• [byggtråd] All-in budget Tempo

Av:
    Barrett
    Har suktat efter en Tempo-jonne hela året och har darrat på köpknappen på allt från budget-tempo modeller till allt möjligt beg. Har dock backat ur då det inte kännts helt rätt... Inte minst då jag mer än gärna vill ha el-växlar som jag lärt mig upskatta av min linje-racer. Finns ju uppenbara fördelar med detta just på en TT-cykel dessutom. Integrerad styrstam är ju så sjuuukt läckert. Och är en cykel o snygg o snabb så blir väl även jag snyggare & snabbare?

Slutade med att jag hittade en beg. värsting ram av fjolåretsmodell för ett pris jag kan leva med. Avslöjar inte mer förrän den är hemma :)

Växelgrupp är köpt. Får oxå förbi hemligt tills vidare :)

Budget va det ju! Vevparti får denna cykel tillsvidare dela med min linjeracer, dvs nyinköpt Quarq Dfour

Hul har jag en uppsättning Enve tubhjul & Reynolds clincher, Även dessa får delas med linjeracern tillsvidare ...men minst ett diskhjul står på önskelistan.

Vad ska jag ha för bromsreglage? Eftersom det skiljer en del på bredden på hjulen jag har så använder jag "snabb öppningen" på bromasarna när jag skiftar hjul på racern för att kompensera för de olika bredderna. Osäker på att denna funktion finns på bromsarna som sitter på ramen jag köpt (TRP)? Kan Sram TT 990 vara lösningen? Ska gå justera 8 mm om jag förstått allt rätt.

Nått så enkelt som styrlinda kan ge mig huvudvärk. Bästa lindan jag testat är Selle Italia smottape i vitt. Har även köpt deras svarta men den är inte blank som den vita, utan matt. Dessutom inte alls lika skön och inte alls samma känsla. Tips mottages på tunn, svart läderlinda?

Sadel tror jag får vänta tills jag gör en bike-fit. Tills dess så har jag någon Specialized Power som jag kan låna från annan cykel.

Garimfäste blir nog ett Zipp quick view TT.

Övrig utrustning på inköpslistan är tempohjälm. Det är väl någon med visir som gäller, har inte hunnit kolla så mkt på vad som finns. Tempodräkt från bli klubbdräkt till våren.

Har jag glömt något?

Med lite flyt så är tanken på att jag ska kunna köra avslutningstempot i Smack-serien den 6/9. Borde gå om inte ramen kommer väl sent eller några stora problem dyker upp på vägen.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2017-08-10 00:57 av Barrett.

IMG_4212.JPG
  • Re: [byggtråd] All-in budget Tempo

Av:
    bllx
    Låter inte som ett riktigt budgetbygge, bara växelgruppen kostar ju typ som min förra tempocykel. Men men...

Jag har Sram TT 990 och tycker de ger bra hygglig bromsverkan för mina V-bromslika bromsar. Köpte dem med tanken att använda justeringsmöjligheten med har sen dess sällan bytt hjul så ofta, och mina bromsar sägs ändå fungera bäst om man kompenserar för fälgbredd med distanser vid bromsbeläggen. Men har man knöliga bromsar/bromsvajerdragning kan de ju annars hjälpa till att få bort vajerslacket.

Angående styrlinda är jag av åsikten att det inte behövs när man kör tempo.

Av:
    Barrett
    Man ska nog i första hand se det som ett "all in" bygge, men med ambition att försöka hålla nere kostnaden ...eller kanske bara försöka undvika att det spårar ur helt? ...om det inte redan är för sent :)

Ok, låter bra. Ja det är väl ingen dum funktion att kunna justera vajer oavsett om jag kan använda dom för att kompensera för fälgar eller inte.

Jag kör alltid utan handskar när vädret tillåter, och spontant känns det som att man kommer få väl dåligt grepp då? Speciellt i händelse av väta?

Av:
    bllx
    Jag har inte heller handskar, och tycker att jag får bra grepp i vått och torrt. Inbillar mig att lacken på kolfiberstyret suger åt sig handflatan bättre än många styrlindor. På pinnarna har man ju knappt någon tyngd så där upplever jag behovet av extra grepp än mindre. Kan vara trevligt med någon tunn linda om man har aluminiumpinnar och det är kallt

Av:
    Barrett
    Ah ok. Får testa o se vad jag tycker helt enkelt.

Av:
    Doominator1
    Är det all in så är det all in som gäller, så att säga. Detta innebär griptape istället för styrlinda. Lägre vikt, bättre aerodynamik och mer grepp. Win-win!

Av:
    Barrett
    TRP RL979 verkar kunna vara ett alternativ till Sram TT 990. Jag hittar dock inte hur mkt justermån dom erbjuder, någon som använder dessa och vet?

Folk verkar annars vara nöjda med dessa oxå o dom är aningen billigare.

Av:
    Barrett
    Idag kom växelgruppen. Ska bli intressant att jämföra med Ultegra DI2 gruppen jag har på linjecykeln.
    IMG_4280.JPG

Av:
    Jeppe_E
    Ah, nu förstår jag.. All-In budget... Dvs hur dyrt som helst ;)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    niklaws
    Älskar denna typ av budget :)

Av:
    Barrett
    Äsch, eTap va ju faktiskt billigaste gruppen jag kunde hitta ;)

Hoppas ramen dyker upp nästa vecka, då blir det på att se vad eTap kopplingsboxen hamnar. Tror det ska gå få den snyggt integrerad på ramen utan att påverka aero-egenskaperna.

Av:
    Stervelo
    Om dina bromsar är vbromsarna från trp, så ska de ha sina egen handtag, det är linearpull på dem. Jag har trp ttv bromsar på min tempojonne och körde först campa handtag, men det var knepigt, den drar inte vajer nog. Så, kör på deras egna, vågar lova att srams handtag är för caliperbromsar.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Barrett
    Ok tack för tipset. Helt klart något att beakta.

Det ska vara TRP TTV linear spring bromsar. Det vanligaste verkar vara att dom är kombinerade med TRP RL979, vilka dock är specade för caliper eller canti bromsar?

Iaf vad jag kan läsa mig till http://www.trpbrakes.com

Av:
    Stervelo
    Barrett skrev:
    Ok tack för tipset. Helt klart något att beakta.

Det ska vara TRP TTV linear spring bromsar. Det vanligaste verkar vara att dom är kombinerade med TRP RL979, vilka dock är specade för caliper eller canti bromsar?

Iaf vad jag kan läsa mig till http://www.trpbrakes.com
    Jag mailade med TRP om vilka som passade och det är TTLVR du ska ha, inget annat.
    Helt ok handtag, lite fula, men bra, stark returfjäder, inget skrammel.
    Lycka till.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Barrett
    Tack för engagemanget! Har själv rotat lite i frågan. Tyvärr visade det sig nog att jag inte hade helt rätt vad gäller bromsarna. Dessa ska heta TKB150 & TKB77, dessa ska i sig vara kompatibla med reglage som heter RL977 som i sin tur ser exakt ut som RL979.

Det är så långt jag hunnit i min research. Har inte hittat någon spec på vad som egentligen kan tänkas skilja, men lär försöka reda ut det innan jag handlar.

Hade säkert varit en fördel om jag haft ramen hemma, men den är minst en vecka bort än.

Av:
    chrhar
    Kul tråd!

Jag skulle ha funderat en extra gång på framväxeln, jag lyfte precis av min etap framväxel på TT-hojen. Går att spara ganska många slantar så...

Av:
    Barrett
    Du menar att du kör 1x11? Kan ju absolut funka för de flesta, men i mitt fall ska jag ju dela vev med min linjecykel (till en början iaf) och då är det inget alternativ.

Har du räknat på hur mkt det skulle kosta att plocka ihop allt löst och utesluta framväxel? Vore ju intressant speciellt om man redan har laddare mm. Då man bara behöver en bakväxel och kopplingsbox med knappar.

Av:
    Stervelo
    Barrett skrev:
    Tack för engagemanget! Har själv rotat lite i frågan. Tyvärr visade det sig nog att jag inte hade helt rätt vad gäller bromsarna. Dessa ska heta TKB150 & TKB77, dessa ska i sig vara kompatibla med reglage som heter RL977 som i sin tur ser exakt ut som RL979.

Det är så långt jag hunnit i min research. Har inte hittat någon spec på vad som egentligen kan tänkas skilja, men lär försöka reda ut det innan jag handlar.

Hade säkert varit en fördel om jag haft ramen hemma, men den är minst en vecka bort än.
    Ja, kolla upp det noga så du inte får en broms med fel drag, det är inget roligt. Men, är det inte TTV broms, då vet inte jag vad du ska ha. TKB150 finns inte ens på trps sida.

Av:
    42Hz
    Budget är bra

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Barrett
    Stervelo skrev:
    Barrett skrev:

Ja, kolla upp det noga så du inte får en broms med fel drag, det är inget roligt. Men, är det inte TTV broms, då vet inte jag vad du ska ha. TKB150 finns inte ens på trps sida.

Nä, precis. Verkar vara lite special specifikt för denna ram/fabrikat. Men fick bekräftat idag av TRP att RL979 funkar och ska vara identisk i funktion som RL977.

Av:
    Barrett
    Nu har jag kammat internet på alla för mig kända handlare och ingen har TRP RL979 på lager (av dom få som ens har den i sitt sortiment). Ebay finns ett par ex. Men då på andra sidan pölen och relativt dyrt men framförallt ca. 2 veckors leveranstid.
    Någon med tips på udda butik med bra TRP utbud, även fysiska butisker i Sverige går förståss bra.

Men visst, efter som det nu är fastlagt vilket reglage som är kompatibelt så innebär det väl även att t.ex. Sram BL990 ska funka?

Av:
    chrhar
    Barrett skrev:
    Du menar att du kör 1x11? Kan ju absolut funka för de flesta, men i mitt fall ska jag ju dela vev med min linjecykel (till en början iaf) och då är det inget alternativ.

Har du räknat på hur mkt det skulle kosta att plocka ihop allt löst och utesluta framväxel? Vore ju intressant speciellt om man redan har laddare mm. Då man bara behöver en bakväxel och kopplingsbox med knappar.

Du måste ju inte plocka av lill-klingan egentligen. Går att köra 1x på TT-hojen ändå. Jag sparade i runda slängar 4500:- på det...

Av:
    Barrett
    chrhar skrev:
    Barrett skrev:

Du måste ju inte plocka av lill-klingan egentligen. Går att köra 1x på TT-hojen ändå. Jag sparade i runda slängar 4500:- på det...

Bakväxel 5500:-
    Blipbox 2500:-
    Blips 1500:- (4 st)
    Laddare 500:-
    Dongle 500:-

Eller har jag missat något?
    Jag gav 11k för ett eTap aerokit, då ingår även bromsvajer/hölje och fäste för blipbox alt. Garmin

Av:
    chrhar
    11' för ett kit var billigt. Var hittade du det?

Jag köpte bakväxel för 4200, box för strax under 2000, ett par blips för 600-700kr (kör endast med monterade i pinnarna) samt laddare då...

Av:
    Barrett
    Bike24 va billigast. Hade lite flyt oxå tror jag att det va 50-100€ billigare precis när jag slog till oxå.

Av:
    Konkret
    Brooks läderlinda är riktigt schysst.

Av:
    Barrett
    Har varit några spännande dygn för delar av mitt bygge. Ramen har jag köpt i US of A, men säljaren skickade inte internationellt. Eftersom jag har en syster som sedan länge bor i Florida så gick det lösa ändå.
    Säljaren va dock lite nervös att något var lite fishy, men efter några tlf samtal mellan honom & min syster ect. så gick allt smidigt. Ramen skickades med Fedex och med krav på signering vid leverans. Jag följde paketet dagligen via deras spårningstjänst och i onsdags blir paketet markerat som "levererat" samt "signerat" av min syster. Glad i hågen skickade jag ett meddelande till min syster...

Igår ringde hon och hade varit lite små knäckt. När hon fick mitt meddelande visade det sig att hon inte alls hade fått något paket och ingen annan på hennes adress hade tagit emot något. Fedex lät meddela att dom visst levererat rätt, men att dom kunde starta en utredning som skulle ta upp mot 2-3 veckor. Mörkret hade infallit och det va hopplöst för henne att leta vidare, vilket hon fick göra morgonen efter istället. Efter några timmar upptäckte hon ett paket hos grannens (för tillfället) obebodda hus, strax innan för grinden. Hon fick halv om halv bryta sig in på deras tomt för att slutligen komma åt paketet.

0 av 5 möjlia får Fedex för att ha levererat till fel adress och fejkat signatur och bara ställt av paketet.
    Trots övernattningen ute verkar inga alligatorer eller liknade gnagt på ramen utan den ska vara oskadd och i tryggt förvar. Nu återstår bara leveransen över pölen, med expressfrakt bör det ta 3-5 dagar.

I övrigt fick jag idag tag på ett set nya TRP RL979 från en privatperson i Sverige, så nu har jag nog det mesta för att kunna slutföra bygget och det är bara lite väntan på att allt ska levereras innan det tar fart på riktigt.

Av:
    Jeppe_E
    Barrett skrev:
    Nu återstår bara leveransen över pölen, med expressfrakt bör det ta 3-5 dagar.

Det är vad du tror ja ;)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Barrett
    Jeppe_E skrev:
    Barrett skrev:
    Nu återstår bara leveransen över pölen, med expressfrakt bör det ta 3-5 dagar.

Det är vad du tror ja ;)

Ja, det ska kanske tilläggas att det är vad USPS uppger och det hade varit nice att ha den innan nästa helg iaf. Vi får se :)

Av:
    Barrett
    Idag kom det här IMG_4358.JPG

Nu är det bara att invänta ramen.

Av:
    chrhar
    Barrett skrev:

Ja, det ska kanske tilläggas att det är vad USPS uppger och det hade varit nice att ha den innan nästa helg iaf. Vi får se :)

Du får nog tyvärr räkna med en arbetsdag eller tre i tullen också. :(

Av:
    Barrett
    *inaktuellt inlägg raderat*
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-05 18:29 av Barrett.

Av:
    Barrett
    Idag händer det grejer. Pga. en massa mindre strul så tog det ett tag innan ramen skickades vidare till mig, men när den väl skickades gick det undan. Postaden 1/9 och idag hämtade jag ut paketet.
    FullSizeRender4.jpg

Av:
    Aeromiten
    Barrett skrev:
    Idag händer det grejer. Pga. en massa mindre strul så tog det ett tag innan ramen skickades vidare till mig, men när den väl skickades gick det undan. Postaden 1/9 och idag hämtade jag ut paketet.

Fin :). En 118?

Av:
    Barrett
    Japp, E118 Next

Av:
    Aeromiten
    Najs. Antar att du kollat på denna?
    https://youtu.be

Av:
    Barrett
    Provmonterat hjul, monterat bromsreglage, vajer, höljen, blips, fram o bakväxel.
    IMG_4395.JPG

Kvar är att montera vevlager och vevpartier, placera blip-boxen smart och sadel (fästet sitter som berget i stolpen). Sen all justering förståss och bikefit o massa smått.

Ska bli kul att provtrampa.

Av:
    Mini_me
    Looking good. Är nåt speciellt med en Tempo cykel :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Barrett
    Vad har ni för synpunkter gällande tempo-pinnar?
    Dom som sitter monterade är ganska hårt kapade (230 mm ca), säkert för att man kört med DI2 reglage. Testade att skjuta fram dom så långt det går och flytta tillbaks armstöden en del och då är dom fortfarande minst 20 mm för korta. Ganska sannolikt att dom blir för korta mao även om det kan finnas en teoretisk chans att dom kan funka.

Som helt ny på detta; vad ska jag ha & varför? S- eller J-bend eller helt raka?
    Ingen fara om jag får testa mig fram o köpa flera men vore kul att höra vad ni föredrar och varför.

Av:
    Aeromiten
    Beror väl på hur bekvämt du vill ha greppet antar jag. Uppböjda borde vara skönare att greppa, men kanske mer oaero.

Av:
    ohellstrom
    Med raka eller S-bend får man lite justeringsmån i längsled vilket kan vara trevligt om man i exempelvis backar justerar sin position på sadeln något.

Av:
    Aeromiten
    ohellstrom skrev:
    Med raka eller S-bend får man lite justeringsmån i längsled vilket kan vara trevligt om man i exempelvis backar justerar sin position på sadeln något.
    Mina uppböjda går att justera i längsled.

Av:
    bllx
    Städar_sällan skrev:
    ohellstrom skrev:

Tror ohellstrom menar att man kan justera handpositionen under färd.

Av:
    Aeromiten
    Förlåt. Läste dåligt.

Av:
    ohellstrom
    bllx skrev:
    Städar_sällan skrev:
    ohellstrom skrev:

Tror ohellstrom menar att man kan justera handpositionen under färd.

Korrekt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ