• Re: Santa Cruz Hightower - The tråd

Av:
    AX3L
    Jag är framförallt glad att man behåller 27.5+/29" kompabiliteten. Nya Hightowern kan absolut bli aktuell den dagen det är dags att byta, men ärligt talat är jag så vansinnigt nöjd med den att det lär dröja om inget oväntat inträffar.

Av:
    KiwiQ
    AX3L skrev:
    Jag är framförallt glad att man behåller 27.5+/29" kompabiliteten. Nya Hightowern kan absolut bli aktuell den dagen det är dags att byta, men ärligt talat är jag så vansinnigt nöjd med den att det lär dröja om inget oväntat inträffar.

Håller med, kände absolut inget "wow" när jag såg nya HT'n. Tycker vissuelt att dämpar positionen är estetiskt noll tilltalande, nu ser alla SC hojar i princip identiska ut.. Konstigt att HT V2 inte tar större däck än 2.4.. Vissa 2.5 enligt SC. WELL, den är nog din..

Av:
    Rattnalle
    Den stora tomma framtriangeln och kulören algblomnings-grönt gör ju inte direkt underverk.. :-)
    Samma lika som tidigare protes-beige de haft.

Men den är säkert kompetent. Geometritabellen är ju fin även om ramen inte är det.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    KiwiQ
    KiwiQ skrev:
    AX3L skrev:

Håller med, kände absolut inget "wow" när jag såg nya HT'n. Tycker vissuelt att dämpar positionen är estetiskt noll tilltalande, nu ser alla SC hojar i princip identiska ut.. Konstigt att HT V2 inte tar större däck än 2.4.. Vissa 2.5 enligt SC. WELL, det är nog en väldigt fin och alldeles säkert en kompetent hoj, ..

Av:
    glitch
    Leffe skrev:
    Men är inte den nya mer lik HTLT? Och vad kommer då ersätta HT, egentligen?

Tallboy 4. Den kommer garanterat få 120 slag.

Blur 100mm
    Tallboy 4 120 (nuvarande är 110)
    Hightower 140
    Megatower 160

Av:
    magnil
    Geo på HT2 och MT är förvånansvärt lika, se tabell på XL. Undrar hur mycket trögare MT är på plattstig/uppför?

Skärmavbild 2019-07-02 kl. 14.48.59.png

Av:
    Leffe
    KiwiQ skrev:
    AX3L skrev:

Håller med, kände absolut inget "wow" när jag såg nya HT'n. Tycker vissuelt att dämpar positionen är estetiskt noll tilltalande, nu ser alla SC hojar i princip identiska ut.. Konstigt att HT V2 inte tar större däck än 2.4.. Vissa 2.5 enligt SC. WELL, den är nog din..

Samma här, fantastiskt nöjd med min och jag har inte ens testat den på ett berg än...

Tyckte den nya såg snygg ut när den kom men sen såg man förra modellen igen och tänkte; den gamla är fortfarande riktigt nice, olika....
    Den snyggaste kulören hittills är lätt den militärbruna på OGHT ?

Av:
    Lingon
    glitch skrev:
    Leffe skrev:

Blur 100mm
    Hightower 140
    Megatower 160
    Håller inte med om att den nya är mer lik HTLT. Det skiljer ju bara 5mm i slag, 135 vs 140. Och många kör ju redan sina HT 29:or med 150-gaffel..
    HT ersätts av HT och HTLT ersätts av MT. :)

Av:
    AX3L
    Lingon skrev:
    glitch skrev:
    Leffe skrev:

Blur 100mm
    Hightower 140
    Megatower 160
    Håller inte med om att den nya är mer lik HTLT. Det skiljer ju bara 5mm i slag, 135 vs 140. Och många kör ju redan sina HT 29:or med 150-gaffel..
    HT ersätts av HT och HTLT ersätts av MT. :)

Jag håller med! Fast jag tror ändå att HTLT faller lite mellan stolarna eftersom MT är betydligt kralligare. Men det skulle inte förvåna mig om det kommer en ny HTLT baserat på den nya. Med tanke på hur lika alla nya SC cyklar är skulle det ju mycket väl kunna vara så att det finns utrymme för 150mm slag på nya HT också med en annan länk.

Av:
    pnyberg
    Alltså, nu kanske jag är faar off men. Jag tycker att jag får rätt mkt pedalstrikes på min XL Capra 29 när den står i Low, och då är den 348mm över backen och det är 4mm högre än av nya HT är i high?!
    Är det något jag missar eller cyklar man över inte stock och sten i USA eller behöver man aldrig trampa med den nya HTn?

Av:
    AX3L
    pnyberg skrev:
    Alltså, nu kanske jag är faar off men. Jag tycker att jag får rätt mkt pedalstrikes på min XL Capra 29 när den står i Low, och då är den 348mm över backen och det är 4mm högre än av nya HT är i high?!
    Är det något jag missar eller cyklar man över inte stock och sten i USA eller behöver man aldrig trampa med den nya HTn?

En uppenbar skillnad där är ju SAG, som är betydligt större räknat i mm på en Capra än en HT i och med mer slag (30% av 170mm är mer än 30% av 150).

Med det sagt så jo, det där med pedal strikes är ju helt klart ett reellt problem med moderna "low long and slack" hojar. Antagligen för att man som sagt mestadels inte kör den typen av naturlig stig i USA.

Av:
    pnyberg
    AX3L skrev:
    pnyberg skrev:

En uppenbar skillnad där är ju SAG, som är betydligt större räknat i mm på en Capra än en HT i och med mer slag (30% av 170mm är mer än 30% av 150).

Med det sagt så jo, det där med pedal strikes är ju helt klart ett reellt problem med moderna "low long and slack" hojar. Antagligen för att man som sagt mestadels inte kör den typen av naturlig stig i USA.
    ¨

Ok. 30% av 160 för min del (har inte pro race versionen).
    Men det blir ju fortfarande att BB på HT är lägre i high än vad min är i low med en heeeel jävla mm!!!!!
    Diss iss krjäjsy!

Av:
    Lingon
    pnyberg skrev:
    Ok. 30% av 160 för min del (har inte pro race versionen).
    Men det blir ju fortfarande att BB på HT är lägre i high än vad min är i low med en heeeel jävla mm!!!!!
    Diss iss krjäjsy!
    Caprans länkage är extremt proggresivt och du gungar enkelt igenom första 2/3 av slaglängden innan det börjar stötta emot. Plocka ur alla tokens ur dämparen om du inte redan gjort det. Dessutom stämmer inte YT:s geometritabell exakt. Den är en smula lägre i verkligheten.
    Lång hjulbas bidrar ju också till pedalstrikes, så det blir kanske lite mer ofrivillig markontakt med nya HT.

Av:
    mafakka
    Testade Gömmaren i helgen med min HT med Maxxis Rekon och behövde pumpa upp däcken för att slippa genomslag. Kör i vanliga fall med lågt däcktryck men gillade att det var mer lättrullat, dock tycker jag greppet var lite sådär uppför med det höga trycket.

Har ni något bra tips på ett Tubeless 27,5+ som är lättrullat? Kör mest i Fiskartorpet vilket sällan är särskilt lerigt och saknar relativt otekniskt.

Av:
    Watchtower
    Tjena.

Gällande OGHT, är länkageskruvarnas fattning i tum?

Håller på att skruva ihop en HT och tyckte att mina insexor hade dålig passning i länkageskruven, så vågade inte ta i för risken att pajja skallen.

Eller måste jag köpa nya verktyg.. ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-15 14:36 av Watchtower.

Av:
    JesperA
    mafakka skrev:
    Testade Gömmaren i helgen med min HT med Maxxis Rekon och behövde pumpa upp däcken för att slippa genomslag. Kör i vanliga fall med lågt däcktryck men gillade att det var mer lättrullat, dock tycker jag greppet var lite sådär uppför med det höga trycket.

Har ni något bra tips på ett Tubeless 27,5+ som är lättrullat? Kör mest i Fiskartorpet vilket sällan är särskilt lerigt och saknar relativt otekniskt.
    Rekon är ett bra däck för det du beskriver, men du nämner inte vilket däcktryck du anser lågt & högt. Ibland har jag gått upp till 1.8bar på Rekon bak under transportsträckor för att få bättre rull men har aldrig tyckt att det fattas grepp uppför ens då.

Får inte ihop din ekvation riktigt, du tyckte greppet i Rekon var för dåligt men letar ändå efter ett mer lättrullat däck vilket man i många fall bara får genom lägre profil & andra egenskaper som lär kompromissa greppet ännu mer än Rekon.

Edit: Kom på, vissa Maxxis däck är ganska lufttrycks-känsliga enligt vissa, har sett många beskriva markanta skillnader i egenskaper vid körning vid bara 1 eller ett par PSI skillnad, om det gäller Rekon också vet jag inte. Har inte märkt av detta fenomen själv men kan ju vara värt för dig att testa en sväng till & experimentera med trycket

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-15 14:46 av JesperA.

Av:
    AX3L
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Håller på att skruva ihop en HT och tyckte att mina insexor hade dålig passning i länkageskruven, så vågade inte ta i för risken att pajja skallen.

Nejnej, det är metriska! Vanliga 4mm för "hylsorna" samt de små och 8mm för de stora axlarna om jag inte missminner mig. Så ja, nya verktyg låter som nästa steg.

Av:
    Watchtower
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Nejnej, det är metriska! Vanliga 4mm för "hylsorna" samt de små och 8mm för de stora axlarna om jag inte missminner mig. Så ja, nya verktyg låter som nästa steg.

Tack!
    Tur att jag fråga.
    Då har jag en bra anledning att köpa nya t-handtag då.

Av:
    AX3L
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Tack!
    Tur att jag fråga.

Om du tycker bra verktyg kostar mycket, prova att använda dåliga verktyg och betala för reparationerna det meför ;)

Av:
    Watchtower
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Tack!
    Tur att jag fråga.

Om du tycker bra verktyg kostar mycket, prova att använda dåliga verktyg och betala för reparationerna det meför ;)

Nej då, betalar gärna för bra verktyg. Däremot är nog de 'multi-insexverktygen' sällan någon höjdare. Har gärna ett gäng bra t-handtag :)

Av:
    glitch
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Tack!
    Tur att jag fråga.

Nej då, betalar gärna för bra verktyg. Däremot är nog de 'multi-insexverktygen' sällan någon höjdare. Har gärna ett gäng bra t-handtag :)
    Är ramen ny eller beggad? För hårdvaran är av mjukost så om den är beggad har någon annan redan skruvat där och rundat lite.

Av:
    Watchtower
    glitch skrev:
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    AX3L skrev:
    Watchtower skrev:
    Tjena.

Tack!
    Tur att jag fråga.

Är ramen ny eller beggad? För hårdvaran är av mjukost så om den är beggad har någon annan redan skruvat där och rundat lite.

Ramen är helt ny. Köpt på start fitness. Undrar dock om de monterar ihop sving och dämpare på plats, eller om det sker hos SC.

Av:
    Boromir
    Ska byta ut min Trance och valet står mellan SC 5010 för att kunna återanvända vinterdäck mm eller Hightowerför att få 29". Jag har fått ett bra erbjudande på en 2019 (gamla) C S-build.
    Hur mycket skiljer nya vs gamla Hightower åt vad gäller effektivitet och ANNAT? Hemmacyklingen är teknisk med mycket rötter, men platt.

//T

Av:
    Kriegarn
    Boromir skrev:
    Ska byta ut min Trance och valet står mellan SC 5010 för att kunna återanvända vinterdäck mm eller Hightowerför att få 29". Jag har fått ett bra erbjudande på en 2019 (gamla) C S-build.
    Hur mycket skiljer nya vs gamla Hightower åt vad gäller effektivitet och ANNAT? Hemmacyklingen är teknisk med mycket rötter, men platt.

//T

Kan bara säga att jag är imponerad av hur fantastiskt bra min HTLT-19 är på platten.

Av:
    Boromir
    Kriegarn skrev:
    Boromir skrev:

//T

Kan bara säga att jag är imponerad av hur fantastiskt bra min HTLT-19 är på platten.

Men HTLT är väl närmare Bronson?

Av:
    Johan777
    Hej på er, jag läste i en annan tråd (kommer inte ihåg vilken sida) ang fettet i nedre länkaget. Det var också en kille som hade frågat Sc vilket fett dom använde och han fick till svar att vid montering använde dom ett marin fett och till påfyllningen via nipplar så använde dom Mobil 1 fett just för att det passade fint med fettspruta. Ju mer jag tänker på det så borde ju Mobil 1 fett det röda då fungera till typ allt. Det var något liknande som vi också använde i lumpen fast då hette det rödfett och det använde vi till allt från kardanaxlar till tältpinnar. ;-) Vad tror ni om det?

Av:
    Scut
    Jag mailade och frågade SC vad de använde och de svarade marinfett med kalcium/litium tvål.

Vad mobil 1 röda består av har jag ingen aning men jag vet att man kan få roliga effekter när man blandar additiver och olika basar/tvålar. Fast då har det framförallt gällt applikationer med högre tryck och värme.

-----------------------------------------------------
    Fat cyclist drinking coffee

Av:
    Vizual54
    Det här använder jag till nedre länken på min. Har funkat finfint hittills. Används såklart till en massa annat också.
    https://www.marinaman.se

Av:
    Kriegarn
    Vizual54 skrev:
    Det här använder jag till nedre länken på min. Har funkat finfint hittills. Används såklart till en massa annat också.
    https://www.marinaman.se

Bra webshop där man även kan köpa (fungerande!) fettspruta inkl extra slang. Jag köpte där - litar på båtfolket.

Av:
    thefinger
    Skulle experterna säga att detta är en bra deal eller rekommenderar ni något annat? 2017 HT

https://www.bike24.com

Av:
    mafakka
    VIll rekommendera fettpistolen jag precis köpt, riktigt enkel och smidig att använda, tog ca 1 vecka för leverans: https://www.ebay.co.uk.

//Richard

Av:
    AX3L
    thefinger skrev:
    Skulle experterna säga att detta är en bra deal eller rekommenderar ni något annat? 2017 HT

https://www.bike24.com

Förutom att den verkar äckligt dyr var den ju inte i lager? En 200x51 Monarch plus kan du få på Bikester för 3700kr https://www.bikester.se (oklart vilken tune Santa har, men det är inget jag skulle hänga upp mig på).

Annars är ju Fox DPX2 eller X2 vanliga rekommendationer. Skulle jag byta till findämpare på min hade det nog åkt på en DVO Topaz https://www.bike24.com 200x51 (egentligen ska det vara 200x51, men 200x50 borde vara inom felmarginalen).

Av:
    glitch
    Toooopaz! Eller för den snåle Mcleod.
    Monarch verkar så där.

Av:
    jofahjalm
    glitch skrev:
    Monarch verkar så där.

Haha!

Av:
    PeTeR sNaBb
    Tänkte bara som allergiker av knak och knäpp dela med mig av min första upplevelse av det på min SCHT - 19. På min var det inte styr, vevlager eller sadel som lät utan länkaget, släppte bara på samtliga skruvar och smorde, drog sedan med moment, som förövrigt är i mitt tycke lite oklart vad som gäller, någon som vet?

Av:
    Lingon
    PeTeR sNaBb skrev:
    Tänkte bara som allergiker av knak och knäpp dela med mig av min första upplevelse av det på min SCHT - 19. På min var det inte styr, vevlager eller sadel som lät utan länkaget, släppte bara på samtliga skruvar och smorde, drog sedan med moment, som förövrigt är i mitt tycke lite oklart vad som gäller, någon som vet?
    Dom bytte från vinkelkontakt- till radiella lager 2018. Dom nya skall dras med 20Nm.

Av:
    glitch
    Moment står ju på sprängskissen i "bike archive", men dubbelkolla att du tittar på momenten för din årsmodell.

Såg att fettnippeln numera är på sidan av länken, kanske gör det lättare och mindre kladdigt att fylla fett nu då.

Av:
    PeTeR sNaBb
    Ok, tack för info kollar på SC sidan ??

Av:
    feeblesmith
    glitch skrev:
    Monarch verkar så där.

Suntour säljer Topaz billigt men den heter då TriAir och har lite annat utförande med ifp istället för blåsa. Dessutom slipper man grönt. Bra budget alternativ.

Av:
    thefinger
    Är detta en bra deal? https://www.bike24.com

Av:
    feeblesmith
    thefinger skrev:

Om andra bilden stämmer är det fel dämpar fäste om den skall sitta på Hightower. Värt att kolla innan beställningen, beskrivning och bilder kan ju vara felaktiga.

Av:
    thefinger
    feeblesmith skrev:
    thefinger skrev:

Om andra bilden stämmer är det fel dämpar fäste om den skall sitta på Hightower. Värt att kolla innan beställningen, beskrivning och bilder kan ju vara felaktiga.

Fungerar denna då? Läst att man skall kunna köra en 200x57 i ramen?!
    https://www.wiggle.se

Av:
    AX3L
    thefinger skrev:
    feeblesmith skrev:
    thefinger skrev:

Fungerar denna då? Läst att man skall kunna köra en 200x57 i ramen?!
    https://www.wiggle.se

Jo många experimenterade med det innan LT kom. Det går säkert, och den enda reella risken är väl kanske skrap på sadelröret.

Av:
    KiwiQ
    Topazen är riktigt bra, den tune som kommer "stock" med Topazen passar HT väldigt bra, 200×50 är rätt storlek. Om man är vild kan man enkelt få 7mm till och köra long shock med 150 gaffel i high läget utan problem

Av:
    Lzb
    Så, funderar på att slå till på ny hightowern. Dock så har jag så klart storleksångest. Är 178 cm lång så jag ligger 3cm in på vad Santa rekommenderar som large. Ska man bara lita på vad Santa rekommenderar, även om man är nära nedåt i storlek? Min nuvarande cykel har 435 cm reach. Känns mycket att gå upp till 470. Vill inte att det ska bli ohanterbart att lyfta framhjulet eller få vikt på det. Är samtidigt rädd att mediumen ska kännas liten när man sitter ner pga sadelstolpvinkeln. Någon som kan hålla mig i handen medan jag bestämmer mig?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ