• Re: Garmin Edge 1030

Av:
    Bengt-re
    NLC skrev:
    Bengt-re skrev:
    Dr_Rydell skrev:
    Någon som har en 1030 som haft en 520 och kan delge lite synpunkter på vad man missar med en 520?

Jag har båda. Touchskärmen och batteritiden är väl det främsta man missar. 520 är bra träningsgps, men inget vidare för navigering.

Man kan väl vända på det; vad är det doktorn saknar med en 520? Det begränsade utrymmet för OSM-kartor samt avsaknaden pekskärm för att att kunna "panna" i kartan är det jag spontant tycker är det som hamnar på min lista.

Kan bara hålla med. Fast kartminnet räcker om man använder det med omdömme.

-------------

Sunt förnuft är inget annat än en samling fördomar inlärda innan man fyllt arton.

Av:
    HåkanC
    Efter ytterligare en betaFW har Garmin nyligen släppt FW 4.00 med en hel del uppdateringar
    Changes made from version 3.90 to 4.00:
    ◦  Added enhanced support for Varia RTL510 radar tail light.
    ◦  Updated touchscreen firmware to 85.11 to fix responsiveness in low temperatures.
    ◦  Added CIQ 2.4.4 support.
    ◦  Improved device stability.
    ◦  Added the ability to discard the current ride at any time. 
          This requires several interactions to avoid accidental discards.
    ◦  Fixed text conversion issues.
    ◦  Fixed issues with the Varia Vision data screen setup causing the Edge and Varia vision to be out of sync.
    ◦  Fixed issue preventing a BLE sensor from being added if it was the first sensor.
    ◦  Fixed issue where the ANT generic channel used by CIQ data fields would not 
           reconnect when the device resumes from sleep.
    ◦  Fixed issue where searching for a long address would not provide a proper result.
    ◦  Fixed issue where battery save mode would turn on GPS in the Indoor activity profile.
    ◦  Fixed issue preventing some iPhones from staying connected during the pairing process.
    ◦  Fixed issue preventing activity uploads after saving a ride.
    ◦  Fixed issue where the ascent remaining and ascent to next course point data field 
          values did not match the total ascent for the course.
    ◦  Fixed various issues with sharp bend warnings.
    ◦  Fixed issue where FTP would be reset after recording an activity with a CIQ app.
    ◦  Fixed issue preventing battery save mode if the timer is auto-paused.
    ◦  Fixed issue where calories would be incorrectly calculated for BLE power meters.
    ◦  Fixed navigation audio prompts
    https://forums.garmin.com

/Håkan

Av:
    marr
    Men jävlar vad de har problem. Riktigt sorgligt att läsa på garmin forumet... Mer som kraschar för varje ny uppdatering...
    Jag väntar nog att uppdatera min ett tag.

Av:
    Jensen
    marr skrev:
    Men jävlar vad de har problem. Riktigt sorgligt att läsa på garmin forumet... Mer som kraschar för varje ny uppdatering...

Förvånad? 😂

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Spacekitty
    Jag uppdaterar så snabbt det bara går, har till och med kört beta. Tänker som så att det kan inte bli sämre. Dom här dagarna med 4.00 har den t.ex.inte startat av sig själv igen någon timme efter att jag stängt av den, som den gjorde med 3.xx, det är ju en fördel.

Av:
    marr
    Jensen skrev:
    marr skrev:

Förvånad? 😂

Inte ett dugg, eller jo lite. Min 1030 har aldrig kukat ur. Kör iofs med de flesta features avstängda.

Av:
    Vernersson
    Vilka features är det som "kukar ur" på 1030'n?

Och kan man nergradera mjukvaran om man har installerat en katastrofuppdatering?

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    HåkanC
    marr skrev:
    Min 1030 har aldrig kukat ur.
    +½, min har stängt av sig några ggr när jag har sparat ned, o överfört, en aktivitet. Men långtifrån varje gång.

/Håkan

Av:
    marr
    Vernersson skrev:
    Vilka features är det som "kukar ur" på 1030'n?

Och kan man nergradera mjukvaran om man har installerat en katastrofuppdatering?

Enda sättet att få en bild är nog att studera garmin forumet.

Av:
    Bengt-re
    Det är mest när man skall installera nya appar som den strular. Hoppas att det är stabilare nu.

-------------

Sunt förnuft är inget annat än en samling fördomar inlärda innan man fyllt arton.

Av:
    marr
    De har redan släppt en beta igen tex.

Av:
    HåkanC
    Bengt-re skrev:
    Det är mest när man skall installera nya appar som den strular. Hoppas att det är stabilare nu.
    Jag har installerat några appar på min utan några som helst problem.
    Jag har länge, även på min förra Edge, använt appen "Charts" som jag tycker är bra, den visar mkt data och ändå överskådligt presenterat

https://apps.garmin.com
    Och nu även den nya "My EDGE"

+ några fler
    Alla utan några som helst problem

/Håkan

Av:
    Bengt-re
    HåkanC skrev:
    Bengt-re skrev:
    Jag har installerat några appar på min utan några som helst problem.
    Jag har länge, även på min förra Edge, använt appen "Charts" som jag tycker är bra, den visar mkt data och ändå överskådligt presenterat

+ några fler
    Alla utan några som helst problem

/Håkan

Racenotes och whatsmyftp som strulade för mig. Charts är snygg, men sällan jag använder den - hamnar oftast på tråkigt 10 datafältssidan....

-------------

Av:
    Bengt-re
    Efter senaste uppdateringen blev BT le stödet kasst. Tack och lov att det gick flytta den enda BT senorn till ANT+.

-------------

Av:
    HåkanC
    Efter betaFW 4.36 har Garmin släppt FW 5.00 med en hel del uppdateringar
    Changes made from version 4.00 to 5.00:
    ◦  Added Physio TrueUp support. Physio TrueUp syncs activities done on other Garmin devices, 
        allowing your device to more accurately reflect your training status and fitness. 
        Activities from other devices will appear in the History menu. Your Training Status, Training Load, 
        and VO2 Max will be updated using activities from your other devices, and your Recovery Time 
        will be also updated using data from other devices supporting Physio TrueUp. 
        Enable Physio TrueUp in Device Settings on Garmin Connect or Garmin Connect Mobile.
    ◦  Improved BLE stability which addresses issues with LiveTrack and BLE sensor data freezing.
    ◦  Fixed issue with 2018.10 maps where turn prompts may be missed during navigation.
    ◦  Fixed an issue that could cause software updates to clear the list of paired sensors.
    ◦  Fixed a crash when racing a rival effort on a segment with a long name.
    ◦  Improved text message notifications by removing the requirement for Garmin Connect Mobile 
         to have Android SMS and Contacts permissions.
    ◦  Added support for receiving and replying to texts from other providers (e.g. Facebook, Google Hangouts).
    ◦  Fixed crash when using audio prompts.
    ◦  Fixed incorrect sharp bend warnings when riding on a course.
    ◦  Fixed misaligned text when performing an address search.
    ◦  Fixed issue causing saved locations to be deleted from memory.
    Läs mer här: https://forums.garmin.com

/Håkan

Av:
    HåkanC
    Huggelito skrev:
    Var köper man till bra peng?
    Rose säljer nu Garmin Edge 1030 för 5146,54 SEK
    https://www.rosebikes.se

/Håkan

Av:
    kave
    Min Edge 1000 gick precis sönder, men efter att ha studerat Garmins forum om Edge 1030 så blir det en Edge 1000 igen istället för en ny 1030. Eller vad säger ni, blev det verkligen bättre i version 5.0?

Av:
    Roger_Edvinsson
    kave skrev:
    Min Edge 1000 gick precis sönder, men efter att ha studerat Garmins forum om Edge 1030 så blir det en Edge 1000 igen istället för en ny 1030. Eller vad säger ni, blev det verkligen bättre i version 5.0?

Den blev bättre än 1000 redan med första mjukvaran.

Enda som faktikst strulat hittills är att jag måste starta om den för att få den att synka över wifi eller telefon.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

RTS bloggen
    https://www.facebook.com

Av:
    Spacekitty
    Bara telefonsynk som är delvis trasig, wifi fungerar var gång.

Av:
    Spacekitty
    Fortfarande nåt fel som gör att den startar om sig eller hänger sig. Kan räkna gångerna på en hand sedan jag köpte den vid årsskiftet.

Startar den om så är det bara att trampa vidare, den fortsätter där det slutade, när den vaknat igen. Hänger den sig får man själv starta om genom att hålla in på/av-knappen 10 sekunder. Filerna går att läsa ut som vanligt, all data är kvar.

Av:
    HåkanC
    kave skrev:
    Som du redan har förstått av de andra svaren så är majoriteten av vi som köpt Edge 1030 nöjda med den,
    som även andra har skrivit tidigare i tråden: https://happyride.se

Den enda(?) nackdelen med Edge 1030 är priset, den kostar tyvärr en hel del, men har du råd så är det inte så mkt att fundera på.

Men är priset ett hinder, och du samtidigt är nöjd med hur din Edge 1000 fungerade, tycker jag att du bör skicka din trasiga Edge 1000 till Garmin Sverige. Även om det är utanför garantitiden, då byter de ut din trasiga mot en "refurbished". Som du får betala för förstås. Men de lämnar tom garanti på den "nya", typ 6 mån tror jag.
    Kan åtminstone vara värt att kolla upp.

/Håkan

Av:
    Hogren
    Kan världens dummaste fråga men jag har laddat ner my edge på mobilen i connect IQ och det står att det ska funka nästa gång den syncar cykeldatan men den vill ändå inte funkar
    Vad gör jag för fel ?

Av:
    HåkanC
    Hogren skrev:
    Kan världens dummaste fråga men jag har laddat ner my edge på mobilen i connect IQ och det står att det ska funka nästa gång den syncar cykeldatan men den vill ändå inte funkar
    Vad gör jag för fel ?
    Har du installerat appen i en egen datasida i GPSen?
    Om inte så har Sambal Oelek skrivit en bra beskrivning om hur man gör här: http://happyride.se
    Ray har, som vanligt, en utförlig beskrivning: http://www.dcrainmaker.com

/Håkan

Av:
    kave
    HåkanC skrev:
    kave skrev:
    Som du redan har förstått av de andra svaren så är majoriteten av vi som köpt Edge 1030 nöjda med den,
    som även andra har skrivit tidigare i tråden: https://happyride.se

Den enda(?) nackdelen med Edge 1030 är priset, den kostar tyvärr en hel del, men har du råd så är det inte så mkt att fundera på.

Men är priset ett hinder, och du samtidigt är nöjd med hur din Edge 1000 fungerade, tycker jag att du bör skicka din trasiga Edge 1000 till Garmin Sverige. Även om det är utanför garantitiden, då byter de ut din trasiga mot en "refurbished". Som du får betala för förstås. Men de lämnar tom garanti på den "nya", typ 6 mån tror jag.
    Kan åtminstone vara värt att kolla upp.

/Håkan
    Fick pris av Garmin, 1600:- för en refurbished med 3 års garanti.
    Kör på det nu så kanske jag säljer den och köper en 1030 istället. Kör mycket och letar stigar och då är större skärm alltid att föredra.

Av:
    kave
    Köpte en Edge 1030 igår. Ville inte alls koppla ihop med telefonen från början (iPhone).
    Uppdaterade till senaste mjukvara version 5.0. Efter några försök fungerade det att koppla ihop.
    Dock, efter varje gång gpsen stängdes av så var parkopplingen borta. Testade tre gånger, samma sak.
    Nollställde den helt och efter det fungerade den som den ska. Livetrack och upload fungerade efter 1.5 timmes cykling utan problem. Upplever skärmen som bra om än något okänsligare vid tryck än Edge 1000 men om det beror på att den inte störs av vatten på samma sätt blir jag nöjd.

Av:
    marr
    kave skrev:
    Köpte en Edge 1030 igår. Ville inte alls koppla ihop med telefonen från början (iPhone).
    Uppdaterade till senaste mjukvara version 5.0. Efter några försök fungerade det att koppla ihop.
    Dock, efter varje gång gpsen stängdes av så var parkopplingen borta. Testade tre gånger, samma sak.
    Nollställde den helt och efter det fungerade den som den ska. Livetrack och upload fungerade efter 1.5 timmes cykling utan problem. Upplever skärmen som bra om än något okänsligare vid tryck än Edge 1000 men om det beror på att den inte störs av vatten på samma sätt blir jag nöjd.

Finns ställbart med känsligheten på skärmen också. Tror det ligger under varje aktivitet.

Av:
    kave
    Äntligen följer val av karta med när man byter profil, dvs man kan ha en profil för MTB med friluftskartan och en lvg med openstreetmap etc. Denna funktion har saknats i både Edge 800 och 1000.

Av:
    NLC
    Hade varit smutt också om man kunde filtrera aktiva (strava-)segment beroende på aktivitestprofil.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    tinkerbell
    Är 1030 väldigt känslig när det kommer till GPS-signal. Min nyköpta modell (begagnad men aldrig använd) vägrar hitta satelliter. Den kom med version 2.30 men är uppgraderad till 5.0 (vet inte om det är en gammal hårdvara som legat länge?). Lägger jag min 520 bredvid i fönstret så hittar den position ganska snabbt, men den har varit ute tidigare idag. Min gamla 310X hade den egenheten att den tog lång tid på sig att låsa position när den varit avstängd länge, misstänker att det har med tidssynk mot satelliterna att göra.

Av:
    .A.
    tinkerbell skrev:
    Är 1030 väldigt känslig när det kommer till GPS-signal. Min nyköpta modell (begagnad men aldrig använd) vägrar hitta satelliter. Den kom med version 2.30 men är uppgraderad till 5.0 (vet inte om det är en gammal hårdvara som legat länge?). Lägger jag min 520 bredvid i fönstret så hittar den position ganska snabbt, men den har varit ute tidigare idag. Min gamla 310X hade den egenheten att den tog lång tid på sig att låsa position när den varit avstängd länge, misstänker att det har med tidssynk mot satelliterna att göra.

Har du GLONASS aktiverat?

Av:
    marr
    Lägg den inte i fönstret, gå ut!

Av:
    tinkerbell
    .A. skrev:
    tinkerbell skrev:

Har du GLONASS aktiverat?
    Har testat både med och utan. Hittar ingen position oavsett. Har kanske dåligt med tålamod bara och jag ska se hur den uppför sig när jag ska cykla hem från jobb idag.

Av:
    Spacekitty
    Det kom en uppdatering för själva GPS-mottagaren för ett litet tag sedan, den får du bara om du uppdaterar genom Garmin Express och kabel ansluten till datorn.

Av:
    tinkerbell
    Spacekitty skrev:
    Det kom en uppdatering för själva GPS-mottagaren för ett litet tag sedan, den får du bara om du uppdaterar genom Garmin Express och kabel ansluten till datorn.
    Den är uppdaterad via datorn, den fick uppdaterade kartor samtidigt. "Hemmapositionen" ändrades från Taiwan till USA i samband med uppdateringen...

Nåja, ska snart hem så då ska den väl hitta sig själv hoppas jag.

Av:
    tinkerbell
    Den behövde bara lite tid på sig innan den fick signal så nu är den invigd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in