• Re: [Metatråd] Utlandscykling (ej lopp)

Av:
    GoranS
    Stumpy skrev:
    Oj! Hur kan jag ha missat denna tråd?

Nåja, min Calpe-RR verkar saknas.
    Den hade jag uppenbarligen missat, ja. Har nu lagt till den.

Av:
    GoranS
    Måste fira. Har nu gjort lika många redigeringar i första inlägget i tråden som det finns dagar på året. Kan det må hända vara så att jag leder ligan om happys mest redigerade inlägg någonsin!?

(Hamnade ikväll på snåriga vägar i RR-trådarkeologiska utgrävningar och hittade ett gäng "nya" gamla RR:er som jag tidigare missat att få med på listan.)

Av:
    Karin_P
    Den här tråden är fantastisk. Tack!

Av:
    zodah
    Mkt bra tråd. Tack för den enorma tid du lagt på detta!

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    GoranS
    En notering jag gjort är att första inlägget börjar bli väldigt långt. På en dator med fullstor skärm tycker jag inte det är så störande men på mobilen är det smått irriterande, i synnerhet om man ska redigera inlägget.

En variant vore att man i det bara har länkar till andra trådar (eller ev. inlägg i denna tråd) där man har lämpliga delmängder av länkar. T.ex. skulle vissa länder där det finns många RR:er såsom Spanien kunna få sin egen tråd/eget inlägg och i det kan man gruppera vidare på t.ex. regioner för att förenkla letandet. Sen kan man ha "uppsamlingsheat" i stil med "Övriga Europa".

En annan fundering rör de RR:er som spänner över flera länder. Nu ligger de på slutet i första inlägget och jag har själv glömt att titta där någon gång då jag letat efter en RR som jag minns handlade om något ställe men glömt att RR:en innehöll delar från något annat land också. En variant för att avhjälpa detta problem vore att man för varje land länkar till den del av tråden där RR:en börjar handla om landet. Då kommer visserligen en RR att kunna länkas från flera ställen men å andra sidan, om man är nyfiken på ett land eller en del av ett land så behöver man bara gå in på ett ställe för att hitta länkar till alla RR:er som berör landet, inte som nu dels titta under landets rubrik och dels under rubriken med RR:er för flera länder.

Synpunkter på förslagen? Kommer att vara en del jobb att göra det så för att det i nuläget ska vara värt det känner jag att vinsten ska vara lite större än att förenkla redigering av förstainlägget.

Av:
    Berk
    Kände inte till den här fina tråden.

Jag tycker att det är ingen problem att läsavor leta i första inlägget på mobilen.

Om man redigerar framförallt på datorn skulle jag har en "masterfil" på datorn, redigera den och sedan kopiera allt till happyride vid varje redigering.

Av:
    GoranS
    Är ffa på mobilen jag tycker det är knöligt med redigering i det långa förstainlägget. På datorn är det inga större problem.

Angående masterfil så låser det mig till att alltid editera via den genom att jag annars kommer att få synkroniseringsproblem. I så fall tycker jag det är bättre att vid editering kopiera all text från inlägget, ta in det i en texteditor, redigera och sedan kopiera tillbaka. Då finns det bara en korrekt version och det är den som ligger på happy, vilket känns sunt. Har inte gjort det vad gäller detta inlägg, men körde den varianten i årets RAAM-tråd men då ffa pga att skrivandet som sådan var helt hopplös i editeringsfönstret.

Av:
    Bikzz
    Kanonbra info, jag tycker det är bra som det är. Jag har för säkerhets skull oxå kopierat till en egen fil.

Av:
    kais01
    jo det kommer väl annars svälla till flera sidor efterhand. du har väl tyvärr fått lite extra tid att ägna åt detta göran. att dela till flera olika trådar vore synd, men flera poster vore inte så dumt.

men du kan t ex starta en ny tråd 2,0 typ pendlartråden och skriva ett antal tomma poster att redigera för framtida bruk strax efter huvudposten. och länk till nya tråden i början och slutet av denna:)

ot: intressant i sammanhanget är att skärmar för nästan all användning utom film och bilder fungerar bättre på högkant.

har pga detta tröttnat på dator och gått över till padda. på högkant...

att tänka på är att happys server med ojämna mellanrum havererat, och då det som skrivits senaste tiimmarna kommit att förbli puts väck. t ex en ftråd med intressanta cykelfilmer försvann häromåret pga detta. det kan därför vara bra att ha en korrekt version sparad på annat ställe än happy.

Av:
    GoranS
    Duplicering av information plus manuell synkronisering ger också risk för informationsförlust, i synnerhet om den andra lagringskällan kan tappa information.

Alternativet är förstås att flytta länsbiblioteket från happy till någon extern källa och sen bara länka till detta. Då är informationen bara lagrad på ett ställe. Tror dock det skulle bli rätt osmidigt för de som vill använda det.

Av:
    GoranS
    Angående skärmar så finns det ju sådana du kan ha på högkant.

Om man ska jämföra två versioner av en text är det klart mkt enklare om de är bredvid varandra än ovanför varandra givet att man skriver horisontellt.

Av:
    Yonna
    GoranS skrev:
    En notering jag gjort är att första inlägget börjar bli väldigt långt. På en dator med fullstor skärm tycker jag inte det är så störande men på mobilen är det smått irriterande, i synnerhet om man ska redigera inlägget.
    Jo, det tycker jag också, det är för mycket text.
    Kanske nåt som så här med Albanien som exampel. Om man klickar då på Albanien får man alla albanienska RR, och så gör man med alla länder. De får på det sätt en egen tråd, inte heller fel tycker jag och lättare att redigera.

Europa: Albanien, Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike och alla andra europeiska länder
    Afrika: Botswana, Ghana, Libyen etc etc
    Asien: Armenien, China, Egypten ..
    Amerika: Argentina, Brasilien, Kanada ..
    Oceanien: Australien, Fiji, Nya-Zeeland ..
    Flera olika länder i: Europa, Afrika ..

Av:
    Bikzz
    Yonna skrev:
    ..

Ahhh, jag har varit på Fiji, Tonga, Samoa, många gånger på NZ, förut !! Men tyvärr utan cykel då, så ingen RR ! Saknar den tiden lite, -----

Av:
    GoranS
    Bikzz skrev:
    Yonna skrev:
    ..

Ahhh, jag har varit på Fiji, Tonga, Samoa, många gånger på NZ, förut !! Men tyvärr utan cykel då, så ingen RR ! Saknar den tiden lite, -----
    Gör om, gör rätt! ;-)

Av:
    Bikzz
    GoranS skrev:
    Bikzz skrev:
    Yonna skrev:
    ..

Gör om, gör rätt! ;-)

Ja, mkt OT, jag har några häftiga minnen från Suva (Fidji) Bars & Hotels, och från Disco i Nukualofa (Tonga). https://www.google.se
    Vill gärna göra om och göra rätt. Kanske dags att ta min packraft och åka tillbaka och paddla lite ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ