• Re: marino bikes the tråd!

Av:
    jofahjalm
    Du har alltså speccat ett BB-dropp från en hardtail som inte har stötdämpning som saggar till en FS som gör det? Det kan bli väldigt svårt att trampa.

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Du har alltså speccat ett BB-dropp från en hardtail som inte har stötdämpning som saggar till en FS som gör det? Det kan bli väldigt svårt att trampa.
    Nej, det har jag inte gjort. Läs om. Läs rätt.

Av:
    jofahjalm
    Ah, nu ser jag.

Av:
    Doctor C
    Däremot kommer reach (RE) och seat angle (SA) rakt av från Transmittern. Och vid eftertanke så blir det ju inte rätt eftersom saggad geometri på en HT ökar RE och SA mer än på en FS. Så man kanske skulle gå upp till 470/76 trots allt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 15:44 av Doctor C.

Av:
    Mårten
    På tal om Sick, det här är väl också deras skapelse? https://m.aliexpress.com

Inte bara Marino som tröttnat isf...

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    EST
    Mårten skrev:
    På tal om Sick, det här är väl också deras skapelse? https://m.aliexpress.com

Inte bara Marino som tröttnat isf...

Japp tror att det är deras vet att många China lägger upp flera bara för att få sälja så i detta fall tror jag bara att de skett i att de inte ägde designen å bara byggde flera har sett det för rätt länge sedan redan😁

Av:
    EST
    Nu finns det växelögon. Har inte fått nåt pris vad de kostar av Mario än men det finns för de som är intresserade😀

IMG_20190604_172230531.jpg

Av:
    Hasse#7
    EST skrev:
    Nu finns det växelögon. Har inte fått nåt pris vad de kostar av Mario än men det finns för de som är intresserade😀

Växelögon från Mario. Damn autocorrect.

Av:
    EST
    Fan skulle ju vara växelnäsa....

Av:
    Hasse#7
    Budskapet gick fram hursomhelst.

Av:
    Doctor C
    Vad tror ni om detta? 120mm slag bak, 130mm fram. Frågan är vilken bakdämpare man ska välja? Hur ska man tänka där?
    5B400277-B30B-42A9-99B8-64CFD6771014.jpeg

Av:
    EST
    Ser bra ut men svår att sälja när man inne vet din längd jag gillar kort sadelrör så man kan ha lång dropper tex. Å vad är bb höjden 350 mm eller? Isåfall skulle jag droppa 10 till 15 mm till

Av:
    Doctor C
    Hej EST!
    Jag är 181 cm kort. BBh borde bli 350 mm enligt skissen. Jag tycker också om korta sadelrör, dels för att det möjliggör längre slaglängd på droppern, dels för att det är snyggare. 460 mm sadelrör borde nog också funka men det är inte lika snyggt. Gillar verkligen det långa, låga stuket.

Tror du på att sänka BB mer alltså? Jag gillar lågt BB men är rädd för pedal strikes.

Någon input kring dämparen?

Av:
    larsaw
    Åhå’ ett lille-syskon till E2’an :)

E8F10FDB-B4FD-44C5-9D04-E9F89C6DE5B1.jpeg

Det borde vara HELT lugnt att gå ner till 30mm BB-dropp. Det är vad jag kör med 140mm slag! Visst finns tendens till pedalstrike om jag prompt ska veva på hejdlöst över ALLT bröt, men man lär sig snabbt att anpassa sina pedaltag. Jag kör med 170-vevar, så det kan så klart spela in i valet av BB-höjd/dropp...
    Dock tycker jag verkligen du ska be Marino bygga baktriangeln så hög som möjligt, detta för att få dämparen att bli så rakt monterad som möjligt, helst något högre punkt bak än fram(så att dämparen sluttar svagt neråt i färdriktningen...).
    Detta för att få utväxlingen att bli så progressiv som möjligt (så att inte luft-dämparen behöver maxas med ”volyme reducers” för att bli tillräckligt progressiv).

// Larsa

Av:
    glitch
    Efter att ha testat en väldigt hypad endurohoj med 340 mm bb höjd har jag insett att jag hellre har lite högre bb än regelbundna islag. 350 är lite högt men personligen hade jag siktat mer runt 340 än runt 330 som många är.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Av:
    EST
    På min har jag bb 338 å det är inte för lågt få kan du fortfarande trampa bra sen med mindre fjädring så minde sag alltså så är den högre upp från början.
    Jag älskar Manitou dämpare då den har ett brett spektrum å liten burk vilket man vill ha på en sp. Sen är de billiga😀 själv har jag 410 långt sadelrör å är 173 lång.

Av:
    Doctor C
    Jag mätte på ett av mina plushjul idag, HR II 2.8 på XM551. De mäter grovt 725 mm, inte 740 som Marino räknat med. Så BBh blir ca 12.5 mm lägre, dvs 337.5 mm. Dessutom får man ta i beräkning att ett plushjul saggar mer än t.ex. ett hårt pumpat 29x2.35.
    Kan ändå tänka mig att sänka BB ytterligare med ca 5-10 mm. Det beror mycket på hur länkaget fungerar.

@larsaw: Ja, jag sneglade en del på din cykel. Vad använder du för dämpare och dimensioner?

Av:
    jofahjalm
    430 mm kedjestag låter svårt att få till om hjulet ska gå fritt vid kompression.

Av:
    EST
    jofahjalm skrev:
    430 mm kedjestag låter svårt att få till om hjulet ska gå fritt vid kompression.

Äsch jag har ju 140 mm slag å 425 kedjestag🤘

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Jag frågade faktiskt Marino om just detta men har inte fått något svar. Har ställt fler frågor om bakhjulets frigång men jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt för svaren uteblir.

Av:
    jofahjalm
    EST skrev:
    Äsch jag har ju 140 mm slag å 425 kedjestag🤘

Du har också brutet sadelrör. Lycka till med att kommunicera det till Marino :D

Doctor C skrev:

Jag frågade faktiskt Marino om just detta men har inte fått något svar. Har ställt fler frågor om bakhjulets frigång men jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt för svaren uteblir.

Det räcker ju inte heller att det går fritt på ritningen eftersom ramen flexar ganska mycket vid en stor smäll.

Av:
    EST
    Hehe jag vet🤘🤘🤘🤘 men han borde kunna fixa ett brutet även om inte lika externt som mitt😀

Av:
    jofahjalm
    Petare forskade mycket i hur korta kedjestag han kunde komma undan med här: https://happyride.se

Den hojen fungerar bra, men vid någon enstaka tillfälle i en monsterkompression har hojen böjts så mycket att däcket har träffat sadelröret ordentligt. Den smällen var rätt enorm och jag gissar att petare inte skulle designat cykeln annorlunda även att detta har inträffat. Den cykeln har däremot 10 mm längre kedjestag och väldigt brant sadelrör. Att försöka komma undan med 430 mm kedjestag på en singelpivot 29a i stål är väldigt vågat.

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Att försöka komma undan med 430 mm kedjestag på en singelpivot 29a i stål är väldigt vågat.
    Nu är detta en 27.5+ och inte en 29a. Det skiljer trots allt en del. Slaglängden på blygsamma 120 mm borde också hjälpa till.
    Men om 430 mm är för kort kanske du kan svara på vad som blir lagom? Tycker inte om att det blir tight.

Av:
    jofahjalm
    Jag har inget intresse på det sättet.

Av:
    EST
    Hehe 140 mm 29" å 2,6" däck å tar inte i🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Av:
    larsaw
    Doctor C skrev:
    jofahjalm skrev:
    Att försöka komma undan med 430 mm kedjestag på en singelpivot 29a i stål är väldigt vågat.
    Nu är detta en 27.5+ och inte en 29a. Det skiljer trots allt en del. Slaglängden på blygsamma 120 mm borde också hjälpa till.
    Men om 430 mm är för kort kanske du kan svara på vad som blir lagom? Tycker inte om att det blir tight.

Be Marino ”räkna” på’t, det brukar bli att han gör en simulering i BikeCad eller likn. Ibland har han visat på en rigg med liknande hjul+däck/dimensioner på att det inte tar i.
    Personligen så tror även jag att det där blir tight, skulle gissa att du/ni landar på 435mm

// Larsa

Av:
    Doctor C
    Med tanke på kommunikationen hittills så tänker jag inte ens försöka mig på att få honom att bryta sadelröret. :)
    Men om 440 mm kedjestag fungerar för dig på en 140 mm 29" så vore det väl inte helt galet att anta att man klarar sig på 430 mm kedjestag med 20 mm mindre slaglängd (motsvarar väl ca 10 mm horisontell rörelse) och ca 20 mm mindre hjuldiameter. Men jag gillar inte att chansa så 435 mm kanske är rimligt.

Av:
    Doctor C
    Den senaste utgåvan. BBh är 342.5 mm just nu, jag tror att jag ska sänka det ytterligare 5 mm, sedan får det räcka.

Dämpare kommer nog att bli en 200x51 Monarch XX med remote lockout. Alternativt en Float med remote.

Beträffande kedjestagslängd, märker man stor skillnad på 430 och 440 tror ni? Blir den mycket svårare att lyfta i fronten?

B048BE09-0B7A-4F34-B075-9A93B38CB8A1.jpeg

Av:
    larsaw
    En fundering, din tänkta 27.5+FS, hur har du tänkt att köra den?
    120mm slag är ju XC/DownCountry (dvs. vanligt hederligt stigtrampa), men 65 graders HA tyder på att du vill ha en snabbare framfart (gravity...), lägg där till lite lagom sävliga +däck så finns ju en viss risk att du kan få en rätt seg styrning (om du inte trampar på rejält...).
    Ska du köra mera nerförs så är ju 65 grader helt rimligt, men då är inte 120mm kanske det lämpligaste :/

// Larsa

Av:
    Doctor C
    Hej Larsa!
    Den är tänkt att användas till Stockholmsterräng, hopp & lek, fjällcykling och de blå spåren i Flottsbro (eller motsvarande). För denna typ av cykling behövs knappast mer än 130/120 mm slaglängd anser jag. Har cyklat en del på Sonder Transmitter, en flack hardtail med 65 graders HA och 130 mm slag fram. Tycker inte att den känns trög i styrningen för den typ av cykling jag sysslar med. En HT blir iofs något brantare än motsvarande FS vid SAG så man kanske skulle branta till den någon grad, dvs 66 grader?

Marino har nu räknat och kommit fram till att 430 mm kedjestag räcker. Tror dock att jag kommer att gå på 435 för säkerhets skull.

Av:
    roskai
    Jag vill ju surfa in på Marinos hemsida, det går sådär :(

b.PNG

Av:
    Doctor C
    Simulerad frigång vid 435 respektive 430 mm kedjestag.
    thumbnail_image.png
    thumbnail_image2.png

Av:
    Paco
    roskai skrev:
    Jag vill ju surfa in på Marinos hemsida, det går sådär :(

Skriv en mejl istället

Av:
    larsaw
    Doctor C skrev:
    Simulerad frigång vid 435 respektive 430 mm kedjestag.

Ser ju klart görbart ut, men jag diggar inte dämparplaceringen, horisontellt ska det va!
    EDIT: Annars är risken att du måste fylla dämparen till brädden m vol.spacers (om du inte köper en dämpare med väldigt lite volym i sig...)

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-07 17:47 av larsaw.

Av:
    EST
    Japp lutande dämpare är bra å korta stag🤘😀

Av:
    Doctor C
    Tror att det där bara är en schematisk bild över länkades. Dämparens placering är inte måttsatt.
    Jag ska be honom att sätta den horisontellt.

Varför vill man ha den framåtlutande? För att kraftkomposanten i slutet av slaget skall linjera med dämparens centrumlinje?

Av:
    EST
    Det blir mer progressivt fråga mig inte varför dock. Jag byggde så å det är en grym skillnad.

Av:
    jofahjalm
    Det påverkar hävstågngskurvan för dämparen genom slaget. Lutar den uppåt tenderar det att bli regressivt och lutar det nedåt kan man få det lite progressivt. Din föreslagna dämparlängd ser också extremt kort ut, har du kollat vilken dämpare du kan få tag på i sådan längd?. Det är inte heller obegränsat med frihetsgrader här eftersom man behöver fästa dämparen i underröret.

Av:
    Doctor C
    Jag har egentligen inte valt dämpare än men det har lutat åt 200x51. Det är väl en rätt vanlig storlek? Har för mig att jag läste någonstans att Marino avrådde från långa dämpare med slag över 55 mm av utrymmesskäl. Kan ha inbillat mig. Oavsett måste det väl vara lättare att luta en kortare dämpare?

Jag har egentligen inga preferenser mer än att dämparen inte skall vara alltför dyr. Har fått några tips av larsaw som jag överväger.

Av:
    jofahjalm
    Om du ska ha en singelpivot med dämparen fäst mellan swingen och nedåtröret på ramen blir det ju stora konstruktionsmässiga begränsingar på vad som går att göra. 150,7 mm x 51,4 mm är nog inte så vanligt, men jag har inte full koll. Det lär också vara svårt att svetsa till sådana tolleranser i en garagejigg. Det blir lite vad det blir.

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Om du ska ha en singelpivot med dämparen fäst mellan swingen och nedåtröret på ramen blir det ju stora konstruktionsmässiga begränsingar på vad som går att göra. 150,7 mm x 51,4 mm är nog inte så vanligt, men jag har inte full koll. Det lär också vara svårt att svetsa till sådana tolleranser i en garagejigg. Det blir lite vad det blir.
    150,7x51.4 finns nog inte. Dämparen han räknat med är 200x51. Fast det har av någon anledning blivit 202.1 mm. Siffran inom parentes är kompressionen i mm, 51,4 mm. Vid full kompression är längden på dämparen 150,7 mm, dvs 202.1-51.4.
    Vet inte varifrån de extra 2 mm på längden kommer eller varför det smugit sig in tiondelar. Jag litar på att han vet vad han gör dock.

Av:
    larsaw
    Appropå andra som lutar dämparen ”framstupa”: https://m.vitalmtb.com

9A7DDE3F-32ED-482C-9E92-96F73A0CE615.jpeg

Me I Like!!!

// Larsa

Av:
    Startgas
    larsaw skrev:
    Appropå andra som lutar dämparen ”framstupa”: https://m.vitalmtb.com

Me I Like!!!

Jäklar vilken vacker cykel!

Av:
    larsaw
    Startgas skrev:
    Jäklar vilken vacker cykel!

Jo fast jag undrar hur ev länkage är konstruerat? Är det en SP som sitter där vid BB så lär den inte vara nå skoj att trampa på...

Men snygg är den verkligen❣️

// Larsa

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in