• Re: Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Av:
    Berk
    Der Kaiser skrev:
    Äntligen tagit mig för att droppa avsatsen på "babyheads" med transmittern, blev sisådär, särskilt bilderna, dåligt "stativ" och klart otillräcklig kamera. Att droppa en meter till platt var dock helt odramatiskt.

Undrar vad man behöver för att få en stig-HT överleva en meter hög drop (förutom en duktig åkare). Med vilken däckbredde och däcktryck kör du? Och med eller utan korv?

Av:
    liveforthis
    Berk skrev:
    Der Kaiser skrev:
    Äntligen tagit mig för att droppa avsatsen på "babyheads" med transmittern, blev sisådär, särskilt bilderna, dåligt "stativ" och klart otillräcklig kamera. Att droppa en meter till platt var dock helt odramatiskt.

Undrar vad man behöver för att få en stig-HT överleva en meter hög drop (förutom en duktig åkare). Med vilken däckbredde och däcktryck kör du? Och med eller utan korv?

Du behöver väl inget speciellt ? . Jag kör samma setup som alltid. 2.3-2.6 däck med 25-30psi bak utan körv.

Live for something, don't die for nothing.

Av:
    Der Kaiser
    Berk skrev:
    Der Kaiser skrev:

1: man behöver inte en duktig åkare, se hur jag inte fick upp framhjulet. Iof var det kanske idealiskt i den här landningen då jag bottnade fram"gaffeln" lagom tills jag landade bakhjulet...
    2: inre bredd 35 mm , 2.8" MM fram, NN bak, med korv bak. Ca 9,5 psi fram och bak på min mätare när jag körde ut, kanske 9 i kylan i spåret... Inget genomslag som jag kände, men jag har slagit igenom både med o utan korv utan att punka, kalla det tur.
    3: det är en Transmitter carbon, jag är övertygad om att den har 10-20 mm flex i baktriangeln.

Av:
    Berk
    Der Kaiser skrev:
    Berk skrev:
    Der Kaiser skrev:

1: man behöver inte en duktig åkare, se hur jag inte fick upp framhjulet. Iof var det kanske idealiskt i den här landningen då jag bottnade fram"gaffeln" lagom tills jag landade bakhjulet...
    2: inre bredd 35 mm , 2.8" MM fram, NN bak, med korv bak. Ca 9,5 psi fram och bak på min mätare när jag körde ut, kanske 9 i kylan i spåret... Inget genomslag som jag kände, men jag har slagit igenom både med o utan korv utan att punka, kalla det tur.
    3: det är en Transmitter carbon, jag är övertygad om att den har 10-20 mm flex i baktriangeln.

Bars 9.5 psi?! Jag kör 1 bar fram 1.2 bak på 2.6 utan korv. Jag öva nu på att hucka. Jag är redan rädd att få genomslag när jag rullar från drops och bakhjulen lander på sten eller rötter och känner en smäll, men kanske finns det tillräckligt marginal.

Av:
    Der Kaiser
    Berk skrev:
    Bara 9.5 psi?! Jag kör 1 bar fram 1.2 bak på 2.6 utan korv. Jag öva nu på att hucka. Jag är redan rädd att få genomslag när jag rullar från drops och bakhjulen lander på sten eller rötter och känner en smäll, men kanske finns det tillräckligt marginal.

På min mätare! Och korv är en life(eller däck o fälg)saver!
    Dessutom skulle jag säkert få genomslag om jag träffade nåt hörn på liknande dropp.
    Jag lovar inte att det räcker för dig ?

Av:
    BullfrogX
    Avslutning i Vallåsen idag. Lite med folk, nästan vindstilla och lagom lerigt.. HT’n hemma i garaget. Hjälp, jag har syndat och köpt en DH..?Ursprungligen var dealen att sälja HT’n, men nu tycker frugan att det låter som en bra ide att ha två... Behöver jag vara orolig..?? Så jag planerar att behålla den. Två helt olika karaktärer på cykel - gräshoppan och stridsvagnen? Grabben tycker det är hårdast att köra nerför på HT...?
    FED229D9-7B65-44FE-A968-56A1F28CA0CD.jpeg

Av:
    yonsson

Kört i Änggårdsbergen två dagar i rad. Igår satte jag PB på Honzon på ett spår med tiden 3:14. Provade kompisens Kona Process 153 idag på samma spår och trots att jag inte tok-öste så satte jag nytt PB direkt med tiden 3:05.

Jäklar vad mycket mer fart man får behålla när man flyter över halvbrötiga stigar med FS jämfört med HT. FS käkar ju upp allt utan att man behöver anstränga sig och man kan ju trampa i princip hela tiden. Det var för övrigt första gången någonsin som jag körde FS, vet inte om jag tyckte det var så mycket roligare än att köra Honzo men det var helt klart bekvämare och snabbare.

Så nu är jag lite halvsugen på att köpa en FS. Är dock orolig att jag skulle sakna min Honzo. Dagens lärdom är i alla fall att man inte ska kriga Stravatider mot folk som kör FS när man själv kör HT. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 17:10 av yonsson.

Av:
    VanGarg
    Några anledningar att köra HT är:
    *Ekonomiska
    *Närhet med stigen (alt avsky från stigen när man studsar o bromsas upp o allt känns för jävligt)
    *Snyggare hojjar (enl vissa)
    *Kul att göra det lite svårare för sig och
    försöka slå fs-folkets tider

Att fs e snabbare och bekvämare är dock ingen direkt hemlighet (;

Av:
    Fjärdebrunn
    Börjar snegla på en Surly Krampus i SS att bröta med. De jag såg i lördags såg fina ut. Till SSSM20 i Arvika behöver jag kunna kompensera nummerlappsutdelningen bättre.

Av:
    yonsson
    VanGarg skrev:
    *Ekonomiska
    *Närhet med stigen (alt avsky från stigen när man studsar o bromsas upp o allt känns för jävligt)

Hehe, sant sant!

Av:
    yonsson
    https://youtu.be
    DH + HT = Crash. :D

Av:
    aribr
    yonsson skrev:
    VanGarg skrev:
    *Ekonomiska

Hehe, sant sant!

En viktig punkt (för mig iaf) är också att underhållet är mycket mindre, bra när det är slaskigt och man inte orkar byta lager i FSn.

Av:
    yonsson
    aribr skrev:
    En viktig punkt (för mig iaf) är också att underhållet är mycket mindre, bra när det är slaskigt och man inte orkar byta lager i FSn.
    Hur ofta behöver man byta lager? Var 50de/100de mil?

Av:
    aribr
    yonsson skrev:
    aribr skrev:
    Hur ofta behöver man byta lager? Var 50de/100de mil?

Beror på hur lerigt det är samt hur bra tätad lagrerna på din cykel är.

Av:
    Berk
    yonsson skrev:
    Jäklar vad mycket mer fart man får behålla när man flyter över halvbrötiga stigar med FS jämfört med HT. FS käkar ju upp allt utan att man behöver anstränga sig och man kan ju trampa i princip hela tiden. Det var för övrigt första gången någonsin som jag körde FS, vet inte om jag tyckte det var så mycket roligare än att köra Honzo men det var helt klart bekvämare och snabbare.

Så nu är jag lite halvsugen på att köpa en FS. Är dock orolig att jag skulle sakna min Honzo. Dagens lärdom är i alla fall att man inte ska kriga Stravatider mot folk som kör FS när man själv kör HT. :)

Bekvämare och snabbare ja, men roligare? Jag hade en FS och köpte en Honzo till som vintercykel, men kör Honzon mycket mer än jag hade tänkt när jag köpte den. Formeln är väl n+1, så saknar du inte din Honzo.

Av:
    yonsson
    Berk skrev:
    yonsson skrev:

Bekvämare och snabbare ja, men roligare? Jag hade en FS och köpte en Honzo till som vintercykel, men kör Honzon mycket mer än jag hade tänkt när jag köpte den. Formeln är väl n+1, så saknar du inte din Honzo.
    Är så jäkla nöjd med Honzon efter uppgraderingarna så jag får nog svårt att släppa ifrån mig den. Ska testa en FS-hoj med lite mindre slaglängd och se hur det känns, Process 153 var alldeles för gungig för min smak, saknade det rappa från Honzon.

N+1= skilsmässa, så det är inget alternativ.

https://instagram.com
    Hittat en skön lirare på Instagram som brötar på rejält med din HT, brukar kika där när jag behöver öka HT-självförtroendet. Har ni tips på fler Enduroförare som kör HT så tipsa gärna.

Av:
    VanGarg
    Gillar den videon!
    Skulle också uppskatta tips på bra hardtail-klipp, helst på ojämt underlag o inte perfekt tillpackade dirt jumps

Av:
    manneblask
    yonsson skrev:
    Berk skrev:
    yonsson skrev:

Är så jäkla nöjd med Honzon efter uppgraderingarna så jag får nog svårt att släppa ifrån mig den. Ska testa en FS-hoj med lite mindre slaglängd och se hur det känns, Process 153 var alldeles för gungig för min smak, saknade det rappa från Honzon.

N+1= skilsmässa, så det är inget alternativ.

https://instagram.com
    Hittat en skön lirare på Instagram som brötar på rejält med din HT, brukar kika där när jag behöver öka HT-självförtroendet. Har ni tips på fler Enduroförare som kör HT så tipsa gärna.

Matt Jones har ju en sjukt frän HT, bara kika valfri video för att få inspo ?

Av:
    Komas
    Är ganska ny på detta med cykling och MTB men är ju gött att se att fler kör Kona;) Har en Big Honzo och undrar vad ni andra tycker om cykeln? Själv är jag sjukt nöjd trots blekare delar än tidigare åtsmodeller. Kanske är något åt "tunga" sidan ibland och undrar lite vad ni har för däck på?
    20191013_165907.jpg

Av:
    VanGarg
    Är det Rekon både fram o bak du har?
    Tubless?
    Tyvärr blir bröt-hardtails sällan särskilt lätta om de ska tåla påfrestningarna och dessutom ofta hålla låg budget.

Kör 27.5x2.8 NP scout med dhf fram o rekon bak. Funderar på att dra dit ett dhr bak men inte fått tummen ur att beställa än. Tycker rekon funkar helt ok som bakdäck.

Av:
    yonsson
    @Komas
    Schysst Honzo! Vilka däck som är bra för dig beror på var och hur du kör. Likaså gäller vikten på cykeln, för viss körning hindrar det och för annan inte. Så hur kör du?

Jag kör 29” 2.5 DFH fram och 29” 2.3 DHF bak och tycker det funkar kanon. Det enda jag inte riktigt gillar med däcken är det sladd som uppstår i en viss vinkel. Jag har inga issues vad gäller vikten på min hoj.

Av:
    Komas
    Jag kör Recon+ både fram och bak. Det är original, har beställt en ny uppsättning Rekon+ som kommer typ nästa vecka. Vet ej varför med däcken som sitter på nu har maxxis-font i vitt? Har varit gul färg pp andras däck har jag sett. Tyckte det blev en jäkla skillnad när jag konverterade till slanglöst. Tycker dock att däcken "drar" rätt mycket syra i benen på mer lättåkta partier där man vill "rulla" med liksom. Men är väl så med en plus-hoj kan jag tänka mig. Men har som sagt beställt nya recon+ som skall vara lite lättare samt ny lättare kassett. Så kanske blir någon bättre acceleration i grejerna då.

Av:
    Komas
    Tackar! Hade en 29" innan med maxxis minion på och de var också lite "släpiga" "dragiga " på lättåkta partier. Är nog jag som är för dåligt tränad bara;)
    Jag gillar när det är tekniskt och brötigt, så det är väl så jag kör mest. Har stigar precis utanför gården som är en bra blandning mellan lite xc och trail-lite. Så har nog "fel" cykel enl. Många för det ändamålet men tycker som sagt att cykeln är så sjukt trevlig att cykla på. Utför och när det är brötigt tappat jag inte mycket tid på strava (om jag ens tappar nåt?;) ) är väl uppför och flacken jag vill kom upp lite i hastighet haha

Av:
    yonsson
    Komas skrev:
    Jag kör Recon+ både fram och bak. Det är original, har beställt en ny uppsättning Rekon+ som kommer typ nästa vecka. Vet ej varför med däcken som sitter på nu har maxxis-font i vitt? Har varit gul färg pp andras däck har jag sett. Tyckte det blev en jäkla skillnad när jag konverterade till slanglöst. Tycker dock att däcken "drar" rätt mycket syra i benen på mer lättåkta partier där man vill "rulla" med liksom. Men är väl så med en plus-hoj kan jag tänka mig. Men har som sagt beställt nya recon+ som skall vara lite lättare samt ny lättare kassett. Så kanske blir någon bättre acceleration i grejerna då.
    Vit logo på däck som sitter på hojen när hojen kommer direkt från tillverkaren. Gul logo när man sätter på däcken i efterhand. Så är det för Kona i alla fall.

- Breda däck med lite luft = sämre rull, men det hajar du ju själv. Du kan ju testa smalare däck eller högre däcktryck. :) Det är ju ingen XC-hoj du köpt direkt så njut av det den är bra på.

Av:
    gavin_gadget
    Tjusig Honzo.

Jag undrar hur ni hardtail-brötare gör med "fälgskydd"? Har läst denna tråd ( https://happyride.se ) men undrar kring era erfarenheter?

Jag har ingen ambition om lågt däcktryck bak men missbedömde ett skutt upp på en trottoar häromdan och kände att det kan vara klokt med ngt för bakhjulet. Klarade fälgen nu men man vet ju inte hur det ser ut nästa gång.

Någon rekommendation? Nukeproof ARD? Nukeproofs Scout känns som en bra mall på bröt-ht så de kanske har rätt fokus?

Själv cyklar jag Sentier sen några veckor tillbaka. Bjuder på en bild för trådens skull...
    20190924_170305.jpg

Av:
    Komas
    Alright. Då vet jag det där med färgen på loggan. Tror det är en liten billigare variant av Recon+ så tror nog att de nya jag beställt är något bättre. Missförstå mig rätt här, jag älskar cykeln och kör nog rätt snabbt på den men det är ju som det är, men vill ju alltid... lite lättare... lite snyggare haha. Tror jag nöjer mig med de uppgraderingar jag gör nu under vintern, våren så blir det nog bra. Som sagt, lite lättare bak så blir den ännu mer grym! Köpte nya bromsar också då jag tycker de som satt på från fabrik är lite undermåliga. Eller rättare sagt, jag får ingen feeling med dom. Kommer inte alls överens.
    Kör ca 20psi bak & fram när jag drar till jobbet och ca 17psi bak och så lågt som 15psi fram. Dock står det på mina däck att minsta däcktryck skall vara 17psi. Rimmar dåligt för att vara ett däck till en plus-hoj?

Av:
    Komas
    Mmm trevlig cykel och trevlig bild! Nej jag kör inte med någon skydd för fälgen. Känns ej som jag varit nära att få genomslag än. Trots relativt lågt däcktryck och 97kg på sadeln+ryggsäck.

Av:
    gavin_gadget
    Tack. Ang däck så har jag Magic Mary fram och Nobby Nic bak. Kan inte säga att de är särskilt lättrullade på asfalt, eller det brummar åtm rejält vilket knappast kan vara bra för rullet. Känner dock att jag har rätt bra grepp över sten och rötter. Inte fantastiskt men bra. Greppet i sidled kan jag inte säga att jag utmanar särskilt. Ifall du funderar på andra däck...

Av:
    Berk
    Tror att Rekon+ är en fin stigdäck, framförallt bak. Men på hösten ger MaxxTerra mycket bättre grep på blöta häll än vanliga dual compound. På min HT kör jag Specialized Butcher/Purgatory Grid 29x2.6.
    Jag kör också kring 15/17 psi i hösten, lite mer i somras. Räcker om man inte kör för hård. Är också lite rädd för skador vid smäll från impakten av bakhjulet vid små drops. Men har ännu inte fått skador, så kanske räcker trycket.

Av:
    Komas
    Har ju varit inne att prova annat däck, och kommer troligtvis att testa annat också tids nog. Nu känns det mest mörkt och blött och inte de bästa förhållande för att testa däck;( har väldigt dålig koll på Schwalbe men då vet jag att någon kör med MM och NN. Någon som kört lite nedför med Honzo? Gött?;p

Av:
    Berk
    Komas skrev:
    Har ju varit inne att prova annat däck, och kommer troligtvis att testa annat också tids nog. Nu känns det mest mörkt och blött och inte de bästa förhållande för att testa däck;( har väldigt dålig koll på Schwalbe men då vet jag att någon kör med MM och NN. Någon som kört lite nedför med Honzo? Gött?;p

Nu är det bästa förhållande för att testa däck, nu saknas ofta greppet och behöver man däck med mer grep. I sommarn funkar nästan allt. MM är bra.
    Jag kör lite nedför med Honzo, men inte mycket.

Av:
    Komas
    Berk skrev:
    Komas skrev:

Nu är det bästa förhållande för att testa däck, nu saknas ofta greppet och behöver man däck med mer grep. I sommarn funkar nästan allt. MM är bra.
    Jag kör lite nedför med Honzo, men inte mycket.

Tänkte mest att på stigarna där jag kör är det ganska blått och såsigt nu. Blir svårt att känna om ett däck rullar så mycket bättre än det andra. De Rekon+ jag har på nu tror jag får gå tills de är helt slut. Eventuellt flytta framdäcken-bak och kränga på ett nytt med Maxterra gummi -fram.
    Jag vet ej varöfr det inte blev nåt nedför för mig i sommar men nästa säsong skall jag allt se till att mölja lite nedför!

Av:
    yonsson
    Komas skrev:
    Någon som kört lite nedför med Honzo? Gött?;p
    Uppför är ett nödvändigt ont. Jag kör bara uppför för att kunna få köra nedför, så ja. :)

Av:
    mats412
    Hej, kolla gärna Darren Evans som kör Stantons ht i Enduros mm och gör galna filmer.
    https://www.instagram.com

Sen vill jag göra reklam för SÄLJES-annons för min gamla ram som var för liten för mig. Trots det hade jag den i 4 år. Denna tråd känns som rätt målgrupp för att hitta ny ägare till ramen.

5D89C4EB-8F4C-41AC-9B19-793D28C51102.jpeg

Nu har jag köpt en ny mk2 av Switchback men med 18 mm längre Reach. Skulle säga att 18" Mk1är bra för den som är max 185 cm. Jag älskade den.
    https://happyride.se

Stanton Switchback är bra både som modern stighoj hemmavid samt att den klarar av att åka till t ex Hafjell eller Vallåsen och liknande cykelparker utan att göra bort sig.

Mk1 klarar bakhjul upp till 2.5" då det är drygt 70 mm fritt mellan bakstagen på tajtaste stället för däcket.

Här är Switchback mk2 som får mest tid på stigen just nu, så rolig!

FF88DDA4-7C98-4EEE-B7C2-9B6EB01B0E99.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 07:40 av mats412.

Av:
    Komas
    Uppför är ett nödvändigt ont. Jag kör bara uppför för att kunna få köra nedför, så ja. :)[/quote]

Ser kul ut! Misstänkte väl att Kona var väldigt trevlig nedför. Skall bli gött till våren och sommaren!

Av:
    yonsson
    Komas skrev:
    Ser kul ut! Misstänkte väl att Kona var väldigt trevlig nedför. Skall bli gött till våren och sommaren!
    Varför vänta? Hösten är ju klockren för cykling så länge det inte regnar. Inga ormar, inga insekter, mindre svett.

Av:
    Komas
    yonsson skrev:
    Komas skrev:
    Varför vänta? Hösten är ju klockren för cykling så länge det inte regnar. Inga ormar, inga insekter, mindre svett.

Haha ja det är inte så att jag inte cyklar på hösten/ vintern men just nu har det kommit rätt mycket mm regn här i Karlstad och det är bara massa vatten och gegga och man får åka runt massa djupa pölar. Däcken som sitter på är inte helt slut. Dök upp bra pris på däck, kassett och nya bromsar så jag slog till;)

Av:
    ambientzz
    Ser lite spännande ut: https://www.planetx.co.uk

Av:
    EST
    Bra deal !

Screenshot_20191018-140241_Instagram.jpg

Av:
    dejv
    Påbörjat projekt...
    20191018_164605.jpg

Av:
    Rutbritt
    dejv skrev:
    Påbörjat projekt...

Skynda nu då så man får se hur den ser ut!!?

Av:
    Duckyboy
    Testar nytt bakhjul på min Transmitter. Blev ett wtb vigilante 2,8. Lite trögare än det utslitna ranger som jag hade innan. Men mycket bättre grepp lagom till den leriga delen på året
    IMG_20191012_144357.jpg

Av:
    Komas
    Duckyboy skrev:
    Testar nytt bakhjul på min Transmitter. Blev ett wtb vigilante 2,8. Lite trögare än det utslitna ranger som jag hade innan. Men mycket bättre grepp lagom till den leriga delen på året

Ser ut att vara gött mönster;)

Av:
    Komas
    Gött! Idag kom det lite godis! Någon som provat sunrace 11-42 kassetter? Stod nåt om att däcken skulle ha ett minimum innermått på fälgen på 39mm... Måste ju ändå funka bra på en 35mm bred fälg?
    20191022_193126.jpg

Av:
    Svedberg
    Komas skrev:
    Gött! Idag kom det lite godis! Någon som provat sunrace 11-42 kassetter? Stod nåt om att däcken skulle ha ett minimum innermått på fälgen på 39mm... Måste ju ändå funka bra på en 35mm bred fälg?

Har sunrace kassett på tre av familjens cyklar.
    2st med 11-42 och sonen har 11-46 och inga bekymmer på någon av cyklarna.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in