset:

P113028.jpg

Den här ödlan har iaf överlevt äventyret :)

P113029.jpg

Av:
    leffe81
    Underbara bilder! Som vanligt med rolig text som lyser upp min tråkiga dag :-D
    Keep them coming yonna! ??

Av:
    Örjan Lax
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-02 08:10 av Örjan Lax.

Av:
    Yonna
    Örjan Lax skrev:
    .
    Nejnej du Örjan, jag läste ditt inlägg igårnatt när jag kom hem så du tog bort det för sent :) Tack för dina vackra ord, det var mycket snällt av dig. ?

Tänkte skriva mer, om sorg och förlust, om drömmar, förhoppningar och förväntningar som spricker, att allt gjorde ont när min pojkvän plötsligt var borta. Men kan inte beskriva hur det känns, att det gjorde så fruktansvärt ont när jag ville fråga eller berätta nåt för honom men tänkte för sent att det inte går längre, att göra saker han tyckte om medan det var helt meningslös för han var inte längre i livet, att motorcyklisten som körde emot mig liknade på honom och mina hjärna och hjärta lurade mig för några sekunder .. Finns så mycket som gör ont när man saknar nån man älskar.

Men tiden läker sår, inte alla sår men om vi accepterar livet som det är och fortsätta framåt då får man tillbaka lycka och glädje, eller så funkar det för mig iaf.
    Och ny kärlek .. egentligen trivs jag mycket nu med migsjälv 'ensam' i livet och är fortfarande inte sökande. Jo, ibland saknar jag några starka tröstande armar, nån som säger 'kom yonna, jag är här' men då finns ju alltid whiskey att släcka törsten med ;)

Men du Örjan, var det inte så att VI skulle försöka vara ihop, trodde jag läste sånt i tråden nån gång, eller drömde jag det bara ;) För att göra det liiite lättare, kan jag tar bort fatbike-kravet (only for you) så det är en bra börja, eller hur, så vad tror du, har vi en deal? ??

Tack igen du snälla Örjan, det var ett mycket fint inlägg!

Av:
    Örjan Lax
    Okej Yonna, tack för dina fina ord och din känslosamma berättelse. ?

Jag raderade inlägget tidigt imorse för jag drabbades av "typical svensk blyghet"... Men nu lägger jag upp låten här igen, den är ju så fin och hon är ju från Belgien (som min släkt långt tillbaka) och sången får mig att minnas min gamla kärlek på både gott och ont.

Har nu levt ensam i snart 10 år...(jag är 45 år) Men precis som du skriver så har det även fina fördelar med att bara ha sig själv (plus möjligen nåt djur) att bry sig om.

Har ännu ingen fatbike bara en hardtail med 3,0 tums plusdäck som skogscykel, men kanske skaffar jag fattie i framtiden. ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-02 13:07 av Örjan Lax.

Av:
    kais01
    plötsligt händer det:)..?

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    plötsligt händer det:)..?
    Jo, life is full of surprises ;)

Örjan Lax skrev:
    Har ännu ingen fatbike bara en hardtail med 3,0 tums plusdäck som skogscykel, men kanske skaffar jag fattie i framtiden. ?
    Jaha, så det finns ju hopp! ? Förresten, svensk-blyghet och dutch-directness är en superkombi, då gräver jag upp ditt huvud ur sanden och du drar ner min giraffhalsen så då har vi den perfekta mellanhögt balansen ;)

leffe81 skrev:
    Underbara bilder! Som vanligt med rolig text som lyser upp min tråkiga dag :-D
    Keep them coming yonna! ??
    Tack igen, kul att läsa :)
    Har några bilder till, inga reptiler eller lurviga fyrfotingar men bara vanliga fatbike-i-vårskog bilder. Ska kolla vilka duger så det tar en liten tid. Tur att man får skicka 25bilder i ett inlägg för jag kan aldrig välja ..

Av:
    Yonna
    Okej, några bilder till av senaste vårtur. Men först några bilder för Martin, eftersom jag cyklade lite samma rutt som han, så tack igen för inspirationen :) Kändes lite konstigt att cykla i skogen och plötsligt se färska tjocka hjulspår, har aldrig hänt förut i dem fem år jag har fattien. Och Martin, du är förresten en fatbike-kändis, för när jag fikade på en stor sten på en liten grusväg och det stoppade en bil med en kvinna fick jag höra det här:
    'Hej du, letar du efter din kille? Har ni tappat varandra i skogen?'
    'Min kille??'
    'Jo, med samma tjock cykel som du, kanske ännu större, och med samma grejer på cykeln, kanske ännu mer. Har aldrig sett sådana cyklar som ni'
    'Hade han långa bruna ben?'
    Kvinnan instämde med en entusiast 'Jaaaa, det hade han.'
    'Då måste det vara Martin'
    'Han cyklade på det hållet' och kvinnan pekade hjälpsamt norrut på grusvägen.
    'Jaha, tack för hjälpen, då ska jag snabbt hoppa på cykeln igen.'
    Och kvinnan, glad och nöjd, körde vidare medan jag satt kvar i solen och funderade om det var sant att kvinnor kollar benlängden hos män. Jo, mycket viktigt fråga :)

Det var det här stället som lockade mig, därför hoppade jag nyfiken på cykeln, kul att jag hittade:

P1120207.jpg

P1120209.jpg

P1120211.jpg

P1120212.jpg

Tur att det fanns en dukanintetameddinfattiepåtrappan-skylt , för då slipper man ett äventyr-som-slutar-dåligt.

P1120295.jpg

Den här bilden är också för Martin: jo jag hittade Trästonehenge :)

Och då några vanliga fatbike-i-skogen bilder, såsom:

P1120308.jpg

Sova i några mysiga vindskydd

P1120330.jpg

Ett vindskydd hade ett fint skylt.

P1120335.jpg

Hittade också ett inte så mysigt vindskydd ..

P1120336.jpg

Bara vedbod och utedass fanns kvar.

P1120338.jpg

Vaknade i tältet och tyckte det var så trångt inne, som om det fanns tung snö på både sidorna. Men när jag kollade ute var det ju strålande väder så det måste vara nåt annat.

P1120339.jpg
    Det var alltså tältstången som var sönder igen, precis i mitten av tältet så det liknade ett tipi. Tältet är sex år just nu och tältstången har haft nog av alla äventyr, den har brutit på mer än sju ställen så nu är det dags för en ny stång. Jag har den hemma, får bara fixa/såga den ihop.

P1120375.jpg

Hittade en ruin, ingen aning vad det var innan ..

P1120376.jpg

P1120406.jpg

Påskkärringen som trodde hon var Lucky Luke och fatbiken Jolly Jumper. Tur att gåsen vägrade hoppa ned på fathorsen :)

P1120486.jpg

Cyklade svarta-mtb-leder och undrade om det får med en fullpackat fattie, korta lycra tights och rakade ben. Men jag såg ingen mtb-rider så kunde inte fråga och vet därför inte svaret.

P1120415.jpg

Några vackra gamla stenbroar som den här bron, måste vara farligt och tung att bygga. Och det syntes nåt hus eller liten kyrka i fjärran ..

P1120416.jpg

Zooooma in .. jo det vill man förstås se närmare så jag hoppade på cykeln igen ..

P1120417.jpg

Det visade sig en liten damm.

P1120455.jpg

Ännu en stenbro ..

P1120471.jpg

..och ännu mer stenar med en liten fattie :)

Av:
    Örjan Lax
    Så fina bilder, tack Yonna! ?

Av:
    Berk
    Vackra bilder och berättelser, som alltid!

Av:
    Yonna
    Tack tillbaka :)
    Men egentligen får vi tacka vackra Sverige och allemansrätten. Och jag tackar också fattie, utan honom var världen mycket mindre.

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Tack tillbaka :)
    Men egentligen får vi tacka vackra Sverige och allemansrätten. Och jag tackar också fattie, utan honom var världen mycket mindre.

Rätt! Jag tackar Sverige och allemansrätten ofta när jag cykla eller vandra på stigar i finna trakten. Som jag skrev förut, jag är fortfarande inte helt van vid hur vackert det är här.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in