• Re: marino bikes the tråd!

Av:
    Paco
    aribr skrev:
    Enhörning + sol = magi.

Snygg bash också, behöver kanske fabrikera något liknande till min.

Är det någon som vägt en av dessa FS? Undrar om det går att få under 13.6 kg (dvs 30 lbs barriären).

Det går säkert men jag lär inte lyckas den här gången😂

Av:
    larsaw
    aribr skrev:
    Enhörning + sol = magi.

Thx!

aribr skrev:
    Är det någon som vägt en av dessa FS? Undrar om det går att få under 13.6 kg (dvs 30 lbs barriären).

Det beror väl på plånboken...
    Byt ALLT möjligt alu mot kolfiber och lövtunna Continental-däck så är du nog nere under 30 lbs, men då kan du ju lika gärna köpa en dyr plast-hoj... 🤤

Av:
    Bombmaestro
    Förjäkla häftiga cyklar ni har. Jag måste torka upp dregelpölen på skrivbordet. Ser ut att vara väldigt roligt att cykla på dessa, gillar den åkstilen som är teknisk nästan lite trial. Är det marino som gäller om jag vill cykla så? Grymt sugen på att skaffa en istället för min tråkiga gamla scott som jag tror är för liten. Vad kostar en "enkel" hardtail typ som EST och gänget cyklar på?? Ingen som har en begagnad till övers till en fattig?

Hôj!

Av:
    jofahjalm
    Bombmaestro skrev:
    Förjäkla häftiga cyklar ni har. Jag måste torka upp dregelpölen på skrivbordet. Ser ut att vara väldigt roligt att cykla på dessa, gillar den åkstilen som är teknisk nästan lite trial. Är det marino som gäller om jag vill cykla så? Grymt sugen på att skaffa en istället för min tråkiga gamla scott som jag tror är för liten. Vad kostar en "enkel" hardtail typ som EST och gänget cyklar på?? Ingen som har en begagnad till övers till en fattig?

Hôj!

Jag har en Marino HT över. Hur lång är du? Min hoj finna med några sidor tillbaka i tråden.

Av:
    EST
    de är grymt roliga min geo ligger ute i i tråden med rätt långt fram. Har kortare kedjrstag än Jofa om jag minns rätt så lättre att få upp den på bakhjulet :) Jag är grymt nöjd med min vad ska Jofa ha??????

Av:
    jofahjalm
    Jag har ett generellt överskott på cyklar. Behöver bara bli av med någon.

Av:
    EST
    jofahjalm skrev:
    Jag har ett generellt överskott på cyklar. Behöver bara bli av med någon.

Som jag med motorcyklar då......

Av:
    Bombmaestro
    Ojdå det här bådar inte gott för familjeekonomin och äktenskap. N+1 har jag läst om. Men om jag gör mig av med en borde ekvationen gå ihop kanske. :)

Jag är 180cm. Funkar det? Lät ju kul med kortare kedjestag, vad är nackdelen med det?

Av:
    jofahjalm
    Jag har valt längre kedjestag på min. Jag valde detta för att få mer stabilitet och för att cykeln ska klättra bättre. Här är bilder och geometri för 130 mm gaffel. Jag har nu cykeln byggd med 150 mm gaffel. Cykeln har geometri som en downhillcykel och är jättestor. Den har 448 mm reach. Det räcker garanterat för din längd. Sadelröret kanske är onödigt kort om man är 180 cm, så det är ju värt att kolla att man har tillräckligt nedstick på sadelstolpen.

IMG_7339.JPG

IMG_7341.JPG

enduro wictor.JPG

Av:
    Bombmaestro
    Jofa! Svincool! Sadelröret ser jäkligt kort ut men man kanske inte ska sitta så mycket ändå. Lacken var ju festlig, är den rosa? Har inte kommit fram till om jag gillar det (men det är ju en parentes). Jag skickar pm till dig.

Ingen mer som är i tagen att göra sig av med cykel? :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 07:33 av Bombmaestro.

Av:
    Paco
    Bombmaestro skrev:
    Ingen mer som är i tagen att göra sig i med cykel? :D

Mina ramar skickas nog den här veckan.

Av:
    aribr
    Jag säger bara köp! Kul som satan.

20180516_185456.jpg

Av:
    EST
    Bara bra med kort sadelrör då får man plats med 150+ dopper! Min fick en 2 plats på en utförslöpa idag en sek ifrån etta😊 mest xc folk där men ändå! Så de kan köra på med😊

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-16 22:25 av EST.

Av:
    Skogsgubben
    Bombmaestro skrev:
    ...
    gillar den åkstilen som är teknisk nästan lite trial. Är det marino som gäller om jag vill cykla så?
    Tyvärr är det nog inte märket på ramen som gör cyklingen. :-)

Bombmaestro skrev:
    Grymt sugen på att skaffa en istället för min tråkiga gamla scott som jag tror är för liten.
    Jag har också en gammal XC i gömmorna. Har haft lite funderingar på en ramtransplantation. Det är ju inte helt lätt att hitta ramar som lirar med äldre komponenter. Men om man kan beställa en customram för en rimlig slant, så hamnar ju idén i ett nytt ljus. Kanske lite tråkigt med en splitter ny ram för gamla standarder, men det skulle jag kunna leva med.
    Kanske en geometri som fungerar med gamla 100mm gaffeln. Eller köra helstelt?
    Ekra om hjulen till en bred 27.5"-fälg? Eller köra vidare på 26" på smal fälg?
    Tål att tänkas på/drömmas om.

Frun sa faktiskt härom dagen "När du är klar med altanen tycker jag att du ska köpa dig en riktigt dyr cykelpryl." Kanske får se till att bli klar med den i sommar då. 😊
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-16 21:26 av Skogsgubben.

Av:
    jofahjalm
    Bombmaestro skrev:
    Jofa! Svincool! Sadelröret ser jäkligt kort ut men man kanske inte ska sitta så mycket ändå. Lacken var ju festlig, är den rosa? Har inte kommit fram till om jag gillar det (men det är ju en parentes). Jag skickar pm till dig.

Ingen mer som är i tagen att göra sig i med cykel? :D

Att sadelröret är kort är bara en faktor om man väljer en för kort stolpe. Du kommer kunna sitta bra på cykeln oavsett sadelrörslängden. Lacken är rosa.

Av:
    Bombmaestro
    Aribr: Sjukt snygg cykel! Där syns också att kort sadelrör inte borde vara något problem. För din ser ut att vara liknande jofas.

Skogsgubben: nej självklart är det inte märket som spelar roll. Dumt formulerat, menade väl snarare cykel i den stilen man sett i den här tråden som passar bra för den typen av cykling. Men det verkar som det är arbetshästar som klarar det mesta de här. :)

Av:
    EST
    Så nu är min Marino inne på vev nummer 3. Ramen verkar hålla bra dock😂

received_934858890025027.jpeg

Av:
    jofahjalm
    Magiskt att mosa en shimanovev utan att ramen dör :D Hur lyckades du göra det där?

Av:
    EST
    jofahjalm skrev:
    Magiskt att mosa en shimanovev utan att ramen dör :D Hur lyckades du göra det där?

Satsade på att komma upp på en lastkaj å missade totalt bakhjulet lämnade inte äns marken....den var så sned att den inte gick runt utan att ta i ramen å där var det stopp...å fmr veven ska vi inte tala om...

Av:
    Paco
    EST skrev:

Du har inte funderat på ett par stålvevar?

Av:
    jofahjalm
    EST skrev:
    jofahjalm skrev:

Satsade på att komma upp på en lastkaj å missade totalt bakhjulet lämnade inte äns marken....den var så sned att den inte gick runt utan att ta i ramen å där var det stopp...å fmr veven ska vi inte tala om...

Vi BEHÖVER tala om fmrveven!

Av:
    aribr
    Haha EST borde vara stress tester för diverse komponenter.

Av:
    H.
    EST skrev:

Är det där en oval klinga eller spelar min hjärna mig ett spratt? Om det är en oval klinga, sitter den inte fel? Eller är det jag som tänker fel?

Av:
    EST
    H. skrev:
    EST skrev:

Är det där en oval klinga eller spelar min hjärna mig ett spratt? Om det är en oval klinga, sitter den inte fel? Eller är det jag som tänker fel?

Oval japp mycket möjligt att den sitter fel då jag lekte med barnen under tiden jag skruvade dit den ska kollas upp😊

Av:
    EST
    Det var fel nu rätt tackar😊

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in