• Hjälp vid cykelköp

Av:
    LelleK
    Frun ska ha ny hoj.
    Siktar på FS 29er
    Kollat Specialized epic o Superior modo team xf 29
    Åker ca 70% asfalt o resten grus, Stig
    Kom gärna med synpunkter o förslag.
    Tack så länge.
    God hjul 🎅
  • Re: Hjälp vid cykelköp

Av:
    Bengt-re
    Skall du ha en FS för asfalt och grus? Jag hade valt något helstelt med bockstyre jag.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    JTF
    Bengt-re skrev:
    Skall du ha en FS för asfalt och grus? Jag hade valt något helstelt med bockstyre jag.
    Det står ju Stig också. Då funkar en FS, i synnerhet för Strand.

Av:
    Bengt-re
    JTF skrev:
    Bengt-re skrev:
    Det står ju Stig också. Då funkar en FS, i synnerhet för Strand.

Går cykla stig med helstelt och bock också. Slitigt och lite knepigt, men går. Cykla grus och primärt asfalt med FS låter väldigt träligt däremot.

Men vill man cykla asfalt med FF hjälm på en FS med grova däck så går det ju, men speciellt kul låter det ju inte.

#åsikt

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    JTF
    Bengt-re skrev:
    Men vill man cykla asfalt med FF hjälm på en FS med grova däck så går det ju, men speciellt kul låter det ju inte.

#åsikt
    Man kan cykla asfalt med XC-hjälm på en FS med låsta dämpare och finmönstrade snabba XC-däck också, men speciellt Happykorrekt är det uppenbarligen inte.

#alternativ

Av:
    Bengt-re
    JTF skrev:
    Bengt-re skrev:

#åsikt
    Man kan cykla asfalt med XC-hjälm på en FS med låsta dämpare och finmönstrade snabba XC-däck också, men speciellt Happykorrekt är det uppenbarligen inte.

#alternativ

Möter då och då en lirare som kör på iofs HT, men med smala racerdäck och barends. Går rätt oki så helt fel är det väl inte. Tänkte bara att om man primärt tänkte cykla på slätt och hårt underlag så är det roligare på en maskin ämnad för ändamålet.

Men men.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    JTF
    Bengt-re skrev:
    JTF skrev:
    Bengt-re skrev:

#åsikt

#alternativ

Möter då och då en lirare som kör på iofs HT, men med smala racerdäck och barends. Går rätt oki så helt fel är det väl inte. Tänkte bara att om man primärt tänkte cykla på slätt och hårt underlag så är det roligare på en maskin ämnad för ändamålet.

Men men.
    Men nu är det ju TS (och/eller frun) som "siktar på FS 29er", inte jag.

Tillägg: Och en lätt XC-FS som t.ex. den Superior i startinlägget på endast 10,5 kg gör nog inte bort sig på asfalt eller grusväg med rätt sorts däck. Det gör däremot en bockstyrecykel med smala däck på stig.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-12-17 21:55 av JTF.

Av:
    Sixten Fors
    Till TS: Klart du skall ha en FS och SUP är fina och prisvärda. Kollar du på XF 29 Issue med CF/CF ram och 100 slag, eller XF 969 med CF/AL ram och 120 mm slag? Båda finns som herr eller dam (modo), det som verkar skilja mellan herr/dam förutom färgen är 34T eller 32T fram, tillsammans med 11-46T bak. Vilken klinga passar henne bäst?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-17 23:36 av Sixten Fors.

Av:
    LelleK
    Tror på 34 klinga fram.
    Kollat på den rosa carbon 29er av märke Superior.

Av:
    Sixten Fors
    Dam rosa 32T http://www.cykelkraft.se

Herr svart 34T http://www.cykelkraft.se

Olika sadel, i övrigt är det väl exakt samma cykel.

Även XF969 är en fin modell.

Av:
    NickPick
    Så tjejer gillar rosa och har mindre benmuskler? Känner mig kränkt! ;)

Ser ut att vara fina cyklar, eller iaf mycket för pengen.

Av:
    ooms
    Den blir fin att smiska asfalt med!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KALENDER

KÖP & SÄLJ