• Råd inför BMX-köp

Av:
    Sara
    Jag har funderat på att köpa en bmx för att leka med och lära mig tricks. Men jag har noll koll på bmx...

Vad ska jag tänka på när jag letar bike?

Det lär bli mest streetkörning och kanske lite försök till att köra bana, men som sagt mest i stan. Jag vet att detta kanske inte är det lämpligaste forumet, men ni verkar mest mogna... Om man jämför med andra forum iaf ;)

Tacksam för all hjälp jag kan få!
    /Sara

• Re: Råd inför BMX-köp

Av:
    rikard
    bra hjul och bra vevlager är det du vill ha. Sen får den gärna vara lätt (under 15 kilo).

Själv föredrar jag om en BMX har frambroms, dels för endos och dels för att man stannar bättre i trafiken.

Om du inte vill ha frambroms så är yoghurt bikes helt ok. Det är ett "svenskt" märke. Annars så fanns det en haro mirra på köp&sälj som nog är ok om man prutar lite.

Tusan va sugen jag blev nu. Jag kanske skulle bygga ihop min gamla igen. synd att jag sålde av alla bra delar.

/rikard

Av:
    Shick
    Jag tycker yoghurt var dyr. Så bra vevlager och hjul satt det inte på den jag såg på Oneoff i Stockholm.

Tredelat vevlager vill du ha, btw.

Av:
    Wasabi
    Köp inte begagnat av Westman! ;Þ Nejdå, bmx:en jag köpte av honom har funkat helt enligt förväntan.

Jag kan inte så mycket om bmx, men jag är relativt nybliven ägare till en. Frambroms tycker jag absolut du ska ha, endos och olika endo-kombinationer var de första (och i stort sett enda) trick jag lärde mig. Endo är när du nyper till frambromsen så att du ställer dig på framhjulet och balanserar kroppen någonstans över bakhjulet i bästa fall.

EDIT: förtydligande.

..................... .....................................
    Hej!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2005-11-18 17:48 av Wasabi.

Av:
    rikard
    förr var alla tredelade vevpartier bra och alla andra dåliga, men nu har de börjat göra tredelade vevpartier som är kassa. Se upp för allt som heter att det är forged 3-pc.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2005-11-17 21:15 av rikard.

Av:

Varför bmx? Du skriver att du vill lära dig trix. Men är det för att du skall kunna ta trixen med dig på en annan cykel eller är det för att bmx ser jävligt roligt ut?

Av:
    Oskar_
    BMX gör ont och är fult och är assvårt, köp en riktig cykel ifs (typ dirt streethoj...)

---
    "BANGBANGBANG *knak* *gnissel* "fan den jevel gick av måste fram med specialtool spikpistol och den borrsving-tool" - örgelgörgel

Av:
    -------------------------------------------------------
    > BMX gör ont

Svar ja

>och är fult och är assvårt,

Säger du bara för att du inte kan det,..Bmxare är snyggt som fan om det är folk som kan hantera de små elaka sakerna.

Av:
    Sara
    Hmm, majoriteten av de annonser jag har kollat på har inte ngn frambroms... Förlåt, dum fråga men hur ser jag att den är ett tredelat vevlager?

Är det ngt speciellt märke som är bättre än andra? Och ngt som man bör undvika? Jag är främst ute efter en begagnad bike. Men det är ju lätt att bli lurad då eftersom jag inte kan så mkt om bmxar...

Är det ngn större skillnad mellan freestylebmx och racebmx?

Tack för ni hjälper mig!! =)

/Sara

Av:
    Oskar_
    Ville skrev:

> Säger du bara för att du inte kan det,..Bmxare är
    > snyggt som fan om det är folk som kan hantera de
    > små elaka sakerna.
    >
    >

BMX lixom MOD trial är fult, cyklarna är för små :Þ

---
    "BANGBANGBANG *knak* *gnissel* "fan den jevel gick av måste fram med specialtool spikpistol och den borrsving-tool" - örgelgörgel

Av:
    Sara
    Tja, jag är från början en XC-nörd som har de senaste åren gått över till lvg men som nu saknar att ibland bara få leka med cykeln... Så därför tänkte jag att kanske en lösning på problemet är att skaffa sig en bmx och vara lite galen igen =)

Och dessutom så är bmx betydligt billigare än att köpa typ en streethoj...

/Sara

Av:
    staffan
    Går i samma tankar. Street cykel är dyrt. BMX är billigt.
    Verkar gå att få tag på nya BMXer för under 3000 från tysland eller england. Är nog ett bra alternativ till att köpa begagnat. Alla jag tittat på har haft frambroms och tredelat vevlager.

Vad är det för skillnad mellan en BMX klassad som "dirt/street" och en "freestyle".

// Staffan

Av:
    Oskar. Att gämföra mod och bmx är nog troligen olagligt. Har du inte sett tröjjorna de trycker;).

Mod är fult. Bmx är fint...när du blir stor skall jag visa dig lite filmer som du kommer gilla=)

Sara, Staffan. Priset är en stor poäng...Bmx är billigare. Men som sagt. Vill ni kunna tamed er lite trix och lek ut i skogen på era 26":are så föreslår jag något med 26" på gatan oxå.

#delade vevpartier består av tre delar. två vevar och en axel. Man överlever utan det i början...Ohc kör amn slut på dem så går det att byta.

Av:
    Oskar_
    Ville skrev:
    > Oskar. Att gämföra mod och bmx är nog troligen
    > olagligt. Har du inte sett tröjjorna de
    > trycker;).

I know... jag vet att det inte går att jämföra ;)

> Mod är fult. Bmx är fint...när du blir stor skall
    > jag visa dig lite filmer som du kommer gilla=)
    >
    >

jag har gruma mexx filmer. okrå det är lite snuggt :)

---

Av:
    Westman
    Wasabi skrev:
    > Köp inte begagnat av Westman! :Þ
    >
    > Nä, allvarligt talat. Jag kan inte så mycket om
    > bmx, men jag är relativt nybliven ägare till en.
    > Frambroms tycker jag absolut du ska ha, endos och
    > olika endo-kombinationer var de första (och i
    > stort sett enda) trick jag lärde mig. Endo är när
    > du nyper till frambromsen så att du ställer dig på
    > framhjulet och balanserar kroppen någonstans över
    > bakhjulet i bästa fall.
    >
    > - happy konspiracy -

WTF. Vad menar du?

Göteborgs Stigcyklister - http://www.facebook.com
    Vad gäller i skogen? - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg -http://www.trailforks.com

Av:
    Sara
    Jag har blivit erbjuden att köpa denna bmx billigt http://www.koll.se

Dålig idé eller en bra nybörjarbmx?

/Sara

Av:
    Thomas
    Freestyle och street/dirt är i princip samma sak. Det finns specifika streetramar, dirtramar och det finns freestyleramar. Freestyle är väl lite bredare i användningsområdet men det är inte så himla stor skillnad. En dirthoj är i regel lite längre än en streethoj.

Racehojjar är lätta och har lite annan geometri än freestylehojjar. Inte skaffa racehoj om det inte är racing som är det du ska göra. Streeta med racehoj gör man nog inte så länge, det håller de nog inte för?

Det är med BMX som med allt annat, man får vad man betalar för. Kolla på Yogurt och We The People (de verkar ganska prisvärda jämfört med tex Flybikes eller liknande) på www.childstore.se och välj den prisklass du kan tänka dej. Det är ungefär så det är. Beg kan man ju hitta en del fina grejer, sök på blocket och kolla www.swebmx.com på köp/sälj-forumet.

Det heter tredelat vevparti. Vevar, lager, axel - 3 delar. :) Man kan säga att om vevarna sitter skruvade på axeln så är det tredelat. Är det en gjuten vevpryl som ser ut som på en gammal kärringcykel så är det 1-piece (En-delat om man så vill?) och i regel inget man räknar ska hålla särskilt länge.

Alla delar kan ju vara budgetprylar så det är svårt att säga exakt vad man ska titta efter.
    Fälgar: dubbelbottnade håller äbttre än enkelbottnade men väger mer.

Nav: 14mm axlar håller för mer än 10mm (3/8) och väger mer. Kassettnav är ganska vanligt nuförtiden men nav med frihjul funkar utmärkt! Räkna med att byta frihjul om du kör mycket då det slits och ofta är ganska billiga.

Styre: Styre i CroMo 4130 håler bättre än ett som inte är i CroMo eller i en sämre sort än CroMo.

Ram: 4130 är ett av de bästa materialen och det vanligaste. "Full CroMo" brukar ofta betyda att det är just 4130 i ramen. HiTen är ett mjukare och sämre material. Ofta görs delar av/hela ramen av HiTen på billigare modeller.

Vevparti: 3-delat ska det vara om man har nån som helst ambition i åkandet. Räkna med att byta lager lite då och då om du kör hårt, det är normalt.

Bromsar: Behöver man sånt? Jag kör utan, går utmärkt. Vissa tricks kräver bromsar men man kanske kan klara sej med bara fram eller bakbroms? Personligt val avgör. BMX-bromsar tar i allmänhet rätt kasst, det verkar vara en regel mer än ett undantag. Ska man ha bra bromsar får man pröjsa rejält och vara duktig att ställa in dem.

Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Om budgeten ligger på 3000:- skulle jag leta på begagnat. Om budgeten ligger på 5000 skulle jag köpa nytt (yogurt eller wtp). Ligger budgeten ännu högre så kan du välja och vraka mellan de riktigt fina hojjarna och det är nog mest personlig smak som avgör.

Sist men inte minst: Det viktigaste som avgör vilken hoj du väljer! Det ska kännas bra! Provcykla! En del gillar en viss typ av BMX, andra gillar en helt annan. Lycka till!

Av:
    Thomas
    Dååååålig BMX. Den är kanske värd 500:- så fortsätt leta! :)

Av:
    Sara
    Tack så mkt för det utförliga svaret, Thomas!

Du är min hjälte idag =)

/Sara

Av:
    Chrillepille
    > Är det ngn större skillnad mellan freestylebmx och
    > racebmx?

Ja. En racebmx är längre, både toppröret och kedjestagen brukar vara längre. Sedan brukar de vara gjorda i aluminium (vilket jag tror endast flatlandramar brukar vara, om man ska ha en freestyleram). En Race bmx brukar ha v-broms vilket är ett stort plus, då kan man ha broms som faktiskt tar. Racebmx har aldrig (jag har i alla fall inte sett det) frambroms. Jag tror inte en racebmx håller för pegs och grinds.

Pga längden på en race kan det vara lite svårare att göra trick, men det går ju.

Typiska racebmxer:
    http://www.gtbicycles.com
    http://www.bikerstreff.de

Typiska freestylebmxer:
    http://www.gtbicycles.com
    http://www.specialized.com

Många racebmxer har mtb-vevlager.
    Många freestylebmxer har bmxvevlager och då kan man ha endelat eller tredelat vevparti.
    Endelat:http://www.cyclecomponents.com
    Tredelat: http://www.cyclecomponents.com

...så vad ska man ha? Själv hade jag helst haft en av varje men jag nöjer mig med min race som jag kör endel dirt och endel race med. Samt cyklar till jobbet på varje dag.

Edit: du var snabbare än mig Tomas.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2005-11-18 08:12 av Chrillepille.

Av:
    elrich
    Tjena sara!

Jag har en bmx till salu!
    En street/vert cykel.

http://happymtb.org

Av:
    Sara
    Vad säger ni grabbar? =) Är det en bra bike?

Av:
    Oskar_
    köp en trial eller en dirt.

---

Av:
    > Vad säger ni grabbar? =) Är det en bra bike?

Det ör en helt ok hoj. OM den är värd 2000:- beror lite på skicket.
    Men tänk på att den kommer vara tung om du inte är ett muskelberg:)...Men det är å andra sidan alla bmxer. Men de blir nästan tyngre ju värre de är för att de skall hålla för mer.

Men åk och titta på den...känn lite och provcykla. MIn gissning är att du kommer vilja ha något lite lättare, lite bättre bromsar och lite större hjul i framtiden:)...Det ville ivf jag när jag körde bmx.

Och alla måste väll vara som mig,....Eller?...=)

Av:
    rikard
    Bjud 1000 för den och gå upp till 1500. 2 lök är den inte värd. När du börjar köra ordentligt på den så kommer det börja spruta delar om den och du har ingen garanti på en begcykel.

Det är inte bara den cykeln det kommer spruta delar om, alla bmxer går sönder i början, de måste härdas in tillsammans med cyklisten. =)

Av:
    elrich
    Tyvär min fina BMX är såld!

gick för 2000:-

Av:
    Sara
    Efter att ha kollat runt på en hel del annonssidor inser jag att många har satt fantasipriser på sina cyklar. Kanske beror på att majoriteten av de som säljer bmx är bara smågrabbar... Så det lutar nog mot att köpa en ny cykel. Tips på bra affärer?

En del av cyklarna i "mellanklass" har ram i CroMo, men gaffel i HiTen. Dåligt eller mycket dåligt?

Btw, tack för all hjälp!

/Sara

Av:
    Oskar_
    jag kan nästan garantera att du inte kommer gilla bmx, köp en riktig cykel ist!

---

Av:
    elrich
    Om du ska köpa en bmx...köp en lätt jävul! Så himla mycket goare med en lätt!
    Lätt men bra ram, bra vevarmar och bra hjul...resten spelar inte så stor roll!

Och ha 2 bromsar! Jag fatar varför folk jävlas med att ta bort frambromsen för!

Av:
    Gringo
    elrich skrev:
    >
    > Och ha 2 bromsar! Jag fatar varför folk jävlas med
    > att ta bort frambromsen för!

För att det är helt meningslöst på en race-BMX. Man strävar efter att ha så få utstickande delar som möjligt som man kan skada sig så.
    På en freestyle/dirt hoj har man kanske lite mer nytta av en broms fram.

Av:
    Oskar_
    ash bromsar är för fegisar, brakeless is the shit jue....

---

Av:
    elrich
    jäääh och däck är för mesar!

Av:
    Thomas
    Jahapp, då har BO och Co klampat in på ännu en tråd. Undrar vad han skriver. Hoppas han inte använt ordet GRUMT ännu iaf... :)

Cykelringen hade rea på Mongoose 05:or för ett tag sen. Kolla om de kan ha nån kvar? De sålde ut dem till halva priset. Mongoose RAF och McCann är ganska fina och inte alltför tunga.

Om man vill ha en lätt BMX kostar det en del. De flesta i rimlig prisklass är nog relativt tunga. Har för mej att Yogurt väger strax över 13kg? Den är helt klart värd att kolla upp iaf. ca 4500:- men jag tror (har ej testat själv) att det är en av de bästa nybörjarhojarna.

Om du får för dej att bygga ihop själv (det är roligast, och dyrast!) så kolla upp odenbikes ramar, de är svinfina, har själv en Munin. www.odenbikes.com De är lätta, fina och svenska!

Ang gaffel i HiTen så undvik det om du har råd, annars duger det säkert. Har man inte kosingen att hosta upp för den bästa sykkel får man ta det bästa man har råd med. Huvudsaken är ju att man cyklar. :)

Av:
    Eric W
    Lyfter tråden igen!

Kanske en dum fråga , men går det att modda om en BMX och få den med V-broms?

Familjen ska skaffa segelbåt, älskar ju att segla, men inser tyvärr att jag inte kommer kunna ha med min Bullit däri. Blir liksom ganska bökit. Men att sedan göra manuals med en BMX i 50knyck utför en backe utan en fungerande broms (ja, bmx-broms då, same shit..) verkar så där lagombra om man nu skulle få lite för mycket bakåtvikt...

Egentligen vill jag ha en 24" street-hoj, men dom kostar för mycket. :)

/Eric

Av:
    Många racerbmxer är gjorda för v-broms. Men annrs räcker nog en bmxbroms för manuals. du skall ju bara använda den i nödfall:)

Med rätt klossar kan man tom få de rätt hyggliga.

TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Av:
    Eric W
    Ville skrev:
    > du skall ju
    > bara använda den i nödfall:)

Jo, iofs. Inga problem på platt mark, men i backarna är det skönt att ha bra bakbroms ifall man behöver gå ner snabbt. Framför allt när farten ökar.. Det gör nämligen satans ont att trilla över i dom farterna. Tro mig :)

/Eric

Av:
    Oskar_
    BMX broms tar bättre på stålfälg.

am du köper en mexx med v-bromsfäste så kan du ju smäcka dit en HS33a =D

---

Av:
    Wasabi
    En vanlig U-broms duger till det om du inte är jätteklen i händerna.
    En V-broms är väl nästan FÖR effektiv på en bmx vid streetåkning? Borde det inte bli sämre modulering pga av de små hjulen? Rikard, we need your help!

..................... .....................................
    Hej!

Av:
    Oskar_
    Wasabi skrev:
    > En vanlig U-broms duger till det om du inte är
    > jätteklen i händerna.
    > En V-broms är väl nästan FÖR effektiv på en bmx
    > vid streetåkning? Borde det inte bli sämre
    > modulering pga av de små hjulen? Rikard, we need
    > your help!

snälla lilla vän.... en u-broms tar ute på fälgen o det gör en v-broms åxå, det kan bara bli bättre med en v-broms, och eftersom hjulen är små totalt o inte där man bromsar dem så blir ingen modulation lidande....

jag börja tycka synd om alla idoter här....

---

Av:
    lleberg
    Eric W skrev:
    > Lyfter tråden igen!
    >
    > Kanske en dum fråga , men går det att modda om en
    > BMX och få den med V-broms?
    >
    > Familjen ska skaffa segelbåt, älskar ju att segla,
    > men inser tyvärr att jag inte kommer kunna ha med
    > min Bullit däri. Blir liksom ganska bökit. Men att
    > sedan göra manuals med en BMX i 50knyck utför en
    > backe utan en fungerande broms (ja, bmx-broms då,
    > same shit..) verkar så där lagombra om man nu
    > skulle få lite för mycket bakåtvikt...
    >
    > Egentligen vill jag ha en 24" street-hoj, men dom
    > kostar för mycket. :)
    >
    > / Eric
    >
    > - Don't Worry, Be Happy! -

Enhjuling.. :)

Cyklar i Luleå. Pluggar till civilingenjör för att jobba med mänsklig stadsplanering och bättre cykelinfrastruktur.

Av:
    Eric W
    Vad bör en BMX väga ungefär?
    En sk. "freestyre", som går att använda till lite allt möjligt, dvs street, dirt och park.
    tycker alla verkar så tunga..? Kikade på en i en affär i dag och den vägde runt 16kg~
    Det är ju nästan vad min bulli väger..

/Eric

Av:
    Eric....de är sjukt tunga. Och juvärre du kör ju tyngre blir den typ.

Bmx,er är små tunga hårda saker för hårda personer:).....Mitt tipps om man skal börja är nästan att köpa lite billigare skitsaker för att få det lättare sen byter man ut dem efter att de går sönder:)

Men jag är absolut ingen rutinerad bmxförare. Var flera år sedan jag ägde en egen. En haro superblamo helchromad..hehe

TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Av:
    E-beth
    eric w: bara kom över och testa min jue! knäppis :) så kan jag bjuda på teeeeeeeeeeeeeee!!! :]

----------------------------------------------------------------
    http://www.elisabethengstrom.se

Av:
    Eric W
    E-beth skrev:
    > eric w: bara kom över och testa min jue! knäppis
    > :) så kan jag bjuda på teeeeeeeeeeeeeee!!! :]

Mää, din är ju en race-ska jue! :P
    Fast jag kommer gärna över och provar den ändå. :)

/Eric

Av:
    E-beth
    eric w: äsch, snügg färg har den i alla fall! :)

----------------------------------------------------------------
    http://www.elisabethengstrom.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ