• CX-pokalen

Av:
    lundatok
    Så, då var första helgen i Falun över, nästa instal

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-30 19:38 av lundatok.

• Re: CX-pokalen 2017

Av:
    Barrett
    Kul! Hur gick det?

Hade helt missat denna cup, men hade ändå inte passat att köra hela i år. Kommer försöka köra att tävlingar i Sthlm men har en krabat beräknad till 1/11 så det får bli som det blir. Nu blev man ju lite sugen på Motala, Västerås & Uppsala oxå iofs.

Någon som har bra tips på däck som funkar till det mesta (kanttråd)? Har ett par Specialized Trigger Pro som täcker upp för torra och fina förhållanden, men för övriga underlag är dom inte att tänka på. Önskar bara en uppsättning däck till tillsvidare och är beredd att kompromissa med de ev. nackdelar det kan innebära. Men är helt nollad på vad som kan tänkas vara bra/bäst? TL-ready är f.ö. inget krav.

Av:
    lundatok
    Det var en fin start på cupen, banan hade 100 svängar per varv och var tight inne på Dalregementets område. Lika jobbigt båda dagarna. För mig så tog det till andra dagen innan jag fattade hur jag skulle köra på banan så på söndagen gick det lite bättre än på lördagen.

Tävlingsområdet är bra, man ser mycket av banan från ett ställe och det händer något hela tiden.

Nytt för i år är tillbakagången till två klasser för herrarna och en klass för damerna på alla tävlingar utom dom sär Swecup körs för elit. Så det blev tuffare i A-klass och Damsenior när den närvarande Sverigeeliten som Ida Erngren och Jonathan Östlund kör med herr- och damveteraner.

Närmast är GP Hellas som också blir DM i CX för Stockholm och helgen efter det blir det nya tävlingar i CX-pokalen i Rävlanda.

Angående däck, kika på Tracer, de är väl mer allround?

Av:
    Stumpy
    Challenge Grifo är ju annars ett populärt allrounddäck. Har de både som tubular och open tubular (med slang).

Hade för övrigt samma (låga) snitthastighet under söndagen som under lördagen, så jag lärde mig tydligen ingenting. Känslan var dock helt annorlunda. Placeringen blev också samma (om man räknar bakifrån).

Nåja, det är alltid kul och jobbigt med CX. Det är ju trots allt det viktigaste. :)

Edit: https://scf.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-04 15:43 av Stumpy.

Av:
    lundatok
    Uppdaterade första inlägget med schemat från din länk.

Av:
    lundatok
    Rävlanda avklarat, kul om än lite kort bana. Kan man få helg nu?

Av:
    Stumpy
    Tyckte banan var rätt OK, även om jag "dog" efter tre varv både under lördagen och söndagen. Blev till att slita sig runt de resterande fyra varven.
    Om tävlingen kommer tillbaka tycker jag det vore bättre med svängar fram och tillbaka istället för kanelbullen på grusplanen. Sedan vore det bra med mer än en (1!) slang att spola av cykel med.

Av:
    lundatok
    Ja, banan var rolig tyckte jag, något nytt hela tiden så varven gick fort tyckte jag. Kunde ligga på varje varv men jag fick INTE ordning på den där sandbacken...

Av:
    Stumpy
    Sandbacken försökte jag inte ens cykla uppför. Visste från provkörningen av banan att jag ändå inte skulle komma ända upp.

Av:
    Johan A
    Snipp snapp snut så var cupen slut.
    Tack alla för en fantastisk höst.

70E48304-7035-41E5-8877-7193FEF4BC46.jpeg

Av:
    emmer
    lu.png

(Glöm inte SM efter julmaten :-) )

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Stumpy
    emmer skrev:
    (Glöm inte SM efter julmaten :-) )
    Anmäld!

Av:
    Stumpy
    Johan A skrev:
    Lilla klingan???

Av:
    Rompa
    Stumpy skrev:
    Johan A skrev:
    Lilla klingan???

Fniss....

Av:
    calleking
    Kul bana idag i Helsingborg och riktigt kul att ha gett sig in CX-träsket. Roligaste jag gjort på en cykel tror jag. Dessutom mycket skönt folk och lättsam stämning :)

Resultatlistorna har varit lite sådär dock. Rävlanda hade inte ett rätt och idag så hade jag visst blivit varvad trots att ingen körde om mig? Polarn som bröt gick visst i mål osv. Rätt ska va rätt även för oss i B-, klass :)

Av:
    Henrik_E
    Hur kommer det sig att SM flyttat till samtidigt som resten av världen? När jag frågat förut har det inte gått att ha samtidigt p.g.a. totalkaoset som skulle uppstå med vintercross.

Av:
    emmer
    Henrik_E skrev:
    Hur kommer det sig att SM flyttat till samtidigt som resten av världen? När jag frågat förut har det inte gått att ha samtidigt p.g.a. totalkaoset som skulle uppstå med vintercross.
    Det var nog helt enkelt så att SCF mfl gärna såg att det låg sent.
    (Och det är ju en "hålhelg" i ucicupandet).

—————

Av:
    lundatok
    Blir det inte färre UCI-poäng till segraren om mästerskapet går på hösten?

Av:
    emmer
    lundatok skrev:
    Blir det inte färre UCI-poäng till segraren om mästerskapet går på hösten?
    Du menar dom går ut? Det tror jag gick bra att förlänga med uci med hänvisning till att det sm låg tidigt förr om åren. Men visst skulle det kunna vara så att mitt i sässongen får man flytta bak i startleden för att sm-poängen gått ut :-)

—————

Av:
    lundatok
    Nej, men jag har för mig att ett SM-tecken ger färre UCI-poäng om mästerskapet går på dispens utanför normal kalendermästerskapstid. Som vi hade förr på hösten.

Av:
    Stumpy
    calleking skrev:
    Kul bana idag i Helsingborg och riktigt kul att ha gett sig in CX-träsket. Roligaste jag gjort på en cykel tror jag. Dessutom mycket skönt folk och lättsam stämning :)
    Välkommen! Det är beroendeframkallande.

calleking skrev:
    Resultatlistorna har varit lite sådär dock. Rävlanda hade inte ett rätt och idag så hade jag visst blivit varvad trots att ingen körde om mig? Polarn som bröt gick visst i mål osv. Rätt ska va rätt även för oss i B-, klass :)
    Och kommissarien stoppade oss från att gå ut på sista varvet trots att vi inte var varvade av någon i vår klass. Iofs rätt skönt att slippa ett varv till.

Av:
    emmer
    lundatok skrev:
    Nej, men jag har för mig att ett SM-tecken ger färre UCI-poäng om mästerskapet går på dispens utanför normal kalendermästerskapstid. Som vi hade förr på hösten.
    Aha, ingen aning. Men då är det ju en fördel till med att få trampa bort julfläsket med lite hjulfläskning :-)
    (För dom juniorer och unga seniorer som tävlar i ucicuperna, För H50 ska det väl helst ligga en sval skön augustikväll :-) )

—————

Av:
    Principia
    Jag tror inte man får färre uci-poäng om SM körs på hösten. Däremot tror jag att de inte börjar räknas förrän efter uci:s mästerskapshelg. Edit: tror jag hittade regeln
    1.2.029
    Concerning the calculation of the UCI rankings, national championships run before or after the mandatory date shall be considered as being run on the mandatory date, except for road cycling
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-11 11:17 av Principia.

Av:
    Johan A
    Rompa skrev:
    Stumpy skrev:
    Johan A skrev:
    Lilla klingan???

Fniss....

Japp, leran gjorde ju att den ramlade ner där på upploppet.

Av:
    emmer
    Så är resultatsammanställningen på plats.

Kul att se att så många yngre kör full sässong :-)
    (Har föräldrar/kollegor som ställer upp en full sässong...)

—————

Av:
    skier
    emmer skrev:
    Så är resultatsammanställningen på plats.

Kul att se att så många yngre kör full sässong :-)
    (Har föräldrar/kollegor som ställer upp en full sässong...)

Jag har inte kört ngt själv men var funktionär på gårdagens tävling, blir riktigt imponerad över engagemanget att köra så långt norrifrån för 30-40 min cykling som vissa gör. Det var kul att se elit-klassen köra på "våra" träningsbanor också, lite skillnad i drivet på pedalerna jämfört med en själv :)

Av:
    Stumpy
    Jag tror det finns åtminstone en i B-klass som fått räkna in en tävling för mycket.
    https://docs.google.com

@Johan A: Har du hittat samma?

Av:
    Johan A
    Stumpy skrev:
    Jag tror det finns åtminstone en i B-klass som fått räkna in en tävling för mycket.

Ehh, va? Hittat vad? Jag har inte ens kollat listan på totalen.

Av:
    lundatok
    Johan A skrev:
    Stumpy skrev:

Ehh, va? Hittat vad? Jag har inte ens kollat listan på totalen.
    VA?! Detta är ju _viktigt_!!!

Av:
    olebole
    Stumpy skrev:

Korrigerat.
    Har inte "släppt" totalen än men den börjar se komplett ut nu...

Av:
    mrholmiz
    Jag har poäng både i Lund och Helsingborg men cyklade bara i Lund.

Av:
    calleking
    Jag fick plats 40-nånting istället för 10-nånting i Rävlanda och blev visst varvad igår i Helsingborg trots att jag kom 4:a eller 5:a efter att ha räknat ihop mina segmenttider på banan jämfört med resultatlistans tider. Inte för att den skulle vara ett facit.

Hur kan resultatlistorna vara så fel för B-klassen? Kommer du först kan det lika gärna stå att du blivit varvad. Folk som inte kört har fått poäng. 2:a? Tyvärr du bröt racet. 3:a? Nope, du kom sist i flickor 10-12 och så fortsätter det.

Dyrt chip man investerade i med tanke på hur fel det blir varje race man kört. Det är ju så klart inte hela världen men tycker att det borde kunna fungera aningen bättre än vad det gjort hittils på dom få racen jag körde.

Av:
    emmer
    Chipsystemet brakade visst ihop under loppet i Rävlanda varför man fick gå på nummerlappar - och då blir det gärna lite fler fel.
    (H-borg vet jag inte.)
    Kan vara idé att kolla anslagna resultatlistor och meddela på studs, för efter att det är inrapporterat blir det svårare...
    Det är inte alltid så lätt att få till chipavläsaren på alla banor uppenbarligen :-)
    (Men får väl hoppas att det är inlärningskurva :-) )

—————

Av:
    Johan A
    I min värld vinner jag alltid.

Av:
    Stumpy
    Väntade på resultaten från B-klass i Helsingborg till efter 12:30, men sedan var jag tvungen att dra. Vet därför inte när de anslogs. I Lund kom de föredömligt snabbt. Skall man sitta och kolla igenom videon från passeringar av mållinjen, pga kollapsat chipsystem, så förstår jag att det tar tid. Rätt borde det väl iallafall bli. Om det blir fel, så skickar jag fram Johan A för att prata om saken. Han är bra på sånt. :)

Av:
    olebole
    calleking skrev:
    Jag fick plats 40-nånting istället för 10-nånting i Rävlanda och blev visst varvad igår i Helsingborg trots att jag kom 4:a eller 5:a efter att ha räknat ihop mina segmenttider på banan jämfört med resultatlistans tider. Inte för att den skulle vara ett facit.

Hur kan resultatlistorna vara så fel för B-klassen? Kommer du först kan det lika gärna stå att du blivit varvad. Folk som inte kört har fått poäng. 2:a? Tyvärr du bröt racet. 3:a? Nope, du kom sist i flickor 10-12 och så fortsätter det.

Dyrt chip man investerade i med tanke på hur fel det blir varje race man kört. Det är ju så klart inte hela världen men tycker att det borde kunna fungera aningen bättre än vad det gjort hittils på dom få racen jag körde.

Enklast är väl att prata direkt med arrangören så brukar sådant kunna lösa sig snabbt och lätt.
    Rävlanda blev ett haveri vilket tidigare är konstaterat. För övrigt brukar det bli något fel här och där som oftast kan rättas till.

Av:
    emmer
    Börjar röra på sig runt SM
    https://www.facebook.com
    http://www.swecyclingonline.se

—————

Av:
    Stumpy
    Nu behöver inte fler anmäla sig. ;)

Av:
    lundatok
    Såja, snart dags igen!

Av:
    Stumpy
    Nej, nu är det snart dags för CX-pokalen och inte minst SWE Cup 2018. Yeah!

Av:
    Stumpy
    Smart redigering!

Av:
    lundatok
    Ja, precis! Återvinningscentralen!

Av:
    Hedlund80
    Lite bilder från SWE Cupen i Falun idag.
    https://flic.kr

Av:
    Mini_me
    Polaren tog plats 14 i A gruppen och sen panga han hem vinst i H30:)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Stumpy
    Ja, John såg stark ut och nu börjar tekniken funka bättre.
    Själv är jag nöjd med topp 10 i H50, trots två vurpor i jakten på en H40-pojke.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in