• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Bikzz
    Gryckån var superfin, rekommenderas. Lagom dramatiskt, med 2 svåra forsar där man måste transportera förbi på stigar genom skogen, några forsar man kunde paddla, och några ställen med jätteträd tvärsöver ån. Vackert och lite häftigt, Very coolt !
    .
    P6150233.JPG
    P6150253.JPG
    P6150291.JPG
    P6150296.JPG

Av:
    mb5
    TorakP skrev:
    Fantastiska bilder mb5! Thanx!

Du får cykla sammans med yonna, ni passer godt ihop! ?
    Så vi kan avgöra vilken av oss är mer gallen, vad? :-P

Jag måste träna först, annars försvinner Yonna bara bakom horisonten snabbare än jag märker och för att hennes cykel lämnar inga synliga spår i fjäll ... jo, då blir det körd för mig. :-) Och dessutom som Yonna skrev, det ser ut att antingen när hon sluttar jobba jour, eller jag börjar med det. (Eller en av oss lär sig att planera ... nej, det är ingen större chans detta. :) )

Så det blir som det blir, bara att få se. Såna planer tycker jag om iaf. :-)

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-17 20:20 av mb5.

Av:
    mb5
    Tack ni alla för trevliga respons på mina bilder, mycket fint att läsa. Jag postar gladligen mera bilder när jag tar mig igen till någon fin ställe med cykeln och en kamera, men helst när temperatur ute blir lite lindrigare igen. Kanske kan någon som älskar värme ta över stafettpinne nu? :-)

Och angående cykelförbudet ... det är inte så pass farligt, åtminstone inte än. Man har fortfarande nästan hela fjällen att cykla. Och stämmer det att anledning till förbjudet är att för många cyklar där (dock möte jag ingen cyklist själv), då är det ändå bättre att välja annan väg ... (Vill man uppleva en cykeltrafikstockning, då kan man lika bra gå och cykla i Stockholm, eller hur? ;-P )

/Martin

Av:
    Berk
    :)

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    TorakP skrev:
    Fantastiska bilder mb5! Thanx!

Du får cykla sammans med yonna, ni passer godt ihop! ?
    Så vi kan avgöra vilken av oss är mer gallen, vad? :-P

Jag måste träna först, annars försvinner Yonna bara bakom horisonten snabbare än jag märker och för att hennes cykel lämnar inga synliga spår i fjäll ... jo, då blir det körd för mig. :-)
    Haha! Men du, om det skulle vara sanning då är det ju en bra träning :) Mennnnnnn .. jag har bevis att jag cyklar som en fat snigel. Ska omedelbart fota min genomsnittsnabbhet från idag.

IMG_1169.JPG

Kolla, bara en mager 14.5km.

IMG_1184.JPG

Däremot är maxsnabbheten 105.9?? Huhhh, hur har jag gjort detta?! Jo Norge har höga berg men vanligtvis vågar jag inte mer än cirka 30km på de små grusvägarna med många hål och jobbiga spår. Och fatties nya Snakeskin däck är inte så allätande som Nate. I t.ex djupa spår och skarpa kurvor har de mindre grep som jag är van, kändes först inte så roligt men om man vet är det bara att ta det lite försiktigare och långsammare. Men ändå kan de rullar nästan 106km/t, inte dåligt va ;)

Och Martin, (ska tjata lite mer) om du kommer nu är temp inte alls varm. Kolla bevismaterial nr 3:

IMG_1174.JPG

Zooma in för kanske du ser ingenting:

IMG_1175.JPG

Bara 5 grader (tror inte det stämmer för jag har bara tunn t-shirt på mig) så det är precis lagom för dig ;)

Plus (tjat ännu lite mer) jag har många grejer med mig (happybåt, paddel, flytväst etc) så fatbiken är 100kg tyngre än din fattie. Så det skulle vara 'Väntaaa på mig du snälla Martin! Faaahaaannn vad cyklar du snabbt! Halllåååooo var är du?? Jag ser bara breda fatspår!'

IMG_1178.JPG

Om du kommer kan du då ta med några av dem här, för det har dem inte här och det är min favorit kaffe. ?
    Nu kommer han säkert, för han är mycket snäll ;)

Ska cykla till en matbutik just nu (hoppas det finns nån för jag är jättehungrig) och då kolla om det finns nån cykelbutik eller nån som kan kolla fatbikes vevlager och pedalarm. Det finns liten glap där och det växlar inte heller bra. Jag bytte lager för två veckor sen (kanske 800km) så kanske jag drog inte fast nog. Vill iaf inte gärna cykla vidare, jo det går men är rädd att det blir värre.

Ska posta senare några bilder till. Hoppas jag :)

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Yonna hälsar att det regnar i de norska fjällen. Mycket.

ForesterGuy skrev:
    Dessutom stormar det. Och åskar.

Hoppas hon klarar sig!

Har nu wifi så kan äntligen svara lite mer, och skicka bilder förstås :)

Är nånstans i norr Värmland nu. Har iaf överlevt åska,regn som kändes som ett vattenfall, storm och jättetjock lera. Trodde jag skulle dö men det har inte hänt :)
    Dagarna efter ovädret var det mycket varmt och soligt väder igen så allt är glömt och jag får inte klaga längre. Kan bara klaga att jag är den enda här som har fortfarande vita ben. All folk är solbrun här, bara jag har vita mjölkben, det får man när man cyklar/pushar i skogen med byxorna på. Det hjälper inte ett skit mot brännässlor, insekter, blåmärken os men det känns på nåt konstigt sätt tryggare.

Jag cyklar nu på små asfaltvägar, härligt snabbt med de lätta Snakeskin, de rullar som .. jo vad säger man på svenska .. rulla som en kulla? Ibland möter jag racercyklister, de tittar konstigt på mig så jag tittar konstigt tillbaka. Om det är deras sätt att hälsa på vill jag förstås inte vara oartigt. Och alla, jo ALLA som pratar med mig frågar om fattien är en motorcykel och om jag är norska. Alltså riktig konstigt folk ;) Det var också nån som trodde att paddeln som sticker ut ur ryggsäcken var ett gevär. Efter mitt svar 'jo jag knallar ner troll och vildsvin' var hon ännu mer förvirrat. Härligt folk :)

Har paddlat Rottnan, älven som börjar i Norge och fortsätter som Rotna i Sverige, och är nu på väg till Vrångälven (börjar också i Norge), Kölaälven och några älvar som jag glömde namnen. Och känner mig en duktig stenbrojägare, inte lätt att ta bilder när det finns tusentals höga brännässlor, superbranta kanter och miljarder köttätande myggor, men det har lyckats att föreviga några övergivna 300åldriga broar med kameran. Så det känns mycket bra :)

Några bilder, inte alls spektakulära, bara skog, tjocka däck och en liten grön happybåt :)

IMG_1291.JPG

Ibland hittar man ett riktigt fint sovställe, såsom den här övergiven höloft. Svårt att klättra in men den är torrt, varmt och mysigt med några små fåglar och pyttesmå bruna möss som är inte alls rädd för mig.

IMG_1273.JPG

Men mestadels sover jag i det lilla tältet, precis stort nog för mig :)

IMG_1289.JPG

Ibland får jag besök av vildsvin, mycket ljud, oväsen och skogsmark är efter besöket alltid lite så här.

IMG_1269.JPG

Den här lilla vännen ville gärna pussa ..

IMG_1268.JPG

men jag pussar bara med grodor för då kommer kanske en fin drömprins fram, så jag tackade nej till honom.

IMG_1266.JPG

Och då blev han sur och fick jag springa bort. Jävlasvin ;)

IMG_1254.JPG

Får också ibland besök från små troll. De är ofta blyg och svårt att hitta.

IMG_1252.JPG

IMG_1225.JPG

Cyklar många mil på grusvägar, mil efter mil, upp och ner, inga bilar, bara en fatbike och skog.

IMG_1224.JPG

IMG_1223.JPG

Norska skog. Trodde jag var i Sverige men fick ett välkomna-i-Norge-sms. Bra att veta i vilket land man är vilse :)

IMG_1237.JPG

Konstigt land, de målar en stolpe i tre olika färg och den är den enda stolpe som finns. Så hur man då kan hitta vägen tillbaka, ingen aning.

IMG_1221.JPG

Landet är stort, skogen ogenomträngligt och den lilla Happyraft med den vilande fatbiken försvinner i landskapet.

IMG_1222.JPG

IMG_1207.JPG

På vattnet kan det också vara svårt att hitta vägen. Som här, får jag till höger eller till vänster?

IMG_1210.JPG

Även svårt att komma på land. Finns ofta höga branta kanter eller sumpmark.

IMG_1227.JPG

Kan också vara smart att kolla om ljudet man hör är en fors eller nåt annat man inte vill vara med en fatraft. Tur att jag gjorde :)

IMG_1212.JPG

Många fina sandstränder, bra för att laga lite mat, tälta och solbruna vita fatbikeben.

IMG_1287.JPG

Och ibland har man som stenbrojägare tur och hittar plötsligt en ...

IMG_1277.JPG

.. jo en mycket gammal stenbro. Stackars bro, helt övergiven och ensam.
    Har många stenbrobilder till men tyvärr (eller tur för ni) får det bara vara 25bilder i ett inlägg. Har bara en kvar så då blir det en pussbild :)

IMG_1271.JPG

Av:
    gabbeon
    ? Nice!

Av:
    Sambal Oelek
    Haha, vilka söta djur! Kul när de är så orädda där. Ovana vid människor och tycker bara det är intressant :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    ensamvarg
    Den konstiga ensamma stolpen kan vara gränsen mellan Sverige och Norge. Vi är ju broderländer så något fett staket á la Järnridån behövs ju inte där uppe i ”oävla” (obygden på värmländska).

Keep on riding and posting, Yonna!

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Ibland får jag besök av vildsvin, mycket ljud, oväsen och skogsmark är efter besöket alltid lite så här.

Den här lilla vännen ville gärna pussa ..

Lief!

Av:
    Yonna
    Tack för fina svar !
    Och tack Gabbeon för dina trevliga RR, har läst de med ett skratt på munnen :)

ensamvarg skrev:
    Den konstiga ensamma stolpen kan vara gränsen mellan Sverige och Norge. Vi är ju broderländer så något fett staket á la Järnridån behövs ju inte där uppe i ”oävla” (obygden på värmländska).

Stolpen kan inte vara nån gränspåle för det var långt bort från gränsen .. tror jag .. :)

Ska keeponriding men ska posting en annan gång, nätet krånglar lite för mycket just nu, trots att jag är i civilisation igen. Finns iaf bilar här :)
    Hoppas bilden vill flyga till Happy ..

IMG_1232.JPG

Av:
    ensamvarg
    Yonna skrev:

ensamvarg skrev:

Stolpen kan inte vara nån gränspåle för det var långt bort från gränsen .. tror jag .. :)

Ok, trodde du var nära gränsen. My bad. Vid närmare eftertanke har kanske gränsstolpar någon form av flagga/riksvapen (tre kronor du vet) på vardera sidan.

Vi får dra slutsatsen att det är en FCPP, Fatbiker Confusion Point Pole.

Av:
    Bikzz
    Trevlig Midsommar till alla !
    .
    P6150223.JPG

Av:
    Danne K
    Jag trodde att jag hittade en liten stenbro och tänkte direkt på dig Yonna. Men det var bara en gammal fördämning som inte är så värst tät längre.
    DSC_0218.JPG

Av:
    leffe81
    Yonnaaaa, allt bra? Det är lite tyst i tråden ...... ?

Härliga vildsvin bilder! ?

Av:
    Spacekitty
    leffe81 skrev:

Lygna ner dig, det är bara fyra dagar sedan hon skrev här senast och det har varit helg mellan. Är du besatt av Yonna? Du skriver i princip bara i denna tråden, och i dom andra två trådarna har du skrivit om Yonna. Obehagligt med en sådan stalker som du verkar vara.

=^.^=

Av:
    mmmrrrr
    Spacekitty skrev:
    leffe81 skrev:

Lygna ner dig, det är bara fyra dagar sedan hon skrev här senast och det har varit helg mellan. Är du besatt av Yonna? Du skriver i princip bara i denna tråden, och i dom andra två trådarna har du skrivit om Yonna. Obehagligt med en sådan stalker som du verkar vara.

+1. Många som skrivit att detta är en bra inspirationstråd - det anser även jag. Men fundera över vad du blir inspirerad till - blir du inspirerad till att sitta hemma och läsa mer av samma författare eller att faktiskt ge dig ut och cykla? Gör som Berk, Sambal, mb5 och många andra i den här tråden och ge dig ut på egna cykelturer om du tycker att det saknas inlägg! Även om Yonna lyckades få en raft genom en fantastisk insamling här så är hon inte en professionell, sponsrad äventyrare utan hon jobbar och knegar som alla andra när hon inte cyklar (plus att, vilket vi vet här i tråden redan), när hon cyklar så gör hon det ofta i obygd där hon vill spara på batteri och kanske har svårt att ha bra uppkoppling).

Av:
    jingleyschmidt
    Men lugna ner er. Han är knappast den enda som är väldigt förtjust i Yonna här. :)

Av:
    ForesterGuy
    Jag tror att Yonna käkade upp vildsvinet, och nu ligger i tältet drabbad av en ordentlig paltkoma.
    ?

Av:
    jingleyschmidt
    Jag trodde vildsvin var lite halv-aggro? Jag hade fan blivit skitskraj om det kom fram en vildsvin till mig när jag satt i skogen. :D

Av:
    Yonna
    Oj, nu vill jag gärna försvara Leffe, han är helt oskyldig och stalkar inte alls. Han är bara snabbt oroligt och sådana känslor, jo och är kanske liiite besatts ;)

Mobilen var slut så därför var det forumtystnad, härligt lugn alltså, och ibland lite läskigt för man vet ju aldrig vad kan hända.

Angående stalkers. Tyvärr har jag fortfarande några 'stalkers', inte så farligt som i början men inte heller roligt. Vet inte vad det är för nåt sjuk beteende, varifrån det kommer. Om man får ett nej då är det ju helt klart ett nej, eller hur. Lyckligtvis kan man blockera/dölja whatsapp, mail, telnr etc, och kan man dölja namn i forum så jag slipper läsa inlägg, är inte alls intresserat i nån trist patetisk stalker.
    Jag förstår att när man är intresserat i nån och vill ha mer än bara cykelsnack att man då försöker (det är ju lite dum att inte våga) men efter ett tydligt NEJ, några SLUTA NU och JAG BLOCKERAR DITT NAMN är det ju helt klart att det är hopplöst. Så varför då det sjuka beteeende, riktigt dum.
    Finns t.ex nån här på Happy (jo, han läser nu med) och sista gången jag svarade honom var för mer än ett år sen (och det var ett tydligt NEJ) och fortfarande får jag PM av honom. Inte många men ändå. Tyvärr kan man inte på Happy blockera PM, det skulle vara fint men det går inte. Så jag slänger PM i papperskorgen utan att läsa och svara inte. Det funkar bäst mot stalkers och idioter; ignorera dem.
    På ett annat forum fick jag hjälp från moderators mot en stalker, för det var inte alls roligt. Han hade varje gång ett annat namn och IP-adress, skickade ibland mer än 100 PM per dag, helt sjuk. Det är också därför jag tycker inte om presentations, video, sponsor etc. Vill bara cykla och har inget alls ett behov att vara 'känt' os, det är ingenting för mig och dessutom slipper man på det vis män som inte kan/vill acceptera ett nej. Det är ju riktigt trist, året är 2019, vi har fått #metoo och mycket mer och fortfarande finns det sjuka idioter.

Tyvärr har jag dåligt nyheter för mina stalkers, jag har nämligen hittat en fatbikepartner. Mr SkinnyLegs eller PeterParker som jag kallar honom. Så kan sluta tråden nu, case closed :)

P1130372.jpg

Tur att FatLizy är inte här för jag tror hon skulle tycka om honom, skulle vilja smaka på honom. Eller skulle han vara giftigt? Finns jju djur som är mycket grön eller orange som ett ät-mig-inte-annars-dör-du-skydd.

P1130373.JPG

PeterParker älskar röd, han vill hela tiden sitta där och det ser ut som om han pussar eller smakar på knivens röda färg.

P1130375.JPG

Han tycker inte om fatties ramväska, han kände försiktigt med en av sina åtta fötter men drog den omedelbart tillbaka. Han vandrar hellre på ramens rör. Ingen aning varför för ramväskan är ju mindre smutsigt.

P1130376.jpg

P1130377.jpg

Själv äter jag nu salta cashewnötter, mitt trick mot benkramp. Har det alltid svårt att dricka när jag cyklar, får tvinga mig men det funkar dåligt. Om jag dricker för få då får jag kramp i båda ben när jag lägger mig på kvällen. Inte alls roligt i ett litet tält och det kan göra mycket ont. Så då äter jag salta nötter eller salta godis, funkar alltid för då dricker jag två, tre eller mer liter vatten :)
    Och jo, har fortfarande vita ben, kännetecken av en skogscyklist?

Ska kolla om jag har mer superintressanta och inspirerande bilder ;) Men det tar lite tid, så don't worry Leffe ;)

Av:
    ensamvarg
    The incredible Spider Hulk?

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:

Tyvärr har jag dåligt nyheter för mina stalkers, jag har nämligen hittat en fatbikepartner. Mr SkinnyLegs eller PeterParker som jag kallar honom. Så kan sluta tråden nu, case closed :)

Ni träffades på...webben? ;-)

Av:
    Bikzz
    ForesterGuy skrev:

HaHa, men risken är att jag skulle mosa Petra Parker med kåsan, det är ju lite svårt och se om det är en tjej !

Av:
    Yonna
    ensamvarg skrev:
    The incredible Spider Hulk?
    Ja, det är ett bättre namn :) Men har dåligt nyhet och en dåligt bild:

P1130380.jpg

SpiderHulken klättrade i cykels headtube, vad jag tyckte var inte så bra idé. Så försökte peta ut honom med en liten pinne men var rädd att jag skulle borra ett hål i honom eller bryta hans skinnylegs. Så jag lyfter upp cykel, skakade liten, kollade headtuben men han satt fortfarande där. Så då studsade jag framhjulet upp och ner som bara en fatbike kan göra och då hände det. SpiderHulken ramlade ut hållet, föll på däcket, kunde inte hålla sig fast, föll på skogsmarken och då landade det tjocka fatbikehjulet på honom :( Stackars spindelhulk, platt som en plätt. Det var en trevligt men alldeles för kort fatbikepartner. Har ingen bild av den döda SpiderHulken, det var bara nåt grönt slem kvar :(

Danne K skrev:
    Jag trodde att jag hittade en liten stenbro och tänkte direkt på dig Yonna. Men det var bara en gammal fördämning som inte är så värst tät längre.
    Vackert bild och cool bikepackbags!

Tänkte på dig när jag såg den här lilla stenbron. Inte riktigt en stenbro men ändå en stenbro :)

P1140082.JPG

P1130631.JPG

Och hittade den här gamla bron. Det var svårt att ta bilder, många brännässlor och jättebrant, men det har lyckats. Bron är helt övergiven, det går inte att komma över bron, jo det går om man är galen nog men det är jobbigt.

P1130641.JPG

Bron har en liten sten brobror, jag försökte fota den men det var svårt att komma närmare så har bara den här bilden. Ska posta bilderna senare i VisaDinStenbroTråden, får först försöka leta namnet eller vägen var jag hittade den. Inte lätt.

ForesterGuy skrev:
    Yonna skrev:

:)

Träffade den här duktiga killen också. Inte lätt att peta i näsan med tungan:

P1140123s.jpg

Av:
    Alex Supertramp
    Tänkte på dig ikväll, Yonna. Såhär kan jag tänka mig att leva. Skall man ut längre gissar jag dock att man inte packar ner trerätters - eller is. Bad i havet, cykling, god middag och sen en iskall GT i skymningen. Skål från västkusten!

041DD3D5-39C1-4822-B948-5882A9AE6E35.jpeg

"It's all about the bike..."

Av:
    Danne K
    Yonna skrev:
    Själv äter jag nu salta cashewnötter, mitt trick mot benkramp. Har det alltid svårt att dricka när jag cyklar, får tvinga mig men det funkar dåligt. Om jag dricker för få då får jag kramp i båda ben när jag lägger mig på kvällen. Inte alls roligt i ett litet tält och det kan göra mycket ont. Så då äter jag salta nötter eller salta godis, funkar alltid för då dricker jag två, tre eller mer liter vatten :)

Jag har samma problem. Brukar få kramp i benen när jag sover i hängmattan.
    Viste faktiskt inte att det berodde på vätskebrist. Men även jag är ju jäkligt dålig på att dricka ordentligt när jag är ute. Det får det bli ändring på. ?

Yonna skrev:
    Vackert bild och cool bikepackbags!

Tack. Ramväskan sydde jag klart i fredags. (ja, jag spenderade min midsommar med att sitta och sy. Men jag ville komma ut med nya cykeln och jag har inte haft tid att sy väskan innan helgen ?)
    De andra väskorna har jag visat tidigare i en annan bild då de sitter på min mountainbike.

Av:
    Yonna
    Alex Supertramp skrev:
    Tänkte på dig ikväll, Yonna. Såhär kan jag tänka mig att leva. Skall man ut längre gissar jag dock att man inte packar ner trerätters - eller is. Bad i havet, cykling, god middag och sen en iskall GT i skymningen. Skål från västkusten!
    Jo, så måste livet vara! Härligt bild, tackar. Ska skåla på dig ikväll!

Danne K skrev:
    Yonna skrev:

Jag har samma problem. Brukar få kramp i benen när jag sover i hängmattan.
    Viste faktiskt inte att det berodde på vätskebrist. Men även jag är ju jäkligt dålig på att dricka ordentligt när jag är ute. Det får det bli ändring på. ?
    Benkramp är svårt att förklara, men för mig är det iaf vätskebrist. Får alltid benkramp när jag dricker för lite, och alltid när jag ska lägga mig (när kroppen får äntligen vila). Har förmodligen nåt att göra med att vatten funkar som 'elektrolyt' för nerver (nerver överför signaler till muskler när dem får sammandra, finns det inget vatten då blir det kaos&kramp) och musklerna får utan vatten också brist på syre och nödvändiga näringsämne (mineraler/salt).
    Men som sagt, det är inte lätt att dricka nog. Kan också vara svårt att hitta rent vatten när man cykelreser som jag gör (inga camping&städer var man kan tanka). Framförallt i vintern är det lätt att glömma dricka för då är det ju inte alls roligt att dricka iskallt vatten, ofta omöjligt för vattnet är ofta för kallt att svälja, kan göra ont i magen och man tappar mycket värme. Också jättesvårt att hitta vatten när det fryser, det tar lång tid att smälta is/snö, kostar mycket bränsle, man blir jättekallt att vänta (får hoppa runt och stampar med fötterna) .. Tur att det är sommar just nu :)

Hoppas benkramper försvinner också hos dig DanneK när du dricker tillräckligt, det är inte alls kul att ligga med benkramp i tält/hängmatta!

Är nu hemma igen men fick omedelbart kvällsjobb just nu så har bara tid att duscha, byta kläder, försöka borsta håret och då får jag hoppa på racer till jobbet. Så inga RR bilder idag, kanske imorgon. Tack alla för fina respons igen!

Av:
    Bikzz
    Många fina och annorlunda bilder här, grymt ! Och kul texter. Men konstigt att det inte verkar ha blivit så många nya BikeRaftare här än, tråden har ju hållit på ett bra tag...
    .
    P6160397.JPG

Av:
    Bikzz
    Och Sorry if my Rig is not completely up to the latest Insta-standards -:) Lite slarvigt packat, inga märkesprylar, tunna däck, drybags från okända märken. Lätt och funktionellt, funkar kanonbra. Sen måste man ju ha möjlighet att ta med en massa extra öl & whiskey, flytväst är onödigt, vattentät kamera rekommenderas, och kom ihåg att ha mobilen i en tät plastpåse always ! Enjoy !!

Av:
    Danne K
    Bikzz skrev:
    Många fina och annorlunda bilder här, grymt ! Och kul texter. Men konstigt att det inte verkar ha blivit så många nya BikeRaftare här än, tråden har ju hållit på ett bra tag...
    .

Jag har länge funderat på att bikerafta, men det har inte blivit av än. Blir ju jäkligt sugen när jag ser era bilder.
    En packraft har jag och om några veckor beger jag mig norrut för en veckas packraft-äventyr. Utan cykel tyvärr.

Av:
    Bikzz
    Enjoy !!
    .
    P6160367.JPG

Av:
    NXJ
    Blivit inspirerad?
    Utflykt med barnen. Fika å blåbärsplock.
    Mysigt ?
    IMG_20190701_131452.jpg

Av:
    Yonna
    NXJ skrev:
    Blivit inspirerad?
    Utflykt med barnen. Fika å blåbärsplock.
    Mysigt ?

Kul! Och härligt bild :)

Får hela tiden skicka några RR bilder/berättelser från sista cykeltur men på nåt konstigt sätt går det inte. Har ingen lust att kolla bilderna och har ingen lust att tänka på resan, det har jag ibland och då är det bäst att acceptera mig själv. Eller 'ibland' .. jag har det ofta. Är nån som lever gärna i nuet och inte i dåtiden, tycker därför att det är lite tråkigt titta på 'gamla' bilder. Och jag cyklade&tältade några dagar till (på racercykel) så då är fatraftturen låååångt in i dåtiden ;) Men lusten kommer nån gång tillbaka, hoppas jag.
    Men iaf har turen lyckats för det var nån test för fatbikes nya däck och set-up innan jag ska cykla några veckor utomlands. Kanske inte smart att testa däck 100mil när dem får rulla några 100mil till, men äsch det har jag nu gjort. Kan inte dra tillbaka tiden.

Hittade en kort bikeraftingvideo eller egentligen är det bikeSUPing (och även reklam för en cykelkärra). Kul tycker jag :)

Av:
    ensamvarg
    Haha! Ingen hjälm och ingen flytväst! Kan inte varit filmat i Sverige! Och en musik som fick mig att tänka på dansk glad-p0rr från (60- och) 70-talet. Och var hade han allt gear som Yonna har med sig?

Av:
    Bikzz
    Väldigt vackert här, campar och BikeRaftar !
    .
    IMG_20190725_194243.jpg

Av:
    Bikzz
    Min utsikt just nu ---
    IMG_20190725_202448.jpg

Av:
    Scott of the Sahara
    Inspirationstråd har denna kallats och jäklar så sant. Guld värd. Två frågor om du har tid: du nämnde vissa problem med rent vatten iom din typ av resor. Ingår aldrig vattenrenare i din packning? Något hekto extra lär ju inte vara det största bekymret mtp rejäl cykel, övrig packning och tempo? Renare och ev klortillsats borde väl lösa de flesta naturliga situationer, borträknat rena kemikalieutsläppskällor. Räcker länge innan filterbyten osv. Slutligen, val av packraft: min arbetskamrat som vandrar exvis Kanadas och Grönlands vidder prisar Alpacka. Något du har erfarenhet av och har en åsikt om? Tack för fantastiska inblickar hursomhelst.

F84.5

Av:
    Bikzz
    Måste skicka en bild till. Superfint här, från dagens Raftingtur.
    .
    IMG_20190727_125329.jpg

Av:
    Yonna
    Scott of the Sahara skrev:
    Inspirationstråd har denna kallats och jäklar så sant. Guld värd. Två frågor om du har tid: du nämnde vissa problem med rent vatten iom din typ av resor. Ingår aldrig vattenrenare i din packning? Något hekto extra lär ju inte vara det största bekymret mtp rejäl cykel, övrig packning och tempo? Renare och ev klortillsats borde väl lösa de flesta naturliga situationer, borträknat rena kemikalieutsläppskällor. Räcker länge innan filterbyten osv. Slutligen, val av packraft: min arbetskamrat som vandrar exvis Kanadas och Grönlands vidder prisar Alpacka. Något du har erfarenhet av och har en åsikt om? Tack för fantastiska inblickar hursomhelst.

Oj, har inte kollat Happy för några dagar så det är ett litet sent svar!

Tack för dina inspirationstråd-ord, alltid kul att läsa :)

Angående vattenfilter. Jo, jag har ett filter, köpte den nånstans i 2018 när jag var på en långresa.
    Hade först tältat några veckor mellan får i Norge; trampat några gånger i mjuk renskit när jag kröp i/ur tältet; sett renar vada i samma vattnet som jag; fotat en död grävling och ett älghuvud bredvid en bäck; drog upp många gånger raften på stränder full med mjuk fågelbajs; paddlat i många älvar mellan söta bävrar; skrämt bort fjällämlar som försökte gnaga hål i ramväskan och i alla drybags som luktade mat (och ofta lyckades komma in i tältet och lämnade små svarta godisar på sovsäcken) .. och mer sådana bajs&djur&vatten berättelser. Och det gick alltid bra, ingen fara för nån som lider av SWS superwomansyndromet.
    Men då vaknade jag på en vackert pytteliten ö i härligt soligt väder och kände mig konstigt nog illamående och sjuk. Lite feber, trött, ville kräkas, ingen ätlust (mycket konstigt för jag är alltid hungrigt) och när jag skickade dagens happyfatraftbild och berättade att jag var döende fick jag svaret 'förstås, du har ju inget vattenfilter och dricker bajsvatten'. Så jag köpte omedelbart ett Sawyer Mini filter och filtret följer nu alltid med, mycket fint att ha, eller rättare sagt: ett måste när man är på äventyr.

Finns en vattenrening-tråd för dem som söker lite mer info: https://happyride.se Och här en bild av Sawyer filtret jag har:

P1110139.jpg

Filtret rengör 400 000 liter och tar bort 99,99999% av alla bakterier som salmonella, kolera, e-coli samt 99,99999% av alla protozoer som giardia.

P1110142.jpg

Det är ett litet filter, finns alltid plats nånstans i packningen.

yonna.jpg

Bara skruva filtret på en vanligt PET-flaska och klart, mycket enkelt.

Scott of the Sahara skrev:
    Slutligen, val av packraft: min arbetskamrat som vandrar exvis Kanadas och Grönlands vidder prisar Alpacka. Något du har erfarenhet av och har en åsikt om? Tack för fantastiska inblickar hursomhelst.
    Har ingen erfarenhet med Alpacka, men tror det finns ingen skillnad med t.ex MRS, de kostar bara mer pengar ;)
    Men Alpacka började med packrafts i 2000-talet och efter det växte packraftning och nu finns det inte bara olika märken men också olika typer packrafts, alltså lite mer komplicerat att välja en packraft än för några år sen då det fanns bara Alpacka. Förmodligen är Alpacka, MRS och Kokopelli de mest kända märken just nu.

Det är också lite beroende av vad man vill ha för en packraft. Inte bara vilken typ av vatten raften klarar sig (still, lätt- eller forsande vatten) men också storlek, vikt, packsize, maxlast, material, durabiltiy (extra förstärkt eller superultralight), med/utan kapelldäck/sits/ryggstöd, ISS (intern storage system, alltså att kunna ta med packning inuti packraften (har många fördelar)), finns även rafts som är self-bailing just nu. Så bäst att kolla vad du vill/behöver och vilken budget du har, och då titta på märket. Lite som att välja en cykel ;)

Av:
    Bikzz
    Bummer, Från Ljusnan, ovanför Funäsdalen. Jag har kört en hel del dagsturer nu, funkar perfekt med Bikerafting-konceptet.
    Då kan jag tex cykla 10-20 km till starten, blåsa upp raften och hoppa i, paddla tillbaka, ta upp och cykla en bit till tillbaka igen. Helt suveränt, då kan jag paddla en massa fina sträckor själv, det skulle vara omöjligt med en kanadensare el kajak. Bäst är att reka lite innan så att man vet om bra ställen att hoppa i och upp !
    .
    P7240495.JPG

Av:
    Yonna
    Är på långcykeltur och känner mig inte så bra (huvudvärk, lite illamående och kanske lite feber) så stannar i sängen idag. Men det finns wifi och el, dessutom är det lördag så då är man ledigt och hoppar man inte på cykel. Och söndag ska det bara regna, hoppas jag för då får jag stanna ännu en dag i sängen ;)

Väntar också på ett paket, beställde en DD superlight 3x3m tarp. Alltid spännande ett nytt tält. Tarpen är bara 460gram och 19x11cm packvolym så det är en utmärkt bikepacking campgrej. Fick hjälp av Happy igen, så för dem som söker också info om tarps (eller tarpar, shelters) här finns tråden: https://happyride.se

Jag hade Happyraften med mig men ska cykla nu till fjäll igen så den får inte följa med. Har förresten ingen lust att paddla, vill bara fatcykla nu och det skulle förmodligen blir några pushbikedagar så då är en packraft bara död vikt. Extra kg på styret/framhjulet är inte heller roligt på skogsstigar och över stenar os. Packraft, paddel, pumpsäck, flytväst, repairset, extra spännband/rep, extra torra/varma kläder för vattnet är jävlakallt i fjäll etcetc .. det är ju snabbt >5kg mer på cykeln. Så utan den ska fattien flyga över bergtopparna ;)

Planen är att cykla i norska fjäll såsom Dovrefjäll, Rondane, Jotunheimen, Hardangervidda och då via Rallarvegen etc till svenska gränsen igen. Men först cykla till Åre, Fulufjället eller Sälen för att komma in i Norge.
    Om nån har tips för de norska fjällen, gärna! Har bara kollat Dovre och Rondane lite, och vill iaf cykla där till Snöhetta, Grimsdalshytta, Formokampen och hoppas jag ser myskoxar som bor där. Jotunheimen och Hardangerviddan har jag ännu inte kollat efter biketrails/hikingtrails så jag tar gärna emot tips!

Av:
    Bikzz
    Fint i fjällen !!!
    .
    P7230464.JPG
    P7200443.JPG

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Om nån har tips för de norska fjällen, gärna! Har bara kollat Dovre och Rondane lite, och vill iaf cykla där till Snöhetta, Grimsdalshytta, Formokampen och hoppas jag ser myskoxar som bor där. Jotunheimen och Hardangerviddan har jag ännu inte kollat efter biketrails/hikingtrails så jag tar gärna emot tips!

Alla mina favoritställen! Skulle gärna cykla med!
    Har bara vandrad i Norge. Flesta delen är slätta stiger eller fina, slätta hällpartier. Mins någon stenigare delar i Rondane. Tror att de flesta stigar är cykelbart för dej, men det måste finnas mer information nagonstans. Såg myskoxar nära Kongsvoll, vackert! (Visste inte att dom fanns där inne vi började vandringen)

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:

Alla mina favoritställen! Skulle gärna cykla med!
    Har bara vandrad i Norge. Flesta delen är slätta stiger eller fina, slätta hällpartier. Mins någon stenigare delar i Rondane. Tror att de flesta stigar är cykelbart för dej, men det måste finnas mer information nagonstans. Såg myskoxar nära Kongsvoll, vackert! (Visste inte att dom fanns där inne vi började vandringen)
    Kul, det låter härligt!
    Det finns några mtb-trails och det finns också Tour de Dovre (Trail of Kings 130km) https://outtt.com, Mjølkevegen (240km bikeroute från Vinstra till Gol) https://www.visitnorway.se och en bikeroute till som jag glömde vad den heter. Men ska iaf cykla dem, och göra några stora fatbike omväg så att jag blir vilse för några veckor till. Från Gol är det inte så långt till början av Rallarvegen (Haugestøl), tror det är bara cirka 80 asfaltkm och då vill jag cykla Rallarvegen till Flåm https://www.visitnorway.com. Och efter Flåm, jo ingen aning :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ