• Re: Problem med Cykelkraft.se

Av:
    psykolisten
    Beställde för en vecka sen och inte sett röken av några varor trots att allt skulle finnas i lager och det uppskattade "utleveransdatumet" var 14 maj! Helt värdelöst, första och sista beställningen ifrån denna skräpsida. REKOMMENDERAS ICKE

Av:
    Rholm
    Min upplevelse är att det inte är helt ovanligt att det dröjer med leverans från Cykelkraft, men grejerna kommer alltid fram. Har man bråttom ska man nog välja en annan butik, men jag skulle inte avråda någon att handla därifrån annars.

Av:
    AtEase
    Har du kontaktat kundtjänst? Hade samma problem som du förra veckan. Grejerna kom dock fram utan problem till slut ändå. Försenat mot vad de gissade när jag beställde tyvärr.

Av:
    JesperA
    Beställde lite uppdateringar till min gamla damcykel & passade samtidigt på att köpa en vätskeryggsäck, en svart Thule Vital 6L, allt förutom ryggsäcken fanns i lager, den skulle ta 3-5 arbetsdagar att få in, som synes på mitt skärmskott nedan har det gått ett tag nu...Har varit i kontakt med kundtjänst & bett dom dela upp leveransen, avvakta med ryggsäcken & skicka det andra sålänge, har gått någon vecka nu utan svar, så beställde ryggsäcken på outdoorexperten.se istället & dom skickade ryggsäcken inom 2 timmar från beställning.

Cykelkraft tog bort ryggsäcken från deras sortiment för ett par dagar sedan men hur dom nu hanterar redan lagda ordrar & dragna betalningar är en gåta...

Verkar som cykelkrafts inventariesystem är föråldrat eller något, dom verkar ha noll koll hur man hanterar lager, leverantörer & kunder. Nu har min damcykel & MTB fått stå onödigt länge (ja jo, cyklar fortfarande med MTB:n men vattenflaskan jag har räcker ju bara i 1-1.5 mil)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-20 13:51 av JesperA.

Av:
    psykolisten
    AtEase skrev:
    Har du kontaktat kundtjänst? Hade samma problem som du förra veckan. Grejerna kom dock fram utan problem till slut ändå. Försenat mot vad de gissade när jag beställde tyvärr.

Nej, har inte kontaktat dom och efter att ha läst igenom den här tråden känns det ganska meningslöst eftersom det verkar vara svårt att få något svar.. :/ Aja, är väl bara att vänta.. Tråkigt dock!

Av:
    KiwiQ
    Beställde från dem en gång och aldrig mer säger jag. Först fick jag ca 15-20 orderbekräftelser mail, påpekade detta mest för att vara snäll de svarade med att det var något fel i deras system. Sen tog det lång tid att innan varorna levererades, jag kontaktade aldrig dem och till slut kom de fram. En av sakerna jag hade beställt var en uppstättning insexnycklar som man kunde hänga (om man ville) på väggen i verkstaden. Problemet var att endast själva "förvaringen" var det enda som kom utan nycklar, jag skrev ett mail och meddelade detta, varav jag skulle skicka en bild på produkten? Jag blev förbannad (handlade saker för över 2000ca) men om de nu vill ha en bild på en tom nyckelhållare så visst.. bilden skickades och så kom det ett nytt paket några dagar senare MED EN TOM FÖRVARING IGEN dvs utan nyckelsats. Nu blev jag så less att jag sket i att höra av mig och accepterade bara. Kommer aldrig handla av dem igen. De har noll koll.

Har handlat saker från alla de stora tyska, brittiska, flera hundra gånger, aldrig har det varit problem eller att man måste "bevisa" att om det mot förmodan har saknats något.

Tycker bikester är ett mycket bra alternativ om man inte vill lägga en order på en utländsk site(även om de skickas från Tyskland)Där har jag fått mycket bra service alltid.

Av:
    JesperA
    Som av en händelse, efter flera veckors väntetid fick jag svar av CK, på en söndag, 1 timme efter jag skrev i denna tåden ;)

Så, som andra säger, sakerna kommer förr eller senare faktiskt fram, såvida man inte har bråttom, kommer bli 1 månads leveranstid för mig, har beställt hos CK tidigare & gått rätt okej, men man vet ju aldrig om man får vänta en vecka eller en månad, ger CK någon chans till, gillar deras sortiment & priser så testar någon gång igen, men men.

Av:
    Arnesson
    Vi kan väl bara komma överens om att vi inte handlar av Cykelkraft, de är ju bevisligen inte intresserade av att ta hand om sina kunder.

Av:
    Morrisen
    Dom använder sig antagligen av världens sämsta fraktbolag, då det har tagit 1 1/2 arbets-vecka att få material skickat från lagret till deras butik.
    Ringer man kundtjänst är det 37 samtal före, och i butiken är det ingen vidare fart heller.
    Bra utbud men sämre lagerhållning.

Av:
    Kurets
    Efter tre veckor skickades varorna som skulle gå dagen efter. Det dyra tubdäcket får dom tillbaka, men tyvärr är jag en sucker och behåller dom andra grejorna iom att jag ändå vill ha dom.

Av:
    wman
    Beställde en måndag och fick det på fredagen så det duger väll.

Av:
    Jeppe_E
    wman skrev:

Jo, spelar man tillräckligt länge på roulett, så vinner man.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    SalkinL
    En sak beställd i lördags, levererad på tisdag.
    En annan order lagd den 28:e, fortfarande inte ens skickad.

Av:
    singletrack
    Har hört rykten om att det har med den nya GDPR-lagen att göra...

Men som sagt.. Rykten..

Av:
    MIGHTYnoob
    beställde 28/5 har fortfarande inte fått någon uppdatering. allt fanns på lager, inga svar från kundservice.

Av:
    me.I.am
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

Dom måste maskera adressen?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Vernersson
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

En bekväm ursäkt för att man egentligen är tämligen KASS?! 😝

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    wman
    Jeppe_E skrev:
    wman skrev:

Jo, spelar man tillräckligt länge på roulett, så vinner man.

Ja, är väll tur om man råkar vara undantaget som bekräftar regeln.

Av:
    Caan
    Jag har gjort reklamation på min cykel 2 gånger för olika fel och båda gångerna så har det löst sig smidigt ihop med kundservice. Det tog några dagar innan svar kom på mitt första mail men det är inget konstigt tycker jag.

Av:
    Jeppe_E
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

GDPR är ingen lag... och nej... den har absolut ingenting att göra med att de har sjukt dålig kundvård.

Av:
    rickards
    Skickade en retur till cykelkraft den 8/5, har fortfarande inte fått bekräftat att den är mottagen. Är den inte försvunnen på posten så kan man ju tycka att den borde kommit fram :). Handlar om typ 200 kronor, så jag avvaktar å ser vad som händer.

Cyklaaaaa!

Av:
    D i U
    La en beställning på ett däck, 2 par bromsklossar och ett par ventiler den 6/6, allt fanns för omgående leverans och beräknades att lämna lagret den 7/6, inget har hänt än. Hade jag beställt av mantel hade dom skickat inom 15 min, bikester och chainreaction samma dag.

Av:
    danne1
    Jag tror dom kör lite fulspel med en del av sortimentet, säger att det finns på lager för omgående leverans utan att dom har det. Beställt 3 gånger, 2 gånger har gått snabbt och ena gången tog det nästan 2 veckor till att dom skickade iväg det.

Av:
    Tant_Trek
    En tråd jag önskade jag hade läst innan vi beställde konnycklar och dämparservice-kit. :(

Av:
    D i U
    Mitt paket blev skickat idag, en vecka efter beräknad datum så de verkar bli levererat iallafall.

Av:
    bjornmelin90
    Beställde ett par däck 29x3,0, Fick hem 27.5x3,0. Retunerade, fick hem 27.5x3,0.. Blev arg satt i kundtjänst fick nya däck skickade... blev uppringd däcken som skickades är i fel utförande, liteskin istället för though skin.. Så nu sitter jag här och hoppas att mitt 4 paket ska innehålla rätt däck.. Ett plus är ju att jag blivit väldigt trevligt bemött fast jag vart klart irriterad i tonläget.

undra om dom själva kan hämta däcken här hos mig sen, om du nu slutar med 4 paket.

Av:
    Klavikel
    Låter som att de som jobbar på webblagret är totalt ointresserade av cykling, det är bara några de haffat på gatan som var arbetslösa typ.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Bullabus
    Någon som prövat logga in på sitt konto där? Funkar inte för mej, inte ens att få nytt lösenord till e posten, kommer inget nytt..... Skickade fråga till supporten i förrgår och fortfarande inget svar idag (torsdag).....
    SUUUGIGT

==================================================================

http://www.endomondo.com

Av:
    Stervelo
    Jeppe_E skrev:
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

GDPR är ingen lag... och nej... den har absolut ingenting att göra med att de har sjukt dålig kundvård.

Eh, vad vet du om det? Jag jobbar inom IT och är på ett bolag som inte borde beröras så mycket av GDPR, men slukat resurser har det gjort ändå.

Direktivet är lite luddigt för de flesta brancher, så det lite oklart hur det kommer att tolkas av "myndigheten".
    Fram tills att tolkningarna är gjorda är alla rädda.

Sen, har du en personuppgiftsincident, ska det rapporteras till en myndighet, deras register över incidenter är öppet för alla, vilket gör att pressen lär bevaka det där registret som hökar och ingen vill vara den som hamnar i tidningen över något sådant.

Kundvård involverar inte helt sällan en it resurs som ska analysera. Om de pysslat med GDPR-aktiviteter så klart att det kan påverka.
    Det är en förklaring, ingen ursäkt, bra kundvård ska de ha ändå. Men du vet helt uppenbart inte något om det hela alls.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Bullabus
    Så om det skulle vara problem med något så får man inte informera kunder om det någonstans? Gdpr tex

Av:
    Stervelo
    Det är klart de får, men det nog inte så vanligt att det görs. GDPR har inneburit ett galet merjobb för många bolag, det har påverkat mycket, och kostat massor.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Klavikel
    Fast cykelkraft sög ju pung på kundhantering låååååångt innan dataskyddsförordningen...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    MIGHTYnoob
    Vad för merjobb? Räcker det inte att få min adress och pengar?

Av:
    Stervelo
    Ha ha, det är för mycket att förklara, det har kostat många it miljarder det här för sveriges bolag. Du får läsa på.

Av:
    wukkaN
    Stervelo skrev:
    Jeppe_E skrev:
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

Eh, vad vet du om det? Jag jobbar inom IT och är på ett bolag som inte borde beröras så mycket av GDPR, men slukat resurser har det gjort ändå.

Direktivet är lite luddigt för de flesta brancher, så det lite oklart hur det kommer att tolkas av "myndigheten".

Sen, har du en personuppgiftsincident, ska det rapporteras till en myndighet, deras register över incidenter är öppet för alla, vilket gör att pressen lär bevaka det där registret som hökar och ingen vill vara den som hamnar i tidningen över något sådant.

Kundvård involverar inte helt sällan en it resurs som ska analysera. Om de pysslat med GDPR-aktiviteter så klart att det kan påverka.
    Det är en förklaring, ingen ursäkt, bra kundvård ska de ha ändå. Men du vet helt uppenbart inte något om det hela alls.

Jag är ledsen Stervelo men här har du inte riktigt rätt i allt :) Ska en vara petig så är GDPR inget direktiv, det är en förordning (enorm skillnad i rättsvärde mellan direktiv och förordning) vilken är direkt tillämplig i medlemsstaten. Rent tekniskt sett måste riksdagen fatta beslut om en lag, förordningen beslutas på EU-nivå.

Vidare så har GDPR varit känt i flera år, jag arbetade själv som personuppgiftsombud 2017 och försökte GDPR-säkra försäkringsbolaget jag jobbade hos.

Jag har svårt att se en korrelation mellan förmågan att skicka ut betalda varor (om det nu var frågan) och regelefterlevnad. När du beställer varor samtycker du till behandling av uppgifter. Syftet med behandlingen är att kunna slutföra order (avtal).

Artikel 6.1 i GDPR
    Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:
    a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
    b) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.

Ergo behandlingen är laglig.

Edit: Förstår dina argument avseende att resurser har gått till utbildning och utveckling av system men tror knappast det påverkar de som knegar på lagergolvet.

Brasklappar till det med en reservation för fel.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 23:17 av wukkaN.

Av:
    Bullabus
    Bullabus skrev:
    Någon som prövat logga in på sitt konto där? Funkar inte för mej, inte ens att få nytt lösenord till e posten, kommer inget nytt..... Skickade fråga till supporten i förrgår och fortfarande inget svar idag (torsdag).....
    SUUUGIGT

Uppdatering!
    8/6 Beställde grejor som enl. Ck skulle finnas på hyllan (fast var den hyllan är kan man ju undra över).
    12/6 Mejlade en fråga var pinalerna håller hus (fortfarande inget svar).
    15/6 Posten skickar förhandsbesked att de kommer ta emot ett paket från Ck

Min slutsats, inte billigast och lååång leveranstid. Beställde ju av dem för att få kort leveranstid trots att de inte var billigast.
    Har beställt av dem tidigare och fick paket inom 2-3 dagar. Från Tyskland brukar det ta 7 dagar....

Av:
    exydo
    Ibland blir det bara för mycket.
    2/5 beställer däck som enligt sida finns i lager och skickas 1-2 dagar efter beställning.
    7/5 frågar jag varför de inte är skickade, får till svar attt de inte fått in dom i sitt lager.
    9/5 mailar att jag vill avboka mina däck då jag köpt dom redan. Än så länge skulle jag kunna vara ok men nu senare samma dag så skickar de i väg mina däck trots jag avbokat dom.
    Mailar fram och tillbaka att de får lösa returen och att fakturan makuleras.
    Jag får inget mer svar då utan ringer 15/5 och är mindre nöjd och kräver att de makulerar fakturan. Ska få återkoppling samma dag, 16/5 får mail att de inte kan makulera fakturan men de ska begära paketet i retur och så fort det är löst makulera fakturan. Här kommer del av mailet ”har skjutit fram fakturan till den 11/6 så du ej ska behöva tänka på den”.
    Ok jag slipper bry mig och lägger det bakom mig...tills idag när det dyker ner en påminnelse med massa avgifter. Cykelkraft var stängt när jag ringde och det var bra för mig.
    För att tala klarspråk
    JÄVLA SKITFÖRETAG UNDVIK HANDLA DÄR

Av:
    AlfaAlfa
    Har handlat från cykelgear.se flertal gånger, brukar föreslå det i stället för cykelkraft.

Beställde en sadel i morse runt kl 8, 11:00 var den packad och ivägskickad med spårningsnummer. Och så är det varje gång, sjukt snabba leveranser!

OM jag handlar från cykelkraft brukar jag kontakta dem innan för att se att varan verkligen finns i lager.

Av:
    Bullabus
    AlfaAlfa skrev:
    Har handlat från cykelgear.se flertal gånger, brukar föreslå det i stället för cykelkraft.

Beställde en sadel i morse runt kl 8, 11:00 var den packad och ivägskickad med spårningsnummer. Och så är det varje gång, sjukt snabba leveranser!

OM jag handlar från cykelkraft brukar jag kontakta dem innan för att se att varan verkligen finns i lager.

Ja för mej är det färdighandlat därifrån, finns andra som funkar bra, Ck gör det inte.

Av:
    Pegorelli
    Kommer aldrig mer handla därifrån.

De besvarar inte några av de mail jag skickat dem.
    Lyckades komma fram till deras kundtjänst för ett par veckor sedan för status gällande min order.
    Mycket trevlig kvinna som svarade. Vi ändrade i den order jag lagt och som det saknades status för på hemsidan. Paketet kom några dagar senare.

Försöker nu nå deras kundtjänst för att få info om de pengar de ska sätta tillbaka på mitt kort, för saker vi kom överens om att de inte skulle leverera vid föregående samtal.

Tre dagar på raken, vid olika tider på dagen har jag hamnat i deras telefonkö och vid varje tillfälle har jag suttit i trettio minuter och väntat på att mitt könummer ska snigla sig fram från nummer 24 till nummer 23 till nummer 22... för att till slut hamna på arton eller nitton innan jag ger upp. Uppenbart har de just nu en stackare som betjänar hela deras kundtjänst...

Av:
    haggi
    Här beställt från dem i tre olika omgångar. Första vändan var en cykel för runt 20k den kom Postnord med efter fyra dagar. Helt ok. Men sedan har jag beställt delar i två omgångar, även om dessa har funnits i lager enligt deras hemsida så har det tagit runt tre-fyra veckor för dem att leverera.

Observera att allt det jag har beställt har skett långt innan GDPR skulle vara igång.

Av:
    Engström
    Skapade ett konto hos dem idag och det visar sig att de skickar lösenordet jag angav i klartext, helt otroligt. Som tur är har jag unika lösenord till varje sida men många kör med samma på flera sidor.
    Lade dessutom en order som inte fick någon bekräftelse och sedan kommer ett mail från Klarna om att pengarna ska återbetalas, man blir fundersam minst sagt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-27 21:31 av Engström.

Av:
    Jeppe_E
    Stervelo skrev:
    Jeppe_E skrev:
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

Uppenbarligen vet du inte att jag vet. Detta är bara ytterligare en indikation på att cykelkraft är ett dåligt skött företag. För övrigt är min respektive GDPR ansvarig på ett stort företag. Så kom inte här och insinuera. Jag hävdade att GDPR inte har något med att de har sjukt dålig kundvård. Det har de haft sedan långt innan GDPR. Att de skulle skylla på det är ju bara trams.

Av:
    Jeppe_E
    wukkaN skrev:
    Stervelo skrev:
    Jeppe_E skrev:
    singletrack skrev:

Men som sagt.. Rykten..

Jag är ledsen Stervelo men här har du inte riktigt rätt i allt :) Ska en vara petig så är GDPR inget direktiv, det är en förordning (enorm skillnad i rättsvärde mellan direktiv och förordning) vilken är direkt tillämplig i medlemsstaten. Rent tekniskt sett måste riksdagen fatta beslut om en lag, förordningen beslutas på EU-nivå.

Vidare så har GDPR varit känt i flera år, jag arbetade själv som personuppgiftsombud 2017 och försökte GDPR-säkra försäkringsbolaget jag jobbade hos.

Jag har svårt att se en korrelation mellan förmågan att skicka ut betalda varor (om det nu var frågan) och regelefterlevnad. När du beställer varor samtycker du till behandling av uppgifter. Syftet med behandlingen är att kunna slutföra order (avtal).

Artikel 6.1 i GDPR
    Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:
    a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
    b) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.

Ergo behandlingen är laglig.

Edit: Förstår dina argument avseende att resurser har gått till utbildning och utveckling av system men tror knappast det påverkar de som knegar på lagergolvet.

Brasklappar till det med en reservation för fel.

+1

Men vad vet jag....

Av:
    Getabocken
    Har ni sett deras ökning i omsättning mellan 2016 och 2017? :) kan vara svårt att anställa folk i den takten.

Det här med gdpr, varför skulle det försvåra för dem att svara på mail/i telefon? Låter ju helt befängt, å andra sidan är ju happy riktigt bra på foliehattar.

Jag tror bara att de inte hinner anställa folk i den takt man växer.
    För övrigt handlar jag aldrig online om jag har bråttom, och jag tycker att deras leveranstider och kundbemötande oftast som alltid är bra.

Finns ju dessutom callback-funktion på telefonen nu, den har jag använt mig av, så slipper man sitta i kö.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ