• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    mb5
    Berk skrev:
    Tror att dom som jobbar på Happyride vill hjälpa till, men kanske vet dom inte tillräckligt mycket om tekniska saker eller/och dom använder ett standardpaket från serverprovidern. Men om någon hittar än enkel lösning som ändra GET till POST på serversidan, kan vi fråga om Happyride kan ändra detta. Men om Yonna bara behöver installera en liten script i browsern är problemet också löst.

Jag tänkte nu mer i client-side riktning. Skulle man lösa på serversidan, då finns det troligen lämpligare sätt. Men jag har ingen aning hur applikation ser ut och det känns iaf mer komplicerade att organisera osv. Att ändra POST till GET är troligen inte det bästa som finns (det är ganska mycket som skickas med POST där bl.a) och ändå behöver det inte alls vara lätt att göra ...

Ska kolla hur snabbt raderas bilderna från server och annars vad jag funderar på är nån liten javascript kod, som helt enkelt sparar form-data för återanvändning senare. Att föra samman sparade data i ett POST request skulle inte vara något problem. Jag aldrig skrev en browser add-on (och är inte alls övertygat att jag vill göra det nu), men kanske behövs det inte och en skript för greasemonkey add-on (hoppas den finns för mobila webbläsare med) typ kunde räcka. Som sagt, ska försöka och testa lite, men senare, orkar inte idag.

/Martin

Av:
    Yonna
    Jaha, det låter ju helt klart! Men tyvärr förstår jag ingenting vad du säger :)

Försökte spara en bild (alltså lada upp i ett inlägg, stänga av mobilnätet, vänta och då kolla om den finns kvar i happys minne) men dum att jag var klickade jag på 'skicka' isf 'förhandsgranska' så hoplaaaa där flög bilden bort, dessutom rakt i en fel tråd. Nån Skåne tråd :)
    Ska skicka bilden nu igen, har ingen lust att vänta för jag är trött, kallt och vill gärna sova. Dessutom vet jag att det inte skulle funka, bilden skulle vara borta :)

Tack att du vill fundera på detta Martin!

Bilden var egentligen bara en 'testbild', jag ville inte skicka den men det gick av misstag så nu finns den ändå på Happy. Men det är iaf en stenbro :)

P1130110.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 22:56 av Yonna.

Av:
    Berk
    mb5 skrev:
    Ska kolla hur snabbt raderas bilderna från server och annars vad jag funderar på är nån liten javascript kod, som helt enkelt sparar form-data för återanvändning senare. Att föra samman sparade data i ett POST request skulle inte vara något problem. Jag aldrig skrev en browser add-on (och är inte alls övertygat att jag vill göra det nu), men kanske behövs det inte och en skript för greasemonkey add-on (hoppas den finns för mobila webbläsare med) typ kunde räcka. Som sagt, ska försöka och testa lite, men senare, orkar inte idag.

Jag är ingen expert, men det verkar att vara enkelt att skriva JavaScript som modificerar websidor på client-sidan, dom fina och nyttiga scripten på happy som lägger "... tycker jag" till all Sixtens inlägg.

Av:
    Yonna
    Tror jag har bra mobilnät så ska försöka skicka några bilder i rymden, hoppas dem landar i Happy utan för många svordomar. Och i den rätta tråden :) Ska kolla vilka bilder har lyckats i stenbro-jakten men först är det dags att äta.
    För att jag köpte mig ett djup hål i plånboken med stjärnmutterverktyget är det billig mat hela månaden. Så idag är det Indian Style Curry igen:

P1120801.jpg

Med i burken hallonsylt, tillsammans med knäckebröd är det ju en viktig del av en hälsosam och balanserad fatraftdiet.

P1120802.jpg

Fattig som jag är (och rik med ett nytt verktyg) får jag akta mig för de många farliga hålen i livets vägar, så får inte smörja på fel knäckebrödsida:

P1120803.jpg

Mennnn det kommer bättre tiden när hallon växer i skogen igen :)

Av:
    Yonna
    Har några bilder men stenbroarna skickar jag senare eller imorgon, det tar för mycket tid just nu. Men bilderna som kommer är i sten-temat så då får det, eller hur.
    Konstigt att när man är på stenbro-jakt att man hittar många stenbyggningar. Har t.ex sett många pyttesmå stenbroar, jättejobbigt att ta bilder för då fick jag klättra i djup lera, på halkiga stenar och brottas med träd, grenar och buskar. Och de flesta bilderna har tyvärr inte lyckats :(

P1120705.jpg

Hittade t.ex den här halva bron.

P1120731.jpg

Nåt jag vet inte vad det är, liknar på en stor jordkällare.

P1120733.jpg

Innerdörren var låst så kunde inte kolla inne.

P1120743.jpg

Förstås många små jordkällare, ofta övergiven.

P1120763.jpg

Den här ruinen var en kafferast värd tyckte jag.

P1120765.jpg

Det är resterna av ett järnbruks stångjärnssmedja som var i drift under 200 år (från 1699).

P1120768.jpg

P1130027.jpg

Den finns nånstans vid Svartälven, sista sträckan, kanske det heter Letälven där.

P1130042.jpg

Bredvid ruinen finns ett vindskydd, ett utmärkt ställe att sova :)

Av:
    Berk
    Jättefin!

Jag har bara haft tid att cykla med sonen nära hem i Stockholm. Vi har ingen stenbroar eller byggnader vid stigen, men vi har draktänder (fin ord för icke-fin objekt). På tisdag blockerade en polisbil stigen för att man hittade en stridsvagnsmina, en halv meter från MTB stigen. Idag var minen bort, så jag har ingen bild.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-09 21:08 av Berk.

Av:
    Sambal Oelek
    Snyggt!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Yonna
    Tack, då postar jag några bilder till :)

Det är inte lätt att vara på stenbrobildjakt. Många stenbroar är för små eller övervuxen med träd eller buskar. Bron får ha iaf minst den här storleken:

P1120727.jpg

Men den är inte riktig vackert tycker jag, en riktig stenvalbro har ingen betong, det är ju lite fusk.

P1120713.jpg

P1120729.jpg

Den här är bättre.

P1120731.jpg

Ingen betong men många pyttesmå stalaktiter. Måste vara kalksten, eller nån kolsyrat kalk/mineral eller hur? Jo, en nybörjare stenbrojägare har inte så mycket stenbrokunskap :)

P1120748.jpg

Såg också en vackert liten kyrka, byggt utan en enda sten för allt är trä, till och med takpannorna. Otroligt mycket jobb. Tog några bilder närmare (vandrade runtom kyrkan) men dem ska jag skicka en annan gång. Kyrkan är iaf mycket vackert.

P1120753.jpg

Hittade också nåt konstigt i skogen. Cyklade några mil på små skogsvägar och på slutet av en liten skogsled stod den här konstiga treben-tunna. Ingen aning vad det är.

P1120754.jpg

Försökte kika i tunnan men det gick inte, det luktade inte heller konstigt så ja, vad gör man då. Just ja, '"ta en bild och fråga Happy" :)

P1130064.jpg

Lärde också nåt ny. Jag tar ofta inte av sadelväskan, behövs ju inte för den sitter jättebra. Grejerna blir inte blöta i den vattentäta påsen, och sovsäck, tält och lite kläder väger tillsammans bara cirka 2kg. Men med sadelväskas vikt och då hängande bak på sadel var det den här gången nog att Happyraften ville stiga upp som en raket. Jag satt alltså lite konstigt i båten :)

P1130066.jpg

P1130067.jpg

Och surlys pizzarack var därför också i vattnet. Inte så kul att kliva på land med skrapande stål-på-sten ljud. Så nu kommer ett supersmart fatrafttips: pizzarack får sitta uppåt och inte nedåt :) Jo, men vet ju aldrig om det finns nån fatrafter med pizzarack till här på Happy, nån som inte vågar svara, rädd att jag ska stalka honom :)

P1130129.jpg

En bild till. Tyvärr var det sent på kvällen så den har inte bra lyckats, men äsch, förmodligen är den den enda 'visa din fattie framför en stenbro' bild på Happy så det är ju kul :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-10 15:02 av Yonna.

Av:
    Örjan Lax
    Fina broar! :)

Den där blåa tunnan misstänker jag är någon slags foder-automat för djur i skogen. Och kanske även för en hungrig Yonna... ;)

Edit: Googlade lite på "foderautomat i skogen" och här är bilder på lite olika: https://www.google.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-10 15:19 av Örjan Lax.

Av:
    jingleyschmidt
    Guuud vilket härligt liv du verkar leva! Själv är jag nog för feg för att ge mig ut sådär. Och lite lat och bekväm också. ;) Så det är bra att du ger dig ut, så kan jag ta del av det här på Happy istället tills den dagen komer då jag gör något själv. :P

Tack för fin tråd!

Av:
    Bikzz
    Fina bilder som vanligt, kul att följa, skicka fler !

Jag brukar ha hojen åt andra hållet med drivlinan upp och nedre trampan framför, behöver bara ta av framhjulet.
    .
    brn2.jpg

Av:
    Bikzz
    Och Tack till Yonna för inspiration så klart -:) Tack vare den här tråden som jag började med BikeRafting ---

Av:
    Yonna
    Tack alla för berömmet. Känner mig fortfarande lite blyg när jag läser era fina ord. Kan bara säga tack tillbaka men det känns inte nog, men vet inget annat att säga. Hoppas ni förstår :)

Örjan Lax skrev:
    Fina broar! :)

Den där blåa tunnan misstänker jag är någon slags foder-automat för djur i skogen. Och kanske även för en hungrig Yonna... ;)

Edit: Googlade lite på "foderautomat i skogen" och här är bilder på lite olika: https://www.google.se
    Aha! Då är vildsvin smartare än jag för det lyckades inte att hitta nåt mat. Misstänkte att det var nåt fodersystem men fattade inte hur det funkade haha. Får egentligen cykla tillbaka och försöka igen. Tur att jag är hemma nu och fick jobb de kommande 5 dagarna, då slipper jag känner mig dummare än Miss Piggy. ?

jingleyschmidt skrev:
    Guuud vilket härligt liv du verkar leva! Själv är jag nog för feg för att ge mig ut sådär. Och lite lat och bekväm också. ;) Så det är bra att du ger dig ut, så kan jag ta del av det här på Happy istället tills den dagen komer då jag gör något själv. :P

Tack för fin tråd!
    Bara hoppa på cykel med sovsäck och tandborste i ryggsäck eller nånstans på cykel och då kan äventyret börja. Lätt som fan!
    Kanske vi ses när jag trampar förbi på vägen till Kyrkö Mosse, tror du cyklar runt ähhh .. Lin, Jön, Ny, Syd, En...köping? Kommer inte ihåg var det var. Men ska iaf cykla längs några Köpingar, så bara ropar mitt namn när du ser nån bikepacker med blont hår då ska jag bjuda på hääääärligt pulverkaffe med en klunk whiskey :)

Av:
    mb5
    Berk skrev:
    ... dom fina och nyttiga scripten på happy som lägger "... tycker jag" till all Sixtens inlägg.

:-)

Jo, klart att det går. Jag funderade mest över vilket lokal "minne" kan man använda i JS för att spara ett inlägg, men snart kom jag på att det egentligen finns Web Storage API ( https://developer.mozilla.org ), så allting löst och första versionen av "spara inlägget" scriptet uppstod just nu. :)

Det ser fungerande ut så mycket som jag testade, men skicka gärna kommentarer, frågor, synpunkter osv. (eventuellt genom PM, så tråden kan vara kvar för fina bilder).

Att få igång:
    1) Installera "greasemonkey" (Firefox) eller "tampermonkey" (Chrome) add-on i din webbläsare (eventuellt någon ekvivalent för en browser du använder).
    2) Gå till https://mb5.cz för att hämta skriptet. Webbläsaren (med add-on installerad) skulle erbjuda någon slags av "install" knappen direkt (chrome klagade lite att den tycker inte om mina servern, men det gick att installera ändå), alternativt skulle det vara möjligt att ladda ner skriptet (en vanligt textfil) och kopiera i greasemonkey "på hand".
    3) Klart. Fråga om något ovan inte funkar.

Hur funkar skriptet:

- Bara ett sparat inlägg per tråd (klickar man på spara igen, då överskrivs tidigare till samma tråden). Detta var den enklaste väg från utgångspunkten hur happy funkar, men det skulle inte vara något större problem tror jag. (Förresten, det går att ha kvar ett sparat inlägg och skicka annat i samma tråd utan användning av spara funktion.)

- Sparat inlägg raderas aldrig automatiskt, inte heller när man skickar det. Det beror på att skriptet vet inte om sändning lyckades eller inte och jag kom inte på någon annat bra sätt att besluta när sparat inlägget behövs inte mer och kan raderas. Komma ni med ett förslag. :) (Men man kan lika bra lämna gamla sparade inlägg ligga kvar och ignorera, nästa klick på 'spara' i samma tråd överskriver det ändå.)

- Nya 'spara' knappen finns under formuläret på 'posting.php' sidan, dvs inte i formuläret direkt under tråden (går att fixa om du vill hå den där med), utan bara på sidan där man hamnar efter uppladdning av första bilden eller klick på 'förhandsgranska'. Spara-funktion behöver ingen fungerande internetuppkoppling, den funkar helt lokalt och skulle vara tillgänglig så länge webbläsaren visar denna sidan.
    1.png

- Om du läser tråden där finns ett sparat inlägg, då kommer upp en ny ruta mellan sista inlägget och vanliga posta-formuläret. Där kan du återuppta vad var sparat eller radera.
    2.png

ooook ... så här ... är lite rädd att det går inte att förstå vad jag skriver, men det är inte alls komplicerat, jag lovar. Det är bara jag som kan inte uttrycka mig kortfattat. :-)

/Martin

Av:
    jingleyschmidt
    [/quote]Bara hoppa på cykel med sovsäck och tandborste i ryggsäck eller nånstans på cykel och då kan äventyret börja. Lätt som fan!
    Kanske vi ses när jag trampar förbi på vägen till Kyrkö Mosse, tror du cyklar runt ähhh .. Lin, Jön, Ny, Syd, En...köping? Kommer inte ihåg var det var. Men ska iaf cykla längs några Köpingar, så bara ropar mitt namn när du ser nån bikepacker med blont hår då ska jag bjuda på hääääärligt pulverkaffe med en klunk whiskey :)[/quote]

Norrköping bor jag i! :D Ska hålla utkik efter dig! Hehe

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Berk skrev:
    ... dom fina och nyttiga scripten på happy som lägger "... tycker jag" till all Sixtens inlägg.

:-)

Jo, klart att det går. Jag funderade mest över vilket lokal "minne" kan man använda i JS för att spara ett inlägg, men snart kom jag på att det egentligen finns Web Storage API ( https://developer.mozilla.org ), så allting löst och första versionen av "spara inlägget" scriptet uppstod just nu. :)

Det ser fungerande ut så mycket som jag testade, men skicka gärna kommentarer, frågor, synpunkter osv. (eventuellt genom PM, så tråden kan vara kvar för fina bilder).

Att få igång:
    1) Installera "greasemonkey" (Firefox) eller "tampermonkey" (Chrome) add-on i din webbläsare (eventuellt någon ekvivalent för en browser du använder).
    2) Gå till https://mb5.cz för att hämta skriptet. Webbläsaren (med add-on installerad) skulle erbjuda någon slags av "install" knappen direkt (chrome klagade lite att den tycker inte om mina servern, men det gick att installera ändå), alternativt skulle det vara möjligt att ladda ner skriptet (en vanligt textfil) och kopiera i greasemonkey "på hand".
    3) Klart. Fråga om något ovan inte funkar.

Hur funkar skriptet:

- Bara ett sparat inlägg per tråd (klickar man på spara igen, då överskrivs tidigare till samma tråden). Detta var den enklaste väg från utgångspunkten hur happy funkar, men det skulle inte vara något större problem tror jag. (Förresten, det går att ha kvar ett sparat inlägg och skicka annat i samma tråd utan användning av spara funktion.)

- Sparat inlägg raderas aldrig automatiskt, inte heller när man skickar det. Det beror på att skriptet vet inte om sändning lyckades eller inte och jag kom inte på någon annat bra sätt att besluta när sparat inlägget behövs inte mer och kan raderas. Komma ni med ett förslag. :) (Men man kan lika bra lämna gamla sparade inlägg ligga kvar och ignorera, nästa klick på 'spara' i samma tråd överskriver det ändå.)

- Nya 'spara' knappen finns under formuläret på 'posting.php' sidan, dvs inte i formuläret direkt under tråden (går att fixa om du vill hå den där med), utan bara på sidan där man hamnar efter uppladdning av första bilden eller klick på 'förhandsgranska'. Spara-funktion behöver ingen fungerande internetuppkoppling, den funkar helt lokalt och skulle vara tillgänglig så länge webbläsaren visar denna sidan.

- Om du läser tråden där finns ett sparat inlägg, då kommer upp en ny ruta mellan sista inlägget och vanliga posta-formuläret. Där kan du återuppta vad var sparat eller radera.

ooook ... så här ... är lite rädd att det går inte att förstå vad jag skriver, men det är inte alls komplicerat, jag lovar. Det är bara jag som kan inte uttrycka mig kortfattat. :-)
    Wow Martin, vad är du fantastisk! Och jag förstår precis vad du säger, lätt som fan, t.o.m för Miss Piggy's ;) Men har ändå en fråga, vad du säger det gäller datorer, inte smartphones (eller är det en jättedum fråga)? För det är vad jag använder ute. Har två mobiles men den ena (android) är nästan död så undrar om det går på den andra för den har Safari. Googlade snabbt på Greasemonkey och andra monkeys men tror inte det går på Safari. Kanske GreasePocket funkar? Ska iaf googla mer imorgonkväll (orkar inte nu). Hoppas det går! Skitbra skulle det vara :)

Tack, jättebra jobb och inlägg! Det förtjänar visst en egen tråd, för det finns bara få som läser den här tråden och det är ju synd att det skulle försvinna under tusentals fat&raftbilder!

Av:
    Rut-66
    +1 !
    Borde bli egen tråd :)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Men har ändå en fråga, vad du säger det gäller datorer, inte smartphones (eller är det en jättedum fråga)? För det är vad jag använder ute. Har två mobiles men den ena (android) är nästan död så undrar om det går på den andra för den har Safari. Googlade snabbt på Greasemonkey och andra monkeys men tror inte det går på Safari. Kanske GreasePocket funkar? Ska iaf googla mer imorgonkväll (orkar inte nu). Hoppas det går!

Oj, bra poäng detta. Jag trodde att nåt så pass nyttig som userscript add-ons helt enkelt måste finnas för alla möjliga webbläsare, men just smartphone världen ser ut ganska komplicerad (jag _vet_ varför jag inte tycker om dessa pseudodataplatformer :-) ). Tampermonkey finns för Safari, men men säger "bara macOS" och verkar inte gå att installera på iPhone. Det finns firefox för iPhone, men om jag förstår rätt är det egentligen safari med annan UI och firefox addons funkar inte. GreasePocket kanske, ingen aning. Ett bra sökord är "userscript", men jag lyckade inte hitta nåt klart positivt ännu. Kanske nån här som är mer vän med smartphones än jag kommer med ett råd.

Det, teoretiskt åtminstone, går att modifiera sidan före den hamnar i browser, typ proxy, utan att behöva någon add-on, men det känns som ingen enkel och "ren" lösning iaf.

Yonna skrev:
    Tack, jättebra jobb och inlägg! Det förtjänar visst en egen tråd, för det finns bara få som läser den här tråden och det är ju synd att det skulle försvinna under tusentals fat&raftbilder!
    Åtminstone någon fördel med att sitta hemma med förkylning och ha ingenting bättre att göra än att knappa på tangentbordet. :) Jo, egen tråd kan det vara (dock sade inte någon här att det är tydligen bara du som sakna funktionaliteten?), men kanske får du beta-testa först? :-)

/Martin

Av:
    Berk
    Set verkar att man kan installera user scripts själva i Safari:
    https://developer.apple.com
    Men jag förstår inte allt här.

Yonna själva säger att hon är den ända happyit som behöver spara, men jag är inte säkert på det.

Av:
    Sambal Oelek
    +1

Men bara gör en ny tråd då! ?

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    +1

Men bara gör en ny tråd då! ?

+10000! Jo, det behövs verkligen en ny tråd, mer folk som läser så mer folk som ha/få tips! Skulle vara jättebra om Happy får en spara-inlägg knapp, iaf för LiveRideReporters. Då kanske får vi nya LRR, det behövs på Happy!

Kan öppna en och copy/paste Martins svar men det tar tid för jag har några långa jobbpass just nu.

Tack igen Martin och Berk, uppskattar era hjälp!

Och nu får jag hoppa snabbt som på fan på cykel och skynda mig till jobbet ..

Av:
    Sambal Oelek
    Lugnt jag kan fixa det ? Har Tampermonkey installerat. Jobba lungt.

Av:
    mb5
    Tack ni för så mycket positiv respons!

Skriva en ny trådstart Sambal om du vill, jag har inget emot, annars ska jag göra det om en stund själv. Har bara lite till jag vill fundera över först, så det slutar inte med att jag skriver en fråga bara att svara på den själv om ett par timmar. :)

Det där med mobilwebbläsarnas ovänlighet mot userscripts har jag inte alls tänkt på först, och det är ganska dumt med ett feature som är tänkt just för för mobilanvändning. :-/

Berk, om jag förstår rätt din länk, då behöver man tyvärr bygga en fullständig iPhone app för detta ... inte lockande alls.

Det finns en lite mindre elegant lösning som skulle funka även i mobilt Safari (eller var som helst) utan någon add-on alls, nämligen bookmarklets ( https://en.wikipedia.org ). Man sparar en bit av JavaScript kod som en bokmärk, gå till sidan (såsom happyride) och när du vill ha funktion aktiverad, klickar du på bokmärken. Nackdelen är att den kan inte startas automatiskt och därför går det inte att modifiera sidan före man klickar på bokmärken (och att nå själva bokmärken i browser tar kanske mer klick än knappen direkt i sidan). Och skripten "försvinner" när man följer länken till annan sida (det finns ett trick att göra bookmarklet permanent genom att öppna sidan i IFRAME, men just iframes och iPhone funkar inte särskild bra ihop heller verkar det).

Men iaf är bookmarklets en möjlighet. För "spara" knappen skulle det vara ganska ok (klicka på bokmärken istället för spara knappen under formuläret). För att återuppta sparade inlägg går det inte att visa automatiskt när man läser tråden, men kanske bookmarklet som visar alla sparade inlägg på en gång i tom sidan kunde vara användbart (det går inte att skapa bokmärk som gör allt på en gång, man måste navigera till happyride först och klicka bookmarklet bara då).

Jag ska prova detta med bokmarklets och sedan har jag nåt att skiva i nya tråden hoppas jag. :) Men ni (vem som helst) kan gärna starta tråden och skriva introduktion "vad är det för något" om ni vill. Bara tänk på att detta hela är lite "hack" som är beroende (bl.a.) på hur lång stannar uppladdade bilder kvar på servern (vilken är nåt vi har ingen kontroll över).

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-11 12:32 av mb5.

Av:
    Lars.E
    jingleyschmidt skrev:
    Guuud vilket härligt liv du verkar leva! Själv är jag nog för feg för att ge mig ut sådär. Och lite lat och bekväm också. ;) Så det är bra att du ger dig ut, så kan jag ta del av det här på Happy istället tills den dagen kommer då jag gör något själv. :P

Tack för fin tråd!

+10,000
    Jag känner att jag ska ta en liten tur i närområdet idag och hoppas på att jag hittar någon bro att fota (Tar väl samma lilla trygga slinga på hemmaberget som vanligt).

Av:
    mb5
    Det kommer snart egen tråd, ... men ...snart ... just nu har jag nåt som kanske funkar även på iPhone utan några add-ons. Tänkte snabbt klistra hit, så Yonna, du kan testa om du vill. Orkar inte starta nya tråden nu.

OK, bookmarklets lösning då.

Börja med att skapa två bokmärken med lämpliga namn (typ "spara" och "lista") på din telefon, adressen helt godtycklig, ersätts med bookmarklet i nästa steg (det behövs bara att skapa bokmärken, iPhone verkar inte kunna göra en bokmärk utan giltig adress). Kopiera hela texten som finns på https://mb5.cz och klistra som adress för "spara" bokmärken. Sedan gå till https://mb5.cz , kopiera (även längre) text där och klistra som adress i "lista" bokmärken. (Förresten, mäniskoläsbar version finns här: https://mb5.cz om nån vill kika.)

För att spara inlägget, klickar du på "spara" bokmärken när sidan med meddelande är öppet (det måste vara sidan utan foruminlägg, dvs. behövs först ladda upp åtminstone en bild eller klicka förhandsgranska). Texten som säger att inlägget är sparat skulle dyka upp ovanpå (!) textarea. Klickar du på bokmärken utan att vara på denna happysidan, kommer upp ett felmeddelande bara.

För att återuppta sparad text, klicka på "lista" bokmärken när du är vart som helst på happyride. Aktuell sidan ersätts med lista över alla sparade inlägg med knappar "återuppta" och "radera" för varje ett.

/Martin

Av:
    Lars.E
    Största bron på min standardslinga genom Cowboystan.
    Inte snygg och inte av sten, men man tar sig över bäcken torrskodd iallafall.

IMG_20190511_173903.jpg

Och som brukligt skall det tydligen även fotas ruiner när man cyklar.
    Detta är ett enkelt vindskydd som rasat.

IMG_20190511_174335.jpg

Visst känns det lite fånigt att posta detta, men jag tror att de flesta som läser denna tråd har ungefär samma nivå på äventyren som mig.
    Yonnas turer och bilder är ju några nivåer över detta :)
    Tack Yonna för att du delar dina äventyr.

Av:
    Yonna
    Lars.E skrev:
    Största bron på min standardslinga genom Cowboystan.
    Inte snygg och inte av sten, men man tar sig över bäcken torrskodd iallafall.

Och som brukligt skall det tydligen även fotas ruiner när man cyklar.
    Detta är ett enkelt vindskydd som rasat.

Visst känns det lite fånigt att posta detta, men jag tror att de flesta som läser denna tråd har ungefär samma nivå på äventyren som mig.
    Haha! Okej, jag förstår vad du menar!

Fat cykel förresten! ?

Tack Lars :)

mb5 skrev:
    Det kommer snart egen tråd, ... men ...snart ... just nu har jag nåt som kanske funkar även på iPhone utan några add-ons. Tänkte snabbt klistra hit, så Yonna, du kan testa om du vill. Orkar inte starta nya tråden nu.
    Ska försöka men vet inte när för jag har långa jobbdagar nu (är inte hemma från 6 till 22). Hoppas det funkar,och hoppas jag orkar :)
    Tack igen du smarta Martin! Och kul att det kommer en ny tråd, det behövs verkligen!

Av:
    Rut-66
    Lars.E skrev:

Fin hoj !

Själv cyklar jag bara halvfeting, men varenda cykeltur är nog det farligaste, äventyrligaste man kan ge sig ut på.
    Horder av bybor springer efter med facklor och högafflar, samtidigt som varje tramptag kan få cykeln att pulvriseras.
    I mitt skrev !
    Hade jag vetat detta innan, hade jag aldrig köpt en cykel på Biltema ;) ;) ;) :D

Av:
    ForesterGuy
    Träbro.jpg
    Hittade bara en träbro, och den hade vissa brister...

Stormskydd.jpg
    Vindskyddet däremot var stabilt.

Av:
    kais01
    cykeln verkar stabilare:) vad kör du på forester?

Av:
    ForesterGuy
    "Vindskyddet" är gjort av armerad betong... ;-D

Av:
    kais01
    inget mot en fattie ;)

Av:
    Sambal Oelek
    mb5 skrev:
    Skriva en ny trådstart Sambal om du vill, jag har inget emot
    Tack Martin! Jag fixade det, se länk nedan.
    Återkom gärna om du tyckte något blev galet. Försökte få ihop först det viktigaste och sedan historiken.

Länk:
    https://happyride.se

Kan ju vara lite ordningsfetischist ibland, kan inte hjälpas :) nu är det klart. Ursäkta dröjsmålet. Var 50 mil bort och cyklade motionslopp. Det var gött!

Happy rafting!

Av:
    mb5
    Sambal Oelek skrev:
    Tack Martin! Jag fixade det, se länk nedan.
    Återkom gärna om du tyckte något blev galet. Försökte få ihop först det viktigaste och sedan historiken.

Länk:
    https://happyride.se

Kan ju vara lite ordningsfetischist ibland, kan inte hjälpas :) nu är det klart. Ursäkta dröjsmålet. Var 50 mil bort och cyklade motionslopp. Det var gött!

Happy rafting!

Toppen, fint. Tack!

Jag tyckte bara att den bookmarklets version (vilken är troligen mer nyttig för att den funkar på mobila enheter med) var ganska gömd på slutet av andra långa inlägget, så jag försökte skriva (så kort som jag klarade) sammanfattning över båda versioner och deras användning i min post där. Tror du att det är bra kort HOWTO, då kan du kanske kopiera i (eller länka från) din första inlägget direkt?

Annars perfekt, hoppas att någon kommer med kommentarer eller mera förslag.

/Martin

Av:
    Sambal Oelek
    mb5 skrev:
    Jag tyckte bara att den bookmarklets version (vilken är troligen mer nyttig för att den funkar på mobila enheter med) var ganska gömd på slutet av andra långa inlägget, så jag försökte skriva (så kort som jag klarade) sammanfattning över båda versioner och deras användning i min post där. Tror du att det är bra kort HOWTO, då kan du kanske kopiera i (eller länka från) din första inlägget direkt?

Annars perfekt, hoppas att någon kommer med kommentarer eller mera förslag.
    sådär, jag bytte ut den delen av första inlägget. Blev bra med din how-to där på båda metoderna.

Av:
    Jimel
    ForesterGuy skrev:

Är du i Strängnäs? Har ett likadant "vindskydd" här :)

Av:
    jingleyschmidt
    Det här var det närmsta jag kom en bro i dag!

2019-05-13_5_brolol.JPG

Snart får vi för övrigt skapa en ny tråd här på forumet som kan heta "Yonna's följares egna bildtråd", eller något i den stilen. :P

Av:
    Sambal Oelek
    Haha. Ja. Det vore nåt. Yonnas Följeslagare ?

(Vi har så fin stenvalvbro här)

Av:
    jingleyschmidt
    Yonnas Följeslagare, bra namn! Skapa den du Sambal, det blir en hyllning till Yonna, jag tror inte hon misstycker?! ;)

Av:
    Sambal Oelek
    ...nu vet jag inte om jag vågar bryta ur mer grejjer från den här tråden :)

Av:
    ForesterGuy
    Jimel skrev:
    ForesterGuy skrev:

Militären har lämnat såna här lite varstans i terrängen... ;-)

Av:
    h.g.j
    Följeslagare? Inte lärjungar?

Vi skaffade en SUP häromdagen, men problemet är ju att vi då bara har en... Frun är inne på att vi skulle haft en till, men jag har för mig att jag sett någon packraft som var så stabil så den även skulle kunna användas som SUP... Har jag drömt eller är det någon som vet vilken modell jag syftar på?

Av:
    Bikzz
    Bummer, stop talking and go for it. Try it out, a new inspiration. BikeRafting is very coolt !
    .
    Brx8.jpg

Av:
    Jimel
    ForesterGuy skrev:
    Jimel skrev:
    ForesterGuy skrev:

Militären har lämnat såna här lite varstans i terrängen... ;-)

Åkte förbi mitt igår och såg att det inte var samma, i just detta har jag stått och väntat på att få gå ut och kasta handgranat i konstruktionen man ser i bakgrunden
    A0FAA149-20BC-45E6-945D-D1BCE5DC0112.jpeg

Av:
    Yonna
    Som vanligt svarar jag mycket sent, förlåt för detta. Men jag tog bort min vikarie-tillgänglighet just nu så är nu ledigt för några dagar och kan internetcykla igen. Yes! :)
    Tack för tråden Sambal och tack Martin för alla spara-inlägg-tips. Ska försöka idag, och då svara i den nya tråden :)

jingleyschmidt skrev:
    Yonnas Följeslagare, bra namn! Skapa den du Sambal, det blir en hyllning till Yonna, jag tror inte hon misstycker?! ;)
    Va, man startar en tråd för att hitta en fatrafter som vill följa med världen runt och istället får man en följeslagare-tråd?! Nejnejnej, helt fel förstås! Och det är ju så enkelt: ni får resa sig upp ur soffan NU, slänga chipspåsar och ölburkar i en vattentätt påse, låna sovsäck och tält från en kompis som ändå bara jobba för att han valde hus, fru, volvo och barn istf äventyr, och då hoppar ni snabbt som fan på en cykel. And so the adventure begins!
    Eller ännu bättre: hyr för några dagar en raft hos PackraftSverige, check den här listan och glöm inte att posta några bilder på Happy efteråt ;)

letsdoit.jpg

h.g.j skrev:
    Vi skaffade en SUP häromdagen, men problemet är ju att vi då bara har en... Frun är inne på att vi skulle haft en till, men jag har för mig att jag sett någon packraft som var så stabil så den även skulle kunna användas som SUP... Har jag drömt eller är det någon som vet vilken modell jag syftar på?
    Tror inte att det finns StandUpPackrafts så kanske du menar en SUP som är uppblåsbar? Finns iaf touring/endurance SUP (hardboard), härligt i vackert väder men inte att jämföras med (whitewater)packrafts :)

Endurance-product3_1000x.jpg

Namnlös.jpg

PauHana demo:

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in