• Retro mtb:s!!!

Av:
    Bridgestone
    Har funderat länge på om D inte finns någon klubb eller förening i Sverige för dom som gillar retro mtb::s
    Och som själva började runt 1990!?
    Och då menar jag tidigt 90-tal.
    Skulle vara så skoj att dra ihop ett gäng och minnas tiden då D började.
    Eller är alla Bridgestone MB:0 zip, Ritchey p-21:or och alla andra fantastiska 26:or förpassade till väggen?
    Jag älskar tidigt 90-tal!
    Visa era klenoder!
  • Re: Retro mtb:s!!!

Av:
    J2000E
    1989 MB-1

Av:
    Lingon
    Låt nostalgin flöda! 😃
    Answer A-Tac
    RS Mag 20
    Ringlé H2O
    RM TI-bolt
    GT Xiang LE
    Mantis Flying V
    Bontrager stålramar
    Syncros styrstammar, vevar mm
    Grafton bromsar
    Några av dom prylar man droolade över back in the days.. :D

Av:
    simson
    Hej!
    Om man började 1988 ,får man va med då . en 12växlad heidemann , inte min på bilden.
    Notera det häftiga skyddet framför lampan ,
    tvådelade styrtappen samt de breda fälgarna.
    Blev stulen två gånger , men kom tillbaks via polisens hittegods ( ja faktiskt) och via en hundägare som hittade den slängd och målad i skogen . Lever numer som tillochfrån bussencykel en bit utanför Borås .
    Mange
    IMG_2023.PNG

Av:
    D i U
    Moongoose iboc comp-92 i lila med neongula onza barends, odi handtag och deore dx grupp i silver med steglös funktion på växelreglagen och panaracer smoke. Självklart en cat eye mity 2 på styret också.

Av:
    Makten
    Jag har väldigt svårt att förstå varför nån skulle vilja cykla i skogen på dessa vedervärdiga skapelser med LVG-geometri längre, men nostalgi är ju alltid nostalgi:-) Hade gärna haft kvar min F800 som pendelhärke faktiskt. Men framfjädringen dog och jag skänkte bort den för några år sen.

Här utrustad med pendeldäck och olagliga pedaler, och inte begrep man att fota från drivsidan heller:-P

DSC_4729.jpg

Fortfarande ganska snygg kan jag tycka! :-)

Av:
    JTF
    Makten skrev:

+1

Fanns även i en "Volvo-edition" :-) -> http://www.retrobike.co.uk

45446779.jpg

Av:
    Makten
    JTF skrev:
    Makten skrev:

+1

Fanns även i en "Volvo-edition" :-) -> http://www.retrobike.co.uk

Ah, ball! Jag undrar vart min tog vägen. Det var en happy-it som fick den, och sen blev det visst inget ändå, så ett år senare så hörde han av sig och undrade vem som "stod på kö" när jag skänkte den. Och då fick den en ny ägare igen. Hoppas den lever än! Var ju en mäkta fin cykel ändå.

Av:
    Oskar
    Jag kanske ska tipsa om den här tråden: https://happyride.se
    Cyklarna i den tråden har ju inte blivit yngre med åren... :-)

Av:
    emmer
    JTF skrev:
    Fanns även i en "Volvo-edition" :-)
    Hydrauliska Magura var/är snyggt.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Bridgestone
    En fin MB-1:a du har!
    89?
    Ser ut som Xt komponenter från 94?
    Försöker själv plocka ihop en gammal MB!
    IMG_0689.JPG

Av:
    ejma
    Min första MTB var en svart Cloud Butler -92 utrustad med DX komponenter.
    MTB nummer 2 var en Marin Pine Mountain -94 med XT/LX utrustning och vägde 10,4 kg vilket var lite då. Jag hade SPD pedaler på den vilket var relativt nytt. Cykeln har jag kvar men är pensionerad och nedgraderad till att rulla ner till matbutiken. De enda originaldelar som sitter på i dag är ram, styre med sidebars och nav. Den stela framgaffeln finns i en gömma. Alla andra delar är bytta minst en gång.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-03 22:48 av ejma.

pinemountain.JPG

Av:
    SebbeK
    Min första MTB var en 12-växlad Spalding som farsan plockade med över pölen. Kommer tyvärr inte ihåg komponenterna, men misstänker nåt billigt.
    Min första "riktiga" MTB, var en gråmelerad Univega Alpina Pro. Med onza barends, panaracer smoke/dart, deore dx komponenter och en girvin flexstem. Underbar hoj!

Av:
    me.I.am
    Hoppas jag inte sabbar tråden helt nu, men är lite nyfiken på om mitt gamla härke nånsin har använts som "riktig" MTB eller bara var en hybrid typ cykel på köpet. Köpte den för att pendla i Oslo, sedan som till-kiosken-cykel. Men när jag började cykla som träning/viktminskning 2013 så var det den jag hade mina första cykeläventyr på, blev sen racer hösten 2013.

Någon som har lite kul info om den? Merida Trekking 9700. Inköpt sisådär 94, väger in på 16kg. 3x7. Notera lättviktsdynamon.

IMG_3764.JPG

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Bridgestone
    Cyklade mtb-SM i Karlskoga 95!
    Då på meridas värsting duracarbon 990sx.

Av:
    emmer
    me.I.am skrev:
    Merida Trekking
    Borde säga nog. Ingen ATB.

—————

Av:
    velovin
    Ett stycke Ritchey från typ -86 som jag grävde fram ur gömmorna i en källare här i Portland, Oregon. Nu på väg till Denver, där den snart dyker upp på Pros Closet.

Väldigt trevligt åk, även om geometrin känns lite märkligt med moderna mått mätt.
    IMG_20170803_094009_325.jpg

Av:
    Bridgestone
    velovin skrev:
    Ett stycke Ritchey från typ -86 som jag grävde fram ur gömmorna i en källare här i Portland, Oregon. Nu på väg till Denver, där den snart dyker upp på Pros Closet.

Väldigt trevligt åk, även om geometrin känns lite märkligt med moderna mått mätt.

D är vad jag kallar retro👍
    Tidig droperpost.

Av:
    jekyll
    Bridgestone skrev:
    Då på meridas värsting duracarbon 990sx.

Jösses!
    Precis en sån ram har jag hängandes i verkstaden. Ett planerat renoveringsobjekt som gått i stå. Någon dag ska ja få fart igen.

Av:
    J2000E
    Bridgestone skrev:
    En fin MB-1:a du har!
    89?
    Ser ut som Xt komponenter från 94?
    Försöker själv plocka ihop en gammal MB!

Ram 1989. Delar 1994. Köpte ramen från USA med intentionen att skaffa alla delar från 1989. Tröttnade efter ett tag och köpte en donatorcykel. Den passar också i den här tråden men är idag plundrad och naken.

20160602_130458_resized.jpg

edit. Om någon är intresserad av ram o gaffel med sadelstolpe och styrstam så kan jag sälja av den. Mycket fint skick. 1000 kr?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-08-04 08:16 av J2000E.

Av:
    tobo
    Bridgestone skrev:

Ett härligt tidsdokument från mtb-SM 95:
    https://www.youtube.com

Av:
    emmer
    Bridgestone skrev:
    velovin skrev:
    D är vad jag kallar retro👍
    Tidig droperpost.
    Och bakbromsen - är det rullkam? - på kedjestaget. Tidstypisk high-tech.

—————

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Min första var en Scott Expert Racing. Men några cyklar efter det så blev det en klart äldre hoj. En av dom första freeridehojarna skulle jag säga. Notera den inbyggda bashguarden.

booger-old.JPG

Av:
    velovin
    Och bakbromsen - är det rullkam? - på kedjestaget. Tidstypisk high-tech.[/quote]

Så sant. Svårmekat, men förvånansvärt bra bett.

Av:
    Sixten Fors

Av:
    simson
    Glömde den här beofreds gamla pendlare som blev snodd av bostadsrättsföreningen
    " den såg så gammal ut"
    IMG_2030.PNG

Av:
    guranf
    93 års cannondale M800! Allt utom sadel pakethållaren och bromsklossar är orginal🚲
    IMG_0373.JPG

Av:
    rob82
    Miyata Valley Runner Carbon 91´ (Specialmodell som enbart gjordes för den skandinaviska marknaden)
    Kona Lava Dome 95´ (Förutom bakfälg, handtag och pedaler helt original med intakta Mr Dirt och Mr Cleaner!)
    Bridgestone MB-4 1989
    DBR Axis TT Team Titanium 93´ (Helt original förutom fälgar, däck, sadel och pedaler. En Manitou Easton E9 sattes på när den var ny istället för den svarta stela originalgaffeln, men jag har originalgaffeln också..)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-08-20 17:15 av rob82.

IMG_0166.JPG
    P7300017.JPG
    P8120001.JPG
    Bmb4-1989.jpg
    Bmb4-1989-2.jpg
    DBRAxisTT-1.jpg
    DBRAxisTT-2.jpg
    dbr-10.jpg
    dbr-15.jpg
    dbr-11.jpg
    dbr-12.jpg
    dbr-13.jpg
    dbr-14.jpg

Av:
    superdea
    Min crescent från -93 ish... stål med xtr-komponenter och läckra mavichjul med svart bromsyta. Bytt till en surlygaffel, det dämpade originalet var lite väl mjuk och jag orkar/kan inte renovera...
    IMG_1547.JPG

Av:
    Barometer
    Oskulden togs av en Mongoose Switchback. Jag tror det var en 89a. Köptes av en cykelhandlare i Kristinehamn. Gav blodad tand.

Min andra, henne jag fortfarande saknar, var en Marin Pine Mountain -91.
    MPM-91.jpg
    Jag minns fortfarande njutningen i att bestiga henne...
    Ramen var 15,5 tum och jag är 180 lång. Låg som en fällkniv när man cyklade men vad jag minns så var det så det skulle vara. Köpte den på saliga Billinge Bike i Skövde.

Sedan blev det en ParkPre Scepter Comp som såldes vidare till en australiensare för ca 10 år sen. Då hade jag gett upp att försöka cykla på den. Den ramen var också 15,5 tum.

Av:
    Henrik_E
    Har kvar min gamla Yeti FRO i källaren. Känner ibland att man borde sätta den i cyklingsbart skick igen, men det är nog en viss risk att det är som med gamla datorspel, roligare i minnet än i verkligheten.

Av:
    superdea
    Kom på att jag har en sån här ram liggande. Inga hjul eller reglage men kan nog hitta nåt... om någon är intresserad...
    IMG_1238.JPG

Av:
    ForesterGuy
    Lila.
    DSC_0587.JPG

Av:
    Jonatan F
    Bytte bort den här i förra veckan.

Jag är född -92 så ingen nostalgi här. Men en kul, relativt lätt mtb. Med den geometrien gjorde det inte så mycket att dämparen (bytt) saknade lock out. Jag satt ju ändå bara på bakhjulet i uppförsbackarna, dämparen rörde sig inte så länge det var uppför. Stå upp och bryta fungerade sämre. För att inte tala om problemen med att hålla framhjulet i marken när det var uppför. Ville stegra hela tiden.

Alpinestars almega deore lx men de flesta komponenterna var slut och byttes av mig. 1 1/4 styrlager...
    IMG_5391.JPG

Av:
    erik h
    Väntar fortfarande på att planeterna ska komma i rätt läge, så att jag får prio nog att restaurera Geten jag hittade i en sophög.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    mcperand
    Mina äldsta är alla stulna eller sålda, tyvärr, men det begav sig med en Scott LX ca -88 och en DX -89. Sen rullade det på med en underbar Kona Explosif, flera Marin (bland annat en Team Issue med en första gen Mag21) och Scotts första heldämpade (ett as med elastomerdämpare fram och bak, kanske en tums fjädringsväg bak, ramen vek sig i en stenig utförslöpa) innan jag -94 landade i en Fat Chance Shock-a-Billy-prototyp (en av 20 totalt, hälften gick till deras stall, resten såldes) som fortfarande står i garaget.

Av:
    jomper
    mcperand skrev:
    Innan jag -94 landade i en Fat Chance Shock-a-Billy-prototyp (en av 20 totalt, hälften gick till deras stall, resten såldes) som fortfarande står i garaget.

Ett sådant inlägg utan bild är inte ok. (!!)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    mcperand
    jomper skrev:
    mcperand skrev:
    Innan jag -94 landade i en Fat Chance Shock-a-Billy-prototyp (en av 20 totalt, hälften gick till deras stall, resten såldes) som fortfarande står i garaget.

Det ska vi väl kunna fixa:
    P7131093.JPG
    P7131092.JPG

Av:
    42Hz
    Hohoo!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Dahl
    mcperand skrev:
    jomper skrev:
    mcperand skrev:

Det ska vi väl kunna fixa:

Omg!! Sugen på sälja?

Av:
    Stream
    Fat Chancen var otroligt cool. En drömhoj back in the days.

Av:
    71
    Salsa Ala Carte tidigt/mitten 90 tal
    IMG_0665.JPG

Bontrager Race Lite från samma del av år tionde
    IMG_0662.JPG

Finns även en Gary Fisher CR-7 Samt en Santa Cruz Chameleon. Ska försöka trockla ut den ur garaget
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-12 12:08 av 71.

Av:
    Brakastruten
    Schwinn Sierra med STX-växel, köpt -95. Ersatte kioskracer, till motion och jobb-pendling. Inte mycket mountain i den biken! Men en snabb grusracer. Renoverades, och såldes vidare för ett par år sedan.
    20171112_105155[1].jpg

Av:
    C-dale
    Mycket läcker Salsaram! Och gaffeln gör den ju ännu bättre. Är det en Bontragergaffel eller?

Av:
    HouseOfBikes
    https://youtu.be

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ