• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Berk
    Men vi kan väl också tacka dig för att ger möjlighet till alla Happyiter att ser vackra Sverige och framförallt för berättelser.

Av:
    Bikzz
    Lite konstigt, jag som har bott här hela livet var förut lite trött på skog och sten och ödemark och gamla torp och tråkiga fjäll och vind och regn ....
    Efter många fjällvandringar så tröttnade jag lite på det oxå.
    Började cykla mkt i Europa istället, annorlunda för mig. Men Ni Holländare verkar gilla det här, det visar kanske bara att man söker lite nya och annorlunda upplevelser som man inte är van vid tidigare -- !! Intressant, varken det ena eller det andra är rätt eller fel, det beror bara på vad man gjort tidigare osv ---- Men på väg tillbaka nu, har många nya BikeRaft-planer -:)

Av:
    h.g.j
    Bikzz skrev:
    Lite konstigt, jag som har bott här hela livet var förut lite trött på skog och sten och ödemark och gamla torp och tråkiga fjäll och vind och regn ....
    Efter många fjällvandringar så tröttnade jag lite på det oxå.
    Började cykla mkt i Europa istället, annorlunda för mig. Men Ni Holländare verkar gilla det här, det visar kanske bara att man söker lite nya och annorlunda upplevelser som man inte är van vid tidigare -- !! Intressant, varken det ena eller det andra är rätt eller fel, det beror bara på vad man gjort tidigare osv ---- Men på väg tillbaka nu, har många nya BikeRaft-planer -:)

Det är ju så enkelt att man blir hemmablind, och det som finns runt knuten känns inte lika spännande som det på andra sidan staketet...

Av:
    leffe81
    Berk skrev:
    Men vi kan väl också tacka dig för att ger möjlighet till alla Happyiter att ser vackra Sverige och framförallt för berättelser.

+1
    Tack yonna!

Bikzz skrev:

Dags att flytta utomlands? ?

Av:
    Sambal Oelek
    Fina bilder sist där. Fick mig att tänka på den här fantastiska hemsidan:
    https://www.stenvalvbroar.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Och Martin, du är förresten en fatbike-kändis, ...
    Fan, jag får inte kolla mejl på jobbet. Tur att det var ingen rund mig, så jag slapp att förklara, varför jag gapskrattar helt plötslig utan anledning. :-)

Tack för en rolig berättelse. Och så här passar fatbike egentligen utmärkt till mina andra cyklar, rolig ibland att ge folk anledning att fundera lite vad är/var det för något. Dock på liggcykel tror jag många inte ens märker var har jag ben och armar, desto mindre längden. :)

Ett par svartledsskyltar såg jag också, oftast pekade de till en fincyklad och trevlig stig. :)
    0421-144317.jpg
    Och nej, mötte inte heller någon MTB:er där, så jag kunde cykla lugnt med ekerskydd, reflexer, packning med hängande blöta strumpor, orakade ben, backspegel ... och säkert massa andra saker jag inte ens vet att man får inte göra eller ha. :-P

Och kul att se dem ställer på dina bilder, jo du hittade självklart rätt och jättesnabbt dit. :)
    0420-171323.jpg
    0421-181018.jpg

Yonna skrev:
    Hittade en ruin, ingen aning vad det var innan ..
    Massugn, model liten kanske ...? Men bara en gissning.

Yonna skrev:
    Påskkärringen som trodde hon var Lucky Luke och fatbiken Jolly Jumper. Tur att gåsen vägrade hoppa ned på fathorsen :)
    Denna bilden kommer jag ihåg från tråden faktiskt. :-) Du följde inte bara mina utan också dina egna fjolårs(?) bilder. :)

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-02 23:49 av mb5.

Av:
    Jimel
    Kan detta vara något för dig Yonna? https://bikeshop.se
    Ser smidig ut iaf, fanns några olika varianter på deras sida.

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Wow, fantastisk hemsida, vilket jobb! Tack för länken!
    Sökte lite på Happy och hittade supersnabbt 'visa din cykel bil båt get hund misär och tusentals andra visa-trådar' men ingen 'Visa din stenbro' ??? Det kan förstås inte, så ska cykla ändå genom sydsverige inomkort så ska då leta efter alla stenbroar som finns på den där rutten. Förmodligen inte lätt att hitta men ska iaf försöka. Och då ska jag hedra sveriges vackra kulturarv, och posta hundratals gamla stenbroar i en egen tråd :)

Av:
    Yonna
    Jimel skrev:
    Mwah, jag vet inte. Kan vara fint att ha men tror inte riktig för mig. I packraften har jag flytväst på mig (eller i icke-spännande vatten finns den bakom mig som ryggstöd) så då behövs inget mer/annat. Behövs inte heller när jag fiskar utan båt, och i vintern när jag cyklar över sjöar skulle det inte hjälper om isen skulle brytas upp. Kämpa med cykel i extremt kraftigt vatten (en av min värsta fatbike-upplevelser och mardrömmar) skulle förmodligen böjen bara sitta i vägen, men vet inte säkert. Då får jag testa först men det vill jag inte, jösses vad hemskt det kan vara med en tjock cykel i djup strömmande vatten. Det får man egentligen inte göra när man är ensam, och smart, och vill leva längre än den där dagen ;)
    Men tack för tipset, ser smart ut!

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Och nej, mötte inte heller någon MTB:er där, så jag kunde cykla lugnt med ekerskydd, reflexer, packning med hängande blöta strumpor, orakade ben, backspegel ... och säkert massa andra saker jag inte ens vet att man får inte göra eller ha. :-P
    Hmm, ekerskydd, reflexer, hängande blöta strumpor .. jo det kan vara lite tvivelaktig. Men en backspegel?! Haha, det kan ju inte! det är helt odiskutabel ;) Och förresten, vad är nyttan av en bakspegel förutom som rakspegel? En sur älg bakom dig hör du absolut, hungriga vildsvin också och mot upprörda renar hjälper inte heller en bakspegel för de är så galna så man vet aldrig åt vilket håll de skulle springa och hoppa. Och du kan inte cykla med en fattie på asfalt, det har jag läst på Happy, så mot bilister behövs den inte heller ;)
    Var har du förresten bakspegel för nu är jag förstås nyfiken :)

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Hittade en ruin, ingen aning vad det var innan ..
    Massugn, model liten kanske ...? Men bara en gissning.:)

P1120368.jpg

Tornet har på båda sidor ett såhär 'hål'

P1120373.jpg

Och det var ursprungligt två sådana torn men den ena har rasat ihop. Och i den andra växer träd så den har förmodligen inte heller många år kvar.

P1120371.jpg

P1120374.jpg

Det var också en liten .. jo vad är det för nåt .. lada med snett golv, ingen aning vad det är.

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Påskkärringen som trodde hon var Lucky Luke och fatbiken Jolly Jumper. Tur att gåsen vägrade hoppa ned på fathorsen :)
    Denna bilden kommer jag ihåg från tråden faktiskt. :-) Du följde inte bara mina utan också dina egna fjolårs(?) bilder. :)
    Jo det stämmer :) Tror det var i höstas när jag cyklade tillbaka från norr Norge men vet inte säkert.

påskkärring.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-04 14:41 av Yonna.

Av:
    Rut-66
    Åh, jag har alltid undrat var min gamla moster Britta tagit vägen ! :)
    Hon gjorde helt fantastiska raggsockor...

Av:
    Bikzz
    Suveräna & coola bilder !! Oxå funderat på flytväst-issues... Jag PackRaftar / BikeRaftar i små åar / älvar / sjöar, nära land. Flytväst är onödigt --- !
    Det behövs och är bra om man riskerar att flippa runt då det är ganska långt till land, men så är det aldrig för mig ------ ! Enjoy !!

Av:
    Jimel
    Yonna skrev:
    Jimel skrev:
    Mwah, jag vet inte. Kan vara fint att ha men tror inte riktig för mig. I packraften har jag flytväst på mig (eller i icke-spännande vatten finns den bakom mig som ryggstöd) så då behövs inget mer/annat. Behövs inte heller när jag fiskar utan båt, och i vintern när jag cyklar över sjöar skulle det inte hjälper om isen skulle brytas upp. Kämpa med cykel i extremt kraftigt vatten (en av min värsta fatbike-upplevelser och mardrömmar) skulle förmodligen böjen bara sitta i vägen, men vet inte säkert. Då får jag testa först men det vill jag inte, jösses vad hemskt det kan vara med en tjock cykel i djup strömmande vatten. Det får man egentligen inte göra när man är ensam, och smart, och vill leva längre än den där dagen ;)
    Men tack för tipset, ser smart ut!

Tänkte istället för flytväst men jag vet inte.

Av:
    ensamvarg
    Och här sitter man och bara gapar åt dina äventyr Yonna! Tack för alla bilder!

”Ladan med snett golv” är förmodligen ett ”kolförråd”, stenkol, eller koks för masugnen. Helt enkelt så att kolet ”rinner” neråt.

Ska du söderut (Västsverige)? Hör av dig om du behöver ladda batterier, tvätta, torka upp lite, eller bara sova ut i en gästsäng. Middag ingår i paketet. I gengäld? Ett samtal om allt och inget! Livets svåra val och deras konsekvenser t.ex.

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    leffe81
    Yonna skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Wow, fantastisk hemsida, vilket jobb! Tack för länken!
    Sökte lite på Happy och hittade supersnabbt 'visa din cykel bil båt get hund misär och tusentals andra visa-trådar' men ingen 'Visa din stenbro' ??? Det kan förstås inte, så ska cykla ändå genom sydsverige inomkort så ska då leta efter alla stenbroar som finns på den där rutten. Förmodligen inte lätt att hitta men ska iaf försöka. Och då ska jag hedra sveriges vackra kulturarv, och posta hundratals gamla stenbroar i en egen tråd :)

Sysverige?På vägen till dn franska gr5?

Av:
    Bikzz
    Idag på fm så blev det en kort "Urban BikeRafting" tur. Riktigt fint !
    .
    st10.jpg
    st9.jpg
    st8.jpg
    st7.jpg

Av:
    Yonna
    ensamvarg skrev:
    Ska du söderut (Västsverige)? Hör av dig om du behöver ladda batterier, tvätta, torka upp lite, eller bara sova ut i en gästsäng. Middag ingår i paketet. I gengäld? Ett samtal om allt och inget! Livets svåra val och deras konsekvenser t.ex.
    Tack du snälla Ensamvarg, det vill jag gärna göra, låter härligt! Men det blir inte nu västsverige, vill gärna cykla till Ryd, till den omskrivna bilkyrkogården Kyrkö Mosse i småländska Ryd. "En gigantisk bilkyrkogård med en över 50-årig historia. Åke Danielsson ägnade sig åt torvbrytning på mossen innan han drog igång bilskroten slutet av 1940-talet. Idag är skroten kultförklarad och skyddad närmsta 49 åren."

Men tusentack för inbjudan! hoppas jag vågar för jag är lite blyg os, men ensamvargar biter inte så det skulle gå bra :)

leffe81 skrev:
    Sysverige?På vägen till dn franska gr5?
    Först till bilkyrkogården :) Försökte för två år sen också cykla till Ryd. Cyklade via Vänern till Göteborg, då via Kattegattleden till Malmö och planen var då via bilkyrkogården och östkusten tillbaka till mitten av landet. Men Kattegattleden/sydsverige var ingenting för ett skyggt skogstroll som jag; för mycket trafik, folk, bebyggelser .. kände mig lite vilsen och ensam, längtade efter skog, sjöar och fatbikefrihet så tog tåget från Helsingborg till Göteborg och cyklade snabbt till skogen igen. Så nu är planen att cykla direkt till Ryd, genom mitten av landet.
    Har aldrig varit där så hoppas det finns skog, och tänkte ta racercykeln, då går det fortare (fegis som jag är). Vägen ner till Askersund har jag cyklat förut och tänkte då cykla längs Vättern till Ölmstad och ta små vägar via Forserum, Malmbäck, Vrigstad, sjö Salen och sjö Åsnen till Ryd. Den exakta gps-rutten är inte färdigt så har nu bara en googlemaps bild att visa (Askersund/Ryd).

karta ryd.jpg

Bara sätta i några tiotal stenbroar från Sambals stenbro-länk i rutten, och det kan vara liiite sökjobbigt. Och vägen tillbaka har jag ännu inte funderat på, har inte så många cykeldagar (behöver jobb/pengar) så vill inte cykla mer än 120mil hit och retur. Men om nån har några tips, gärna!

Men först byta racerns gaffel just nu, den är lite skadat, samma sak med den högra växelreglagen (den gick sönder), så den ska jag också byta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-05 16:59 av Yonna.

Av:
    leffe81
    Girl power! ?

Lycka till med gaffeln yonna!

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    Girl power! ?

Lycka till med gaffeln yonna!
    Nää, tyvärr ingen girlpower, för det är nåt jag inte fattar. Har målat racers nya gaffel, tog bort den gamla och försöker nu sätta i den nya men det finns plötsligt en konstig mutter som jag vet inte namnet på.

P1120668.jpg

Och muttern är större än gaffels rör men ändå får den sitta där ..

P1120669.jpg

.. såsom i den gamla gaffeln:

P1120670.jpg

Så undrar nu hur man gör? Går det att slå på den med t.ex en bult eller nåt?

P1120671.jpg

Och är det viktig att den sitter på exakt samma plats som den andra, och vad om jag slår den för länge in i röret, hur ska jag då dra den tillbaka? Jo dumma frågor men har aldrig gjort förut. Egentligen får jag googla först innan jag tjatar här men vet inte mutters namn (dåligt ursäkt förstås).

Av:
    ForesterGuy
    Star nut.

Av:
    Manurhin2
    Om nya gaffelröret är lika långt så kan den sitta lika långt in .
    Provmotera allt så ser du om det funkar .
    Den går inte att backa tillbaka så chansa inte , troligen/möjligen kan du driva ut den i nederänden på gaffeln om det blir tokfel .

M

Av:
    Yonna
    Star nut, okej tack!

Har kapat av röret så de har nu samma längd så det är iaf bra. Men det går aldrig att slå muttern tillbaka för gaffeln har inget hål på undersidan. Men ska googla nu om det finns verktyg, jag gissar att den heter på svenska stjärna mutter :)
    Tack för hjälpen!

Av:
    Rut-66
    Stjärnmutter om man ska vara noga.
    Som benet på en byxa blir byxben :)

Länk hur andra gjort: https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-05 19:28 av Rut-66.

Av:
    Berk
    Man kan inte tar ut den. Den ska sitter så att bulten från topcapen kan skruvas i den. Om den är för djup måste du ska in en ny. Eller cykla utan, för att den behövs bara för att sätta rätt höjd av styrstammen. Jag slar starnutte I med en bult eller träbit på, men det är lite jobbigt.

Av:
    Lars.E
    En längre skruv är nog bästa lösningen om den hamnat för långt ner.
    Rostfria insexskruvar finns att köpa i alla möjliga längder.

Av:
    Yonna
    Får erkänna att jag tittade på det sista avsnittet från GoT, istället för att googla stjärnmuttrar. Mycket häftigt avsnitt. Men nu är jag tillbaka i vår värld igen, glad att det finns inga white walkers :)

Rut-66 skrev:
    Stjärnmutter om man ska vara noga.
    Som benet på en byxa blir byxben :)

Länk hur andra gjort: https://happyride.se
    Tack, det var en bra happylänk. Ska beställa nån stjärnmutter verktyg, har ingen lust att göra fel eller slå för långt ner. Tycker också att det är fint att ha bra cykelverktyg. Ska sätta den gamla gaffeln tillbaka, det är ju bara några minuter jobb.

Lars.E skrev:
    En längre skruv är nog bästa lösningen om den hamnat för långt ner.
    Rostfria insexskruvar finns att köpa i alla möjliga längder.
    Smart tips :)

Tack alla för hjälpen igen!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-05 22:02 av Yonna.

Av:
    ooms
    Det går att göra sin egen star nut setting tool, här är en film jag hittade när jag googlade samma sak för ett tag sedan (jag har dock inte provat att göra eget verktyg själv ännu):
    https://m.youtube.com

Av:
    kais01
    verktyg?? är nog tänkt för den som står och slår ned star nuts hela dagarna.

om du skruvar i en lite längre bult som riktverktyg, och sedan trär utanpå en rörstump, slår på rörstumpen men inte på bulten...

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    verktyg??
    Jepp, en ParkTool TNS-4. Det var rea, jag hade en rabattkod och behövde ändå nya växelvajrar, innerslang plus kedja så då var det också utan frakt :) Har ju mer än bara en cykel och nu kan nån alltid låna verktyget, så det är bara bra. Är helt nöjd :)

Av:
    kais01
    haha mcgyvern i dig är besviken, och den där grejen som faktiskt inte behövs gör ett hål i plånboken som kanske tio användbara polygriper:))

Av:
    Sambal Oelek
    Yonna skrev:
    vill gärna cykla till Ryd, till den omskrivna bilkyrkogården Kyrkö Mosse i småländska Ryd. "En gigantisk bilkyrkogård med en över 50-årig historia. Åke Danielsson ägnade sig åt torvbrytning på mossen innan han drog igång bilskroten slutet av 1940-talet. Idag är skroten kultförklarad och skyddad närmsta 49 åren."
    den är ball

2019-05-07 06_41_59-Window.png

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    haha mcgyvern i dig är besviken, och den där grejen som faktiskt inte behövs gör ett hål i plånboken som kanske tio användbara polygriper:))
    Nää du, 250kr är inte mycket för bra verktyg och att ha rätt verktyg är ju hälften av slaget (om jag translate rätt "Having the right tools is half the battle". Keeps life simple, eller hur :) Polygriper har jag nog hemma men som sagt, den behövs inte när jag cyklar.
    Tur att vi får tänka olika, för när alla tänka samma då tänker nån inte alls. Kanske dåligt svenska igen, försöker translate "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking". (jo, man tänker i konstiga banor när man fikar på en stor sten mitt i skogen som jag gör just nu)

Sambal Oelek skrev:
    Yonna skrev:
    vill gärna cykla till Ryd, till den omskrivna bilkyrkogården Kyrkö Mosse i småländska Ryd. "En gigantisk bilkyrkogård med en över 50-årig historia. Åke Danielsson ägnade sig åt torvbrytning på mossen innan han drog igång bilskroten slutet av 1940-talet. Idag är skroten kultförklarad och skyddad närmsta 49 åren."
    den är ball
    Vackert Sambal! Därför vill jag cykla, för att fota!

Men först ska jag fota några gamla stenbroar. Fick skjuts med fattien i natt så cyklar just nu nånstans i skogen. Och det snöar stora flingor. Inte så farligt när man fatcyklar men att fota en bro medan man sitter i en packraft och vattnet forsar så fort att det finns bara en millisekund att fota innan man krockar till bron eller forsar förbi, så att man då får försöka paddla motströms tillbaka och försöka ta en bild igen .. jo då är snöflingor på kameras läns/objektiv inte alls välkommen. Så hoppas solen kommer snart :)
    'Tänk-positiv' är mitt största vapen i livet, tyvärr funkar det inte alltid och är även lite tveksamt. En pessimist får ju bara fina överraskningar, medan en optimist bara tråkiga, så bäst är att vara så pessimistisk man kan i livet. Eller tänker jag nu för mycket ;)

Av:
    ForesterGuy
    Då är halva slaget vunnet. Alternativt bra verktyg gör halva jobbet.

Av:
    Berk
    ForesterGuy skrev:
    Då är halva slaget vunnet. Alternativt bra verktyg gör halva jobbet.

Yonna, du verkar att tänka för mycket på Engelska. På Nederländska finns det "Goed gereedschap is het halve werk" (men jag kände inte till detta).

Väntar nu på fina bilder av stenbroar med snöflingor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-07 12:33 av Berk.

Av:
    kais01
    bra verktyg är en stor njutning. en ännu större är att göra egna verktyg.

sen finns det avdelningen ’perfekta lösningar på icke existerande problem’

:)

Av:
    ForesterGuy
    Jag har smidit en huggmejsel, och svarvat en hammare. Sen har jag improviserat en oljefilteravdragare med spikband och flacktång...
    Ju längre det är till en butik, desto mer krut kan man lägga på GDS.

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:
    bra verktyg är en stor njutning. en ännu större är att göra egna verktyg.

sen finns det avdelningen ’perfekta lösningar på icke existerande problem’

Finns även tjat-avdelningen 'kan inte acceptera att folk gör inte som jag'. Den hittar man på Flashback, Facebook och sådana shitsites.

ForesterGuy skrev:
    Jo, men nu är det ju 2019 och finns det mer online butiker än träd i Sverige ;)

Berk skrev:
    Väntar nu på fina bilder av stenbroar med snöflingor.
    Tack :)

Jag försökte skicka några bilder igår, uppladade några i inlägget men då försvann täckningen så jag kunde börja på nytt. Samma sak som nu. Helt frustrerande och jag vägrar att jobba längre med ett så dumt stenåldernsystem. Happy är bara för wificyklister, otroligt idiot för cykla gör man ju ute och inte inne. Så jag bestämmer nu att inte skicka bilder längre när jag är på cykelresa, det tar för mycket energi, tålamod, tid, batteri, pengar och jag blir helt förbannat när inlägg bara försvinner. Tyvärr för tråden, för jag är en cyklist och ingen wifiist så förmodligen skulle tråden dö nu.

Så ni wifiister, stanna var du är och börjar ingen happy LRR för då måste du bo i hotell, camping och sådana tråkiga wifi-ställen och det kostar bara massor av pengar. Man tappar även bort frihet- och äventyrkänslor, nåt alldeles sällsynta nuförtiden. Så bäst är att stanna inne, kör bara bil till närmaste cykelpark och skit i äventyr.

Jo jag har skitförbannat på happys uploadstenåldernsystem.

Edit. Glömde säga att jag har börjat en blogg/hemsidan, finns ännu inte så mycket att läsa men det kommer iaf.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 11:48 av Yonna.

Av:
    mmmrrrr
    Du kan också ladda upp till annanstans, typ flickr, och länka in bilderna i tråden istället för att ladda upp på happy.

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Jag försökte skicka några bilder igår, uppladade några i inlägget men då försvann täckningen så jag kunde börja på nytt. Samma sak som nu. Helt frustrerande och jag vägrar att jobba längre med ett så dumt stenåldernsystem. Happy är bara för wificyklister, otroligt idiot för cykla gör man ju ute och inte inne. Så jag bestämmer nu att inte skicka bilder längre när jag är på cykelresa, det tar för mycket energi, tålamod, tid, batteri, pengar och jag blir helt förbannat när inlägg bara försvinner. Tyvärr för tråden, för jag är en cyklist och ingen wifiist så förmodligen skulle tråden dö nu.

Så ni wifiister, stanna var du är och börjar ingen happy LRR för då måste du bo i hotell, camping och sådana tråkiga wifi-ställen och det kostar bara massor av pengar. Man tappar även bort frihet- och äventyrkänslor, nåt alldeles sällsynta nuförtiden. Så bäst är att stanna inne, kör bara bil till närmaste cykelpark och skit i äventyr.

Jo jag har skitförbannat på happys uploadstenåldernsystem.

Så det verkar att, tyvärr, ingenting har hänt efter min förfrågan till Happyride i mars. Jag vet inte vad problemet skulle kunna vara och Happyride vet inte heller. Dom frågade eras serverprovider att titta på timeouts, som jag frågade om.
    Vet inte vad mer jag skulle kunna göra ...

Av:
    Yonna
    mmmrrrr skrev:
    Du kan också ladda upp till annanstans, typ flickr, och länka in bilderna i tråden istället för att ladda upp på happy.
    Eller skicka en bild per inlägg. Jag skickar ofta 25 bilder så då blir det 25 inlägg, det är ju helt dum men okej, det skulle vara en lösning ..

Berk skrev:
    Så det verkar att, tyvärr, ingenting har hänt efter min förfrågan till Happyride i mars. Jag vet inte vad problemet skulle kunna vara och Happyride vet inte heller. Dom frågade eras serverprovider att titta på timeouts, som jag frågade om.
    Jag uppskattar verkligen din hjälp! Men lösningen är så enkelt, det är att kunna spara inlägget innan man postar. Det är ju helt vanligt att man kan spara bilder/text os, det kan på alla emailproviders, wordpad etc etc. Om då nätet krånglar då behöver man inte börja på nytt, och man kan även hoppa på cykeln igen och skriva efter några timmar vidare. Mer frihet och lyckligare happy-writers så det betyder mer cykeläventyr, mer live reporters och ett mer mångsidigt forum.

Av:
    Rut-66
    ForesterGuy skrev:
    Jag har smidit en huggmejsel, och svarvat en hammare. Sen har jag improviserat en oljefilteravdragare med spikband och flacktång...

Har kvar min svarvade Lernia-hammare fortfarande... plast eller mässing att slå med, den är kanon :)
    Har dock fått snygga till den i hobbysvarven...
    Ursäkta för OT.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 15:03 av Rut-66.

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Jag uppskattar verkligen din hjälp! Men lösningen är så enkelt, det är att kunna spara inlägget innan man postar. Det är ju helt vanligt att man kan spara bilder/text os, det kan på alla emailproviders, wordpad etc etc. Om då nätet krånglar då behöver man inte börja på nytt, och man kan även hoppa på cykeln igen och skriva efter några timmar vidare. Mer frihet och lyckligare happy-writers så det betyder mer cykeläventyr, mer live reporters och ett mer mångsidigt forum.

Frågade också om sparningsknap is samma mejl, men det var kanske inte så övertygande och tror att det behövs fler en bara en happyit som fragår om detta för att har nagån chans på effekt.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Frågade också om sparningsknap is samma mejl, men det var kanske inte så övertygande och tror att det behövs fler en bara en happyit som fragår om detta för att har nagån chans på effekt.
    Jo, förmodligen är jag den enda här på Happy som skriver live RR med många bilder, har iaf aldrig läst nån liknande tråd. Så yes, då står man ensam. Så är livet; orättvist och hårt mot mjuka fatrafters, t.o.m på cykelforum ;)
    Men jag kräver ingenting, frågar inte, tjatar inte, jag bara säga att Happys uppload sätt eller vad det heter i det hemska knäckebröd språket, att det inte funkar för cyklister/äventyrare som är många dagar ute och vill skriva live-report. Bra att man vet.

Och tack för stödet Berk, mycket snäll :)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Men jag kräver ingenting, frågar inte, tjatar inte, jag bara säga att Happys uppload sätt eller vad det heter i det hemska knäckebröd språket, att det inte funkar för cyklister/äventyrare som är många dagar ute och vill skriva live-report. Bra att man vet.

Jag testade nu att lämna stå kvar ett halvskriven inlägg med bilder och det verkar att bilderna stannar på servern åtminstone några timmar (så mycket jag testade nu), problemet är förmodligen "länken" att komma åt försvinner. Jag provade med förhandsgranskning sidan, den man kan refresha i browser efter många timmar och allt är kvar (och nej, bilder skickas inte igen när man gör refresh). Så om man kunde "bokmärka" dit förhandsgranska knappen leder, då skulle det funka som en sparfunktionen även utan några ändringar på servern. Problemet är bara att knappen skickar ingen HTTP GET, utan HTTP POST request vilken går inte bokmärka på vanligt sätt i en browser.

Vet inte om det går att förstå vad jag skriver, men ska iaf fundera lite om det finns någon enkelt och smidigt sätt att addera detta i en browser. Får se. :-)

/Martin

Av:
    Berk
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:

Jag testade nu att lämna stå kvar ett halvskriven inlägg med bilder och det verkar att bilderna stannar på servern åtminstone några timmar (så mycket jag testade nu), problemet är förmodligen "länken" att komma åt försvinner. Jag provade med förhandsgranskning sidan, den man kan refresha i browser efter många timmar och allt är kvar (och nej, bilder skickas inte igen när man gör refresh). Så om man kunde "bokmärka" dit förhandsgranska knappen leder, då skulle det funka som en sparfunktionen även utan några ändringar på servern. Problemet är bara att knappen skickar ingen HTTP GET, utan HTTP POST request vilken går inte bokmärka på vanligt sätt i en browser.

Vet inte om det går att förstå vad jag skriver, men ska iaf fundera lite om det finns någon enkelt och smidigt sätt att addera detta i en browser. Får se. :-)

Tror att dom som jobbar på Happyride vill hjälpa till, men kanske vet dom inte tillräckligt mycket om tekniska saker eller/och dom använder ett standardpaket från serverprovidern. Men om någon hittar än enkel lösning som ändra GET till POST på serversidan, kan vi fråga om Happyride kan ändra detta. Men om Yonna bara behöver installera en liten script i browsern är problemet också löst.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ