• Re: marino bikes the tråd!

Av:
    aribr
    Bör också nämnas att vissa dämpare är mer progressiva än andra. Rekommenderar en liten luftkammare med dessa single pivot ramar. Och även när dämparen lutar neråt så har man inte så mycket utrymme att göra cykeln progressiv, det blir väldigt nära linjärt oavsett, om man inte har en dämpare som går igenom downtube. Det är iaf min erfarenhet av det jag provat i linkage.

Av:
    marr
    aribr skrev:
    Bör också nämnas att vissa dämpare är mer progressiva än andra. Rekommenderar en liten luftkammare med dessa single pivot ramar. Och även när dämparen lutar neråt så har man inte så mycket utrymme att göra cykeln progressiv, det blir väldigt nära linjärt oavsett, om man inte har en dämpare som går igenom downtube. Det är iaf min erfarenhet av det jag provat i linkage.

Topaz är riktigt trevlig på singel pivot!

Av:
    larsaw
    marr skrev:
    aribr skrev:

Topaz är riktigt trevlig på singel pivot!

Fördelen m Topaz och Manitou McLeod är att dom är designade för eftermarknaden, dvs dom har istället för custom-tune ett mycket bredare spektra att justeras inom.
    FOX X2 och CCDB likaså men dom har ju en annan prislapp också...

// Larsa

Av:
    Doctor C
    Vilket material skall man ha sin ram i?
    CrMo 4130 (std)
    CrMo 4130 double butted + heat treatment (+30 USD)
    Reynolds 725 (+90 USD)

Av:
    jofahjalm
    CrMo 4130 double butted + heat treatment. Antar att det är typ samma grej som Reynolds 725?

Av:
    velovin
    jofahjalm skrev:
    CrMo 4130 double butted + heat treatment. Antar att det är typ samma grej som Reynolds 725?

Som jag förstått det ja. Men då får du ett Reynolds-klistermärke också (som jag glatt betalade 90 usd för 😁)

Av:
    jofahjalm
    Premium kostar! Men premiumpremien är billigare för cykelrör jämfört från nästan alla andra produkter...

Av:
    Doctor C
    Så CrMo 4130 double butted + heat treatment är good enough?
    Reynolds 725 gäller om man är en posör?
    Vanlig CrMo 4130 går bort?

Av:
    jofahjalm
    CrMo som är inte reducerad blir mycket tyngre och värmebehandlingen är nog en mycket bra grej. Prisskillnaden är nästan inget. Jag vet inte om Reynoldsrören är bättre.

Av:
    Doctor C
    Designfasen börjar nu närma sig sitt slut och jag har faktiskt lyckats få Marino att böja sadelröret, åtminstone på ritning. Jag blir dock lite fundersam över den effektiva sadelrörsvinkeln nu när sadelröret har 30 mm offset mot BB. Vinkeln borde ju mätas mot sadelrörets centrumlinje eftersom jag inte tänker ha någon offset på min sadelstolpe. I det fallet borde ju vinkeln bli betydligt mer än de 76 grader som jag specat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-20 22:07 av Doctor C.

FS Doctor C.jpg

Av:
    EST
    Japp be han rita utan setback på stolpen den borde vara flackare för att möta nån virtuell sadel så har jag tänkt på min å det funkade bra😁

Letar delar till 26" bygge åt dottern.

Steel is real
    https://www.facebook.com

Av:
    Doctor C
    EST skrev:
    Japp be han rita utan setback på stolpen den borde vara flackare för att möta nån virtuell sadel så har jag tänkt på min å det funkade bra😁
    Jag försöker men han hävdar att den effektiva vinkeln är 76.
    Jag tror bara att effektiv TT är för kort. Borde vara 620-630 med angivna mått på reach och stack, förutsatt 76 graders effektiv sadelrörsvinkel. Gissar på att ramen har närmare 80 graders effektiv vinkel.

Av:
    jofahjalm
    Der låter bara som att du inte vet vad du pratar om. Hur
    mäter man man effektiv sadelstolpsvinkel mot topprörets centrumlinje?

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Nej, jag formulerar mig bara fel. Jag menar att den i mitt fall borde mätas mot samma punkt som effektiv TT räknas från. I CAD-bilden verkar den mätas mot ngn setback på stolpen som inte existerar.

Edit: Såg nu att jag skrivit topprörets centrumlinje. Menar såklart sadelrörets centrumlinje.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-20 22:08 av Doctor C.

Av:
    AddeN
    larsaw skrev:
    Appropå andra som lutar dämparen ”framstupa”: https://m.vitalmtb.com

Me I Like!!!

Oj, det där var den snyggaste cykeln jag sett på länge!

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    jofahjalm
    Doctor C skrev:
    jofahjalm skrev:
    Nej, jag formulerar mig bara fel. Jag menar att den i mitt fall borde mätas mot samma punkt som effektiv TT räknas från. I CAD-bilden verkar den mätas mot ngn setback på stolpen som inte existerar.

Effektiv sadelrörsvinkel mäts från BB till en hypotetisk sadelposition vid sag. Det är odefinerat och godtyckligt. Vad skulle du jämföra ditt mått mot? Vad säger det?

Av:
    larsaw
    AddeN skrev:
    larsaw skrev:
    Appropå andra som lutar dämparen ”framstupa”: https://m.vitalmtb.com
    Me I Like!!!

Oj, det där var den snyggaste cykeln jag sett på länge!

Visst är den!
    Dock är jag tveksam hur den lär uppföra sig...
    https://caminade.eu

// Larsa

Av:
    EST
    Sålänge man vet hur högt man har sadeln så är det bara att lägga en linje mellan bb & mitten av sadeln så får man vinkeln på sadelröret som om det skulle vara rakt inget konstigt med det.
    Som på min ritning dock är det inga mått på just det med men man fattar & ser vart de möts den riktiga & den virtuella.

evilcorn2.jpg

Steel is real

Av:
    Hasse#7
    EST skrev:
    Sålänge man vet hur högt man har sadeln så är det bara att lägga en linje mellan bb & mitten av sadeln så får man vinkeln på sadelröret som om det skulle vara rakt inget konstigt med det.
    Som på min ritning dock är det inga mått på just det med men man fattar & ser vart de möts den riktiga & den virtuella.

Du håller fan på att bli kung på det här. Ungefär som Kenny Bräck, en jäkel på själva framförandet av fordonet men duktig på allt annat omkring också.
    Dags för Marino/EST North Hemisphere?

Av:
    Doctor C
    EST skrev:
    Precis. I mitt fall blir den effektiva vinkeln ca 79 grader när jag mäter på detta sätt. Det resulterar i sin tur att sadeln hamnar nära styret, i alla fall i jämförelse med andra cyklar jag har.
    Måttet som visas i Bike CAD är sadelrörets faktiska vinkel, helt utan hänsyn till offset på såväl sadelstolpe som sadelrör.
    Om jag ber Marino göra sadelröret 73 grader med 30 mm offset vid BB så blir den effektiva vinkeln 76 grader och effektiv TT blir ca 620 mm.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-21 11:25 av Doctor C.

New geo.gif

Av:
    EST
    Testa visa kan den bilden då kanske han fattar😁

Steel is real

Av:
    Doctor C
    EST skrev:
    Testa visa kan den bilden då kanske han fattar😁
    Ändrade först till 73 grader och 30 mm offset. Marino varnade då för frigången mellan däck och sadelröret så vi fick ändra igen till 72 grader och 40 mm offset. Nöjer mig så här.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-21 21:54 av Doctor C.

New geo_2.gif

Av:
    Doctor C
    Och en bild vid full kompression. Borde räcka tycker jag.

E94021E1-32DA-406D-9B02-D5AE815C5CA4.jpeg

Av:
    EST
    Nice kör😀

Steel is real

Av:
    cokratex
    Planerar ny ht ram och det här alternativet verkar lockande. Tänkte geometrin skulle vara nån blanding mellan Taival och Moxie(M/L storlek).

Några frågor dock, som jag inte hittade svar på efter att läst/bläddrat igenom alla 49 sidor i den här tråden..

-Går den att få med både 142 och 148 dropouts? Tex Pole Taival kommer ju med både och som standard. Såg att nån fått fel och det gick att sätta i 148 axel i 142 ram med lite milt våld?
    -Får man med dräneringshål i BB:n före målningen? Så kanske man undviker lite rost..
    -De flesta i den här tråden verkar ha gått med extern dragning på vajrar, men det ser ju nog väldigt najs ut med intern dragning. Finns här nån som har intern? Hur är det gjort, är det nåt slags trådar/styrslangar inne i ramen? Som på bilden här, t.o.m. droppern verkar ju vara intern hela vägen upp till styret.44852088_1896937057088581_61852892129930489_n.jpg

Också andra kommentarer av de som haft sina lite längre är förstås alltid välkomna!

Av:
    jonte987
    Vet ej men det var nån stålram som de byggde med 145mm så fick man klara sig bäst man ville. Tilltalande på ett dåligt vis

Av:
    aribr
    cokratex skrev:
    Planerar ny ht ram och det här alternativet verkar lockande. Tänkte geometrin skulle vara nån blanding mellan Taival och Moxie(M/L storlek).

Några frågor dock, som jag inte hittade svar på efter att läst/bläddrat igenom alla 49 sidor i den här tråden..

-Går den att få med både 142 och 148 dropouts? Tex Pole Taival kommer ju med både och som standard. Såg att nån fått fel och det gick att sätta i 148 axel i 142 ram med lite milt våld?
    -Får man med dräneringshål i BB:n före målningen? Så kanske man undviker lite rost..
    -De flesta i den här tråden verkar ha gått med extern dragning på vajrar, men det ser ju nog väldigt najs ut med intern dragning. Finns här nån som har intern? Hur är det gjort, är det nåt slags trådar/styrslangar inne i ramen? Som på bilden här, t.o.m. droppern verkar ju vara intern hela vägen upp till styret.

Också andra kommentarer av de som haft sina lite längre är förstås alltid välkomna!

1) Dropouts: Tror att det går att få en dropout variant som funkar för både. Annars är väl 148 och adaptor för hjulen standard? Mina ramar har varit boost.

2) Man får be om dräneringshål, men det kostar inget extra.

3) Oklart med intern, vet att det finns en Marino därute med full length intern dragning men det kostade en del extra, se bild:

marino_bandwidth.jpg

Av:
    cokratex
    Dropout som passar för båda verkar ju praktist, men låter lite ghetto nog. Månne bromsen måste riktas in varje gång man byter hjul? Det har jag inte gjort med de jag har nu men de har ju samma dropout standard. I och för sig måste man byta dropout också blir det en hel del skruvande för att byta hjul om man bara har en kassett.

Intern dragning ser nog fint ut men det måste bli rätt skarp böj på dropper vajern nere vid BB:n. Undrar om det påverkar funtionen?

Så var det ju materialet också, reynolds 725 är alltså bara ett brand om jag förstått det rätt. Det är i praktiken samma som 4130 med värmebehandlingen. Eller kanske nån är mer insatt?

Av:
    larsaw
    Bump!

Eftersom inte ALLA Marino-intresserade följer SBR-trådarna, så tar vi en uppdatering och fortsättning här istället...

Det var alltså under lördagens SBR på Nackarna som min ”lilla nätta” hoj fick bekänna färg på riktigt...
    Racet avlöpte ok trots 30-gradig värme och Stockholms köttigaste svårigheter på stigarna ☀️🤘🏼
    En rejäl OTB hann jag få till med ett avbrutet växelöra o något enstaka skrubbsår, men efter lite fältmek kunde iaf races genomföras fult ut av undertecknad :D
    I väntan på resultaten, ena handen fylld m bärs o andra m kanelbulle, utbrister någon ”vad har du gjort med hojen Larsa!”
    Alla samlas o kikar på det uppenbara:

483A8DBC-E3AF-472E-A1AE-310C8CBAFC8E.jpeg

4F732374-BEF7-4DCE-9B95-0A12E48F888D.jpeg

A8FB4A0B-0DE2-4CB5-8AA1-2F3573A1E0A6.jpeg

Sett till designen så är det rätt uppenbart att den här typen av förstärkning inte ska placeras så som gjorts, dvs direkt mot överröret och PRECIS där reduceringen startar (0,9-0,6-0,9mm).

FC2048AB-398D-48B8-84BD-43DCA1FC1430.jpeg

Vid hårda landningar/bottningar kommer en mycket stor del av kraften att fortplantas upp genom förstärkningsstaget till överröret.
    Det var alltså bara en tidsfråga innan denna ram skulle ”nackas” ;)
    Lite märkligt bara att det skedde nu eftersom jag materialstressat den ganska många gånger med dumma bottningar och klumpiga landningar tidigare...

Nåväl, som tur är så är Marinos högsta prioritet att ta hand om sina kunder och ynka 15 minuter efter att jag la upp översta bilden på Insta’ så skicka han ett PM om att han självklart bygger mig en ny ram, undrar också samtidigt om jag vill ha några förändringar genomförda på nya bygget!!!

DET ÄR KUNDSUPPORT DET!!!

// Larsa

Av:
    aribr
    Fyfan, gratis crash replacement är ju fantastiskt. Hur ska du göra med nya? Skita i förstärkningen kanske?

Min Marino FS är "still going strong" men jag har lyckats köpa en plastcykel nu också, så vi får se vad jag gör med gamla.

Av:
    larsaw
    aribr skrev:
    Fyfan, gratis crash replacement är ju fantastiskt. Hur ska du göra med nya? Skita i förstärkningen kanske?

Min Marino FS är "still going strong" men jag har lyckats köpa en plastcykel nu också, så vi får se vad jag gör med gamla.

Precis! Marino föreslog att vi ska skippa all form av förstärkning MELLAN över- och underrör, svetningen där gör rören svaga eller bygger upp för mycket spänning i området....
    Har i princip bett honom göra en kopia på din ram fast med min geo och dämparspec...
    (Dock utan din grymma hammarlack då det skulle bli lite väl mycket copycat ;)

// Larsa

Av:
    aribr
    Snyggt! Ser framemot enhörning v3.

Av:
    Velocipeden
    larsaw skrev:
    Bump!

Eftersom inte ALLA Marino-intresserade följer SBR-trådarna, så tar vi en uppdatering och fortsättning här istället...

Det var alltså under lördagens SBR på Nackarna som min ”lilla nätta” hoj fick bekänna färg på riktigt...
    Racet avlöpte ok trots 30-gradig värme och Stockholms köttigaste svårigheter på stigarna ☀️🤘🏼
    En rejäl OTB hann jag få till med ett avbrutet växelöra...

Surt med trasigt men grym support. Har konstaterat att min Marino saknar förstärkning, kanske bra det.
    Var det ett svart tjockt Marino-öra som gick? De tycker jag ser helt oförstörbara ut och tänker att min växel lätt går först.

Av:
    larsaw
    Velocipeden skrev:
    Surt med trasigt men grym support. Har konstaterat att min Marino saknar förstärkning, kanske bra det.
    Var det ett svart tjockt Marino-öra som gick? De tycker jag ser helt oförstörbara ut och tänker att min växel lätt går först.

Jo den gör nog mer skada än nytta, men jag bad ju honom göra framtriangeln så styv som möjligt och det var precis vad jag fick. Lite väl styv till och med...

Japp, örat gick av precis som det skulle. Kikar du på det, så har det ganska rejält med material (nästan över”byggt”) utom på mitten...
    Nu vet jag ju inte riktigt hur energin träffade örat iom att det var under tiden jag tumlade runt i en stenkista, men min SLX-vxl klarade sig finfint. Behövde inte ens justera vajern efteråt :)

// Larsa

Av:
    Velocipeden
    Bra ska kolla, tyckte det såg ut att fixa krock med en tanks innan det gick av. Skönt med justerat och klart!

Av:
    Velocipeden
    Fyller på med lite positiva Marino anekdoter.
    Har nu kört min Marino "Monstret" sen Mars.
    Mycket hemmastig, en del borta stig, Isaberg, Lugnet, Källviken, Härjedalsfjäll, Omberg och Gesunda.
    Rackarns bra hoj. Att här berätta om egenskaper känns lite som att säga att min Scott-cykel är bra, alla har olika geo och olika egenskaper vilka ofta kommer från annan cykel som inspiration, men ändå är det ju en Marino. Tycker den funkar fint för stig och platt men är grym nerför. Lång som ett tåg men poppig som en BMX. I Gesunda tog chaufförens skills men kanske också lite idén HT slut, jag tror heldämpat har en poäng där, men ner kom vi, med låsta bromsar... (och ja respekt till er som kör HT där och inte bromsar er ner!)

DSC_1227.JPG

DSC_1208.JPG

@cokratex jag har nästan en kopia av Taival-en och är grymt nöjd med den.
    Kan du inte köra adaptrar på 142 hjulen om du inte vill justera om bromsen? Jag kör 142 hjul med gettobendning och det funkar ok.

Edit: Hjälmen har fått fötter!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-29 18:21 av Velocipeden.

Av:
    VanGarg
    Tänkte jag slänger in några frågor här istället för att ta det med Herr M när det närmar sig beställning.
    Förstärkning mellan över o underrör verkar ju gå bort då med tanke på den en-hornade hästens öde.
    Hur e de med staget mellan överrör och sadelrör? Behövs det alltid för att ge sadelröret två styvpunkter, eller är det enbart när sadelröret sticker upp en viss bit över överröret tro? Vad har Marino sagt om det ni som beställt?

Såg någonstanns en bild på en marino med konat styrhuvud, någon som frågat honom om det?

Går det att välja bort marino-texten på sidan tro?
    Emblemet på styrhuvudet samt handmade in peru på insida sadelstag e nice, men önskar en i övrigt clean look.

Av:
    aribr
    Grejen är ju den att man bestämmer 100% själv hur ramen ska vara, eller så tar man bara Marinos förslag och tweakar lite.

Förstärkningen mellan sadelrör och top tube är nog bra om man vill ha utrymme för att dra ut sadelstolpen och en låg top tube.

Konat är inga problem, jag valde bort det för att jag hadde ett styrlagrer redan som passade rakt 44mm.

Färg och loggor väljer man själv, såg en som hadde något helt annat skrivit på ramen så det borde inte vara några problem. Kanske det är så att hann vill numera ha sitt namn någonstans men det är säkert flexibelt.

Av:
    cokratex
    Velocipeden skrev:
    @cokratex jag har nästan en kopia av Taival-en och är grymt nöjd med den.
    Kan du inte köra adaptrar på 142 hjulen om du inte vill justera om bromsen? Jag kör 142 hjul med gettobendning och det funkar ok.

Har sett på adapters men har dt Swiss hjul med center lock som visserligen tar vanliga 6-bult skivor men det passar nog inte med vanliga adapters. Fram går det ju enkelt med att bara rikta om hjulet och sätta båda spacers på samma sida men bak är det inte lika enkelt.

Av:
    cokratex
    Såg att också Stanton kör ju med 145mm för att få in olika axel längder.

https://www.stantonbikes.com

Stanton känns ju som en etablerad spelare så om de gör det så..

Av:
    jonte987
    cokratex skrev:
    Såg att också Stanton kör ju med 145mm för att få in olika axel längder.

https://www.stantonbikes.com

Stanton känns ju som en etablerad spelare så om de gör det så..

Det är visst olika drop outs? Möjligt att det var stanton jag tänkte på men hade missuppfattat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-08 09:26 av jonte987.

Av:
    LucasNilsson
    Kan ni tänka på surlys GNOT dropouts? passar 142/148

Av:
    larsaw
    Någon som lyckats beställa sin Marino med "clearcoat"? Dvs bara klarlack...

// Larsa

Av:
    revben
    Har för mig att folk försökt innan men att han sagt nej till det. Han kanske lärt sig svetsa nu så han kan tänka sig att inte lacka över.
    Sidenote
    Tror jag läst att BTR slutat erbjuda ramar med bara klarlack av rostskyddsskäl.

Av:
    Jensen
    revben skrev:
    Har för mig att folk försökt innan men att han sagt nej till det. Han kanske lärt sig svetsa nu så han kan tänka sig att inte lacka över.
    Sidenote
    Tror jag läst att BTR slutat erbjuda ramar med bara klarlack av rostskyddsskäl.

Skulle det rosta mer med bara klarlack?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in