• Cykel i bil

Av:
    Gråskägg
    Hjärtligt trött på cykelhållare bak eller på tak. Vilka kombibilar sväljer en cykel STÅENDE i skuffen?
  • Re: Cykel i bil

Av:
    Fulkinesen
    Jag har på mina två senaste bilar, Ford Mondeo kombi 2013 och Peugeot 308 SW (kombi) 2016 haft cyklarna ståendes med endast avtaget framhjul.

Ska du ha dem ståendes utan att ta av framhjulet så krävs det en Ford Galaxy eller liknande. Även familjebussar såsom VW Touran och Ford S-max har inte tillräckligt höjd.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-04 11:26 av Fulkinesen.

20170613_185939.jpg

Av:
    Annahojt
    peugeot partner och liknande men då behöver man oftast ställ där man kan fästa framhjulet

Av:
    PKJoacim
    Peugeot 807.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Cykeltransport_1.JPG

Av:
    Lejon
    Fulkinesen skrev:
    Jag har på mina två senaste bilar, Ford Mondeo kombi 2013 och Peugeot 308 SW (kombi) 2016 haft cyklarna ståendes med endast avtaget framhjul.

Ska du ha dem ståendes utan att ta av framhjulet så krävs det en Ford Galaxy eller liknande. Även familjebussar såsom VW Touran och Ford S-max har inte tillräckligt höjd.
    Fast du har ju tagit av sadelstolpar. Fusk!
    Ett av kriterierna jag hade vid inköp av bil var: liten men ändå få in landsvägscykel stående med sadeln kvar men framhjulet avplockat. Det fick bland annat därför bli en Citroen C3 Picasso.

Av:
    drpepper82
    Köp en Caddy...

Av:
    Fulkinesen
    Lejon skrev:
    Fulkinesen skrev:

Ett av kriterierna jag hade vid inköp av bil var: liten men ändå få in landsvägscykel stående med sadeln kvar men framhjulet avplockat. Det fick bland annat därför bli en Citroen C3 Picasso.

Ja, det stämmer, fast du har bara delvis rätt med sadelstoplarna. De är avtagna på mina hojar men min flickväns klarar sig med sadlarna på. Jag är ganska lång.

Av:
    mikaeljc
    Fulkinesen skrev:
    Lejon skrev:
    Fulkinesen skrev:

Ja, det stämmer, fast du har bara delvis rätt med sadelstoplarna. De är avtagna på mina hojar men min flickväns klarar sig med sadlarna på. Jag är ganska lång.

Att ta av stolpen är ju inte att alternativ om man har en sänkstolpe med stelth.

Av:
    Raggamuffin
    Å andra sidan får man ner den rätt bra med sänkstolpe :)

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Finns mått på lasthöjd på de flesta bilar om man googlar. Men som tumregel får du nog gå på Caddy-liknande bilar om sadeln ska vara kvar. Min V70 sväljer Sambons mtb med båda hjulen av och sadeln nere men ingen av mina cyklar med sadeln kvar. Sen lägger vi alltid cyklarna på varandra ändå, det är lättare så.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    JohanWik
    IMG_7628.JPGMin Renault Kangoo.
    Fantastisk apparat till att frakta cyklar. Får utan problem in en 29" med bara ett fällt säte, på bilden en 29" och en 26" med två fällda säten.
    Jag bara brötar in hojarna och lutar mot säten eller vägg, går säkert att förankra bättre..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-04 13:59 av JohanWik.

Av:
    Gråskägg
    Just Kangoon är jag sugen på! Vi letar loppisfynd ganska ofta så den är nästan perfekt!

Av:
    NLC
    Rattnalle skrev:
    Finns mått på lasthöjd på de flesta bilar om man googlar. Men som tumregel får du nog gå på Caddy-liknande bilar om sadeln ska vara kvar. Min V70 sväljer Sambons mtb med båda hjulen av och sadeln nere men ingen av mina cyklar med sadeln kvar. Sen lägger vi alltid cyklarna på varandra ändå, det är lättare så.

Amatör ;-)

DSC_1988.JPG

29"+ 27.5" + 24" + 16" + en S-size duffelbag med packning. Thulestället på kroken kan ta tre till =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:

Amatör ;-)

29"+ 27.5" + 24" + 16" + en S-size duffelbag med packning. Thulestället på kroken kan ta tre till =)
    Jag har lite svårt att avgöra om det är några stående cyklar där inne mer än barncykeln ytterst :-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    eketjall
    Hade räsern ståendes i en VW Touran med bara avtaget framhjul här om veckan. Bakom framsätena, så hela skuffen var fylld med annat. Även baksätet rymde några väskor och framhjulet.

Av:
    NLC
    Rattnalle skrev:
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:

Amatör ;-)

Jag har lite svårt att avgöra om det är några stående cyklar där inne mer än barncykeln ytterst :-)

Touché. Jag får fixa en in-/unboxing-timelaps nästa gång

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:

Amatör ;-)

Touché. Jag får fixa en in-/unboxing-timelaps nästa gång
    Mmm.

Vårat lastbehov är normalt ett av två scenarier. Antingen är vi två och har två cyklar. Då är det bara att slänga in packningen och cyklarna ovanpå med en filt emellan. Oceaner av plats. Eller så är vi fler och så växer mängden packning av någon anledning exponentiellt så att bagaget knappt räcker till packningen ens utan att stoppa cykeldelar där. Mycket av det är normalt mat... Då behövs cykelhållaren hur vi än gör.

Av:
    matte92
    Får man in en mtb utan styre och hjulen monterade i en Volvo V40CC ?

Tacksam för svar snabbt.

Av:
    matte92
    Får man in en mtb utan styre och hjulen monterade i en volvo v40cc?

Av:
    marr
    Såhär gör jag när jag tar med hojjen i jobbet.

Parkerar oftast i hotellgarage och har insynsskyddade fönster.

Hjulen får åka hjulväska. Ska lägga till ett kedjeskydd i neopren och ett såntdär vadderat gaffelskydd från evoc.

IMG_20190407_150035.jpg

Av:
    Goddamn72
    Jag tar alltid med mig cykeln in på hotellrummet, aldrig några problem.
    Skulle inte kunna sova ordentligt om cykeln hade varit kvar i hotellgaraget

Av:
    jonte987
    Ska testa med min HT i v90 vid tillfälle. Kanske lägga den i en gammal SAS väska jag har.

Av:
    Tomcaten
    Varför är du trött på det? Jag har en bombsäker cykelhållare på dragkrok i 150km/h rör sig knappt cykeln.

Av:
    Raggamuffin
    Gjort många hotellgarages-parkeringar med cykeln liggande där bak, brukar backa mot en vägg och sen har jag en filt över hojen.

// Muffin

Av:
    jonte987
    Tomcaten skrev:
    Varför är du trött på det? Jag har en bombsäker cykelhållare på dragkrok i 150km/h rör sig knappt cykeln.

För min del stöldrisk. Därför är det liggande under filt som muffin säger som är aktuellt.

Av:
    matte92
    Får man in en mtb utan styre och hjulen monterade i en Volvo V40CC ?

Tacksam för svar snabbt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ