• BYGGTRÅD — Helstel Scott Scale

Av:
    Bromsgnissel
    En Cyclocross har lockat ett tag nu. Jag gillar att mala grusväg. Så när framgaffeln på min första mtb bestämde sig för att klappa ihop så visste jag precis vad som skulle göras. Att reparera är det ingen mening med. Att bara låta den stå kändes inte heller som en rolig idé. Dags att bygga om. Dags att köra helstelt. Och det skall inte synas att det är en Scott Scale.
    Det blir typ en Scott Scale Cross? Hjälp mig med ett bra namn för bygget!

Målbild? Inspiration?

15422756997_7c701d946b_b.jpg

hunt-bikes-ss-29er-1.jpg

Sjukt läckra!
    - Rå aluminium, så mycket som möjligt.
    - Skin Wall.
    - 1x11 (inte single speed).
    - Helstel gaffel.

Startpunkt? En Scott Scale 950 från 2014. Medium. Aluminiumram. 3x10, Deore + XT. Fox 32. Några syncros-hjul med Continental RaceKing 2,2. Syncros stam, styre, stolpe och sadel. Absolut ingen värsting, långt därifrån. Men, den gjorde sitt jobb som första mtb. Togs sig igenom en Cykelvasa. X antal rundor ute i Hellas på både stig och grusväg. Gillar faktiskt cykeln. Den har varit bra. Men som sagt, dags för något annat. Något som är gjort för grusväg fram för allt. Kanske till och med lite bikepacking, vem vet.

IMG_2871.JPG

IMG_2878.JPG

IMG_2880.JPG

IMG_2884.JPG

Kunskapen kring att bygga cyklar är inte stor. Det är inte heller budgeten. Många delar kommer säkert återanvändas. Andra delar har blivit över från andra cyklar. Men jag ser det som ett sätt att lära.
    Kommer göra en spec. framåt på de komponenter som jag tänker mig i ett första skede.

Kom med inspel! Kom med tips! Följ gärna!

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel
    Redigerad 6 gång(er). Senaste ändring 2017-10-18 17:39 av Bromsgnissel.

• Re: BYGGTRÅD — Helstel Scott Scale — Arbetsnamn: Scale Cross

Av:
    MatteXC
    Ska du köra med bockstyre?
    Jag testade det med en Scale 70, det blev vääääldigt långt fram till hoodsen med original styrstam (110mm), men hojen vart rätt skoj när jag väl plockade på en mycket kortare stam.

Köpte stel framgaffel från carboncycles.cc, men skulle jag göra om det idag så skulle jag köpt en on one carbon gaffel.

Av:
    Sixten Fors
    Bockstyre? Komplicerar det hela med faktor 10x samt driver kostnad. Geometri (höjd/längd till styre), byta alla reglage som då måste funka med befintlig broms/vxl eller byta komplett grupp/bromsar.

Fundera på hela cykelns geometri innan du börjar köpa grejor. Hur mycket kortare installationsmått har ny stel gaffel (A-C mått, axel-to-crown)? Räkna ut nya lägre vevlagerhöjden, eller bb-drop. Betänk även att crossdäck är typiskt 20 mm lägre än mtbdäck. Kommer pedalerna att slå i backen? Räkna ut nya brantare gaffelvinkeln (och vinkel sadelrör) med den kortare gaffeln. Hur mycket längre blir reach med nya brantare vinkeln? Notera alla dessa nya mått och jämför måtten med en ny/färdig cykel som du gillar och vet funkar, som har samma typ av styre som du avser använda på bygget. Blir det bra? Eller ens rimligt? Har du rätt ram? Funkar den för bock eller är ramen 10 cm för lång?

Klicka in dina mått här så får du hjälp med uträkning http://bikegeo.muha.cc
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-10-10 06:46 av Sixten Fors.

Av:
    MatteXC
    Varför ska han köpa en för kort gaffel när det finna dämparkorrigerade stela gafflar motsvarande 100 mm slaglängd?

Av:
    MatteXC
    t. ex. denna har 49 cm AC
    https://www.planetx.co.uk

Av:
    hm
    Kan inte vara många som ser inspirationsbilderna va ?

Av:
    Bromsgnissel
    Nej, bockstyre blir det inte. Det blir för mycket ny inköp med att byta till bock. Känner mig också osäker på hur cykeln hade betett sig. Det blir ett rakt, relativt brett, som jag är van vid och gillar.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Bromsgnissel
    Håller med kring styre, ett rakt blir det fram för allt pga kostnader som tillkommer.

Har redan en stelgaffel som är tänkt till bygget. Det har väldigt snarlika mått som den trasiga dämpade gaffeln så tror inte det kommer blir några större skillnader i geometrin. Möjligtvis lite brantare gaffelvinkel. Hjulen blir till en början samma som sitter på.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Bromsgnissel
    Lätt att missa… ;)

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Stumpy
    Inte en cross alltså, utan en helstel MTB.

Av:
    Bromsgnissel
    Mer eller mindre, absolut! Som förhoppningsvis stillar suget på en cross för tillfället.
  • Re: BYGGTRÅD — Helstel Scott Scale

Av:
    LucasNilsson
    Finns på singularcycles hemsida någon liten artikel om hur han designade om sina stela gafflar för 10mm kortare acmått då det enligt han skulle gr bättre geometri för stelt.

Lär väl inte skilja mycket i slutändan med tanke på gaffelsag

Av:
    Jonatan F
    Har också funderar på om flack gaffelvinkel är lika viktigt vid stelt. Tänker mig att mer horisontell gaffelvinkel delvis hjälper dämpningen att ta emot större hinder när hindren kommer framifrån. Å andra sidan lär hjulens rundning lösa det fint.

Sedan funderar jag på om styrrörsvinkel eller försprång etc spelar störst roll. Och där ger jag upp

Av:
    SebbeK
    Jag hade kört 1x10, men bytt till landsvägskassett. Och smala däck. Kanske 35mm om de går att få på fälgarna.

Av:
    Belse
    Jag gjorde samma sak med min HT när jag skaffade en heldämpad, beställde hem en kolfibergaffel och en tvådelad Deoregrupp, och ett par nya hjul med släta däck, 2,0 breda. Lite dålig vinkel på bilden men det var den jag hade i telefonen...
    Nu har jag även byggt mig en riktig cykelcross aty pendla på, och ta nån långtur på...

20170806_164951.jpg

20160624_160844.jpg

Av:
    Bromsgnissel
    LucasNilsson skrev:

Lär väl inte skilja mycket i slutändan med tanke på gaffelsag

Precis, har tänkt lite på det också. Dels sag men och "bobbandet", om du inte låst såklart.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Bromsgnissel
    Sjukt stiligt Belse!
    Vad är det för cykel i grunden?
    Hade helt klart varit kul att testa med bockstyre för att komma närmre en cross. Men, plånboken tillåter inte allt...

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    NickPick
    Belse skrev:
    Jag gjorde samma sak med min HT när jag skaffade en heldämpad, beställde hem en kolfibergaffel och en tvådelad Deoregrupp, och ett par nya hjul med släta däck, 2,0 breda. Lite dålig vinkel på bilden men det var den jag hade i telefonen...
    Nu har jag även byggt mig en riktig cykelcross aty pendla på, och ta nån långtur på...

Tro inte att internet har glömt dina aliexpresstyren!

Av:
    Bromsgnissel
    UPPDATERING

Första delen gjord.
    Skruva av och göra redo för att ta bort färgen/lacken.
    Styrlagret hade helt klart gjort sitt. Ska medge att jag inte gett den all kärlek samt att den har stått ett tag. Det var helt enkelt lite smutsigt.

IMG_2886.JPG

Nästa steg, av med färg.
    Velade länge kring vilken metod jag skulle gå på. Det självklara valet utan för mycket efterforskning var att sandblästra ramen. Men, det visade sig inte vara så bra med just aluminiumram då metallen är relativt mjuk. Soda blästring är tydligen det du ska använda på aluminium om jag har försått saken rätt. Väldigt skonsamt. Hittade dock ingen som sodablästrar så det fick helt enkelt bli att göra det själv.

Med en burk färgborttagare — http://www.alcro.se — Några skrapor, scothbrite och våtsandpapper så har jag kommit en bra bit på bara två kvällar ungefär. Pensla på rikligt. Låt verkar några timmar, över natten exempelvis. Sen är det bara till att skrapa, skrubba och slipa.

Bilden nedan visar hur ramen såg ut efter tre vändor med färgborttagare.

IMG_3266.JPG

Och nedan hur den såg ut efter en omgång med fint våtsandpapper på främre delen av ramen.

IMG_3268.JPG

IMG_3270.JPG

Nöjd, och lite förvånad, över hur både bra det blir och hur smidigt det har gått. Några timmar så så borde det vara klart.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-10 22:35 av Bromsgnissel.

Av:
    Bromsgnissel
    SebbeK skrev:
    Jag hade kört 1x10, men bytt till landsvägskassett. Och smala däck. Kanske 35mm om de går att få på fälgarna.

Varför inte mtb-grejer? Och större klinga fram, exempelvis 34-38t.
    Smalare däck kan det mycket väl bli. Har inte bestämt mig riktigt än.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    LucasNilsson
    Prova lägg på plastfolie ovanpå lackborttagningen nästa gång och låt det stå över natten, brukar "kaka ihop sig" med folien och följa med då man drar bort den.

Gjorde så på min cannondale och rensade bara bort i svetsarna med en diskborste innan jag var nöjd :)

Jonatan F skrev:
    Har också funderar på om flack gaffelvinkel är lika viktigt vid stelt. Tänker mig att mer horisontell gaffelvinkel delvis hjälper dämpningen att ta emot större hinder när hindren kommer framifrån. Å andra sidan lär hjulens rundning lösa det fint.

Sedan funderar jag på om styrrörsvinkel eller försprång etc spelar störst roll. Och där ger jag upp

du får tänka på att kraften från en rot, sten eller liknande aldrig kommer att komma rakt nerifrån utan snett framifrån. relativt rimligt lär man väl kunna förenklat påstå att man kan dra en diagonal mellan första punkten hindret träffar hjulet och centrum på gaffelkronan och på få en ungefärlig riktning på kraften.
    (givetvis inte så enkelt iom rotationen av hjulet osv)

singulars resonemang var mer att man inte valde dom stökigaste spåren med en helstel utan att man försökte styra så slätt som möjligt och då istället drog nytta av en brantare gaffelvinkel för snabbare styrning, ish.
    IMG_7003.JPG

Av:
    Bromsgnissel
    LucasNilsson skrev:
    Prova lägg på plastfolie ovanpå lackborttagningen nästa gång och låt det stå över natten, brukar "kaka ihop sig" med folien och följa med då man drar bort den.

Gjorde så på min cannondale och rensade bara bort i svetsarna med en diskborste innan jag var nöjd :)

Men jäklar vad snygg!
    Bra tips, kanske ska göra kring alla "hållare" för kablar där det fortfarnade sitter en del färg.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Jonatan F
    Insåg att mitt inlägg ovan var helt otydbart. Sorry. Men det framgick i alla fall att jag var lost och det var ju poängen ;)

Av:
    SebbeK
    Bromsgnissel skrev:
    SebbeK skrev:

Varför inte mtb-grejer? Och större klinga fram, exempelvis 34-38t.
    Smalare däck kan det mycket väl bli. Har inte bestämt mig riktigt än.
    Gillar renheten med singelklinga. Och med lvgkasett blir utväxlingen mer gravel/road vänlig.

Av:
    LucasNilsson
    Man skulle ju kunna gå på en rimlig mtbkassett, typ 32-36t så får man lite tätare steg men fortfarande något som hjälper en då det är brant.

Har 40t oval och 12-42 bak på min cx/gravel och känner att jag skulle kunnat gå upp till en 42 fram såhär i efterhand för att slippa ligga så långt ner i kassetten då man är på någon asfaltssträcka

Av:
    Bromsgnissel
    Förstår. Finns det några större drev än 38t för 104 bcd eller måste jag investera i ett vevparti för cx?

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    anderssvensson
    Så här ser min helstela mtb ut.
    Med bockstyre skulle den bli jääääkligt låg i fram!
    180mm vevar med ovalt 38t.
    11-40 kassett med XT växel.

IMG_20170228_175425_754.jpg

<-- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -->
    Trek Top Fuel 9.8SL -16
    http://www.ingenvanligdaag.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-14 01:35 av anderssvensson.

Av:
    anderssvensson
    Bromsgnissel skrev:
    Förstår. Finns det några större drev än 38t för 104 bcd eller måste jag investera i ett vevparti för cx?

Finns ett företag som heter Amberbikes, jag köpte ett 42t med 104bcd därifrån!
    Kan få upp till 48t med 104 bcd.
    http://www.amber-bikes.com

<-- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -->
    Trek Top Fuel 9.8SL -16
    http://www.ingenvanligdaag.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-14 01:37 av anderssvensson.

Av:
    Hireliath
    Tänk bara på att klingan ska passa. På min Scale i XL så rymdes max en oval 34T (pga kedjestaget) dvs vanlig 36T. På min nya ram i XXL fanns det betydligt mer plats.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-14 22:11 av Hireliath.

Av:
    Bromsgnissel
    anderssvensson skrev:

Finns ett företag som heter Amberbikes, jag köpte ett 42t med 104bcd därifrån!
    Kan få upp till 48t med 104 bcd.
    http://www.amber-bikes.com

Tack för tips. De hade ju en fin gaffel också för en vettig peng! http://www.amber-bikes.com

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Bromsgnissel
    Hireliath skrev:
    Tänk bara på att klingan ska passa. På min Scale i XL så rymdes max en oval 34T (pga kedjestaget) dvs vanlig 36T. På min nya ram i XXL fanns det betydligt mer plats.

Ah, tack för det. Den hade jag nog inte tänkt på annars!

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    erik h

Ah! Ragley TD-1! Inspirationen när jag ritade min customram. En av de mycket få hardtailramar som är gjorda för enbart stel gaffel och därför får det där riktigt fina klassiska utseendet. Tyvärr finns den väl inte längre. På en ram för dämpgaffel kan man väl gå ner lite i A-C-mått när man går på helstelt men inte alltför mycket innan det börjar bli knasigt på många vis.

Kul att du fick loss så mycket lack så enkelt.

Runt 42T fram (finns för 104 BCD) och en klassisk MTB-kassett på 11-32/34 och 700x40-hjul kommer du att komma långt med. WTB Nano 40 har jag på SS-crossen och de funkar oväntat bra för snabbpendling på asfalten också. Du har ju fördelen att du får in vad som helst, och estetiskt är det inte bra med en massa tomrum som man får av typ 35 mm i MTB-ram.. kör 40+.

--- aut Caesar aut nihil! ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-16 22:46 av erik h.

Av:
    Bromsgnissel
    erik h skrev:
    Runt 42T fram (finns för 104 BCD) och en klassisk MTB-kassett på 11-32/34 och 700x40-hjul kommer du att komma långt med. WTB Nano 40 har jag på SS-crossen och de funkar oväntat bra för snabbpendling på asfalten också. Du har ju fördelen att du får in vad som helst, och estetiskt är det inte bra med en massa tomrum som man får av typ 35 mm i MTB-ram.. kör 40+.

Original så satt det tre-delat på den, med största chainring som 40t. Så jag tänker att något liknade kanske skulle få plats. Har inte haft tid att kolla närmre på detta än. Men visst, den kommer ju längre ut eftersom det var tredelat då.

Allt gott,
    Victor — Bromsgnissel

Av:
    Bromsgnissel
    Ah, det går sjukt långsamt framåt...
    Ramen börjar ta sig, har polerat det mesta och det ser riktigt fint ut. Kommer bli bra detta!

IMG_0043.jpg

Behöver ert tackade kring detaljer. Tanken är skinwall-däck någon gång, i övrigt är allt aluminium och silver. MEN, ska jag addera någon färg när det kommer till smådelar. Exempelvis Top cap, skewers till hjulen, bar ends, chainring etc.. Det kommer bli Hope här så tänk deras färger. Se här: http://www.chainreactioncycles.com

Är lite inne på rött just nu.

Vad tycker ni?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-24 22:31 av Bromsgnissel.

Av:
    NickPick
    Svart eller silver. Annars blir det kitschigt (stavning?). Vag vägde färgen?

Av:
    Bromsgnissel
    NickPick skrev:

Ja, känner nog samma men har velat ett bra tag. Färg känns överflödigt.

Av:
    Bromsgnissel
    NickPick skrev:

Har inte vägt utan färg än men gissar på max minus 100g på ramen.

Det är inget viktprojekt direkt utan snarare för looks
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-25 21:37 av Bromsgnissel.

Av:
    Doominator1
    Såndär skrikig eloxerad lila som Hope är mer eller mindre kända för skulle faktiskt se förvånansvärt bra ut i mina ögon, om man bara tar smådelar, typ QR, topcap, sadelklämma och barends. Subtil skrikighet.

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

Av:
    olebole
    20160619_162733.jpg

Kul bygge. Så här såg min ut när det begav sig

Av:
    jockepocke
    Läcker ramen blev helt clean!!!

Av:
    Bromsgnissel
    olebole skrev:
    Kul bygge. Så här såg min ut när det begav sig

Sweet! Skinwall-däck står helt klart på önskelistan.
    Vad är det för gaffel?

Av:
    Bromsgnissel
    Doominator1 skrev:
    Såndär skrikig eloxerad lila som Hope är mer eller mindre kända för skulle faktiskt se förvånansvärt bra ut i mina ögon, om man bara tar smådelar, typ QR, topcap, sadelklämma och barends. Subtil skrikighet.

Subtil skrikigt var det! Vacklar fram och tillbaka! Men lite lila hade kanske sett fett ut. Roligare är rött som jag har varit inne på.

Av:
    Bromsgnissel
    jockepocke skrev:
    Läcker ramen blev helt clean!!!

Eller hur?! Sjukt nöjd, har lite kvar att polera på baktriangeln bara.

Av:
    DarthVidar
    Doominator1 skrev:

+1 Det behöver ju inte vara någon färgexplosion men lite pynt är ju roligt. Silver/silver lär ju kunna bli lite trist, men det håller kanske inte alla med om. Jag gillar lila men orange och silver kan ju också bli riktigt snyggt!

Jag röstar för övrigt på bruna "Oury mountain" handtag (eller i nån skrikig färg, orange? ;-) ), både sköna och snygga (och väldigt hipster)!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-28 10:22 av DarthVidar.

Av:
    Bromsgnissel
    DarthVidar skrev:
    Doominator1 skrev:

+1 Det behöver ju inte vara någon färgexplosion men lite pynt är ju roligt. Silver/silver lär ju kunna bli lite trist, men det håller kanske inte alla med om. Jag gillar lila men orange och silver kan ju också bli riktigt snyggt!

Jag röstar för övrigt på bruna "Oury mountain" handtag (eller i nån skrikig färg, orange? ;-) ), både sköna och snygga (och väldigt hipster)!

Hmm.. Kanske måste tänka om lite då helt enkelt! Lite rätt för att det ska se lite Tacky/billigt ut.
    Lägger med en snnnnnnnnnnabb skiss på måbilden.

Helstel_Scott_Scale.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in