• Re: Santa Cruz Hightower - The tråd

Av:
    Rattnalle
    Klavikel skrev:
    Tungt är ju iofs en fördel när du kör utför...
    Njae. Jag köper inte riktigt det. Men en cykel med däck osv som är bra för att köra fort utför blir snabbt tung per automatik. Ramvikt som är fjädrad och centralt placerad gör kanske ingen större skada utför men knappast nytta heller.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Lzb
    Erik O skrev:
    Leffe skrev:
    Lzb skrev:
    Det blir inget lättviktsbygge det här, men det visste man ju...

Finns den nya HTn i Alu?

Nä, bara i gjutjärn :)

😥 😁

Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    Klavikel skrev:
    Njae. Jag köper inte riktigt det. Men en cykel med däck osv som är bra för att köra fort utför blir snabbt tung per automatik. Ramvikt som är fjädrad och centralt placerad gör kanske ingen större skada utför men knappast nytta heller.

Man har gjort en hel del tester med vikter på DH-cyklar (bland annat Orange ganska nyligen https://www.bikeradar.com) och kommit fram till att det i många avseenden kan ha en fördel utför faktiskt. Sen kan man väl rent mekaniskt prata om lägesenergi osv, men det lär ju vara försumbart.

Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Rattnalle skrev:
    Klavikel skrev:

Man har gjort en hel del tester med vikter på DH-cyklar (bland annat Orange ganska nyligen https://www.bikeradar.com) och kommit fram till att det i många avseenden kan ha en fördel utför faktiskt. Sen kan man väl rent mekaniskt prata om lägesenergi osv, men det lär ju vara försumbart.
    Är det någon annan än Orange som hakar på trenden då? Jag har sett att de erbjuder det men de står ju inte direkt för cutting edge teknologi i alla avseenden..

Av:
    happymtb.fr
    Cyklister har länge fostras med att lägre vikt är bättre och dyrare. Det vore synd att ändra på det för märken. Men det ryktas att en del DH-åkare lägger extra vikt på sina ramar... jag är själv tveksam till att det skulle vara bra för nåt annat än DH körd på elitnivå!

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Rattnalle
    Jag har ju iofs inte testat en för lätt dh att jämföra med. Kanske borde.. :-) Men så är jag iofs inte elit-snabb heller..

Men på en Hightower, nä.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 08:18 av Rattnalle.

Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    Men på en Hightower, nä.

Nej där har du såklart rätt i sak. Men sen när håller man sig till sån logik och praktiskt resonemang på Happy?

Av:
    Lzb
    Nu är det dags att sluta älta min aptunga ram, och istället fokusera på att sminka grisen.

Jag har haft som mål när jag köpte ramen att komma under 15 kg. En S-build Alu väger enligt SC 15,4 kg, S build C-carbon 14,3. Jag tog avstamp i Eventingstars Yeti-byggtråd och använde hans upplägg för komponenter. Jag har inte köpt en pryl än till cykeln, men i listan har jag antagit XT 8100 (vikter härifrån: https://bikerumor.com) och ett par ganska lätta aluhjul på 1800g. Enligt detta så skulle jag landa på 14380 g utan pedaler. Antingen har jag missat något viktigt (bromsarna ser ut att vara lätta, jag kanske saknar slangar) eller så har SC lyckats smäcka på bra mycket onödig vikt inte bara på ramen utan även på bygget.

Någon som ser nån uppenbar miss?

EDIT: Broms ska vara 301 g/styck, så det är ändrat. Kedjan ska inte väga 620 gram utan 278

ram, inkl bakdämpare 4400
    gaffel, pike 1900
    gruppset-
    Bakväxel 287
    vev 620
    vevlager 82
    shifter 120
    kassett 470
    kedja 278
    bromsar 602
    rotorer 254
    styrlager 85
    styre 260
    stam 100
    handtag 130
    dropper 587
    droppwire 100
    dropremote 46
    sadel 224
    växelwire 100
    topcap, starnut, spacers 50
    fett 50
    hjul 1800
    däck 1800

pedaler 355
    summa 14700
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 10:19 av Lzb.

Av:
    PatrikHA
    14,7 för en alu låter mkt bra i mina öron, min xxl cc väger 14,5kg, jag får börja leta efter var någon satt de extra blyvikterna :-D

Av:
    Lzb
    PatrikHA skrev:
    14,7 för en alu låter mkt bra i mina öron, min xxl cc väger 14,5kg, jag får börja leta efter var någon satt de extra blyvikterna :-D
    Ja, jag tycker också det verkar konstigt, därav frågan.

Av:
    Leffe
    Varför ens räkna på vikt öht?

Av:
    jonte987
    Lite vätska i däcken kanske ska till. Sen vet jag inte om du räknat med all skruv, bromsadaptrar o sånt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in