• [Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Av:
    Cyklist
    *okej det här kanske inte blir världens lättaste, men kan Max påstå att de har sveriges godaste hamburgare så kan jag påstå att jag (kommer) ha världens snyggaste Genius. ;)

Först och främst, jag har självinsikt nog att faktiskt se tendensen till hybris i att ha två byggtrådar igång samtidigt men hoppas komma undan med det. Borde nämligen bli bra underhållsvärde i den här tråden med, för även om den ursprungliga tanken var att hålla det här bygget på en relativt normal nivå så har det redan börjat spåra i vanlig ordning. Vem kunde tro det liksom?!

Som gammal utförs/lek-åkare har man såklart saknat att inte ha någon sån cykel i stallet utan bara ren xc, så när nya Genius släpptes så började man ju längta lite extra och efter att ha kikat och snabbt provrullat en så var det helt enkelt kört. Verkar kort sagt vara en grym hoj!
    Cykeln kommer väl gå en del ren utför eftersom det är nära till Gesunda och jag hoppas åka iväg till ett kul ställe eller två, men framför allt kommer den användas som en ren trail-hoj vilket i mitt fall betyder cykla 15-20km enkel terräng bort till ett berg för att köra upp och ner ett par gånger och sen cykla hem.
    Så fokus kommer därför att vara att bygga lätt men ändå bombproof för mina 75 sommarkilon, så det inte är någon tvekan med prylarna när man får för sig att göra något dumt.

Utgångspunkten är ett Scott Genius 900 Tuned ramkit storlek Large, som kommer med Twinloc (150-110-0), Fox 36 gaffel samt Syncros nya Hixon iC SL 760x50mm helintegrerade styrkombo. Oklart med leveransdatum men blir väl någon gång i vinter förstår jag.

Det första som är spikat och beställt är bromsar. Varit så nöjd med mina Trickstuff Piccola att det kändes givet med ett par 4-kolvs Direttissima till det här bygget. En sak som skiljer dem från andra är att känslan i handtaget är så mycket lättare än allt annat jag provat, ska man göra en lite överdriven jämförelse så är det som att gå från hydrauliska till mekaniska när man kör något annat sen.
    Tyvärr är de hutlöst dyra men går att mixa och matcha i 8 färger om man vill för bräcka polarna med Hope eller om man saknar 90-talet helt enkelt. Så därför kändes det ju nästan tråkigt men beställde ett par helt i silver, är ändå något speciellt med billet-prylar i "rå" silver. Men tyskarna (som för övrigt har kanon kundservice) har fullt upp så leverans i december.

Det första riktiga dilemmat är dock vad jag ska ha för fälgar. Vad säger Happy? Kolfiber och så lätt man kan komma undan med är tanken.
    De som lockar mest för stunden är Bontrager Line XXX och Duke Fury Jack.
    Båda ligger på ca 440g i vikt, Bontrager har 29mm innerbredd och något högre profil än Duke som är något lägre men rejäl 32mm innerbredd. Kommer förmodligen åka mest 2,5-2,6" däck.
    Har varit rätt bestämd på Bontragern, en polare har Kovee XXX och de hjulen har varit gryma, men ju mer jag kikar på Duke desto mer sugen blir jag... Klämt på deras xc-fälgar och det var riktigt bra finish samt gillar den invändiga profilen med rejäla kanter för att hålla däcket på plats när man kör tubeless.
    Från början var tanken Bontrager Line Pro 30, vilket jag heller inte har släppt helt. Billigare kina-version av XXX, men verkar ändå inte vara helt samma fälg (trodde först det bara var tillverkningsland som var skillnaden) eftersom det skiljer 1mm i ERD.
    Här är länk till Duke så ni kan kika.
    http://www.duke-racingwheels.com

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-21 12:46 av Cyklist.

• Re: [Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Av:
    rayy
    Hybris? Nä, he ba kö. Ser fram mot detta!

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    mv70
    Måste följas! blir ramen av med hemska färgpaletten?

Av:
    Suzuki Hasse
    Härligt när åker Mora kniven fram

Av:
    Cyklist
    rayy skrev:
    Hybris? Nä, he ba kö. Ser fram mot detta!
    Haha bra! Blir jag cykelvärldens motsvarighet till en dryg stöddig Kanye West så får ni lova att ta ner mig på jorden igen. ;)

mv70 skrev:
    Måste följas! blir ramen av med hemska färgpaletten?
    Suzuki Hasse skrev:
    Härligt när åker Mora kniven fram
    Tack! Tanken just nu är faktiskt att behålla ramen som den är förutom att kanske ändra någon dekal. Blir ju väldigt "mycket" när gaffel, hjul, sadel osv är färgmatchat så hoppas det ska kunna bli lite bättre balans om jag bygger resten väldigt cleant.
    Så vi kan säga som så att kniven hålls i beredskap, om än inte för ramen. ;)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-21 13:22 av Cyklist.

Av:
    Jensen
    Duke her väll väldigt bra rykte om sina fälgar?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    krokodiltony
    Följer

Av:
    Cyklist
    Jensen skrev:
    Ja jag har bara hört gott om dem. Men såg nyss att de ju faktiskt bara finns i 32h, vilket innebär ca 30-40g tyngre hjulpar än om jag bygger med Bontrager (beroende på hur bra angiven vikt stämmer). Suck, jag som i stort sett hade bestämt mig haha...

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Jensen skrev:
    Ja jag har bara hört gott om dem. Men såg nyss att de ju faktiskt bara finns i 32h, vilket innebär ca 30-40g tyngre hjulpar än om jag bygger med Bontrager (beroende på hur bra angiven vikt stämmer). Suck, jag som i stort sett hade bestämt mig haha...

Vad tänkte du köra då, 28? På den typen av hoj ?

Av:
    Cyklist
    Jensen skrev:
    Yes, det var tanken. 28h är ju rätt standard numera, sitter exempelvis på Bontrager Line Pro/XXX, DT XMC 1200 och Syncros-hjulen som sitter original på Genius.

Av:
    Paco
    Hallå, vart är gilla-knappen?!

Följer ju din andra byggtråd slaviskt så den här kommer inte undan😉

Av:
    RockyM
    Kan du inte köra på Duke men ta lättare ekrar ist? =)

Av:
    xyklisten
    Cyklist skrev:
    Jensen skrev:
    Yes, det var tanken. 28h är ju rätt standard numera, sitter exempelvis på Bontrager Line Pro/XXX, DT XMC 1200 och Syncros-hjulen som sitter original på Genius.
    Färre ekrar = färre ekrar som kan gå sönder ;)

Av:
    Cyklist
    Paco skrev:
    Hallå, vart är gilla-knappen?!

Följer ju din andra byggtråd slaviskt så den här kommer inte undan😉
    Välkommen till showen! ;)

RockyM skrev:
    Kan du inte köra på Duke men ta lättare ekrar ist? =)
    Har redan räknat med att köra Sapim CX Ray, och ska man köra lättare än så är det egentligen inte mycket annat än CX Super att välja på. De sista har visserligen funkat bra på mina xc-hjul, och har aldrig lyckats köra av en eker, men kanske är lite väl mycket chansning på en sån här hoj.
    Problemet är väl mest att man är lite vikt-skadad efter de andra byggena haha, när man ändå är uppe på 2,5" däck kan det ju utan problem skilja 40g bara på två olika däck av samma modell om man har otur. Och det här blir ju faktiskt mer en lekcykel så skulle kunna "kosta på mig" att bygga mer med hjärta än att räkna gram. Men många bäckar små och sådär...

xyklisten skrev:
    Färre ekrar = färre ekrar som kan gå sönder ;)
    Den logiken ställer jag mig absolut bakom, win-win så att säga. ;)

Av:
    Jensen
    Förstår ju att du vill ha lätt. Samtidigt vill man ju inte att det ska innebära att man står vid sidan om me nå trasigt. O lite annat användningsområde på den där än på dina andra två byggen. Du kommer ju vilja kötta med den där :-)

Av:
    Cyklist
    Jensen skrev:
    Förstår ju att du vill ha lätt. Samtidigt vill man ju inte att det ska innebära att man står vid sidan om me nå trasigt. O lite annat användningsområde på den där än på dina andra två byggen. Du kommer ju vilja kötta med den där :-)
    Går nog fint med både 28 och 32 i det här fallet, bägge fälg-alternativen har ju rullat under EWS-åkare så ska nog funka åt mig med! :)

Av:
    hm
    Äh bara borra "28" nya hål , win win 🙂

Av:
    tmalm
    Det går inte att ekra en 32fälg med 28 ekrar? borde väl gå att få symetriskt om man skippar 4 på ena sidan?
    + att du får fyra gratis lätthål.
    (Jo, faktiskt lite halvseriös undran ändå)

/T

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Jensen skrev:
    Går nog fint med både 28 och 32 i det här fallet, bägge fälg-alternativen har ju rullat under EWS-åkare så ska nog funka åt mig med! :)

Haha sant

Av:
    fhloston
    Som ägare av en gammal "tråk-genius" från 2013 (men jag gillar den) så finns det ju lite potential att få uppgraderingsångest av denna tråd. :-)

#följare

Av:
    Lars.E
    Älskar hybris.

Av:
    Willie
    Ser fram emot detta!

Skit i vikten, en kompromisslös ha kul cykel med lagom mycket prylhets låter som en strålande vinterunderhållning ;)

Av:
    pupe
    Låter spännande, fler

Av:
    Cyklist
    tmalm skrev:
    Det går inte att ekra en 32fälg med 28 ekrar? borde väl gå att få symetriskt om man skippar 4 på ena sidan?
    + att du får fyra gratis lätthål.
    (Jo, faktiskt lite halvseriös undran ändå)

/T
    Med vanliga j-bend-ekrar så har folk gjort sånt ibland iaf, men då får man jobba med olika ekerlängder samt att va fan, det blir ju fult haha!

fhloston skrev:
    Som ägare av en gammal "tråk-genius" från 2013 (men jag gillar den) så finns det ju lite potential att få uppgraderingsångest av denna tråd. :-)

#följare
    Eeeexcellent... *ser ut som Mr. Burns från the Simpsons* För jag skulle väl aldrig uppmuntra/hetsa någon till att byta cykel?! ;)

Lars.E skrev:
    Älskar hybris.
    Haha! Ser därmed självklart detta som veckans bästa kommentar också.

Willie skrev:
    Ser fram emot detta!

Skit i vikten, en kompromisslös ha kul cykel med lagom mycket prylhets låter som en strålande vinterunderhållning ;)
    Något åt det hållet som är tanken helt klart, kan nog bli ett fall eller två där utseende/hjärta/vill-ha-feeling får gå före vikt på det här bygget. Får bli coolt som fan helt enkelt! Gjorde en liten skiss på vikt dock och verkar hamna på strax över 11kg utan pedaler om man räknar 900g per däck, och så blir det väl ca 400g pedaler.

Är faktiskt ovanligt mycket som jag inte redan bestämt till det här bygget, brukar annars ha en rätt klar bild i huvudet. Mycket funderingar på utseende samt att jag har svårt att släppa tanken på att försöka bygga bort en vajer eller två från styret så det blir lite mer cleant utseende. Hade varit sjukt snyggt att få ner det till 3-4 synliga (inklusive bromsarna) så den speciella styrkombon framträder ännu mer.

Av:
    happymtb.fr
    Bluetooth bromsar, kanske?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes:
    https://happyride.se

Av:
    borano20
    Hej.. Jaaa snyggaste?? Jag har för mig att det finns fler färger än blåcerise och orange.. Och att de kan kombineras i det oääändliga... mvh borano20

Av:
    Marcus TSD
    Händer det något? :)

Klart du ska ha Intend EDGE gaffel, handgjord i tyskland som mycket av dina andra delar och typ den lättaste endurogaffeln. Har fått bra recensioner där den testats: https://www.intend-bc.com dom har även fömodligen den lättaste endurokorta styrstammen som finns.

Såg någon som hade tagit Drettissima calipers och Piccola handtag, kolla på det.

Har själv Bontrager Line XXX hjulen och dom känns som bra kvalitet. TLR systemet är väldigt smidigt för snabb tubeless, men ger nog en del extra vikt, som faktiskt inte ger något extra performance över tejp, bara smidigare. Fick en rätt bra deal på dessa men skulle nog köpt ett set Lightbicycle på samma DT240 om jag betalade fullpris.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-08 21:53 av Marcus TSD.

Av:
    Marcus TSD
    https://www.mtb-news.de Hittade länk till trickstuff kombon

Av:
    Cyklist
    Tro mig, övervägt Intend-gaffel sen de första Infinity-gafflarna dök upp! Cornelius ligger ju bakom Trickstuff-bromsarna och det var faktiskt han som skruvade ihop mina silverfärgade Piccolas innan han startade upp Intend fullt ut.
    Att det inte ser ut att bli Intend är ärligt talat mest en ekonomisk fråga, även om det kanske låter som en konstig ursäkt med min forumhistorik haha. 36an är ju en väldigt bra gaffel och 17k för en Intend börjar svida när man ser på hur dyr cykelparken för närvarande är. En annan sak om det här var det enda projektet man hade.

Utseendemässigt vill jag solklart köra hans vevar också men med nästan 150g skillnad så fick det bli RaceFace när jag ändå var i farten och skaffade till Sparken. Skulle jag mot förmodan inte köra på Hixon-styret så är det Intend styrstam och Schmolke-styre som är planen.

Piccola-handtag med Direttissima bromsok hade nog faktiskt varit en rätt klockren kombo, men kul att testa nytt och jag räknar dessutom med att den här cykeln riskerar att gå i backen på helt andra vis än de andra så skönt att ha lite biffigare grejor på sätt och vis. Kul grej på tal om det är att jag såg att man även kunde köra Piccola handtag med Magura Gustav-M ok med gott resultat.

Bra med lite feedback på hjul! Fan inte bestämt mig helt än, men ingen panik för hade tänkt använda en Paypal-refund på de reklamerade Tune-vevarna som betalning (för att slippa avgifter på att ta ut pengarna alltså) men har så här 2,5 månader senare inte sett röken av några stålars... Som en liten hint om att jag fortfarande inte är så förtjust i det företagets kundservice.

I övrigt så kan jag säga att det såg mörkt ut med leveransdatum för ramen först, men som det ser ut nu kommer den vid nyår. Garbaruk-kassett kommer vilken dag som helst så ska bli kul att se hur den ser ut.

Och bara för att jag är så svag för silver/alu och det måste vara lite grejor att dregla över i den här tråden...

Av:
    Dudster
    Kul med en ny tråd och att se vad du hittar för komponenter den typen av cykel.

Ang hjul är väldigt nöjde med mina Roval Traverse SL Fattie 29, styva, hyggligt lätta och har hållit sig raka och fina, känns mkt styvare jmf Control SL som satt på cykeln innan. Har dock få andra fälgar i kategorin 30 mm bredd att jämföra med.

Blir det sänkbar stolpe och har du sett några intressanta alternativ där?

Av:
    Cyklist
    Dudster skrev:
    Kul med en ny tråd och att se vad du hittar för komponenter den typen av cykel.

Ang hjul är väldigt nöjde med mina Roval Traverse SL Fattie 29, styva, hyggligt lätta och har hållit sig raka och fina, känns mkt styvare jmf Control SL som satt på cykeln innan. Har dock få andra fälgar i kategorin 30 mm bredd att jämföra med.

Blir det sänkbar stolpe och har du sett några intressanta alternativ där?
    Låter helt klart som fina hjul, många som verkar vara nöjda med diverse Roval på sistone. Men lutar ändå åt att bygga från lösa nav och fälgar, mest av rena utseendeskäl.

Dropper är ett av mina största dilemman haha. På ett sätt vill jag ha en Fox med Kashima för att den hade matchat bra och ett vanligt reglage funkar ändå bäst, men funderar även på en trådlös Vyron så man slipper en kabel framme på styret.

Av:
    Paco
    Du måste ju snart börja få lite spons från Scott med tanke på dina tidigare byggen!😁

Av:
    Marcus TSD
    KS Lev Ci carbon, lättaste 150+ droppern, och faktiskt inte så mycket dyrare! Har inte provat Magura Vyron men har hört andra som är missnöjda och att det är en del lagg i den, tar lite bort fördelen om man inte kan trycka ner och slänga upp sadeln DIREKT.

Med det sagt så gick jag på Fox med Kashima och en wolftooth remote på senaste bygget och är supernöjd. Looking good is all that matters :D

Av:
    Kid1000
    Följer bygget, hoppas på customlösningar, för alla med pengar kan köpa över disk lösningar.

Av:
    Cyklist
    Paco skrev:
    Du måste ju snart börja få lite spons från Scott med tanke på dina tidigare byggen!😁
    På sistone har det spårat iväg så pass med "@dangerholm" och cyklarna att det faktiskt börjar bli realistiskt att hoppas på lite samarbeten och fördelar i framtiden från olika håll. Har faktiskt en helt sjuk grej på gång sen ett par dagar, väntar bara på att det ska bli grönt ljus fullt ut så uppdaterar jag andra tråden med det.
    Men oroa er inte, oavsett vilken berömmelse som följer kommer jag stå med båda fötterna på happy. ;)

Marcus TSD skrev:
    KS Lev Ci carbon, lättaste 150+ droppern, och faktiskt inte så mycket dyrare! Har inte provat Magura Vyron men har hört andra som är missnöjda och att det är en del lagg i den, tar lite bort fördelen om man inte kan trycka ner och slänga upp sadeln DIREKT.

Med det sagt så gick jag på Fox med Kashima och en wolftooth remote på senaste bygget och är supernöjd. Looking good is all that matters :D
    Kashima skulle ju var just för looking good haha, och KS är ju som du säger det bästa alternativet viktmässigt. Har faktiskt en Vyron redan och som du säger så är det en del lagg i den, men har ju släppts en ny snabbar version nu så skulle vara en sån i så fall. Men egentligen är det reglaget som retar mig mest, bästa är ju helt klart en trigger men å andra sidan krockar det ju ändå med Twinloc. Åh, så många val...!

Av:
    C-dale
    Kid1000 skrev:
    Följer bygget, hoppas på customlösningar, för alla med pengar kan köpa över disk lösningar.

Jag har ibland funderat på om det inte går att göra en GD-kopia av kolfiberrör. För att få tillräcklig styrka på innerröret med hålen i, kanske man kan vända den upponer som Matthias Fluckiger ( 250gr dropper) och använda ett 31.6 mm innerrör.
    Hur är det med friktionen mellan två kolfiberdelar?

Av:
    castrello
    Kid1000 skrev:

Är det inte så enkelt att den med ännu mera pengar köper customlösningar?

Av:
    Jensen
    de där vevarna var ju rätt lika Hopes vevar :D

angående magura stolpen, du har sett att de kommit med en ny snabbare? https://www.bikerumor.com

Av:
    tmalm
    C-dale skrev:
    Kid1000 skrev:

Jag har ibland funderat på om det inte går att göra en GD-kopia av kolfiberrör. För att få tillräcklig styrka på innerröret med hålen i, kanske man kan vända den upponer som Matthias Fluckiger ( 250gr dropper) och använda ett 31.6 mm innerrör.

Du får max halva fria sadelstoloelängden i slagläge med en sådan stolpe fast i praktiken kanske en tredjedel pga överlapp. Kan man leva med det så är det en bra idé.
    Friktionen lär inte vara ett problem- bör vara både lagrad och smord.

Edit: autocorrect
    /T
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-10 21:29 av tmalm.

Av:
    Kid1000
    castrello skrev:
    Kid1000 skrev:

Är det inte så enkelt att den med ännu mera pengar köper customlösningar?
    Ja jo, min erfarenhet säger mig att om man har en kasse med pengar så är approachen annorlunda och mer storskaligt.
    Detta är ingenting som skall tolkas negativt till nackdel för Cyklist, jag är bara orolig att ribban sätts högt upp med tanke på de två senaste byggena.

Av:
    Kid1000
    C-dale skrev:
    Kid1000 skrev:

Att låta två kolfiberdelar glida mot varandra med bra smörjmedel är inget problem. Problemet kommer när det blir smutsigt. Kompositen i sig själv är inte lika nötningsbeständig som polymerer/metall.

Av:
    GlennJohansson
    imponerande och fortsätt bara vara du, så vet jag vi kommer bli nöjda.

Av:
    Willie
    Har du något leveransdatum på ramen ännu? Saknar en rafflande byggtråd!

Av:
    Anders Lantz
    Dom här kanske kan vara ett alternativ på hjul.
    https://shop.acros.de

Av:
    Cyklist
    Willie skrev:
    Har du något leveransdatum på ramen ännu? Saknar en rafflande byggtråd!
    Som det ser ut nu så kommer den en vecka eller två efter nyår!
    Har ärligt talat inte lagt något krut alls på den än, varit fullt upp med jobb, träning och styra upp saker som haft med de andra två hojarna att göra. Så mycket som är oklart, men man får väl tummen ur när man sitter där med ramkitet framför sig!

Anders Lantz skrev:
    Dom här kanske kan vara ett alternativ på hjul.
    https://shop.acros.de
    Ja sneglat lite på Acros. Ser helt klart vettiga ut med vad som verkar vara bra nav, skaplig både vikt och peng. Är väl bara det att jag verkligen skulle vilja ha ett par hjul som liknar de på Scalen, alltså silver/blanka nav och ekrar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ