• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Yonna
    Bikzz skrev:
    Jag fortsätter som jag vill !

Det är min tråd med mina RR, berättelser och bilder och du är inte längre välkommen. Jag har helt nog av dig och du är helt medveten om det för det har jag berättat dig för mer än ett år sen.

Du är också helt medveten om att jag har för mer än ett år sen blockerat din Whatsapp, mejlaccount och dolt dina Happy inlägg för att du tjatar och stalkar mig och att jag är inte alls intresserat i dig. Tyvärr går det inte att blockera PM så då får jag slänga dina PM oöppnat. Jag har alltså inte svarat på ditt tjat sedan mer än ett år, men om du nu också börjar tjata i den här tråden, alltså i MIN fina tråd då har jag inte längre lust att vara tyst.

Varför du stalkar mig och hänger här i min tråd, full medveten vad jag tycker om dig är bara trist och sjuk. Du får starta en egen tråd eller om du inte fattar hur man gör kan du använda tråden som Mamme1 startade för dig.

Grow up and get over it.

Av:
    jingleyschmidt
    @BIkzz Det verkar lite som att du missuppfattat vad den här tråden handlar om? Det här är ju Yonnas egna tråd, där hon berättar om sina äventyr och postar foton. Det är ingen som missunnar dig bikerafting-äventyr och ett härligt liv, men om du tycker det är roligt att berätta om det och dokumentera det så kanske det är på sin plats att du också skapar en egen tråd där du får skriva och posta hur mycket du vill? :) Hade inte det varit roligare? :D

Av:
    Plush
    Så.. Fixat/Trixat lite..

/Moderator

Av:
    kais01
    många plus på yonna här. inte lätt att tackla sådana problem.

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    många plus på yonna här. inte lätt att tackla sådana problem.
    +1

Av:
    Örjan Lax
    Yonna skrev:
    Bikzz skrev:
    Jag fortsätter som jag vill !

Det är min tråd med mina RR, berättelser och bilder och du är inte längre välkommen. Jag har helt nog av dig och du är helt medveten om det för det har jag berättat dig för mer än ett år sen.

Du är också helt medveten om att jag har för mer än ett år sen blockerat din Whatsapp, mejlaccount och dolt dina Happy inlägg för att du tjatar och stalkar mig och att jag är inte alls intresserat i dig. Tyvärr går det inte att blockera PM så då får jag slänga dina PM oöppnat. Jag har alltså inte svarat på ditt tjat sedan mer än ett år, men om du nu också börjar tjata i den här tråden, alltså i MIN fina tråd då har jag inte längre lust att vara tyst.

Varför du stalkar mig och hänger här i min tråd, full medveten vad jag tycker om dig är bara trist och sjuk. Du får starta en egen tråd eller om du inte fattar hur man gör kan du använda tråden som Mamme1 startade för dig.

Grow up and get over it.

Tycker det låter som goda skäl att få B**zz avstängd från forumet, om det inte upphör omgående. Mycket allvarligare problem detta, jämfört med barnsligt bråk mellan andra forummedlemmar i andra trådar som diskuterar ramgeometri och annat, och som då har resulterat i avstängningar.

Av:
    -****-
    +42^42 Bra Yonna att du säger ifrån.

Av:
    lundatok
    Plush skrev:
    Så.. Fixat/Trixat lite..

/Moderator
    Tack, läskiga gubbar kan dra något gammalt över sig.

Av:
    Bikzz
    Kommer såklart att dra ned lite på bilder här. Men måste försvara mig nu, Yonna hittar på och fantiserar. Jag har inte tjatat eller stalkat någon. Jag vill inte ha med Yonna att göra, men det är ju lite kul att posta en bikeraft bild ibland. Sorry...

Av:
    ooms
    Bikzz skrev:
    Kommer såklart att dra ned lite på bilder här. Men måste försvara mig nu, Yonna hittar på och fantiserar. Jag har inte tjatat eller stalkat någon. Jag vill inte ha med Yonna att göra, men det är ju lite kul att posta en bikeraft bild ibland. Sorry...
    Men ge dig nu. Det har varit uppenbart ganska länge.

Av:
    Plush
    Bikzz skrev:

Det hela är väldigt enkelt: Du startar en egen tråd och postar där och låter Y ha denna tråd för sig själv.
    Frågor på det kan du ta i PM till mig om det är svårt att förstå.

/Moderator.

Av:
    Crocko
    Bikzz skrev:

I all välmening så skriver jag detta EN gång så att det inte kan misstolkas, det är inte avsändaren av poster/mail/PM etc etc som dikterar hur mottagaren skall känna inför denna uppmärksamhet utan det ligger till 100% hos den som får dessa.
    Personligen förstår jag att verkligen hur Yonnas RR och övriga historier som hon generöst delat med oss här kan inspirera till att man köper en egen raft och paddlar runt med sin cykel, superbra, men ingenstans har jag uppfattat att hon är speciellt intresserad av att göra sig själv till en offentlig person eller objekt för dyrkan, en ledtråd kan vara att det mest offentliga gällande sig själv förutom det skrivna ordet är en tofs hår, en lerig sko.....

Denna distans mellan Yonna på Happy och Yonna i resten av livet är jag ganska säker på har framgått väldigt tydligt för 99,9% av hennes följare, ett missbruk av detta förtroende kan bara leda till en enda sak, att hon inte orkar med oönskad uppmärksamhet och försvinner in i skogen för gott.

Så ett respektlöst och egoistiskt beteende är inte OK och att ens ifrågasätta en annan persons uppfattning när denna tydligt avböjt ytterligare personliga kontakter är riktigt lågt, om ditt argument om att du inte vill ha med Yonna att göra skall hålla ens till ruta 1 kanske ett tecken vore att sluta posta i hennes tråd?

Av:
    Yonna
    Plush skrev:

Det hela är väldigt enkelt: Du startar en egen tråd och postar där och låter Y ha denna tråd för sig själv.

/Moderator.

Stort tack Plush!

Och tack Happy för era stöd. Mycket fint! 😘

Kanske jag borde ha sagt nåt mycket tidigare men det enda vad hjälper mot nån som tjatar, stalkar eller inte kan acceptera ett nej, är att ignorera honom/henne. De vill ju ha uppmärksamhet och gör allt för att få detta, så om man ignorerar de tröttnar de. Det tar lång tid men slutligen 'vinner' man. Att gå i diskussion är hopplöst för det är ju precis vad dem vill: uppmärksamhet (typ:bättre att få negativ uppmärksamhet än att få ingenting).

Men jag fick som captain på Happys minsta skepp också stort ansvar för tråden så hade inget val och bröt tystnaden. Kan ju inte gömma mig i skogen när tråden behöver mig, eller hur ;)

Crocko skrev:

I all välmening så skriver jag detta EN gång så att det inte kan misstolkas, det är inte avsändaren av poster/mail/PM etc etc som dikterar hur mottagaren skall känna inför denna uppmärksamhet utan det ligger till 100% hos den som får dessa.
    Personligen förstår jag att verkligen hur Yonnas RR och övriga historier som hon generöst delat med oss här kan inspirera till att man köper en egen raft och paddlar runt med sin cykel, superbra, men ingenstans har jag uppfattat att hon är speciellt intresserad av att göra sig själv till en offentlig person eller objekt för dyrkan, en ledtråd kan vara att det mest offentliga gällande sig själv förutom det skrivna ordet är en tofs hår, en lerig sko.....

Denna distans mellan Yonna på Happy och Yonna i resten av livet är jag ganska säker på har framgått väldigt tydligt för 99,9% av hennes följare, ett missbruk av detta förtroende kan bara leda till en enda sak, att hon inte orkar med oönskad uppmärksamhet och försvinner in i skogen för gott.

Så ett respektlöst och egoistiskt beteende är inte OK och att ens ifrågasätta en annan persons uppfattning när denna tydligt avböjt ytterligare personliga kontakter är riktigt lågt, om ditt argument om att du inte vill ha med Yonna att göra skall hålla ens till ruta 1 kanske ett tecken vore att sluta posta i hennes tråd?

Tack Crocko, bra skrivit och du har helt rätt. Jag får t.ex inbjudningar till sponsring, föreläsningar, bike&hike mässor, intervjuar från tidskrift/cykelbutiker etc men tackar nästan alltid nej för jag tycker inte alls om uppmärksamhet. Kanske liiite konstigt när man har en tjock fattie :)
    Och när man tjatar, försöker claima mig eller har ingen respekt för mig då trampar jag iväg och kom aldrig tillbaka. Livet är ju för vackert och för kort för att bråka.

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    Plush skrev:

/Moderator.

Stort tack Plush!

Och tack Happy för era stöd. Mycket fint! 😘

Kanske jag borde ha sagt nåt mycket tidigare men det enda vad hjälper mot nån som tjatar, stalkar eller inte kan acceptera ett nej, är att ignorera honom/henne. De vill ju ha uppmärksamhet och gör allt för att få detta, så om man ignorerar de tröttnar de. Det tar lång tid men slutligen 'vinner' man. Att gå i diskussion är hopplöst för det är ju precis vad dem vill: uppmärksamhet (typ:bättre att få negativ uppmärksamhet än att få ingenting).

Men jag fick som captain på Happys minsta skepp också stort ansvar för tråden så hade inget val och bröt tystnaden. Kan ju inte gömma mig i skogen när tråden behöver mig, eller hur ;)

Crocko skrev:

Tack Crocko, bra skrivit och du har helt rätt. Jag får t.ex inbjudningar till sponsring, föreläsningar, bike&hike mässor, intervjuar från tidskrift/cykelbutiker etc men tackar nästan alltid nej för jag tycker inte alls om uppmärksamhet. Kanske liiite konstigt när man har en tjock fattie :)
    Och när man tjatar, försöker claima mig eller har ingen respekt för mig då trampar jag iväg och kom aldrig tillbaka. Livet är ju för vackert och för kort för att bråka.

Helt rätt Yonna, och jag stöttar ditt trampandets filosofi och fler gjorde det vore världen bättre :)

Av:
    Sambal Oelek
    +1

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    jingleyschmidt
    Nu vänder vi blad och går vidare! ;P

Av:
    Yonna
    jingleyschmidt skrev:
    Nu vänder vi blad och går vidare! ;P

:)
    Och winter is coming för det snöar idag, allt är vit ute och det blåser kallt. Blir snart vinterskor, vintertält och dubbdäck igen!

Kan posta några stenbrobilder såsom den här jag såg för några dagar sen:

P1160303.jpg

Men ska posta dem i stenbrotråden, gamla broar förtjänar ju en egen plats. För de som känner inte tråden: https://happyride.se

Av:
    Yonna
    Glömde säga att jag är hem igen, så dem som sover dåligt när jag fatcyklar och sånt, kan drömma söt igen :)

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Glömde säga att jag är hem igen, så dem som sover dåligt när jag fatcyklar och sånt, kan drömma söt igen :)

Säger man grattis, stackars, eller välkommen hem?
    Har inte riktigt hängt med, hur länge och långt var du ute denna gång?
    Håller med Berk, bilden på styret andas verkligen äventyr!
    (som om inte de övriga bilderna skulle göra det....Glasstenar, trasiga broar, forsande vatten och jättegrottf*t*or liksom :-D )

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    me.I.am
    Yonna skrev:
    ...
    TorakP skrev:

Fingerbilder?? ?☝✌??
    Jo, jag tog en bild för vår Stuvarn som kämpar för sitt liv i sjukhuset. Barnslig bild men det spelar ingen roll, hoppas han blir lite glad av bilden.
    Här är Stuvarns tråd, den bästa och hemska tråden som finns på Happy: https://happyride.se
    Och här är fingerbilden:

yonna_fingger_bild.jpg

Hade missat fingerbilden tidigare, gullig.
    Skummade genom tråden, synd du inte cyklar i Skåne. Skånehöst strax innan den går över i den deprimerande Skånevintern (regn, 0-gradigt och blåsigt och minnena av sommar känns som en overklig dröm) så är det faktiskt vackert, eller vemodigt vackert kanske. Mulet, öppna fält med dimma så man precis kan skymta gärdsgården och dom kala träden vid skogskanten. Och kanske en liten stuga som skymtar genom dimman. Speciellt de (tyvärr ovanliga) vindstilla morgnarna.

EDIT: Alltså angående diskussionen om dina bilder på förra sidan, hade suttit fint med bilder på Skånehösten.

just a stranger on the bike trying to make my way home
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-04 17:15 av me.I.am.

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:

Skönt, ser att du har en pålitlig Norahammar som kan hålla dig varm är själv i stugan mitt i sverige och nu när solen försvann så sjönk temperaturen direkt ner till -9 så nu eldas det för fullt.

Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:

(som om inte de övriga bilderna skulle göra det....Glasstenar, trasiga broar, forsande vatten och jättegrottf*t*or liksom :-D )

Tycker själv att bilden ser bara kallt ut. Men tack, alltid kul när en bild andas äventyr :)

Cykeltur var totalt inte så långt. Jag var också förkyld och hostade mycket så hade några extra vilodagar emellan innan jag hoppade på cykeln igen. Tur att det finns billiga vandrarhem. Det var också skönt att cykla till byn (för att handla lite mat) utan packning och båt. Allt är tung när man känner sig lite som ett vrak.
    Men med ett familjpaket Alvedon, strepsils, lakrits godis, ingefära, brustabletter och thaicyklingsoppa (eller egentligen thaivitlöksoppa) som en snäll medvandrarhemmare kokade, lyckades att övervinna hostan.

Kombi fatcykla-tälta-hosta tar mycket energi, iaf hos mig. Och lite creepy/scary att hosta i ett litet tält mitt i mörkt trollskogen, det finns ju skogsvarelser såsom vattenväsen Näcken som lockar personer för att dränka dem, eller Gruvrået, varelser som finns i gruvor. Tror inte dem uppskattar en hostande cyklist hela natten.
    Skogsvarelser kan ha två huvud, tre ögon och skramlande kedjor runtom halsen, såsom den här jag mötte i en butik:

P1140885.jpg

Finns även brevlådor man tänker på när man är så dum att tälta i närheten:

P1140882.jpg

Övergivna hus är också lite creepy att tälta bredvid. Men ofta har dem platt mark utan stora stenar i trädgården och det är ju svårt att hitta mitt i skogen, så ofta finns det inget val.

P1140435.jpg

Huset hittade jag förra månad, nånstans i Dalarna. Finns så många övergivna hus, stugor och ladugårdar i Sverige. Tycker alltid synd om dem.

P1140876.jpg

P1140608.jpg

Dörren var låst så då får man inte komma in förstås.

Av:
    Yonna
    me.I.am skrev:

Skummade genom tråden, synd du inte cyklar i Skåne. Skånehöst strax innan den går över i den deprimerande Skånevintern (regn, 0-gradigt och blåsigt och minnena av sommar känns som en overklig dröm) så är det faktiskt vackert, eller vemodigt vackert kanske. Mulet, öppna fält med dimma så man precis kan skymta gärdsgården och dom kala träden vid skogskanten. Och kanske en liten stuga som skymtar genom dimman. Speciellt de (tyvärr ovanliga) vindstilla morgnarna.

EDIT: Alltså angående diskussionen om dina bilder på förra sidan, hade suttit fint med bilder på Skånehösten.

Okej, Skåne here I come! Finns det också gamla gruvor, grottor, stenbroar, ruiner, trollskog, skogstroll och packraftvatten?

Crocko skrev:
    Yonna skrev:

Skönt, ser att du har en pålitlig Norahammar som kan hålla dig varm är själv i stugan mitt i sverige och nu när solen försvann så sjönk temperaturen direkt ner till -9 så nu eldas det för fullt.
    Jo, här är det också kallt, och allt är vit ute med vackert snö. Men jag är glad att vara hem, härligt varmt. Vet inte vad jag uppskattar mest (dusch, kök, wifi, kamin, tvättmaskin, soffan), men tror det är min säng :)

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    mamme1 skrev:

Tycker själv att bilden ser bara kallt ut. Men tack, alltid kul när en bild andas äventyr :)

Du är väl jättevan vid den bilden, men vi inte!

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    mamme1 skrev:

Vill inte ha den StemCaptain thermometern längre, den är ändå inte pålitligt och jag vill inte ha nåt på cykeln som sitter snett. Prydligt som jag är. Så tänkte rita/designa en stemcap själv. Nåt med en fatbike och happybåt. Ingen aning vad men det är kul att fantasera :)

Av:
    Sambal Oelek
    Crocko skrev:
    Yonna skrev:

Jaså, jag bodde i Norrahammar ett tag, fina kaminer

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    mamme1 skrev:

Vill inte ha den StemCaptain thermometern längre, den är ändå inte pålitligt och jag vill inte ha nåt på cykeln som sitter snett. Prydligt som jag är. Så tänkte rita/designa en stemcap själv. Nåt med en fatbike och happybåt. Ingen aning vad men det är kul att fantasera :)

Thermometern gör inte särskilt mycket för bilden, det är framförallt väskorna och isen ovanpå som gör bilden aventyrligt och också frusnad lampan och cykeldatorn.

Är nyfiken på stemcapen du ska designa!

Av:
    me.I.am
    Yonna skrev:
    me.I.am skrev:

Okej, Skåne here I come! Finns det också gamla gruvor, grottor, stenbroar, ruiner, trollskog, skogstroll och packraftvatten?

Nja, Skåne är platt och består av åkrar med en del skogspartier mellan.
    Men tror vi har grottan där grottscenerna i Kullamannen (googla) spelades in, Tykarpsgrottan, men där är det inträde som gäller.
    Stenbro?
    https://www.google.com
    Där är också finfin bokskog, dock osäkert om det finns skogstroll där. Kan en del om vatten men inget om packraft, tyvärr.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    UrTomas
    Yonna skrev:
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:

Cykeltur var totalt inte så långt. Jag var också förkyld och hostade mycket så hade några extra vilodagar emellan innan jag hoppade på cykeln igen. Tur att det finns billiga vandrarhem. Det var också skönt att cykla till byn (för att handla lite mat) utan packning och båt. Allt är tung när man känner sig lite som ett vrak.
    Men med ett familjpaket Alvedon, strepsils, lakrits godis, ingefära, brustabletter och thaicyklingsoppa (eller egentligen thaivitlöksoppa) som en snäll medvandrarhemmare kokade, lyckades att övervinna hostan.

Kombi fatcykla-tälta-hosta tar mycket energi, iaf hos mig. Och lite creepy/scary att hosta i ett litet tält mitt i mörkt trollskogen, det finns ju skogsvarelser såsom vattenväsen Näcken som lockar personer för att dränka dem, eller Gruvrået, varelser som finns i gruvor. Tror inte dem uppskattar en hostande cyklist hela natten.
    Skogsvarelser kan ha två huvud, tre ögon och skramlande kedjor runtom halsen, såsom den här jag mötte i en butik:

Finns även brevlådor man tänker på när man är så dum att tälta i närheten:

Övergivna hus är också lite creepy att tälta bredvid. Men ofta har dem platt mark utan stora stenar i trädgården och det är ju svårt att hitta mitt i skogen, så ofta finns det inget val.

Huset hittade jag förra månad, nånstans i Dalarna. Finns så många övergivna hus, stugor och ladugårdar i Sverige. Tycker alltid synd om dem.

Dörren var låst så då får man inte komma in förstås.

Jag tror att jag har varit dit...
    Är det nånstans i närheten av Eldforsen/Andersfors?

Av:
    Yonna
    me.I.am skrev:
    Men tror vi har grottan där grottscenerna i Kullamannen (googla) spelades in, Tykarpsgrottan, men där är det inträde som gäller.
    Stenbro?
    Där är också finfin bokskog, dock osäkert om det finns skogstroll där. Kan en del om vatten men inget om packraft, tyvärr.
    Hmm, det låter inte som ett riktigt fatraftparadis, eller? Men stenvägen är vackert!

UrTomas skrev:
    Den är vid en låååång grusväg från Malung till Uvanå (då slipper man den tråkiga men mycket snabbare route66 eller E16). Grusvägen går längs sjön Kappsjön, den lila älven Uvån, sjön Kvien och då nästan innan Uvanå ..

P1140629.jpg

.. finns en skylt Kvintåsen ..

P1140630.jpg

.. och är det ca 300m på gräs (eller i gyttjan) ..

P1140631.jpg

.. till det övergivna huset.

P1140638.jpg

Finns också en stor ladugård:

P1140645.jpg

P1140639.jpg

Och stall.

P1140640.jpg

P1140643.jpg

En liten hövind, men det var ingen idé att sova där för det var många småfåglar som bodde där och de sjöng och sket glada.

P1140652.jpg

Gamla fordon förstås.

P1140656.jpg

P1140660.jpg

Och en sko.

P1140666.jpg

Huset är byggt av trä, takpapp, tusentals små grenar (ingen aning vad de heter på svenska) och puts/cement.

P1140670.jpg

Finns ingen golv kvar ..

P1140680.jpg

.. men trådgården (en gammal äng/bete) är härligt för en trött fatbiker.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 21:17 av Yonna.

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Huset är byggt av tusentals små grenar.
    Vass.

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Lars.E
    Varför försvinner golvplanken i var å var annat övergivet hus?

Av:
    UrTomas
    Yonna skrev:
    me.I.am skrev:
    Stenbro?
    Hmm, det låter inte som ett riktigt fatraftparadis, eller? Men stenvägen är vackert!

UrTomas skrev:
    Den är vid en låååång grusväg från Malung till Uvanå (då slipper man den tråkiga men mycket snabbare route66 eller E16). Grusvägen går längs sjön Kappsjön, den lila älven Uvån, sjön Kvien och då nästan innan Uvanå ..

.. finns en skylt Kvintåsen ..

.. och är det ca 300m på gräs (eller i gyttjan) ..

.. till det övergivna huset.

Finns också en stor ladugård:

Och stall.

En liten hövind, men det var ingen idé att sova där för det var många småfåglar som bodde där och de sjöng och sket glada.

Gamla fordon förstås.

Och en sko.

Huset är byggt av trä, takpapp, tusentals små grenar (ingen aning vad de heter på svenska) och puts/cement.

Finns ingen golv kvar ..

.. men trådgården (en gammal äng/bete) är härligt för en trött fatbiker.

Så sjukt intressant med gamla övergivna gårdar!
    Det var inte det huset jag tänkte på, men det där verkar värt ett besök.

Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:
    Vass.
    Just ja, det heter vass :)

UrTomas skrev:

Jag älskar gamla övergivna hus och sånt. Också härligt när det är skitväder.
    Ibland får jag sms från nån som inte kan sova. "Det blåser, snöar och regnar som fan!!! Har du hittat ett tryggt ställe??? Och akta dig för mördare, vargar, björn och ännu värre!!" Nu vet jag inte vad är värre än mördare, kanske jättestora håriga spindlar. Så då skickar jag en dåligt bild (mobilen tar jättedåliga bilder) tillbaka: "Tjockis&jag är trygg i ett mysigt torp med eldstad, finns även golvplank här! Och inga spindlar!!!" Med många utropstecken förstås för dem som inte kan sova älskar detta.

P1140732s.jpg

Får då ofta tillbaka: "Men vafan!! Det ser ju hemskt ut!!!"
    Konstigt förstås, för vem älskar inte övergivna hus? Så då gör jag bilden lite snyggare och mer färggladare, som gamla-hus-inspiration, och för att dem kan somna och drömma söt igen. Jo, mycket barnsligt, men det funkar alltid :)

Av:
    UrTomas
    Yonna skrev:
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:
    Vass.
    Just ja, det heter vass :)

UrTomas skrev:

Jag älskar gamla övergivna hus och sånt. Också härligt när det är skitväder.
    Ibland får jag sms från nån som inte kan sova. "Det blåser, snöar och regnar som fan!!! Har du hittat ett tryggt ställe??? Och akta dig för mördare, vargar, björn och ännu värre!!" Nu vet jag inte vad är värre än mördare, kanske jättestora håriga spindlar. Så då skickar jag en dåligt bild (mobilen tar jättedåliga bilder) tillbaka: "Tjockis&jag är trygg i ett mysigt torp med eldstad, finns även golvplank här! Och inga spindlar!!!" Med många utropstecken förstås för dem som inte kan sova älskar detta.

Får då ofta tillbaka: "Men vafan!! Det ser ju hemskt ut!!!"
    Konstigt förstås, för vem älskar inte övergivna hus? Så då gör jag bilden lite snyggare och mer färggladare, som gamla-hus-inspiration, och för att dem kan somna och drömma söt igen. Jo, mycket barnsligt, men det funkar alltid :)

Hahaha, helt rätt!
    I Skottland har de ju bothys. Det kanske vore nåt för svenska bikepackers att kartlägga? Å andra sidan är det ju ännu häftigare om "ingen" vet om stugorna :)

Av:
    jingleyschmidt
    Hur är läget Yonna? Preppar du för nästa stora äventyr? :D

Av:
    Yonna
    jingleyschmidt skrev:
    Hur är läget Yonna? Preppar du för nästa stora äventyr? :D

Hej du jingley äventyrare :)

Har lyckats rymma några dagar från mitt tråkiga jobba-sova-repeat liv och hoppade på cykeln. Fattar inte hur man orkar jobba 5 dagar i veckan, helgen ledigt, jobba 5 dagar etc tills man gå med pension. Jag kan då inte andas, och då jobbar jag mestadels kväll/natt/helg så det är ju mindre tråkigt och monoton än varje dag från 8 till 17. Respekt för dem som klarar det! Men jag har som sagt rymt just nu, härligt :)

Funderar lite nu om fatbikes framtid/uppgradering. Har t.ex tjatat lite om fatbikes kniv och yxa här på Happy: https://happyride.se. Fick många snälla tips hur man på snabbaste sätt kan kastrera män och behöver nu en trailer med fatta däck för att ta med allt ni rekommenderar såsom knivar med parerstång, pepparspray, svärd, björnspray, spade, knock-out spray, hårspray, handgranater, tårgas, kickboxning, M60, Buck General, Ak4, yxor och mycket mer. Tack ni snälla happyiters som vill skydda mig mot allt ont som finns :)

Och då förstås däck-funderingar för det är ju viktig när man ha en fatbike. Har nu dubb Dillinger4 bak och dubb Wrathlorde 4.2 fram. Fick den sista för mindre än hälften av priset (kompispris, jättekul förstås, plus den har 300 dubb!) och kan även få jättebilligt en offset Moonlander gaffel som rymmer däck upp till 5". Men Pugsley är en liten konstigt cykel för den har ju två bakhjul, alltså framhjulet har också en baknav med två drev 17/21t. Båda hjul är dessutom offset (alla ekrar bara på en sida av fälgen) så att dem är utbytbar i fatbikes offset bakgaffel. Framgaffel har också bakbroms för den är ju en framgaffel för ett bakhjul.
    Och för att det behövs plats för en 9s kassett har pugsleys framgaffel ett krokig ben på högre drivsida men Moonlander gaffel har konstigt nog på vänster sidan ett krokig ben och jag tvivlar därför om det skulle passa med baknav+kassett. Vet inte heller om frambroms skulle passa.

Här en bild av pugsleys framgaffel plus bak/framhjul:

P1060765.jpg

Om jag behöver mer än 4.2" fram medan bak är 4" och att jag väger bara 60kg och är alltid på långtur med tält, happyskepp och tunga grejer är en annan fråga. Ännu mer däck är bara tyngre, större, långsammare och dyrare så jag förstår inte varför jag vill byta. Kanske jag behöver också tjockare/tyngre hjul för har nu 65mm Marge Lite och kanske går det inte med tjockare däck.

Funderar även på en annan kassett/vevparti. Har nu 11/32 kassett och 36/22 fram men det kan vara bättre för jag cyklade på Martins fatbike och den gick betydligt lättare uppförsbacke. Framväxeln är sönder (den växlar bara när jag sparkar på den) så den får jag också byta. Vet inte om det går att byta 9s till 10s och inte heller om det går med kedjan för framhjulet har två bakdrev som vill ha 9s kedja. Så då har jag nåt att fundera och spara pengar innan det blir vår igen :)

Men nu först en bild posta i brotråden innan jag glömmer igen ..

Av:
    Berk
    Det låter jobbigt med att byta till bredare däck. Jag kan inte säga något om du behövs det eller inte.

Du skriver inte precis vad problemet är med din utväxling, men antar att 22/32 är inte tillräckligt lätt. Du kan byta till 10-speed om du byter kassett, bakväxel, växelreglage, kedja och kanske drev fram. Med det är mycket enklare och billigare att byta till 11-34, 11-36 eller 12-36 kassett. Det funkar kanske med nuvarande bakväxel, men kanske behövs en nya.

Av:
    kais01
    9-delat är robust och bra för en cykel som helst inte ska paja ute i skogen.

enligt utsago sweet spot mellan prestanda och hållbarhet:)

värt att tänka på när happyiter räknar hållbarhet på kedjor och drivlina i enstaka hundratals mil. desvärre skämtklass.

kan man ditcha 11t bak blir det ännu bättre.

Av:
    Sambal Oelek
    Ja, har också läst det ofta att 9s är the shit om man vill ha hållbaraste grejjerna. Inte bara själva fysiska hållbarheten utan även minst meck i form av efterjustering. Kör 9s på min pendlingshoj (som även gått en del touring) och det fungerar finfint.

Av:
    Rut-66
    +1
    Precis den orsaken till att jag valde 9s på mitt lilla projekt.

Av:
    Yonna
    Att 9s är bättre visste jag inte, då ska jag byta 11/32 kassett till en annan. Ingen aning vilken antal tänder är bäst för snö, gyttja, sand, berg och asfalt. Tror det finns ingen 'bäst kassett för fatbikes med packning som kör på allt'. Men ska googla mer när jag är hem igen. Tack för tipsen!

Ska senare idag fråga i fatbike-tråden om Moonlanders offset gaffel men tror dem vet inte heller, förmodligen är jag den enda fatbiker med två bakhjul haha.

Av:
    Berk
    Som jag skrev ovan, Shimano har 11-34, 11-36 and 12-36. Från 32 till 34 är ingen stor skillnad. Om du inte använder 11t, skulle jag föreslå 12-36 (då gör du också Kais happy, som inte tycker om 11t).

Av:
    Sambal Oelek
    Det är det som är lite tråkigt med 9s, finns inte så många kassetter att välja mellan. Men jag kör med en wide-ratio från Sunrace, 11-40T (http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990)

Av:
    Yonna
    Tack igen, ska kolla vad det finns. Men har inte så mycket bråttom, har ingen berg/fjällplaner den kommande månader. Bara en lite lång vinterfjälltur men också bara om det finns nån som vill följa med. Så vara inte rädd att anmäla dig/er ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ