• Re: Visa din Superior

Av:
    janolle
    Suspensior?

Av:
    Principia
    Nu när vintern verkar vara över har jag fått på cx-hjulen. DT rr 21 db med Schwalbe X-one Speed. Har nu kört 3 lvg-rundor (med originaldäcken) och dagens korta grusrunda och hojen känns bra måste jag säga. Bra byggd så vitt jag kan bedöma än så länge. Inga missljud eller annat som stör.
    IMG_0230.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 13:29 av Principia.

Av:
    sjöberg0240
    Xf 979. Har fått sig ett par lite mer lättrullade maxxis ikon till att börja med nu, och konverterat till oval singelklinga. Känns riktigt trevlig må jag säga!
    20180420_153744.jpg

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    sjöberg0240 skrev:
    Xf 979. Har fått sig ett par lite mer lättrullade maxxis ikon till att börja med nu, och konverterat till oval singelklinga. Känns riktigt trevlig må jag säga!

Fin hoj men vänd på cykeln ;)

Av:
    HenkeN
    Att gå från en Spark 900 RC till en Sup Team XF Issue, vad tror ni kommer vara mest märkbart i skillnad?

Av:
    jpe70
    HenkeN skrev:
    Att gå från en Spark 900 RC till en Sup Team XF Issue, vad tror ni kommer vara mest märkbart i skillnad?
    Geometrin. Sup har brantare gaffelvinkel, kortare hjulbas, kortare stays och mindre reach. Den är generellt lite nervösare/rappare (välj det som passar beroende på vad du gillar) gissar jag, är iaf så jag upplever min Sup jämfört med tidigare Merida.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-01 16:51 av jpe70.

Av:
    Stigerud
    Hej alla !

Funderar på att köpa en gravel-hoj som komplement till min Superior. Sup ger sjukt mycket hoj för pengarna, men googlade lite på canyon och fick syn på bla denna: https://www.canyon.com
    Ska man kolla samma prisklass på sup så blir det denna:https://www.cykelkraft.se

Ni som kan. Vilken hoj är bästa köp?

Av:
    Enduro Fredrik
    Säger som jsg alltid gör... Canyon.

Av:
    Stigerud
    Ja det verkar vara fina hojar! Vet du något om Sram rival1? Hittar inte så mycket om hur dom rangordnar just dom?

Av:
    Principia
    Jag har haft både Inflite och X-Road (den har jag nu). De är ganska annorlunda. Canyon mer av en klassisk cx och superior mer åt racerhållet men plats för lite bredare däck.
    Finare komponenter på Canyon, ram/gaffel finare på Superior.
    Så det beror på vad du menar med gravelhoj tänker jag. Menar du typ rundor med asfalt och fina grusvägar skulle jag ta X-road. Menar du mer år äventyrsgravel med traktorvägar och sånt får du nog i bredare däck i Canyon och kanske bättre geometri för sånt också.
    Hade båda i M och Canyon känns större helt klart om det är en faktor.

Av:
    marr
    Stigerud skrev:
    Hej alla !

Funderar på att köpa en gravel-hoj som komplement till min Superior. Sup ger sjukt mycket hoj för pengarna, men googlade lite på canyon och fick syn på bla denna: https://www.canyon.com
    Ska man kolla samma prisklass på sup så blir det denna:https://www.cykelkraft.se

Ni som kan. Vilken hoj är bästa köp?

Bikester har några votec gravels som ser fina ut. Väntar hem en sån. Finns med lite olika utrustning. Riktigt prisvärda om man får tag på 15-20% kod också.

Av:
    Stigerud
    Ska jag vara helt osäker på så var jag lite osäker på vad skillnaden mellan dom 2 var, men den poletten trillade ner nu. Cx låter ju kul i teorin, men ska man ut på sånna vägar så är det väl vettigare att ta mtb`n så borde kolla efter en gravelhoj då :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-12 19:33 av Stigerud.

Av:
    Stigerud
    Jag kollade lite snabbt i morses och dom såg fina ut som du säger, men tror det lutar åt att jag hoppas på att cykelkraft ska prisdumpa någon av dom bättre cx-hojarna och slå till på en sån. Köpte min heldämpade sup till typ 48% rabbat :)

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    Någon som rullade Cykelvasan i helgen? Vore kul att få höra hur era superior fungerade

Av:
    Caan
    Jag körde på en XF979. Den höll hela vägen :) Riktigt skönt med FS över stenar och rötterna på campingen. Jag låg bakom någon på en ljusgrå Superior HT rätt länge.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-13 19:41 av Caan.

Av:
    Hoven
    Körde med minTeam XF 29 Team Issue. Trots den "omoderna" geometrin så funka den ypperligt i cykelvasan. Enda fadäsen så här i efterhand var en underhålls/service miss från min sida och de var att redan efter 3 mil så började det höras ett skrammel från bakpartiet. Stanna flera gånger även hos cykelservicen, kunde inte lokalisera källan. Fortsatte med en ökad oro om jag i huvudtaget skulle komma i mål, bitvis trodde jag hela bakhjulet skulle implodera. Först efter målgång så visade det sig att de var kassetten som börjat lossna, inte mycket. men men.

Förutom de så supernöjd. Trampa ur några gånger, vilket jag som tungtrampare tycker är drygt. Älskar att jobba mycket med att använda lockouten för dämparna, gillart.

Av:
    MAMTB
    Har en Superior Team XF Issue Di2 som jag har hunnit köra några veckor nu med blandade pass såsom intervaller, backe, distans och tröskelpass. Kört både asfalt, grus och tekniska stigar. Är riktigt nöjd med cykeln. Den känns lätt, snabb och bekväm. Det enda problemet som varit är att en sladd lossnade från kopplingsdosan så att det inte gick att växla. Löte detta genom att knacka bort vevlagret och kopplade ihop igen och förstärkte upp med tejp och buntband. I med nytt vevlager igen och sedan har det fungerat perfetk. Fick kompensation för detta av butiken jag köpte cykeln från.

Klassisk bild med cykel mot träd.
    sup träd.jpg

Ett besök på den manuella biltvätten. I detta fall Skobes. Perfekt om man bor i lägenhet! Bara stanna till på vägen hem efter ett grisigt pass. Brukar köpa tvätt för 40kr och sedan börjar jag med avfettning och låter det verka lite. Sedan högtryck en snabbis och avslutar med avtvättning. Tar typ 10min och cykeln blir helt ren. Torkar av med papper och smörjer kedja när jag kommer hem.
    sup tvätt.jpg

Av:
    MAMTB
    Enda jag jag har att gnälla på jämfört med min gamla cykel är att det bara får plats en flaska... Hur gör ni andra som cyklar långa pass och behöver mycket vatten? Ryggsäck?

Av:
    toga
    Man ska aldrig använda avfettning eller högtryck på en cykel.

Av:
    MAMTB
    toga skrev:

Högtryck kan jag förstå när jag tänker efter. Risk att kanske trycka in smutsen på fel ställe...
    Men varför inte avfettning? Endast vatten istället alltså?

Av:
    Jensen
    MAMTB skrev:
    toga skrev:

Högtryck kan jag förstå när jag tänker efter. Risk att kanske trycka in smutsen på fel ställe...
    Men varför inte avfettning? Endast vatten istället alltså?

Högtryck för att inte pressa in vatten i lager. Om man spolar där. Avfettning funkar ju så länge det inte kryper in i lager. Vilket ju kan vara svårt om man tänker hela hojen med det.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    josik
    Team XF Issue 2018. Storlek Large.

20180823134952_IMG_2105.JPG

Förändringar mot originalspec:
    Framklinga bytt till oval 34t wolftooth.
    Vevparti utjusterat 1 mm (med hjälp av 2 st 0.5 mm brickor) för att få på större drev. Körde 38t oval på cykelvasan.
    Kassett bytt till XX1 42-10. Gjorde de mest för att få mer utväxling "uppåt" men det sparade också 173 gram.
    Pedaler Time atac XC 8 carbon.
    Sadel utbytt mot fizik antares (men jag letar fortfarande en sadel jag verkligen gillar, så denna kommer troligen bytas ut också)
    Race king 2.2 protection däck.

Har beställt tubolito-slang att ha som reservslang, det sparar drygt 80 g mot den vanliga extra lite slang jag nu har fäst på ramen.

Styrstam bytt till innolite 80 mm med 6 grader negativ lutning.
    Styre från McFK. (Styre+styrstam sparade 100 g mot original)

20180823135014_IMG_2108.JPG
    20180823135025_IMG_2109.JPG

Flaskställ från ceetec.
    Minipump från Lezyne fäst vid flaskstället.

20180823135117_IMG_2112.JPG

Av:
    Principia
    Min X-road cx-kitad (tubdäcken på) men flaskstället fortfarande kvar. 7.87 kilo som på bilden.
    60CB9DC3-610C-484A-813F-0C88F7FB90D8.jpeg
    78756BB2-0B90-4AF5-8055-CF0871DD6820.jpeg

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    Principia skrev:
    Min X-road cx-kitad (tubdäcken på) men flaskstället fortfarande kvar. 7.87 kilo som på bilden.

Ser grym ut !

Av:
    Clark
    Principia skrev:

Hur går den som CX? Funkar geon och tål den stryk?

Av:
    Principia
    Hur går den som CX? Funkar geon och tål den stryk?[/quote]

Har bara kört ett ordentligt cx-pass men då kändes det bra. Jag är iofs van vid racer snarare än mtb. Man får kanske vara lite mer vaken för innerpedalen i vissa kurvor men min gamla Crux hade ganska lågt vevlager också. Kändes annars styv och inga konstigheter så har svårt att se att den skulle hålla sämre än något annat. Det är helt ok utrymme med 33mm däck så bör funka även när det blir geggigt. Men det är inte galet mycket plats. 6-8 mm på varje sida nere bak där det är trängst uppskattar jag.
    Orkar man kika igenom Superiors instakonto från i vintras kan man se att de har lite elitåkare som kör cx på den. Såg faktiskt den live i u23-klassen på cx-VM i Valkenburg i vintras.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-27 16:43 av Principia.

Av:
    MoeJoe
    XF 929. Inte kört den så mycket ännu men känns lovande.

Skärmavbild 2018-09-12 kl. 17.35.11.png

Av:
    David Lindberg
    Beställde en Sup XP 999 Di2 idag. 18 tusen. Ska ha den till XC, långlopp etc. Har en trailhoj sedan tidigare. Kommer jag bli nöjd?

Av:
    mjo
    Letar för fullt efter en fulldämpad xc orienterad hoj! Har många frågor kring Superior men få svar.

Fick upp ögonen för superior efter lite sökande på nätet. XF 939 eller XF 969 hade ni gått på? XF 969 talar emot pga DT Swiss dämpare, känns osäkert med reservdelar + verkstäder? Fördel kolfiberam --> på pappret 1kg lättare..

Ni som har kört på XF ramarna ett tag nu, är ni nöjda? Är 195 så är lite orolig att cykeln kommer kännas liten, reachen känns kort jämför med andra märken.

https://superiorbikes.eu

https://superiorbikes.eu

Alternativ; invänta 2019 Das Canyon Neuron

Av:
    DRQ96
    Jag kör XF969, är nöjd.

Det enda som jag inte gillade var däcken som var Performancegummit och inte Evo, men det var snabbt åtgärdat

Av:
    mjo
    Tack för svaret! :)

Kul att du är nöjd, hur upplever du storleken? Hur lång är du kontra ramstorlek?

Hur upplever du DT dämparna, servat dem ännu?

Av:
    DRQ96
    Jag är 183 och kör Large. Sitter riktigt bra på den.

På 2018 års modell sitter det inte DT dämpare, det var bara Team hojen som hade det iår. Men vad jag hört är de bra.

Ramen är riktigt fin, lite brant HA, men inget problem i verkligheten. Hjulen är ok, skönt med boost.

Av:
    NotReallyGunde
    Funderar på en SUP X-road Team comp för Brevet och längre turer. ni som trampat på era Xroad ett tag nu, hur känns en sådan tanke? PÅ med styrväska och ev en större sadelväska.

Av:
    Helleman
    Hej

Är nära att beställa en Superior XF 979 TR. Har idag en Canyon Nerve Al 7.0 som jag är supernöjd med, men har svårt att motstå specen på Superioren plus att den har väldigt lik geometri som min Canyon.
    Lite funderingar dock; förstår inte varför den har dubbelklinga fram men är det svårt att få till en 36-tänders singelklinga fram även på denna Superioren? Har läst att det är svårt på deras Team XF 29-cyklar.
    Fattar inte heller varför det endast är remote på lockouten till framdämparen? Ni som har dessa cyklar, är det lätt att komma åt lockoutvredet på bakdämparen när man cyklar? Visst går det att eftermontera remote lockout på dessa bakdämpare (Monarch RT3)?

Av:
    josik
    Det går att få på vilken framklinga som helst men du kan behöva justera ut vevpartiet någon mm. Det finns brickor 0.5 mm som man kan använda, de funkar bra jag har så på min XF. Resten av frågorna vet jag inget om.

Av:
    Helleman
    josik skrev:
    Det går att få på vilken framklinga som helst men du kan behöva justera ut vevpartiet någon mm. Det finns brickor 0.5 mm som man kan använda, de funkar bra jag har så på min XF.
    Ok, tack! Dessa brickor, finns det att köpa hos tex cykelkraft då eller?

Av:
    josik
    Helleman skrev:

Ja, dessa:

https://www.cykelkraft.se

Av:
    Helleman
    josik skrev:
    Helleman skrev:

Ja, dessa:

https://www.cykelkraft.se
    Perfekt, tack!

Av:
    cykloton
    Tjena, jag är sugen på att beställa en x road. Men med tanke på att vissa verkar haft dålig erfarenhet av cykelkraft tvekar jag lite, kommer jag få cykeln, och någolunda i tid?

Av:
    Ridley
    toga skrev:

Nä, det verkar ju väldigt konstigt att göra som alla proffsteamen gör, både i skogen och på landsväg. Troll.

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.

Av:
    Jensen
    Ridley skrev:
    toga skrev:

Nä, det verkar ju väldigt konstigt att göra som alla proffsteamen gör, både i skogen och på landsväg. Troll.

Fast sen plockar de isär grejerna rätt många gånger fler än en normal användare per år. Så säger ju inte mycket. Som cannondale teamet, förra lefty gaffeln som hade bälg, de körde ibland utan, den gaffeln är öppen rakt in i sitt inre om man tar bort bälgen, MEN vad gör det om man kan plocka isär den efter varje rejs.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    toga
    Ridley skrev:
    toga skrev:

Lol

Av:
    Per84
    Köpte en Sub HT med xtr i veckan.
    Kul med en XC racer, riktigt lätt!

En fråga, är den någon här som ändrat sin head angel?
    71 känns lite brant.

Sätt att: Styrlager Cane Creek Angleset
    Kan ändra vinkeln -1,5.

Men också sätt att:
    https://www.superstarcomponents.com
    Har en som ändrar vinkeln -2 grader.

De har dock massa olika versioner, hur ver jag vilken som passar?

Nån som provat?

Av:
    såkket
    Per84 skrev:
    Köpte en Sub HT med xtr i veckan.
    Kul med en XC racer, riktigt lätt!

En fråga, är den någon här som ändrat sin head angel?
    71 känns lite brant.

Sätt att: Styrlager Cane Creek Angleset
    Kan ändra vinkeln -1,5.

Men också sätt att:
    https://www.superstarcomponents.com
    Har en som ändrar vinkeln -2 grader.

De har dock massa olika versioner, hur ver jag vilken som passar?

Nån som provat?

IS lager på XPn så det finns inga anglesets till den vad jag vet, ZS på XFn däremot och till den finns det

Av:
    Principia
    Monterat Panaracer Gravelking SK 35mm. Blev 37mm på mina 18mm breda (invändigt) fälgar. Det känns som max vad som funkar, men det funkar 3-4 mm till godo nere i bakgaffeln. Ett h-vete att få däcken att ploppa dock. De värsta jag provat ever, har iofs bara kört 3-4 par Schwalbe innan.
    IMG_0012.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ