• Byggtråd: Lätta barnens 24"

Av:
    AAverdal
    Det är ju rent bedrövligt vad tunga barncyklar är om man inte skall lägga en förmögenhet på cyklarna från början.
    Så jag tänkte helt enkelt börja lätta dem nu när faktum är fullbordat att jag har köpt för tunga grejer.
    Dottern fick en ny Apollo Muddy (13,5kg!!!!), mest för att kompisen har en likadan och för att slippa jämförelseträsket så tog vi den.
    Sonen har en än så länge för stor White (12,4 kg) som jag köpt beg. (Lär vara lagom till våren.)

Men vart hittar jag lätta delar till 24"?
    Det jag tänkte börja med är:
    Däck
    Gaffel (kanske)
    Konvertera till 1x (Tror nog fan att det är tung fyrkantsaxel i båda. Kan man byta till annan variant?

(Stöd, skärmar, reflexer och lampor är bannlysta! Det får de ha på sina cyklar de tar till skolan!)

Någon som har lite tips?
    Tackar på förhand.
  • Re: Byggtråd: Lätta barnens 24"

Av:
    HilleJ
    Xxl har dom lättaste slangarna.
    Schwalbe Rocket Ron.
    Där fixade du kanske ett 1/2 kilo.

Av:
    Cinder2i40
    http://www.superstarcomponents.com

Lättare hjul

Av:
    Cinder2i40
    Om vevpartiet är rätt längd och inte är nitar behåll det.

Av:
    HilleJ
    Ta bort framväxel + reglage.
    Montera singelklinga (beställ från Kina?).
    Ev.större kassett.

Av:
    svarvhult
    Lättade grabbens cykel med ca 1,5 kg. Ska byta dämparen också, sen är jag nog klar.

IMG_1579.JPG

Av:
    Jonas_L
    En gångbar gaffel till 24" är RST F1rst Air 24. Finns med och utan ställbar retur, tror att den utan retur är en OEM-version. Sitter på Cannondale Race 24.

Av:
    AAverdal
    svarvhult skrev:
    Lättade grabbens cykel med ca 1,5 kg. Ska byta dämparen också, sen är jag nog klar.

Singelklinga står högt på listan.
    Hur stor kassett kan man ha om jag nu har 7 eller 8 delat bak?

Av:
    HilleJ
    10-delad kassett.

Av:
    tmalm
    Till barncykel hade jag köpt Kinakolstyrstam, styre och stolpe.
    Kostar inte mkt och iom de (barna alltså) inte väger så mkt hade jag inte varit så nojjig om hållfastheten heller.

Annars +1 föregående talare.

/T

Av:
    j3n5
    Jag har bytt originalstyret i hi-ten till ett lättare alu, moddat en gammal lätt gaffel och bytt den mot en toktung original i hi-ten och så Rocket Rons i 24" + lätta slangar. Ska titta på en lättare stolpe och möjligtvis byta vevar, men de som sitter på är bara fula, inte tunga.. Tror det blev ca: 1 kg på en rätt lätt cykel från start.

orbeaMX24dirt.jpg

Av:
    Flatfour
    Grabben har en 24" Cube Kid 240 SL Action Team 2016 som hade 2x10 men som jag byggde om till 1x10 i vintras.
    Sunrace 11-42 kassett istället för original Shimano 11-36 (dock vägde nya 8 gram mer), bort med framväxel, reglage och båda dreven fram byttes mot ett Raceface 30T samt nya pedaler.
    Det sparades det 565 gram på.
    Skulle nog spara lite mer vikt på nytt vevparti, det är fyrkantsaxel på det som sitter på nu.

Av:
    AAverdal
    HilleJ skrev:
    10-delad kassett.

Har jag fattat det rätt:
    Stegen är i reglagen inte växelföraren?
    Passar 10-delat när jag har 7 respektive 8 delat bak?

Storlek på klinga/kasett fram/bak är lämplig i kuperad göteborgsterräng?

Av:
    Cinder2i40
    Ja stegen är i reglagen.
    10 delat passar inte med 7 och 8 delat.
    30, 32 fram 11-36 bak funkar på en 24 "

Av:
    AAverdal
    Cinder2i40 skrev:
    Ja stegen är i reglagen.
    10 delat passar inte med 7 och 8 delat.
    30, 32 fram 11-36 bak funkar på en 24 "

Jag ställde nog frågan otydligt. Om jag har 7 respektive 8 delat, passar en 10 delad kassett på någon av dem?
    Har läst på någon sida att 8->10 så behövs byte av kassett, kedja och reglage. Det låter ju bra. Men stämmer det?
    Men om jag skall byta från 7->10, räcker det med byte av body samt de tre ovan eller blir det fler grejer som skall bytas?

Edit: förtydligar lite.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-28 09:03 av AAverdal.

Av:
    Cinder2i40
    Du behöver byta växelföraren oxå annars stämmer det. Finns dom som påstår att dom fått det att funka med gamla växeln jag har aldrig sett det.

Av:
    AAverdal
    Cinder2i40 skrev:
    Du behöver byta växelföraren oxå annars stämmer det. Finns dom som påstår att dom fått det att funka med gamla växeln jag har aldrig sett det.

Tack Cinder2i40!

Och tack alla andra som har hjälpt till.
    Nu skall jag börja jaga delar!
    Jag börjar med sonens som har 8-delat, är för stor så den inte används just nu.

Jag återkommer!

Av:
    AAverdal
    svarvhult skrev:

Vad hade du för vevlager på den cyklen, jag har engelsk fyrkant, finns NX till det eller har du bytt vevlager?

Av:
    Hobbes
    Här är är hjul jag är sugen på till grabben.

http://www.wheelproject.com

Av:
    bokaj
    På dotterns 24" var det en fjäder i varje gaffelben, efter att jag tog ur en blev gaffeln både lättare och mer anpassad till ett barns vikt.

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    dlridings
    Så här blev barnets (nåväl, fullvuxen dotters) cykel.

Som alla andra döttrar, så föraktar hon allt jag är intresserad av. Jag har länge hoppats att hon skulle växa ifrån det. Så för några år sedan, kanske 7 år, när Lygnens venner tömde en gammal cykelklubbs lokal i Kungsbacka, plockade jag till mig den minsta ramen jag kunde hitta.

Det visade sig vara en Rossin från början av 80-talet. Columbus rör, handgjord ... ommålad av klubben med "Kungsbacka" på sittröret.

Efter några år vill hon köpa en cykel, men inget jag visade henne dög. Tillslut hälsade jag henne att åka till Biltema och köp en djävla cykel för 3.000 kronor. Det var då hon såg ramen i garaget.

"Kan du fixa den?" ...

Dura Ace vevparti, 48/38 (Campagnolo vevhuslager och axel).
    Mavic OpenPro fälgar på Campagno högflänsade nav (frihjul, 7-delat, inte kassett)
    Shimano 14-28 frihjul
    105 indexerat växelreglage på ramen
    Center-pull brakes (DiaCompe ... jag förstod att den började bli lite väl attraktivt och plockade av Mafac Competition)

"Jag ska INTE ha bockstyre!" ... (sa hon då)
    "Jag ska INTE ha pedaler som kräver cykelskor" (sa hon då)

Jag grävde runt i garaget och hittade saker från den tiden det begav sig (jag har det amerikanska draget kvar i mig som inte slänger något som kan vara "bra att ha").

Hon har cyklat på den ett par veckor. Killar hejdar henne och ösar berörm över den.

"Pappa, är det möjligt att byta till bockstyre? Jag ska köpa cykelbyxor. Jag kanske ska köpa cykelskor också?"

Och så nu flyttar hon till Stockholm. När den första punktering kommer, skriver jag efter en plastpappa som kan ställa upp och hjälpa till ...

P1010737.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-18 15:24 av dlridings.

Av:
    Kung Stalle
    j3n5 skrev:
    Jag har bytt originalstyret i hi-ten till ett lättare alu, moddat en gammal lätt gaffel och bytt den mot en toktung original i hi-ten och så Rocket Rons i 24" + lätta slangar. Ska titta på en lättare stolpe och möjligtvis byta vevar, men de som sitter på är bara fula, inte tunga.. Tror det blev ca: 1 kg på en rätt lätt cykel från start.

Grym gaffelmod! :-)

Stalle

Av:
    kogoyo
    bicililith.jpeg

Originalbakhjul brukar komma med flywheel (krans du skruvar på), vilket innebär att du kan behöva byta bakhjul. Finns ett kinamärke, DNP, på ebay som gör 10-växlade flywheel upp till 11-34 tror jag, men väger en del.
    Kinakolfibergaffel tycker jag är det bästa för den storleken. Glöm inte att byta vevparti till 140mm! Annars får barnet ingen nytta av höga/låga växlar - fel vinkel i benen med 152mm vevparti.

Cykel på bild är dotterns, inte riktigt klar på bilden, men snart. Vägde ca 13 kg i original. Sjunkit ner till 9 kg efter ombygge. Blir 2x10. 34/40 fram. 11-36t bak. Bekväma sram double-tap reglage - endast en spak för att växla.
    Rocket Ron finns endast i vissa butiker då schwalbe inte verkar tillverka dom längre.

Sönerna har fått 11-42t bak, 10 växlar. 38t framklinga. Rapidfire-reglage. På 20"-cyklar.

Det går undan i både skog o på asfalt.

Lycka till!

Edit: fel vikt, 9 kg väger den.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-19 13:13 av kogoyo.

Av:
    Octagon
    Vägde framhjulet till sonens Kona Stinky 24. Nästan 2.9 kg med däck, slang och bromsskiva! Största boven är såklart Maxxis Highroller DH 2.5x24 som på pappret väger 1080 g! Men om skivan väger 150 g och slangen 200 g lämnar det typ 1650 g till hjulet, dvs som ett lätt hjulpar för vuxna. Naven är Shimano nånting, misstänker att det är fälgarna som väger fläsk. Hjul och däck funkar jättebra till det dom är gjorda för, dvs liftburet. Men allt annat....

Stans Crest hjul från https://www.superstarcomponents.com hade ju varit fint, men lite för smala för en DH. Dom håller säkert, men 15 Psi tryck och 2.5" däck funkar inte med så smala fälgar.

Finns det några lätta 24" Bmx fälgar man kan titta på? Behöver inte vara superstarka, ska ju inte hålla för park med en vuxen man på. Har dålig koll på Bmx. 507 med 32 hål.

Alternativt kanske man ska skaffa ett till hjulset med lätta hjul och smalare däck? Vad är det mest "trail" aktiga man kan hitta i 24"? Rocket Ron, eller finns det bättre?

Av:
    Cinder2i40
    Octagon skrev:
    Vägde framhjulet till sonens Kona Stinky 24. Nästan 2.9 kg med däck, slang och bromsskiva! Största boven är såklart Maxxis Highroller DH 2.5x24 som på pappret väger 1080 g! Men om skivan väger 150 g och slangen 200 g lämnar det typ 1650 g till hjulet, dvs som ett lätt hjulpar för vuxna. Naven är Shimano nånting, misstänker att det är fälgarna som väger fläsk. Hjul och däck funkar jättebra till det dom är gjorda för, dvs liftburet. Men allt annat....

Stans Crest hjul från https://www.superstarcomponents.com hade ju varit fint, men lite för smala för en DH. Dom håller säkert, men 15 Psi tryck och 2.5" däck funkar inte med så smala fälgar.

Finns det några lätta 24" Bmx fälgar man kan titta på? Behöver inte vara superstarka, ska ju inte hålla för park med en vuxen man på. Har dålig koll på Bmx. 507 med 32 hål.

Alternativt kanske man ska skaffa ett till hjulset med lätta hjul och smalare däck? Vad är det mest "trail" aktiga man kan hitta i 24"? Rocket Ron, eller finns det bättre?

Satsa på två hjulpar! Blir både billigare och betydligt lättare. Utan slang och med lätt kassett så snackar vi flera kg.

Av:
    Octagon
    Cinder2i40 skrev:
    Satsa på två hjulpar! Blir både billigare och betydligt lättare. Utan slang och med lätt kassett så snackar vi flera kg.

Jo. Många kg blir det. Vägde bägge hjulen lite snabbt i morse. Framhjul 2890 g , Bakhjul 3505 g. Summa 6395 gram.
    Fattar att grabben tycker det går trögt, med sugkopps-gummi och styva däcksidor... Hela hojen väger 15,97 kg med billiga metalltrampor. Snabb på rotmattor, stenar och tighta kurvor, men bara så länge det går utför.

En liten kalkyl på superstars setup med Rocket Ron och stans. Inte billigt. Men ca 3 kg lättare (!) varav ca 1300 g är däcken.

Stans24.png

Det finns inga andra fälgar som är i näheten (Stans Crest väger ca 310 g i verkligheten), närmaste jag hittat är Spank Spike race på 435 g. Man kan ju börja med däck och Stans, men då måste man byta om det ska köras utför, Highroller DH suger upp rötter väldigt mycket bättre än RoRo.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-11-13 08:03 av Octagon.

Av:
    kogoyo
    Ashima bromsskivor väger 64 g i 140mm, 73g i 160mm.
    Har du räknat mä slang? Lr haru tänkt slanglöst?
    Mina stans crest i 24", komplett, väger 3144 g. Kassett 11-26, 10-delad.

Av:
    Octagon
    Stans=tätningsvätska.
    Hade inte tänkt jaga gram, det är trots allt en Kona Stinky vi snackar om, en lekcykel för bikepark. Men det vore trevligt att kunna plocka av lite vikt. Man kan ta bort ett halvkilo på vevpartiet och lika mycket på gaffeln (RockShox XC 30 100 mm), och då offrar man ingen prestanda som man gör med XC-däck. Men billigt är det inte.

Av:
    Frankenstein's Bike
    dlridings skrev:
    Så här blev barnets (nåväl, fullvuxen dotters) cykel.

Som alla andra döttrar, så föraktar hon allt jag är intresserad av. Jag har länge hoppats att hon skulle växa ifrån det. Så för några år sedan, kanske 7 år, när Lygnens venner tömde en gammal cykelklubbs lokal i Kungsbacka, plockade jag till mig den minsta ramen jag kunde hitta.

Det visade sig vara en Rossin från början av 80-talet. Columbus rör, handgjord ... ommålad av klubben med "Kungsbacka" på sittröret.

Efter några år vill hon köpa en cykel, men inget jag visade henne dög. Tillslut hälsade jag henne att åka till Biltema och köp en djävla cykel för 3.000 kronor. Det var då hon såg ramen i garaget.

"Kan du fixa den?" ...

Dura Ace vevparti, 48/38 (Campagnolo vevhuslager och axel).
    Mavic OpenPro fälgar på Campagno högflänsade nav (frihjul, 7-delat, inte kassett)
    Shimano 14-28 frihjul
    105 indexerat växelreglage på ramen
    Center-pull brakes (DiaCompe ... jag förstod att den började bli lite väl attraktivt och plockade av Mafac Competition)

"Jag ska INTE ha bockstyre!" ... (sa hon då)
    "Jag ska INTE ha pedaler som kräver cykelskor" (sa hon då)

Jag grävde runt i garaget och hittade saker från den tiden det begav sig (jag har det amerikanska draget kvar i mig som inte slänger något som kan vara "bra att ha").

Hon har cyklat på den ett par veckor. Killar hejdar henne och ösar berörm över den.

"Pappa, är det möjligt att byta till bockstyre? Jag ska köpa cykelbyxor. Jag kanske ska köpa cykelskor också?"

Och så nu flyttar hon till Stockholm. När den första punktering kommer, skriver jag efter en plastpappa som kan ställa upp och hjälpa till ...

Snygg!

Av:
    kogoyo
    Octagon skrev:
    Stans=tätningsvätska.
    Hade inte tänkt jaga gram, det är trots allt en Kona Stinky vi snackar om, en lekcykel för bikepark. Men det vore trevligt att kunna plocka av lite vikt. Man kan ta bort ett halvkilo på vevpartiet och lika mycket på gaffeln (RockShox XC 30 100 mm), och då offrar man ingen prestanda som man gör med XC-däck. Men billigt är det inte.

Använder slang i dottens Stans. Se bild längre upp.

Av:
    Octagon
    Aha, du menar så. Jag menade att min rad Stans 200 gram avsåg tätningsvätska.

(Jag kör det på grabbarnas "cykla till skolan" cyklar. Man får pumpa oftare men hittills har vi i alla fall sluppit punktering.)

Av:
    AAverdal
    Så nu börjar det droppa in grejer.

Att hitta vevpartier med 145 mm armar var inte helt enkelt. Men efter tips från andra medlemmar här hittade jag på ebay.
    Jag börjar med ett kit och testar på sonens cykel som han inte ens har fått sett ännu.

Men det började med att klingbultarna var för långa. Vevpartiet är nog gjort för dubbla klingar. Så det var bara att dra fram filen!IMG_9135.JPG IMG_9136.JPGIMG_9137.JPG

Av:
    Cinder2i40
    Snygga!

Av:
    AAverdal
    Tack!

Av:
    AAverdal
    Undrar om någon fortfarande följer tråden?
    Igår återupptogs arbetet med sonens cykel då han fyller år i februari.

Jag skall nu ta av de gamla vevarna och montera på de nya men det var svårt. Fick börja med en tur till min LBS och köpa verktyg för att dra av vevarna men de sitter som berget. Jag vågar inte dra hur hårt som helst. Har ni några tips? Skall man värma någon del?

(Låsskruven är lossad och verktyget iskruvat. Men jag tar i för kung och fosterland. Men vevarna rör sig ingenting. Har ca 4 grader i garaget.)
    Behöver jag en varmluftspistol? Skall jag värma veven eller axeln?

Av:
    Cinder2i40
    Vevarmarna ska pressas ut med hjälp av verktyget.

https://youtu.be

Av:
    Octagon
    Du kan värma vevarmen så blir den lite större. Cigaretttändare kan funka, det behöver inte bli tokvarmt, se bara till att du inte kokar lagret eller skadar lacken. Sen kan du även banka på armen för att få den att släppa. Du kan även lägga hojen på sidan och speja på rikligt med wd40 eller 556 och låta dra någon dag.

Av:
    LasseB
    Ett annat sätt är att dra ut bultarna och sen testa att cykla lite på den. Brukar lossa då om du har lite tur.

Av:
    Frankenstein's Bike
    AAverdal skrev:
    Undrar om någon fortfarande följer tråden?

Absolut, följs med intresse!

Av:
    AAverdal
    Cinder2i40 skrev:

Då är det bara att använda mer våld än jag har gjort tidigare! Man vill ju inte förstöra allt i sin väg.

Av:
    L4RZ
    kogoyo, vad använder du för vevparti på 24" scotten?

Av:
    kogoyo
    Köpte ett thorn från england, pga att hon har 2x10. Dom grejar 3x oxå. Dom e 140mm. Men tokdyra.
    Oavsett så bör barn i den strlken cykla med 140mm, o inte med 152 som e originallängd. 152 når ända upp t sadelstolpen...

Av:
    L4RZ
    Jo, det är helt tokiga längder på vevarmarna på barncyklar. På 20" bytte jag från 140 till 127, klart bättre. Nu håller jag på med en 24" scott voltage och ska skaffa 140mm, eller så kortar jag ett beg.

Av:
    AAverdal
    AAverdal skrev:
    Cinder2i40 skrev:

Då är det bara att använda mer våld än jag har gjort tidigare! Man vill ju inte förstöra allt i sin väg.

Börjar bli rätt förtvivlad. Sliter som fan med vevarna. Har värmt med hårtork, sprutat in 5-56, värmt med gasolbrännare.
    Tagit i för kung och fosterland tills verktyget gick av.
    Den ena är loss men den adra är fan helt omöjlig! Funderade ett tag på att testa mutterknacken, men jag hade som tur var inga passande hylsor. Någon som har andra tips?

IMG_6731.JPG72F91799-FFD1-4CC9-898F-458E52076D35.JPG
    IMG_6729.JPG

Av:
    mikaeljc
    Tunga cyklar ger starka barn. Vill min son inte cykla för att hojen är för tung hotar jag med att stänga av Fortnite.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ