• Re: [Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Av:
    unsuspected
    Kommer framgaffeln också lackas? Ursäkta om jag har missat svaret. Känns bara lite halvfärdig så.

Av:
    Jensen
    Cyklist skrev:
    Haha angående låren så är jag nog en byggare instängd i en cyklists kropp. Kört på i 8 år snart och med undantag för vintern/säsongen -16/17 då jag cyklade väldigt mycket så har jag generellt spenderat mer tid på gymmet än på cykeln. Detta tillsammans med 3-5 matlådor om dagen i många utav dessa år, är såklart nån semestervecka här och där när jag äter mer random men annars rullar det på för det mesta.
    Tunga böj och raka mark är väl basövningarna jag nästan alltid kör, ihop med annat.

Tyvärr så har jag uppenbarligen noll potential att faktiskt bli stor, viktmässigt och så alltså, men med väldigt smala leder och allt lyftande har man väl fått lite form/illusion på det.
    På videon nedan hade jag nyligen mätt 5,5% kroppsfett, och med tanke på att jag faktiskt hade räfflor på skinkorna så var det nog inte helt fel iaf haha.
    Men som ni sedan ser på gruppbilden med Perbellum SS tagen ett par månader senare så är jag inte alls särskilt grov (eller är vi alla grova?) med mina typ 75kg på 183cm, men låg fettprocent gör mycket för proportionerna och hur tydligt musklerna syns.

Kör styrka året om, men med mer fokus på vintern såklart. Då är det oftast 6 pass i veckan, vilket det kan bli på sommaren också ibland men med mycket lägre intensitet. Man har helt enkelt inte energi/återhämtning att köra fullt med både och. Särskilt benträningen blir ju såklart lidande på sommaren, brukar bara försöka underhålla lite lätt då.

Inte alls så grov på bild två? Måste fått fel styrka på glasögonen sist hos optikern, visste att jag blir lurad, f....n 🤣

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Cyklist
    Paco skrev:
    När jag vinner på Eurojackpott så ska du få bygga en hoj åt mig(men inte en Scott).
    Det låter som en rimlig byggbudget! Skicka PM bara sen. ;)

unsuspected skrev:
    Kommer framgaffeln också lackas? Ursäkta om jag har missat svaret. Känns bara lite halvfärdig så.
    Gaffeln kommer vara blank, däremot ser det lite tomt ut där fram just nu men ska dit en polerad styrstam och styrlager som kommer knyta ihop framändan bättre utseendemässigt. Hoppas jag iaf haha.

Jensen skrev:
    Inte alls så grov på bild två? Måste fått fel styrka på glasögonen sist hos optikern, visste att jag blir lurad, f....n 🤣
    Hahaha marginellt kanske men inte Arnold-grov iaf, eller ätit-en-miljon-matlådor-grov!

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    Supertramp
    Cyklist skrev:
    Hahaha marginellt kanske men inte Arnold-grov iaf, eller ätit-en-miljon-matlådor-grov!

OK kanske inte Robert Föstermann-grov.

20180603_232500.jpg

Av:
    AX3L
    Paco skrev:
    När jag vinner på Eurojackpott så ska du få bygga en hoj åt mig(men inte en Scott).

+1!

Förstår inte heller riktigt den här förkärleken till Scott. Jag suktade också efter Scott USA mtbs en gång i tiden men det gick över ungefär när jag var 12 (14 år sedan) 😁 IMHO är det lite som att custombygga en Volvo V70 även om de blir betydligt bättre bara man får bort den ofta så skrikiga originallacken. Cyklist, får man fråga varför just Scott? Och om inte Scott, vad blir nästa drömbygge?

Av:
    tobot
    Jäkligt snyggt! Kromade fälgar hade varit pricken över i:t!

Av:
    Cyklist
    AX3L skrev:
    Förstår inte heller riktigt den här förkärleken till Scott. Jag suktade också efter Scott USA mtbs en gång i tiden men det gick över ungefär när jag var 12 (14 år sedan) 😁 IMHO är det lite som att custombygga en Volvo V70 även om de blir betydligt bättre bara man får bort den ofta så skrikiga originallacken. Cyklist, får man fråga varför just Scott? Och om inte Scott, vad blir nästa drömbygge?
    Ett så stort märke som Scott är ju såklart lite Volvo eller Svensson men tittar man på exempelvis deras SL xc-ramar så är de verkligen bland det absolut bästa man kan få tag i. Lättast på marknaden (när de släpptes iaf och mina är det än), styva, bra geo, klockren dragning av remote på Sparken och såna saker. Förutom möjligtvis Unno finns det inga andra xc-ramar jag hellre hade haft om jag så hade alla att välja på gratis.

På trail/enduro-sidan finns det ju desto mer intressant egentligen, men tyckte från början det skulle vara kul att ha en matchande trio så att säga och gillade vad jag läste framför allt om den relativt långa och flacka geometrin på Geniusen. Så föll sig naturligt att slå till på en sån.
    Har ju aldrig stuckit under stolen med att jag jobbar på Johns Sport som är återförsäljare för Trek och Scott, så klart den saken påverkat lite också.

Är länge sedan förbi att tycka något märke i sig är coolt, snarare att släpps en fin modell så är den det och hör/upplever jag dåliga saker med något märke så håller jag mig undan. När det kommer till mer exotiska grejor har jag velat bygga en Ancilotti sen första gången jag såg en, men har inte något nytt på gång just nu. Beror på om jag säljer Scalen och/eller Sparken framåt hösten eller ej. =)

tobot: Hade helt klart varit kul att se hur det hade sett ut! Hade ju blanka vevarmar på gång där ett tag men gick åt skogen. Fick paket från Intend idag iaf så kommer bilder på det snart, sjukt fina grejor!

Av:
    ghia64
    Cyklist skrev:
    AX3L skrev:
    Ett så stort märke som Scott är ju såklart lite Volvo eller Svensson men tittar man på exempelvis deras SL xc-ramar så är de verkligen bland det absolut bästa man kan få tag i. Lättast på marknaden (när de släpptes iaf och mina är det än), styva, bra geo, klockren dragning av remote på Sparken och såna saker. Förutom möjligtvis Unno finns det inga andra xc-ramar jag hellre hade haft om jag så hade alla att välja på gratis.

På trail/enduro-sidan finns det ju desto mer intressant egentligen, men tyckte från början det skulle vara kul att ha en matchande trio så att säga och gillade vad jag läste framför allt om den relativt långa och flacka geometrin på Geniusen. Så föll sig naturligt att slå till på en sån.
    Har ju aldrig stuckit under stolen med att jag jobbar på Johns Sport som är återförsäljare för Trek och Scott, så klart den saken påverkat lite också.

Är länge sedan förbi att tycka något märke i sig är coolt, snarare att släpps en fin modell så är den det och hör/upplever jag dåliga saker med något märke så håller jag mig undan. När det kommer till mer exotiska grejor har jag velat bygga en Ancilotti sen första gången jag såg en, men har inte något nytt på gång just nu. Beror på om jag säljer Scalen och/eller Sparken framåt hösten eller ej. =)

tobot: Hade helt klart varit kul att se hur det hade sett ut! Hade ju blanka vevarmar på gång där ett tag men gick åt skogen. Fick paket från Intend idag iaf så kommer bilder på det snart, sjukt fina grejor!

Hear hear! 👍

Av:
    Cyklist
    Just ja, slänger in det här i färgdebatten också! Insåg att min ett par gånger kraschade Troy Lee D2 från typ 2008 inte riktigt kändes 100% säker så fick bli en Scott Nero med Mips.
    Behöver bättra på med lite svart på ventilationsnäten, orkade ärligt talat inte maskera noggrannare än så efter att ha hållit på hela dagen med ramen. Men ser bra ut på håll!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-04 20:47 av Cyklist.

Av:
    mikipedia_
    Snyggt👌

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Paco
    Stiligt!👍🏻

Av:
    xyklisten
    Cyklist skrev:
    Haha angående låren så är jag nog en byggare instängd i en cyklists kropp. Kört på i 8 år snart och med undantag för vintern/säsongen -16/17 då jag cyklade väldigt mycket så har jag generellt spenderat mer tid på gymmet än på cykeln. Detta tillsammans med 3-5 matlådor om dagen i många utav dessa år, är såklart nån semestervecka här och där när jag äter mer random men annars rullar det på för det mesta.
    Tunga böj och raka mark är väl basövningarna jag nästan alltid kör, ihop med annat.

Tyvärr så har jag uppenbarligen noll potential att faktiskt bli stor, viktmässigt och så alltså, men med väldigt smala leder och allt lyftande har man väl fått lite form/illusion på det.
    På videon nedan hade jag nyligen mätt 5,5% kroppsfett, och med tanke på att jag faktiskt hade räfflor på skinkorna så var det nog inte helt fel iaf haha.
    Men som ni sedan ser på gruppbilden med Perbellum SS tagen ett par månader senare så är jag inte alls särskilt grov (eller är vi alla grova?) med mina typ 75kg på 183cm, men låg fettprocent gör mycket för proportionerna och hur tydligt musklerna syns.

Kör styrka året om, men med mer fokus på vintern såklart. Då är det oftast 6 pass i veckan, vilket det kan bli på sommaren också ibland men med mycket lägre intensitet. Man har helt enkelt inte energi/återhämtning att köra fullt med både och. Särskilt benträningen blir ju såklart lidande på sommaren, brukar bara försöka underhålla lite lätt då.

Glöm inte bänkpressen!

Av:
    Cyklist
    Tackar, kändes faktiskt riktigt kul att knyta ihop ramen med något mer så det matchade.

xyklisten: Glömmer den inte men slåss ju tyvärr ändå om titeln Sveriges svagaste bänkpressare...

Av:
    Cyklist
    Här kan man börja snacka om avslutande touch på hojen, det är något speciellt med råa CNC-frästa prylar!

Intend, en hel del nytänk samt satsning att enbart producera lokalt i Tyskland. Väldigt öppet om produktion, testning osv. på FB-sidan också vilket alltid uppskattas. Det enda negativa är prislappen, men inte direkt värre än annat top of the line.

- Grace Trail 50mm styrstam (87g)
    - Stiffmaster styrlager - ligger ett stort maskinlager i och sedan ett nållager uppe på för att minska flex. Känner man det? Inte i alla fall gissar jag men aldrig fel med styvare på ställen man inte vill ha flex, många bäckar små liksom.
    - Smarty top cap med expander
    - Corona sadelklämma

Av:
    Cyklist
    Vilken jävla hoj alltså!
    Känns verkligen brutalt kapabel för att "bara" vara 150mm slag. Körde lite tidigare i veckan, bland annat lokala Bananna som är en löparled som går upp på Hökberg och är en tuff klättring även på xc-hoj men den klättrar verkligen över förväntan. Mina andra cyklar är ju ändå riktiga klättringsmaskiner, men relativt lätta hjul på 1500g och massor av fäste i 2,6-däck gjorde uppenbarligen sitt.

I helgen blev det Gesunda sen för att nöta åk. Märks att man har långt kvar till både farten och känslan av när man var riktigt säker utför för massa år sen, men kom bitvis in i det och gick på riktigt bra då. Övriga tillfällen så kan vi ju säga att 29" och flack gaffelvinkel räddade situationen haha. Håller det på att gå åt skogen kan man monstertrucka sig ur det mesta, får man däremot in balansen och sätter linjer/kurvor känns det verkligen som att warp speed är möjlig.
    Sjukt pepp på att "bli ett" med den här cykeln med lite träning!

Av:
    fhloston
    Cyklist skrev:
    Vilken jävla hoj alltså!
    Känns verkligen brutalt kapabel för att "bara" vara 150mm slag. Körde lite tidigare i veckan, bland annat lokala Bananna som är en löparled som går upp på Hökberg och är en tuff klättring även på xc-hoj men den klättrar verkligen över förväntan. Mina andra cyklar är ju ändå riktiga klättringsmaskiner, men relativt lätta hjul på 1500g och massor av fäste i 2,6-däck gjorde uppenbarligen sitt.

I helgen blev det Gesunda sen för att nöta åk. Märks att man har långt kvar till både farten och känslan av när man var riktigt säker utför för massa år sen, men kom bitvis in i det och gick på riktigt bra då. Övriga tillfällen så kan vi ju säga att 29" och flack gaffelvinkel räddade situationen haha. Håller det på att gå åt skogen kan man monstertrucka sig ur det mesta, får man däremot in balansen och sätter linjer/kurvor känns det verkligen som att warp speed är möjlig.
    Sjukt pepp på att "bli ett" med den här cykeln med lite träning!

Snygg pose, cykel och frilla :-)

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    DarthVidar
    Stilig hoj, grym pose! Så jäkla bra!

Av:
    dnleriksson
    Galet 😄

Förtydligande: allting!

/Daniel

Av:
    Jensen
    Har bara en sak att klaga på i detta o tidigare byggen, eller ja hela du, nivån är ju så jäkla hög att det är svårslaget :-) världsklass.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    storfiskarn
    Jensen skrev:
    Har bara en sak att klaga på i detta o tidigare byggen, eller ja hela du, nivån är ju så jäkla hög att det är svårslaget :-) världsklass.

+1, men då är det bara mer spännande att se vad nästa projekt blir.
    Grymt läcker hoj.

Av:
    Cyklist
    Frillan är kaos. Hoppas det styrt upp sig inom 6-12 månader haha... Men tack för kommentarerna!

Angående nästa projekt så känner en del av mig "Fan vad skönt det hade varit med en vinter utan något nytt bygge utan bara lite småpyssel" medan en annan är mer i stil med "Det här vill jag göra, det där kan jag göra, det häääär vill jag göra".

Har ett par rätt kul (läs: helt galna) idéer på en ny Spark, men mycket som påverkar om det blir av eller inte. Beror dels på om jag skulle få ut en rimlig summa vid försäljning av den jag har nu (och eventuellt Scalen) så det är läge att sälja redan i år, samt lite annat. Skulle förmodligen inte bli lättare, men coolare och lite bättre.

Av:
    JesperA
    Du har inte funderat på att testa en Unno nästa bygga eller är kärleken till Scott för stort? ;)

Grymma byggen iaf (cykel & fysik 😂) 👍

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    storfiskarn
    Bara en Fatbike som saknas i stallet nu.

Av:
    Octagon
    storfiskarn skrev:

Och en trial, en BMX, en Dirtjumper osv. Det tar aldrig slut. N+1. Men fatbike vore kul att se.

Kanske en hoj med bara extremt små varumärken? Box växlar, Marino ram, Crconception gaffel?

Av:
    xyklisten
    storfiskarn skrev:
    Tempohoj!!!

Av:
    storfiskarn
    xyklisten skrev:
    storfiskarn skrev:
    Tempohoj!!!

Tempofetto

Av:
    Cyklist
    Absolut funderat på Unno, men som sagt, allt är väldigt oklart än. Förutom till viss del geometrin och att den är jävligt cool ser jag dock inga fördelar över Sparken, och om jag inte missminner mig kostar den väl dessutom som en Spark men utan gaffel och grejor.

Har ju faktiskt en bmx som dock knappt används, samt en plus-hoj jag kör på vintern med. Problemet med n+1 när man passerar 2-3 bra hojar är att man (åtminstone jag) får dåligt samvete över att man inte använder varje cykel nog haha. Finns tyvärr bara en viss mängd tid att cykla på!

Helgen var även premiär för den här kombon. Är visserligen "bara" ett styre och en styrstam men blev verkligen så klockrent ihop att det kändes som bland det snyggaste man skruvat med. Helt enkelt något speciellt med rå kolfiber och alu ihop.
    Schmolke Enduro Lowriser 760mm (custom för Di2) och Intend Grace Trail 50mm styrstam.

Av:
    mikipedia_
    Topnotch!

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Paco
    Cyklist skrev:
    Problemet med n+1 när man passerar 2-3 bra hojar är att man (åtminstone jag) får dåligt samvete över att man inte använder varje cykel nog haha. Finns tyvärr bara en viss mängd tid att cykla på!

0912E384-741C-4539-8CC0-C3F645FD1098.png

Av:
    Supertramp

Screenshot_20180615-191348.jpg

Av:
    Cyklist
    Hahaha skrattade bokstavligen högt nu när jag öppnade tråden och såg det där!! Fantastiskt! Vem ställer upp som Banarne på mitt (sen 30 sekunder) kommande tandemduro-bygge?

Av:
    xdr
    Cyklist skrev:
    Hahaha skrattade bokstavligen högt nu när jag öppnade tråden och såg det där!! Fantastiskt! Vem ställer upp som Banarne på mitt (sen 30 sekunder) kommande tandemduro-bygge?
    Jag har ändå inget förstånd...

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    "Världens lättaste tandem-enduro"

Av:
    Tegheim83
    Dangerholms lår är fan de godaste jag sett på en cyklist. Försteman är grov, men Danger är villha-begär!

Cykeln är okej också 😘

Av:
    Singular
    Tegheim83 skrev:
    Dangerholms lår är fan de godaste jag sett på en cyklist. Försteman är grov, men Danger är villha-begär!

Om nom nom...

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    AX3L
    Tror jag såg dig med hojen i Gesunda förra helgen! Riktigt snyggt med det blankpolerade i solen och snygg kombo med hjälmen! 👍 Du var lite för långt fram i liften dock och sen bara försvann du spårlöst!

Av:
    Swenko
    Tandem-enduro...Fråga scott om dom inte har något ramförslag. Dock skulle det samtalet spelats in på FaceTime😂

Av:
    planetx
    supertack för svaren, ska ge mig på att få bort lacken på min stela carbongaffel tänkte jag o funderade bara att jag var tvungen o fråga forumets ideal på den punkten, knivskrapning. :)

kan bara hålla med övriga här mellan raderna att dina projekt är ju vad vi alla strävar efter i slutändan. :)

Av:
    Paco
    Cyklist skrev:

Bygger du en tandemhoj så drar jag på mig leopard-dräkten och ställer upp på valfritt rejs som co-pilot👍🏻

Av:
    Octagon
    Denna video hade vartit så mycket bättre nedför Gesunda med gitarr, apkostym och leoparddräkt.

Av:
    Cyklist
    Haha ät matlådor och kör squats/raka mark utav bara fan!

Hur fint tandemförslaget än är, samt hur kul den processen hade varit, så känner jag att det tyvärr kanske inte är helt aktuellt.. ;) Hade dock på riktigt varit intressant att provköra, lär vara sjukt skumt.

AX3L: Tack för de orden! Jag lär väl ha kört fel eller något som försvann, riktigt så snabb är jag inte. Än. ;) Men kommer ju vara stammis där i sommar så förhoppningsvis bättre timing nästa gång!

planetx: Så lite så! Tack och lycka till med skrapandet.

Av:
    Cyklist
    Det här ska bli intressant att testa, 2019 Fox Grip2 dämpare.

Av:
    Dave1979
    Ska bli intressant att höra dina intryck. Den har fått bra omdömen i tester men är lite dyr för en vanlig dödlig.

Av:
    Luthman Photography
    Det var bara att lyfta ur den gamla med vajerstyrningen och stoppa i den nya?

Av:
    AddeN
    Vad är det där med matlådor hela tiden? Gissar att det inte är en spagetti med köttfärsåsmatlåda i lunchrummer du menar? :)
    *för mig som inte är insatt*

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in