• Re: Minipump eller rampump som är bra-finns det?

Av:
    ohellstrom
    Är inte fasta nycklar att rekommendera?

Av:
    Spacekitty
    Jag har en VeloFuze, det är bra skit, går inte att dra sönder som den där svarta ploppen som följer med vissa slangar/ventilförlängare som visats tidigare i tråden. http://www.velofuze.com

=^.^=

Av:
    ohellstrom
    Spacekitty skrev:
    Jag har en VeloFuze, det är bra skit, går inte att dra sönder som den där svarta ploppen som följer med vissa slangar/ventilförlängare som visats tidigare i tråden. http://www.velofuze.com

Ja, alltid trevligt med ordentliga verktyg.

Jag har en Parktools VC-1. Får plats i lådan med lagningslappar.

Av:
    jonas-ni
    Gör man inte allt eventuellt underhåll i samband med att man packar reservslangarna?

https://www.youtube.com

Av:
    Henrik_E
    jonas-ni skrev:
    Gör man inte allt eventuellt underhåll i samband med att man packar reservslangarna?

Har vi inre enats on att det är fullständigt orimligt att dra åt käglan?

Av:
    Sixten Fors
    Han glömde att skydda slangen från de elaka gängorna på ventilstammen. Lite vaddering säkrad med en bit tejp minskar risken för att slangen är sönderskuren efter några månader/år i sadelväskan.

Av:
    NLC
    Vilket inte ventilhatten skulle klara av?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Pfaff
    Konkret skrev:
    Stumpy skrev:
    Henrik_E skrev:
    Lezyne Road Drive är bästa LVG-minipumpen.
    +1
    Dock bör den inte kombineras med Contislangar, eftersom ventilkäglan lätt skruvas av på de.

Skruva åt dom ordentligt eller lägg en droppe superlim eller loctite.

Mellan ventil och pumppackning?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    jonas-ni
    Henrik_E skrev:
    jonas-ni skrev:

Kan vi inte komma överens om att det är onödigt med punkteringar istället?

Av:
    Bengt-re
    Sixten Fors skrev:
    Han glömde att skydda slangen från de elaka gängorna på ventilstammen. Lite vaddering säkrad med en bit tejp minskar risken för att slangen är sönderskuren efter några månader/år i sadelväskan.

Har man samma reserslang med sig så länge cyklar man nog inte så mycket.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ceel
    Bengt-re skrev:
    Sixten Fors skrev:

Haha, jag tänkte precis samma sak.

Av:
    JTF
    Det är Happykorrekt att punka ofta. ;-)

Av:
    Bengt-re
    JTF skrev:

Mja, det är nog bara mest så det är. Cyklar man lite lättare däck så kommer man att punka lite då och då. 8 punkor på dryga 700 mil blev det ifjol. Minst en berodde på usel mekaniker. Blir det irriterande ofta går jag över till tråkigare däck. Blev så i våras när jag tidigt lite ystert monterade lätta racerdäck (innan det var sopat) - jag blev tillrättavisad av karma som bestraffade mitt högmod mef två punkor på 5 mil och bytte sedan till tråkdäck. Så tre punkor är på misstagskontot.

MTB punkor hade jag noll ifjol - cyklade iofs nästan bara mtb på vintern och då punkar jag mycket sällan.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Sixten Fors
    ceel skrev:
    Bengt-re skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Hur många mil per punka är Happykorrekt?

Av:
    JTF
    Bengt-re skrev:
    JTF skrev:

Mja, det är nog bara mest så det är. Cyklar man lite lättare däck så kommer man att punka lite då och då. 8 punkor på dryga 700 mil blev det ifjol. Minst en berodde på usel mekaniker. Blir det irriterande ofta går jag över till tråkigare däck. Blev så i våras när jag tidigt lite ystert monterade lätta racerdäck (innan det var sopat) - jag blev tillrättavisad av karma som bestraffade mitt högmod mef två punkor på 5 mil och bytte sedan till tråkdäck. Så tre punkor är på misstagskontot.

MTB punkor hade jag noll ifjol - cyklade iofs nästan bara mtb på vintern och då punkar jag mycket sällan.

Ja jag cyklar ju inte lika många mil, kanske 300 stad- & landsvägsmil senaste året och 1 st punka på det. Noll punka på MTB på ca 150 mil stig/grusväg. Tre år sen MTB-punka... Men så fegar jag lite och kör väl med någon/några bar-decimal för mycket för att gardera mot genomslag. Stadspunkteringen med Schwalbe Big Ben berodde på att jag lyckades "sikta" på en tavelkrok som låg med tre sylvassa spikstift rakt upp i luften. :-/

Av:
    NLC
    JTF skrev:

Eller att ha koll på sin utrustning, även det som följer med i reserv. Att lita till en slang som hängt bakom sadeln i flera år utan att testas låter lite naivt i mina öron, lite som att ha en 5 år gammal kondomförpackning i plånboken även om butylslangar troligen har längre livslängd.

Av:
    Oskar
    JTF skrev:
    Bengt-re skrev:
    JTF skrev:

Ja jag cyklar ju inte lika många mil, kanske 300 stad- & landsvägsmil senaste året och 1 st punka på det. Noll punka på MTB på ca 150 mil stig/grusväg. Tre år sen MTB-punka... Men så fegar jag lite och kör väl med någon/några bar-decimal för mycket för att gardera mot genomslag. Stadspunkteringen med Schwalbe Big Ben berodde på att jag lyckades "sikta" på en tavelkrok som låg med tre sylvassa spikstift rakt upp i luften. :-/

Det var ju iofs skickligt att hitta den tavelkroken!

Av:
    JTF
    NLC skrev:
    JTF skrev:

Eller att ha koll på sin utrustning, även det som följer med i reserv. Att lita till en slang som hängt bakom sadeln i flera år utan att testas låter lite naivt i mina öron, lite som att ha en 5 år gammal kondomförpackning i plånboken även om butylslangar troligen har längre livslängd.

+1

Brukar förnya (vaska och ersätta med nya) mina reservslangar ungefär var 2-3:e år om dom inte hunnit förbrukas den tiden alltså.

Av:
    Miss Lycka
    Är det inte att hoppas för mycket när du cyklar om du har med gamla gummin?

Via est vita!

Av:
    JTF
    Jag slutade med ventilgummin 1984.

Av:
    ceel
    Sixten Fors skrev:
    ceel skrev:
    Bengt-re skrev:
    Sixten Fors skrev:

Det ska nog inte mätas i mil per punka. Punka per månad tycker jag känns bättre, och 1 borde betyda att man cyklar lagom :)

Av:
    Sixten Fors
    ceel skrev:
    Sixten Fors skrev:
    ceel skrev:
    Bengt-re skrev:
    Sixten Fors skrev:

Det ska nog inte mätas i mil per punka. Punka per månad tycker jag känns bättre, och 1 borde betyda att man cyklar lagom :)
    Förra året punkade jag 3 ggr. Än så länge ingen punka i år. Hur kör ni?

Av:
    Henrik_E
    Ingen punka i år trots 150 fler mil än jag hade vid halvårsskiftet förra året när jag punkade 3 gånger samma tidsperiod. Samma däckmodell också.

Av:
    Bengt-re
    Sixten Fors skrev:
    ceel skrev:
    Sixten Fors skrev:
    ceel skrev:
    Bengt-re skrev:
    Sixten Fors skrev:

Förra året punkade jag 3 ggr. Än så länge ingen punka i år. Hur kör ni?

Som folk kör mest. Bara 3 punkor i år på 320 mil. Under en per 100 mil så är jag nöjd!

Av:
    NLC
    Att aldrig punka är som att aldrig krascha, man har helt enkelt inte testat gränserna ordentligt. Men cyklar man bara I medvind och solsken så... ;-P

Av:
    emmer
    jonas-ni skrev:
    Du menar att jag som har en gammal fjädermangel liggandes borde starta en big bussiness för att mangla ur lufter ur innerslangarna...

Henrik_E skrev:
    Håller med. Är ju noll problem med en riktig pump då. Och så kan vi ju inte ha det? Vad ska vi gnälla på då? Vänsterhänta Toyotaförare?

JTF skrev:
    Tre år sen MTB-punka...
    Hupp upp upp. Slang för MTB är inte Happykorrekt.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    eketjall
    Inne på 3e säsongen på både räsern och tempohojen. 400 resp 230 mil utan punka.
    Fortfarande original däck och slang på båda.
    Att reservslangarna skulle ha slitits mer än dom i däcken på samma tid har jag svårt att tro.

Pendlargravelcrossen har väl gått kanske 1000 mil på samma tid med ett drygt 10-tal punkor. De flesta dubbdäcksrelaterade.

Av:
    Konkret
    JTF skrev:
    Jag slutade med ventilgummin 1984.

Jag började med kondomer 2003.

Av:
    Supertramp
    Punka igår och premiär för min nya pump som jag köpte på Cykloteket. Och jag måste säga att detta är den absolut bästa minipump jag provat! Den heter AIRBOY (sks-germany.com).

Inga problem att pumpa upp rejält tryck i racerdäcket, även om jag fick pumpa rätt så länge. Andra minipumpar jag testat kanske går något snabbare i början men sen blir det nästan omöjligt att fortsätta och få ordentligt tryck (mer än ca 3-4 bar).

20170826_082121.jpg

EDIT: Eller så kanske det var på XXL som jag köpte den, minns inte riktigt. Men den finns i alla fall på XXL: https://www.xxl.se

EDIT2: Står att den klarar 5 bar men jag kollade nu när jag kom hem och jag hade pumpat över 6 bar (utan att behöva ta i så att jag blev blå, hade enkelt kunnat fortsätta pumpa ett tag till och få upp trycket ytterligare).

Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2017-08-26 08:58 av Supertramp.

Av:
    Nypåmtb
    Tubless premiär igår och punka direkt :(
    Tätade till slut men då var det inte tillräckligt med luft kvar och utan pump vara det bara att leda hojen hem. Spontanköpte en sådan här: https://www.wiggle.co.uk
    Ingen större investering (nästa biltemapris) för något som i alla fall ser bättre ut.
    Vad är annars bästa minipump 2019?

Av:
    larsaw
    Vet inte om den är så mini, men Lezyne Micro Floor Pump HighVolume är den bästa bärbara pump jag ägt, snikade senast och köpte en Birzman Horizons Apogee Floor Pump vilken är halvt värdelös :( Köp ej!!
    Mera kompakta pumpar jag haft länge är Topeak Pocket Rocket DX2

Har du plus/fethjul, så har Lezyne även en biffigare micro-golv-pump: https://www.wiggle.co.uk men det är ju inget du bär i midje-väskan...

// Larsa

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fortfarande SKS Wese.

Av:
    qma
    Det finns några olika populära åsikter i frågan...

Vissa undviker Lezyne för att de skruvat ur sina ventilkärnor när de nyss pumpat klart länge. T.ex. jag - har beskådat kampen med den utskruvade ventilkärnan (och riktigt små minipumpar) på tur ofta.

Vissa undviker snabbkopplad variant p.g.a. att de lyckats ta i för hårt och böja presta-stängaren ett antal gånger.

Många gillar väldigt liten pump. Några få har mother of all teleskopande golvpump med korrekt manometer med sig på stig.

Jag är nöjd med en halvlång (c:a 30 cm) som är snabbkopplad och har tilt-grepp, av medelbillig sort. (Blackburn Mammoth)

Av:
    Nypåmtb
    larsaw skrev:
    Vet inte om den är så mini, men Lezyne Micro Floor Pump HighVolume är den bästa bärbara pump jag ägt, snikade senast och köpte en Birzman Horizons Apogee Floor Pump vilken är halvt värdelös :( Köp ej!!

Har du plus/fethjul, så har Lezyne även en biffigare micro-golv-pump: https://www.wiggle.co.uk men det är ju inget du bär i midje-väskan...

Tack Lars! Lezyne pumpen ser fin ut men rätt overkill i skogen kanske?
    Kör 26 hjul med WTB 25 mm id och NN 2,4 så ingen extrem volym (tack för fälg tipset i annan tråd förresten, nya hjulen känns kanon!)

Av:
    marr
    Nypåmtb skrev:
    larsaw skrev:

Tack Lars! Lezyne pumpen ser fin ut men rätt overkill i skogen kanske?
    Kör 26 hjul med WTB 25 mm id och NN 2,4 så ingen extrem volym (tack för fälg tipset i annan tråd förresten, nya hjulen känns kanon!)

Jag har en såndär lezyne, med fotstöd o digital mätare i ryggan när ja cyklar skog..... Den är bra, bra som fan.
    https://www.lezyne.com

Av:
    Nypåmtb
    Kikade specen och 350gram var ju inte mkt att klaga på. Kör ju också med rygga (och har ofta med kaffetermos och fika) så 350g är ju nästan avrundningsfel :)
    Såg klart större ut på bilden.

Av:
    marr
    Nypåmtb skrev:
    Kikade specen och 350gram var ju inte mkt att klaga på. Kör ju också med rygga (och har ofta med kaffetermos och fika) så 350g är ju nästan avrundningsfel :)
    Såg klart större ut på bilden.

Det finns ju nån mindre modell med som kanske är vettigare :)

Av:
    marr
    Denna gör säkert jobbet också. På lite fler pumptag.

Spänn käglorna innan bara :)

Av:
    Nypåmtb
    marr skrev:
    Denna gör säkert jobbet också. På lite fler pumptag.

Spänn käglorna innan bara :)

En sån får det bli om inte Wigglepumpen levererar! Lyxigt men inbygg mätare också :)

Av:
    Alfakrull
    Nypåmtb skrev:
    Tubless premiär igår och punka direkt :(
    Tätade till slut men då var det inte tillräckligt med luft kvar och utan pump vara det bara att leda hojen hem. Spontanköpte en sådan här: https://www.wiggle.co.uk
    Ingen större investering (nästa biltemapris) för något som i alla fall ser bättre ut.
    Vad är annars bästa minipump 2019?
    En liten review på den där när du fått hem den (och använt den i fält kanske) vore väldigt välkommet!

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Pfaff
    Jag har beställd en sån här https://www.wiggle.co.uk att ha med på resa istället för den vanliga fotpumpen jag brukar knöka ner i cykeltransportväskan.
    Också en minipump fast inte mini-mini, mer jätte-mini.
    Har inte för avsikt att spänna fast den på cykeln.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Raggamuffin
    Fick hem min oneup EDC pump idag - den var fan inte mini. Är det någon som lyckats få dit den på sin ram? 100cc.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ