• Re: [Byggtråd] Örange Stage 5

Av:
    Silanderjarl
    Det blir så fint, så fint! Kul att bromshöljena verkar passa ändå

Av:
    AddeN
    *dregel*

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Raggamuffin skrev:
    marr skrev:
    Enduro Fredrik skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Ska bli kul att testa den i Lilla Kycklingen!! ;)

XT, slx är inte värdigt :)

Hade inre en guldig eagle suttit bättre pojkar? 😏

Galet dyrt bara :p

Visste inte det var ett snikbygge =P =P

Såja, guld. Fortsätt nu :)

Måste ta tag i bakbromsen, drar mig lite för det. Inte många fördelar med invärtes dragning.
    Jag trodde britter hade vett nog att undvika sånt med sitt klimat..

Bara på bostäderna de drar allt på utsidan...

Av:
    marr
    Paco skrev:
    Vad ska du ha för adapter till frambromsen? Har ett gäng liggandes....

Ska jag vara helt ärlig, så vet jag inte riktigt.

Brink rekommendera hope hbmh, så ja beställde en sån.

Av:
    marr
    Silanderjarl skrev:
    Det blir så fint, så fint! Kul att bromshöljena verkar passa ändå

Njaa säger jag, har bara halva gummidutten kvar. Möjligen om man delat slangen vid oket också, så man kunde trä slangen på andra hållet, så hade det kanske gått.

Av:
    aribr
    Galet snygg so far!

Av:
    lindengbg
    Blir läckert! 👍🏻👊🏻

//Lindén

Av:
    DarthVidar
    marr skrev:
    Kom o köp :)

Inte till salu egentligen.

Ooom, du skulle sälja din codein-ram, vad skulle du vilja ha för den då?

Galet snyggt bygge för övrigt!

Av:
    marr
    DarthVidar skrev:
    marr skrev:

Ramen är defintivt till salu. Finns till och med annons i köp och sälj med vad som ingår och så :)

Av:
    JTF
    marr skrev:
    DarthVidar skrev:
    marr skrev:

Ramen är defintivt till salu. Finns till och med annons i köp och sälj med vad som ingår och så :)
    Skriv gärna 'On One' i annonsrubriken före 'Codeine' så blir den lättare att hitta för "icke insatta"... :-)

Av:
    marr
    JTF skrev:
    marr skrev:
    DarthVidar skrev:
    marr skrev:

Skriv gärna 'On One' i annonsrubriken före 'Codeine' så blir den lättare att hitta för "icke insatta"... :-)

Fixar!

Av:
    Noobonbike
    fiiiiinnnnt :)

Av:
    fredrik168
    Blir riktigt bra med kabelsamlare
    DSC_0830.JPG
    Men måste städa mekskrubben!!! 😂

Av:
    Marcus TSD
    krympslang, KRYMPSLANG!! :)

Av:
    fredrik168
    Screenshot_20180216-191514.png

Av:
    marr
    fredrik168 skrev:

På tok för oranget :p

Av:
    fredrik168
    Marcus TSD skrev:
    krympslang, KRYMPSLANG!! :)

nej NEJ. :-)

Av:
    marr
    Lite miffo iscg05. Fästöronen är väldigt långt ifrån drevet. Aldrig sett något liknande.
    De översta hålet var dessutom väldigt grunt, så fick såga av skruven några mm.

Samt shimsa ut allting en väldig massa.

20180217_100504.jpg

20180217_100458.jpg

Av:
    marr
    hehe, den väger 14,6kg ungefär :P

Det är ingen lättviktare.

Av:
    jofahjalm
    Det är däremot ditt bygge som gör vikten och inte ramen. Ramen lär ju vara lätt. Att bygga hojen med kolfiberhjul som väger 2 kg och stålomspunna bromsslangar samtidigt som man byter ur skruvar mot titan kanske inte är helt rationellt...

Av:
    Rattnalle
    jofahjalm skrev:
    Det är däremot ditt bygge som gör vikten och inte ramen. Ramen lär ju vara lätt. Att bygga hojen med kolfiberhjul som väger 2 kg och stålomspunna bromsslangar samtidigt som man byter ur skruvar mot titan kanske inte är helt rationellt...
    Jag tror ingen, inklusive han själv, anklagat marr för att vara rationell å andra sida :-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:

Ptja, en coil väger såklart en del. Slangarna är nog försumbara. Hjulen ska förhoppningsvis hålla, de är lättare än mina aluhjul.
    Anledningen att jag har titan skruv är främst för att slippa ytrosten, samt att jag tycker de blev snyggt.

Men varför ska man vara rationell? :)

Vad väger din bapelsin?

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    jofahjalm skrev:
    Jag tror ingen, inklusive han själv, anklagat marr för att vara rationell å andra sida :-)

Tack!

Av:
    marr
    Nu håller vi kväll!

Ska nog kapa bromsslangen/växelhöljet några cm till, vågade inte gå för hårt åt det i början.

Bromsarna ska luftas med.

Gnatt macken.

20180217_173052.jpg

Av:
    jofahjalm
    Det finns väl inget anledning till att vara rationell, men det kan ju vara bra att veta att Orange kan vara aslätta om man vill det. 14,6 kg inte heller speciellt tugnt för en 29a med coil.

Jag gick och vägde min Five och den är lite under 14 kg. Då har jag kralliga hjul, Renthal Fatbar, DH-hucknorris, Mallet DH osv... Min förra Five fick jag ner under 13 kg ganska lätt när jag försökte banta den. Då var det inte heller en massa kofiber eller så.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Det finns väl inget anledning till att vara rationell, men det kan ju vara bra att veta att Orange kan vara aslätta om man vill det. 14,6 kg inte heller speciellt tugnt för en 29a med coil.

Jag gick och vägde min Five och den är lite under 14 kg. Då har jag kralliga hjul, Renthal Fatbar, DH-hucknorris, Mallet DH osv... Min förra Five fick jag ner under 13 kg ganska lätt när jag försökte banta den. Då var det inte heller en massa kofiber eller så.

Jag är helnöjd. Väger ganska precis som codeine gjorde, fast nu då med coil och tyngre gaffel.
    Har bara vanliga hucknorris, nya saint pedalerna, de va rätt tunga :p
    Ska bara försöka göra mig av med den här influensan så jag kan pröva en med.... De hade varit, kul!

Av:
    Paco
    14,6kg för din hoj är väl helt ok. Min Mega290 vägde 13,4kg sist jag vägde den och ska slänga på en coil med titanfjäder om en stund. Så jag är snart ikapp😉

Av:
    marr
    Paco skrev:
    14,6kg för din hoj är väl helt ok. Min Mega290 vägde 13,4kg sist jag vägde den och ska slänga på en coil med titanfjäder om en stund. Så jag är snart ikapp😉

Haha :)

Det var faktiskt väldigt lätt tycker jag, har du inte rätt kralliga hjul och så med?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-17 17:52 av marr.

Av:
    marr
    Jofahjalm : hur ser ditt iscg fäste ut? På min codeine satt det flush med vevlagerhylsan. På stagen sitter det typ 5mm förskjutet innanför vevlagret.

Enligt 77designz.com styrare så var max mellan mitt på klingan, till fästet för styraren 12mm. Jag hade 15,5 så fick shimsa ut det ganska mycket.

Av:
    jofahjalm
    Jag kan tänka mig att det blir en grym hoj-

Paco, bild och spec! Jag är rätt skeptisk till din vikt...

Av:
    marr
    Ska tillägga att min vikt är alla delar var för sig. Har ingen duglig våg att väga komplett med.

Av:
    jofahjalm
    marr skrev:
    Jofahjalm : hur ser ditt iscg fäste ut? På min codeine satt det flush med vevlagerhylsan. På stagen sitter det typ 5mm förskjutet innanför vevlagret.

Enligt 77designz.com styrare så var max mellan mitt på klingan, till fästet för styraren 12mm. Jag hade 15,5 så fick shimsa ut det ganska mycket.

Jag har en bricka som ser ut att vara ca 2 mm mellan ISCG-fästet och själva styraren. Detta med att fästa styrare är däremot en jävla djungel. Jag försökte byta ut styraren på Fiven till en AMg för att få taco, men det funkade inte. Jag tror själva övre styraren slog i swingen vid kompression. På min DH så är det också väldigt begränsat med vilka styrare som funkar. ISCG standarderna är väl egentligen bara som en bultcirkeldiameter. Det finns jättemånga saker som kan gå fel.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    marr skrev:

Jag har en bricka som ser ut att vara ca 2 mm mellan ISCG-fästet och själva styraren. Detta med att fästa styrare är däremot en jävla djungel. Jag försökte byta ut styraren på Fiven till en AMg för att få taco, men det funkade inte. Jag tror själva övre styraren slog i swingen vid kompression. På min DH så är det också väldigt begränsat med vilka styrare som funkar. ISCG standarderna är väl egentligen bara som en bultcirkeldiameter. Det finns jättemånga saker som kan gå fel.

Ok, tack!

Ja det verkar ganska yxigt utöver bultcirkeldia.
    Ajja, får hoppas min lösning funkar.
    Tror boost ställer till det med. Då hamnar ju drevet ytterligare en bit ut med.

Av:
    jofahjalm
    Ja, det är förvånandsvärt knepigt att få ordning på det där. Eftersom du har boost borde det ju bara vara fler brickor som är lösningen.

Jag brydde mig inte om att fixa någon taco/bash. Trots att jag tidigare har varit en mycket stark förespråkare av sådana (och även böjt ett gäng) så har det nu gått bra. Även om jag lär mig långsamt så verkar jag inte ha samma förkärlek till att smasha in med klingan i grejer längre.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Ja, det är förvånandsvärt knepigt att få ordning på det där. Eftersom du har boost borde det ju bara vara fler brickor som är lösningen.

Jag brydde mig inte om att fixa någon taco/bash. Trots att jag tidigare har varit en mycket stark förespråkare av sådana (och även böjt ett gäng) så har det nu gått bra. Även om jag lär mig långsamt så verkar jag inte ha samma förkärlek till att smasha in med klingan i grejer längre.

Jag som helt tekniklös behöver min taco :D så kan jag köra vågbräda över saker :p

Av:
    jofahjalm
    Det var även min standardmanöver när jag väl hade en bash. Nu när jag inte har en försöker jag antingen göra det snyggt, eller så skiter jag i försöka komma över om det garanterar inte riktig klingträff.

Det kan ju vara värt att tänka på att din taco är direkt skruvade i två av ISCG-fästena. Det är inte en obefintlig risk att du förstör fästet om du vågbrädar in i grejer för hårt. Ska man köra det varianten kanske det är bättre att kolla om du kan sätta spindel på veven och ha vevmonterad bash?

För egendel så var det nog bara så att avsaknaden av bash tvingade mig till att vara lite mindre vårdslös med grejerna.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Det var även min standardmanöver när jag väl hade en bash. Nu när jag inte har en försöker jag antingen göra det snyggt, eller så skiter jag i försöka komma över om det garanterar inte riktig klingträff.

Det kan ju vara värt att tänka på att din taco är direkt skruvade i två av ISCG-fästena. Det är inte en obefintlig risk att du förstör fästet om du vågbrädar in i grejer för hårt. Ska man köra det varianten kanske det är bättre att kolla om du kan sätta spindel på veven och ha vevmonterad bash?

För egendel så var det nog bara så att avsaknaden av bash tvingade mig till att vara lite mindre vårdslös med grejerna.

Jag brukar försöka undvika vågbrädan av den anledningen.. Oftast cyklar jag runt, eller går :) men iblan felbedömmer man, då är den bra.

Av:
    Paco
    jofahjalm skrev:
    Paco, bild och spec! Jag är rätt skeptisk till din vikt...

Just nu är den isärplockad men om du väntar nån vecka så ska jag hänga upp den i vågen och ta en bild.

Av:
    jofahjalm
    Det är inte så mycket bildbeviset jag är intresserad av, utan hur den är byggd för att väga så lite.

Av:
    marr
    Det närmar sig.

DSC_4391.jpg

DSC_4392.jpg

DSC_4393.jpg

DSC_4394.jpg

DSC_4395.jpg

DSC_4396.jpg

DSC_4397.jpg

DSC_4398.jpg

Av:
    Jimel
    Snyyyyyyyygggggt!!

Av:
    Crossmax
    Det där styret är sjukt porrigt.

---------------------------------------------------

Av:
    Noobonbike
    mmmmmumsss :)

Av:
    marr
    Crossmax skrev:
    Det där styret är sjukt porrigt.

Tur det, tog väll en 5år för hope att släppa det :p

Av:
    mikipedia_
    👏👏👏👌

Mitt projekt
    https://happyride.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ