• Re: [Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Av:
    Tegheim83
    Blev den nya knappen färdig?

Av:
    Cyklist
    pennan skrev:
    Vad tror du att du skulle kunna få ner geniusen till om du viktoptimerade den lika som sparken?
    Det som gör det svårt att svara på det är att Genius som plattform är väldigt bred, går ju att bygga rejält åt xc/trail-hållet eller mer som jag har gjort nu där den dagligen ska funka i bikepark. Men börjar man tumma på huck-hållbarheten och däck går det ju att plocka mycket vikt, min gamla Fuel EX var ju exempel på xc/trail och den vägde 11kg blankt inkl pedaler med 27,5" plus-hjul och däck. Så något åt det hållet kanske.

Tegheim83 skrev:
    Nej tyvärr inte, så blir nya tag där för har inte gett upp tanken med det. Ska riva ner hojen snart och börja göra om utseendet och sen ska det på lite nya grejor inför 2019.

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    pennan skrev:
    Vad tror du att du skulle kunna få ner geniusen till om du viktoptimerade den lika som sparken?
    Det som gör det svårt att svara på det är att Genius som plattform är väldigt bred, går ju att bygga rejält åt xc/trail-hållet eller mer som jag har gjort nu där den dagligen ska funka i bikepark. Men börjar man tumma på huck-hållbarheten och däck går det ju att plocka mycket vikt, min gamla Fuel EX var ju exempel på xc/trail och den vägde 11kg blankt inkl pedaler med 27,5" plus-hjul och däck. Så något åt det hållet kanske.

Tegheim83 skrev:
    Nej tyvärr inte, så blir nya tag där för har inte gett upp tanken med det. Ska riva ner hojen snart och börja göra om utseendet och sen ska det på lite nya grejor inför 2019.

Nej som att knappen inte funkade alls? Eller nej som att det bara stannat av lite?

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-27 23:01 av Jensen.

Av:
    Cyklist
    Tråd-bump de luxe men med bra skäl!

Äntligen fått min Intend Hero-gaffel och vilket konstverk alltså. 🙌

Av:
    mikipedia_
    Satan vad läcker den var!! Mer bilder på lite detaljer tack.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Tråd-bump de luxe men med bra skäl!

Äntligen fått min Intend Hero-gaffel och vilket konstverk alltså. 🙌

Cnc porr deluxe :-). Inte mer än rätt att geniusen får en sådan gaffel. Kommer göra sig fint med allt annat

Av:
    DarthVidar
    Vacker skapelse! Vad är det för "pinne" som sticker upp från vänster ben (höger på bilden)?

Av:
    Cyklist
    Kommer mer bilder framöver! Älskar att rattarna för retur/kompression mer ser ut att höra hemma på en hifi-anläggning än de fula röda/blå saker man är van att se.
    Pinnen som sticker upp är en hållare för bromsslangen, går att köra utan men med erfarenhet av RS1 så gissar jag på att den blir väldigt bra att ha. Inte helt enkelt med dragningen på en uppochner.

I övrigt en del intressanta saker som:
    - Pneumatisk tätning på luftdämparen istället för o-ring för ännu lägre friktion
    - Väldigt långt avstånd mellan bussningar
    - Stor negativ kammare
    - Bio-olja
    - Stål-axel (men man kan välja alu)

Ska bli kul att testa, får se om jag hinner göra riktig back-to-back mot Foxen med Grip2 som ju är riktigt bra.

Av:
    larsaw
    Så jävla porrig!
    Men vad är gaffelns främsta ”köp”-argument?

// Larsa

Av:
    Luthman Photography
    Den är väldigt blank?

Av:
    Berk
    Läste för några år sen i en tysk magasin en intervju med studenten bakom Intense. Han byggde gaffel och andra delar in sin små studentrummet och frågade för lite pengar för att han gillade bygga men inte ekonomin. Nu verkar företaget att funka, men tänker att priserna är fortfarande lågt för den jättefina handarbeten han gör!

Av:
    Cyklist
    larsaw: Det finns nog inget specifikt "köp-argument" utan handlar mer om summan av delarna, inklusive utseende och vill-ha-faktor såklart!

Det som den nog faktiskt är bättre på än andra gafflar är ju finkänsligheten (usd, väldigt stor negativ luftkammare och pneumatiska tätningen som hjälper till lite också) samt styvare framåt/bakåt vilket ju är en smaksak eftersom man också ger upp lite vridstyvhet.
    Ska bli intressant att jämföra det andra, tyckte just den punkten var ett plus på RS1 eftersom det helt enkelt gav en väldigt solid/stabil känsla när det gick rakt fram eller i hopp/dropp jämfört med andra xc-gafflar.

På dämparsidan har den semi-open bath, möjligt att customshimsa. Men jämfört med GRIP2 ger man upp separat extern hög/lågfarts-kompression och retur.

För egen del som inbiten nörd så tycker jag att det är superkul med småskaligt och custom-möjligheter, så känns vettigt att gynna ett sånt företag då. Är rätt intressant också att han är extremt öppen på Facebook med produktion, problem, prototyper och en dos tysk humor på det haha.

Berk: Ja precis, han jobbade på Trickstuff innan han satsade fullt ut på Intend. Han har själv sagt att det är anledningen till att han säljer direkt till kund, för han medger att skulle det gå via webshopar etc skulle det förmodligen bli lite väl dyrt mot vad folk generellt är villiga att acceptera.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 13:31 av Cyklist.

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Kommer mer bilder framöver! Älskar att rattarna för retur/kompression mer ser ut att höra hemma på en hifi-anläggning än de fula röda/blå saker man är van att se.
    Pinnen som sticker upp är en hållare för bromsslangen, går att köra utan men med erfarenhet av RS1 så gissar jag på att den blir väldigt bra att ha. Inte helt enkelt med dragningen på en uppochner.

I övrigt en del intressanta saker som:
    - Pneumatisk tätning på luftdämparen istället för o-ring för ännu lägre friktion
    - Väldigt långt avstånd mellan bussningar
    - Stor negativ kammare
    - Bio-olja
    - Stål-axel (men man kan välja alu)

Ska bli kul att testa, får se om jag hinner göra riktig back-to-back mot Foxen med Grip2 som ju är riktigt bra.

Bara en fråga. Ett par skydd i kolfiber på den där?

Av:
    Cyklist
    Jensen: Gillar looken såhär! Och gick det bra med RS1'an förr så går det nog fint med den här också, skyddsmässigt alltså.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 13:32 av Cyklist.

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Jensen: Gillar looken såhär! Och gick det bra med RS1'an förr så går det nog fint med den här också, skyddsmässigt alltså.

Ja det gör jag med. Tror bara de. Skulle se rätt rå ut me skydd med. MEN då ska det vara snyggt gjorda och i kolfiber, annars vorre det total hädelse :-)

Av:
    Luthman Photography
    Cyklist skrev:
    larsaw: Det finns nog inget specifikt "köp-argument" utan handlar mer om summan av delarna, inklusive utseende och vill-ha-faktor såklart!

Det som den nog faktiskt är bättre på än andra gafflar är ju finkänsligheten (usd, väldigt stor negativ luftkammare och pneumatiska tätningen som hjälper till lite också) samt styvare framåt/bakåt vilket ju är en smaksak eftersom man också ger upp lite vridstyvhet.
    Ska bli intressant att jämföra det andra, tyckte just den punkten var ett plus på RS1 eftersom det helt enkelt gav en väldigt solid/stabil känsla när det gick rakt fram eller i hopp/dropp jämfört med andra xc-gafflar.

På dämparsidan har den semi-open bath, möjligt att customshimsa. Men jämfört med GRIP2 ger man upp separat extern hög/lågfarts-kompression och retur.

För egen del som inbiten nörd så tycker jag att det är superkul med småskaligt och custom-möjligheter, så känns vettigt att gynna ett sånt företag då. Är rätt intressant också att han är extremt öppen på Facebook med produktion, problem, prototyper och en dos tysk humor på det haha.

Berk: Ja precis, han jobbade på Trickstuff innan han satsade fullt ut på Intend. Han har själv sagt att det är anledningen till att han säljer direkt till kund, för han medger att skulle det gå via webshopar etc skulle det förmodligen bli lite väl dyrt mot vad folk generellt är villiga att acceptera.

Mao så var jag inte helt fel ute med min gissning på köpargument?

Av:
    jomper
    Den absolut känsligaste gaffel jag haft när det kommer till småstök var den Maverick DUC jag körde på min gamla Specialized Enduro.

Upplevde inte (den lite mindre) vridstyvheten som ett problem i realiteten. För mig var den gaffeln helt problemfri, men hade väldigt lågt AC vilket gjorde att den inte funkade på den cykeln jag bytte till sen (Scott Ransom).

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Berk
    Cyklist skrev:

Det fanns också med i intervjun. Men första år efter han hade lämnad Trickstuff frågade han mindre än materialkosnader och gick nästan i konkurs.

Mycket intressant läsning på tech sidorna av intend-bc.com!

Hoppas att du menar Tysk humor som:
    "I can't guarantee this. You can try it out, but I can't take the stem back, if it does not fit. If you are afraid, better search for another stem."
    Och inte till styvheten av en headset:
    "Your girlfriend would feel it!"

För många år sen fanns varje månad i en Tysk lvg magazin en reklam till en pump som förvaras i sadelstolpen. Slogan var:
    "Hierin könnte deine stecken!" på en bild med en kvinnlig rumpa på en sadel med stolpe. Jättetråkigt.

Men Tune's namn på cykleldelar som "geiles teil" är väl helt ok!

Av:
    Cyklist
    Tänkte definitivt på de lite lagom stela och rakt på sak-svaren som dyker upp ibland haha.

Fick även tag i ett par av hans vevar, riktigt fina. Lite vibbar från förr innan kolfibervevar tog över och det mesta high-end var CNC-fräst.

Av:
    Raggamuffin
    Gillar hans väldigt raka kommunikation :)

// Muffin

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Tänkte definitivt på de lite lagom stela och rakt på sak-svaren som dyker upp ibland haha.

Fick även tag i ett par av hans vevar, riktigt fina. Lite vibbar från förr innan kolfibervevar tog över och det mesta high-end var CNC-fräst.

Och du har inte visat bilder på vevarna, illa!! 🤣🤣

Av:
    Jekman
    Jensen skrev:
    Cyklist skrev:

Och du har inte visat bilder på vevarna, illa!! 🤣🤣

Skämsfaktor på det va?! vi vill ha bilder...

/Jonas

"Ut och cykla!!"
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 13:53 av Jekman.

Av:
    Cyklist
    Prioriterade att sätta kniven i Gamblern så inte hunnit med några foton på dem än, det kommer!

*ser skamsen ut*

Av:
    Crossmax
    Bump! Vad händer med Geniusen? Vill se den med Hero-gaffeln på!

---------------------------------------------------

Av:
    Tergorotas
    Nu har jag varit nyfiken på detta bygge för länge!!! :)

//...

Av:
    mikipedia_
    Nu på förstasidan på Pinkbike👍

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Crossmax
    Grattis! Världsklass på presentationen.

---------------------------------------------------

Av:
    storfiskarn
    Crossmax skrev:
    Grattis! Världsklass på presentationen.
    +1

Gamblern är så galet läcker.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-06 11:17 av storfiskarn.

Av:
    Cyklist
    Ja äntligen fick de gröna hojarna presenteras, kul att ni gillar dem!

Angående Geniusen så blev jag typ off på alltihop eftersom jag aldrig får det där jävla reglaget gjort (i kombination med att jobba på och vara glad över att äntligen köra BRG-hojarna) att den bara stått ett tag nu. Tänkte ta tag i att få klart den nu när semestern är över, eventuellt skita i reglage-idéen helt och komma på någon annan smutt lösning för Di2 eller AXS. Här är senaste bilderna iaf.

Av:
    Tergorotas
    Så sjukt snygg cykel!
    Du vet banne mig hur man bygger cyklar. :)

//...

Av:
    Jensen
    Men vadå, funkade inte det reglage du visat? Blev det inte bra?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in