• Re: Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Av:
    liveforthis
    yonsson skrev:
    liveforthis skrev:
    yonsson skrev:
    liveforthis skrev:
    yonsson skrev:

Nya Shimano Zee bromsar på, 4kolvsok fram och bak, ett jäkla bett blev det. Nu är min Honzo i princip ”färdig” vad gäller uppgraderingar för i år, inväntar bara nytt DHF-bakdäck.

Trevligt! ✌️
    Mycket! Låste dock bakdäcket ofrivilligt upprepade gånger under första rundan med de nya bromsarna så insåg direkt att jag behöver mer grepp bak. Det blir lite knas när det är dundergrepp fram och halvkass grepp bak. :D

Haha ja det tar lite tid och komma in i bettet . Jag kör dh-casing däck på min oftast så kan man våga bromsa mindre 😆 typ iaf haha dock kör jag 203mm skivor fram och bak så har mer broms än det behövs oftast dock trevligt efter en dag i bikepark 🤘
    Jag har inte testat park än, tyvärr. Bra bett är ju såklart bra, jag blev däremot lite förvånad över vilken jäkla skillnad det gjorde. Bytte först från 180/160mm till 203/180mm och tyckte det gjorde stor skillnad. Bytet till 4kolvsok gjorde ännu större skillnad. Ser fram emot att testa med ett rejält bakdäck.

Hur tänker ni med däckbredd?
    Jag bytte från WTB Trail Boss 29” x 2.25” fram och bak till 29” x 2.5” DHF fram och ska sätta på 29” x 2.3” DHF bak kommande vecka.

Det blev en jäkla skillnad i grepp fram vilket jag upplevde som positivt (satte PR på flera rundor i rad), men förra rundan när det var halvblött så kände jag mig väldigt långsam.

Jag föredrar och ha minst 2.4 däck men max 2.6 på min så brukar bli samma bredd fram som bak för min del. Känner jag kan bomba på lite hårdare i Stöket med typ 2.4-2.5" däck bak än tex 2.3. ger den där lite extra volymen och greppet.

"Lofi"
    Jäkla fin NS så välkommen in i värmen "ht bröt tråden" ;)

Live for something, don't die for nothing.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-11 23:19 av liveforthis.

Av:
    yonsson
    liveforthis skrev:
    Jag föredrar och ha minst 2.4 däck men max 2.6 på min så brukar bli samma bredd fram som bak för min del. Känner jag kan bomba på lite hårdare i Stöket med typ 2.4-2.5" däck bak än tex 2.3. ger den där lite extra volymen och greppet.
    OK, då borde ju 2.5” fram och 2.3” bak inte vara så extremt, bara jag som är van vid 2.25”. Jag såg att flera nya Kona Process-modeller kör 2.5”/2.3” DHF i år, så det blir nog bra det här. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 07:03 av yonsson.

Av:
    paxel
    yonsson skrev:
    liveforthis skrev:
    OK, då borde ju 2.5” fram och 2.3” bak inte vara så extremt, bara jag som är van vid 2.25”. Jag såg att flera nya Kona Process-modeller kör 2.5”/2.3” DHF i år, så det blir nog bra det här. :)

Om du inte ska tävla (dvs tävla som i att köra fort/XC) så är det inte extremt alls.
    Har ett minion DHF 2,5"WT fram och ett Ardent 2,4" bak på min Honzo nu. Ska som sagt testa att stoppa på ett Aggressor 2,5"WT, får se om det går in i min Honzo ST.

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    Bombmaestro
    Behöver nytt bakdäck. Funderar på att testa 2,6, mer luftkudde tänker jag. Fram har jag Magic Mary 2,4. Borde jag ha samma bredd fram också eller funkar det med större bak?

Av:
    jonte987
    Kan ju sätta mm bak och köpa ett nytt fram

Av:
    liveforthis
    Beror väl lite på vilket bakdäck du tänkt ? Mitt Hill Billy 2.6 är nästintill lika brett som polarens mm 2.35 dock är hillbilly några mm högre vilket är trevligt bak.

Av:
    liveforthis
    Från trevlig brant skogs cykling idag!

IMG_20190812_151609399.jpg

Av:
    Bombmaestro
    liveforthis skrev:
    Beror väl lite på vilket bakdäck du tänkt ? Mitt Hill Billy 2.6 är nästintill lika brett som polarens mm 2.35 dock är hillbilly några mm högre vilket är trevligt bak.
    Så långt att bestämt vilket däck jag ska ha har jag inte kommit än 😅 men det är klart verkliga bredden skiljer sig åt (luftkammaren blir väl större i vilket fall väl?). Spez däck har jag inte kikat på än så ingående, bra tips. Hur eller hur, blir det keff med fetare bak än fram? Har fått uppfattningen att gemene cyklist brukar snarare göra tvärtom.

Av:
    liveforthis
    Bombmaestro skrev:
    liveforthis skrev:
    Så långt att bestämt vilket däck jag ska ha har jag inte kommit än 😅 men det är klart verkliga bredden skiljer sig åt (luftkammaren blir väl större i vilket fall väl?). Spez däck har jag inte kikat på än så ingående, bra tips. Hur eller hur, blir det keff med fetare bak än fram? Har fått uppfattningen att gemene cyklist brukar snarare göra tvärtom.

Nja det jag märkt när bakdäcket har bredare anläggning är nog att man tappar fästet snarare fram först än bak då man lägger ner hojen i kurvor tex . Jag har kört väldigt många olika däck fabrikat och modeller men hamnar ofta tillbaka på specialized däck 👌

Av:
    Bombmaestro
    Onajs med wash out känsla. Tänkte mig ett lite mindre greppigt däck fast fetare. Men Kanske bäst att hålla sig till 2,4 som jag har idag. 🤔

Av:
    yonsson

Brum brum! Fick tok-sprutpunka på bakdäcket idag, som tur är kommer det nya bakdäcket imorgon. Tätningsvätskan tätade tillfälligt men vid högre tryck funkar det inte. Som tur är lyckades jag tigga till mig lån av pump mot att jag hjälpte några i närheten att flytta en stenbumling så jag slapp gå hem. :)

Av:
    VanGarg
    Tycker själv att ett något bredare bakdäck är att föredra på hardtails.
    Bak vill jag ha bra stötdämpning och bra "flytkraft" på mjuka stigar.
    Fram vill jag ha ett däck som borrar ner sig i underlaget o hittar grepp. För brett framdäck ger lätt planing i geggigt före, inte kul.
    Mm i 2.4" är dessutom ett stort däck, matchar fint till forekaster o rekon, båda i 2.6".
    (Obs, 3"däck som jag upplevt det med, säkert inget problem med smalare däck)
    Kör bar kör! (:
    /VanGarg

Av:
    yonsson
    Kom på att detta säkerligen är bästa tråden på nätet att fråga om däcktryck. Körde med 1.8BAR bak idag, mätte precis innan jag körde. Fick som sagt både stickpunka och klämpunka bak samtidigt idag. Jag väger 100kg, kan punkan ha berott på för lågt däcktryck?

Av:
    jonte987
    Ja, men 1.8 är inte superlågt. Om man väger 85. Vet inte riktigt hur kurvan ser ut.

Av:
    EST
    Kör oftast med 2 bar när jag kör stig väger ca 90. 2,5 utför med maxxis exo däck.

Letar delar till 26" bygge åt dottern.

Steel is real
    https://www.facebook.com

Av:
    liveforthis
    Bombmaestro skrev:
    Onajs med wash out känsla. Tänkte mig ett lite mindre greppigt däck fast fetare. Men Kanske bäst att hålla sig till 2,4 som jag har idag. 🤔

Mjo kolla och gemför däck profilen är dom lika i knobbarna men snälla/mindre bak så är det nog inga större problem 🚴

Av:
    liveforthis
    Jag ligger på ca 28psi bak o 22psi fram då med typ blk dmn / DD casing på däcken väger 98kg.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 22:30 av liveforthis.

Av:
    yonsson
    EST skrev:
    Kör oftast med 2 bar när jag kör stig väger ca 90. 2,5 utför med maxxis exo däck.
    Oj då, så högt alltså. Då får jag nog gå upp till 2BAR då.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 22:21 av yonsson.

Av:
    Doctor C
    liveforthis skrev:
    Då va ett bygge till klart åt en polare . Nordest bardino med Fox 36 Elite gaffel bla.
    Ser riktigt läcker ut.
    Funderar på att bygga en Ragley Bigwig i vinter men denna verkar vara ett vettigt alternativ.

Av:
    liveforthis
    Doctor C skrev:
    liveforthis skrev:
    Då va ett bygge till klart åt en polare . Nordest bardino med Fox 36 Elite gaffel bla.
    Ser riktigt läcker ut.
    Funderar på att bygga en Ragley Bigwig i vinter men denna verkar vara ett vettigt alternativ.

Jag hade valt bardinon över big wig. Mest för bardinon är så jävla snygg och känns väldigt trevlig och hoja på med. Sen tar den ju utan. Problem 27.5/3.0 och 29/2.6 med utrymme kvar

Av:
    yonsson

Kona Honzo, nu med DHF 2.3” bak. :)

Av:
    liveforthis
    yonsson skrev:

Kona Honzo, nu med DHF 2.3” bak. :)

Fina grejer 👍

Av:
    Rutbritt
    Nu har hojen äntligen fått smaka på skogen efter axelskada och en man-cold av bibliska proportioner!!
    Riktigt imponerad av hojen faktiskt!!
    Den klättrar riktigt fint och är ännu bättre utför!
    Zee-bromsarna biter gött även med 95 kilo gubbe på cykeln.
    Pikegaffeln känns som ett säkert kort!
    Slx-gruppen gör verkligen sitt jobb. Aldrig kört slx-grupp innan men tycker den är väl lika bra som xt-gruppen på tidigare cykel.
    Det som behöver bytas är hjulen!!
    Ground control rullar fint men är alldeles för hala på stenar och rötter i ett evigt fuktigt Gbg! Kommer nog klämma på favorithjulen chunkey monkey rätt snart! Använt dessa på olika cyklar i 3 år och alltid varit nöjd!!

Om någon funderar på att köpa en rolig 29a som funkar bra till det mesta och känns lekfull för sin storlek så säger köp en primal!
    20190813_214101.jpg
    20190813_194548.jpg

Av:
    liveforthis
    Rutbritt skrev:
    Nu har hojen äntligen fått smaka på skogen efter axelskada och en man-cold av bibliska proportioner!!
    Slx-gruppen gör verkligen sitt jobb. Aldrig kört slx-grupp innan men tycker den är väl lika bra som xt-gruppen på tidigare cykel.
    Ground control rullar fint men är alldeles för hala på stenar och rötter i ett evigt fuktigt Gbg! Kommer nog klämma på favorithjulen chunkey monkey rätt snart! Använt dessa på olika cyklar i 3 år och alltid varit nöjd!!

Om någon funderar på att köpa en rolig 29a som funkar bra till det mesta och känns lekfull för sin storlek så säger köp en primal!

Håller helt med va riktigt nöjd med min primal 29a med . Men du du har bakdäcket på fel håll ☺️

Av:
    Rutbritt
    liveforthis skrev:
    Rutbritt skrev:

Håller helt med va riktigt nöjd med min primal 29a med . Men du du har bakdäcket på fel håll ☺️

Må så vara då hjulen köptes med däck på med intentionen att de skall av snarast!! Troligen har då tidigare ägare kört runt så. 😀
    Chunkey monkey får det bli iaf!! Eller något tjusigt skinwalldäck.

Av:
    yonsson
    Rutbritt skrev:
    liveforthis skrev:
    Rutbritt skrev:

Må så vara då hjulen köptes med däck på med intentionen att de skall av snarast!! Troligen har då tidigare ägare kört runt så. 😀
    Chunkey monkey får det bli iaf!! Eller något tjusigt skinwalldäck.
    Vool hoj! Även jag är asnöjd med mina Zee-bromsar och även med min Pike-gaffel. ;)
    Nu blir jag lite förvirrad i diskussionen men snackar du framtida hjul eller däckbyte?

Av:
    Sam
    294AB246-A867-4360-A9AE-A1554A226EE4.jpeg
    En XC:fierad Honzo.

Av:
    Rutbritt
    Det är däck som skall bytas men även hjul skall nog uppdateras. De som sitter på får bli vinterhjul.

Av:
    yonsson

Berg och dalbana på Stenungsön.

Av:
    tim_eriksson
    liveforthis skrev:
    Från dagens runda med tjock-dh däcken på. Jävlar va tungt på hemma stigarna men fint i bikeparken . Martello dh däck 2.5" ligger på 1513gram/ST!!!

Har oxå de där monsterdäcken.
    Greppiga men rätt tunga :)

Av:
    tim_eriksson
    Nån som testat en Sonder Signal Ti btw?

Ser rätt najs ut trots aningen konservativ geo.

Av:
    liveforthis
    tim_eriksson skrev:
    liveforthis skrev:
    Från dagens runda med tjock-dh däcken på. Jävlar va tungt på hemma stigarna men fint i bikeparken . Martello dh däck 2.5" ligger på 1513gram/ST!!!

Har oxå de där monsterdäcken.
    Greppiga men rätt tunga :)

Ja jag slängde precis på ett morsa bak ist 🙃

Av:
    liveforthis
    Så go "höst" cykling idag!

IMG_20190819_190427280_HDR.jpg
    IMG_20190819_192026113_HDR.jpg
    IMG_20190819_193237297.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in