• Få in en landsvägscykel i Audi a1?

Av:
    Crille79
    Funderar på att casha upp en första-bil-köp, nämligen Audi a1. Nå samma plattform som Skoda Fabia och Polo, och inte så mkt med uttrymme där bak. Men med baksätet nerfällt och framhjulet avtaget borde min Cube Agree få plats i skuffen?
    Någon som tror annat?

//Crille
  • Re: Få in en landsvägscykel i Audi a1?

Av:
    Tomcaten
    Med invändiga skrapmärken för varje gång du lastar cykel in o ut ur bilen, för andra handsvärdets skull så är det ovärt. Montera dragkrok och ha den utanpå, det är det värt.

Av:
    Crille79
    Ok, ja det är klart, men med en filt som underlägg borde eliminera skrapmärken...
    Funderar på Thule 592 på en playwoodskiva, som rigg....

Av:
    1888
    Annars är väl ett takräcke betydligt billigare än en dragkrok

Av:
    Jocke77
    Fäll sätena och lägg in nåt skydd på golvet, tex en gammal filt. Köp två hjulväskor och en sån där kedjespännare som sätts fast med snabbkoppling.

Borde isf inte vara några problem alls att cykeln i bilen. Den enda nackdelen är att det tar lite tid att packa i och ur.

Av:
    Barrett
    Thule 592 får du aldrig in i en A1.

Har precis sålt en golf där jag körde cykeln i. Helt värdelöst. Varken bra för bil eller cykel, även med ren cykel. Skitig cykel är jätte jätte dåligt.
    Mer än en cykel är inte ens att tänka på.

Nä, drag krok eller takräcke. Helst båda alt.

Av:
    Miss Lycka
    Det finns utmärkta skydd att dra runt drivlinan.

Via est vita!

Av:
    1888
    Och då blir genast lastutrymmet mkt större

Av:
    Miss Lycka
    Intressant teori.

Via est vita!

Av:
    Pfaff
    Eftersom du inser att Audin är samma bil som Fabian (kombimodellen) köp en så'n då. Där får du in cykeln utan mankemang bara framhjulet är demonterat. ;)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-07 20:25 av Pfaff.

Av:
    asomianders
    Med fällt baksäte så har jag fått in två 29:or i min A1. Trångt blev det, och efter det så köpte jag ett takräcke.

Av:
    Magnus.Bovall
    Har du inte köpt bilen ännu.
    Så Köp en med krok!
    Sedan så Köp en cykelhållare på tex Harald Nyborg.

Av:
    Principia
    En kedjespännargrej och ett skydd för drivlinan (evoc T.ex) så är det ju enkelt. Visst kan man ha takräcke och krok men ska man åka en bit är det ju skönare att ha hojen i bilen så slipper man brus och att den blir skitig.

Av:
    Kristoffer R
    Kan du fälla säten är det ju en baggis.

Jag har kört en cykelkartong med en 27,5 HT i min VW Up, med fällda säten.

Köp några cheapo golvmattor (finns för 5kr styck på IKEA) och en filt, klart.

Bil-jämförelse: http://www.facit.com

Jag tror Vi Bilägare brukar vara bra på att mäta upp bagagets mått - inte bara ange liter enligt VDA.

Cykel i A1 från:

http://www.parkers.co.uk

IMG_0434.JPG

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    jomper
    Det är ju bara en fråga om hur mycket du demonterar. Jag körde två MTB:s (XL + S) i min gamla Polo titt som tätt. Hade dragkrok men när man kör långt är det skönt att ha cyklarna inne. Inga problem. Kan inte tänka mig att A1:an är mindre?

Jag fick ta av hjulen har jag för mig, iaf om båda skulle in.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Luthman Photography
    Nu är ju en Golf större, men en kamrat brukar kunna lasta två moderna storcyklar i en Golf utan större problem. Samt div annat bröt. Så en lvghoj i en A1 borde funka. En vettig filt eller skyddsmatta så är du hemma.

Av:
    Stervelo
    Eh, du får in TVÅ fullsussare i en bmw 325 SEDAN. Bägge hjulen av och sadelstolpe, sen packning för en veckas cykling och liv i åre en vecka utan problem. En cykel ovanpå den andra, var försiktig med bakväxlar/växelöron, en filt emellan. Inte svårare än så.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    42Hz
    Du kan nog få plats med flera cyklar!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Crille79
    Sweet!
    Vad ska jag som ensamstående med en BMW 325 till? Annat än att gasa olagligt på LV 222.
    Nej, det borde inte vara några problem, vi kör på devisen- keep it simpel. Om två MTb i en Up, så kan jag nog.
    Skönt och ha cykeln innanför då värdet på den motsvarar 1/5 av bilen.
    Fabia som combo är ingen ingenjörskonst...
    Shreddar på gitarren istället.
    Crille
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-09 18:51 av Crille79.

Av:
    Rattnalle
    Skillnaden mellan en Fabia och en Audi lär inte vara lika stor som WV vill påskina ;)
    Eller menade du att det inte är någon sport att lasta den?

Allt är en fråga om hur mycket man vill pyssla. Det ska tydligen gå att få in 2 DH-cyklar i en Golf. Själv har jag lirkat in två fulldämpade cyklar i storlek L respektive XL i bagaget på en Volvo 854 utan att fälla baksätena, men då krävdes att styrena togs av för att cyklarna skulla komma genom lastöppningen. Större bil är bekvämare, men ska man åka långt är det lite pussel att packa oavsett.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jomper
    Enda gången jag gått bet var när jag försökte få ner två landsvägscyklar i bagaget på en miata.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Crille79
    En fråga angående

Audi a1 i kombination med thule raceway 991. Nu har jag införskaffat en Audi a1 sedan ett halvår tillbaka. en liten körglad bil med premiumkänsla, dock utan dragkrok.

Nu är det så att jag har sedan tidigare äger en thule raceway 991, bakluckemonteringshållare. Nu undrar jag om det är okej att montera raceway 991 bak på Audi:n och om ni rekommenderar detta? De övre korkarna kommer belasta bakspoilern, som är i plast. Hur pass hållbart är detta? Har skuggat igenom nätet och läst mellan raderna med liknande fordon och då kommit fram till att det inte är att rekommendera.

Tveksam....
    Crille

Av:
    Pfaff
    Inte vet jag men jag får plats med en LVG i både Fabia II och III samt Seat Ibiza.
    Fäll ner baksätet bara 😜 och plocka av framhjulet.

Av:
    Jogge86
    Kör en polo -16 går kanon att få in en LVG cykel om man tar av framhjulet och ställer det bakom förarstolen, finns plats kvar för mkt packning!

Kedjespännare är att föredra!

Av:
    kimkimano
    var kan man köpa en Thule 592?

Av:
    toysc
    Crille79 skrev:
    En fråga angående

Audi a1 i kombination med thule raceway 991. Nu har jag införskaffat en Audi a1 sedan ett halvår tillbaka. en liten körglad bil med premiumkänsla, dock utan dragkrok.

Nu är det så att jag har sedan tidigare äger en thule raceway 991, bakluckemonteringshållare. Nu undrar jag om det är okej att montera raceway 991 bak på Audi:n och om ni rekommenderar detta? De övre korkarna kommer belasta bakspoilern, som är i plast. Hur pass hållbart är detta? Har skuggat igenom nätet och läst mellan raderna med liknande fordon och då kommit fram till att det inte är att rekommendera.

Tveksam....
    Crille
    Nej du ska nog inte fästa den i någon plastbit,har du provat att ha cykeln i bilen ??

Av:
    superdea
    I min fabia, ej kombi, rymdes utan problem min tempohoj. Tog av framhjul, sänkte sadeln och vred eller tiltade styret. Fällde därefter halva baksätet och stoppade in cykeln stående. Halva bagageutrymmet kvar, dottern fick plats i sin stol i baksätet och frugan fram. Allt viktigt rymdes utmärkt i min fabia rs -11

Av:
    Kung Stalle
    Barrett skrev:
    Thule 592 får du aldrig in i en A1.

Har precis sålt en golf där jag körde cykeln i. Helt värdelöst. Varken bra för bil eller cykel, även med ren cykel. Skitig cykel är jätte jätte dåligt.
    Mer än en cykel är inte ens att tänka på.

Nä, drag krok eller takräcke. Helst båda alt.

I min Golf Plus får jag utan större problem in två hojjar. AM29er i XL plus AM27,5a i XL. Bara framhjulet avplockat. Får nog in tre om jag tar av hjulen (vad nu det skall vara bra för), Packa bättre.

Stalle

Av:
    Helkama raisu
    Problemet med de där haka på cykelhållarna är att moderna bilar har väldigt lite glapp mellan panelerna. På min Golf satt cykelhållaren väldigt bra när den satt på plats (trots vinge). Att sätta dit och ta av var däremot lika nervöst varje gång med stor risk för skador på lacken.
    Jag skulle välja takräcke eller montera dragkrok alla gånger.

Av:
    Foss
    Montera ett drag? Kostar ju inte många kronor nu och kravet på registreringsbesiktning är ju borta. Annars kanske ett takräcke kan vara något? Då kan du ju lasta andra saker om der skulle behövas någon gång

Av:
    Hasse#7
    Det händer att jag har en racer i storlek 62 inne i den här och det går bra. Bara fälla baksäte och ta av hjulen först.

20170508_070741.jpg

Av:
    Pfaff
    Hasse#7 skrev:
    Det händer att jag har en racer i storlek 62 inne i den här och det går bra. Bara fälla baksäte och ta av hjulen först.

Jaja.
    Men hur får plats själv?

Av:
    andrewmtb
    Hasse#7 skrev:

När jag hämtade min racer på posten hade jag en bil av liknande storlek också. Den gick in :-)

Man kan väl köpa en sådan där väska för cykeltransport på flyg annars o sen lägga den i bilen? Så slipper man förstöra inredningen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in