• Re: Byggtråd: Lätta barnens 24"

Av:
    Octagon
    AAverdal skrev:
    AAverdal skrev:
    Cinder2i40 skrev:
    Vevarmarna ska pressas ut med hjälp av verktyget.

https://youtu.be

Då är det bara att använda mer våld än jag har gjort tidigare! Man vill ju inte förstöra allt i sin väg.

Börjar bli rätt förtvivlad. Sliter som fan med vevarna. Har värmt med hårtork, sprutat in 5-56, värmt med gasolbrännare.
    Tagit i för kung och fosterland tills verktyget gick av.
    Den ena är loss men den adra är fan helt omöjlig! Funderade ett tag på att testa mutterknacken, men jag hade som tur var inga passande hylsor. Någon som har andra tips?
    Värma med gaslåga? Det är bra om man kan värma snabbt. Friluftsköket kan funka. Antar att det inte går att komma åt med vinkelslip och såga ett spår och spräcka vevarmen.

Av:
    Benet
    AAverdal skrev:
    AAverdal skrev:
    Cinder2i40 skrev:

Då är det bara att använda mer våld än jag har gjort tidigare! Man vill ju inte förstöra allt i sin väg.

Börjar bli rätt förtvivlad. Sliter som fan med vevarna. Har värmt med hårtork, sprutat in 5-56, värmt med gasolbrännare.
    Den ena är loss men den adra är fan helt omöjlig! Funderade ett tag på att testa mutterknacken, men jag hade som tur var inga passande hylsor. Någon som har andra tips?
    Jag renoverade min älsklings gamla Merida touringdamcykel. Slet med vevarmarna. Verktyget gick inte av men gjorde sallad av vevarmarnas invändiga gängor. Billig avdragare = dåligt resultat? Slutatde med att jag bankade loss vevarna med huggmejsel och hammare. Men jag skulle ändå byta vevlager och vevparti. Men annars vette fasiken vad man ska hitta på, men expertisen finns väl här!

Av:
    pnkcow
    Köp en riktig avdragare, typ en Park el. liknande. Billiga går bara sönder.

Av:
    Alfsomfan
    Jag lånar tråden lite och undrar om någon vet var man kan hitta ett vettigt bakhjul 24" med kassettbody? Disc eller fälgbroms går lika bra. Pris gärna under tusingen.

Av:
    Frehal
    Här kanske (har dock inte kollat om de skickar till Sverige)?
    https://www.taylor-wheels.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-29 14:44 av Frehal.

Av:
    Alfsomfan
    Bra pris, men 1,3 kg.... Hur är det ens möjligt att bygga så tungt.

Av:
    kogoyo
    Alfsomfan skrev:
    Bra pris, men 1,3 kg.... Hur är det ens möjligt att bygga så tungt.

Det är sk double-wall som e så tunga. Leta efter single-wall. Finns ett företag i storbritannien som heter thru-build (tror jag) som kanske har d du letar fte. Finns även ett i tyskland (länkar lite senare) som kanske har.

Av:
    Octagon
    Double wall är det på nästan alla fälgar utom Biltema och annat billigt, inklusive barncyklar. Men kanske onödigt starkt på en barncykel.
    Är det någon som frågat Islabike om man kan köpa ett löst 24" bakhjul som reservdel? Eller Kona, dom har också riktig Kassett, i alla fall på Stinky.

Av:
    kogoyo
    Taylor-wheels heter det tyska företaget.

Av:
    Cinder2i40
    https://hollandbikeshop.com

Det här!

Av:
    AtEase
    Benet skrev:
    AAverdal skrev:
    AAverdal skrev:
    Cinder2i40 skrev:

Jag renoverade min älsklings gamla Merida touringdamcykel. Slet med vevarmarna. Verktyget gick inte av men gjorde sallad av vevarmarnas invändiga gängor. Billig avdragare = dåligt resultat? Slutatde med att jag bankade loss vevarna med huggmejsel och hammare. Men jag skulle ändå byta vevlager och vevparti. Men annars vette fasiken vad man ska hitta på, men expertisen finns väl här!

Jag hade samma problem på pendlarcykeln. Strippade gängorna på ena vevarmen. Hade inte någon bra värmekälla så jag fick lägga ner cykeln med vevaxeln mot ett mothåll och sen med gå loss med hammare och "huggmejsel" (den första vevarmen). Krävde en del ilska men till slut släppte den, och lagren verkar ha klarat sig också.

Av:
    frippegubben
    AAverdal skrev:

Vinkelslip eller bågfilsblad, såga ett jack i vevarmen in mot vevaxeln, när det nästan är igenom kan du spräcka upp det med en huggmejsel eller en vanlig mejsel, sen kan du ta loss det. Skulle det jävlas riktigt så sågar du ett jack till så du får bort en hel bit av vevarmen.

Av:
    tmalm
    En sticksåg med metallblad borde väl göra jobbet oxå (Tänker att det är vanligare att man har en sådan än en vinkelslip)

/T

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ