• Re: Santa Cruz Hightower - The tråd

Av:
    PatrikHA
    Rattnalle skrev:
    Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)
    Erkänn nu, du är en Santa wanna be :-D

Av:
    Rattnalle
    PatrikHA skrev:
    Rattnalle skrev:
    Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)
    Erkänn nu, du är en Santa wanna be :-D
    Ska köra av det jag har så får vi se sen vad som verkar roligt. Känner exakt noll behov av att uppgradera annars eftersom jag inte kan komma på något jag vill förändra eller förbättra. Mer än vikt men bygger jag som jag vill ha det kommer det bli lika tungt oavsett ram :-)

Har en bronson på hårdprov hos en skum typ som är känd för att köra av transor..

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    glitch
    Hahahha Ax3l, "banggood"?? Vad är det för sidor du är på ;-)
    Var kunde du välja distributionslager? Väljer jag Sverige säger den Kina?
    Lånade ett sånt kit av en happyit för att byta navlager och det funkade kalas så tänkte skaffa eget också.

Av:
    AX3L
    glitch skrev:
    Hahahha Ax3l, "banggood"?? Vad är det för sidor du är på ;-)
    Var kunde du välja distributionslager? Väljer jag Sverige säger den Kina?
    Lånade ett sånt kit av en happyit för att byta navlager och det funkade kalas så tänkte skaffa eget också.

Ja det lät suspekt, men lite googlande visade att andra Svenskar köpt ffa datorprylar där under flera år med mestadels gott resultat. Undviker gärna Kina och den eventuella tull och momshantering som följer om jag kan och dessutom var det lite mer bråttom. Tror inte man kunde välja varuhus dock, utan då fanns den artikeln separat med warehouse UK. Det var ju nån månad sedan, så den är väl slut där..

https://www.ebay.co.uk

Lite snabbt fulgooglande hittade den till samma pris som jag köpte den för eller ev lite billigare som också den skickas från UK.

Av:
    KiwiQ
    Satte på ett mindre bakdäck och en mudguard för att skydda länkage, riktigt enkel lösning för att slippa få in skiten (där den inte ska vara)
    1395719B-4836-477E-88AD-EA40ECF5BDA9.jpeg

Av:
    AX3L
    IMG_20180915_132143833_HDR.jpg

Det här var ju lite spännande.. 30mm roval hjul och 2.4" däck. Är det något som någon annan upplevt?

Av:
    KiwiQ
    AX3L skrev:

Det här var ju lite spännande.. 30mm roval hjul och 2.4" däck. Är det något som någon annan upplevt?

Upplevt att cykla med 30mm inner diameter hjul ? och 2.4 däck? Ja. Du får på ett par 2.5 av några tillverkare t.o.m

Eller är frågan om jag har ett 30mm roval hjul så är frågan nej.

Vad var det att uppleva?

Av:
    Crossmax
    KiwiQ skrev:
    AX3L skrev:

Upplevt att cykla med 30mm inner diameter hjul ? och 2.4 däck? Ja. Du får på ett par 2.5 av några tillverkare t.o.m

Vad var det att uppleva?
    Att bakdäcket tar emot sadelröret?

---------------------------------------------------

Av:
    AX3L
    Crossmax skrev:
    KiwiQ skrev:
    AX3L skrev:

Vad var det att uppleva?
    Att bakdäcket tar emot sadelröret?

Ja exakt så! Det andra är bara bakgrundsinfo. När jag googlar lite hittar jag iaf två till med samma problem (fast LT) och då verkar de ha fått en ny ram på garanti.

Av:
    Sixten Fors
    Då jag kör flip-chip i högläge blir det lite mer plats innan däcket når sadelröret.

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Ja exakt så! Det andra är bara bakgrundsinfo. När jag googlar lite hittar jag iaf två till med samma problem (fast LT) och då verkar de ha fått en ny ram på garanti.

Men vad är felet om det ska avhjälpas med ny ram?? Den måste ju vara sprucken eller nåt! :-O Det är inte så att du av nån anledning kör en 200x57-dämpare istället för 200x51?

Av:
    AX3L
    Makten skrev:
    AX3L skrev:

Men vad är felet om det ska avhjälpas med ny ram?? Den måste ju vara sprucken eller nåt! :-O Det är inte så att du av nån anledning kör en 200x57-dämpare istället för 200x51?

Nej jag håller med, om man inte gjort någon modifiering på geometrin dvs..

http://forums.mtbr.com

https://m.pinkbike.com

Nu har iof jag en tejp där, så det har inte skavt lacken än. Dämparen är 200x51 (original RS Monarch). Kan ju köra chipet i hög som Sixten föreslog iof, men jag föredrar känslan i låg.

Av:
    wenna
    Är det inte så att Monarch dämparen som sitter standard på -16, -17 hojarna är 200x57 med en distans som gör den till 200x51?
    Då kan det kanske vara så att dom som har problem med att bakdäcket tar i sadelröret har fått dämpare där distansen råkar saknas.

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    feeblesmith
    Den mtbr-tråden är ju en vanlig HT med felaktigt ihopmonterad/märkt dämpare med 57 mm slag istället för 51 där resultatet blir som väntat.

Den andra HTLT:n är en small med 2,5 däck. Kanske någon blandat ihop länkagedelar också.

Har du mätt faktiskt dämparslaget så inget konstigt har hänt där?

Av:
    Sixten Fors
    AX3L skrev:
    Kan ju köra chipet i hög som Sixten föreslog iof, men jag föredrar känslan i låg.
    Man kan spåna lite kring det där med känsla, vad som är vad och vad som är placebo. Mitt flip-chip sänker bakaxeln ca 5 mm. Om fjädringen bak kan röra sig 135 mm (vertikalt) motsvarar 5 mm 3,7% av slaglängden. Alltså:
    Cykel #1 med flip-chip High och 26,8% sag har samma BB-höjd som
    Cykel #2 med flip-chip Low och 23,1% sag när jag sitter på cykeln.
    Skillnaden är att cykel #1 tar större däck utan att paja lacken på sadelröret. Gillar den känslan.

Vid min ramstorlek XL ger 5 mm lägre bakaxel 3,2 mm högre BB. Väljer jag pedaler med någon mm lägre stack, och/eller skor med någon mm tunnare sula i framfoten har jag snart ätit upp dessa 3,2 mm. Etc.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 12:46 av Sixten Fors.

Av:
    theBrand
    Sixten Fors skrev:
    AX3L skrev:
    Kan ju köra chipet i hög som Sixten föreslog iof, men jag föredrar känslan i låg.
    Man kan spåna lite kring det där med känsla, vad som är vad och vad som är placebo. Mitt flip-chip sänker bakaxeln ca 5 mm. Om fjädringen bak kan röra sig 135 mm (vertikalt) motsvarar 5 mm 3,7% av slaglängden. Alltså:
    Cykel #1 med flip-chip High och 26,8% sag har samma BB-höjd som
    Cykel #2 med flip-chip Low och 23,1% sag när jag sitter på cykeln.
    Skillnaden är att cykel #1 tar större däck utan att paja lacken på sadelröret. Gillar den känslan.

Vid min ramstorlek XL ger 5 mm lägre bakaxel 3,2 mm högre BB. Väljer jag pedaler med någon mm lägre stack, och/eller skor med någon mm tunnare sula i framfoten har jag snart ätit upp dessa 3,2 mm. Etc.

Jag hade nog ändå förutsatt att man ska kunna köra med normala däck i båda lägena, annars hade jag nog blivit ganska besviken på mitt inköp, eller?

Av:
    Sixten Fors
    Hightowern rymmer inte jättehöga däck, redan med mina NN 29x2.35" på 30 mm fälg är det rejält trångt i svingen bakom BB. Jag är nöjd med min cykel trots att andra cyklar rymmer större däck, jag klarar mig med 29x2.35". Lite omodernt kanske, men så är det.

Vill man använda större däck får man välja en annan cykel helt enkelt.

Av:
    KiwiQ
    Förstår inte, det står klart och tydligt på Santa Cruz hemsida att den klarar av 2.4 max.

Köra med ”normala” däck vad nu det är, kan du ju göra i båda lägena, det är trångt bak, med 2.4 maxxis borde du inte ha så trångt, men med en 2.5 maxxis blir det trångt och NN 2.35 som Sixten säger är det trångt. Men inga problem, jag har lite klister tejp som kom med ramen och en mudguard som skyddar mot repor, det är en cykel, en mountainbike, det blir repor, kör på och ha kul, om du mot förmodan lyckas knäcka ramen pga av att bakdäcket slår.. så skulle jag tro att en ny ram blir skickad till dig.

Jag tror dock att nästa års hightower garanterat kommer ta 29X2.6 , Eller om vi får se en helt ny 29”, vilket är troligt

Av:
    Scut
    Axel:

Intressant att din tar i bak i sadelstolpen.
    Jag har testat att bottna länkaget i både hög och låg läge på min HT. Jag har inga problem med vare sig MM 2.35 eller DHR2 2.4 med att den tar i sadelröret. Bägge monterat på 30mm id fälgar, däremot så blir det riktigt trångt mot den nedre länken.

Vad kör du för ramstorlek? I ditt fall så skulle jag kolla ifall din bakdämpare verkligen har 51mm slaglängd.
    Om du har det och allt verkar ok så skulle jag höra av mig till SC och fråga varför det blir så här.

Jag har för mig att jag har sett något om det här på mindre ramstorlekar.

-----------------------------------------------------
    Fat cyclist drinking coffee

Av:
    AX3L
    Kul med många bra teorier och förslag på lösningar!

Cykeln är egentligen från 2016 eller 2017, så jag det där med missad distans på dämparen som wenna är inne på låter inte helt otroligt. Dock så är det redan nu ca 5-10mm (direkt från ögonmåttet) kvar på innerbenet när jag bottnar så att säga, så att man skulle begränsa slaget ytterligare känns konstigt.

Sixten, jo alltså att köra den i hög-läget är väl ingen kris och panik egentligen. Men som sagt, jag har testat båda och jag föredrar den i låg-läge. Tror det är gaffelvinkeln jag känner av mest faktiskt! Min är också en XL för övrigt.

Däcken är Spez 2.6 vilket är ganska exakt lika breda som 2.4 av vilket annat märke som helst. Dock tycker jag det är oväsentligt, för en cykel borde inte vara designad för att slå i sadelröret först så att säga. Jag har ganska gott om utrymme nere vid länken och får utan problem på och av hjul med däcken välpumpade, så i övrigt är det inga problem. Om allt annat stämmer borde ju rimligen däcket ta i nere vid svingen först. Eller?

Får höra av mig till SC som sagt! Just nu känns det som en fördel att man köpt den i UK, som har en stor och välrenommerad importör (jungle components).

Av:
    feeblesmith
    Specialized 2,6 är smala (för 2,6) men höga. Inte konstigt att det slår i.

Håller man sig till maxxis 2.4 så funkar det.

Av:
    AX3L
    feeblesmith skrev:
    Specialized 2,6 är smala (för 2,6) men höga. Inte konstigt att det slår i.

Håller man sig till maxxis 2.4 så funkar det.

1537387140235109507824.jpg

Fast alltså nae. Svårt att få till en vettig vinkel, men jag har iaf en centimeter tillgodo överallt på radiella måttet så att säga. Men profilen på ett däck beror ju väldigt mycket på fälgen..

Edit: Däcket är för övrigt ganska exakt 50mm högt inkl dubbar, och 63mm brett. Större än jag trodde, helt klart!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 22:04 av AX3L.

Av:
    Scut
    Okej, du kör med 2.6or..

Mät höjden på däcket och jämför 2.6orna med 2.4.

Jag tömma bakdämparen och komprimera för att se hur mycket den går i samt självfallet mäta slaglängden på dämparen.

Grejen är ju att det är svårt/dumt att höra av sig till SC och klaga ifall du kör en däcksstorlek som är för hög.
    Ang. Att den skulle ta i länkaget innan sadelröret är lite märkligt eftersom att länkaget lägsta punkt befinner sig nedanför däckets vågräta radie. Nedsänkt på samma nivå som BB-droppet. Om jag hade tillgång till en dator så hade jag ritat.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 22:17 av Scut.

Av:
    AX3L
    Scut skrev:
    Okej, du kör med 2.6or..

Mät höjden på däcket och jämför 2.6orna med 2.4.

Jag tömma bakdämparen och komprimera för att se hur mycket den går i samt självfallet mäta slaglängden på dämparen.

Grejen är ju att det är svårt/dumt att höra av sig till SC och klaga ifall du kör en däcksstorlek som är för hög.
    Ang. Att den skulle ta i länkaget innan sadelröret är lite märkligt eftersom att länkaget lägsta punkt befinner sig nedanför däckets vågräta radie. Nedsänkt på samma nivå som BB-droppet. Om jag hade tillgång till en dator så hade jag ritat.

Fast som sagt, de är inte 2.6 i praktiken. Maxxis 2.5 är betydligt högre och bredare när jag jämfört, och de brukar vara ganska exakt lika breda som 2.4or jag jämför med från andra märken.

Jo jag förstår hur du menar.. Aja, om det är löst genom att sätta den i högläget känns det som en godtagbar kompromiss ändå!

Av:
    Sixten Fors
    AX3L skrev:
    Edit: Däcket är för övrigt ganska exakt 50mm högt inkl dubbar, och 63mm brett. Större än jag trodde, helt klart!
    Höjd 50 mm är inte rimligt. Höjden mäter du från BSD. 622+50+50=722 mm. Omkrets 722xPi=2268 mm är inte rimligt.

Rulla obelastad cykel ett hjulvarv och mät sträcka på golvet/marken mha. tumstock/måttband. Jag skulle gissa på 2330 till 2350 mm.

Av:
    Scut
    Sixten Fors skrev:
    AX3L skrev:
    Höjd 50 mm är inte rimligt. Höjden mäter du från BSD. 622+50+50=722 mm. Omkrets 722xPi=2268 mm är inte rimligt.

Rulla obelastad cykel ett hjulvarv och mät sträcka på golvet/marken mha. tumstock/måttband. Jag skulle gissa på 2330 till 2350 mm.

Som Sixten sa: 50mm verkar osannolikt.

Ett dhf 2.3 på 25.5mm id fälgar som jag mätte för något år sen hade höjden 58mm mao ungefär 2318mm i omkrets. Mät om!

Av:
    AX3L
    Sixten Fors skrev:
    AX3L skrev:

BSD? Menar du kanttråden? Jag uppskattade med ett skjutmått från fälgkanten och upp till översta dobben, men jag ska mäta omkrets också!

Av:
    Sixten Fors
    BSD = bead seat diameter = 622 mm. Där däck och fälg möts. Olika fälgar har olika höga kanter och olika ytterdiameter, vilket gör det meningslöst att mäta däckets höjd från fälgkanten. Höjden på däcket mäter man från BSD.

Hjulets rullomkrets delat med Pi är enklaste och mest exakta sättet att få fram däckets höjd.

Av:
    Shk
    tjenare boys. är på g att köpa en Hightower LT. undrar om någon vänlig kan låta en få provsitta?? antingen en Large eller xl bor i Göteborg

Av:
    KiwiQ
    När jag drar bakdämparen till SC Nm rekommendation så klonkar den, får ofta dra bultarna så den en klonkar, är det fox float dps factory som spökar? Eller ska jag byta hårdvaran?

Så här efter åtaliga timmar och mil i skog, på Stig, på asfallt, Hammarbybacken, flottsbro... fan va HT CC levererar, dock så kräver den underhåll, har säkert gjort rent lagren, fettat, loctite 4-5 ggr sen i mitten av sommaren.

Av:
    AX3L
    KiwiQ skrev:
    När jag drar bakdämparen till SC Nm rekommendation så klonkar den, får ofta dra bultarna så den en klonkar, är det fox float dps factory som spökar? Eller ska jag byta hårdvaran?

Så här efter åtaliga timmar och mil i skog, på Stig, på asfallt, Hammarbybacken, flottsbro... fan va HT CC levererar, dock så kräver den underhåll, har säkert gjort rent lagren, fettat, loctite 4-5 ggr sen i mitten av sommaren.

Ja jag har också ett litet klonk eller klick på min när den fjädrar tillbaka, dock bara hörbart när jag gör det manuellt. Jag har en RS Monarch med Fox Igus-bussningar, så det skulle väl kunna vara samma sak som spökar där.

Såpass ofta alltså? Mina lager blev ju också ganska dåliga efter förra vintern, men det var nog mycket för att jag inte gjorde hemläxan och justerade lagerspänningen ordentligt. Nu är det ju nya lager som enligt utsago bara behöver kontrolleras en gång 5-10h efter byte, får se om de håller bättre.

På tal om bakdämpare.. När jag kör lite hårdare märker jag att jag går igenom slaget bak lite väl fort. Har justerat lufttrycket och det blir bättre, men såklart också hårdare över småstök. Tänkte beställa hem lite spaceras att leka med. Men är detta något som skulle bli avsevärt bättre av en ny bakdämpare? Vad ska man isf gå på där? Fox DPX2 verkar vara ett vanligt val, men jag undrar om inte den är lite väl hård och krallig för vanlig svensk fulstig?

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Fox DPX2 verkar vara ett vanligt val, men jag undrar om inte den är lite väl hård och krallig för vanlig svensk fulstig?

Den är inte särskilt krallig. Dock tar ju piggybacken lite plats, så kolla hur det blir med flaska om du vill ha plats för sån.
    Jag skulle nog välja nåt med möjlighet att ställa separat låg- och högfartskompression, vilket DPX2 saknar. Är hyfsat nöjd med min, men det är ingen mirakeldämpare direkt.

Av:
    Scut
    Fox Flot X2 fungerar bra på HTn. Kör dock maxtryck pga. att jag väger lite grann..

Det negativa är att min 0,6 liters vattenflaska tar i dämparen vid komprimering av länkaget. Detta endast pga. att X2ans posetiva luftkammare är så extremt stor. 20181015_144511.jpg

Av:
    AX3L
    Makten skrev:
    AX3L skrev:
    Fox DPX2 verkar vara ett vanligt val, men jag undrar om inte den är lite väl hård och krallig för vanlig svensk fulstig?

Den är inte särskilt krallig. Dock tar ju piggybacken lite plats, så kolla hur det blir med flaska om du vill ha plats för sån.
    Jag skulle nog välja nåt med möjlighet att ställa separat låg- och högfartskompression, vilket DPX2 saknar. Är hyfsat nöjd med min, men det är ingen mirakeldämpare direkt.

Sant, men det verkar funka bra med flaska för andra som kör med samma setup. Över lag är jag väldigt nöjd med hur bakdelen känns, förutom att den går igenom slaget lite väl lätt vid större dropp eller hopp. Å andra sidan kanske det till viss mån är ofrånkomligt om man vill ha den någorlunda plush. Tänkte börja med några extra volume spacers iaf, tror det tar mig en bit på vägen!

Av:
    BjornR
    Hightower behöver rejält med ramp i dämparen då länkaget i princip är linjärt. Monarch debonair har för lite och av egen erfarenhet så gör 9,5 gummiband knappt någon skillnad. Finns en anledning varför RS har valt att köra FOX lösning med volymspacers i deras nyare metriska dämpare.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-10-15 15:18 av BjornR.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ