• Re: [Byggtråd] Örange Stage 5

Av:
    marr
    Punkade gaffeln har återuppstått.

Satte i mitt 150mm cartridge istället. Jäkla skönt med en fungerande gaffel. Samt jävlar vad kul det blev att cykla, måste vara placebo, saknad eller nått. Kändes som en ny cykel. Hopp o lek hela den korta rundan idag. Så stor skillnad kan inte 10mm göra.

Av:
    marr
    Lite styrlager service.

Lösningen utan crownrace (och dens tätning) är inte helt optimal. Det samlar ganska mycket skit direkt mot lagrets undersida.

36973010_10156486022319561_1480865188486840320_n.jpg

Även kapat ner 10mm gaffelrör och börjat hitta rätt ställning nu :)

Av:
    marr
    Bytat lager idag, sving och vev har fått skft mtrx lager. Kul o se om de håller mer än en säsong.

IMG_20181115_170132.jpg

Även pimpat lite.

IMG_20181115_180235.jpg

Av:
    glitch
    Kul att Topazen sitter kvar! Saknar den där lilla rackaren ;-)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    marr
    glitch skrev:
    Kul att Topazen sitter kvar! Saknar den där lilla rackaren ;-)

Den varvas med ttx. Men den gör det riktigt bra. Hade garanterat klarat mig med bara den. Men ttx har en lite annan känsla utförs när de går lite snabbare. Topaz är lite mer trampvänlig :)

Av:
    larsaw
    Så fin den där Örangen!! (Även om Ö inte känns lika premium sedan idag...)

// Larsa

Av:
    marr
    larsaw skrev:
    Så fin den där Örangen!! (Även om Ö inte känns lika premium sedan idag...)

Fast gamla Ö borde ju vara lite mer premium än senare Ö :D

Av:
    marr
    Min cykel må vara unik, snygg eller vad som. Men viktigast av allt är att jag blir glad varje gång jag sätter mig på den :D

IMG_20181116_095716.jpg

IMG_20181116_100000.jpg

IMG_20181116_100011.jpg

IMG_20181116_103800.jpg

Av:
    glitch
    Kör du större framhjul eller är det bara en kreativ fotovinkel?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    marr
    glitch skrev:
    Kör du större framhjul eller är det bara en kreativ fotovinkel?

fotot :P

Av:
    Mini_me
    Så fin. Läste igenom hela tråden igår. Måste beställa massa lull lull blev kontentan ;)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    marr
    Mini_me skrev:
    Så fin. Läste igenom hela tråden igår. Måste beställa massa lull lull blev kontentan ;)

Hahaha, sorryyy

Av:
    marr
    https://www.wolftoothcomponents.com

Den där hade ju passat.......

Av:
    jekyll
    marr skrev:

Och den funkar fin-fint kan jag meddela. Fast då är min i vanlig tråksvart.

Av:
    marr
    jekyll skrev:
    marr skrev:

Och den funkar fin-fint kan jag meddela. Fast då är min i vanlig tråksvart.

Jo, jag har också en tråksvart.....

Av:
    Mini_me
    Den där har lite av rätt färg på sig ;)

WT-BelltowerRemote-BLK-02_6febbe3a-4e16-4f25-8191-40743c3e00df_1024x1024.jpg

(Friskrivning: Jag skojar bara..)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    larsaw
    Mini_me skrev:

Pling, pling, snabbare cyklist kommer bakom... ;D

// Larsa

Av:
    marr
    larsaw skrev:
    Mini_me skrev:

Pling, pling, snabbare cyklist kommer bakom... ;D

Absolut inget för mig alltså ;)

Nä, den faller på egen klämma :p

Av:
    Jensen
    Pling pling nu sänker jag stolpen 🤣

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    marr
    Gaffeln är påväg iväg för att bli en evo. Dämparen på service.

Byggt mig ett par lite lättare stighjul att åka runt på hemma. Trött på att alltid trampa dhf.
    Blir ikon/forekaster på dessa.

IMG_20190303_175502.jpg

IMG_20190303_174411.jpg

Av:
    jofahjalm
    Har du kännt på lagren sedan du monterade dom?

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Har du kännt på lagren sedan du monterade dom?

Nix, men kan göra det. Veven känns som ny fortfarande. Ska dra lite i svingen. De har inte rullat jättemycket. Men i rejält grisigt väder bitvis.

Av:
    jofahjalm
    Det är ju ganska svårt att utvärda något. Jag har ett par standardlager liggandes och min Five är förmodligen mogen för ett byte.

Av:
    marr
    Ja, de andra höll ju nästan ett år. Håller dessa två så fine.
    Men ingen jättekostnad när man bara har två. Att sätta det på en spezz med 12-16lager kanske inte lockar någon.

Av:
    jofahjalm
    Nej, jag brukar byta mina efter typ 100-mil och då känns lagren hackiga när man tar av swingen. Jag upplever aldrig att cykeln fungerar dåligt. Om det kostar 300 kr eller 600 kr att byta känns ganska försumbart i sammanhanget. Det känns också rätt långt borta att kunna veta om de dyrare lagren verkligen är bättre.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Nej, jag brukar byta mina efter typ 100-mil och då känns lagren hackiga när man tar av swingen. Jag upplever aldrig att cykeln fungerar dåligt. Om det kostar 300 kr eller 600 kr att byta känns ganska försumbart i sammanhanget. Det känns också rätt långt borta att kunna veta om de dyrare lagren verkligen är bättre.

Absolut. Rent för tidigt att säga än. Men tycker du borde testa dem en runda iallafall.

Inte spanat så mycket, men mtrx reviews borde börja dyka upo på the internetz kan man tycka.

Av:
    jofahjalm
    Jo, jag tror nog jag testar fancypants-lager när jag har använt upp de jag redan har köpt. Det ligger däremot rätt långt fram i tiden. Det verkar inte orimligt att dom skulle fungera bättre. Det är ju också rätt lite skillnad när det gäller en Orange. Till min Mega är jag osäker på om jag skulle vilja chansa med den extra konstaden...

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Jo, jag tror nog jag testar fancypants-lager när jag har använt upp de jag redan har köpt. Det ligger däremot rätt långt fram i tiden. Det verkar inte orimligt att dom skulle fungera bättre. Det är ju också rätt lite skillnad när det gäller en Orange. Till min Mega är jag osäker på om jag skulle vilja chansa med den extra konstaden...

Hur många sitter det på den? Samt finns det ens mtrx i rätt storlekar? Det är ganska begränsat utbud.

Av:
    jofahjalm
    Megan har 10 lager och jag har inte kollat om det finns mtrx i storlekarna. Jag köpte ett asdyrt endurobearings-kit som kostade över en lax senast jag bytte. Nukeproofkitet kostar typ 350 kr. Jag bytte efter ca 100 mil bestående till största del av DH och storbergsenduro. Då var flera lager så trasiga att jag inbillar mig att jag kände skillnad efter bytet. Jag tog av dämparen 35 mil senare efter riktigt misärväder och då verkar lagren fortfarande ok. Med tanke på hur jobbigt det är att byta lager skulle inte endurolagren behöva håller tre gånger så länge för att det ska vara värt pengarna, men det känns nästan omöjligt att dra några slutsatser.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Megan har 10 lager och jag har inte kollat om det finns mtrx i storlekarna. Jag köpte ett asdyrt endurobearings-kit som kostade över en lax senast jag bytte. Nukeproofkitet kostar typ 350 kr. Jag bytte efter ca 100 mil bestående till största del av DH och storbergsenduro. Då var flera lager så trasiga att jag inbillar mig att jag kände skillnad efter bytet. Jag tog av dämparen 35 mil senare efter riktigt misärväder och då verkar lagren fortfarande ok. Med tanke på hur jobbigt det är att byta lager skulle inte endurolagren behöva håller tre gånger så länge för att det ska vara värt pengarna, men det känns nästan omöjligt att dra några slutsatser.

Förstår.. Riktigt drygt med så många lager när det ska bytas.
    Påtal om det så måste jag nog byta på birden i vår. Tror den har 8...

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

När jag bytte på min Bird efter två år var det bara svinglänken som var riktigt dålig tydligen, resten helt ok. Säkert att jag aldrig spolar av cykeln som gör det ;-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

När jag bytte på min Bird efter två år var det bara svinglänken som var riktigt dålig tydligen, resten helt ok. Säkert att jag aldrig spolar av cykeln som gör det ;-)

Inte bytt på birden alls. Hade isär och kikade på dem förra vintern. Men såg ingen idé i att byta något. Måsta vara 3e säsongen den rullat nu. Snart dags för fjärde.
    De håller riktigt bra i lagerna :)

Av:
    xdr
    Samma sak med min Kona, den bytte jag på förra säsongen. Då hade den gått flera säsonger med samma lager (iofs har det kanske inte varit så mycket cykling jag önskat de säsongerna).

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Crossmax
    marr skrev:
    Gaffeln är påväg iväg för att bli en evo.
    Var skickade du den för service?

---------------------------------------------------

Av:
    marr
    Crossmax skrev:
    marr skrev:
    Gaffeln är påväg iväg för att bli en evo.
    Var skickade du den för service?

Blev jbp tillsist.

Hade nog kommit undan billigare hos brink.
    Men betalade för underbensservice och får fullservice, plus fixen, plus upgrade.

Av:
    marr
    IMG_20190314_155801.jpg

Av:
    Jimel
    Nice 😃

Av:
    Paco
    👍🏻👍🏻

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in