• Klingor till fsa Comet vill sig inte

Av:
    Yodas
    Hejsan, satt och funderade på hur jag skulla förbättra min cykel.
    Ny med att cykla mtb, men köpte en hoj (white xc 290 pro) på xxl i början på sommaren.

Cyklat 30-40 mil nu och kommit fram till att framväxeln bara är krånglig och det slutar med att jag kör enbart på lilla med 24 tänder. Provat att köra på enbart stora med 38tänder men blir för tung jobbat i dom brantaste backarna.
    Så det får bli en i fram och slut strulat.

spec:
    Vevset: FSA Comet Modular Megaexo CK-7158ST 38 x 24T
    Kassett: Shimano CS-HG50 10-spd 11-36T

Läst igenom ett gäng trådar här men är endå förvirrad. Nya drevet i fram ska ha samma "bcd" som på veven. Gogglar jag på min har den bcd på 96.68 - hittar inga klingor med det måttet.

Tänkte först prova ett 32T men bör jag även byta kasetten? såg att nån rekomendera 11-42 för att få ut mest.
    Säkert nått mer jag inte tänkt, påpeka gärna det :)

Tack på förhand!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-31 23:30 av Yodas.

• Re: Konvertera till singelklinga

Av:
    erik h
    Kan inte de nya bultcirklarna men en narrow wide 32T ihop med kassetten du har kommer att bli kanon. Det är mycket stora kassetter nu men det är mest för folk som inte har gjort lumpen.

Har du det backigt på hemmaplan så ta en 30T om bultcirkeln tillåter. Trampa ur 11an är sällan ett problem på skogscykling oavsett framklinga.

Byt innan du kört för långt så det inte börjar rappa över och du måste byta hela drivlinan.

Misstänker att det är 96 mm av tex en sån här du behöver. http://www.chainreactioncycles.com

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Kristoffer R
    Storklingan har troligen BCD 96mm och lillklingan BCD 68mm.

Köp en Narrow Wide med 96. De flesta klingor som är stora nog tar i kedjestaget om du skulle försöka sätta den på lillklingans plats. Det kan vara lite meckigt att få till kedjelinjen, ibland får man med distanser eller så är drevet lite osymmetriskt så man kan vända det det. Vevpartiet kan också vara shimsat något.

32T och 11-36 är helt OK på en 29" men det beror lite på vilka däck och i vilken terräng du kör. Baserat på mina egna erfarenheter är det toppfarten som blir lidande, men kör du redan nu på 24 blir 32 säkert bra.

Man blir snabbt starkare i benen. Jag hade iofs kört lite single speed innan men valde samma (32T 11-36) som "första" konvertering och det var inga problem när jag kört ett tag.

Sunrace säljer kassetter med 11-40 men testa först att byta bara framklinga och kör ett tag.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Yodas
    Stort tack för snabba svar, börjar med framklingan och utvärderar.

Av:
    Majje63
    Haft pm kontakt med Yodas. Yodas har konstaterat att one up chainring som länkades till ovan bara nästan passade. Jag kontaktade Wolf Tooth och fick följande svar

Hey Thanks for reaching out to us. Unfortunately FSA has done an odd version of 96 BCD that is not compatible.

Om någon har ngt förslag utöver att fila lite är vi nog några xc 290 pro ägare som blir glada.
  • Re: Klingor till fsa Comet vill sig inte

Av:
    miklax
    Väcker den här tråden lite. Jag har samma cykel och funderar på att konvertera den till 1x10. Går det att göra om vevpartiet till singelklinga fram eller måste man köpa nytt?
    Hittade denna t.ex. Går det att byta mina klingor mot en sådan?
    https://shop.fullspeedahead.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-21 11:32 av miklax.

Av:
    miklax
    Får man bumpa här? I så fall se mitt inlägg ovan...
    bump-track-mtb-trail-mowbray-port-douglas-cairns-black-mountain-top.jpg

Av:
    Hakankj
    Hej Yodas! Hittade du någon klinga som passar till slut? Har nämligen en likadan cykel och vill ha en singelklinga på.

Av:
    Daniel010
    Jag har en likadan cykel och kör med en klinga från absolute black.
    Klingorna för cannondale passar, man får montera bort infästningen till orginalklingorna och direktmontera singelklingan. Det borde vara så att även andra klingor för cannondale passar.

Av:
    miklax
    Det går som sagt med Cannondale, pysslar med detta just nu. Denna med offset gjorde även kedjelinjen bra.
    20180902_173112.jpg
    20180902_173100.jpg
    Jag har dock lite problem:
    1: Om jag drar åt vevarmen så går den trögt, det ser ut som "muttern" som håller fast spindeln går i kanten på vevlagret, ska prova att ta bort spacern så att muttern kommer längre in.
    2: Har bytt till 11 delat (bytte även hjul) och tycker att kasetten glappar lite trots att jag dragit åt ashårt, ska det vara så eller ska jag sätta en distans längst in?

Av:
    miklax
    Ett sådant drev som jag har finns på köp och sälj Jönköping.

Av:
    Daniel010
    Problemet med att muttern tar i löste jag genom att fila ner tjockleken (med oerhörd precision och ögonmått) på den konformade brickan som sitter mellan vevarm ock klinga.
    Jag tycker att kedjelinjen blev halvbra på min cykel, det funkar bevisligen att cykla på, men jag funderar på om man kan flytta distanserna på vevlagret till andra sidan. Vet dock inte riktigt hur man gör det.

Av:
    miklax
    Daniel010 skrev:
    Problemet med att muttern tar i löste jag genom att fila ner tjockleken (med oerhörd precision och ögonmått) på den konformade brickan som sitter mellan vevarm ock klinga.
    Jag tycker att kedjelinjen blev halvbra på min cykel, det funkar bevisligen att cykla på, men jag funderar på om man kan flytta distanserna på vevlagret till andra sidan. Vet dock inte riktigt hur man gör det.
    Ja det lutar åt att jag filar också. Testade med en 0,5 mm bricka nerv det blev halvbra...

Av:
    miklax
    Nu kan jag bekräfta att det fungerar. Jag har svarvat en ny spacer på 2mm istället för 3 mm mellan vev och drev då tar inte muttern i vevlagret.
    Jag har inte orginalhjul utan stans med en 11 delad body.
    Bak har jag SLX och en 11-46 kassett.
    Fram har jag ett Cannondale SI drev med 8mm offset.
    Glappet i kassetten löste sig efter att jag plockat bort den och dit den igen. Jag hade gjort något fel första gången helt enkelt.

Edit, jag sparade dessutom 150 gram, då det nya drevet vägde ca 50 och det gamla ca 200.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-12 16:04 av miklax.

Av:
    dogday
    Hej tråden!

Sitter också på en XC 290 och har aldrig riktigt fått ordning på framväxeln (väldigt känslig för cross-chaining pga en ganska dålig kedjelinje*). Föredrar 1X så kollar på en 32T-framklinga just nu. Lutar mot att den här cykeln fortsätter primärt som vinterpendlare (med vissa inhopp på sommarstigar) och då kan det vara skönt med en aningen snabbare utväxling.

Funderar därför på 34T OM det går att slänga på en 11/40 eller 42-kassett (för sommarstigarna) utan att behöva byta växelförare. Ny växelförare är ju ingen stor kostnad, men så har jag heller ingen stor kärlek till cykeln. Någon som testat? Har läst på om detta tidigare, men det var mycket teori och tror aldrig 40 nämndes i diskussionerna. Vore trevligt om någon hade praktisk erfarenhet på just denna cykel.

Av:
    miklax
    dogday skrev:
    Hej tråden!

Sitter också på en XC 290 och har aldrig riktigt fått ordning på framväxeln (väldigt känslig för cross-chaining pga en ganska dålig kedjelinje*). Föredrar 1X så kollar på en 32T-framklinga just nu. Lutar mot att den här cykeln fortsätter primärt som vinterpendlare (med vissa inhopp på sommarstigar) och då kan det vara skönt med en aningen snabbare utväxling.

Funderar därför på 34T OM det går att slänga på en 11/40 eller 42-kassett (för sommarstigarna) utan att behöva byta växelförare. Ny växelförare är ju ingen stor kostnad, men så har jag heller ingen stor kärlek till cykeln. Någon som testat? Har läst på om detta tidigare, men det var mycket teori och tror aldrig 40 nämndes i diskussionerna. Vore trevligt om någon hade praktisk erfarenhet på just denna cykel.
    Du behöver en längre b-skruv eller en goatlink eller en garbaruk Cage för att köra 42 på den cykeln... Det enda jag har kvar från min xc290 är gaffeln...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ