• Wahoo kickr snap + Zwift

Av:
    xzbatt
    Jag har som inför kommande vinter köpt mig en Smarttrainer med avsikt att köra Zwift.
    Zwift körs på min Macbook pro och styrs via Iphone.

Det jag funderar på är om jag kan få pulsen via min Garmin Forerunner 235 eller om jag behöver köpa exempelvis en Edge 520 bundle eller kanske en Wahoo Element Bolt bundle?
    Jag tycker inte att jag behöver den tekniken i övrigt även om det vore kul med kadens mätning och lite exaktare pulsvisning med vy på styret istället för handleden.

Vad finns det för olika alternativ och vilka tips har ni?
  • Re: Wahoo kickr snap + Zwift

Av:
    Akoa
    Du har inget gammalt pulsband sedan innan? Isf så kanske det stödjer ANT+? Då kan du antingen köpa en ant+ sticka på ebay för 100kr eller skicka pulsen till din 235:a och vidare via blåtand till datorn.

Kadensmätare finns ju smidiga och hyfsat billiga från garmin. Att köpa en dator kanske du ändå vill men att göra det bara för inomhusträningen låter dyrt.

Av:
    Jensen
    Stödjer macen Bluetooth smart kan ju ett wahoo pulsband vara en lösning

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    McOla
    Alla nyare (> 2013) macar stödjer ju Bluetooth 4.0.

Biltema säljer ut bluetooth pulsband för 149. http://www.biltema.se

Kadensmätare med bluetooth brukar inte kosta många kronor.

Av:
    Mayhem
    Din fråga är oerhört luddigt formulerad. Vill du bara kunna se puls överhuvudtaget, eller är du ute efter att få siffrorna på skärmen i Zwift och efteråt i loggfilen? Om det senare så behöver du som sagt ett pulsband som kan kommunicera via Bluetooth Smart eller en ANT+ dongle till datorn. Vilken cykeldator eller klocka du har spelar ingen som helst roll.

Av:
    tinkerbell
    Har inte FR235 sk pulsspegling mot en annan enhet, och i så fall skickas väl FR235ans puls via ANT+ (om jag inte är helt fel ute)?

Av:
    xzbatt
    Mayhem skrev:
    Din fråga är oerhört luddigt formulerad. Vill du bara kunna se puls överhuvudtaget, eller är du ute efter att få siffrorna på skärmen i Zwift och efteråt i loggfilen? Om det senare så behöver du som sagt ett pulsband som kan kommunicera via Bluetooth Smart eller en ANT+ dongle till datorn. Vilken cykeldator eller klocka du har spelar ingen som helst roll.

Ursäktar de otydliga frågorna.

Fråga 1
    Vet någon om/hur man får puls från klockan till Macen, Macen har bluetooth.

Fråga 2 tycker jag besvarats bra redan
    Alternativ till puls i Zwift om det inte fungerar från klockan.

I övrigt vill jag investera i en dator tids nog så det alternativet kanske ändå är bäst.

Av:
    McOla
    Svaret på fråga ett är att du behöver ANT+ dognle för att få in pulsen från klockan om jag tolkat det rätt*.

*"HR Broadcast (broadcasts HR data over ANT+™ to paired devices)"

Av:
    xzbatt
    McOla skrev:
    Svaret på fråga ett är att du behöver ANT+ dognle för att få in pulsen från klockan om jag tolkat det rätt*.

*"HR Broadcast (broadcasts HR data over ANT+™ to paired devices)"

Ok, då ser jag två alternativ.

Köpa ett blåtand pulsband för 150kr och uppåt för pulsmätning

Köpa en ANT+ dongle för 350kr i Sverige och köra pulsmätning från befintlig utrustning.

Med dessa alternativ så ser ju jag alternativ 1 som det bästa, snabbaste samt att pulsmätning vid intervaller blir mer tillförlitlig.

Kommunicerar Garmins pulsband via blåtand eller är det bara ANT+?

Av:
    Mayhem
    Garmin kör mig veterligen endast ANT+ på alla sina sensorer och endast deras allra senaste datorer (typ nyss lanserade Edge 1030, kanske deras allra senaste klocka också) som kan ta in BT-sensorer. Om du ska köpa ett nytt pulsband, köp ett som kan sända via både ANT+ och BT. Wahoo TICKR är bra om man vill köpa ett välkänt varumärke. Finns också en drös något billigare no-name varianter direkt från Kina på eBay/AliExpress men hur bra dessa är vet jag inte.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-06 16:52 av Mayhem.

Av:
    xzbatt
    Mayhem skrev:
    Garmin kör mig veterligen endast ANT+ på alla sina sensorer och endast deras allra senaste datorer (typ nyss lanserade Edge 1030, kanske deras allra senaste klocka också) som kan ta in BT-sensorer. Om du ska köpa ett nytt pulsband, köp ett som kan sända via både ANT+ och BT. Wahoo TICKR är bra om man vill köpa ett välkänt varumärke. Finns också en drös något billigare no-name varianter direkt från Kina på eBay/AliExpress men hur bra dessa är vet jag inte.

Tack för tipset, då blir det att köpa en Wahoo TICKR.

Av:
    Viktorj
    Hej

Har du fått ordning på det. Har oxå en MacBook Pro och en ett pulsband från wahoo. Funderar hur man parar ihop dom?

Av:
    emilh
    Viktorj skrev:
    Hej

Har du fått ordning på det. Har oxå en MacBook Pro och en ett pulsband från wahoo. Funderar hur man parar ihop dom?

Det gör du i Zwift. Förutsatt att din Mac stödjer Bluetooth 4.0. Annars behöver du en separat ANT+ eller BT4.0/BTLE dongel.

Av:
    baggy
    Han köpte blåtandspulsband och kör på det nu.

Av:
    Mikael74
    En fråga till er som kör med Kickr Snap. Efter att ha skickat tillbaka 3! trasiga Tacx Flux och 1! Tacx Neo övergav jag Tacx och köpte en wheel-on snap. Tycker den funkar kanon och är väldigt tyst med ett Continental Trainerdäck men den verkar inte skicka någon kadens när man kör i Zwift. Har den ansluten som en controllable trainer Snap FE-C via ANT+.

Har en Garmin kadensmätare redan på cykeln som jag kopplat så inget problem men min fråga kvarstår, borde inte Snap:en kunna sända en virtuell kadens som andra trainers gör ?

EDIT: Hittade precis svaret .. kortversion: nej den sänder inte kadens
    https://support.wahoofitness.com-
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 15:19 av Mikael74.

Av:
    tinkerbell
    Mikael74 skrev:
    En fråga till er som kör med Kickr Snap. Efter att ha skickat tillbaka 3! trasiga Tacx Flux och 1! Tacx Neo övergav jag Tacx och köpte en wheel-on snap. Tycker den funkar kanon och är väldigt tyst med ett Continental Trainerdäck men den verkar inte skicka någon kadens när man kör i Zwift. Har den ansluten som en controllable trainer Snap FE-C via ANT+.

Har en Garmin kadensmätare redan på cykeln som jag kopplat så inget problem men min fråga kvarstår, borde inte Snap:en kunna sända en virtuell kadens som andra trainers gör ?

EDIT: Hittade precis svaret .. kortversion: nej den sänder inte kadens
    https://support.wahoofitness.com-
    Jag gick från Kickr Snap till en Flux istället. Min Snap lät nästan lika illa som min 10 år gamla Taxc Flow gjorde och efter tre pass började den låta som en knallert. Fluxen har däremot fungerat klanderfritt... Känns lite som det är ett lotteri när man köper elektronik idag.

Av:
    Mikael74
    tinkerbell skrev:
    Jag gick från Kickr Snap till en Flux istället. Min Snap lät nästan lika illa som min 10 år gamla Taxc Flow gjorde och efter tre pass började den låta som en knallert. Fluxen har däremot fungerat klanderfritt... Känns lite som det är ett lotteri när man köper elektronik idag.

Ja verkligen, Tacx hade stora problem med Flux generation 1, den nyare version har helt annan design på remdriften inuti. Vi får väl se hur länge min Snap funkar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in