• Re: Santa Cruz Hightower - The tråd

Av:
    LDG
    Jag är 178 och kör en cykel med 457 i reach tillsammans med en 35mm stam.
    Längre cykel hade kanske hjälpt i högfartstök men hade blivit tråkigare att cykla enligt mig. Välj medium så du har en cykel du kan flytta lättare på stigen.
    Bara för att folk som recenserar och är grym på hoj gillar superlånga cyklar betyder inte det att gemene man har roligare på en lång cykel

Av:
    glitch
    Köp large. Reach är ett trubbigt mått på cykelns storlek om inte ALL din cykling är stående ;-)

Av:
    AX3L
    +1 på large! Men ytterligare en indikation är ditt ap-index. Har du korta armar (vingspann kortare än din längd) och kort överkropp/långa ben talar det för att sizea ner och motsvarande för att sizea upp. Har du korta ben bör man ju också säkerställa att sadelröret är tillräckligt kort för att få in en rimlig dropper, men det brukar inte vara några problem på nyare SC.

Men man kan också inse att många "mer moderna" cyklar är såpass mycket större att man på en lite mer konservativ cykel lätt kan sizeas upp utan problem.

Av:
    bjorkkis
    Lzb skrev:
    Så, funderar på att slå till på ny hightowern. Dock så har jag så klart storleksångest. Är 178 cm lång så jag ligger 3cm in på vad Santa rekommenderar som large. Ska man bara lita på vad Santa rekommenderar, även om man är nära nedåt i storlek? Min nuvarande cykel har 435 cm reach. Känns mycket att gå upp till 470. Vill inte att det ska bli ohanterbart att lyfta framhjulet eller få vikt på det. Är samtidigt rädd att mediumen ska kännas liten när man sitter ner pga sadelstolpvinkeln. Någon som kan hålla mig i handen medan jag bestämmer mig?

Jag gick från M 440 (YT Jeffsy 27) till L 470 (Ibis Ripmo) och ångrar mig inte, tycker den är lätt att dra på bakhjulet och flytta i sidled och väldigt skön nedför, hade inte velat ha en mindre cykel :)

Av:
    Lzb
    Tack för era svar. Ja, apindex på +4 och normala ben samt bjorkkis erfarenhet talar ju absolut för large. Blir en byggtråd ifall jag slår till.

Av:
    AX3L
    Kan som kuriosa säga att jag på 1840mm över havet trivs väldigt bra på min XL OGHT. Skulle absolut inte vilja ha en mindre hoj utan om något en ännu lite större. Jag har ungefär samma apindex som dig också, korta 84cm ben men långa armar.

Av:
    somebody
    1 cm kortare än dig och trivs bra med 475mm reach

Av:
    Vizual54
    Lzb skrev:
    Så, funderar på att slå till på ny hightowern. Dock så har jag så klart storleksångest. Är 178 cm lång så jag ligger 3cm in på vad Santa rekommenderar som large. Ska man bara lita på vad Santa rekommenderar, även om man är nära nedåt i storlek? Min nuvarande cykel har 435 cm reach. Känns mycket att gå upp till 470. Vill inte att det ska bli ohanterbart att lyfta framhjulet eller få vikt på det. Är samtidigt rädd att mediumen ska kännas liten när man sitter ner pga sadelstolpvinkeln. Någon som kan hålla mig i handen medan jag bestämmer mig?
    FWIW, jag är 176cm och kör en OGHTLT i large. Skulle inte skada med lite längre reach så jag skulle nog gå på largen om jag skulle byta upp mig till en 2020.
    Sen beror det väl lite på vilken typ av cykling du ämnar utföra med hojjen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 13:02 av Vizual54.

Av:
    odbro
    Byggde upp min HT v2 igår och premiära idag. Mycket lovande!
    Storlek XL, jag 190cm.
    D8280397-5C02-4919-916A-4753EAEB4E8E.jpeg

Av:
    Lzb
    Najs! Blått är nog färgen att välja.

Vizual54 skrev:
    Lzb skrev:
    FWIW, jag är 176cm och kör en OGHTLT i large. Skulle inte skada med lite längre reach så jag skulle nog gå på largen om jag skulle byta upp mig till en 2020.
    Sen beror det väl lite på vilken typ av cykling du ämnar utföra med hojjen.

Nä, det som skulle tala emot large är att jag verkligen inte är någon fartdemon. Men, om folk med liknande längder trivs på large så tror jag ändå att det får bli det.

Av:
    CX Grand Prix
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Åh...habegär!

Fredric, cyklar makligt på en Bird Aeris 145.

Av:
    magnil
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Snygg! Vad körde du innan? Hur känns den?

Av:
    odbro
    magnil skrev:
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Snygg! Vad körde du innan? Hur känns den?
    Kommer från Specialized sista åren, Enduro 29 -17, Enduro 29 -18 och Stumpjumper 29 -19. Kört alldeles för lite för att säga så mycket mer än att det känns lovande, men kort kontra Stumpyn som jag har färskt i minnet känns den som mer cykel trotts samma slaglängd utför. Mer lik Enduron (17-19). Neutralare vid klättringar än bägge dessa. Kräver lite mer fart än Stumpyn för att vakna till liv.
    Tror det blir en perfekt allrounder för mig!

Av:
    Westman
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Snygg!

Av:
    CX Grand Prix
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Såg att HT v2 fanns på MTBStore för ett tag sedan, men hittar den inte där längre. Ngn som vet varför? Att handla hos en vettig lbs är ett stort plus för mig.

Av:
    odbro
    CX Grand Prix skrev:
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Såg att HT v2 fanns på MTBStore för ett tag sedan, men hittar den inte där längre. Ngn som vet varför? Att handla hos en vettig lbs är ett stort plus för mig.
    Kan i form av anställd i nämnda butik meddela att det beror på ett byte av plattform för vår site. Kommer förhoppningsvis ordna till sig och dyka upp på webben i veckan igen! Min cykel står på jobbet ibland, men vi har även en Large beställd med leverans senare i höst om någon vill känna och klämma.

Av:
    CX Grand Prix
    odbro skrev:
    CX Grand Prix skrev:
    odbro skrev:
    Storlek XL, jag 190cm.

Kan i form av anställd i nämnda butik meddela att det beror på ett byte av plattform för vår site. Kommer förhoppningsvis ordna till sig och dyka upp på webben i veckan igen! Min cykel står på jobbet ibland, men vi har även en Large beställd med leverans senare i höst om någon vill känna och klämma.

Grymt! Och då kan jag förhoppningsvis även reda ut ångesten mellan XL eller L, även om jag lutar starkt mot L. Meddela gärna när den finns i butiken.

Av:
    PeTeR sNaBb
    Hur går det för era SC får de komma ut i mörkret och geggan?!
    IMG_20190925_192620.jpg

Av:
    PeTeR sNaBb
    Hösten är här ??
    IMG_20190910_122805.jpg

Av:
    Rattnalle
    Är det någon som har en Hightower i L av 2020 modell man kan få provcykla en kort sväng i Göteborg?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    PeTeR sNaBb
    Har de ingen på mtb store du kan prova en sväng?!

Av:
    Bladin
    Är det nån som provat att köra sin Hightower LT med en 51mm dämpare (istället för 57mm)? Borde ju ge ca 135mm fjädringsväg. Jag är ju egentligen väldigt nöjd med hur LT:n är att trampa med. Men tror inte jag behöver 150mm till gubbcyklingen jag gör.

Av:
    AX3L
    Bladin skrev:
    Är det nån som provat att köra sin Hightower LT med en 51mm dämpare (istället för 57mm)? Borde ju ge ca 135mm fjädringsväg. Jag är ju egentligen väldigt nöjd med hur LT:n är att trampa med. Men tror inte jag behöver 150mm till gubbcyklingen jag gör.

Att göra det motsatta på vanliga HT var ganska vanligt innan LT kom. Det skiljer ju I designen på en länk också, men jag kan hur som helst inte se vad som skulle vara farligt med det. Och oftast behövs bara en spacer I dämparen eftersom den är samma hårdvara i övrigt på de två.

Däremot tror jag inte du vinner direkt nåt på det. Reviewsen sa ju att HT och HTLT hade väldigt snarlik trampeffektivitet. Sätt ev i en spacer eller två till luftburen så den blir lite mer progressiv och öppna kompression så får du ungefär samma sak. Fast då har du fortfarande reserven kvar OM det skiter sig kungligt.

Av:
    Bladin
    AX3L skrev:
    Bladin skrev:

Att göra det motsatta på vanliga HT var ganska vanligt innan LT kom. Det skiljer ju I designen på en länk också, men jag kan hur som helst inte se vad som skulle vara farligt med det. Och oftast behövs bara en spacer I dämparen eftersom den är samma hårdvara i övrigt på de två.

Däremot tror jag inte du vinner direkt nåt på det. Reviewsen sa ju att HT och HTLT hade väldigt snarlik trampeffektivitet. Sätt ev i en spacer eller två till luftburen så den blir lite mer progressiv och öppna kompression så får du ungefär samma sak. Fast då har du fortfarande reserven kvar OM det skiter sig kungligt.

Jag har ju både en dpx2 och en db coil dämpare. Tanken var att köra dpx:en för gubbcykling och db coilen för mer guppig åkning.

Provade med 6mm nylonbrickor i dpx:en och den tjockaste volymspacern man får ha i dpx:en. Men vettefan om jag märkte nån skillnad vid provrullning ute på vägen. Får se om det känns nått på stig sen.

Av:
    CX Grand Prix
    Köpa Hightower C S Build eller Hightower CC ram?

Förutsättningen är att jag har en 27,5 tum cykel med bromsar (Hope), dropper (Bikeyoke 165 mm), drivlina (GX Eagle), styrkombo (Renthal carbon) som jag är helt nöjd med och kan flytta över. Men behöver ju då gaffel, hjul mm. Lite jobb blir det och nya slitdelar (kassett, vajrar, vevlager, bromsslangar etc.) krävs ju. Är dålig på att skruva och får kallt räkna med att leja bort en del av jobbet.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-16 17:27 av CX Grand Prix.

Av:
    bjorkkis
    Kör på CC Ram och delar från Bird, kommer bli en fin fin HT??

Prismässigt borde det inte bli så stor skillnad.

Av:
    Rattnalle
    Det beror nog på längden arbete som lejs bort om det är en bra affär. Annars köp en momentnyckel och se det som en chans att lära dig. Det är mekaniskt inte särskilt krångligt att skruva ihop en cykel.

Av:
    roefv
    Frågan är ju om du inte "spar" pengar på att sälja Bird'en och köpa helt ny kontra köpa ny ram gaffel/hjul mm... Fast det är ju roligare att få skruva själv =)

Av:
    Rattnalle
    roefv skrev:
    Frågan är ju om du inte "spar" pengar på att sälja Bird'en och köpa helt ny kontra köpa ny ram gaffel/hjul mm... Fast det är ju roligare att få skruva själv =)
    Jag tror man får leta för att hitta en köpare som betalar nog för att få ihop den affären.

Av:
    AX3L
    Det är ju bara att sätta upp ett Excel ark och börja räkna på vad lösa ramen skulle kosta, jämfört med vad hel cykel + uppgraderingar du vill göra direkt - priset för de delar du kan tänkas sälja blir. Det billigaste brukar ju vara att köpa nån av instegsbyggena, som sagt speciellt om du får med en gaffel och ev hjul du kan leva med iaf I början. Sen får resten av grejerna vara extra eller säljas. Tänk på att de rätt ofta har en något tyngre kolfiberram som inte säljs lös, så det blir inte riktigt att jämföra äpplen med äpplen.

Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Det är ju bara att sätta upp ett Excel ark och börja räkna på vad lösa ramen skulle kosta, jämfört med vad hel cykel + uppgraderingar du vill göra direkt - priset för de delar du kan tänkas sälja blir. Det billigaste brukar ju vara att köpa nån av instegsbyggena, som sagt speciellt om du får med en gaffel och ev hjul du kan leva med iaf I början. Sen får resten av grejerna vara extra eller säljas. Tänk på att de rätt ofta har en något tyngre kolfiberram som inte säljs lös, så det blir inte riktigt att jämföra äpplen med äpplen.
    När jag gör motsvarande övning landar jag för hemmabygge på en nivå som är klart konkurrenskraftigt med de färdiga. Då får jag dessutom delar jag faktiskt vill ha vilket inte alls är självklart på ett färdigt bygge. Ska man börja byta grejer springer det snabbt iväg. Särskilt hjul och dämpare som ofta är där det sparas in på färdigbyggda.

Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    När jag gör motsvarande övning landar jag för hemmabygge på en nivå som är klart konkurrenskraftigt med de färdiga. Då får jag dessutom delar jag faktiskt vill ha vilket inte alls är självklart på ett färdigt bygge. Ska man börja byta grejer springer det snabbt iväg. Särskilt hjul och dämpare som ofta är där det sparas in på färdigbyggda.

Ska man byta ut halva cykeln är det såklart så. Men som ett litet exempel köpte jag för två år sedan min OG Hightower för 35k inkl allt, iof till väldigt bra och rabatterat pris. Den hade plusfälgar som jag inte hade valt själv, och 11-delad GX istället för Eagle. Men bygget som jag skissade på, med okej delar men inte mer än så och de flesta också till bra pris landade på strax över 43 med exakt samma gaffel. Då såldes också ramen ut för drygt 2k europengar, från en bit över 3k som den annars kostar. Men visst, betalar man fullpris på den färdiga cykeln blir kanske resultatet ett annat.

Edit: det ska ju också sägas att SC börjat speca ner sina instegsmodeller rätt hårt. När jag köpte min 2017 hade även instegscykeln vanliga Monarch RT, Pike, full GX och hjul byggda på Hope Pro4 och WTB fälgar. Nu börjar ju Revalation, billigare dämpare och snikkassetter att nästla sig in. Tråkigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 08:07 av AX3L.

Av:
    Leffe
    När jag byggde ihop min HT CC så tänkte jag att alla gamla delar är gratis, så då kostade cyklen bara 22k (priset på ramen) :)
    Efter det har jag köpt till nya hjul med kol-fälgar och XT 12-delat... Men jag vill tro att jag landar på rätt bra delar till ett bättre pris till slut, som rattnalle. Men det kräver att man vet om alla standarder och letar delar här och där, man måste tycka sånt är roligt.

Det låter inte som ett alternativ för CX Grand Prix. sälj den du har, köp en ny hel och uppgradera efter hand. Iaf om det hittat grejer till bra pris nu!

Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Rattnalle skrev:

Ska man byta ut halva cykeln är det såklart så. Men som ett litet exempel köpte jag för två år sedan min OG Hightower för 35k inkl allt, iof till väldigt bra och rabatterat pris. Den hade plusfälgar som jag inte hade valt själv, och 11-delad GX istället för Eagle. Men bygget som jag skissade på, med okej delar men inte mer än så och de flesta också till bra pris landade på strax över 43 med exakt samma gaffel. Då såldes också ramen ut för drygt 2k europengar, från en bit över 3k som den annars kostar. Men visst, betalar man fullpris på den färdiga cykeln blir kanske resultatet ett annat.

Edit: det ska ju också sägas att SC börjat speca ner sina instegsmodeller rätt hårt. När jag köpte min 2017 hade även instegscykeln vanliga Monarch RT, Pike, full GX och hjul byggda på Hope Pro4 och WTB fälgar. Nu börjar ju Revalation, billigare dämpare och snikkassetter att nästla sig in. Tråkigt.
    Allt sånt sätts ju helt ur spel om man ska utgå från att det går att få en stor rabatt någonstans.

Jag får leta mig uppåt 70k om jag ska hitta en färdig cykel som för mig motsvarar specen jag räknar på som landar runt 50.

Av:
    Raggamuffin
    Är det rätt storlek så köp Sixtens.

Annars vad är det du behöver lämna bort att få gjort? Tekniklego är svårare.

// Muffin

Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    Allt sånt sätts ju helt ur spel om man ska utgå från att det går att få en stor rabatt någonstans.

Jag får leta mig uppåt 70k om jag ska hitta en färdig cykel som för mig motsvarar specen jag räknar på som landar runt 50.

Nja, möjligen om man räknar med en one-of-a-kind rabatt som egentligen inte finns. Köper man vid rätt tid skulle jag säga att liknande rabatter på hela cyklar är ganska vanligt dock. Däremot sätts som sagt hela ekvationen ur spel om man inte hittar en färdig cykel med rätt gaffel t.ex. Så det är ju lite tur på den fronten hur cyklarna är specade. Och som sagt, har man en hel del i sina gömmor sen tidigare blir det ganska fort mycket billigare.

Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Rattnalle skrev:

Nja, möjligen om man räknar med en one-of-a-kind rabatt som egentligen inte finns. Köper man vid rätt tid skulle jag säga att liknande rabatter på hela cyklar är ganska vanligt dock. Däremot sätts som sagt hela ekvationen ur spel om man inte hittar en färdig cykel med rätt gaffel t.ex. Så det är ju lite tur på den fronten hur cyklarna är specade. Och som sagt, har man en hel del i sina gömmor sen tidigare blir det ganska fort mycket billigare.
    Eller för specifika önskemål.

Av:
    CX Grand Prix
    Tack för input. Nya HT är det som gäller, om det blir ngt. Svårt att hitta den med ngn större rabatt närmaste halvåret gissar jag.

Ram 34, gaffel ca 10, fina hjul ca 8, slitageprylar och däck ca 5, tot ca 57 tkr. Typ samma pris som C S, men bättre prylar. Fast då har jag en slaktad Bird som väl inte har ngt värde alls. Men roligare prylar och CC jämfört med C S.

Får ju snacka med Mtbstore med, de kanske har någon ide. Men först skaka fram nästan 60 loppor...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-19 15:15 av CX Grand Prix.

Av:
    CX Grand Prix
    Så många val...

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-19 14:49 av CX Grand Prix.

Av:
    Lzb
    Funderar också på XT-drivlina till min beställda Ali hightower. Men, nån som vet vilket vevparti man ska välja, 8120 med 55 mm kedjelinje eller 8100 med 52 mm? Läste nånstans att gamla hightowern var designad för 52 mm, och det är väl också det som eagle boost har?

Av:
    Lzb
    Det blir inget lättviktsbygge det här, men det visste man ju...
    20191106_193314.jpg

Av:
    glitch
    Haha mäktigt! Rejäl ram.

Av:
    Klavikel
    Tungt är ju iofs en fördel när du kör utför...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Leffe
    Lzb skrev:

Finns den nya HTn i Alu?

Av:
    Erik O
    Leffe skrev:
    Lzb skrev:

Finns den nya HTn i Alu?

Nä, bara i gjutjärn :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in