• Re: Årets lamptråd 2018

Av:
    zanoii
    Oggler skrev:
    Vad springer egentligen orienterare med?

Silva 478 med blybatteri, väl?

Forget the bike. It’s all about the ride.

Av:
    SGS
    Ja jäklar. Minns när jag löptränade med den lokala orienteringsklubben och kom till träningen med min, trodde jag, ändamålsenliga Olight på 800 lumen. Blev helt utklassad ljusmässigt. Där också.

Av:
    jonja
    Apropå brandrisker med li-jon batterier, så verkar det även kunna ge en liten brandrisk att "förvara kasserade lithiumbatterier och knappceller tillsammans i en plastpåse" på ett sådant sätt att det kan bli kortslutning mellan batterierna. Tex den mkt vanliga knappcellen CR2032 tycks vara av typen lithiumbatteri.

Detta var en nyhet för mig. Om det stämmer, borde väl batteriholkarna i sopsorteringsrummen också utgöra en liten brandrisk? Som botemedel föreslås att tejpa för polerna vid kassering, lagra i sluten glasburk eller utomhus.

https://www.expressen.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-24 10:21 av jonja.

Av:
    perzzon
    Vi fick en låda av komunnen att samla batterier i och där ingick passade klisterlappar för knappcellsbatterier. Känns långsökt at få ut så mycket energi att det brinner ur slutdragna knappceller men det kanske går

Av:
    jonja
    Nyckelordet kanske är just knappceller? Om tre knappceller ligger ihop, förskjutna och på sned, finns väl iaf en liten möjlighet att de två yttre cellerna kortsluter den mittersta. Men om man avsiktligt vill kortsluta en knappcell enbart mha stavceller, har jag svårt att se hur det skulle gå till.
    Ett annat krav bör väl rimligen vara att det måste gå ström vid kortslutningen, dvs batteriet är inte helt tömt?

Av:
    kais01
    man kan tänka sig händelsen, men har det hänt i verkligheten???

mer sannolik verkar sannolikheten vara för intern kortslutning efter stöt eller slag.

sen har vi ju boeing dreamliner och någon samsungtelefon. intern kortslutningen redan utan ytte åverkan??

Av:
    Sambal Oelek
    kais01 skrev:
    man kan tänka sig händelsen, men har det hänt i verkligheten???

mer sannolik verkar sannolikheten vara för intern kortslutning efter stöt eller slag.

sen har vi ju boeing dreamliner och någon samsungtelefon. intern kortslutningen redan utan ytte åverkan??
    Förra året på julresan satt det lappar vid flygplatsen att om man hade en Samsung-telefon skulle man stänga av den helt 😀

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Rsdea
    20181231_012009.jpgEfter att ha haft batteripack å sladdar som rasslar & nöter på cykel ficlk det bli hjälm montage. Grymt nöjd nu och kommer inte behöva bättre lyse. Vikten är så låg att det knappt märks.

Av:
    kais01
    körde med endast hjälmlyse när det råkade bli mörkt på en fjälltur i höstas, och hjälmlampan var det som stod till buds. ljuset blev vilket jag redan visste flackt utan kontrast och skugga. ljust och bra var det, men svårt bedöma vilka hinder som behövde pareras.

fick verkligen hålla ned farten.

Av:
    anco
    Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
    IMG_20190101_114032.jpg

Av:
    Mini_me
    anco skrev:
    Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!

Wtf!? Den var ny. Vilken lampa/batt pack har du?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    anco
    Mini_me skrev:
    anco skrev:

Köpte den förra året. Liknande denna: https://www.dx.com

Av:
    Mini_me
    anco skrev:
    Mini_me skrev:
    anco skrev:

Oroväckande likt mitt batteri pack. Hur många timmar fick du ut? Jag brukar köra min (liknande lampa) på halvfart 80% och max 20% i ca 3 timmar och sen är det slut.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    anco
    Mini_me skrev:
    anco skrev:
    Mini_me skrev:
    anco skrev:

Oroväckande likt mitt batteri pack. Hur många timmar fick du ut? Jag brukar köra min (liknande lampa) på halvfart 80% och max 20% i ca 3 timmar och sen är det slut.

Förra året fick jag nog ut lite mer än vad du fick men nu dog batteriet efter 10 minuter. När du har så många lumen måste det kännas trist att inte kunna ha full effekt på, eller?

Av:
    Mini_me
    anco skrev:
    Mini_me skrev:
    anco skrev:
    Mini_me skrev:
    anco skrev:

Förra året fick jag nog ut lite mer än vad du fick men nu dog batteriet efter 10 minuter. När du har så många lumen måste det kännas trist att inte kunna ha full effekt på, eller?

Ja lite men samtidigt kosta allt typ 350kr :) Men kan vara värt att öppna och kolla kanske..får återkomma när så har skett.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    hs
    Varning vid lödning sv batterier använd skyddsglasögon samt bra ventilation vid ev överhättning flyger de lååångt och fort
    Har en bra lampa från Ixon Tyskland även Sigma är bra.
    Vill man ha billiga och bra lampor kanske man försöker köpa något som inte finns.
    Men bättre Kina lampor finns om man ej bara köper det billigaste min är väl tillverkad i Kina men konstruktion gjort i Tyskland ock kontroll av stickprov.
    Mina håller batteri tid länge och Sigma plast har ramlat ur hållaren i hög fart flera gånger och ändå fungerar problem kan vara att hitta alla delar i mörkret och slippa cykla utan ljus
    Om man har dåligt med vägbelysning är en reserv lampa bra att ha med och ej då på cykeln så båda blir skadade vid en kullkörning PS dynamo fungerar bra utom vid snöslask

Av:
    kais01
    batterivärlden är ett träsk.

Av:
    Davey
    På tal om batterier, vart köper man bra laddbara 18650 batterier inom EU?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-03 16:22 av Davey.

Av:
    HåkanC
    Davey skrev:
    Vart vet jag inte.
    Men de säljs tom på Biltema https://www.biltema.se

/Håkan

Av:
    Örjan Lax
    Davey skrev:
    På tal om batterier, var köper man bra laddbara 18650 batterier inom EU?
    Här: https://www.ledlysen.se

(inom Sverige till och med :)

Av:
    502V8
    HåkanC skrev:
    Davey skrev:
    Vart vet jag inte.
    Men de säljs tom på Biltema https://www.biltema.se

/Håkan

Bra alternativ om man har bråttom. ICR18650 har väl Samsungceller som är bra. Fast det blir förstås billigare att köpa från Kina, de NCR18650B med Panasonic-celler jag beställde i november gick på 58,77 kr/st.
    Inga avgifter eller moms blev det heller.

https://www.ebay.de

Av:
    Cyrix
    Www.nkon.nl är mitt tips för att shoppa lösa 18650 celler.

Av:
    502V8
    Cyrix skrev:
    Www.nkon.nl är mitt tips för att shoppa lösa 18650 celler.

Bra tips, stort urval och bra priser där! Fast Panasonic och Samsung "protected" och med "button top" har de tydligen inte.

Av:
    Kilgore
    Nu har min philipslampa säckat ihop efter många års trogen tjänst. Någonting på kretskortet har självdött hop och jag ids inte riktigt felsöka det pga jobbigt montage.

Så, vad är det som gäller för att få minst lika bra StVZO-godkänd upplysning av vägbanan och gärna en smidigare lampa? Jag har läst mig till två alternativ som båda verkar bra, men inte helt billiga.

1) SON navdynamo + edelux II
    + slipper batterier, kan uppgraderas till att även ladda USB-pryttlar. Aldrig ljuslös.
    - Behöver bygga ett nytt framhjul. Cykelfast, så planen blir isf att fullaga philipslampan till något fungerande för de andra cyklarna.

2) Lupine SL A / AF
    + lätt att flytta mellan cyklar.
    - begränsad batteritid. hög kostnad för extra batterpack.

Om jag på sikt tänker att min Kona Sutra Ltd ska få bli någon form av bikepackingmonster för flerdagarsturer, då borde väl alternativ ett vara rätt? Eller har lupine-lampan avsevär bättre ljusbild så att den är föredra ändå?

Det går naturligtvis även bra att säga att båda alternativen är värdelösa och jag kan hitta en philipsekvivalent för billigare pengar.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Sälj Philipsen till Håkan och köp något vettigt istället.

Av:
    HåkanC
    Kilgore skrev:
    Nu har min philipslampa säckat ihop efter många års trogen tjänst
    .....
    Det går naturligtvis även bra att säga att båda alternativen är värdelösa och jag kan hitta en philipsekvivalent för billigare pengar.
    Tyvärr verkar det inte finnas någon klockren philipsekvivalent.
    Vad som däremot finns är en lampa som skall ha samma reflektor och moderna USB-laddade Li-ION-batterier. Men tyvärr skall ljuset från den vara svagare än philipsens. Jag har inte använt den själv
    Spanninga Axendo 60 USB: https://spanninga.com
    Den säljs bla här: https://hollandbikeshop.com
    Den säljs även i Sverige: https://www.evaldsmtb.se

/Håkan

Av:
    Mathias
    Så kom den då. Trelock 760 I-Go Vision. Restad från fabrik sedan mitten av oktober. Ska återkomma med lite längre text och ett test när jag kört den några dagar. Initialt känns den mer gedigen än Ixon. Gillar redan skarpt displayen som talar om batteri i procent och kvarvarande lystid samt vilket ljusläge man har valt. Displayen ska även ha ett digital vattenpass för rätt justering på styret som jag inte testat än. Nu ligger lampan på laddning till premiär i morgon bitti.

95DEB9E8-DCB9-4063-A66C-C0A52F09219B.jpeg
    9B06F4F1-C988-492F-8C27-021E6963E9EE.jpeg
    0373C01D-42A5-4C19-97CC-9FD184A3845B.jpeg
    0179D520-F7A1-4642-BDFE-6E3A5EB1F893.jpeg
    E966B6BF-1999-4768-BFAE-EEB2DFFFD39F.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-08 22:30 av Mathias.

Av:
    JockeS
    Behöver tips på en annan lampa än den Lenzyne Hecto Drive 400XL jag har idag.
    Har redan bytt ut den 1 gång på 3 månader pga batteritiden är under all kritik.
    Lampan klarar max 2-3 timmar på 75 lumen trots att den är speccad till 4-5 timmar på den effekten.

Behöver en lampa som är relativt liten men ger bra ljus, håller ett par timmars pendling och inte kostar en förmögenhet (över 500:-)
    Har tittat på Spanningas Axendo 60, men det är så jäkla stor..

Av:
    Miracle
    Denna har jag två ex av. Funkar fint, för mig, å lyser bra!
    Lätt å smidig.

https://m.bikester.se

frid!

Av:
    Bullabus
    JockeS skrev:
    Lampan klarar max 2-3 timmar på 75 lumen trots att den är speccad till 4-5 timmar på den effekten.

Behöver en lampa som är relativt liten men ger bra ljus, håller ett par timmars pendling och inte kostar en förmögenhet (över 500:-)

Jag köpte en solarstorm med usb anslutning på Ali E för 70 kr. Den kör jag med en powerbank (ca 10000mah)från classe som tål lite vatten. Pendlar 10km om dagen och laddade den efter 4 veckor. Så det kanske är ett alternativ?

Finns här också https://www.ebay.com

==================================================================

http://www.endomondo.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-09 10:06 av Bullabus.

Av:
    perzzon
    Bullabus skrev:
    JockeS skrev:

Jag köpte en solarstorm med usb anslutning på Ali E för 70 kr. Den kör jag med en powerbank (ca 10000mah)från classe som tål lite vatten. Pendlar 10km om dagen och laddade den efter 4 veckor. Så det kanske är ett alternativ?

Finns här också https://www.ebay.com
    Inte direkt en pendlarlampa men rolig lösning

Av:
    kais01
    det är inte riktigt happykorrekt med lampor som lyser en månad på en laddning:)

det finns förresten andra liknande lampor med lins i st f reflektor, de bländar väsentligt mindre om de är korrekt inställda.

Av:
    HåkanC
    kais01 skrev:
    det är inte riktigt happykorrekt med lampor som lyser en månad på en laddning
    Ffa är det dåligt för batteriets livslängd att ladda ut det så mkt.

kais01 skrev:
    det finns förresten andra liknande lampor med lins i st f reflektor, de bländar väsentligt mindre om de är korrekt inställda.
    Stämmer inte, det beror helt på konstruktionen.
    Däremot är det många (cykel-)lampor som har linser av lägre kvalité, vilket betyder att ljuset dämpas onödigt mkt.

/Håkan

Av:
    kais01
    HåkanC skrev:
    kais01 skrev:
    det är inte riktigt happykorrekt med lampor som lyser en månad på en laddning
    Ffa är det dåligt för batteriets livslängd att ladda ut det så mkt.

kais01 skrev:
    Stämmer inte, det beror helt på konstruktionen.
    Däremot är det många (cykel-)lampor som har linser av lägre kvalité, vilket betyder att ljuset dämpas onödigt mkt.

/Håkan

jaha du.

en naken diod är en naken diod är en naken diod. den bländar och slösar. även vinklade reflektorer har vissa problem att fullt nyttiggöra ljuset, många kassa konstruktioner där ute. men några bra:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-09 22:21 av kais01.

Av:
    Erik.B
    HåkanC skrev:
    Kilgore skrev:
    .....
    Vad som däremot finns är en lampa som skall ha samma reflektor och moderna USB-laddade Li-ION-batterier. Men tyvärr skall ljuset från den vara svagare än philipsens. Jag har inte använt den själv
    Spanninga Axendo 60

/Håkan

Tyvärr verkar den ha reflektorn från Saferide 60 med den smalare ljusbilden enligt bilder jag funnit från diverse tester.
    Säkerligen ingen dålig lampa men det är ingen Saferide 80 och då känns det som om man kan se efter andra alternativ.

Saferide 60:
    saferide 60.jpg

Spanninga 60:
    Spanninga 60.jpg

Av:
    torsten-var-namnet
    Erik.B skrev:
    HåkanC skrev:
    Kilgore skrev:
    .....
    Spanninga Axendo 60

/Håkan

Tyvärr verkar den ha reflektorn från Saferide 60 med den smalare ljusbilden enligt bilder jag funnit från diverse tester.
    Säkerligen ingen dålig lampa men det är ingen Saferide 80 och då känns det som om man kan se efter andra alternativ.

Saferide 60:

Spanninga 60:

Jag kör med spanninga 60, är nöjd med ljusbilden. Lyser rätt starkt så om man vill kan man vinkla upp lampan lite de gånger man vill ha lite mer längd på lyset. Jag har postat en bild några sidor bak i tråden.

Edit. Sidan 34 har jag postat bilden.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-09 23:17 av torsten-var-namnet.

Av:
    kais01
    båda ljusbilderna är nyckelhålsartade, precis som nästan varje generatorlampa.

det finns bättre lösningar, redovisade t ex tidigare i denna tråd.

Av:
    HåkanC
    kais01 skrev:
    även vinklade reflektorer har vissa problem att fullt nyttiggöra ljuset, många kassa konstruktioner där ute. men några bra:)
    +1
    Precis samma sak som med linser; många kassa konstruktioner där ute. men några bra

Vilket visar hur okunnigt det är att påstås att den ena är bättre, eller sämre, än den andra
    Det beror på konstruktionen, inte om det är en reflektor eller en lins.

/Håkan

Av:
    desmo
    På tal om dynamodriven lampa - vad gäller 2019?
    Vad finns det för alternativ om jag dessutom vill ha möjligheten att ladda GPS (ej nödvändigtvis samtidigt som lampa lyser) under färd?
    AXA Luxx 70: https://www.bike24.de
    och
    Busch + Müller Lumotec IQ2 Luxos U: https://www.bike24.de
    är de jag har kollat på hittills. Någon jag missat?

Av:
    HåkanC
    desmo skrev:
    Vad finns det för alternativ om jag dessutom vill ha möjligheten att ladda GPS (ej nödvändigtvis samtidigt som lampa lyser) under färd?
    ...
    Någon jag missat?
    Är det bara lampor med integrerad USB-laddare som är intressanta för dig? Annars finns det ju en del separata USB-laddare.
    Här finns det en del info om både separata och integrerade USB-laddare: http://fahrradbeleuchtung-info.de

/Håkan

Av:
    desmo
    HåkanC skrev:
    desmo skrev:
    ...
    Någon jag missat?
    Är det bara lampor med integrerad USB-laddare som är intressanta för dig? Annars finns det ju en del separata USB-laddare.
    Här finns det en del info om både separata och integrerade USB-laddare: http://fahrradbeleuchtung-info.de

/Håkan

För enkelhetens skull önskar jag främst en integrerad USB-laddare. Men marknaden får väl vara med och avgöra utfallet.

Av:
    mcperand
    Oggler skrev:
    Budgetlöpare väljer ofta kinalampor som säljs/såldes under namnet Bikeray. Annars ser du väldigt många med senaste dunderlampan från LedX, gärna en Cobra. Ger bra kombination av längd och bredd plus lagom mycket ljus ner på kartan. Jag är supernöjd med min Cobra2.

Av:
    NickPick
    mcperand skrev:
    Oggler skrev:
    Budgetlöpare väljer ofta kinalampor som säljs/såldes under namnet Bikeray. Annars ser du väldigt många med senaste dunderlampan från LedX, gärna en Cobra. Ger bra kombination av längd och bredd plus lagom mycket ljus ner på kartan. Jag är supernöjd med min Cobra2.

Trodde det klientelet hade silvastrålkastare (runda) med en träningsoverall i fräscha 90talskulörer!
    Så fel man kan ha :D

Av:
    mcperand
    NickPick skrev:
    mcperand skrev:
    Oggler skrev:

Trodde det klientelet hade silvastrålkastare (runda) med en träningsoverall i fräscha 90talskulörer!
    Så fel man kan ha :D
    Man ser fortfarande några få äldre gentlemen med gammal glödtrådslampa som med dagens mått gör det lite mindre skumt framför fötterna. Det som dög för 30 år sedan duger gott idag...

Av:
    Dede
    Har läst en del i tråden men tar tacksamt emot lite tips och förslag på ny lampa till skogen.

Har idag en MagicShine MJ880 med en av glasen utbytt till spridningslins på styret. Sen har jag haft en Solarstorm X2 på hjälmen.
    Nu har Solarstormen gett upp så letar ny lampa.
    Tanken är att köra med 880 på hjälmen och ha en ny på styret.
    Alternativt att ha en lampa på hjälmen utan externt batteri för att slippa det problemet och behålla 880 på styret.
    Behöver också nytt batteri till 880:n så gärna tips även på vettiga batterier.

Helst inte över 1500:-
    Ska klara ca 3 timmar ( dock inte på max hela tiden).
    Mer ljus än vad Solarstormen levererade, gärna inte för mycket spot.

Vad rekommenderar den samlade expertisen?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ