• Shimano XT bromsstrul

Av:
    Evileas
    Luftat mina XT bromsar av 2015 årsmodell. Har inte koll på exakt shimanobeteckning just nu.
    Följde Epic bleed solutions guide och bromsen känns styv och fin i ingreppet, konsekvent varje gång. Problemet är bara att de bettar inte förrän längst in mot handtaget, även med stroke justeringen fullt urskruvad. Verkar som jag inte får in tillräckligt med olja i systemet. Bytte även till nya belägg men problemet kvarstår. De gamla beläggen var inte så slitna så kolvarna behövde inte skjutas tillbaka så mycket.
    Tänkte att jag skulle prova att pressa in mer olja i systemet uppifrån men då läcker oljan bara ut mellan reservoar och locket.
    Kanske inte min spruta passar? Fan..

Nån som kan det här som har någon idé?
  • Re: Shimano XT bromsstrul

Av:
    marr
    Ta av hjulen och pumpa ut kolvarna en bit. Testa dig fram till du hittar sweetspot.

Av:
    Makten
    Stoppa i tratten i reservoaren, häll i olja och pumpa sen reglaget tills det slutar bubbla. Då har du fyllt den till max och ingreppet borde hamna längre ut. Eventuellt behöver du suga ut en liten skvätt med en trasa för att få dit locket innan du stänger till.

Edit: Du kan behöva vinkla upp reglaget för att det ska funka förresten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-25 15:55 av Makten.

Av:
    Evileas
    Så enkelt är det inte tyvärr..
    Kolvarna går inte ut mer oavsett hur mycket jag pumpar.. De rör sej bara i "samma område"

Av:
    emmer
    Tryck ihop fjädern så den inte pressar tebax så mycket...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Evileas
    Ska prova Makten. Kan vara så att jag har fel grejer. Har ingen tratt. Har nåt universalset med samma gänga.

Av:
    Evileas
    emmer skrev:
    Tryck ihop fjädern så den inte pressar tebax så mycket...

Kolvarna går inte ut mer oavsett om det är belägg, fjäder eller inget i vägen..

Av:
    sdx
    http://www.epicbleedsolutions.com
    http://www.epicbleedsolutions.com

Av:
    Evileas
    Nej.. Får ingen ordning på den.. Reservoaren är full med olja, skruvade isär locket och kollade. Det är som att den inte puttar in någon olja från reservoaren i slangen utan bara använder det som finns i slangen. Kaputt?
    Ska ju sägas att det var liknande problem som föranledde att jag luftade från början.. Handtaget gick längre och längre in mot styret.
    Helgens rejs är ändå räddat, tur man har reservcykel med likadana bromsar.

Av:
    Mini_me
    Kan kolven i handtaget vara otät? Dvs när den åker in så pressas inte vätskan inåt utan går förbi kolven? Dvs handtaget är kaputt.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Gubbcyklist
    Jag hade samma problem med mina BR-M785'or (XT).

Fyll inte på mer olja i systemet!!! jag gjorde det med resultat att oljan sprutade ut ur oket.

Nä, lösningen är att lufta och lufta ordentligt. Instruktionerna är kassa, det stämmer inte att du får stumma, fina bromsar på fem minuter.

Jag gjorde så här:

Förberedelser:
    1. Skruva ut handtaget maximalt med justerskruven.
    2. Skruva ut "free-strokeskruven" så långt du vågar.
    3. Skruva loss oket så att den hänger i slangen.
    4. Ett par gamla bromsklossar och den tunna oranga "distansen" mellan klossarna. Inte den gula, tjocka klossen!
    5. Kopp med lite olja i på reservoaren på handtaget.
    6. Doseringsspruta med lite olja i + slang på oket.
    Därefter pumpade jag bromsolja växelvis åt båda hållen samtidigt som jag knackade på bromsok, slang och bromshandtag för att få eventuella luftbubblor att lossa. Gör detta många gånger. Jag höll på i säkert en halvtimme. Pumpade säkert 10 gånger åt vardera håll. Skjut ut bromshandtaget under tiden du pumpar. Det verkar som om handtaget inte går tillbaka hela vägen ut av sig själv.

Avsluta med att skruva åt luftningsskruven på oket och pumpa med handtaget några gånger. Kommer det minsta lilla luftbubbla har du inte arbetat tillräckligt länge. Fortsätt i så fall att jobba! När det känns helt stumt är det klart. Skruva loss koppen från reservoaren på handtaget, droppa en droppe olja i påfyllningshålet innan du skruvar dit locket.

Nu avslutar du proceduren med att skruva in "freestrukeskruven" kanske halvvägs. Ställ in bromshandtaget på bekvämt avstånd från styret med justerskruven.

Ut och bromsa!

Av:
    marr
    2. Skruva ut "free-strokeskruven" så långt du vågar.

Man kan skruva av den om man vill, inget o vara rädd för. Det sprutar inte ut olja ut hålet :p

Av:
    Evileas
    Låter bra Gubbcyklist. Då låter jag den inte gå i skrotlådan ännu alltså.. På't igen alltså.

Av:
    AddeKvark
    Lånat tråden då jag (precis som varje år tror jag) har samma problem som TS. Har bytt bromsreglage och behövde därmed lufta systemet. Men precis som TS får jag alltid problemet att bromsen tar (knappt) längst in mot handtaget. Har följt diverse guider inkl ovan nämnda och har väl provat ca 5 gånger och 3 timmar med samma resultat. Tänker att det måste finnas nåt sätt att få bromsen att ta tidigare. Att få i mer olja i systemet? Har provat med gamla belägg istället för den gula "bleed block", men det hjälper inte. Hjälper heller inte att pressa ut kolvarna i efterhand då de går tillbaka igen. Redan i lutningsmomentet när "tratten" är monterad i bromshandtaget tar bromsen för långt in... Vad ska jag göra?

Av:
    Preacher
    Problemet är vanligtvis att det är bubblor kvar i oket.

Använd ordentligt med vätska och knacka ordentligt på oket och kopplingarna och prova igen.

Coffee's for closers only.

Av:
    AX3L
    AddeKvark skrev:
    Lånat tråden då jag (precis som varje år tror jag) har samma problem som TS. Har bytt bromsreglage och behövde därmed lufta systemet. Men precis som TS får jag alltid problemet att bromsen tar (knappt) längst in mot handtaget. Har följt diverse guider inkl ovan nämnda och har väl provat ca 5 gånger och 3 timmar med samma resultat. Tänker att det måste finnas nåt sätt att få bromsen att ta tidigare. Att få i mer olja i systemet? Har provat med gamla belägg istället för den gula "bleed block", men det hjälper inte. Hjälper heller inte att pressa ut kolvarna i efterhand då de går tillbaka igen. Redan i lutningsmomentet när "tratten" är monterad i bromshandtaget tar bromsen för långt in... Vad ska jag göra?

Har du justerat ut bite point och ev reach så mycket som möjligt? Bite point är en liten skruv precis vid bladet, lätt att missa.

Av:
    71
    Preacher skrev:

Använd ordentligt med vätska och knacka ordentligt på oket och kopplingarna och prova igen.

+100

Av:
    Raggamuffin
    Dra i en spruta från oket och upp i koppen.

// Muffin

Av:
    cakenyo
    Hade samma problem med min XT m8000 bakbroms.
    Körde med bleedkit

Löste sig med att jag körde igenom olja helt från båda hållen... Använde typ en halv liter olja totalt efter alla misslyckade försök..

Steg 1
    tryckte med spruta från ok till "kopp" med lite nedåtvinklat handtag.

Steg 2
    Körde sedan spruta från handtaget med lite uppåtvinklat handtag med utrinning till plastpåse.

Precis innan sista oljan så vinklade jag ner handtaget så att det va lite vinklat nedåt.

Gång nummer ett funkade inte. Gjorde om och då knackade jag på slangarna, handtaget, oket, då blev det bra!

Av:
    AddeKvark
    cakenyo skrev:
    Körde med bleedkit

Löste sig med att jag körde igenom olja helt från båda hållen... Använde typ en halv liter olja totalt efter alla misslyckade försök..

Steg 1

Steg 2
    Körde sedan spruta från handtaget med lite uppåtvinklat handtag med utrinning till plastpåse.

Precis innan sista oljan så vinklade jag ner handtaget så att det va lite vinklat nedåt.

Gång nummer ett funkade inte. Gjorde om och då knackade jag på slangarna, handtaget, oket, då blev det bra!

Behöver man ha en spruta med gängor för kunna spruta från handtaget?

Av:
    AddeKvark
    AX3L skrev:
    AddeKvark skrev:

Har du justerat ut bite point och ev reach så mycket som möjligt? Bite point är en liten skruv precis vid bladet, lätt att missa.

Bite point går väl inte justera på XT-bromsar? 🤔

Av:
    AddeKvark
    Preacher skrev:

Ja kanske är det fortfarande det som spökar.
    En sak som jag noterat som skiljer sig från diverse tutorials är att när jag öppnar/stänger nippeln på oket med tratten monterad vid handtaget så rinner inte vätskan ut på samma sätt. Det rinner ut lite, men verkar sugas tillbaks igen...

Av:
    marr
    AddeKvark skrev:
    AX3L skrev:
    AddeKvark skrev:

Bite point går väl inte justera på XT-bromsar? 🤔

Det finns en skruv för det, men du har helt rätt. För den gör ingen skillnad alls :D

Av:
    AddeKvark
    Har nu gjort 6 fullständiga försök till utan framgång. La extra vikt vid att flytta runt oket vid dränering vilket släppte ut några stora bubblor. Trodde jag hade löst det då, men resultatet blev det samma. Om systemet läcker luft någonstans, vilket jag misstänker, syns det genom att även olja läcker ut?

Av:
    Henrik83
    marr skrev:
    Det finns en skruv för det, men du har helt rätt. För den gör ingen skillnad alls :D

Brist på kunskap är inte samma sak som brist på funktion ;-)

https://youtu.be

Av:
    cakenyo
    AddeKvark skrev:
    cakenyo skrev:
    Körde med bleedkit

Steg 1

Steg 2

Ja. Jag körde bleedkits variant:

http://www.bleedkit.com

Om du bor i Stockholm kan du få låna, skicka pm isf.

Av:
    marr
    Henrik83 skrev:
    marr skrev:

De där funkar inte på mina 8000 iallafall... Eller funkade. Jag kör annat nu..

Av:
    AddeKvark
    marr skrev:
    Henrik83 skrev:
    marr skrev:

De där funkar inte på mina 8000 iallafall... Eller funkade. Jag kör annat nu..

Inte på mina fem olika heller (inklusive de som har fungerat i övrigt)...

Av:
    AddeKvark
    cakenyo skrev:
    AddeKvark skrev:
    cakenyo skrev:
    Körde med bleedkit

Steg 1

Steg 2

Ja. Jag körde bleedkits variant:

http://www.bleedkit.com

Om du bor i Stockholm kan du få låna, skicka pm isf.

Tack för erbjudandet, men beställde ett set (hade Shimanos eget tidigare). Med motiveringen att det iaf är billigare än en ny broms i ett första läge.. 😁

Av:
    AddeKvark
    Hur sannolikt är det att man misslyckats med infästning av oliv/nippel? Har väl monterat ett tiotal tidigare men alltid svårt att veta. Har vid vidare felsökning märkt att det "knastrar" suspekt från själva bromshandtaget när jag trycker förbi bromspunkten. Skulle kunna tolkas som ljudet av (många) små bubblor...

Av:
    Raggamuffin
    Klipp och gör om för att utesluta i vilket fall.

// Muffin

Av:
    AddeKvark
    AddeKvark skrev:
    Hur sannolikt är det att man misslyckats med infästning av oliv/nippel? Har väl monterat ett tiotal tidigare men alltid svårt att veta. Har vid vidare felsökning märkt att det "knastrar" suspekt från själva bromshandtaget när jag trycker förbi bromspunkten. Skulle kunna tolkas som ljudet av (många) små bubblor...

Erfarenhetsåterföring:
    Hade ett nytt bromsok liggande, bytte till det - ingen skillnad. Släppte på slangen från reglaget för att inspektera "oliven" men såg inget uppenbart fel som tydde på att det var orsaken. Utan större förhoppningar kapade jag slangen minimalt och monterade ny oliv och nippel, körde igenom lite olja från oket och... funkade klockrent direkt! Det går alltså att misslyckas i detta moment. Gissningsvis har jag inte tryckt slangen tillräckligt hårt in i reglaget när jag skruvat ihop anslutningen...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ