• Re: Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Av:
    MickeMud
    Min tape var blå och satt hårt så den fick sitta och håller tätt.

Av:
    MickeMud
    Kapat, monterat och provkört. Förutom 10mm högre, snyggare och 180gr lägre vikt känns det som det var mindre vibrationer men det kan va fel eftersom underlaget var annorlunda, mer isigt men ändå mjuk på nåt vis så gummidobbarna greppade.
    20180324_142826.jpg

Av:
    King_Lake
    Snyggt som tusan! :)

Av:
    Fredde78
    MickeMud skrev:
    Kapat, monterat och provkört. Förutom 10mm högre, snyggare och 180gr lägre vikt känns det som det var mindre vibrationer men det kan va fel eftersom underlaget var annorlunda, mer isigt men ändå mjuk på nåt vis så gummidobbarna greppade.

Vilken rise har du på det?

Av:
    MickeMud
    Fredde78 skrev:
    MickeMud skrev:

Vilken rise har du på det?

30mm

Av:
    MickeMud
    Gjorde ett fynd här på k&s. Kapade först upp den mellan kl 8 och 11 så att jag slapp montera av vevpartiet. Sedan var det enkelt att skruva dit den, plugg & play utan att behöva justera för kedjelinjen. 20180328_174646.jpg
    Nu är jag klart för riktigt stök och bröt utan att riskera kedjehopp eller tjonga in i klingan. Provkörde bashen på en trave lastpaller och nylonpucken glider över kanten betydligt bättre än kedjan.20180328_174646.jpg]. 20180328_210711.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-28 22:19 av MickeMud.

20180328_210749.jpg

Av:
    Noobonbike
    Bashguard är bra!
    Så sugen på att cykla nu! Har beställt tejp, gukka, och ventiler, Blir tubless. ska testa Noby nick 2,6 fram och rocket ron 2,6 el 3,0 i bak.
    Har inte bestämt mig. tips?!
    IMG_9074.jpg

Av:
    fekki
    I specen till min 90-27+ så stod det Race Face Aeffect som dropper post men det var i verkligheten en Race Face Turbine. Jag passade då på att byta ut remonten till en 1x remote istället. Självklart i favoritfärgen lila 😜.

Så mycket skönare med en 1x remote istället.

58686208-2532-4B07-907E-03E47B722AD4.jpeg

4F903989-89F7-4186-8952-C2C396E857F1.jpeg

Av:
    Noobonbike
    Första passet för i år dessutom med tubless kändes gött, sjukt lättrullat med rocketron 2,6 i bak. Beställt hucknorris till det så kanske det lever längre!!! Testade oxå med rocketron 3,0 men sjukt svampigt känsla.
    Gillar den skarpt :)

Av:
    Ryuk
    någon erfaren cykelvasaåkare som köpt en rock Machine? Om ja, vad tror du om att cykla Vasan på den? Går det att pressa ner sig på 4 timmar som ”normaltränad”?

Av:
    Sixten Fors
    Ryuk skrev:
    någon erfaren cykelvasaåkare som köpt en rock Machine? Om ja, vad tror du om att cykla Vasan på den? Går det att pressa ner sig på 4 timmar som ”normaltränad”?
    Äger du redan en cykel? Är det en RM Blizzard 70-27+ du avser? Eller någon annan modell från RM? Kanske en RM 29" HT med kolfiberram, RS Reba RL 120 mm och GX Eagle grupp. En utmärkt cykel för cykelvasan och annat
    https://www.cykelkraft.se

Av:
    Paco
    Ryuk skrev:

Skulle inte kalla min vapendragare för ”erfaren cykelvasaåkare” men han ska iaf köra årets CV på en Blizzard 70 med RaceKing på.

Av:
    Ryuk
    Härligt! ^^
    Jag har en Blizzard 70 27,5+ Så då är vi kanske två som trampar :)

Inga problem att få upp farten tycker jag men känns ändå som man får ”jobba mycket” för att behålla farten.. lite svårt att förklara men typ att det nästan suger fast i underlaget om du förstår hur jag menar? Har provat pumpa däcken stenhårda och det gav lite bättre effekt på landsväg men det var ju fortfarande så att man kände att man fick arbeta för att hålla tempot uppe. Man får ge mycket för att få mycket.

Tips på några bra 27,5+ avsedda för lite längre cykling med lite lite mindre behov av bra grepp s.a.s?

Av:
    BjornR
    Ryuk skrev:
    Härligt! ^^
    Jag har en Blizzard 70 27,5+ Så då är vi kanske två som trampar :)

Inga problem att få upp farten tycker jag men känns ändå som man får ”jobba mycket” för att behålla farten.. lite svårt att förklara men typ att det nästan suger fast i underlaget om du förstår hur jag menar? Har provat pumpa däcken stenhårda och det gav lite bättre effekt på landsväg men det var ju fortfarande så att man kände att man fick arbeta för att hålla tempot uppe. Man får ge mycket för att få mycket.

Högre tryck ger inte lägre rullmotstånd, lagom gör det. Sikta runt 1,5-2bar.

Sedan antar jag att det står performance på sidoväggen, då är det deras sämsta gummi. Rullar och greppar dåligt. Vad för däck du ska ha håller jag mig borta från.

Av:
    Sixten Fors
    Ryuk skrev:
    Har provat pumpa däcken stenhårda och det gav lite bättre effekt på landsväg men det var ju fortfarande så att man kände att man fick arbeta för att hålla tempot uppe.

Tips på några bra 27,5+ avsedda för lite längre cykling med lite lite mindre behov av bra grepp s.a.s?

Vilket tryck testades när du säger stenhårda?

Tips på däck? Kanske...
    G-One Allround Perf 584x70 https://www.bike24.com
    G-One Allround Evo 584x70 https://www.bike24.com
    G-One Speed Perf 584x60 https://www.bike24.com
    G-One Speed Evo 584x60 https://www.bike24.com

Eller en 622 fälg med så smala däck som behövs för att få plats i cykeln, va det nu innebär.
    Kanske ThunderBurt AddixSpeed 622x54 https://www.bike24.com
    eller SpeedKing RS 622x53 https://www.bike24.com
    eller smalare om så behövs

Av:
    HåkanC
    Ryuk skrev:
    Jan Heine säljer via sitt företag Compass lättrullade 27,5"/650B/584-däck: https://www.compasscycle.com
    Han har även en blogg där du (bla) kan läsa mkt om däck: https://janheine.wordpress.com
    Nackdelen med compassdäck är att de är dyra och även svåra att få tag i, i Sverige säljs de av
    Veloform i Gbg https://veloform.jimdo.com

/Håkan

Av:
    MickeMud
    Jag kör Spez. Fast track 2,8 bak och RocketRon 2,6 fram, rullar finfint på hårda underlag och i vintras var dom perfekta både på snö och mjuka isen men nu när det är mjukt i markerna suger det fast i underlaget, minst två bar för att palla cykla på stig. Med lågt tryck gör deformationen att det nästan kniper fast i underlaget. Får ingen fart nånstans. Även på hällarna blir det nästa trögt att styra med för mjuka däck.
    Det är så sjukt bra grepp så det är bara när det är riktigt lös lera eller vattenmättad mossa som flyttar sig som man tappar greppet.
    2018_04_10_16_45_38.jpeg

Av:
    Klavikel
    Minst 2 bar i ett 2.8" däck?? 🙊😁
    Låter hårt och studsigt...

Härlig bild 👍🌞🏞️

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    MickeMud
    Klavikel skrev:
    Minst 2 bar i ett 2.8" däck?? 🙊😁
    Låter hårt och studsigt...

Härlig bild 👍🌞🏞️

Allting är en kompromiss, möjligt att dessa däck är helt fel för mina stigar. Men eftersom majoriteten av icke häll stigarna har ett underlaget som är mjukt och ger vika nu efter källossningen funkar det bra, på rotmattor och stenkistor vill man såklart ha lägre men det funkar. Inte stumt på nåt vis. Trycket är enl. fotpumpens som vanligt kassa otydliga gradering i låga tryckområden så det kan säkert va alltifrån 1,8-2.2 :-)
    Rätt skönt med det där supergreppet när man ska klättra på lite halvlöst, kan koncentrera sig på balans och kraften eller skråar på en häll och cykeln sitter fast i berget.

Långslagig gaffel och bakdämp är också en jäkla kompromiss och balansgång, ena ögonblicket vill man ha mjukt och plushigt och nästa hårt och stadigt. Spaken till bakdämpen är kanonbra och snabbt omställbar, gaffeln lite trögare och pyssligare så den pillar jag inte lika ofta på under en tur.

Av:
    Klavikel
    Köp en däcktrycksmätare.
    Kostar typ €15-20 och är bra när man labbar med trycken. Även bra om man grejar med vätska och vill hitta tillbaka till samma tryck som innan.

Klämma med fingrarna funkar bra på smalare däck men ju större volym desto svårare är det att känna sig fram eftersom bara 3-4 psi upp eller ner kan göra stor skillnad på känslan.
    Psi är förresten att föredra när man har med däcktryck att göra, intervallerna (noggrannheten) blir ofta bättre än bar är att jobba med.

Jag tycker att mjuka däck ger mer grepp och även lite bättre rull, dock ej på stenhårt underlag, där rullar hårda däck bättre.

Japp, dämpare är faktiskt inte helt lätt. Kan ta ett antal veckor innan man fått allt att lira precis som man vill.
    Min erfarenhet är att när hojen känns lite lite för mjuk så är det perfekt.
    Trycker jag i några psi till i dämparna så känns den ofta allt för hård...

Kör hårt 👊😁

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Örjan Lax
    Ryuk skrev:
    Schwalbe Rocket Ron Evolution ADDIX Speedgrip SnakeSkin 27.5+ är mycket lättrullade men funkar samtidigt acceptabelt i skog och mark om behovet av grepp är något mindre. https://www.bike-components.de
    Finns i tre olika plus-bredder: 2,6" 2,8" och 3,0"
    Men du kanske menade lite längre cykling på asfalt/grus specifikt. Då finns det, som tipsats av några tidigare i tråden, andra mer lämpade däck än just Rocket Ron+.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-17 11:39 av Örjan Lax.

Av:
    Noobonbike
    InstegsEnduron gjorde Vallåsen i helgen, Skötte sig bra och inget som gick åt pipan. Har fått ett mindre glapp i länkaget som ska fixas så blir att åka förbi cykelkraft i Täby denna vecka!

Av:
    Paco
    Noobonbike skrev:
    InstegsEnduron gjorde Vallåsen i helgen, Skötte sig bra och inget som gick åt pipan. Har fått ett mindre glapp i länkaget som ska fixas så blir att åka förbi cykelkraft i Täby denna vecka!

Vart sitter glappet och räcker det inte med att fixa det själv?

Av:
    Noobonbike
    Paco skrev:
    Noobonbike skrev:

Vart sitter glappet och räcker det inte med att fixa det själv?

Trodde inte det men det gick, Behöver bara schimsa vid bakre dämparfästet.

Av:
    Körten
    Handlade en Blizzard 90-27,5+ och efter två kalasvändor får jag kurera mig i sängen med dubbelpipig lunginflammation!

Byta sadel, plasta in ram och leka med dämparinställningar får fylla schemat innan jag blir galen ✌️🤪

Av:
    J-CO
    Blizzard 70-27+ Eller lägga på 3 papp för 90- 27+ ?

2017

Någon åsikt?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-18 10:22 av J-CO.

Av:
    MickeMud
    Det är så lite pengar och billigt redan så har du pengarna så lägg till, man ångrar nästa alltid att man inte valde till bättre från början.
    Men har du mer avanserade planer på hjul och dämperiet m.m. är det såklart dumt att lägga ut pengar på sånt du ändå ska byta.

Av:
    cyprox
    Hade tänkt köpa en taco bashguard från 77designz. Är det ISCG 05 och 32T man ska ha på en Blizzard 70-27+?

Av:
    MiHjo65
    Har precis fått hem en Blizzard 70-27+ till frugan. Tycker det är lite dåligt bett i bromsarna, inte svampiga men saknar det där sista när det tar tvärstopp. Blir det bättre efterhand som beläggen slits in eller? Har SRAM Guide på min egen hoj och inte kört några Schimano bromsar tidigare. Skiljer en del i känsla så någon som har en idé om åtgärd? //M

Av:
    Bubas
    MiHjo65 skrev:
    Har precis fått hem en Blizzard 70-27+ till frugan. Tycker det är lite dåligt bett i bromsarna, inte svampiga men saknar det där sista när det tar tvärstopp. Blir det bättre efterhand som beläggen slits in eller? Har SRAM Guide på min egen hoj och inte kört några Schimano bromsar tidigare. Skiljer en del i känsla så någon som har en idé om åtgärd? //M

Bromsarna är väl det som ska vara "sämst" på cykeln sett till hur den är specad. Tror dom ligger på Aceranivå eller liknande. Mina biter inte heller hårt direkt utan man får trycka lite hårdare. Inget som har stört mig nämnvärt iofs. Sen är det väl olika känsla i Sram vs Shimanobromsar också :-)

Av:
    Bubas
    cyprox skrev:
    Hade tänkt köpa en taco bashguard från 77designz. Är det ISCG 05 och 32T man ska ha på en Blizzard 70-27+?

ISCG 05 Stämmer 👍

Av:
    MiHjo65
    Bubas skrev:
    MiHjo65 skrev:

Bromsarna är väl det som ska vara "sämst" på cykeln sett till hur den är specad. Tror dom ligger på Aceranivå eller liknande. Mina biter inte heller hårt direkt utan man får trycka lite hårdare. Inget som har stört mig nämnvärt iofs. Sen är det väl olika känsla i Sram vs Shimanobromsar också :-)

Uppgraderingspotential således 😃

Av:
    Patos
    fekki skrev:
    I specen till min 90-27+ så stod det Race Face Aeffect som dropper post men det var i verkligheten en Race Face Turbine.

Nu står det Turbine dropper på CKs hemsida, men det sitter ändå en Aeffect på den 90-27+ 2017 som jag fick i tisdags. Dessutom glappar den, går både att rotera och vicka det inre röret en aning. :-( :-( Kontaktat CK och väntar på återkoppling.

UPPDATERING: Fick en ny Aeffect dropper samt 700 "cykelkraftpoäng" som kompensation för att cykeln inte kom med Turbine dropper som specat. Denna leverans måste de ha prioriterat för den skickades samma dag, till skillnad från cykeln som blev försenad två veckor.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 13:12 av Patos.

Av:
    Bubas
    Om jag vill byta till 36t fram på min RM 70-27+ ist för 32t som det är nu, måste jag byta kedjan då till en längre?

Av:
    Sixten Fors
    Bubas skrev:
    Om jag vill byta till 36t fram på min RM 70-27+ ist för 32t som det är nu, måste jag byta kedjan då till en längre?
    Testa! Lägg kedjan på största bak. Flytta kedjan på nedre delen av framklingan 2 tänder, för att simulera 18 jmf. med 16 tänder på främre halvan av framklingan. Funkar det? Blir bakväxeln för spänd? Släpp ur luften ur bakdämparen och testa genom hela slaget.

Av:
    bokaj
    Är det någon som har vägt hjulen på sin cykel?

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    Ocean
    Jag har också en RM 70-27+, kan jag ha smalare däck, typ 2.30-2.40 eller måste jag byta fälgarna då?

Av:
    Bubas
    Sixten Fors skrev:
    Bubas skrev:
    Testa! Lägg kedjan på största bak. Flytta kedjan på nedre delen av framklingan 2 tänder, för att simulera 18 jmf. med 16 tänder på främre halvan av framklingan. Funkar det? Blir bakväxeln för spänd? Släpp ur luften ur bakdämparen och testa genom hela slaget.

Smart!! Tack, det ska jag testa :-)

Av:
    Bubas
    Ocean skrev:
    Jag har också en RM 70-27+, kan jag ha smalare däck, typ 2.30-2.40 eller måste jag byta fälgarna då?

Du kan ha smalare däck. Det går utmärkt.
    Jag har testat lite olika storlekar. Började med 2,6 performancegummit som kom med cykeln i vintras. Köpte sen 3,0 Nobby Nic som jag har varit väldigt nöjd med. Tycker dom har varit ganska tåliga också med Snakeskin och Apex. Men dom väger 1kg styck.

Gick sen ner till 2,35 Nobby nic fram och Ardent 2,4 bak. Kul och testa! Det rullade mycket lättare men samtidigt så sänkte man vevlagret såpass så att jag tyckte jag slog i lite då och då. Värt att tänka på!!

Nu sitter 3,0 på igen och det är grymt skönt i stöket. Dock väntar jag på 2,6 Nobby Nic
    Snakeskin Speedgrip fram och Rocket Ron Snakeskin bak, som jag hoppas ska bli den gyllene medelvägen mellan grepp, höjd, tålighet och lättrullat 😄

Av:
    Ocean
    Bubas skrev:
    Ocean skrev:

Du kan ha smalare däck. Det går utmärkt.
    Jag har testat lite olika storlekar. Började med 2,6 performancegummit som kom med cykeln i vintras. Köpte sen 3,0 Nobby Nic som jag har varit väldigt nöjd med. Tycker dom har varit ganska tåliga också med Snakeskin och Apex. Men dom väger 1kg styck.

Gick sen ner till 2,35 Nobby nic fram och Ardent 2,4 bak. Kul och testa! Det rullade mycket lättare men samtidigt så sänkte man vevlagret såpass så att jag tyckte jag slog i lite då och då. Värt att tänka på!!

Nu sitter 3,0 på igen och det är grymt skönt i stöket. Dock väntar jag på 2,6 Nobby Nic
    Snakeskin Speedgrip fram och Rocket Ron Snakeskin bak, som jag hoppas ska bli den gyllene medelvägen mellan grepp, höjd, tålighet och lättrullat 😄

Tack! Har testat Ardent innan och tyckte de var bra. Tycker att de däck som sitter på är lite väl feta men det kanske bara är mentalt. Jag är inte ute efter att kapa tider utan är bara lat och vill ha lite bättre rull horisontellt =)

Av:
    nitklas
    IMG_20180721_150443.jpg

Från hardtail till denna grymt goa hojen! 👌
    Vart är bästa stället att ha sköj i Göteborg?

Av:
    trampapådå
    är de någon som kört tubeless med NN performance däcken som följer med? tänker på 40mm fälgen som kommer med 90-27+

Av:
    King_Lake
    Jag kör tubeless på min 50-27+ med original fälgarna och däcken Smart Sam. Funkar klockrent.

Av:
    wman
    Tänkte testa tubolitoslangar först, nån som testat det?

Av:
    Sixten Fors
    wman skrev:
    Tänkte testa tubolitoslangar först, nån som testat det?
    Varför slang? När man kan köra utan?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in