• [kanske OT: Semester 2019 och Omtag på livet] Planer på en längre resa för att hitta själaro.

Av:
    desmo
    Edit: Nu för 2019

Hej.

Nu är väl de flesta tillbaka på jobbet? Dags att börja drömma sig bort igen.. #bodyatworkmindatvacation

Strax innan midsommar fick jag och min sambo vårt andra barn så denna sommaren har blivit väldigt stillsam. Nästa sommar kommer våra flickor vara 1 resp 3½år. Med den äldre flickan har vi cyklat flera flerdagarsturer så vi hoppas att de ska trivas tillsammans i en cykelkärra nästa sommar.

Men vad (tänk led, tex Kattegattleden) eller vart (tänk destination, tex Södertälje) ska vi cykla?
    Vi bor på södra sidan Stockholm, men måste inte utgå härifrån. Dock ska det tas i beaktande att ska vi cykla enkel väg (tex Kattegattleden) så behöver det finnas något praktiskt sätt att komma tillbaka till starten.

Vi kommer båda vara föräldralediga större delen av sommaren. Säg från midsommar till slutet av augusti. Jag tror inte vi kommer orka vara ute på rull mer än två-fyra veckor i sträck.

Planen är att cykla kanske max 50km per dag. Tälta ibland, sova på B&B/Vandrarhem ibland. Ta en vilodag då och då för utflykter, bad, glass och andra nöjen för barnen. Två vuxna med cyklar + en cykelkärra för två barn.

Vi har nu två huvudspår:

Gotland
    tex https://happyride.se

Vestkustruten, Danmark
    Utgå från Göteborg, cykla leden, cykla över till Kiel, och sedan färjan tillbaka till Göteborg.
    http://northseacycleroute.dk

Båda har sina för- och nackdelar.

Sitter ni inne på några andra kul ideér?
    Följa någon flod i Europa? Öland? Cykla runt ett berg/sjö?

Med stora flickan har vi tex cyklat:
    Göta Kanal: https://happyride.se
    Kattegattleden: https://happyride.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-11 14:03 av desmo.

• Re: [Semester 2018] Vad/vart ska vi cykelsemestra med två småbarn?

Av:
    Miss Lycka
    Söderut mot Östergötland och S:t Annas skärgård. Lagom långt och rimligt enkelt att ta sig hem vid behov.

Via est vita!

Av:
    desmo
    Miss Lycka skrev:
    Söderut mot Östergötland och S:t Annas skärgård. Lagom långt och rimligt enkelt att ta sig hem vid behov.

Typ kombinera dessa?
    https://swedenbybike.com

Av:
    Octagon
    Gotland är bra. Lite mygg och mycket sol. Ganska lätt att fricampa om man vill. Svinsmala vägar så att bilisterna inte ens funderar på att köra om med möte. Mtb eller i vart fall tjocka däck är att rekommendera, mycket grus. Sunderlandet och katthammarsvik är trevligt.

Av:
    Konkret
    Om det funkar med barnen hade jag tagit färjan till Kiel och cyklat i Tyskland.

Av:
    Miss Lycka
    desmo skrev:
    Miss Lycka skrev:

Typ kombinera dessa?

Ja, det blir en resa som ni kanske inte har gjort inom lämpligt avstånd? Ungarna bryr sig inte så mycket.

Via est vita!

Av:
    mrlang
    Jag och min fru med två barn har kört cykelsemester på följande ställen
    - Österlen. Med cykelvagn och två barn 2 och 4 år. Vi ställde bilen i hamnen i Ystad och sen körde vi österut. Inget boende bokat eller planerat. Vi körde ca 3-5 mil per dag så väldigt lugnt tempo. Vände tillbaka mot Tomelilla när vi övernattat i Simrishamn. Totalt 3 nätter och 14 mil. Väldigt trevlig resa.

- Gotland. Cykelvagn och två barn 3 och 5 år. Bodde i Burgsvik och tog endast dagsturer i området. Längsta turen blev 6 mil en dag när vi åkte ner till Hoburgsgubben. Älskar Gotland men att cykla med barn och packning (läs tungt) var sådär. Det är väldigt långt mellan ställena på ön så det blev lite långtråkigt ibland. Kan bero på att barnen nu var ett år äldre och inte bara sov i vagnen 😊

-Göta Kanal. Ett barn 1,5 år i cykelstol. Vi körde från Sjötorp till Töreboda på en dag, övernattade i stuga på campingen och körde tillbaka samma väg nästa dag. Göta Kanal är väldigt vackert och lättrampat då det är väldigt platt. Skulle gärna cykla där igen men en längre sväng med fler övernattningar.

Summa summarum: Bäst var nog Österlen, men det var också bäst väder och lite annat som bidrog.

Av:
    daikai1
    Väljer ni lattegattsleden så var beredda på att den kommer bli längre än det står, halvfärdig på vissa ställen, mellan falkenberg och varberg är det en extra bred vägren

Av:
    Aron
    Bornholm är mycket cykelvänligt med cykelbanor kors och tvärs. Norra Danmark har oändliga sandstränder och är likaså cykelvänligt även där. Ett lite större äventyr men fullt genomförbart med småttingar är också att ta färjan till Rostock och sedan följa kusten till Gdansk där ni tar färja hem igen. Det är i stort sett en enda lång sandstrand med småbyar här och där. Jag gjorde några långseglingar till Stralsund och området därikring samt Utska i Polen under sent 90-tal. Nu är väl mycket moderniserat, men då fanns det mycket fint att se.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    singletrack
    Österlen och Bornholm är ju 2 favoriter som dessutom ligger väldigt nära varandra...

Av:
    desmo
    Tack för tipsen.

Likt Arons förslag har jag funderat på att ta färja till tex Tallin och sedan cykla till Gdansk (då går ju färjor till/från Nynäshamn). Men jag känner mig alldeles för osäker på trafiken i Baltikum. Med barnkärra känner jag att jag önskar så säkra vägar som möjligt. När jag är ute själv är det inte lika noga.
    Så hur ser trafiken ut runt Östersjön? Både Kiel-Rostock-Gdansk-Riga-Tallin? (alldeles för långt denna gången, men en del är kanske genomförbart).

Lite konstigt är det, men jag är inte heltänd på Gotland.

Miss Lyckas förslag är inte så dumt heller. Vi har dessutom bekanta i Norrköping och Linköping så vi kan lägga in en social aspekt på cyklingen. Barnen bryr sig inte så mycket, men resan får gärna tilltala päronen också! ;)

daikai1: Kattegattleden har vi redan gjort. Inte så sugen på den igen. Den var bra! Men alltid kul att upptäcka något nytt.

Konkret: Något förslag på cykling i Tyskland?

Av:
    leffemangan
    Jag sitter just nu i Aachen. Här nere finns bra cykelvägar överallt. En som kanske kan locka är Vennbahn. Den är asfalterad och går på en gammal banvall. Neråt Monschau är det otroligt vackert. Man kan kombinera Vennbahn med en sväng runt sjöarna i nationalpark Eifel. Runt de sjöarna går asfalterad cykelväg. Ok, några få ställen är bred stig, men allt är väl upptrampat. Det finns mycket att läsa om cykling på Vennbahn med omgivningar. I nationalparken eifel ligger också IP Vogelsang som är en gammal utbildningsborg som nassarna hade.

https://de.m.wikipedia.org

https://en.m.wikipedia.org

Av:
    mmmrrrr
    Min erfarenhet av att cykla i Lettland var otroligt angenäm! Se första dagarna i https://happyride.se (som jag ser att jag borde skriva i mål också).

Det finns gott om småvägar med väldigt lite trafik, och infrastrukturen vad gäller matbutiker etc är väldigt god. Gdansk - Riga (eller tvärtom) tror jag kan vara väldigt trevligt. Fundera på om ni vill ta vägen över Kaliningrad eller som jag genom Litauen. I nordöstra/östra Polen finns cykelvägsnätverket Greenvelo, http://greenvelo.pl - väl skyltat och väldigt mycket specifika cykelvägar.

Av:
    desmo
    Jaha.. sommarsemestern 2018 är över. Det slutade med att vi cyklade Vetskystruten på 3 veckor. Tältade, badade och hoppade massvis på studsmattor. Dessutom öl, korv och glass. En bra semester helt enkelt! Tanken är att det ska komma en RR när vi orkat formulera en.

Så.. för 2019. Några förslag?
    Att cykla A -> B är trevligt, men logistiken blir krånglig. Finns det några bra "rundor" att göra? Jag tänker att vi kan åka med bilen någonstans, parkera den, och sedan ge oss ut på en tur. Längd: 1-4 veckor. Flickorna kommer vara 4½ och 2.
    Jag är även öppen för något annat än cykelsemester. Men jag vet inte vad det skulle vara? Vandra går ju inte.
  • Re: [Semester 2019] Vad/vart ska vi (cykel?)semestra med två småbarn?

Av:
    Illumination
    Cyklade Rallarvegen i Norge i augusti i år. Vi hade våra 3 åringar på MacRide stolar och tältade en natt i närheten av Hallingskjeid. Ner till Flom och tåg tillbaka till Haugastøl. Våra vänner hade en 1 åring i Thule vagn. Gick väldigt fint, får ta det lite lugnt ner dom sista svängarna.

Sen så hade vi en vecka i Kroatien, flög till Pula. Cyklade från by till by, hyrde rum där vi tyckte det var trevligt. Tog båten ut till Mali Losinj för några dagar cykling där.

Av:
    Aron
    Slänger in Åland i listan. Där finns även några cykelfärjor, utöver bilfärjorna, som gör att man kan få till lite öluff också om man vill.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    perzzon
    desmo skrev:
    Jaha.. sommarsemestern 2018 är över. Det slutade med att vi cyklade Vetskystruten på 3 veckor. Tältade, badade och hoppade massvis på studsmattor. Dessutom öl, korv och glass. En bra semester helt enkelt! Tanken är att det ska komma en RR när vi orkat formulera en.

Att cykla A -> B är trevligt, men logistiken blir krånglig. Finns det några bra "rundor" att göra? Jag tänker att vi kan åka med bilen någonstans, parkera den, och sedan ge oss ut på en tur. Längd: 1-4 veckor. Flickorna kommer vara 4½ och 2.
    Jag är även öppen för något annat än cykelsemester. Men jag vet inte vad det skulle vara? Vandra går ju inte.
    Jag skulle kunna läsa tråden(tm) men måste ändå fråga "Vetskystruten" ger exakt en träff på Google. Den här tråden. Vars ligger det?

Av:
    thomaslundstrom
    Vestkyst. http://vestkystruten.dk

--

GotoVelo!

Av:
    perzzon
    Tack

Av:
    desmo
    Aron skrev:
    Slänger in Åland i listan. Där finns även några cykelfärjor, utöver bilfärjorna, som gör att man kan få till lite öluff också om man vill.

Åland är trevligt. Då sambon är uppvuxen där spenderar vi en hel del tid på Åland. Så att förlägga cykelsemestern dit är inte aktuellt. Om någon är nyfiken så har jag spenderat en hel del tid på Kökar och det känns som världens ände: https://www.google.se

Av:
    desmo
    perzzon skrev:
    desmo skrev:

Jag skulle kunna läsa tråden(tm) men måste ändå fråga "Vetskystruten" ger exakt en träff på Google. Den här tråden. Vars ligger det?

Kan det varit mitt stavfel som gjorde det svårgooglat? thomaslundström löste det iaf! Kan rekommendera danska campingar när man har barn. Ibland finns badhus, nästan alltid en bra lekpark. Vestkystruten i sig var dock ganska tungcyklad då den till stor del gick på grus. Men som sagt, jag hoppas få fram en RR.

Av:
    desmo
    Illumination skrev:
    Cyklade Rallarvegen i Norge i augusti i år. Vi hade våra 3 åringar på MacRide stolar och tältade en natt i närheten av Hallingskjeid. Ner till Flom och tåg tillbaka till Haugastøl. Våra vänner hade en 1 åring i Thule vagn. Gick väldigt fint, får ta det lite lugnt ner dom sista svängarna.

Sen så hade vi en vecka i Kroatien, flög till Pula. Cyklade från by till by, hyrde rum där vi tyckte det var trevligt. Tog båten ut till Mali Losinj för några dagar cykling där.

Jag skulle hemskt gärna spendera mer tid i Norge!

Men åka flyga till Kroatien med cyklar och familj pallar jag inte!

Av:
    Illumination
    Det gick över all förväntan att flyga ner med barn och cyklar:)

Men i Norge har jag hittat en del fina familje turer.

- Geilo, bike park med familje stuk
    - Kongevegen
    - Rallarvegen
    - Mjølkevegen
    - Trysil

Av:
    alans
    Såg att Bornholm redan varit uppe, kan rekommendera detta.

Cyklade ett varv medsols i sommar med fru och barn (6 mån) i thulekärra. Varvet runt ön är totalt runt 10 mil så tid finns för avstickare eller exkursioner inåt ön om man så vill.
    Vi tog en vecka på oss att ta oss runt, övernattningar i Allinge och Snogebaek. Längsta dagsturen blev 4 mil. Lagom avstånd och tid i sadeln för hela familjen.

Cyklar finns att hyra för en billig peng i närheten av färjan så har man inte möjlighet att ta med sina så är det lätt att lösa på plats.

Av:
    sih
    Vet inte om allt i den här - https://happyride.se -tråden har nämnts, men fyll gärna på med ställen att hyra lådcykel.

Av:
    desmo
    Tankarna fortgår..
    En idé skulle vara att ta bilen till Trelleborg och ta färjan över till Rostock. Sedan cykla till Świnoujście. Enligt Google-maps ca 20-mil. Och möjlighet att svänga ut på Rügen, eller ta färjan tillbaka från Sassnitz.
    Någon som har erfarenhet från att cykla i de områdena?

Av:
    mcperand
    desmo skrev:
    Tankarna fortgår..
    En idé skulle vara att ta bilen till Trelleborg och ta färjan över till Rostock. Sedan cykla till Świnoujście. Enligt Google-maps ca 20-mil. Och möjlighet att svänga ut på Rügen, eller ta färjan tillbaka från Sassnitz.
    Trafiken på Rügen kan vara brutal med en massa trafik och stressade turister på relativt smala vägar. Överlag tycker jag att trafiken i de gamla öststaterna är obehaglig, både när det gäller hastighet, nykterhet och inställning. Mitt absoluta tips är Bornholm. Cykelbanor längs i princip alla vägar, gemytligt och fantastiska stränder.

Av:
    desmo
    mcperand skrev:
    desmo skrev:
    Tankarna fortgår..
    Trafiken på Rügen kan vara brutal med en massa trafik och stressade turister på relativt smala vägar. Överlag tycker jag att trafiken i de gamla öststaterna är obehaglig, både när det gäller hastighet, nykterhet och inställning. Mitt absoluta tips är Bornholm. Cykelbanor längs i princip alla vägar, gemytligt och fantastiska stränder.

Ajdå. Jag som var sugen på lite tysk öl och döner.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Skippa Rügen och stanna i Stralsund innan hemresan..

Av:
    kontorsråttan
    Följer med stort intresse!

Har tyvärr inga tips att komma med men skulle vilja ta en vecka på något ställe man når med bil/färja el likn med ett par sjuåringar som kan cykla kanske 2 mil per dag. Hyfsat platt gärna... och helst inga dödsbilister i närheten.

Av:
    thomaslundstrom
    Jag har cyklat en sväng på Rügen. Det var antingen ”cykelvägen” vilket ibland var en stig på en äng, ibland en grusväg fast med sand istället för grus och ibland hel ok cykelbana, eller bilvägarna vilka var tighta och rätt äckliga att bli omkörd på.

Men Binz var fint och nazisemesterkasernen Prora var awesome.

--

GotoVelo!

Av:
    desmo
    Semesterplanerna flyter fortfarande omkring. Danmark ligger högt på listan efter vår lyckade semester förra året (Vestkystruten). Barnen gillade verkligen danska campingar. Så Bornholm ligger bra till, eller någon annan tur.

Däremot har en större fråga flutit upp till ytan. Och jag vet att man inte ska fråga om allt på happy/forum men jag vill ändå se vad ni har för idéer. Det är nämligen så att min familj behöver ta ett omtag på livet. Vår lägenhet här i Stockholm blir för liten och vi måste flytta. Vi vet inte riktigt om vi ska bli kvar i Stockholmsregionen eller flytta på oss geografiskt. Det har varit en lång process och just nu kommer vi inte vidare i våra tankebanor. Så vi funderar på att sälja lägenheten och ta en längre ledighet. Någonstans 6-12 månader, lite beroende på vad vi vill göra. Då stora tjejens skolplikt börjar hösten 2020 ska hemkomst ske innan dess. Avfärd tidigast i sommar.

Förutsättningarna är liknande de för semestern. Mamma+Pappa+2 barn (typ 4½ och 2).
    Vi gillar generellt sett inte "sightseeing-resor" utan gillar upplevelser. Gillar natur mer än stad. Gillar berg mer än hav. Viktigt är att barnen ska få en behållning av resan (läs: glass, bad, lekplatser etc) även om det viktigaste är att vi får mycket tid tillsammans.
    Alternativ som luftats är tex:
    - Bo utomlands en period (med möjlighet till att träna mycket)
    - Större cykeläventyr (tänk Tour Divide som exempel) men återigen kommer säkerhetsaspekten in i bilden.
    - "Vanlig" backpacker-resa i makligt tempo (vill inte resa sönder tiden).
    - Husbil och åka runt i maklig takt (samma här, vill inte åka onödigt mycket bil).

Ekonomi/budget är såklart en aspekt. Men med tanke på att det är ett viktigt beslut vi hoppas komma fram till under vår ledighet så känns det som mindre viktigt. Min förhoppning är att vi ska stanna i många år där vi bosätter oss efter resan (beslut går alltid att ändra, men det är min förhoppning iaf).

Långt inlägg. Kanske svår frågeställning. Hoppas någon förstår tankegångarna. Och hoppas några av er sitter inne på roliga ideér.

Av:
    perzzon
    Låter underbart!
    Vet inte om jag har så många smarta tankar kring det. Personligen hade jag siktat på att köpa en segelbåt och seglat någonstans. Men då får det nog vara minst 12 månader, kanske minst 24. Samt att det är sådär träningskompatibelt att ligga för ankar :)

Vi har åkt med en 1-åring först till Kenya och bodde på samma ställe några månader och sen vidare till Indo där barnet blev rejält sjukt (10 dagar på sjukhus) med resultatet att vi tröttnade/blev hariga och åkte hem till.

Det var väldigt härligt men kommer nog göra något mer low-key när nästa ev kommer...

Har förresten också erfarenhet av att lämna stockholm. Bodde där 4.5 år. Trivdes bra men visste hela tiden att det fanns ett bäst-före. Nu bor vi i GBG och kan inte vara nöjdare.

Av:
    desmo
    perzzon skrev:
    Låter underbart!
    Vet inte om jag har så många smarta tankar kring det. Personligen hade jag siktat på att köpa en segelbåt och seglat någonstans. Men då får det nog vara minst 12 månader, kanske minst 24. Samt att det är sådär träningskompatibelt att ligga för ankar :)

Vi har åkt med en 1-åring först till Kenya och bodde på samma ställe några månader och sen vidare till Indo där barnet blev rejält sjukt (10 dagar på sjukhus) med resultatet att vi tröttnade/blev hariga och åkte hem till.

Det var väldigt härligt men kommer nog göra något mer low-key när nästa ev kommer...

Har förresten också erfarenhet av att lämna stockholm. Bodde där 4.5 år. Trivdes bra men visste hela tiden att det fanns ett bäst-före. Nu bor vi i GBG och kan inte vara nöjdare.

Hade vi haft båtintresse har det varit aktuellt med långsegling. Men det har vi inte!

Känner igen känslan av att vara harig när det kommer till sjuka barn!

Vi har svårt att välja vart vi ska ta vägen då vi geografiskt har olika hemvister. Och inget val känns klockrent. Eller så är det ett tredje eller fjärde alternativ som är rätt!

Av:
    Bikzz
    Jag har cyklat mkt genom europa, längs många floder. .. Så det får bli mitt tips. Har stött på alla möjliga typer av cyklister, med alla möjliga sorters packning och agenda. Ligg-cyklister, pensionärer, barnfamiljer, allt är möjligt. Snabbt eller långsamt, mkt eller lite packning. Men det kräver att man anpassar och testar utrustningen efter turen, och har koll, och inte försöker göra för mkt.. Kanske inte passar alla.
    .
    be7.jpg
    .
    be8.jpg
  • Re: [kanske OT: Semester 2019 och Omtag på livet] Planer på en längre resa för att hitta själaro.

Av:
    SLI
    Såg på TV om en engelsman som flyttat till Gran Canaria med familj o allt. De hade bott där några år och stortrivdes. Där kan du iallafall cykla. Men det kanske är enklare om man är engelskspråkig. Själv är jag djupt rotad och skulle aldrig våga flytta ens till grannkommunen.

Sen är det svårt att råda om var ni ska slå ned bopålarna när ni kommer hem. Var har ni släkt? Var finns det passande jobb? Var är huspriserna överkomliga? Barnens väl är viktigast när ni tar beslut.
  • Re: [kanske OT: Semester 2019 och Omtag på livet] Planer på en längre resa för att hitta själaro.

Av:
    Sambal Oelek
    Du nämnde Kattegattleden. Den är ju fin och lättcyklad. Tåget till Gbg, sedan kan du cykla antingen till Helsingborg eller fortsätta hela vägen ner till Malmö. Tåg tillbaka (från Malmö går det danska tåg som gillar cyklar).
    https://happyride.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Guatemala har en bra cykelscen. Där finns både berg och dal. Förutom massor av historia och kultur. Det finns en episk tråd här nu.

Av:
    Startgas
    Det hänger väl på budgeten, men flyga till Nya Zealand(11k ToR 2014-2015 med Finnair), köpa billig campervan(köpa nån gång under perioden April-Augusti då efterfrågan är som lägst). Går säkert utmärkt att campa utanför vandrarhem för symbolisk summa när det är dags för ordentlig dusch och klädtvätt.
    Priserna för 4 år sedan var lite billigare än här när det gällde mat. 3kr billigare bensin per liter. Säng i sovsal på små och gemytliga vandrarhem för ca 180-220kr per natt.
    Det lär ju bli ett minne för livet, det blev det för mig.

Av:
    desmo
    Tack för svar.
    Här kommer lite repliker och frågor i retur.

@Bikzz
    Helt klart ett alternativ att cykla i europa. Längs floderna finns ju oftast cykelvägar vad jag sett. Har du något sida med karta hur där man kan se hur allt hänger ihop? Jag har tittat lite på Eurovelo men svårt att se helheten där. Jag gillar ju Tyskland och skulle gärna fortsätta mot Svarta Havet.

@Sambal Oelek
    Vi cyklade faktiskt Kattegattleden 2015 (tror jag). Perfekt semestertur! https://happyride.se

@Miss Lycka 2.0
    Centralamerika känns spännande! Inte rest där speciellt mycket.

@Startgas
    Åkte campervan i Australien och Nya Zeeland 2012 (en månad i varje land). Dock blev det lite för mycket körande för oss på båda ställena. Mer tid för stopp och upplevelser hade nog höjt den resan ännu mer.

Av:
    desmo
    SLI skrev:
    Sen är det svårt att råda om var ni ska slå ned bopålarna när ni kommer hem. Var har ni släkt? Var finns det passande jobb? Var är huspriserna överkomliga? Barnens väl är viktigast när ni tar beslut.

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle ca 30km utanför Borås. Där har jag kvar mina föräldrar och en syster. Barndomskamraterna har jag tappat kontakten med.

Sambon är från Åland. Där har hon kvar sin mor, sin syster och flertalet barndomskamrater som hon umgås med.

Det jag uppskattar med Åland är "småskaligheten". Det är inte så många som bor där. Naturen är spektakulär. Det råder ett lugn. Huspriser är accetabla (3-4 miljoner för ett "bra" hus). Däremot är det svårare på arbetsmarknaden. Vi är båda ingenjörer och det saknas "industri" på Åland. Jag har cyklat randonee i Stockholm i fyra år nu. Sådant blir svårt att fortsätta med på Åland.

Borås är inget jag drömt om att bo. Ulricehamn verkar trevlig. Men att pendla från Ulricehamn lockar inte. Jobb finns det dock i regionen. Däremot saknar vi all form av socialt umgänge i bygden förutom familj. Huspriser är acceptabla beroende på hur litet samhälle man kan tänka bo i (allt från miljonen 20 minuter utanför Borås till 4-5 och mer centralt i Borås).

Båda ställena har sina för- och nackdelar och inget står ut som en solklar vinnare. Att som vuxen skaffa socialt umgänge är svårt. Att få lite avlastning med barnen då och då vore fantastisk.

Men det är denna snurran vi förhoppningsvis ska hitta ett svar på om vi tar oss tid och gör resan. Det är som sagt kanske någon helt annan stans vi ska bo. Åre? Munchen? Boulder? Eller Rönninge?
    Denna flytten är helt klart den mest krävande i mitt liv. Just för att den involverar ytterligare tre personer som jag tycker mycket om. Och viljan att välja "rätt" kanske sätter onödigt stor press på oss.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Vad är ni ingenjörer inom?

Av:
    Startgas
    desmo skrev:
    Tack för svar.
    Här kommer lite repliker och frågor i retur.

@Startgas
    Åkte campervan i Australien och Nya Zeeland 2012 (en månad i varje land). Dock blev det lite för mycket körande för oss på båda ställena. Mer tid för stopp och upplevelser hade nog höjt den resan ännu mer.

Aha, ja då har ni ju redan sett det mesta antagligen.

Av:
    Sambal Oelek
    desmo skrev:
    @Sambal Oelek
    Vi cyklade faktiskt Kattegattleden 2015 (tror jag). Perfekt semestertur! https://happyride.se
    jaha!! :) kommer ihåg din fina RR, den var bra inspiration när jag själv funderade på det. Tack! :)

Då får jag tipsa om Sverigeloppet istället då! :)
    https://happyride.se

(bortsett från första milen där uppe så var det rätt nice hela vägen ner, du kan ta en del av det bara om du inte hinner/orkar hela. Höga kusten var ju grymt, även Kvicksund och däromkring, lättcyklat. Ner längs Vättern episkt. Den delen av Skåne var ju helgrymt också!)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    desmo
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Vad är ni ingenjörer inom?

Jag är maskiningenjör (högskole) men har mestadels pillat åt automationshållet. Tidigare resande driftsättare (läs: alltiallo tekniker/ingenjör), nu underhållsingenjör instrument på ett kraftvärmeverk. Så jag tror jag har lätt att få jobb. Många kommuner har ju något vattenreningsverk, vattenkraftverk, sopförbränning etc.

Samon är civilingenjör inom Industriell ekonomi och jobbar idag som projektledare på ett större industriföretag där hon ser till att produkterna byggs färdig och levereras till kund. Dvs hanterat tidplan, ekonomi men även tekniska frågeställningar. Tidigare tog hon fram offerter för ett annat stort industriföretag (typ 100-milijoners offerter). Hon upplever att hon har svårare att hitta relevanta jobb (det var därför vi hamnade i Stockholm vid förra flytten).

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ