• Garmin Edge 1030

Av:
    Sambal Oelek
    Då har den äntligen kommit, nya toppmodellen.

En hel del små förbättringar, ändringar. Bättre Strava-synk och ny design på enheten.

Känner mig inte jättesugen på att uppgradera från min 1000.

https://www.dcrainmaker.com

Lista på nyheter:

– Totally revamped main user dashboard: This is pretty apparent from pretty much any photo you see here.
    – New FirstBeat Recovery and Training Status metrics: We saw these introduced on FR935/Fenix 5 earlier this year, they mirror the same here.
    – New External Battery Pack Option: You can now attach a secondary battery pack to the bottom using a locking mechanism.
    – Longer battery life: Claimed at up to 20 hours internally, and then you can stack on another 24 hours with the battery pack.
    – Trendline popularity routing: When creating routes, it’ll leverage all the data from Garmin Connect to find the best cycling routes across road, mountain, and gravel categories, meaning that it’s going to leverage where people actually ride.
    – Support for Bluetooth Smart sensors: Like the Fenix 5 and FR935, you can now pair to Bluetooth Smart heart rate straps, speed, cadence, and power meter sensors.
    – New Garmin Connect Mobile Course Creator: You’ll see improvements here in conjunction with the new Garmin Connect Mobile (GCM) that allows route creation more easily from the phone.
    – New Garmin Connect Mobile Workout Creator: As part of the new GCM release, you can now create structured workouts on the phone (finally!).
    – Rider to Rider Messaging: You can send/receive canned messages to other Edge 1030 users in your friends list.
    – Real-time Strava Segment listings: The unit will now use your phone to show you actual Strava segments nearby as you ride along (not just pre-loaded ones), along with real-time data on those segments.
    – New Strava Routes Connect IQ App (pre-loaded): This app allows you to pull your saved Strava Routes directly to your Edge 1030 (this will be released for all Edge Connect IQ compatible units).
    – TrainingPeaks & Best Bike Split Connect IQ apps pre-loaded: These will automatically be on your unit to begin with. Simple as that.
    – Updated Workout Functionality: Software now lets you restart a structured workout step, such as if outside and stuck at a red light.
    – Display handles rain a lot better: The display is far better than before in wet conditions. Check out my video on this below.
    – New protected microSD card slot: While it comes pre-loaded with maps, you can add more maps on microSD card and this new slot design is much more waterproof/weatherproof
    – New out-front mount: Places unit level with handlebars, instead of above it.
    – Slightly uglier white external case design: Just my two cents. I like the black look of the Edge 1000.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-30 06:58 av Sambal Oelek.

• Re: Garmin Edge 1030

Av:
    magnuser
    Har inte greppat fördelen med den jämfört med Strava i telefonen.

Av:
    Fulkinesen
    Det här är imponerande:

– Real-time Strava Segment listings: The unit will now use your phone to show you actual Strava segments nearby as you ride along (not just pre-loaded ones), along with real-time data on those segments.

Av:
    GorillAPA
    Pris?

Av:
    Peach
    GorillAPA skrev:
    Pris?

Enl DCRainmaker: 599$

https://www.dcrainmaker.com

Enl min erfarenhet brukar teknologi räkna med en kurs på USD/SEK på ca 10 så räkna med 5-6000 i svensk butik. Dock brukar Garmins produkter strula i början och det krävs ettpar firm ware uppdateringar så jag känne ringen "stress" med att köpa den. Skulle tippa på att jag själv köper den efter jul.

/Garmin800-ägare...

Av:
    NLC
    Kanske inte en given "uppgradering" från Edge 1000, men för mig med en åldrande 810 börjar det bli intressant. Särskilt om dess skärm är bättre på att användas i regn.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    emilh
    NLC skrev:
    Kanske inte en given "uppgradering" från Edge 1000, men för mig med en åldrande 810 börjar det bli intressant. Särskilt om dess skärm är bättre på att användas i regn.
    +1, fast från 510.

Ser fram emot en jämförelse mellan Edge 1030, Hammerhead Karoo och vad nu Wahoos respons blir under hösten.
    Kanske ny dator till våren...

Av:
    ohellstrom
    Min 800 tuggar på ganska bra. Känner folk som bytt från 1000 till 820 till stor del pga batteritid... men 20h är bra.

Av:
    JT
    Går det att ringa och ta kort med den?

Av:
    NLC
    Batteripacksfeaturen var ju rätt smutt även om den (väl) förutsätter att man använder "out front"-fästet som följer med och inte går att köra med enheten monterad på styrstammen (i händelse av att man råkar ha en styrväska etc). Och 20h kommer man rätt långt på :-)

Av:
    Sambal Oelek
    Men det går faktiskt rätt bra på 1000 att ha powerbank inkopplad medans man kör. På VR körde jag med det, en 5600 mAh. Också nu sist i Norge med en 11400 mAh. Då snackar vi batteritid!! :)

Av:
    Sambal Oelek
    Just det, lite störande att den kommer med MicroUSB nu när type C är det nya.

Av:
    bsandborgh
    Om Garmin säger 20h så blir det väl 15-16 i praktiken. För Edge 1000 är det "upp till 15h" och det brukar bli 10-11 timmar utan sensorer och ingen belysning.
    För mig som har styrväska så ger batteriet inget extra. Iofs skulle det vara skönt att slippa "Touchscreen is locked" när det regnar... Men knappast värt att uppdatera för.

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    HåkanC
    Sambal Oelek skrev:
    Känner mig inte jättesugen på att uppgradera från min 1000.
    +1

magnuser skrev:
    Har inte greppat fördelen med den jämfört med Strava i telefonen.
    Tex sådant som att ladda ner, eller skapa i apparaten, rutter och sedan följa dem i upp till,
    och kanske även över, 15 timmar.

emilh skrev:
    Ser fram emot en jämförelse mellan Edge 1030, Hammerhead Karoo och vad nu Wahoos respons blir under hösten.
    En sådan jmf lär nog dröja;
    -Hammerhead Karoo finns väl inte ens att köpa, ännu
    -Wahoo har ju inget som ens når upp till Edge 1000 (åtminstone map navigering)
    Edge 1000 har funnits att köpa i över tre år och ännu finns det inget från något konkurrerande märke som ens är likvärdig, återigen: map navigering. Tyvärr, det vore bättre för oss användare om det fanns
    Edge 1030 är ju ännu bättre (jmf med Edge 1000) på många saker bla navigering

/Håkan

Av:
    NLC
    Sambal Oelek skrev:
    Men det går faktiskt rätt bra på 1000 att ha powerbank inkopplad medans man kör. På VR körde jag med det, en 5600 mAh. Också nu sist i Norge med en 11400 mAh. Då snackar vi batteritid!! :)

Klart det går att köra med vanligt batteripack även på nuvarande Edges (utom 500 som kräver en specialsladd), men IMHO funkar det mindre bra i väta.

Av:
    bsandborgh
    NLC skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Klart det går att köra med vanligt batteripack även på nuvarande Edges (utom 500 som kräver en specialsladd), men IMHO funkar det mindre bra i väta.
    Har aldrig haft problem med extern strömförsörjning vid regn. Men jag har stänkskärmar så den blir ju inte duschad på undersidan...

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    HåkanC
    Nu finns Edge 1030 upplagd på Garmins svenska sida, jag såg den åtminstone 1st idag
    De har angett priset till hela 6399 SEK! https://buy.garmin.com

/Håkan

Av:
    Bengt-re
    HåkanC skrev:
    Nu finns Edge 1030 upplagd på Garmins svenska sida, jag såg den åtminstone 1st idag
    De har angett priset till hela 6399 SEK! https://buy.garmin.com

/Håkan

Det lät lite dyrt.... 😕

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    HåkanC
    Det går redan nu att hitta den åtminstone liite billigare; 599 € hos: https://www.powermetershop.de

/Håkan

Av:
    Lodet
    Haft min 1030 nu i ett par veckor!
    Skickar min i retur nu då jag upplever att den tar en evighet på sig att hitta gps teckning för att kunna navigera.

Sen tappar den gps ”signalen” jätteofta under cykelturen! Vilket resultera att man inte kan navigera med hjälp av kartan!

Nån annan som har 1030 som upplever samma problem?!

Av:
    kave
    Standard med alla möjliga fel på en Garmin första året, de har sponsrad betatestning. Köp en 1000 istället, det lär dröja innan 1030 fungerar.
    Då får du dessutom bättre skärm i mörker med Edge 1000.

Av:
    Dave1979
    kave skrev:
    Standard med alla möjliga fel på en Garmin första året, de har sponsrad betatestning. Köp en 1000 istället, det lär dröja innan 1030 fungerar.
    Då får du dessutom bättre skärm i mörker med Edge 1000.

Har du jämfört skärmarna i mörker? Fler saker du tycker skiljer åt vid användandet?

Av:
    .A.
    Lodet skrev:
    Haft min 1030 nu i ett par veckor!
    Skickar min i retur nu då jag upplever att den tar en evighet på sig att hitta gps teckning för att kunna navigera.

Sen tappar den gps ”signalen” jätteofta under cykelturen! Vilket resultera att man inte kan navigera med hjälp av kartan!

Nån annan som har 1030 som upplever samma problem?!

Tråkigt! Nej, min har fungerat klockrent och MYCKET bättre än 1000. Nattskärmen på 1030 är minst lika bra som 1000.

Av:
    kave
    Jag har inte sett Exge 1030 själv men läst en hel del på garmins forum, som brukligt med en Garmin enhet så är det mycket strul första tiden:
    https://forums.garmin.com
    Jag övervägde att byta för att få bättre funktion i blött väder då min Edge 1000 låser skärmen så fort en droppen vatten kommer på den.

Av:
    frippa
    Jag har lite problem att se det ljusblå spåret mot grön bakgrund på kartan. Någon som vet om det går att ändra färgen? Lyckas inte hitta om det går, eller hur.

Av:
    Spacekitty
    Jag tycker att färgerna på displayen är lite urtvättade/bleka jämfört med tidigare Edge-manicker, har jag fått ett sämre exemplar?

cykla

Av:
    Spacekitty
    Spacekitty skrev:
    Jag tycker att färgerna på displayen är lite urtvättade/bleka jämfört med tidigare Edge-manicker, har jag fått ett sämre exemplar?

Det är så med inbyggda belysningen. I instrålande ljus är den helt fantastisk.

cykla

Av:
    Vertigo
    Är ni nöjda med era garmins?

Av:
    lundatok
    Ja

Av:
    Spacekitty
    Mycket nöjd.

cykla

Av:
    Vertigo
    Toppen har beställt en själv.

Av:
    HåkanC
    Efter två betaFW är det nu dags för en ny FW 3.90
    Changes made from version 3.80 to 3.90:
    ◦ Improved device stability.
    ◦ Improved Bluetooth pairing/connection for Huawei phones.
    ◦ Fixed Round-Trip Course issue where ferries and tolls avoidances were being ignored
    ◦ Fixed bike light controls on the bike lights widget to send the appropriate light mode to any light.
    ◦ Improved elevation profile scrolling.
    ◦ Added the ability to add up to 10 custom data screens.
    ◦ Fixed Lap Normalized Power data field.
    ◦ Added battery status to power on page.
    ◦ Added CIQ 2.4.2 support.
    ◦ Fixed CIQ system fonts.

/Håkan

Av:
    marr
    Hur funkar era 1030? Buggiga? Stabila? Nöjda? Missnöjda?

osv.

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:

osv.

Fungerar bra. Live track fungerar sämre än med edge 520 av någon anledning. Skärmen är inte oväntat svårjobbad med handskar.

Har kört e-trex, edge 800 och edge 520. Tror nog att denna är bäst. Bra skärm och förefalller ha redig batteritid.

-------------

– Oscar Wilde
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-10 09:51 av Bengt-re.

Av:
    HåkanC
    marr skrev:
    En liknade fråga har även ställts i Garmins Edge 1030-forum : https://forums.garmin.com
    "Having started with Garmin's Edge 705, and worked my way through an 800, 1000, and now the 1030;
    I believe the 1030 is the least troublesome Edge I've owned. And the battery life is fantastic!
    "

/Håkan

Av:
    Huggelito
    Var köper man till bra peng?

Ride with your heart, not with your parts!

Av:
    Bengt-re
    Rose eller cykel kraft har brukat haft rimliga priser.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    HåkanC
    Huggelito skrev:
    Var köper man till bra peng?
    Enbart GPSen eller "bundle"? Hos Bikester kostar enbart GPSen just nu <5300SEK
    https://www.bikester.se

/Håkan

Av:
    marr
    Jag har en bra rabattkod hos cdon ja funderar på att utnyttja... Kanske.

Av:
    .A.
    marr skrev:

osv.

Jag började med en 301:a, fortsatte med en 705:a och sedan 1000. Köpte 1030 när den kom ut. Bättre än alla andra tillsammans. Batteritiden är grym, Live segments mycket bättre. För mig har den fungerat felfritt. Några få gånger har uppladdningen via Garmin Connect hängt upp sig, men långt ifrån lika ofta som med 1000.

Av:
    marr
    Vad använder ni för kartor, speciellt om ni kör i skogen?

Av:
    Dr_Rydell
    Någon som har en 1030 som haft en 520 och kan delge lite synpunkter på vad man missar med en 520?

Av:
    Bengt-re
    Dr_Rydell skrev:
    Någon som har en 1030 som haft en 520 och kan delge lite synpunkter på vad man missar med en 520?

Jag har båda. Touchskärmen och batteritiden är väl det främsta man missar. 520 är bra träningsgps, men inget vidare för navigering.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    NLC
    Bengt-re skrev:
    Dr_Rydell skrev:

Jag har båda. Touchskärmen och batteritiden är väl det främsta man missar. 520 är bra träningsgps, men inget vidare för navigering.

Man kan väl vända på det; vad är det doktorn saknar med en 520? Det begränsade utrymmet för OSM-kartor samt avsaknaden pekskärm för att att kunna "panna" i kartan är det jag spontant tycker är det som hamnar på min lista.

Av:
    Dr_Rydell
    1. Bättre batteritid vintertid.
    2. Att ha åkt en bana, sparat den och sedan köra den igen och få vägbeskrivning. Alt lägga in en färdig rutt, ex ett långlopp och sedan få vägbeskrivning.

Punkt 2 kanske finns redan🙈

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ