• Re: Santa Cruz Hightower - The tråd

Av:
    BjornR
    thored92 skrev:
    KiwiQ skrev:

30mm är väl ett bra mått kan jag tycka, 25mm känns snålt om du ska köra 2.5 Maxxis.

Kör själv med Dt swiss EX511 fram och bak 30mm inner. De är extremt Tåliga. Är mycket nöjd med dem. För mycket hjul för svensk Stig är de nog, satsa kanske på något lite lättare med mindre styvhet.

Vilka fälgar och nav har du tänkt dig?

Jag hade satsat på hög ”engagement” i baknavet, tex 54ratchet(Dt swiss), onyx är helt tysta med grymt hög engagement om man föredrar det, och 120 POE (i9,vaulthub osv)

Allt handlar väl om hur stor plånboken är. Men ett par kvalitetshjul är väl nummer ett på listan över vad du ska satsa pengarna på i komponentväg.

Roligt att du byter lager själv, jag bytte i nedre nyligen. Dock med orginal SC press och slag. Dumt att köpa dem när de finns billigare alternativ :)

Okej, skönt att höra att 30mm + 2,4 får plats :)

Det lutar nog åt ett par hjul med 350 nav och XM481 eller EX511. Har haft ett par XM1501 22,5 mm och dom va hur stabila som helst, så vet inte om jag ska köra på XM481 eller EX511, jag får fundera om stryktålighet eller vikt är viktigast.

Jag kör XM481 bak med 1,65/1,6mm 1,65/1,5mm reducerade ekrar på 28h. Har inte haft några problem mer än att fälgen blivit bucklig och två ekrar gått av när en stock flög in i ekrarna i 20km/h. Min åsikt är att jag föredrar lite mjukare fälg som bucklas ännu mer för att reducera punkor så mycket som möjligt. Fälgar är ändå en förbrukningsvara, och om XM481 inte räcker, då kan du köpa EX511 och enkelt byta ut den.

70-75kg och hjulet klarar 1,5m dropp till platt några gånger per månad. Kör däremot N4, så det blir inte helt jämförbart mellan 27 och 29-hjul.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-30 10:10 av BjornR.

Av:
    PatrikHA
    thored92 skrev:
    KiwiQ skrev:

30mm är väl ett bra mått kan jag tycka, 25mm känns snålt om du ska köra 2.5 Maxxis.

Kör själv med Dt swiss EX511 fram och bak 30mm inner. De är extremt Tåliga. Är mycket nöjd med dem. För mycket hjul för svensk Stig är de nog, satsa kanske på något lite lättare med mindre styvhet.

Vilka fälgar och nav har du tänkt dig?

Jag hade satsat på hög ”engagement” i baknavet, tex 54ratchet(Dt swiss), onyx är helt tysta med grymt hög engagement om man föredrar det, och 120 POE (i9,vaulthub osv)

Allt handlar väl om hur stor plånboken är. Men ett par kvalitetshjul är väl nummer ett på listan över vad du ska satsa pengarna på i komponentväg.

Roligt att du byter lager själv, jag bytte i nedre nyligen. Dock med orginal SC press och slag. Dumt att köpa dem när de finns billigare alternativ :)

Okej, skönt att höra att 30mm + 2,4 får plats :)

Det lutar nog åt ett par hjul med 350 nav och XM481 eller EX511. Har haft ett par XM1501 22,5 mm och dom va hur stabila som helst, så vet inte om jag ska köra på XM481 eller EX511, jag får fundera om stryktålighet eller vikt är viktigast.

Jag kör XM481/DT350 på min LT, rullat 45 mil nu, inga problem alls, jag är dock mer smooth, inga monsterdropp direkt. Missade dock uppgradera från 18 ratchet till åtmindstone 34 när jag beställde från Wheel Project, så det får bli nästa steg. Valde enligt Happy även fel ekrar, DT Swiss Revolution, men även de har funkat utan problem. Väger ca 85 kg med cykelkläder, skor, osv.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-30 18:38 av PatrikHA.

Av:
    larsaw
    Mest Happy-korrekt är ju annars DT350 (inkl 36-ratchet) med XM481 fram och EX511 bak, samt 2.0/1.8/2.0-ekrar (sen kan man så klart trixa till det med trippelreducerade ekrar på icke-drivsidan också...)

// Larsa

Av:
    KiwiQ
    He he, ”happy-korrekt”.. vem bestämmer vad som är rätt och fel?

Btw, Vilken är den ultimata bakdämparen för en HT, som fungerar bäst med VPP platformen.

Har sett alla varianter och läst på div forum.

FOX X2: Från vad jag läser så kräver den täta service intervaller, väldigt svår om ens möjligt att göra service på den hemma.

DPX2: Är den verkligen 100 gånger bättre än DPS EVOL som kommer med cykeln?

TOPAZ: Finns i 200x50 och 200x57 (samma eye to eye) Hur gör ni där? Den ligger bra i pris. Håller den länge mellan service intervallerna? Gör man lätt en service hemma?
    Använder ni fox 5 delade 21.84 bushings även för denna?

DHX2/DVO JADE/Push elevensix: Ser många (på internet) som kör coil på sina HT,s ... vikt struntar jag i. Finns andra ställen att spara vikt på.
    Vad tror ni om coil?

Hoppas någon vill ge lite tips och råd

Av:
    Happykorrekt
    KiwiQ skrev:

Jag. Såklart.

Av:
    KiwiQ
    Happykorrekt skrev:
    KiwiQ skrev:

Jag. Såklart.

Jättekul.. verkligen..

Av:
    Vizual54
    Jag kör med en RS Monarch plus debon air på min HTLT som jag fick till ett väldigt bra pris. Har inte så mycket att jämföra mot men tycker den har funkat väldigt bra.
    Hade jag haft råd när det begav sig hade det nog blivit en DVO Topaz.

Av:
    fredrik168
    Happykorrekt skrev:
    KiwiQ skrev:

Jag. Såklart.

Bytt nick sixten??

Av:
    Scut
    KiwiQ skrev:

Btw, Vilken är den ultimata bakdämparen för en HT, som fungerar bäst med VPP platformen.

FOX X2: Från vad jag läser så kräver den täta service intervaller, väldigt svår om ens möjligt att göra service på den hemma.

TOPAZ: Finns i 200x50 och 200x57 (samma eye to eye) Hur gör ni där? Den ligger bra i pris. Håller den länge mellan service intervallerna? Gör man lätt en service hemma?

DHX2/DVO JADE/Push elevensix: Ser många (på internet) som kör coil på sina HT,s ... vikt struntar jag i. Finns andra ställen att spara vikt på.
    Vad tror ni om coil?

X2an har 125h/årliga intervaller beroende på hur man kör. Detta är för att fox ska garantera funktion i alla väder/höjd/temperatur förhållanden. Servar du den 1 gång per år och inte kör uteslutande 125h rampage i moab med regn så bör du ha funktion för ett år.

River du underbenen slaviskt var 50 timme?

-----------------------------------------------------
    Fat cyclist drinking coffee
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-02 10:56 av Scut.

Av:
    KiwiQ
    Scut skrev:
    KiwiQ skrev:

Vad tror ni om coil?

X2an har 125h/årliga intervaller beroende på hur man kör. Detta är för att fox ska garantera funktion i alla väder/höjd/temperatur förhållanden. Servar du den 1 gång per år och inte kör uteslutande 125h rampage i moab med regn så bör du ha funktion för ett år.

Du missförstår nog, vill ha en dämpare som jag kan göra service på hemma (helst) , vart lämnar du din? hur många mil har du på din? Eller timmar? Hur mycket ”tappar” den under de 125 timmarna? Har du 2018 års modell? Har du med open/firm? Finns bra erbjudanden på dem.. kör du 200X51? 21.84 fox hårdvara?

Av:
    Scut
    KiwiQ skrev:
    Scut skrev:
    KiwiQ skrev:

Vad tror ni om coil?

Du missförstår nog, vill ha en dämpare som jag kan göra service på hemma (helst) , vart lämnar du din? hur många mil har du på din? Eller timmar? Hur mycket ”tappar” den under de 125 timmarna? Har du 2018 års modell? Har du med open/firm? Finns bra erbjudanden på dem.. kör du 200X51? 21.84 fox hårdvara?

Om du vill göra service hemma så går det alldeles utmärkt. Fox har fina guider på sin hemsida. Däremot så behöver du införskaffa relevant utrustning och ha kompetens. Jag har inte utrustning/utrymme så jag betalar gärna en summa för att någon kompetent person utför service på min X2a.

Min är en 2018 med climbswitch i 200x57 med distans så att den blir 200x51. Kommer ursprungligen från min specialar enduro. Införskaffades i för snart ett år sen och har gått sen dess med avbrott för kortning av slaget hos JBP (ingenting i övrigt byttes eller fylldes på).

JBP kommer att få göra en fullservice på den i vinter. (jag har inte märkt någon degradering i funktion under året) Nu när det har blivit kallare så har jag minskat retur -, och kompressiondämpning eftersom temperaturen påverkar oljans viskositet.
    Sag ställs in innan varje tur. Jag snittar ungefär 6h i veckan om man slår ut det på ett år. Hårdvaran är den som följde med original dämparen.

Av:
    Douglaslindevall
    Tack för all värdefull input i denna tråd! Vecka 8 kommer den, God Jul!
    Skärmavbild 2018-12-18 kl. 14.03.18.png

Av:
    AX3L
    Douglaslindevall skrev:
    Tack för all värdefull input i denna tråd! Vecka 8 kommer den, God Jul!

Sikken skönhet! Grattis!

Av:
    happymtb.fr
    Är det nån slags estetiskt ängslighet som gör att många cyklar designas med sadelröret parallellt med gaffeln?

Att ha en sadelrör som går igenom vevhuset och inte framför samt att ha en hyffsat brant vinkel på den har bara fördelar när man ta hänsyn till var sadeln hamnar för olika benlängder samt var sadeln hamnar när den är nedsänkt.

========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Rockshox Yari Moco
    - Formula skivor

Av:
    alum
    Premiärturen! (Det blev en orange...)
    Känns klart tyngre än min gamla Blur, men sjukt mycket mer kompetent. Lättare att klättra också (bättre fäste) trots att den känns mer monstertruckig. Mycket nöjd hittills! :)
    EED7772A-9C68-4EE1-9815-3484A321C0DE.jpeg

Av:
    KiwiQ
    happymtb.fr skrev:
    Är det nån slags estetiskt ängslighet som gör att många cyklar designas med sadelröret parallellt med gaffeln?

Att ha en sadelrör som går igenom vevhuset och inte framför samt att ha en hyffsat brant vinkel på den har bara fördelar när man ta hänsyn till var sadeln hamnar för olika benlängder samt var sadeln hamnar när den är nedsänkt.

Det handlar inte om estetisk ängslighet, alla under 1.80 kommer inte att ha problem med sadelrörets vinkel. En brantare vinkel på sadelröret har ju samtliga: ibis, yeti, osv osv på sina 2019 modeller. Vilket medför att du hamnar mer centrerat på cykeln och med en offsett som inte är 51mm på gaffeln (som transition har använt sig av sedan 2017/2018?)

För mig som är lång med så är SC Geomtri mer optimal, då jag känner att jag ska flyga över styret på de nya brantare sadelrören och dess geomtri.

Jag har en XXL hightower ram med one ups aluminium pedaler som är supertunna (tunnare än deras plast pedaler) detta har medfört att jag sitter och trampar ”mitt i cykeln” och inte sitter på ”bakhjulet”, jag tror de allra flesta över 1.90 har svårt att hitta en optimal cykel men min hightower känns ”spot on” nu med 170mm dropper och en sadel som inte ”höjer” längden allt för mycket.

Otroligt trampeffektiv och klättrar klanderfritt

Den bästa uppgraderingen var att sätta på en FOX 36 Kashima 2019 med 150mm i slaglängd då mitt reach blir kortare (flyttar även sadelröret bak något dock) den är så sjukt mycket styvare än Fox 34.

Hur tycker du att en optimal geo ser ut?

Av:
    KiwiQ
    alum skrev:
    Känns klart tyngre än min gamla Blur, men sjukt mycket mer kompetent. Lättare att klättra också (bättre fäste) trots att den känns mer monstertruckig. Mycket nöjd hittills! :)

Har också en orange, älskar färgen. Vad är det för byggkit på din? Jag byggde min själv (köpte enbart ramen)

Av:
    Crossmax
    Apapap, nu känner jag att Hightowern börjar komma oroväckande nära Ripmon i slaget om Svennebananhoj 2018!

---------------------------------------------------

Av:
    Lingon
    happymtb.fr skrev:

Hightower LT är väl ett fulhack? Framtriangeln var inte designad för en så lång gaffel från början. Det är väl delvis därför sadelröret blir så extremt flackt.

Av:
    alum
    KiwiQ skrev:
    alum skrev:

Har också en orange, älskar färgen. Vad är det för byggkit på din? Jag byggde min själv (köpte enbart ramen)

S-kitet blev det. Kändes som en ok kompromiss mellan pris och kit. Tycker dock att växel och pinn-reglage är lite ”sega” mot vad jag är van vid. Vet inte om de är sega i sig eller om det har med vajerhöljena att göra?

Förresten vad kör ni för tryck i däcken? Känns som att denna klarar betydligt lägre än min gamla cykel. Sitter minion II 2.3 just nu.

Av:
    happymtb.fr
    KiwiQ skrev:
    Trevligt att du är nöjd med din cykel, det ska man vara! Min inlägg var inte riktad bara till Hightower men till alla andra också: Evil following, stympy, Kona process, osv...

Jag har ingen exakt bild av vad en optimal geo ska vara men när det gäller sadelrörvinkeln vill jag att den effektiva vinkeln och den aktuella ska vara lika, gärna 75° eller mer.
    Om den aktuella vinkeln är för flack, dom med långa ben hamnar för långt bak och har svårt att få tryck på framhjulet i uppförsbackar. Andra problem med skeva sadelrör är att sadeln hamnar onödigt långt fram när stolpen ligger i sänkt läge vilket förhindrar rörligheten av åkaren

Mina annonser:
    - Rockshox Yari Moco
    - Formula skivor

Av:
    theBrand
    happymtb.fr skrev:
    KiwiQ skrev:
    Trevligt att du är nöjd med din cykel, det ska man vara! Min inlägg var inte riktad bara till Hightower men till alla andra också: Evil following, stympy, Kona process, osv...

Jag har ingen exakt bild av vad en optimal geo ska vara men när det gäller sadelrörvinkeln vill jag att den effektiva vinkeln och den aktuella ska vara lika, gärna 75° eller mer.
    Om den aktuella vinkeln är för flack, dom med långa ben hamnar för långt bak och har svårt att få tryck på framhjulet i uppförsbackar. Andra problem med skeva sadelrör är att sadeln hamnar onödigt långt fram när stolpen ligger i sänkt läge vilket förhindrar rörligheten av åkaren

För just Santa Cruz handlar det nog om att få länkarna till baktriangeln på rätt ställe.

Av:
    happymtb.fr
    Bra poäng! 👍
    Jag hade missat att den främsta infästning var så långt fram på den nedersta... även om det går säkert att gå runt detta på nåt vänster!

Mina annonser:
    - Rockshox Yari Moco
    - Formula skivor

Av:
    PatrikHA
    Fråga kring styre.
    Kör idag Renthal alu, fatbar 35mm 800mm, rise 20mm, ram xxl 197cm lång.
    Kan inte säga det funkar illa men nyfiken på vad kolfiber skulle göra för skillnad.
    Vad kör ni, material, rise osv?

Av:
    AX3L
    PatrikHA skrev:
    Fråga kring styre.
    Kör idag Renthal alu, fatbar 35mm 800mm, rise 20mm, ram xxl 197cm lång.
    Kan inte säga det funkar illa men nyfiken på vad kolfiber skulle göra för skillnad.
    Vad kör ni, material, rise osv?

Jag har också vägt lite fram och tillbaka för kolfiberstyre. Just nu sitter standard raceface styret på, 35mm. En del hävdar att kolfiber ger betydligt mindre små vibrationer, andra att det mer sitter i huvudet. Kanske beror det på vilken gaffel och handtag du har och såklart vilket styre. I teroin borde det ge mindre värmeledning på vintern också, men iom handtagen som isolerar vet jag inte om det ger någon praktisk skillnad.

Ska bli kul att höra vad folk tycker! Det är inte min första prio på uppgraderingslistan just nu, men det kanske ändras.

Av:
    larsaw
    Äh! Köp foam-grips så blir du av med problemet samt får ett minsta hack i plånboken (samt slippa nojja för om styret höll efter senaste kraschen...)

EDIT: Vill du prompt minska vibrationerna skulle jag gått på semiplus-däck (dvs 29x2.6”) och/eller Spank Oozy Trail VibroCore-styre: https://spank-ind.com

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-07 13:32 av larsaw.

Av:
    lundatok
    Jag har ett Renthal i kolfiber som jag tycker tar en hel del vibrationer.

Av:
    Leffe
    När jag bytte till kol på min giant (såld nu och har en HT som ska skruvad ihop) så kändes hela fronten mycket mer diffus, det styret (easton) tog nog bort för mycket tror jag eller så var mitt gamla alustyre väldigt stiff.

Mitt nästa blir kol ändå men bredare, mitt nuvarande på 720 är någon cm för kort

Av:
    KiwiQ
    Jag skulle säga att det handlar, i alla fall för min del om gaffeln, när jag nyligen köpte en 36 FOX 2019, innan den en FOX 34 2018 hade jag lite bekymmer med smärta i händer. Kan säga att 36 är ljusår ifrån 34, den tar alla vibrationer, känner aldrig något i händer längre. Kör med woolfoth foam
    Och RF turbine R 35 alu styre plus Turbine R Stem.

Har hört att SIX C kol styret är för styft.

Mina to go om jag skulle köpa kol är RF NEXT R eller Santa Cruz egna, men SC gör inga i 35mm rise.. ska tydligen ge bra dämpning av vibrationerna.

Jag skulle väl kunna tänka mig kol men det ligger en bit bort på köplistan...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-07 15:40 av KiwiQ.

Av:
    KiwiQ
    Äntligen bestämde jag mig för vilken bakdämparen som fick ersätta dps

DVO topaz, känns som en ny cykel, riktigt jäkla nöjd! Passar VPP mycket bra

Av:
    Leffe
    KiwiQ skrev:

Såg din annons och även någon annans (som också sålde från en HT) för ett tag sedan.

Undrar dock varför ni säljer foxarna? Var det inte monarken som var kass på HT’n?

Av:
    Scut
    Leffe skrev:
    KiwiQ skrev:

Såg din annons och även någon annans (som också sålde från en HT) för ett tag sedan.

Undrar dock varför ni säljer foxarna? Var det inte monarken som var kass på HT’n?

Den andra kommer från mig.
    DPSen är riktigt trevlig, orsaken är att jag har en FOX Float X2 sedan tidigare som går att ställa in bättre för min vikt (100kg) och viss typ av dämparsnobberi och coolhetsfaktorn med Inline vs. Piggyback.

Fox Float DPS är nog en av det bästa inlinedämparna som går att få tag på. Men som tungviktare i cykelparker så saknar HT-tuningen lite stöd och bottnar gärna.

Jag står och velar ifall jag skall behålla den som reserv och göra den mer progressiv.

Av:
    KiwiQ
    Leffe skrev:
    KiwiQ skrev:

Även jag var väldigt nöjd med min, jag är lång och väger runt 85-87 kilo fullt kittad med vatten osv osv visst kan jag skicka den på någon sorts special tune för just mig eller slänga in volume ”bands” för att få den som jag vill ha den, den kommer med en (gul spacer)från FOX, men där kan man ju byta och trixa om man vill. Jag kan tycka att man förlorar lite av det ”poppiga” och ”lekfulla” om jag bara fyller den med spacers så den klarar av min vikt och att jag inte sitter för djupt ner i dess ”travel”

Och på VPP är 30% sag (iaf för mig) då min Hightower är som bäst, med en Topaz så packar den inte ihop så lätt över mycket stök, det är väl som att jämföra en 32 gaffel med en 36, mycket mer stöd och du kan plöja över rötter,stenar, drops, så kände jag inte med dps den var för nervig och klen,de är mer muskler helt enkelt i en topaz

Men en Dps duger åt 90%. Även mig, men vill ha en stabilare platform som jag kan plöja med

Av:
    Leffe
    Ah ok, då förstår jag!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in