• Re: [Byggtråd] Avelo Breakaway kolfiberracer

Av:
    marr
    https://www.sjscycles.co.uk

Då ska du ha den.
    y8g698120

Om något annat passar är säkert möjligt. Men har du inte en välfylld skrotlåda är det oftast enklast att köpa rätt pryl.

Av:
    Mini_me
    *Host harkel* Den har det redan länkats till. Har du blockat mig marr ;) ?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    marr
    Mini_me skrev:
    *Host harkel* Den har det redan länkats till. Har du blockat mig marr ;) ?

Haha absolut inte, jobbar natt. Så mina svar på förmiddagen är lätt splittrade :)

Av:
    jimpstyle
    Marr: Hur lång tid är det på frakten från sjcycles?
    Aldrig hört talas om dom innan. Cykelkraft har även dessa inne men med en total på 307kr ink frakt. Ska försöka gå igenom de lokala ställena först och se om någon har hemma 😊

Tidigare idag så fick jag en notis om att jag hade paket att hämta från wiggle, så det var snabbt trampa hem från jobbet, hämta barn och direkt hämta ut paket. Det blev lite blandad kompott i denna beställning. Fördelen med att man köper lite grejer då och då så man har nästan något nytt att göra varje dag 😊
    20170815_174350(0).jpg

Men det börjat ta sig. Jag gjorde en chansning då jag skulle köpt vajertång häromdagen men de var slut, så jag använde den bästa avbitaren jag hittade och det gick prima efter lite vård efter klippen.

20170815_235120.jpg

20170815_235143.jpg

20170815_235213.jpg

20170815_235242.jpg

20170815_235305.jpg

Nöjd med dagens arbete, så nu är det egentligen bara vajerfästena till bromsarna som behövs den bör jag kunna montera ihop den helt färdigt 😊
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-16 07:58 av jimpstyle.

Av:
    marr
    Vet faktiskt inte om frakten från sjs. Inte handlat därifrån på länge.

Av:
    Mini_me
    Synd att vi inte visste detta i söndags för då beställde jag ifrån SJc så kunde vi beställt ihop.. Men vill minnas att billigaste frakten sa 5 dagar typ.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    waldner
    Jag beställde därifrån nyligen. Tog väl en dryg vecka totalt. Problemet är att dom justerskruvarna inte sitter fast då vajern inte är på plats och därför tappas bort väldigt lätt. Svåra att hitta beg skulle jag tro, eftersom det lär vara ovanligare att någon tappar bort resten av bromsen...

Av:
    Tribeca
    Ett tips är att vara försiktig med dragningen av hölje och vajer vid reglagen och styret så du för mjukast möjliga böjar. Det finns olika spår för vajern om jag kommer ihåg rätt, ta det som ger rakast väg.

Av:
    jimpstyle
    Okej, det var ju surt Mini_me. men vad gör man. Jag får göra en nogrann genomsökning efter två sådana skruvar :)
    Tribeca: Jag är medveten om detta. Det finns ju två spår som gör att vajern går antingen på baksidan av styret eller på framsidan/under. och jag vill ha det framför. Samt att jag testade både växla och vrida på styret utan problem när vajrarna var färdigdragna :)

Av:
    jimpstyle
    Blev första testcyklingen idag och kände att sadeln tyvärr satt något lågt. Så jag mätte BB till sadel och fick fram att på min Canyon har jag 72cm och på denna var det 69,5cm så frågan är nu om man på något sätt kan lösa dessa centimetrar genom förlängare för ramen eller om det finns sadlar med högre rails? Kanske t.o.m ett sadelfäste som passar omkretsen på ramen som är högre. Tips?

Böt kedja idag också, vad säger Happy expertisen? Bör jag ta en länk till? Kör med snabblänkar så det blir ju två nitar då. Nu är ju detta lägen man inte ska köra på men vill ju ändå ha rätt längd på kedjan.
    Minsta dreven
    20170819_175857.jpg

Och största dreven
    20170819_175930.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-08-19 20:14 av jimpstyle.

Av:
    Hasse#7
    Jag såg din fråga på FB. Utan att kunna ge något direkt svar har jag lite förslag. Är ramen/stolpen kapad en gång tidigare? Om ja, hur lång var den från början? Om nej, vågar du förlänga? Jag vet inga racersadlar med högre rails. Om du lägger upp detaljfoto på stolpända och fäste helt och i delar kan man kanske hitta på något som löser problemet. Synd om du inte kan cykla nu när du kommit så här långt.

Av:
    jimpstyle
    Hasse#7 skrev:
    Jag såg din fråga på FB. Utan att kunna ge något direkt svar har jag lite förslag. Är ramen/stolpen kapad en gång tidigare? Om ja, hur lång var den från början? Om nej, vågar du förlänga? Jag vet inga racersadlar med högre rails. Om du lägger upp detaljfoto på stolpända och fäste helt och i delar kan man kanske hitta på något som löser problemet. Synd om du inte kan cykla nu när du kommit så här långt.
    Jag har lagt till lite bilder bland kommentarerna på fb men den är skapad vad jag kan se.
    Men slänger in dom här också då 😊
    20170820_094226.jpg

20170820_094232.jpg

20170820_094247.jpg

20170820_094301.jpg

Av:
    Mini_me
    Limma fast ett smalare kolfiber rör i ramen och sen limma fast spacers som är lika grova som ramen. Tänk styrstams spacers.

Svåra är väl att hitta rätt storlek.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    RideOn
    Kanske nån sån? Beroende på diameter/längd på befintlig då förstås
    https://www.bike24.com

Av:
    Hasse#7
    Vad är det för rördimension utvändigt? 27.2mm? Eftersom det bara rör sig om ett par centimeter funderar jag på om man kan använda en bit av en sadelstolpe i kolfiber och göra ett eget innerrör av väv och epoxy och gjuta ihop det till en förlängning som inte syns utvändigt men är starkt invändigt. Annars vet jag inte. Fästet ser dyrt och krångligt ut att byta eller modifiera.

Av:
    Mini_me
    Annars kan väl en bit alurör användas och sen lämpligt kolfiberrör utanpå det.

Eller är vikt av högsta prio? I sånt fall borde en lite lägre sittställning vara mer vik anpassad. Plus man sitter väl inte ner när man spurtar? ;)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Hasse#7
    Mini_me skrev:
    Annars kan väl en bit alurör användas och sen lämpligt kolfiberrör utanpå det.

Eller är vikt av högsta prio? I sånt fall borde en lite lägre sittställning vara mer vik anpassad. Plus man sitter väl inte ner när man spurtar? ;)

Jag resonerade som att det är sämre att blanda material än att köra samma. Dels är det belastningsbiten där ett alurör ger en tydlig brottanvisning och en lite utsmetad fog i samma material borde vara bättre. Sen är det ledningsförmågan där kolfiber och alu inte alltid är så lyckat. Men jag vet inte säkert. Skall det gå av går det antagligen av nere vid ramen/bakgaffelstagen för att hävarmen blivit längre.

Av:
    marr
    https://www.bike24.com

Den här ser lång ut.

Av:
    Hasse#7
    Verkar vara det enklaste sättet.

Av:
    olebole
    Olika sadlar bygger ju olika på höjden också. Rolls är rejält hög, och samtidigt riktigt skön!

Av:
    jimpstyle
    Det dumma är att ytterdiametern är 36.5mm och jag har inte hittat något fäste som har liknande dimensioner tyvärr. Och innerdiametern är 31.5mm.
    Har dock haft funderingar på att antingen försöka förlänga nuvarande fäste. Bara få tag i någon som kan svetsa i aluminium. Eller att sätta dit en klämma längst upp och i med en sadelstolpe om det nu finns någon som är så pass tjock. Det som oroar mig med sista alternativet är om kolfibern klarar av det då jag förmodligen kommer behöva snitta upp lite för klämmans skull och är då rädd att det kommer spricka.
    Ingen som är en jävel på metallarbete och kan göra ett fäste från scrath? 😀

20170820_194430.jpg

Monterade dit bromsvajrarna idag också. Saknar som sagt justerskruvarna till bromsarna men ville ha ihop allt för att kunna se att det lirar så fixade ihop en riktig bonnmek tills dess att skruvarna anländer, som nu är beställda från cykelkraft. Har hört mycket negativt om det företaget det senaste men jag gjorde en chansning så får jag hoppas att jag får prylarna 😊

20170820_193805.jpg

20170820_193827.jpg

Av:
    Hasse#7
    Jag tror det billigaste är att bygga på röret som jag sa förut. Går kanske att få köpa exakt det du behöver eller få hjälp av någon som kan det. Men du ändrar ju ramen och kanske är det ännu bättre att sätta allt på en annan ram utan att modifiera den som är "för liten". Annars är det ju som föreslagits att titta på en högre sadel eller kanske göra nån skum passbit vid railsen med en längre skruv.

Av:
    Mini_me
    Annars förlänga den delen som sadeln sitter (som TS föreslår). Den går ju att byta om det blir helt åt helvete.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Hasse#7
    Mini_me skrev:
    Annars förlänga den delen som sadeln sitter (som TS föreslår). Den går ju att byta om det blir helt åt helvete.

Den ser halvknepig ut att jobba med. En sån som marr föreslog med för stort invändigt hål skulle kanske funka med en hylsa men jag såg aldrig vilken diameter den hade, troligen för liten.

Av:
    jimpstyle
    Den som marr länkade till var 34.9mm.
    Känns som att det här kommer sluta med ett hemmabyggesfäste 😂

Av:
    Hasse#7
    jimpstyle skrev:

Om marrs förslag hade större innerdiameter borde du kunna svarva en hylsa med rätt ytter och innerdiameter samt en slits längs med hela höjden. Så ser det ut på dimensionsadapters mellan 1" och 1 1/8". Med lite tur kanske du kan hitta ett rör som passar direkt efter slitsning.

Av:
    jimpstyle
    Hasse#7 skrev:
    jimpstyle skrev:

Om marrs förslag hade större innerdiameter borde du kunna svarva en hylsa med rätt ytter och innerdiameter samt en slits längs med hela höjden. Så ser det ut på dimensionsadapters mellan 1" och 1 1/8". Med lite tur kanske du kan hitta ett rör som passar direkt efter slitsning.
    Nej tyvärr så var den för liten, då röret på cykeln är 36.5mm. Men hittade man en lika lång som den marr länkade med för stort innermått är det ju absolut ett alternativ att testa.

Av:
    Stumpy
    Vill minnas att HåkanC tidigare postat om en anordning som har rails på undersidan och fäste för rails på ovansidan just för att förlänga stolpen. Hittar den dock inte nu.

Av:
    Hasse#7
    jimpstyle skrev:
    Hasse#7 skrev:
    jimpstyle skrev:

Nej tyvärr så var den för liten, då röret på cykeln är 36.5mm. Men hittade man en lika lång som den marr länkade med för stort innermått är det ju absolut ett alternativ att testa.

Sorry! 36.5 är stort så det går nog inte.

Av:
    jimpstyle
    Stumpy skrev:
    Vill minnas att HåkanC tidigare postat om en anordning som har rails på undersidan och fäste för rails på ovansidan just för att förlänga stolpen. Hittar den dock inte nu.
    Vore intressant att hitta. Nyfiken på hur en sådan konstruktion är byggd för att få det stabilt.

Av:
    jimpstyle
    Nu är hojen till 95% klar, då jag idag lindade styrlindan och gjorde klart styrkombon. Så det som saknas är nu justerskruvarna till bromsarna och lösa sadelproblemet.
    Tog även ut den på gatan för att provcykla den ordentligt en gång nu med bromsar och allt monterat och trots hjulen så känns den faktiskt riktigt rapp och kvick. Mycket positivt överraskad. Det gjorde mig ännu mer sugen på att lösa problemet med sadelhöjden.

Helt ok vikt enligt mig med nuvarande setup på blytunga hjul som väger in på 2038g inkl. qr.
    20170821_211034.jpg

Sen så skall det monteras flaskhållare samt bytas ut pedaler och ja sadel då som jag bara monterat dit i provcyklings syfte.

20170821_211132.jpg

20170821_211142.jpg

20170821_211149.jpg

20170821_211252.jpg

20170821_211315.jpg

Av:
    Ordbajskorv
    Blir ju bra det där! Men jag hade lagt minst en 5 mm spacer mellan täcklock och styrstam för att skydda änden på styrröret mot klämskador (för det var väl carbon va?).

Av:
    sebastian_nurmela
    Annars kan du antagligen kan köra med en 31.6mm sadelstolpe. Kapa sadelröret i lagom längd och såga ett lodrätt hack där bak och sätt på en sadelstolps klämma..

Av:
    jimpstyle
    Ordbajskorv skrev:
    Blir ju bra det där! Men jag hade lagt minst en 5 mm spacer mellan täcklock och styrstam för att skydda änden på styrröret mot klämskador (för det var väl carbon va?).
    Styrhöjden kommer laboreras med när den är klar och jag har satt en extra spacer under stammen så att styrröret hamnar någon mm nedanför toppen :)

sebastian_nurmela skrev:
    Annars kan du antagligen kan köra med en 31.6mm sadelstolpe. Kapa sadelröret i lagom längd och såga ett lodrätt hack där bak och sätt på en sadelstolps klämma..
    Ja det har sagts det och vill gärna testa, men oron finns ju där om det inte funkar att ramen är förstörd. Men innan en ev kapning så måste jag få tag i en stolpe med rätt diam och klämma för att ens se om det passar och går.

Av:
    jimpstyle
    Sådär. Då är väl egentligen cykeln 100% klar i och med att jag satte dit de nya vajerhållarna som kom hem idag 😊

20170824_230506.jpg

20170824_230620.jpg

Nu återstår bara att lösa sadelhöjden. Men jag känner att jag inte har någon brådska med det nu.
    För igår fick jag hem dessa godsaker som nu kommer cyklas lite på innan hösten tar över helt.
    20170823_174924.jpg

20170824_084123.jpg

20170823_231906.jpg

Och så några helhets bilder på bygget.

20170824_231637.jpg

20170824_231725.jpg

För tillfället känner jag mig ganska nöjd med slutresultatet. Men vem vet om några nya idéer dyker upp framöver 😊

Av:
    Kristoffer R
    31.5 innerdiameter är väldigt nära 31.6

Då kan du kanske använda den här

http://www.chainreactioncycles.com

eller

Jag är inte säker på hur det funkar så sadeln inte vrider sig i stolpen. Kraften vertikalt tas upp med spacers.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    jimpstyle
    Kristoffer R skrev:
    31.5 innerdiameter är väldigt nära 31.6

Då kan du kanske använda den här

eller

Jag är inte säker på hur det funkar så sadeln inte vrider sig i stolpen. Kraften vertikalt tas upp med spacers.

Intressanta förslag. Skulle ju absolut vara värt att prova. Dock så fanns de ej i lager på länkarna du skickade. Finns det liknande någon annanstans tro?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in