• Re: [kanske OT: Semester 2019 och Omtag på livet] Planer på en längre resa för att hitta själaro.

Av:
    Lars.E
    desmo skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Vad är ni ingenjörer inom?

Jag är maskiningenjör (högskole) men har mestadels pillat åt automationshållet. Tidigare resande driftsättare (läs: alltiallo tekniker/ingenjör), nu underhållsingenjör instrument på ett kraftvärmeverk. Så jag tror jag har lätt att få jobb. Många kommuner har ju något vattenreningsverk, vattenkraftverk, sopförbränning etc.

Samon är civilingenjör inom Industriell ekonomi och jobbar idag som projektledare på ett större industriföretag där hon ser till att produkterna byggs färdig och levereras till kund. Dvs hanterat tidplan, ekonomi men även tekniska frågeställningar. Tidigare tog hon fram offerter för ett annat stort industriföretag (typ 100-milijoners offerter). Hon upplever att hon har svårare att hitta relevanta jobb (det var därför vi hamnade i Stockholm vid förra flytten).

Sådana jobb borde gå att hitta i Örnsköldsvik om ni skulle vara intresserade av att bo i Höga Kusten.

• Re: [kanske OT: Semester 2019 och Omtag på livet] Planer på en längre resa för att hitta själaro.

Av:
    Bikzz
    Det är inte säkert att gräset är grönare på en annan ort..
    I centraleuropa finns det mängder med fina cykelleder, se här tex:
    http://radreise-wiki.de

Det finns ofta väldigt bra kartor att köpa oxå, där allt som en cyklist behöver är utmärkt.
    https://www.publicpress.de
    Översikt:
    https://www.google.com

Och alpländerna:
    https://www.radtouren.at
    https://www.schweizmobil.ch

Och Holland så klart, där behöver man inte ens egna kartor, det finns skyltar och kartor uppsatta överallt.

Och ska nu till Svarta havet kan ni ju följa Donau.
    http://radreise-wiki.de
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-12 08:55 av Bikzz.

Av:
    desmo
    Bikzz skrev:

Tusen tack för länkarna! Jag har haft svårt att hitta rätt tyska sökord. Det blir att fundera lite!

Angående det gröna gräset så står ju faktiskt "stockholmsregionen" kvar som ett alternativ. Vår familj har dock vuxit ur lägenheten, och det är ett par andra tillkortakommanden som behöver lösas angående boende. Även om vi är två ingenjörer anser jag det orimligt att köpa ett hus för +7 miljoner vilket det gärna hamnar på i Stockholmsområdet.
    Tidigare har jag bott småort (1500 invånare) -> Göteborg (student) -> Norrköping (~100 000 invånare) -> Stockholm
    Det finns fördelar och nackdelar med alla alternativen.

Av:
    jomper
    Lämna Stockholm utan att lämna regionen kanske kan vara ett tips. I Nynäshamn som jag bor i är jag rätt säker på att det finns jobb för er båda om ni ger det lite tid. Där är priserna klart rimligare utan att du bor en tråkig förort, det finns tvärtom utmärkta möjligheter för friluftsliv av olika slag.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    desmo
    jomper skrev:
    Lämna Stockholm utan att lämna regionen kanske kan vara ett tips. I Nynäshamn som jag bor i är jag rätt säker på att det finns jobb för er båda om ni ger det lite tid. Där är priserna klart rimligare utan att du bor en tråkig förort, det finns tvärtom utmärkta möjligheter för friluftsliv av olika slag.

Nackdelen med "Stockholm" är att vi har ingen support här. Långt till båda familjerna. Personligen saknar jag också socialt umgänge här i storbyn vilket har påverkat mig mer än vad jag trodde det skulle göra.

Av:
    Bikzz
    desmo skrev:
    Bikzz skrev:

Tusen tack för länkarna! Jag har haft svårt att hitta rätt tyska sökord. Det blir att fundera lite!

Kul, det finns mkt fina ställen & floder att cykla därnere. Man behöver ju inte heller cykla rakaste vägen, det går lika bra att köra lite omvägar & fram och tillbaka under några månader, för att uppleva fina ställen.

Av:
    jomper
    desmo skrev:
    Nackdelen med "Stockholm" är att vi har ingen support här. Långt till båda familjerna. Personligen saknar jag också socialt umgänge här i storbyn vilket har påverkat mig mer än vad jag trodde det skulle göra.

Absolut, vi har samma situation på den fronten i stort sett och det hade ju underlättat betänkligt med lite mera hjälp i vardagen. Men om det är den viktigaste parametern så det ju det som får styra.

För oss så finns den släktmässiga supporten på såna avkrokar att det inte skulle fungera öht jobbmässigt. Försöker lobba för att få dem att flytta istället.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    SLI
    desmo skrev:
    SLI skrev:
    Sen är det svårt att råda om var ni ska slå ned bopålarna när ni kommer hem. Var har ni släkt? Var finns det passande jobb? Var är huspriserna överkomliga? Barnens väl är viktigast när ni tar beslut.

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle ca 30km utanför Borås. Där har jag kvar mina föräldrar och en syster. Barndomskamraterna har jag tappat kontakten med.

Sambon är från Åland. Där har hon kvar sin mor, sin syster och flertalet barndomskamrater som hon umgås med.

Det jag uppskattar med Åland är "småskaligheten". Det är inte så många som bor där. Naturen är spektakulär. Det råder ett lugn. Huspriser är accetabla (3-4 miljoner för ett "bra" hus). Däremot är det svårare på arbetsmarknaden. Vi är båda ingenjörer och det saknas "industri" på Åland. Jag har cyklat randonee i Stockholm i fyra år nu. Sådant blir svårt att fortsätta med på Åland.

Borås är inget jag drömt om att bo. Ulricehamn verkar trevlig. Men att pendla från Ulricehamn lockar inte. Jobb finns det dock i regionen. Däremot saknar vi all form av socialt umgänge i bygden förutom familj. Huspriser är acceptabla beroende på hur litet samhälle man kan tänka bo i (allt från miljonen 20 minuter utanför Borås till 4-5 och mer centralt i Borås).

Båda ställena har sina för- och nackdelar och inget står ut som en solklar vinnare. Att som vuxen skaffa socialt umgänge är svårt. Att få lite avlastning med barnen då och då vore fantastisk.

Men det är denna snurran vi förhoppningsvis ska hitta ett svar på om vi tar oss tid och gör resan. Det är som sagt kanske någon helt annan stans vi ska bo. Åre? Munchen? Boulder? Eller Rönninge?
    Denna flytten är helt klart den mest krävande i mitt liv. Just för att den involverar ytterligare tre personer som jag tycker mycket om. Och viljan att välja "rätt" kanske sätter onödigt stor press på oss.

Det är väl inget fel på Borås? Eller Ulricehamn?
    Automationsingenjör alltså, du kommer att ha jobb innan du hunnit packat upp väskorna.

Av:
    desmo
    jomper skrev:
    desmo skrev:

Absolut, vi har samma situation på den fronten i stort sett och det hade ju underlättat betänkligt med lite mera hjälp i vardagen. Men om det är den viktigaste parametern så det ju det som får styra.

För oss så finns den släktmässiga supporten på såna avkrokar att det inte skulle fungera öht jobbmässigt. Försöker lobba för att få dem att flytta istället.

Jag vet inte om det är den viktigaste parametern. Men det är en parameter som talar mot Stockholm.
    Jag vet överhuvudtaget inte hur vi viktar de olika parametrarna med närhet till föräldrar, jobb, skola, sociala kontakter, huspris etc. Det är lite därför vi funderar på att bryta mönstret och ge oss ut på äventyr. När man går runt i samma tillvaro dag ut och dag in så blir det till slut svårt för mig att se alternativen.

Av:
    desmo
    SLI skrev:
    desmo skrev:
    SLI skrev:
    Sen är det svårt att råda om var ni ska slå ned bopålarna när ni kommer hem. Var har ni släkt? Var finns det passande jobb? Var är huspriserna överkomliga? Barnens väl är viktigast när ni tar beslut.

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle ca 30km utanför Borås. Där har jag kvar mina föräldrar och en syster. Barndomskamraterna har jag tappat kontakten med.

Sambon är från Åland. Där har hon kvar sin mor, sin syster och flertalet barndomskamrater som hon umgås med.

Det jag uppskattar med Åland är "småskaligheten". Det är inte så många som bor där. Naturen är spektakulär. Det råder ett lugn. Huspriser är accetabla (3-4 miljoner för ett "bra" hus). Däremot är det svårare på arbetsmarknaden. Vi är båda ingenjörer och det saknas "industri" på Åland. Jag har cyklat randonee i Stockholm i fyra år nu. Sådant blir svårt att fortsätta med på Åland.

Borås är inget jag drömt om att bo. Ulricehamn verkar trevlig. Men att pendla från Ulricehamn lockar inte. Jobb finns det dock i regionen. Däremot saknar vi all form av socialt umgänge i bygden förutom familj. Huspriser är acceptabla beroende på hur litet samhälle man kan tänka bo i (allt från miljonen 20 minuter utanför Borås till 4-5 och mer centralt i Borås).

Båda ställena har sina för- och nackdelar och inget står ut som en solklar vinnare. Att som vuxen skaffa socialt umgänge är svårt. Att få lite avlastning med barnen då och då vore fantastisk.

Men det är denna snurran vi förhoppningsvis ska hitta ett svar på om vi tar oss tid och gör resan. Det är som sagt kanske någon helt annan stans vi ska bo. Åre? Munchen? Boulder? Eller Rönninge?
    Denna flytten är helt klart den mest krävande i mitt liv. Just för att den involverar ytterligare tre personer som jag tycker mycket om. Och viljan att välja "rätt" kanske sätter onödigt stor press på oss.

Automationsingenjör alltså, du kommer att ha jobb innan du hunnit packat upp väskorna.

Jag har fuskat med lite av varje så jag är ganska bred med trubbig spets. Men jag gillar den delen av automation som är "i verkligheten". Dvs styrsystem och ut i fält. Automationsingenjörer idag tycks mest jobba med styrsystem+SCADA+nätverk och vidare uppåt med data. Lite slarvigt kallar jag mig för en smutsig ingenjör ibland. Jag trivs i blåkläder!

Är man uppvuxen på bonn-vishan så är Borås fienden ;). Och i Ulricehamn är det lite tunt med jobb och pendla är aldrig kul (om man inte cykelpendlar då). Men Ulricehamn är fint med Åsunden och hela Lassalyckan att träna på.

Av:
    SLI
    desmo skrev:
    SLI skrev:
    desmo skrev:
    SLI skrev:

Jag har fuskat med lite av varje så jag är ganska bred med trubbig spets. Men jag gillar den delen av automation som är "i verkligheten". Dvs styrsystem och ut i fält. Automationsingenjörer idag tycks mest jobba med styrsystem+SCADA+nätverk och vidare uppåt med data. Lite slarvigt kallar jag mig för en smutsig ingenjör ibland. Jag trivs i blåkläder!

Är man uppvuxen på bonn-vishan så är Borås fienden ;). Och i Ulricehamn är det lite tunt med jobb och pendla är aldrig kul (om man inte cykelpendlar då). Men Ulricehamn är fint med Åsunden och hela Lassalyckan att träna på.

Automationsingenjör OCH kan skruva? Sluta oroa dig!

Borås är fienden... Jo jag fattar. Verkligen. Men testa och lägg det åt sidan. Eller köp ett hus "lite utanför". Socialt umgänge får du snabbt när barnen börjar skolan eller spela fotboll (eller cykla).

Pendla är inte kul men om du är uppvuxen på vischan så är du väl van vid att ta bilen till jobbet (skolan, affären)? Annars får du ju flytta varje gång du byter jobb.

Jag tror det löser sig bara ni tar ett beslut. Men Åland låter inte helt optimalt.

Av:
    Bikzz
    Roligt med lite livsstilstrådar osv, istället för alla "vad-skall-jag-ha-för-strumpor" - trådar ! Berätta sen hur det går !

Av:
    Bikzz
    Sen jag upptäckte alla Radwegs nere i Europa så har det blivit många turer dit. En del research i förväg för att kolla in hur det funkar. Man kan cykla kors och tvärs och sightsinga osv nästan bara på cykelleder, helt utan biltrafik, speciellt i Tyskland, Holland, Österrike, en del i Schweiz. Very coolt !

Av:
    Bikzz
    Sorry for spamming, Waypoints från 2017 biketrip --

Av:
    Sambal Oelek
    Cykla runt Gardasjön, de bygger en ball cykelbana runt hela alltet, 14 mil:
    http://www.vagabond.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    IngvarW
    Skall ni bara komma iväg lite några månader får du alltid hyra in dig i vår lägenhet i Italien, Marche. Inte mycket turister, bad tidigt på våren till sensommaren och massor av fina cykelvägar och inte minst vingårdar. Det finns fyra lvg-cyklar i vinkällaren. Själva byn är inte superlekvänlig men det finns en del lekplatser och är man där i augusti är bad i havet ett givet alternativ :-). Nu råkar vi själva och den andra ägarfamiljen embarkera stället från midsommar till början av augusti men i övrigt är det hyrbart, speciellt för dig Desmo :-).

Av:
    desmo
    IngvarW skrev:
    Skall ni bara komma iväg lite några månader får du alltid hyra in dig i vår lägenhet i Italien, Marche. Inte mycket turister, bad tidigt på våren till sensommaren och massor av fina cykelvägar och inte minst vingårdar. Det finns fyra lvg-cyklar i vinkällaren. Själva byn är inte superlekvänlig men det finns en del lekplatser och är man där i augusti är bad i havet ett givet alternativ :-). Nu råkar vi själva och den andra ägarfamiljen embarkera stället från midsommar till början av augusti men i övrigt är det hyrbart, speciellt för dig Desmo :-).

Kudos!
    Lägger en mental notering.
    (kör hårt på lördag! själv har jag redan 2x20 för 2019 samt andra planer i helgen)

Av:
    desmo
    Bikzz skrev:
    Sen jag upptäckte alla Radwegs nere i Europa så har det blivit många turer dit. En del research i förväg för att kolla in hur det funkar. Man kan cykla kors och tvärs och sightsinga osv nästan bara på cykelleder, helt utan biltrafik, speciellt i Tyskland, Holland, Österrike, en del i Schweiz. Very coolt !

Om man tänker sig en utgångspunkt i södra Sverige med färja till Tyskland (Göteborg-Kiel, Trelleborg-Rostock/Lübeck tex), har du något förslag på en tur på säg 30-60mil? Vi kör ca 4 mil per dag, så det skulle ge en reslängd på 10-20 dagar beroende på antal vilodagar. Alltså någon form av loop så man kommer tillbaka igen. A till B är roligare, men omständligare med transport.

Av:
    Bikzz
    Jag har bara cyklat förbi där på väg hem till Swe, flera gånger Bremen - Hamburg - Travemunde - Trelleborg, egentligen tycker jag det är finare längre söderut. Men det finns ju flera Radwegs där, kolla på tidigare länken och sy ihop en rutt... Kanske längs Elbe, Weser, Aller, Ostseekusten ? Googla upp campingplatser och fina ställen att kolla in i förväg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 17:41 av Bikzz.

Av:
    Bikzz
    Ett tips till. Om man inte kör så väldigt långt på en dag så är det viktigt att ha koll på var man kan campa och bo osv. Kräver mer research i förväg, kolla in olika alternativ !

Av:
    desmo
    Bikzz skrev:
    Ett tips till. Om man inte kör så väldigt långt på en dag så är det viktigt att ha koll på var man kan campa och bo osv. Kräver mer research i förväg, kolla in olika alternativ !

Det var helt klart lyxigt att cykla i Danmark. Sällan långt mellan campingarna! (däremot kunde det vara långt mellan samhällen). Fast i sommar är jag ju sugen på döner och weissbier!

Av:
    Jay Jay
    desmo skrev:
    jomper skrev:

Jag har varit i exakt samma sits fast lite omvänt. Min fru är från norra Norrland och jag från Sthlm. Vi flyttade till södra Sverige p g a jobb och drömmen om en lugnare livsstil i mindre stad. Mindre stad var toppen. Vi hade också ett jättefint hus i bra område. Efter 6år blev dock avståndet till släkt och vänner för stort (vi hade hunnit få 3barn). 2015 flyttade vi tillbaka till Sthlm och såg till att närhet till familj fick styra framför jobb. Vi har sedan båda bytt jobb 1ggn var för att ha bättre pendlingsförutsättningar. Om jag bortser från bekvämligheten med småstad så har precis allt i våra liv blivit bättre efter detta. Vi bor inte lika fint eller centralt men bra och rimligt långt ut (har lagt mer pengar på mindre radhus än vad vi fick för nybyggd villa). För oss har det varit värt att prioritera vänner och familj.
    Lite tankar från en som haft liknande situation.

Av:
    leffe81
    desmo skrev:

Om man tänker sig en utgångspunkt i södra Sverige med färja till Tyskland (Göteborg-Kiel, Trelleborg-Rostock/Lübeck tex), har du något förslag på en tur på säg 30-60mil? Vi kör ca 4 mil per dag, så det skulle ge en reslängd på 10-20 dagar beroende på antal vilodagar. Alltså någon form av loop så man kommer tillbaka igen. A till B är roligare, men omständligare med transport.

Fråga Yonna! Hon bodde och cyklade långa turer med småbarn där!

Av:
    thomaslundstrom
    Vad hände här? Kom ni fram till vart ni skulle flytta (och om ni skulle flytta)?

--

GotoVelo!

Av:
    desmo
    thomaslundstrom skrev:
    Vad hände här? Kom ni fram till vart ni skulle flytta (och om ni skulle flytta)?

Jag får lov att återkomma i frågan!

Av:
    desmo
    Uppdatering 1:
    Det lutar åt Tyskland i sommar. Fick hem kartorna idag. Preliminär rutt: Kielkanalen till Brünsbuttel, följa Elbe till Hamburg ungefär, och sedan mot Rostock eller Travemünde. Detaljerna får vi fundera lite på.

D91EEDB2-87C6-4A6D-A2AA-17257828AA25.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 13:22 av desmo.

Av:
    desmo
    Uppdatering 2:
    Och det är nu det börjar bli intressant! Vi håller just på att slutföra köp på ett hus i min lilla hemby. Det kvarstår kontraktsskrivning och besiktning. Tegelvilla på ca 240kvm (tot med boende+biyta). Vår ambition är dock inte att flytta dit permanent. Men det gör att vi i lugn och ro kan sälja vår lägenhet i Stockholm, och sedan vara lediga tillsammans en längre tid. Efter vår ledighet så får vi lov att köpa något nytt där vi tror att vi vill bo i framtiden (huset kommer vi nog fortsätta äga, kanske hyra ut). Så jag känner mig mer pepp än på länge. Äntligen skakar vi om vår tillvaro lite och jag tror det kan komma något bra ur det!

Ang huset så är det byggt -71 och det är bara min morfar med familj som har bott där. Så vi har ganska bra uppfattning om vad vi köper. Dock är inget renoverat under åren så underhållet är lite eftersatt. Men jag ser fram emot att få prova lite av mina färdigheter. För det blir en del målande/tapetserande/golvläggande direkt. Även om vi inte tänker totalrenovera huset på något sätt (inte säkert man får tillbaka det vid en ev försäljning).

Tjipp!

Av:
    desmo
    0CF16DBC-5901-49E1-BD62-56625B50501C.jpeg

Av:
    perzzon
    Vars är du?

Av:
    desmo
    Just nu följer vi kanalen från Kiel mot Brunsbüttel. Sedan ska vi följa Elbe till Hamburg.

Av:
    GoranS
    Kan mandel fram emot lite live-RR:ande eller en post-resa-RR?

Av:
    desmo
    GoranS skrev:

Post RR är mer min stil. Det är liksom fullt ös mest hela tiden.

7285918C-790F-4342-950B-542B870598E1.jpeg

Av:
    perzzon
    desmo skrev:
    GoranS skrev:

Ser härligt ut!

Av:
    GoranS
    desmo skrev:
    GoranS skrev:

Det är helt ok. Skulle själva aldrig heller orka skriva RR live och jag har ändå bara en medelålders gubbkropp att ta hand om.

Av:
    desmo
    Uppdatering innan jag länkar till denna tråden från en ny tråd.

Vi köpte min morfars hus. Inte för att vi nödvändigtvis tänker bo där, men det kommer ge oss möjligheten att ge oss iväg på äventyr. Och vi håller just på att försöka avsluta lägenhetsförsäljningen.

Semestern finns sammanfattad här: https://happyride.se

Av:
    Hälsingland
    Nu kanske ni redan löst bo/jobbfrågan men jag tror många idag inbillar sig att jobb inte finns utanför storstäderna. Jag är maskinare och bor i en mindre stad (40 000 i kommunen varav ca hälften i staden). Jobbar som projektledare och kan i princip bo vart jag vill, har tidigare arbetat som konsult på ÅF och kunde bo i princip vart jag ville, sitter på ett kontorshotell med andra ingenjörer som också är fria att bo i princip vart som helst. Jag har ca 25 mil till chefen om vi ska ses fysiskt, det är inga som helst problem om du är självgående.

Det som begränsar mig är ju att jag behöver hålla mig inom Värmland-Jämtland allt däremellan funkar, jag ser mig på sikt köpa en stuga i fjällen och jobba från den längre perioder när barnen är stora. Det finns många möjligheter idag där du inte behöver gå in på samma industri dagligen även utanför Sthlm, vi har också kontor där och jag har kollegor med samma roll sittande där men det finns verkligen inget behov av att bo där om man inte vill.

Har en kollega (Civ-ing) som flyttat hit från Sthlm med familjen och höjde sin lön och position trots flytt till småstad. Även syster med man flyttade hem efter lång tid i Sthlm, hon gick först uppåt i karriär och blev chef etc. men valde frivilligt att kliva ner för att få det lugnare, svågern arbetar med samma profession men är nu chef och sitter i en ledningsgrupp. Kan inte säga om han gått upp eller ner i lön, han arbetar inte mindre iaf.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 10:48 av Hälsingland.

Av:
    desmo
    Hälsingland skrev:
    Nu kanske ni redan löst bo/jobbfrågan men jag tror många idag inbillar sig att jobb inte finns utanför storstäderna. Jag är maskinare och bor i en mindre stad (40 000 i kommunen varav ca hälften i staden). Jobbar som projektledare och kan i princip bo vart jag vill, har tidigare arbetat som konsult på ÅF och kunde bo i princip vart jag ville, sitter på ett kontorshotell med andra ingenjörer som också är fria att bo i princip vart som helst. Jag har ca 25 mil till chefen om vi ska ses fysiskt, det är inga som helst problem om du är självgående.

Det som begränsar mig är ju att jag behöver hålla mig inom Värmland-Jämtland allt däremellan funkar, jag ser mig på sikt köpa en stuga i fjällen och jobba från den längre perioder när barnen är stora. Det finns många möjligheter idag där du inte behöver gå in på samma industri dagligen även utanför Sthlm, vi har också kontor där och jag har kollegor med samma roll sittande där men det finns verkligen inget behov av att bo där om man inte vill. Har en kollega (Civ-ing) som flyttat hit från Sthlm med familjen och höjde sin lön och position trots flytt till småstad.

Jobbfrågan löser vi tillfälligt genom att ta ut föräldraledigt. Efter cykeläventyret så får vi se vad vi landar någonstans. Som jag skrivit i tråden tidigare är det många parametrar att balansera. Men jag tycker och tänker som dig, att storstaden inte är ett måste för att hitta bra jobb.

Av:
    NickPick
    desmo skrev:
    Hälsingland skrev:

Det som begränsar mig är ju att jag behöver hålla mig inom Värmland-Jämtland allt däremellan funkar, jag ser mig på sikt köpa en stuga i fjällen och jobba från den längre perioder när barnen är stora. Det finns många möjligheter idag där du inte behöver gå in på samma industri dagligen även utanför Sthlm, vi har också kontor där och jag har kollegor med samma roll sittande där men det finns verkligen inget behov av att bo där om man inte vill. Har en kollega (Civ-ing) som flyttat hit från Sthlm med familjen och höjde sin lön och position trots flytt till småstad.

Jobbfrågan löser vi tillfälligt genom att ta ut föräldraledigt. Efter cykeläventyret så får vi se vad vi landar någonstans. Som jag skrivit i tråden tidigare är det många parametrar att balansera. Men jag tycker och tänker som dig, att storstaden inte är ett måste för att hitta bra jobb.

Det folk (särskilt stressade stadsbor) inte verkar begripa är ju att man vill ha en bra fritid 👍🏻.

Av:
    Hälsingland
    desmo skrev:
    Hälsingland skrev:

Nej det har ju öppnat upp väldigt med IT såklart och attityden att man inte måste sitta alla samlade, sen funkar det såklart inte i alla verksamheter men iaf i många. Sen på vissa håll är det nästan lättare att få jobb i småa städer med rätt utbildning i och med att utbudet av kandidater är så små, som ingenjör är det oftast öppet mål enligt min erfarenhet.

Av:
    Hälsingland
    skrev:
    Det folk (särskilt stressade stadsbor) inte verkar begripa är ju att man vill ha en bra fritid 👍🏻.

Ja en enkel vardag är ett stort prio-område för mig, sen kanske man kan ha det ändå även i en storstad men inte om man kollar på mina kollegor iaf. Men då är ju inte boende i lägenhet ett alternativ för mig heller så där skiljer sig säkert många, bor man i lägenhet har man säkert ett enkelt liv ändå i en storstad om man ser till mängden arbete du behöver göra i hemmet.

Av:
    Raggamuffin
    Hälsingland skrev:
    skrev:

Ja en enkel vardag är ett stort prio-område för mig, sen kanske man kan ha det ändå även i en storstad men inte om man kollar på mina kollegor iaf. Men då är ju inte boende i lägenhet ett alternativ för mig heller så där skiljer sig säkert många, bor man i lägenhet har man säkert ett enkelt liv ändå i en storstad om man ser till mängden arbete du behöver göra i hemmet.

Att flytta ut på landet är det bästa och sämsta jag gjort :)

// Muffin

Av:
    Hälsingland
    Raggamuffin skrev:
    Hälsingland skrev:
    skrev:

Att flytta ut på landet är det bästa och sämsta jag gjort :)

Ja det är inte dumt även om jag valt att bo i stan, men jag är uppvuxen i en liten by och det var suveränt som barn. Men fördelen med att bo i en liten stad är ju att du kan ha huset i utkanten av centrum men ändå ha 7 min till jobbet i centrum och 1 min till cykelstigarna i skogen och 5 min till Ica maxi och 5 min till ungarnas skola. Jag har trots att jag bor rätt centralt skoterleden 100 m från huset även om jag tyvärr inte har någon skoter.........

Samtidigt är säkert detta mångas mardröm då det är för litet, men jag förstår inte vad man ska ha det stora utbudet till. Det är ju lätträknat när man har tid över att gå på opera/teater eller vad man nu vill. Har jag tid över vill jag ju cykla... :-D

Mätte för kul nu på maps, 460m från garaget till hemmastigarna börjar, 1,02km till Maxi på cykelvägen, 1,2 km till barnens skola samma cykelväg och ca 3km till jobbet, blev för många klick för att orka mäta mer noga.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 15:28 av Hälsingland.

Av:
    ooms
    Lämmeltåget/köerna ut fr Sthlm på fredagseftermiddagarna, och detsamma in mot Sthlm på söndagsdito, säger ju det mesta: detta är inte ställe folk vill spendera sin lediga tid på.

Av:
    GoranS
    ooms skrev:
    Lämmeltåget/köerna ut fr Sthlm på fredagseftermiddagarna, och detsamma in mot Sthlm på söndagsdito, säger ju det mesta: detta är inte ställe folk vill spendera sin lediga tid på.
    Ganska många fler människor som åker pendeltågen in till stan en lördag/söndag-fm än de som åker ut från stan.

Av:
    desmo
    Igår skrev vi på försäljningspapprena för lägenheten. Den 6/3 ska vi lämna över nycklarna.
    Nästa steg blir att ordna ledigheten på jobbet.
    Det rör på sig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ