• Re: [byggtråd] All-in budget Tempo

Av:
    Barrett
    Det hände en grej...
    IMG_4402.JPG
    FullSizeRender5.jpg

Av:
    Mini_me
    Ja ibland händer ju riktigt bra saker.

Ser riktigt fin ut👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Jocke77
    Barrett skrev:

Som helt ny på detta; vad ska jag ha & varför? S- eller J-bend eller helt raka?
    Ingen fara om jag får testa mig fram o köpa flera men vore kul att höra vad ni föredrar och varför.

Jag har kört alla tre modellerna och jag tycker inte det är några problem att justera handpositionen på någon av modellerna, kör man J-bend och flyttar bak händerna blir det ju som ett par raka.

Personligen gillar jag J-bend bäst (lätt vinklade inåt) för att jag får en mer avslappnad sittställning då. Med de andra modellerna så drar jag händerna uppåt och då spänner jag även axlar och nacke. En annan sak som det ständiga "draget" ledde till var att jag fick galet ont i handlederna, nästan som inflammation. Tävlade i långdistanstriathlon och cyklade mkt tempocykel så dessa problem uppstår nog inte om man kör normala tempolopp :-)

Av:
    Barrett
    Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.
    FullSizeRender2.jpg

Av:
    Barrett
    Väger för övrigt in på 8,4 kg som den ser ut på bilden. Antar att det får anses som helt ok

Av:
    Jensen
    Barrett skrev:
    Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.

Du kan inte bara switcha ingångarna där blipparna går in i sändenheten? Då borde ju växlingen bli tvärt om eller?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Barrett
    Jensen skrev:
    Du kan inte bara switcha ingångarna där blipparna går in i sändenheten? Då borde ju växlingen bli tvärt om eller?

Jo precis så enkelt är det.

Av:
    Barrett
    Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?
    IMG_4558.JPG

Av:
    Aeromiten
    Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?

Av:
    lundatok
    Tempohojar vill verkligen åka fort! Det går inte att rulla lugnt... Grattis till en fin hoj!

Av:
    Spacekitty
    Barrett skrev:
    Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?

Följebil med fingerfärdig mekanikern.

=^.^=

Av:
    poqa
    Barrett skrev:
    Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?

Smidigt vet jag inte, men det finns ju adapter för diskhjul
    http://www.cykelcitystockholm.se

Av:
    Kristoffer
    En liten flaska Stans-gucka och en böjlig anslutningsslang så borde du klara skivan. Inte så snabbt men billigare än pitstop.
    Att ha i lite Stans i förebyggande syfte är antagligen inte helt fel, såg ett test på rullmotstånd någonstans där detta testades. Lite Stans påverkade inte rullmotståndet nämnvärt.

Det blev ju en rackarns snygg hoj av det där.

https://www.bicyclerollingresistance.com

Allt är på riktigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-01 09:16 av Kristoffer.

Av:
    Miss Lycka
    Pump och reserv.

Via est vita!

Av:
    Barrett
    Städar_sällan skrev:
    Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?

Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?
    Blir troligtvis byte av sadel framöver oxå. Power sadeln är ingen katastrof, men det trycker på lite fel ställen.

Lite svårt att beskriva. Men normalt krävs ju en ganska markant ökning i ansträngning för att öka från t.ex. 35 till 40 km/h (på linjeräcer), men med lägre luftmotstånd får man ut så mkt mer fart av samma kraft.

Av:
    Barrett
    poqa skrev:

En liknande adapter har jag för att öht få i luft. Men väldigt tveksamt om den skulle funka med pitstopp?

Av:
    chrhar
    Barrett skrev:
    Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?

Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...

Av:
    Barrett
    chrhar skrev:
    Barrett skrev:

Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...

Det är 75 cm med några mm marginal. Med en annan sadel är det nog inte otänkbart att den kan hamna 5 cm bakom vevcentrum, och då öppnas möjligheten att bryta mot 75cm regeln. Tveksam till att jag behöver det dock, är inte så storväxt (172 cm)

Av:
    bllx
    Barrett skrev:
    poqa skrev:

En liknande adapter har jag för att öht få i luft. Men väldigt tveksamt om den skulle funka med pitstopp?

Corima har flexibla ventilförlängare som, när de fungerar (och inte läcker), är väldigt smidiga.

Av:
    Barrett
    Väcker liv i min gamla tråd.

Någon som har bra tips på verket skruvmaterial som tål svett bäst? Skruvarna för armpadsen är värst, men går ganska hårt åt flera skruvar runt styret pga. svett.
    Jag har köpt lite olika skruv så jag är inte helt 100, men tror dom senaste var i rostfritt eller möjligtvis syrafast. Oxiderar till den grad att man med nöd och näppe får bort dom efter ett tag.

Titan? :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ